Kaksi ystävääni on nuorena miehenä käynyt Athos-vuorella. Molemmat ovat kertoneet, että munkit ahdistelivat heitä seksuaalisesti. Toinen oli järkyttynyt ja toinen ymmärsi ahdistelua, koska munkit elävät siellä niin eristynyttä elämää.
Muistan tämän käydessäni Athos-näyttelyssä. Kuten sanotaan, "moni kakku päältä kaunis, kuorelta kovin korea, vaan on silkkoa sisältä, akanoita alla kuoren".
Ahdistelua Athos-vuorella
81
6752
Vastaukset
- Yrjö
Kammottava juttu, jos on totta. Selibaatti ei sovi kaikille, mutta moni munkiksi hakeutuva lähteekin kilvoittelemaan omien seksuaalisten taipumustensa! takia.
- ***
Tämä väite esitetään milloin missäkin yhteydessä. Se vaikuttaa kovasti eräänlaiselta urbaanilegendalta.
Ja jos noin surullisesti olisi käynytkin, niin eikös kyseessä ole yksittäisten ihmisten lankeemus, ei koko Athos-vuoren yhteisön?
Ei luostarit säily hengissä ilman oikeaa uskoa ja uskonmukaista elämää.- .................
Tässä tapauksessa toinen Athoksen-kävijä on ortodoksinen pappi. Toinenkin kävijä on aktiivinen ortodoksi ja myös luotettava ystävä monen vuoden ajalta. Molemmat rakastavat ortodoksista kirkkoa eikä heillä ole syytä levittää mitään "legendoja". Asia tuli esiin sattumalta, kun juttelimme erilaisista asioista. Toinen ystävistäni siis myös puolusti heikkoja luostariveljiä.
- adam
................. kirjoitti:
Tässä tapauksessa toinen Athoksen-kävijä on ortodoksinen pappi. Toinenkin kävijä on aktiivinen ortodoksi ja myös luotettava ystävä monen vuoden ajalta. Molemmat rakastavat ortodoksista kirkkoa eikä heillä ole syytä levittää mitään "legendoja". Asia tuli esiin sattumalta, kun juttelimme erilaisista asioista. Toinen ystävistäni siis myös puolusti heikkoja luostariveljiä.
Kyseiset herrat olivat tuolloin 1970-luvun alkupuolella alle kaksikymppisiä poikia.
Kyseinen "tapaus" sattui venäläisessä Panteleimonin luostarissa, jonka vierasmajan hoitaja, ei munkki, oli heistä "kiinnostunut". Mitä se todellisuudessa tarkoitti on jo eri juttu. - ..................
adam kirjoitti:
Kyseiset herrat olivat tuolloin 1970-luvun alkupuolella alle kaksikymppisiä poikia.
Kyseinen "tapaus" sattui venäläisessä Panteleimonin luostarissa, jonka vierasmajan hoitaja, ei munkki, oli heistä "kiinnostunut". Mitä se todellisuudessa tarkoitti on jo eri juttu.Puhut selvästikin eri tapauksesta. Nämä molemmat Athoksen-kävijät olivat 70-luvulla vielä niin pieniä poikia, että eivät matkustaneet ilman äitiä minnekään. Kertomani tapaukset ovat 80- ja 90-luvuilta. Ystäväni eivät siis matkustaneet yhdessä, vaan yksin omia aikojaan. Ahdistelijat olivat munkkeja, joiden seksuaaliset pyrkimykset eivät jääneet epäselviksi.
Ikävää kuulla, että myös muut kuin munkit ovat ahdistelleet. - adam
.................. kirjoitti:
Puhut selvästikin eri tapauksesta. Nämä molemmat Athoksen-kävijät olivat 70-luvulla vielä niin pieniä poikia, että eivät matkustaneet ilman äitiä minnekään. Kertomani tapaukset ovat 80- ja 90-luvuilta. Ystäväni eivät siis matkustaneet yhdessä, vaan yksin omia aikojaan. Ahdistelijat olivat munkkeja, joiden seksuaaliset pyrkimykset eivät jääneet epäselviksi.
Ikävää kuulla, että myös muut kuin munkit ovat ahdistelleet.eri tapauksia, mutta nämä jutut tahtovat kiertää ja laitetaan milloin kenenkin suuhun.
Suomalaisille foobikoille riittää jo pelkkä katse ja siitä tehdään vääriä johtopäätöksiä... - .............
adam kirjoitti:
eri tapauksia, mutta nämä jutut tahtovat kiertää ja laitetaan milloin kenenkin suuhun.
Suomalaisille foobikoille riittää jo pelkkä katse ja siitä tehdään vääriä johtopäätöksiä...Joka tapauksessa nämä henkilöt, jotka tunnen luotettavina, kertoivat vain omasta kokemuksestaan. Etenkään toinen heistä ei ole mikään homofoobikko, vaan ennemminkin päinvastoin. Hän piti luonnollisena, että kaikenlaista tapahtuu. Toinen taas oli järkyttynyt ja pettynyt.
Mielestäni on tarpeetonta toistaa sanasta sanaan, mitä he kertoivat tapahtuneen. - adam
............. kirjoitti:
Joka tapauksessa nämä henkilöt, jotka tunnen luotettavina, kertoivat vain omasta kokemuksestaan. Etenkään toinen heistä ei ole mikään homofoobikko, vaan ennemminkin päinvastoin. Hän piti luonnollisena, että kaikenlaista tapahtuu. Toinen taas oli järkyttynyt ja pettynyt.
Mielestäni on tarpeetonta toistaa sanasta sanaan, mitä he kertoivat tapahtuneen.Miksi Sinun piti tuoda asia tänne? Oli kokemukset totta tai tarua, ne ovat olleet toisten kokemuksia.
"Athoksen asukkaille enkelit ja demonit ovat todellisuutta ja ihmeet arkipäivää," totesi eräs Athoslainen munkki. - Utelias ihmettelijä
............. kirjoitti:
Joka tapauksessa nämä henkilöt, jotka tunnen luotettavina, kertoivat vain omasta kokemuksestaan. Etenkään toinen heistä ei ole mikään homofoobikko, vaan ennemminkin päinvastoin. Hän piti luonnollisena, että kaikenlaista tapahtuu. Toinen taas oli järkyttynyt ja pettynyt.
Mielestäni on tarpeetonta toistaa sanasta sanaan, mitä he kertoivat tapahtuneen.Kerro nyt. Niin ja kerro samalla mitä muuta luottamuksellista he sinulle kertoivat. Kerro nyt, ole kiltti. Minä en kerro sitä eteenpäin.
- Jelisaveta
adam kirjoitti:
Miksi Sinun piti tuoda asia tänne? Oli kokemukset totta tai tarua, ne ovat olleet toisten kokemuksia.
"Athoksen asukkaille enkelit ja demonit ovat todellisuutta ja ihmeet arkipäivää," totesi eräs Athoslainen munkki.Ihmettelen samaa kuin edellinen. Jos haluaa vakuuttua ihmisten syntisyydestä ja varoittaa muita, passaa tarkkailla itseään, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan...ei jonnekin Athokselle saakka. Lähempänä lankeemus luuraa.
- vai miksi?
Jelisaveta kirjoitti:
Ihmettelen samaa kuin edellinen. Jos haluaa vakuuttua ihmisten syntisyydestä ja varoittaa muita, passaa tarkkailla itseään, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan...ei jonnekin Athokselle saakka. Lähempänä lankeemus luuraa.
Tarkoitatko, että ei tarvitse mennä Athokselle asti näkemään syntiä? Jos näin, niin sittenhän on hyvä, että täällä on varoitettu Athoksesta!
Vai tarkoitatko, että kaikkihan sen tietää, mitä luostareissa voi tapahtua, joten asiasta on turha täällä erikseen kertoa? Mutta kun kaikki ei tiedä ja osa ei halua uskoa, vaan teilaa kaikki varoitukset panetteluna. - Milka1
adam kirjoitti:
Miksi Sinun piti tuoda asia tänne? Oli kokemukset totta tai tarua, ne ovat olleet toisten kokemuksia.
"Athoksen asukkaille enkelit ja demonit ovat todellisuutta ja ihmeet arkipäivää," totesi eräs Athoslainen munkki.Luostareissa tapahtuu yhtä ja toista ja sen tietävät luullakseni kaikki. Ehkä sen sijaan että kysymme onko tuo totta vai ei ja pitääkö siitä keskustella vai ei, voisimme kysyä selibaattivaatimuksen kohtuuttomuudesta ja epäinhimillisyydestä?
- theoforos.
Milka1 kirjoitti:
Luostareissa tapahtuu yhtä ja toista ja sen tietävät luullakseni kaikki. Ehkä sen sijaan että kysymme onko tuo totta vai ei ja pitääkö siitä keskustella vai ei, voisimme kysyä selibaattivaatimuksen kohtuuttomuudesta ja epäinhimillisyydestä?
Ei selibaattivaatimus voi minusta olla mitenkään "kohtuuton", koska eihän luostariin ole kenenkään mikään pakko mennä.
On valitettavaa, että tuollaista tapahtuu, mutta toisaalta ymmärrettävää, koska munkitkin ovat ihmisiä.
On kuitenkin olemassa myös väärinymmärtämisen mahdollisuus. Erilaisista käytöstavoista ja luonteista johtuen sellainen saatetaan kokea "lähentelynä", mikä ei ole sellaiseksi tarkoitettu. - luostarissa vierailijalle
theoforos. kirjoitti:
Ei selibaattivaatimus voi minusta olla mitenkään "kohtuuton", koska eihän luostariin ole kenenkään mikään pakko mennä.
On valitettavaa, että tuollaista tapahtuu, mutta toisaalta ymmärrettävää, koska munkitkin ovat ihmisiä.
On kuitenkin olemassa myös väärinymmärtämisen mahdollisuus. Erilaisista käytöstavoista ja luonteista johtuen sellainen saatetaan kokea "lähentelynä", mikä ei ole sellaiseksi tarkoitettu.Yleisesti luostareissa edellytetään asukkailta hillittyä käytöstä eikä kaveeraamista vieraiden kanssa pidetä sopivana.
Jos siis munkki viittoilee sinua johonkin yksinäiseen paikkaan ja hamuaa omien tai sinun genitaaliesi suuntaan tms, niin unohda kulttuurierot, luostarilupaukset, kohteliaisuus, Raamatun patriarkat sekä tämän palstan yliymmärtäjät ja JUOKSE KARKUUN!!! Varaudu myös siihen, että jos kerrot tapauksesta jollekin ortodoksille, niin sinua ei uskota tai ainakaan säälitä ja joudut vaikenemaan häpeäsi takia. Sen sijaan tuota ahdistelijaa ymmärretään.
Ja näin homma jatkuu. Kuvitellaan ja annetaan ymmärtää, että luostari pysyy pystyssä pyhyyden varassa, vaikka kyse on vain siitä, että synneistä ei saa puhua. Munkeilla itsellään ei ole vastuuta, vaan syy vieritetään sielunviholliselle, joka näitä kilvoittelijoita kiusaa.
Theoforokselle: Ei tosiaan ole pakko mennä luostariin, mutta kai luostarin pitäisi yrittää estää, että siihen ei liittyisi homoja. Onhan homona aika vaikea taistella himojaan vastaan ympäristössä, jossa on vain miehiä. - paraskeva
Milka1 kirjoitti:
Luostareissa tapahtuu yhtä ja toista ja sen tietävät luullakseni kaikki. Ehkä sen sijaan että kysymme onko tuo totta vai ei ja pitääkö siitä keskustella vai ei, voisimme kysyä selibaattivaatimuksen kohtuuttomuudesta ja epäinhimillisyydestä?
Luostarissa elävän perhe on luostariyhteisö. Tällaisessa elämäntavassa selibaatti lienee olennainen. En kiellä sitä, etteikö selibaatti olisi haaste. Ehkä haaste kannattaa kuitenkin ottaa vastaan, jos kokee luostarikutsumuksen omakseen?
- Serafima
luostarissa vierailijalle kirjoitti:
Yleisesti luostareissa edellytetään asukkailta hillittyä käytöstä eikä kaveeraamista vieraiden kanssa pidetä sopivana.
Jos siis munkki viittoilee sinua johonkin yksinäiseen paikkaan ja hamuaa omien tai sinun genitaaliesi suuntaan tms, niin unohda kulttuurierot, luostarilupaukset, kohteliaisuus, Raamatun patriarkat sekä tämän palstan yliymmärtäjät ja JUOKSE KARKUUN!!! Varaudu myös siihen, että jos kerrot tapauksesta jollekin ortodoksille, niin sinua ei uskota tai ainakaan säälitä ja joudut vaikenemaan häpeäsi takia. Sen sijaan tuota ahdistelijaa ymmärretään.
Ja näin homma jatkuu. Kuvitellaan ja annetaan ymmärtää, että luostari pysyy pystyssä pyhyyden varassa, vaikka kyse on vain siitä, että synneistä ei saa puhua. Munkeilla itsellään ei ole vastuuta, vaan syy vieritetään sielunviholliselle, joka näitä kilvoittelijoita kiusaa.
Theoforokselle: Ei tosiaan ole pakko mennä luostariin, mutta kai luostarin pitäisi yrittää estää, että siihen ei liittyisi homoja. Onhan homona aika vaikea taistella himojaan vastaan ympäristössä, jossa on vain miehiä.että homoseksuaaliset miehet pitäisi määrätä naisluostareihin kilvoittelemaan, että he eivät joutuisi kiusaukseen. Silloin ideani herätti syvää paheksuntaa. Ilmeisesti miehistä olisi alentavaa joutua naisten joukkoon, jollei heitä määrättäisi johonkin johtoasemaan kuten naisluostarin papiksi.
Luostariin menevät ovat yleensä sellaisia ihmisiä, joilla ei ole taipumusta avioliittoon, joten paitsi perinteisiä vanhapoika- tai vanhapiikatyyppejä, heidän keskuudessaan voi olla myös seksuaalisesti poikkeavia ihmisiä. - theoforos.
luostarissa vierailijalle kirjoitti:
Yleisesti luostareissa edellytetään asukkailta hillittyä käytöstä eikä kaveeraamista vieraiden kanssa pidetä sopivana.
Jos siis munkki viittoilee sinua johonkin yksinäiseen paikkaan ja hamuaa omien tai sinun genitaaliesi suuntaan tms, niin unohda kulttuurierot, luostarilupaukset, kohteliaisuus, Raamatun patriarkat sekä tämän palstan yliymmärtäjät ja JUOKSE KARKUUN!!! Varaudu myös siihen, että jos kerrot tapauksesta jollekin ortodoksille, niin sinua ei uskota tai ainakaan säälitä ja joudut vaikenemaan häpeäsi takia. Sen sijaan tuota ahdistelijaa ymmärretään.
Ja näin homma jatkuu. Kuvitellaan ja annetaan ymmärtää, että luostari pysyy pystyssä pyhyyden varassa, vaikka kyse on vain siitä, että synneistä ei saa puhua. Munkeilla itsellään ei ole vastuuta, vaan syy vieritetään sielunviholliselle, joka näitä kilvoittelijoita kiusaa.
Theoforokselle: Ei tosiaan ole pakko mennä luostariin, mutta kai luostarin pitäisi yrittää estää, että siihen ei liittyisi homoja. Onhan homona aika vaikea taistella himojaan vastaan ympäristössä, jossa on vain miehiä.Karkuunhan sitä varmasti tuollaisessa tapauksessa kannattaisi juosta, Herra varjelkoon...
En tiedä, miten luostarilaitoksessa on perinteisesti toimitti, mutta ehdotuksesi sinänsä kuulostaa ihan loogiselta. Jos jollain on ollut sellaisia taipumuksia jo ennen luostariin menoa, niin ei sellaiseen samaa sukupuolta olevaan joukkoon meneminen tietysti ole kovinkaan riskitöntä. Mutta ei tuollakaan pystyttäisi eliminoimaan ongelmaa, koska homoeroottisuutta esiintyy paljon esim. vankiloissa ja arabikulttuurissa, joissa ollaan paljon tekemisissä saman sukupuolen kesken ja välimatka vastakkaiseen sukupuoleen on ylittämätön. Eli se mitä yritän sanoa on, että vaikka ei sellaisia taipumuksia olisi omannutkaan ennen luostariin menemistä, niin ei ole mahdotonta, etteikö sellaisia alkaisi ilmaantua kun menee luostariin, erityisesti sellaiseen, jossa voi elää vuosikymmeniä näkemättä yhtään vastakkaisen sukupuolen edustajaa. Kai siinä väkisinkin saattaa mielenkiinto alkaa suuntautua saatavilla olevan suuntaan saatavissa olemattoman sijasta?
En usko, että on olemassa joku tarkkarajainen ihmisryhmä "homot", joka voitaisiin jotenkin rajata ja sulkea pois tietyistä jutuista, ja sitten ongelmat vältettäisiin. On olemassa vain homoeroottisia taipumuksia ja tekoja. Koko ihmiskunta on yhtä ja saman syntiinlankeemuksen vaikutuspiirissä, ja siten jokainen ihminen on potentiaalinen "homo" ihan samalla tavalla kuin jokainen ihminen on potentiaalinen valehtelija, tuomitsija, varas tai murhaaja. - pari kommenttia...
theoforos. kirjoitti:
Karkuunhan sitä varmasti tuollaisessa tapauksessa kannattaisi juosta, Herra varjelkoon...
En tiedä, miten luostarilaitoksessa on perinteisesti toimitti, mutta ehdotuksesi sinänsä kuulostaa ihan loogiselta. Jos jollain on ollut sellaisia taipumuksia jo ennen luostariin menoa, niin ei sellaiseen samaa sukupuolta olevaan joukkoon meneminen tietysti ole kovinkaan riskitöntä. Mutta ei tuollakaan pystyttäisi eliminoimaan ongelmaa, koska homoeroottisuutta esiintyy paljon esim. vankiloissa ja arabikulttuurissa, joissa ollaan paljon tekemisissä saman sukupuolen kesken ja välimatka vastakkaiseen sukupuoleen on ylittämätön. Eli se mitä yritän sanoa on, että vaikka ei sellaisia taipumuksia olisi omannutkaan ennen luostariin menemistä, niin ei ole mahdotonta, etteikö sellaisia alkaisi ilmaantua kun menee luostariin, erityisesti sellaiseen, jossa voi elää vuosikymmeniä näkemättä yhtään vastakkaisen sukupuolen edustajaa. Kai siinä väkisinkin saattaa mielenkiinto alkaa suuntautua saatavilla olevan suuntaan saatavissa olemattoman sijasta?
En usko, että on olemassa joku tarkkarajainen ihmisryhmä "homot", joka voitaisiin jotenkin rajata ja sulkea pois tietyistä jutuista, ja sitten ongelmat vältettäisiin. On olemassa vain homoeroottisia taipumuksia ja tekoja. Koko ihmiskunta on yhtä ja saman syntiinlankeemuksen vaikutuspiirissä, ja siten jokainen ihminen on potentiaalinen "homo" ihan samalla tavalla kuin jokainen ihminen on potentiaalinen valehtelija, tuomitsija, varas tai murhaaja.Jos ja kun se mitä kirjoitit, on totta, niin eikö pitäisi sitä tarkemmin syynätä munkiksi aikovien vaikutteet? Onhan se erityisen häpeällistä, että pyhissä paikoissa tapahtuu samaa kuin jossain surkeissa homokapakoissa, missä ollaan vain seksiseuraa hakemassa.
Se että viittaat vankiloihin ja arabiyhteisöihin, on kyllä luostareiden kannalta huolestuttavaa! Miksi haluamme kannattaa samanlaista luonnottomuutta luostareissa? - ***
luostarissa vierailijalle kirjoitti:
Yleisesti luostareissa edellytetään asukkailta hillittyä käytöstä eikä kaveeraamista vieraiden kanssa pidetä sopivana.
Jos siis munkki viittoilee sinua johonkin yksinäiseen paikkaan ja hamuaa omien tai sinun genitaaliesi suuntaan tms, niin unohda kulttuurierot, luostarilupaukset, kohteliaisuus, Raamatun patriarkat sekä tämän palstan yliymmärtäjät ja JUOKSE KARKUUN!!! Varaudu myös siihen, että jos kerrot tapauksesta jollekin ortodoksille, niin sinua ei uskota tai ainakaan säälitä ja joudut vaikenemaan häpeäsi takia. Sen sijaan tuota ahdistelijaa ymmärretään.
Ja näin homma jatkuu. Kuvitellaan ja annetaan ymmärtää, että luostari pysyy pystyssä pyhyyden varassa, vaikka kyse on vain siitä, että synneistä ei saa puhua. Munkeilla itsellään ei ole vastuuta, vaan syy vieritetään sielunviholliselle, joka näitä kilvoittelijoita kiusaa.
Theoforokselle: Ei tosiaan ole pakko mennä luostariin, mutta kai luostarin pitäisi yrittää estää, että siihen ei liittyisi homoja. Onhan homona aika vaikea taistella himojaan vastaan ympäristössä, jossa on vain miehiä.Mistä sinä tiedät, että nämä arvostelemasti munkit eivät kantaisi vastuuta teoistaan? Oletko ollut kuuntelemassa heidän synnintunnustustaan vai kenties olet päässyt tutkiskelemaan heidän omatuntoaan ja sisäistä mielentilaansa?
- theoforos.
pari kommenttia... kirjoitti:
Jos ja kun se mitä kirjoitit, on totta, niin eikö pitäisi sitä tarkemmin syynätä munkiksi aikovien vaikutteet? Onhan se erityisen häpeällistä, että pyhissä paikoissa tapahtuu samaa kuin jossain surkeissa homokapakoissa, missä ollaan vain seksiseuraa hakemassa.
Se että viittaat vankiloihin ja arabiyhteisöihin, on kyllä luostareiden kannalta huolestuttavaa! Miksi haluamme kannattaa samanlaista luonnottomuutta luostareissa?Miten niitä sitten syynättäisiin? En usko, että ihmisen aikaisemman elämän perusteella pystyttäisiin tarkasti eliminoimaan pois sellaiset, joilla tulee olemaan ongelmia luostarielämässä, koska aivan uudenlaisessa ympäristössä ihmisen reaktiot ja sisäiset prosessti saattavat muuttua. Joku jolla ei ole ollut homoseksuaalisia taipumuksia luostariin tullessaan, saattaa alkaa kokea niitä tiiviissä samaa sukupuolta olevassa ympäristössä, jossa ei vastakkaista sukupuolta välttämättä ole lainkaan. Toisaalta en pitäisi mahdottomana, että jollain voisi tapahtua myös muutos vastakkaiseen suuntaan siirtyessään hengellisempään ympäristöön, eli homoseksuaaliset taipumukset katoaisivat tai heikkenisivät.
Mutta varmasti olisi aiheellista tutkia luostariin tulijoita ainakin siltä kannalta, ettei heidän joukossaan olisi sellaisia, jotka tulevat sinne epäpuhtaat pyrkimykset mielessä. Ja varmaan näin tehdäänkin? Luostariin ei liene hyvä päästää esimerkiksi sellaisia, joilla on homoseksuaalisia taipumuksia eivätkä pidä niiden mukaan toimimista mitenkään vääränä.
Luostariin tulijoiden tarkassa syynämisessä pitäisi kuitenkin muistaa, että luostareihin ei liene tarkoituksena koota jo valmiiksi erityisen pyhiä ja puhtaita ihmisiä, vaan luostarit ovat perinteisesti toimineet myös katumapaikkoina erityisen syvällä synnissä eläneille. Ja jos luostareihin tulijoille asetetaan korkeita pyhyysvaatimuksia, saattaa olla, että luostarit loppuvat "sukupuuttoon". - !!!
*** kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että nämä arvostelemasti munkit eivät kantaisi vastuuta teoistaan? Oletko ollut kuuntelemassa heidän synnintunnustustaan vai kenties olet päässyt tutkiskelemaan heidän omatuntoaan ja sisäistä mielentilaansa?
Jumala näkee sydämeen, mutta ihmiset näkevät teot, jotka sieltä sydämestä nousevat. Jos sama henkilö ahdistelee yhä uudelleen, niin ei se paljon lohduta ahdistelun uhreja, että hän on tehnyt saman jo ennenkin ja katunut asiaa. Mieluumminkin tulee mieleen, miksei kyseistä henkilöä ole estetty pääsemästä tilanteisiin, joissa voi ahdistella.
- vapaasti käytettäväksi
theoforos. kirjoitti:
Miten niitä sitten syynättäisiin? En usko, että ihmisen aikaisemman elämän perusteella pystyttäisiin tarkasti eliminoimaan pois sellaiset, joilla tulee olemaan ongelmia luostarielämässä, koska aivan uudenlaisessa ympäristössä ihmisen reaktiot ja sisäiset prosessti saattavat muuttua. Joku jolla ei ole ollut homoseksuaalisia taipumuksia luostariin tullessaan, saattaa alkaa kokea niitä tiiviissä samaa sukupuolta olevassa ympäristössä, jossa ei vastakkaista sukupuolta välttämättä ole lainkaan. Toisaalta en pitäisi mahdottomana, että jollain voisi tapahtua myös muutos vastakkaiseen suuntaan siirtyessään hengellisempään ympäristöön, eli homoseksuaaliset taipumukset katoaisivat tai heikkenisivät.
Mutta varmasti olisi aiheellista tutkia luostariin tulijoita ainakin siltä kannalta, ettei heidän joukossaan olisi sellaisia, jotka tulevat sinne epäpuhtaat pyrkimykset mielessä. Ja varmaan näin tehdäänkin? Luostariin ei liene hyvä päästää esimerkiksi sellaisia, joilla on homoseksuaalisia taipumuksia eivätkä pidä niiden mukaan toimimista mitenkään vääränä.
Luostariin tulijoiden tarkassa syynämisessä pitäisi kuitenkin muistaa, että luostareihin ei liene tarkoituksena koota jo valmiiksi erityisen pyhiä ja puhtaita ihmisiä, vaan luostarit ovat perinteisesti toimineet myös katumapaikkoina erityisen syvällä synnissä eläneille. Ja jos luostareihin tulijoille asetetaan korkeita pyhyysvaatimuksia, saattaa olla, että luostarit loppuvat "sukupuuttoon".Voisiko "syynäämisen" aloittaa ihan sillä, että kysyttäisiin, onko luostariin tulijalla homoseksuaalisia taipumuksia tai kokemuksia? Koska jos ja kun kaikenlaista voi tapahtua, niin kyllä kaikesta pitää pystyä puhumaankin. Etenkin jos luostareissa otetaan vastaan syvissä synneissä eläneitäkin.
Ja jos ja kun ahdistelua ilmenee, niin myötätuntoa osoitetaan ennen kaikkea uhreille, jotta tulee selväksi, että ahdistelu ei ole luostareissa hyväksyttyä.
Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi? - anonyymi
vapaasti käytettäväksi kirjoitti:
Voisiko "syynäämisen" aloittaa ihan sillä, että kysyttäisiin, onko luostariin tulijalla homoseksuaalisia taipumuksia tai kokemuksia? Koska jos ja kun kaikenlaista voi tapahtua, niin kyllä kaikesta pitää pystyä puhumaankin. Etenkin jos luostareissa otetaan vastaan syvissä synneissä eläneitäkin.
Ja jos ja kun ahdistelua ilmenee, niin myötätuntoa osoitetaan ennen kaikkea uhreille, jotta tulee selväksi, että ahdistelu ei ole luostareissa hyväksyttyä.
Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi?"kysyttäisiin, onko luostariin tulijalla homoseksuaalisia taipumuksia tai kokemuksia?"
Luostarielämä on erityisesti tarkoitettu niille, joilla on tällaisia taipumuksia mutta jotka eivät halua aktiivisesti toteuttaa niitä ja mahdollisuuksien mukaan varjeltua joutumasta kiusaukseen.
Luostarit on pyritty järjestämään siten, etteivät niissä asuvat pystyisi kovinkaan helposti toteuttamaan näitä taipumuksia. Se tapahtuu yksityisyys minimoimalla, siten, että kaikki toiminta on yhteisöllistä ja valvottua. Kuten järjestämällä aamuvarhaisesta iltamyöhään useita muutaman tunnin mittaisia jumalanpalveluksia (joista ei ole sallittua lintsata kuin erikoisluvalla ja joiden jälkeen normaali munkki on liian väsynyt kyetäkseen harrastamaan sopimattomuuksia). Eräs ikiaikainen järjestysperiaate on, ettei nuoria munkkeja/noviiseja majoiteta samaan keljaan eikä lähetetä asioille pareittain. (Joissakin luostareissa myös veljestön yksityinen kanssakäyminen luostarissa vierailevien ulkopuolisten kanssa on kielletty ja estetty.)
Pomminvarmoja konsteja nämä tietystikään eivät ole. Aina voi ilmetä tilaisuuksia jotka tekevät varkaan. - ***
vapaasti käytettäväksi kirjoitti:
Voisiko "syynäämisen" aloittaa ihan sillä, että kysyttäisiin, onko luostariin tulijalla homoseksuaalisia taipumuksia tai kokemuksia? Koska jos ja kun kaikenlaista voi tapahtua, niin kyllä kaikesta pitää pystyä puhumaankin. Etenkin jos luostareissa otetaan vastaan syvissä synneissä eläneitäkin.
Ja jos ja kun ahdistelua ilmenee, niin myötätuntoa osoitetaan ennen kaikkea uhreille, jotta tulee selväksi, että ahdistelu ei ole luostareissa hyväksyttyä.
Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi?"Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi?"
En oikein usko, että kukaan olisi näin naiivi. Luostarissa asuu ihmisiä -ja heistähän tässä on puhe-, tosin satunnaisesti tiedetään luostareissa olleen pyhiäkin. - täälläkin...
*** kirjoitti:
"Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi?"
En oikein usko, että kukaan olisi näin naiivi. Luostarissa asuu ihmisiä -ja heistähän tässä on puhe-, tosin satunnaisesti tiedetään luostareissa olleen pyhiäkin.Näitä naiiveja on esiintynyt tässäkin keskustelussa, joten uskosi sai nyt pienen lommon.
- ***
täälläkin... kirjoitti:
Näitä naiiveja on esiintynyt tässäkin keskustelussa, joten uskosi sai nyt pienen lommon.
Eh, minulle jäi kyllä epäselväksi, miten uskoni tästä asiasta olisi saanut lommon.
Kommenttisi kuuluu niiden joutavanpäiväisten heittojen sarjaan, joita tällä palstalla viljellään runsaasti ja jotka menevät kilometrikaupalla ohi. - theoforos.
vapaasti käytettäväksi kirjoitti:
Voisiko "syynäämisen" aloittaa ihan sillä, että kysyttäisiin, onko luostariin tulijalla homoseksuaalisia taipumuksia tai kokemuksia? Koska jos ja kun kaikenlaista voi tapahtua, niin kyllä kaikesta pitää pystyä puhumaankin. Etenkin jos luostareissa otetaan vastaan syvissä synneissä eläneitäkin.
Ja jos ja kun ahdistelua ilmenee, niin myötätuntoa osoitetaan ennen kaikkea uhreille, jotta tulee selväksi, että ahdistelu ei ole luostareissa hyväksyttyä.
Jokainen ei-luostarissaelävä voi myös miettiä asenteitaan. Jos on kauhea tarve väittää, että luostarissa ei tapahdu mitään kamalaa, niin mistä se kertoo? Perustuuko oma usko johonkin luulotteluun tai toiveisiin? Kestääkö usko silloin, kun ikäviä asioita paljastuu? Vai pitääkö alkaa syyttää toisia valehtelijoiksi (ja näin sanoa väärä todistus lähimmäisestä), ettei totuus tulisi ilmi?Voisi kai sellaista kysyä, koska sitten osattaisiin noudattaa tarpeellista varovaisuutta kyseisen henkilön ohjauksessa. Mutta ottaen huomioon luostareiden perinteisen roolin katumapaikkoina, en kuitenkaan pitäisi kovinkaan hyvänä vaihtoehtona kieltää luostariin pääsy sellaisella perusteella. Kuten yllä jo joku totesi, perinteisessä luostarissa tähänkin asiaan on keinonsa. Mutta mikään keino ei tietysti ole vedenpitävä, ja ongelmia voi esiintyä. Ja jos ongelmia esiintyy, niin varovaisuustoimenpiteitä kannattaisi kyseisen henkilön kohdalla varmaan sitten kiristää?
- Tunnen
................. kirjoitti:
Tässä tapauksessa toinen Athoksen-kävijä on ortodoksinen pappi. Toinenkin kävijä on aktiivinen ortodoksi ja myös luotettava ystävä monen vuoden ajalta. Molemmat rakastavat ortodoksista kirkkoa eikä heillä ole syytä levittää mitään "legendoja". Asia tuli esiin sattumalta, kun juttelimme erilaisista asioista. Toinen ystävistäni siis myös puolusti heikkoja luostariveljiä.
Se toinen, ortodoksinen pappi on nykyisin kirkkoherra. Kyllä tunnetaan kylässä.
- MarSarug
se diabolos nakkele ihmisiä -tässä tapauksessa intohimon valtamereen- pikkusen enemmän juuri pyhillä paikoilla kuin muualla. Valitettavaa, mutta totta. Tarkkaavaisuutta siis.
- myös sen
miten mukavaa on leimata jokin porukka yhden tapauksen perusteella.
Ortodoksit ovat kaikki sellaisia "koska olen kuullut/nähnyt että..."
Muslimit ovat kaikki sellaisia "koska olen kuullut/nähnyt..."
Luterilaiset ovat kaikki sellaisia "koska olen..."
Kasvissyöjät ovat kaikke sellaisia "koska..."
Jne jne.
Onhan se mukava "pörhistellä" ylämainitullakin jutulla. "Ajatella että Athoksellakin sellaista..voi voi voi.." ;)
Entäs sitten? En puolusta enkä sano että yllä mainitun kaltainen käytös on sallittua. Ei missään tapauksessa. Mutta varmaankaan eivät kaikki Athoksella tee kuten yllä.- ..............
Ei ollut tarkoitus leimata ketään. Luostarilaitoksen ongelmat on tiedetty aiemminkin. On myös parempi saada tietää kuin elää harhaluuloissa. Kun käy Athos-näyttelyssä, voi pitää mielessä, että luostarissakaan ei pääse pakoon syntiä.
Se että ahdistelu kohdistuu saman sukupuolen edustajiin, on tietysti hälyttävää. Ahdistelun kohteen seksuaalinen kehitys ja tasapaino voivat vaarantua. Käsittääkseni myös hengellinen elämä saattaa vähintäänkin saada kolhun, jos luotettavana pidetty taho ahdistelee. - xyz
.............. kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus leimata ketään. Luostarilaitoksen ongelmat on tiedetty aiemminkin. On myös parempi saada tietää kuin elää harhaluuloissa. Kun käy Athos-näyttelyssä, voi pitää mielessä, että luostarissakaan ei pääse pakoon syntiä.
Se että ahdistelu kohdistuu saman sukupuolen edustajiin, on tietysti hälyttävää. Ahdistelun kohteen seksuaalinen kehitys ja tasapaino voivat vaarantua. Käsittääkseni myös hengellinen elämä saattaa vähintäänkin saada kolhun, jos luotettavana pidetty taho ahdistelee.>>>Se että ahdistelu kohdistuu saman sukupuolen edustajiin, on tietysti hälyttävää.
- edellisen johdosta
xyz kirjoitti:
>>>Se että ahdistelu kohdistuu saman sukupuolen edustajiin, on tietysti hälyttävää.
Eikö ortodoksisuudessakin opeteta, että mies tuntee vetoa naiseen ja päinvastoin? Ei ole luonnollista, että mies ryhtyy mieheen. Edes luostarissa! Emmehän me esimerkiksi armeijassakaan oleta, että miehiä pitäisi toisilta miehiltä suojella, vaan samoissa tuvissa he yöpyvät.
- ...
viehättämään miestä seksuaalisesti. Jos ihminen kieltää nämä terpeet Jumalaa miellyttääkseen on kyseessä ensinnäkin hirveä synti ja toiseksi rikos omaa itseä kohtaan.
Naiset ovat aivan yhtä pyhiä Kristuksessa kuin kaikki miehetkin, eikä seksuaalisuus tee kenestäkään epäpyhää. Naiset saavat olla kauniita ja miehet saavat ihailla naisten kauneutta. Himo on asia erikseen, mutta terve ihailu ei ole himoa.- ohoh
Loiko Jumala todellakin naisen viehättämään miestä seksuaalisesti?
Minun käsittääkseni he huomasivat vasta hedelmän syönnin eli syntiinlankeemuksen jälkeen olevansa edes alasti ja lapsetkin syntyivät sen jälkeen.
Ja niin tai näin mutta missä siellä sanottiin että Eeva luotiin viehättämään miestä seksuaalisesti? Kumppaniksi minun tietääkseni?
Ja ihmisen luomisestakin on kaksi versiota.
Jeesus sanoi että taivaassa ei mennä naimisiin vaan ollaan kuin enkelit. Luulenpa (naisena) että siihen tilaan palaamme emmekä suinkaan viehättämään miehiä.
Mutta voihan se olla että olen väärässä ja Jeesuskin toteutti tässä Jumalan tahtoa ja viehättyi Magdaleenasta seksuaalisesti.
Vapaat suunnat sen ehkä tietävät.
En ole ortodoksi joten pahoittelut jos ei olisi pitänyt kirjoittaa. - ---
ohoh kirjoitti:
Loiko Jumala todellakin naisen viehättämään miestä seksuaalisesti?
Minun käsittääkseni he huomasivat vasta hedelmän syönnin eli syntiinlankeemuksen jälkeen olevansa edes alasti ja lapsetkin syntyivät sen jälkeen.
Ja niin tai näin mutta missä siellä sanottiin että Eeva luotiin viehättämään miestä seksuaalisesti? Kumppaniksi minun tietääkseni?
Ja ihmisen luomisestakin on kaksi versiota.
Jeesus sanoi että taivaassa ei mennä naimisiin vaan ollaan kuin enkelit. Luulenpa (naisena) että siihen tilaan palaamme emmekä suinkaan viehättämään miehiä.
Mutta voihan se olla että olen väärässä ja Jeesuskin toteutti tässä Jumalan tahtoa ja viehättyi Magdaleenasta seksuaalisesti.
Vapaat suunnat sen ehkä tietävät.
En ole ortodoksi joten pahoittelut jos ei olisi pitänyt kirjoittaa.Kyllä ajatuksesi sopii ortodokseille kuin muillekin kristityille. Näinhän yleensä opetetaan: ettei Eevaa ja Adamia luotu samaan tilaan kuin missä nykyihmiset elävät. Joku teologi on muistaakseni selittänyt Genesistä, että mikäli lankeemusta ei olisi tapahtunut ja ihminen olisi saanut lankeematta kasvaa hengellisesti, ei avioelämää lainkaan olisi vaan lapset syntyisivät muulla tavoin. Ehkä niin kuin Kristus - neitseellisesti - kuka tietää...
Kuten sanoit, ei naista luotu liehakoimaan ja viehättämään miestä seksuaalisesti. Silloinhan nunnat olisivat aivan väärillä poluilla...niin, ja monet meistä "tavallisista tallaajista", jotka emme miesten silmiä niin hivele... - ohoh
--- kirjoitti:
Kyllä ajatuksesi sopii ortodokseille kuin muillekin kristityille. Näinhän yleensä opetetaan: ettei Eevaa ja Adamia luotu samaan tilaan kuin missä nykyihmiset elävät. Joku teologi on muistaakseni selittänyt Genesistä, että mikäli lankeemusta ei olisi tapahtunut ja ihminen olisi saanut lankeematta kasvaa hengellisesti, ei avioelämää lainkaan olisi vaan lapset syntyisivät muulla tavoin. Ehkä niin kuin Kristus - neitseellisesti - kuka tietää...
Kuten sanoit, ei naista luotu liehakoimaan ja viehättämään miestä seksuaalisesti. Silloinhan nunnat olisivat aivan väärillä poluilla...niin, ja monet meistä "tavallisista tallaajista", jotka emme miesten silmiä niin hivele...>>Joku teologi on muistaakseni selittänyt Genesistä, että mikäli lankeemusta ei olisi tapahtunut ja ihminen olisi saanut lankeematta kasvaa hengellisesti, ei avioelämää lainkaan olisi vaan lapset syntyisivät muulla tavoin. Ehkä niin kuin Kristus - neitseellisesti - kuka tietää...
- ---
ohoh kirjoitti:
>>Joku teologi on muistaakseni selittänyt Genesistä, että mikäli lankeemusta ei olisi tapahtunut ja ihminen olisi saanut lankeematta kasvaa hengellisesti, ei avioelämää lainkaan olisi vaan lapset syntyisivät muulla tavoin. Ehkä niin kuin Kristus - neitseellisesti - kuka tietää...
"Nähdäkseni Eeva ja Aatami eivät olleet pahoja..."
Eeva ja Aatamihan esiintyvät ikoneissakin Kristuksen pelastamina (kts. Tuonelaan laskeutuminen). Heille on usein kuvattu sädekehänkin. Tämä tarkoittaa, että he ovat pyhiä ihmisiä, eivät missään tapauksessa pahoja. Pikemminkin he ovat esikuvina meille katumuksessa (ja myös uskossa). Luepa "Mooseksen ilmestyskirja" (kustantaja ortokirja, saa esim. Lampukasta)...nousee herkästi kyyneleet silmiin vihkosta lukiessa... - ohoh
--- kirjoitti:
"Nähdäkseni Eeva ja Aatami eivät olleet pahoja..."
Eeva ja Aatamihan esiintyvät ikoneissakin Kristuksen pelastamina (kts. Tuonelaan laskeutuminen). Heille on usein kuvattu sädekehänkin. Tämä tarkoittaa, että he ovat pyhiä ihmisiä, eivät missään tapauksessa pahoja. Pikemminkin he ovat esikuvina meille katumuksessa (ja myös uskossa). Luepa "Mooseksen ilmestyskirja" (kustantaja ortokirja, saa esim. Lampukasta)...nousee herkästi kyyneleet silmiin vihkosta lukiessa...Kiitos paljon ---! Käynpä Lampukassa ostamassa tuon kirjasen:)
- Tutkimus
Kannattaa tutustua ensin vaikka tähän gradutyöhön:
Efraim Syyrialaisen luostari: Tapausesimerkkejä munkkien luostariin vetäytymisen syistä.
Liisa Auruksenaho. Pro gradu, syyskuu 2005
ja sitten heittää ilmaan joitain irrallisia väitteitä.- ei-sinisilmäinen
On aivan järkevää ja luvallista kysellä ja kuunnella matkakokemuksista niiltä, jotka ovat käyneet jossain kohteessa, mihin itsekin aikoo matkustaa. Lisäksi voi tietenkin lukea kirjoja ja tutkimuksia.
Pääsääntöisesti on niin, että esimerkiksi kaikenlaiset valtiolliset matkailutoimistot edustavat "virallista" totuutta. Eihän missään kohteessa haluta, että maailmalle leviää tietoa, jonka mukaan kohteessa voi joutua vaikkapa ahdistelluksi.
Erilaiset ystävyysjärjestöt ja yksittäiset ystävät yrittävät myös vakuuttaa, että kaikki kohteessa on hienoa ja että kaikki negatiivinen puhe on vain valehtelua ja panettelua. Mieluummin vähän kaunistellaan totuutta kuin myönnetään, että kaikenlaista ikävää tapahtuu oikeastikin.
Ja vaikka esim. joku Pohjois-Korean fanittaja saattaa matkallaan Pohjois-Koreassa havaita epämiellyttäviä asioita, niin ei hän yleensä kuuluta niitä kaikille, koska siinä joutuisi itsekin vähän huonoon valoon ja koska oman pettymyksen myöntäminen olisi liian rankkaa.
Tämä kaikki kannattaa muistaa, jos suunnittelee matkaa johonkin autoritaariseen, yhden ideologian hallitsemaan yhteiskuntaan tai paikkaan, jossa "kaikki" ovat samaa mieltä siitä, millainen kuva siitä saa välittyä muulle maailmalle. - lainatakseni
ei-sinisilmäinen kirjoitti:
On aivan järkevää ja luvallista kysellä ja kuunnella matkakokemuksista niiltä, jotka ovat käyneet jossain kohteessa, mihin itsekin aikoo matkustaa. Lisäksi voi tietenkin lukea kirjoja ja tutkimuksia.
Pääsääntöisesti on niin, että esimerkiksi kaikenlaiset valtiolliset matkailutoimistot edustavat "virallista" totuutta. Eihän missään kohteessa haluta, että maailmalle leviää tietoa, jonka mukaan kohteessa voi joutua vaikkapa ahdistelluksi.
Erilaiset ystävyysjärjestöt ja yksittäiset ystävät yrittävät myös vakuuttaa, että kaikki kohteessa on hienoa ja että kaikki negatiivinen puhe on vain valehtelua ja panettelua. Mieluummin vähän kaunistellaan totuutta kuin myönnetään, että kaikenlaista ikävää tapahtuu oikeastikin.
Ja vaikka esim. joku Pohjois-Korean fanittaja saattaa matkallaan Pohjois-Koreassa havaita epämiellyttäviä asioita, niin ei hän yleensä kuuluta niitä kaikille, koska siinä joutuisi itsekin vähän huonoon valoon ja koska oman pettymyksen myöntäminen olisi liian rankkaa.
Tämä kaikki kannattaa muistaa, jos suunnittelee matkaa johonkin autoritaariseen, yhden ideologian hallitsemaan yhteiskuntaan tai paikkaan, jossa "kaikki" ovat samaa mieltä siitä, millainen kuva siitä saa välittyä muulle maailmalle.Réne Gothóni on sanonut viisaasti:
Nämä niin tavalliset ennakkokäsitykset ja ennakkoluulot antavat tietenkin näppärän vastauksen kysymykseen miksi, sillä tavalliselle ihmiselle on usein käsittämätöntä, että joku jättää yhteiskunnan ja menee luostariin.
Niin ja tuo tutkimus on yliopistollinen (uskontotieteellinen) ei matkailufirman tekemä. - ei-sinisilmäinen
lainatakseni kirjoitti:
Réne Gothóni on sanonut viisaasti:
Nämä niin tavalliset ennakkokäsitykset ja ennakkoluulot antavat tietenkin näppärän vastauksen kysymykseen miksi, sillä tavalliselle ihmiselle on usein käsittämätöntä, että joku jättää yhteiskunnan ja menee luostariin.
Niin ja tuo tutkimus on yliopistollinen (uskontotieteellinen) ei matkailufirman tekemä.Kyseinen tutkielma käsittelee yhtä aihepiiriä. Se ei kumoa sitä, että luostareissa tapahtuu vääriäkin asioita. Muutenhan se olisikin pelkkää propagandaa.
Mutta tuskin nyt kukaan odottaakaan, että koskaan pystyttäisiin tekemään tieteellistä tutkimusta siitä, miten satunnaiset pyhiinvaeltajat joutuvat joskus munkkien seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Ja vaikka tutkimus tehtäisiin, niin valtava propagandakoneisto pyrkisi kumoamaan tulokset vetoamalla esimerkiksi kertojien epäluotettavuuteen tai tutkimuksen epätietellisyyteen. Tai Neuvostoliitto-tyylisesti osoiteltaisiin, että on sitä muuallakin ongelmia ja että meillä on kuitenkin pääsääntöisesti kaikki paremmin kuin missään muualla.
Koska virallinen totuus on tietynlainen, niin siitä pidetään kiinni - kuten tässäkin keskustelussa on nähty.
Ja jos ja kun ikävät jutut joskus paljastuvat koko laajuudessaan, niin kukaan ei enää välitä yksittäisten ihmisten kokemasta ahdistuksesta.
Sillä jos nämä luostarielämän puolustajat ylipäätään olisivat niin laupiaita kuin antavat ymmärtää olevansa, niin kyllähän he osoittaisivat jotain pientä myötätuntoa kärsineitä kohtaan. Se sijaan he kiireesti haluavat lakaista kaiken maton alle. Ehkä juuri he toiminnallaan ylläpitävätkin valheellista systeemiä. Eikös Jerusalemin temppelistäkin aikoinaan sanottu, että sitä ei mikään voi kaataa, kun se oli ollut niin kauan pystyssä?
Ja miten sitten kävikään?
- tulee ...
Tulee väkisin mieleen se vanha satu, jossa joku kuuli jotain ja kertoi siitä eteenpäin jne. eteenpäin ja kohta koko poppoo luuli maailmanlopun tulevan.
Samaten tulee mieleen, että onpa harvinaisen tietävää porukkaa, lienevät keskustelijat kaikki paikallisista luostarista, kun noin hyvin munkkien asioista tietävät.
Muutakin tulee mieleen, mutta jääköön nyt sanomatta.- paremman alku!
Voihan se vähän oudolta kuulostaa, että jotkut ovat käyneet luostareissa ja tuntevat henkilökohtaisesti munkkeja ja/tai nunnia. Mutta kyllä luostareissa ihan oikeasti vieraillaan ja jotkut jopa jäävät sinne. Se että kaikenlaisia juttuja liikkuu, ei tarkoita, että ne kaikki ovat pahantahtoisten ihmisten keksimiä valheita, vaan että luostareissakaan ei mikään inhimillinen ole vierasta.
On luonnollista, että jotkut torjuvat kaiken kuulemansa, mikä liittyy esimerkiksi seksuaalisuuteen. Samalla tavallahan me ahdistumme, jos joku kertoo vaikkapa insestisestä kokemuksestaan. Mutta insestiäkin valitettavasti esiintyy "kunnollisissakin" perheissä eikä sitä sillä poisteta, että kielletään mainitsemasta asiasta. Ongelma vain syvenee vaikenemalla.
- menisi Athos-näyttelyyn
Kirjoitus tuntuu kieltäjän ja pilkkaajan
hengen tuotteelta.Ensimmäinen lausekin on
kieliopillisesti täysin hullu.
Kaksi ystävää on yhden miehen ominaisuudessa
käynyt kirjoittajan mukaan Athoksella????
Niinhän siinä itseasiassa lukee.
Luostarin saarelle ensinnäkin tulee laiva-
lastillinen vierailijoita,joten silmiä on
satamäärin tarkkailemassa vierailijoiden
ja paikallisten munkkien kanssakäymisiä.
Suomalainen aikuinen mies ei järkyty tämän-
tapaisesta "mukaseksuaalisesta ahdistelusta".
Eikä varsinkaan tee siitä numeroa,eikä kii-
ruhda siitä kaikille kertomaan.
Kirjoitus on hyvin sekularistisen ihmisen
purkaus.Hänelle on hyvin eriskummallista se,
että jotkut vetäytyvät maailmasta ja ryhty-
vät Herran palvelijoiksi.
Suurissa kaupungeissamme asuu tuhatmäärin
ihmisiä,jotka ovat saaneet tarpeekseen maal-
lisuudesta ja halajavat jotakin henkevää
ja ylevää.Hekin elävät eristäytynyttä elä-
määnsä,mutta vain isossa maallisessa
kaupungissa. Ei eristäytyneisyys kenenkään
seksuaalisuutta aktivoi suuntaan tai toiseen,
niinkuin kirjoituksesta tuumaillaan.
Tuo loppuosan sananlause:"moni kakku...jne."
kruunaa tietämättömyydellään koko möläytyk-
sen. Kristinuskon ja rukouselämän harjoittaminen
ei ole sisällöltään mitään silkkoa.Sinä sitä-
vastoin olet.
Ps.31:19. Mykistykööt valheelliset huulet,
jotka puhuvat vanhurskaasta julkeita,ylpeästi
ja ylenkatseellisesti.- kirjoitus...!
Miksi panettelet ja haukut kirjoittajan? Onko se osoitus siitä, miten rakkaudellinen ja pitkämielinen itse olet?
- menisi Athos-näyttelyyn
kirjoitus...! kirjoitti:
Miksi panettelet ja haukut kirjoittajan? Onko se osoitus siitä, miten rakkaudellinen ja pitkämielinen itse olet?
Jos se oli "hassu kirjoitus",niin missä
kohtaa sinä sitten nauroit? - .............
Pahoittelen kieli- ja muita opillisia vikojani. En kyllä olisi uskonut, että Athos-näyttelyn pyhyys ihan minunkaltaiseni henkilön läsnäolosta rapisee! Siellä museon ovilla ei ole mitään puhallusmittaria, mutta ehdotan, että pestautuisit sinne henkienhaistelijaksi, koska olet selvästi sillä saralla armoitettu.
Vielä niistä kahdesta nuoresta miehestä: molemmat oleskelivat Athoksella pitempään. Ehkä he eivät sitten vain täyttäneet mittojasi "suomalaisen miehen aikuisuudesta". Mutta luonnollisesti he ovat epäilyttäviä jo siksikin, että he kuuluvat kaltaiseni henkilön tuttavapiiriin.
Kiitos vielä siitä, että uhrasit kallisarvoista rukouselämäsi aikaa ja arvioit minut hulluksi, kieltäjäksi, pilkkaajaksi ja valehtelijaksi. Lähetin kommenttisi myös niille kahdelle ei-enää-niin-kovin-nuorelle miehelle, jotta hekin voivat hämmästellä, mitä kallisarvoisia aarteita valvovien kristittyjen kammioiden kätköistä nouseekaan. - vieläkin naurattaa!!!
menisi Athos-näyttelyyn kirjoitti:
Jos se oli "hassu kirjoitus",niin missä
kohtaa sinä sitten nauroit?Minua nauratti se, että samalla kun syytit kirjoittajaa, niin lankesit itse rakkaudettomuuteen ja vihamielisyyteen. Tyypillistä omavanhurskautta! Tai sitten provoilit.
Hyvää yötä, teini. - Makarios
............. kirjoitti:
Pahoittelen kieli- ja muita opillisia vikojani. En kyllä olisi uskonut, että Athos-näyttelyn pyhyys ihan minunkaltaiseni henkilön läsnäolosta rapisee! Siellä museon ovilla ei ole mitään puhallusmittaria, mutta ehdotan, että pestautuisit sinne henkienhaistelijaksi, koska olet selvästi sillä saralla armoitettu.
Vielä niistä kahdesta nuoresta miehestä: molemmat oleskelivat Athoksella pitempään. Ehkä he eivät sitten vain täyttäneet mittojasi "suomalaisen miehen aikuisuudesta". Mutta luonnollisesti he ovat epäilyttäviä jo siksikin, että he kuuluvat kaltaiseni henkilön tuttavapiiriin.
Kiitos vielä siitä, että uhrasit kallisarvoista rukouselämäsi aikaa ja arvioit minut hulluksi, kieltäjäksi, pilkkaajaksi ja valehtelijaksi. Lähetin kommenttisi myös niille kahdelle ei-enää-niin-kovin-nuorelle miehelle, jotta hekin voivat hämmästellä, mitä kallisarvoisia aarteita valvovien kristittyjen kammioiden kätköistä nouseekaan.Onko sillä eroa, onko kyseessä luostari vai "maailma"? Onko silläkään, onko "viekoittelija" mies vai nainen? Eikö ainoa oikea - kristillinen - suhtautuminen olisi ymmärtää toisen heikkoutta ja sanoa kauniisti "ei kiitos"? Miksi koko myrsky vesilasissa? Munkkikin on kilvoittelunsa keskellä vain ihminen. Ainoastaan heikko ihminen.
Mak. - Makariokselle
Makarios kirjoitti:
Onko sillä eroa, onko kyseessä luostari vai "maailma"? Onko silläkään, onko "viekoittelija" mies vai nainen? Eikö ainoa oikea - kristillinen - suhtautuminen olisi ymmärtää toisen heikkoutta ja sanoa kauniisti "ei kiitos"? Miksi koko myrsky vesilasissa? Munkkikin on kilvoittelunsa keskellä vain ihminen. Ainoastaan heikko ihminen.
Mak.Ahdistelijan näkökulmasta näin ehkä onkin. Mutta ahdistelun uhri voi kokea asiat toisin. Hän ei ehkä pysty näkemään toisen heikkoutta, vaan kokee tulevansa vallankäytön kohteeksi. Seksuaalisuus on hyvin herkkä alue. Voi mennä vuosia, että pääsee yli siitä, mitä joku on heikkona hetkenään mennyt tekemään. Tämä koskee tietysti kaikkea seksuaalista ahdistelua missä tahansa. Mutta arvelisin, että homoseksuaalinen ahdistelu on yleensä järkyttävämpää kuin vastakkaiselta sukupuolelta tuleva, koska siihen ei välttämättä voi eikä osaa varautua.
Luostarissa/kirkossa ongelma on myös se, että jos luottaa saavansa hengellistä opastusta ja saakin jotain aivan muuta, niin ei ehkä uskalla luottaa esimerkiksi pappeihin. Jokaisen tietysti pitäisi pystyä määrittämään rajansa ja sanomaan "ei kiitos", mutta valitettavasti on paljon ihmisiä, joille ei tällaista opeteta - ehkä siksi että vanhemmat ja muut kasvattajat ovat liian luottavaisia tai epäaikuismaisia. Esimerkiksi teiniraskauksia olisi paljon vähemmän, jos tytöille opetettaisiin oman fyysisyyden kunnioittamista. - Makarios
Makariokselle kirjoitti:
Ahdistelijan näkökulmasta näin ehkä onkin. Mutta ahdistelun uhri voi kokea asiat toisin. Hän ei ehkä pysty näkemään toisen heikkoutta, vaan kokee tulevansa vallankäytön kohteeksi. Seksuaalisuus on hyvin herkkä alue. Voi mennä vuosia, että pääsee yli siitä, mitä joku on heikkona hetkenään mennyt tekemään. Tämä koskee tietysti kaikkea seksuaalista ahdistelua missä tahansa. Mutta arvelisin, että homoseksuaalinen ahdistelu on yleensä järkyttävämpää kuin vastakkaiselta sukupuolelta tuleva, koska siihen ei välttämättä voi eikä osaa varautua.
Luostarissa/kirkossa ongelma on myös se, että jos luottaa saavansa hengellistä opastusta ja saakin jotain aivan muuta, niin ei ehkä uskalla luottaa esimerkiksi pappeihin. Jokaisen tietysti pitäisi pystyä määrittämään rajansa ja sanomaan "ei kiitos", mutta valitettavasti on paljon ihmisiä, joille ei tällaista opeteta - ehkä siksi että vanhemmat ja muut kasvattajat ovat liian luottavaisia tai epäaikuismaisia. Esimerkiksi teiniraskauksia olisi paljon vähemmän, jos tytöille opetettaisiin oman fyysisyyden kunnioittamista.Seksuaalinen ahdistelu on asia aivan erikseen, eikä sitä voi hyväksyä missään tilanteessa. Mutta olikohan tässä kyseessä *ahdistelusta* alkuunkaan? Vaiko ylireagoinnista? Tai kenties meihin istutetuista stereotypioista ja fobioista?
Mak. - Makariokselle
Makarios kirjoitti:
Seksuaalinen ahdistelu on asia aivan erikseen, eikä sitä voi hyväksyä missään tilanteessa. Mutta olikohan tässä kyseessä *ahdistelusta* alkuunkaan? Vaiko ylireagoinnista? Tai kenties meihin istutetuista stereotypioista ja fobioista?
Mak.Kai kristityn joka tapauksessa pitäisi käyttäytyä kristityn arvon mukaisesti, niin ettei toisten tarvitsisi edes miettiä, mitä mikäkin ele tai sana tarkoittaa. Olen ymmärtänyt, että munkeilla ja nunnilla tämä on vieläpä korostettua: kaikki vihjailevuuteen vivahtavakin on ehdottomasti kiellettyä. Kristitty myös myöntää olevansa heikko. Hän ei ylvästele asioissa, joissa tietää olevansa altis lankeamaan, vaan mieluummin myöntää olevansa syyllinen kuin korottaa itsensä toisten yläpuolelle.
- Makarios
Makariokselle kirjoitti:
Kai kristityn joka tapauksessa pitäisi käyttäytyä kristityn arvon mukaisesti, niin ettei toisten tarvitsisi edes miettiä, mitä mikäkin ele tai sana tarkoittaa. Olen ymmärtänyt, että munkeilla ja nunnilla tämä on vieläpä korostettua: kaikki vihjailevuuteen vivahtavakin on ehdottomasti kiellettyä. Kristitty myös myöntää olevansa heikko. Hän ei ylvästele asioissa, joissa tietää olevansa altis lankeamaan, vaan mieluummin myöntää olevansa syyllinen kuin korottaa itsensä toisten yläpuolelle.
...kukaan ei korota itseään toisen yläpuolelle - päinvastoin.
Mak. - .............
Makarios kirjoitti:
Seksuaalinen ahdistelu on asia aivan erikseen, eikä sitä voi hyväksyä missään tilanteessa. Mutta olikohan tässä kyseessä *ahdistelusta* alkuunkaan? Vaiko ylireagoinnista? Tai kenties meihin istutetuista stereotypioista ja fobioista?
Mak.Molemmat henkilöt katsoivat tulleensa seksuaalisesti ahdistelluiksi. On ilmeisesti tyypillistä, että tämänkaltaiset kokemukset yritetään selittää pois. Tämän(kään) vuoksi tapauksista ei uskalleta kertoa. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä vaaditaan jopa kahta todistajaa tapahtuneelle, vaikka ahdistelu kai harvemmin tapahtuu ulkopuolisten silmien alla.
En näe mitään syytä, miksi tuntemani henkilöt olisivat keksineet tapaukset. Asia tuli esiin eräässä keskustelussa, jossa kumpikaan ei edes tiennyt, että toinenkin oli ollut Athos-vuorella. Mutta nyt kun olen nähnyt, miten raivokkaasti jotkut suhtautuvat, kun tällaisesta puhutaan ortodoksisen kirkon yhteydessä, en ihmettele, miksi uhrit vaikenevat.
Ottaen huomioon, miten paljon seksuaalisia väärinkäytöksiä on ilmennyt katolisen kirkon piirissä, ei liene mahdotonta, että ortodoksisessakin kirkossa on samanlaisia ongelmia ainakin jossain määrin.
Fobiat syntyvät joskus myös todellisista tilanteista, eivät aina pelkästään ennakkoluuloista ja stereotypioista. On tervettä suojella itseään ilmeisiltä vaaroilta. - T. Ollo
............. kirjoitti:
Molemmat henkilöt katsoivat tulleensa seksuaalisesti ahdistelluiksi. On ilmeisesti tyypillistä, että tämänkaltaiset kokemukset yritetään selittää pois. Tämän(kään) vuoksi tapauksista ei uskalleta kertoa. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä vaaditaan jopa kahta todistajaa tapahtuneelle, vaikka ahdistelu kai harvemmin tapahtuu ulkopuolisten silmien alla.
En näe mitään syytä, miksi tuntemani henkilöt olisivat keksineet tapaukset. Asia tuli esiin eräässä keskustelussa, jossa kumpikaan ei edes tiennyt, että toinenkin oli ollut Athos-vuorella. Mutta nyt kun olen nähnyt, miten raivokkaasti jotkut suhtautuvat, kun tällaisesta puhutaan ortodoksisen kirkon yhteydessä, en ihmettele, miksi uhrit vaikenevat.
Ottaen huomioon, miten paljon seksuaalisia väärinkäytöksiä on ilmennyt katolisen kirkon piirissä, ei liene mahdotonta, että ortodoksisessakin kirkossa on samanlaisia ongelmia ainakin jossain määrin.
Fobiat syntyvät joskus myös todellisista tilanteista, eivät aina pelkästään ennakkoluuloista ja stereotypioista. On tervettä suojella itseään ilmeisiltä vaaroilta.On tervettä suojella itseään ja toisiakin ilmeisiltä vaaroilta. Siksi asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä. Eikä hyssyteltävä. Eikä vaieta asiaa kuoliaaksi. Eikä selittää, että tästä ei saa tällä palstalla kirjoittaa koska ei saa tuomita.
Tekee jo mieleni kysyä (kun lukee näitä hyssyttelijöitä ja kieltäjiä): Onko tuomitseminen ainoa synti, mitä ort. kristitty ei saa tehdä?? - adam
............. kirjoitti:
Molemmat henkilöt katsoivat tulleensa seksuaalisesti ahdistelluiksi. On ilmeisesti tyypillistä, että tämänkaltaiset kokemukset yritetään selittää pois. Tämän(kään) vuoksi tapauksista ei uskalleta kertoa. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä vaaditaan jopa kahta todistajaa tapahtuneelle, vaikka ahdistelu kai harvemmin tapahtuu ulkopuolisten silmien alla.
En näe mitään syytä, miksi tuntemani henkilöt olisivat keksineet tapaukset. Asia tuli esiin eräässä keskustelussa, jossa kumpikaan ei edes tiennyt, että toinenkin oli ollut Athos-vuorella. Mutta nyt kun olen nähnyt, miten raivokkaasti jotkut suhtautuvat, kun tällaisesta puhutaan ortodoksisen kirkon yhteydessä, en ihmettele, miksi uhrit vaikenevat.
Ottaen huomioon, miten paljon seksuaalisia väärinkäytöksiä on ilmennyt katolisen kirkon piirissä, ei liene mahdotonta, että ortodoksisessakin kirkossa on samanlaisia ongelmia ainakin jossain määrin.
Fobiat syntyvät joskus myös todellisista tilanteista, eivät aina pelkästään ennakkoluuloista ja stereotypioista. On tervettä suojella itseään ilmeisiltä vaaroilta.Athokselle pääsemiseen pitää olla:
1)mies
2)saada matkustuslupa
3) alaikäiset, siis alle 18 vuotiaat, ainoastaan holhoojansa tms. seurassa
Kreikkalaisia ortodokseja päästetään tietty määrä päivittäin.
Ulkomaalaisia ortodokseja tiettymäärä.
Ei ortodokseja korkeintaan 20 päivässä.
Papistom jäseneiltä vaaditaan oman piispan suosituskirje ja joka on hyvä olla myös muillakin.
Papiston jäsenten tulee saada lupakirja myös ekumeeniselta patriarkalta.
Kaikilla vierailijoilla tulee olla matkustus lupa, jonka saa Thessalonikista Athoksen pyhiinvaeltajien toimistosta.
Lupa myönnetään korkeintaa neljäksi päiväksi. Etukäteen tulee olla varattuna majoitus jostakin luostarista/ -luostareista.
Eli ei Athokselle voi suinpäin matkustaa.
- se on
kuin miten ap. kirjoittaa:
"moni kakku päältä kaunis, kuorelta kovin korea, vaan on silkkoa sisältä, akanoita alla kuoren."
Koskee muutakin siis kuin seksuaalista suuntautumista, selibaatin rikkomista ja toisen viettelemistä tai sen yritystä.
Koskee myös sitä järkytystä kuin minkä kuka tahansa on luullut kuuluvan uskovaisen ominaisuuksiin: rakkaus, viisaus, ymmärrys, hyvyys, rehellisyys...
Ja sitten silmille iskee mieletön tekopyhyys, tekokiltteys ja vastaavasti hurskasteleva tuomitseminen, tyyliin enhän minä mutta kun Jumala yms järkyttävä kieroilu, ahdistaminen ja pelottelu tai ulkopuolelle jättäminen "kun Jumala käskee..."
Outoa touhua...
En muistele mitenkään erikoisesti pahalla enkä pahaa kun käyn toisten pyhillä tai pyhyyteen pyrkivillä paikoilla.
Mutta tuokin on totta mitä siis ap. sanoi. Siksi en kuulu mihinkään seurakuntaan enkä ryhmittymään uskon saralla koska en millään jaksa ottaa sitä silkkoa (haukkumista, mollaamista ja tuomitsemista) vastaan.- Serafima
pääsevät minun tietääkseni vain yli 14-vuotiaat miespuoliset ortodoksiset pyhiinvaeltajat, joilla on omalta piispaltaan suosituskirje. Ei ole mitään tietoa siitä onko ap ortodoksi. Ainakaan hän ei ole itse käynyt Pyhällä vuorella, vaan hänen kirjoituksensa perustuu ehkä hyvinkin vanhoihin kuulopuheisiin.
Ortodoksisuuteen kuuluu se, ettei toisia ihmisiä saa tuomita. Sen tähden koko tämä keskustelunaihe on epäortodoksinen ja palstallemme sopimaton. Olen pahoillani, jos olet kirkkomme piirissä kokenut tulleesi muitten tuomitsemaksi. Varo kuitenkin, ettet itse tee samoin. - ...............
Serafima kirjoitti:
pääsevät minun tietääkseni vain yli 14-vuotiaat miespuoliset ortodoksiset pyhiinvaeltajat, joilla on omalta piispaltaan suosituskirje. Ei ole mitään tietoa siitä onko ap ortodoksi. Ainakaan hän ei ole itse käynyt Pyhällä vuorella, vaan hänen kirjoituksensa perustuu ehkä hyvinkin vanhoihin kuulopuheisiin.
Ortodoksisuuteen kuuluu se, ettei toisia ihmisiä saa tuomita. Sen tähden koko tämä keskustelunaihe on epäortodoksinen ja palstallemme sopimaton. Olen pahoillani, jos olet kirkkomme piirissä kokenut tulleesi muitten tuomitsemaksi. Varo kuitenkin, ettet itse tee samoin.Kuulopuhe on tässä tapauksessa sitä, minkä olen asianomaisilta itseltään kuullut. Ajankohdatkin olen maininnut jo aiemmin. En ole valehdellut, vaikka siitäkin minua on syytetty. Mutta ehkä kyseinen tuomitseva kirjoittaja ei ole ortodoksisen kirkon jäsen. Tämä palstahan ei ole mikään "kirkonjatke", vaan tänne voi kirjoittaa kuka tahansa.
Ortodoksisuuteen kuuluu synnin tuomitseminen. Emme tarvitse mitään armahdusta, jos emme myönnä, että teemme syntiä.
Toivottavasti et muuten tarkoittanut, että yli 14-vuotiaita, joilla on oman piispansa suosituskirje, saa ahdistella seksuaalisesti.
Tässä keskustelussa alkaa tuntua siltä, että sanonpa mitä tahansa, joku jostain syystä esittää samat kysymykset ja epäilykset yhä uudelleen. Haluatteko itse, että kaikki kirjoittamanne kyseenalaistetaan tai että koko ajan epäillään, että ette ole ortodoksi? - paraskeva
Serafima kirjoitti:
pääsevät minun tietääkseni vain yli 14-vuotiaat miespuoliset ortodoksiset pyhiinvaeltajat, joilla on omalta piispaltaan suosituskirje. Ei ole mitään tietoa siitä onko ap ortodoksi. Ainakaan hän ei ole itse käynyt Pyhällä vuorella, vaan hänen kirjoituksensa perustuu ehkä hyvinkin vanhoihin kuulopuheisiin.
Ortodoksisuuteen kuuluu se, ettei toisia ihmisiä saa tuomita. Sen tähden koko tämä keskustelunaihe on epäortodoksinen ja palstallemme sopimaton. Olen pahoillani, jos olet kirkkomme piirissä kokenut tulleesi muitten tuomitsemaksi. Varo kuitenkin, ettet itse tee samoin.Athokselle pääsevät myös muut kuin miespuoliset ortodoksit. Ei-ortodoksimiesten saapumismäärä päivittäin on tosin hyvin pieni, olisikohan 10-20 miehen luokkaa per päivä, paremmin asioista perillä olevat tarkentakoot. Mm. toisuskoisia liikemiehiä vierailee Athoksella.
- T. Ollo
Serafima kirjoitti:
pääsevät minun tietääkseni vain yli 14-vuotiaat miespuoliset ortodoksiset pyhiinvaeltajat, joilla on omalta piispaltaan suosituskirje. Ei ole mitään tietoa siitä onko ap ortodoksi. Ainakaan hän ei ole itse käynyt Pyhällä vuorella, vaan hänen kirjoituksensa perustuu ehkä hyvinkin vanhoihin kuulopuheisiin.
Ortodoksisuuteen kuuluu se, ettei toisia ihmisiä saa tuomita. Sen tähden koko tämä keskustelunaihe on epäortodoksinen ja palstallemme sopimaton. Olen pahoillani, jos olet kirkkomme piirissä kokenut tulleesi muitten tuomitsemaksi. Varo kuitenkin, ettet itse tee samoin.ortodoksien virheitä sitten pitäisi käsitellä? Helluntailaisuuden vaiko Jehovan todistajien palstalla?
- Serafima
T. Ollo kirjoitti:
ortodoksien virheitä sitten pitäisi käsitellä? Helluntailaisuuden vaiko Jehovan todistajien palstalla?
puiminen kuulu millekään palstalle. En näe siinä mitään ylösrakentavaa.
Eräästä erakkoisästä kerrotaan, että hän sai tietää, että eräs veli piilotteli keljassaan naista ja eli tämän kanssa synnissä. Igumeni tuli tekemään tarkastusta tämän veljen luokse. Abba pani naisen kumollaan olevan tynnyrin alle ja istui itse päälle, kun veljen kelja tutkittiin. Näin naista ei löydetty. Kun tarkastajat olivat menneet abba päästi naisen tynnyrin alta. Näin abba suojeli lähimmäistensä mainetta. Kerrotaan, että sekä langennut veli että tuo nainen tekivät parannuksen, eivätkä enää tehneet syntiä. - Serafimalle
Serafima kirjoitti:
puiminen kuulu millekään palstalle. En näe siinä mitään ylösrakentavaa.
Eräästä erakkoisästä kerrotaan, että hän sai tietää, että eräs veli piilotteli keljassaan naista ja eli tämän kanssa synnissä. Igumeni tuli tekemään tarkastusta tämän veljen luokse. Abba pani naisen kumollaan olevan tynnyrin alle ja istui itse päälle, kun veljen kelja tutkittiin. Näin naista ei löydetty. Kun tarkastajat olivat menneet abba päästi naisen tynnyrin alta. Näin abba suojeli lähimmäistensä mainetta. Kerrotaan, että sekä langennut veli että tuo nainen tekivät parannuksen, eivätkä enää tehneet syntiä.Mutta seuraako asioiden salaamisesta aina parannuksen tekeminen? Kun joissain kirkoissa on paljastunut esimerkiksi nuorten poikien ja miesten hyväksikäyttöä, niin sitä on voinut jatkua vuosia. Mahdollisesti toivottua parannusta ei ole tehty. Ja jos teolla on selkeä UHRI, niin eikö hänen pitäisi saada päättää, painetaanko asia villaisella? Eikö hän kuitenkin usein ole heikommassa asemassa kuin vääryyden tehnyt?
Mielestäni asioiden lopputulos ratkaisee. Tärkeintä on, että se tietoinen synninteko loppuu. Joskus ainoa keino puuttua asiaan on julkinen nuhtelu. Rakkaus ei ole pelkkää peittämistä, vaan rakkaus myös iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa. Joissakin tapauksissa vasta se saa tekijän tajuamaan, että hän ei voi jatkaa synneissään. Lopulta syntinen voi sitten olla iloinen, että hän sai armon kääntyä.
Sitä paitsi noin ylipäätään kaikki synnit ovat yksittäisten ihmisten lankeemuksia.
Tämä keskustelu osoittaa, että jotkut ovat valmiit peittämään joidenkin munkkipoloisten rikkomukset ja sen sijaan riepottelevat henkilöä, joka kirjoitti niistä. Onko todellakin synneistä puhuminen pahempaa kuin esimerkiksi haureus? Entä jos oma poikanne haluaa tutustua luostarielämään ja tulee ahdistelluksi? Sanotteko hänellekin, että salataan koko juttu, niin sellaista ei varmasti koskaan enää tapahdu? Ja että kyllä nämä traumat muutaman vuoden terapialla korjaantuvat, ymmärretään nyt niitä poloisia, jotka elävät ilman seksiä vuosikausia. Samalla periaatteellahan voitaisiin sanoa, että on se ihan ymmärrettävää, jos puutteessa olevat vanhatpojat raiskaavat nuoria tyttöjä. Mutta ei varoiteta tyttöjä, koska kysehän on vain yksittäistapauksista...
Mielestäni joka tapauksessa asiat pitäisi ratkoa niin, että ei tarvitse pelätä joitain iltapäivälehtien ja muun median paljastuksia siinä vaiheessa, kun asioista tietävät jo kaikki, vaikka kuinka yritetään uskotella, että mitään ei ole tapahtunut... mitä nyt vain tällaisia "YKSITTÄISTAPAUKSIA"... - Makarios
Serafimalle kirjoitti:
Mutta seuraako asioiden salaamisesta aina parannuksen tekeminen? Kun joissain kirkoissa on paljastunut esimerkiksi nuorten poikien ja miesten hyväksikäyttöä, niin sitä on voinut jatkua vuosia. Mahdollisesti toivottua parannusta ei ole tehty. Ja jos teolla on selkeä UHRI, niin eikö hänen pitäisi saada päättää, painetaanko asia villaisella? Eikö hän kuitenkin usein ole heikommassa asemassa kuin vääryyden tehnyt?
Mielestäni asioiden lopputulos ratkaisee. Tärkeintä on, että se tietoinen synninteko loppuu. Joskus ainoa keino puuttua asiaan on julkinen nuhtelu. Rakkaus ei ole pelkkää peittämistä, vaan rakkaus myös iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa. Joissakin tapauksissa vasta se saa tekijän tajuamaan, että hän ei voi jatkaa synneissään. Lopulta syntinen voi sitten olla iloinen, että hän sai armon kääntyä.
Sitä paitsi noin ylipäätään kaikki synnit ovat yksittäisten ihmisten lankeemuksia.
Tämä keskustelu osoittaa, että jotkut ovat valmiit peittämään joidenkin munkkipoloisten rikkomukset ja sen sijaan riepottelevat henkilöä, joka kirjoitti niistä. Onko todellakin synneistä puhuminen pahempaa kuin esimerkiksi haureus? Entä jos oma poikanne haluaa tutustua luostarielämään ja tulee ahdistelluksi? Sanotteko hänellekin, että salataan koko juttu, niin sellaista ei varmasti koskaan enää tapahdu? Ja että kyllä nämä traumat muutaman vuoden terapialla korjaantuvat, ymmärretään nyt niitä poloisia, jotka elävät ilman seksiä vuosikausia. Samalla periaatteellahan voitaisiin sanoa, että on se ihan ymmärrettävää, jos puutteessa olevat vanhatpojat raiskaavat nuoria tyttöjä. Mutta ei varoiteta tyttöjä, koska kysehän on vain yksittäistapauksista...
Mielestäni joka tapauksessa asiat pitäisi ratkoa niin, että ei tarvitse pelätä joitain iltapäivälehtien ja muun median paljastuksia siinä vaiheessa, kun asioista tietävät jo kaikki, vaikka kuinka yritetään uskotella, että mitään ei ole tapahtunut... mitä nyt vain tällaisia "YKSITTÄISTAPAUKSIA"...Koko ketju perustuu kuulopuheisiin ja lietsoo homofobiaa. Mikä on "tapaus", joka pitäisi ratkoa? Väitätkö, että joku munkki jossakin joskus on raiskannut ehkä kenties jonkun miehen?
- Makarios tietää kaiken
Makarios kirjoitti:
Koko ketju perustuu kuulopuheisiin ja lietsoo homofobiaa. Mikä on "tapaus", joka pitäisi ratkoa? Väitätkö, että joku munkki jossakin joskus on raiskannut ehkä kenties jonkun miehen?
Sinä nyt et uskoisi, vaikka enkeli taivaalta kertoisi, mitä on tapahtunut.
Tietysti kaikki on aina homofoobikkojen keksintöä. Eihän suinkaan kukaan koskaan missään ole tehnyt mitään, mistä Makarios ei tietäisi. Tai jos hän ei tiedä, niin ei tarvitse kenenkään muunkaan tietää! - Makarios
Makarios tietää kaiken kirjoitti:
Sinä nyt et uskoisi, vaikka enkeli taivaalta kertoisi, mitä on tapahtunut.
Tietysti kaikki on aina homofoobikkojen keksintöä. Eihän suinkaan kukaan koskaan missään ole tehnyt mitään, mistä Makarios ei tietäisi. Tai jos hän ei tiedä, niin ei tarvitse kenenkään muunkaan tietää!En todellakaan tiedä kaikkea mutta en hyväksy sitäkään, että vihjaillaan, taivastellaan ja kauhistellaan ja hellitään huhupuheita. Paljon melua tyhjästä, kun mitään ei ilmeisesti ole edes tapahtunut.
- T. Ollo
Makarios kirjoitti:
Koko ketju perustuu kuulopuheisiin ja lietsoo homofobiaa. Mikä on "tapaus", joka pitäisi ratkoa? Väitätkö, että joku munkki jossakin joskus on raiskannut ehkä kenties jonkun miehen?
onko joku munkki joskus raiskannut miehen löytyy Helsingin Sanomista 5.5.2006. Lehti kertoi, että Haapajärven käräjäoikeus tuomitsi aiemmin ort.munkkina toimineen miehen (ja julkaisi tekijän nimenkin) useista seksuaalirikoksista. Tuomitun syyksi luettiin kolme raiskausta jne.
Revi siitä huumoria! - lähes aina oikeassa
Makarios kirjoitti:
En todellakaan tiedä kaikkea mutta en hyväksy sitäkään, että vihjaillaan, taivastellaan ja kauhistellaan ja hellitään huhupuheita. Paljon melua tyhjästä, kun mitään ei ilmeisesti ole edes tapahtunut.
Tarkoitatko siis, että ap. on valehtelija? Entä jos puhuukin totta?
- Makarios
T. Ollo kirjoitti:
onko joku munkki joskus raiskannut miehen löytyy Helsingin Sanomista 5.5.2006. Lehti kertoi, että Haapajärven käräjäoikeus tuomitsi aiemmin ort.munkkina toimineen miehen (ja julkaisi tekijän nimenkin) useista seksuaalirikoksista. Tuomitun syyksi luettiin kolme raiskausta jne.
Revi siitä huumoria!Mies ei edes ollut "aito" ortodoksimunkki.
Raiskaus ei koskaan ole huumorin asia. Ei liioin hysterisointi ja asioiden paisuttelu. - se on
Serafima kirjoitti:
pääsevät minun tietääkseni vain yli 14-vuotiaat miespuoliset ortodoksiset pyhiinvaeltajat, joilla on omalta piispaltaan suosituskirje. Ei ole mitään tietoa siitä onko ap ortodoksi. Ainakaan hän ei ole itse käynyt Pyhällä vuorella, vaan hänen kirjoituksensa perustuu ehkä hyvinkin vanhoihin kuulopuheisiin.
Ortodoksisuuteen kuuluu se, ettei toisia ihmisiä saa tuomita. Sen tähden koko tämä keskustelunaihe on epäortodoksinen ja palstallemme sopimaton. Olen pahoillani, jos olet kirkkomme piirissä kokenut tulleesi muitten tuomitsemaksi. Varo kuitenkin, ettet itse tee samoin.Olen kirjoittanut aivan väärin!
jokin oleellinen jäi lause jäi pois kirjoituksesta!
[b]En[/b]tarkoittanut ortodokseja vaan [b]kaikkia[/b] uskonnollisia liikkeitä!
Olen varma että jokin ikävistä piirteistä on myös ortodokseilla esillä. Mutta siihen ei tekstini perustunut vaan siihen että sitä on kaikissa siis.
ANTEEKSI KOVASTI TUO AJATUSKATKOS JOKA TEKI KIRJOITUKSENI SANOMAN EPÄSELVÄKSI!!!
(toivottavasti selveni nyt) - perusteluja.....
Makarios kirjoitti:
Mies ei edes ollut "aito" ortodoksimunkki.
Raiskaus ei koskaan ole huumorin asia. Ei liioin hysterisointi ja asioiden paisuttelu.Tarkoitatko, että tässä keskustelussa on paisuteltu jotain asiaa? Millä mittapuulla mittaat?
Argumentoisi on muuten tyypillistä islamilaisessa yhteisössä: jos joku jää kiinni pahasta rikoksesta, sanotaan, ettei kyse ollut "aidosta" muslimista.
Jotkut rikolliset ilmeisesti ovat enemmän ortodokseja kuin toiset, koska heidän tekemisistään puhuminen on hysterisointia. - T. Ollo
Makarios kirjoitti:
Mies ei edes ollut "aito" ortodoksimunkki.
Raiskaus ei koskaan ole huumorin asia. Ei liioin hysterisointi ja asioiden paisuttelu.on aito ortodoksi jos tämän esimerkin mies ei ollut "aito"?
- T. Ollo
Makarios kirjoitti:
Mies ei edes ollut "aito" ortodoksimunkki.
Raiskaus ei koskaan ole huumorin asia. Ei liioin hysterisointi ja asioiden paisuttelu.että kyllä me osaamme tehdä syntiä olimmepa sitten aitoja tai vain "aitoja". Turha silloin on mitään kiistää kun kakka on jo housuissa!
- Makarios
T. Ollo kirjoitti:
että kyllä me osaamme tehdä syntiä olimmepa sitten aitoja tai vain "aitoja". Turha silloin on mitään kiistää kun kakka on jo housuissa!
Tämä keskustelu ei johda mihinkään, mutta ennen kuin lopetan, täsmennän tarkoittaneeni "aitoa" munkkia - vai oliko Pyhäjärven veljesyhteisö mielestäsi "aito" luostari? En tietenkään tarkoita, ettei munkki, aito tai "epäaito", voisi langeta lihallisuuden synteihin. Heittoni "onko joku munkki jossakin joskus jne." koski Pyhän Vuoren luostareita. Kuulin kaveriltani että kerran ehkä jossain -tyypiset avaukset eivät ole järin vakuuttavia.
Kuka tahansa osaa ja tekee syntiä, siitä ei tässä ketjussa ole kysymys. Avaaja on heitellyt ilmoille vain vihjailuja, jotka ovat johtaneet tyypillisiin homofoobisiin purkauksiin. Erikoisimpia ovat ne, joissa vaaditaan erityistä seksuaaalisyyniä luostariin aikovilta - ja toisaalla vaahdotaan, että homoseksuaalisten naimattomien miesten paikka on luostari.
Tämä ketju olisi ollut huomattavasti asiallisempi, jos avaaja olisi kertonut, mitä epämääräinen "ahdistelu" on ollut. Erään pyhinvaellusmatkan päätökseksi oman seurakuntani pappi moiskautti otsalleni ehkä aavistuksen turhan pitkän suukkosen "terveisiksi vaimolleni". Olikohan sekin seksuaalista ahdistelua? - aroista asioista
Makarios kirjoitti:
Tämä keskustelu ei johda mihinkään, mutta ennen kuin lopetan, täsmennän tarkoittaneeni "aitoa" munkkia - vai oliko Pyhäjärven veljesyhteisö mielestäsi "aito" luostari? En tietenkään tarkoita, ettei munkki, aito tai "epäaito", voisi langeta lihallisuuden synteihin. Heittoni "onko joku munkki jossakin joskus jne." koski Pyhän Vuoren luostareita. Kuulin kaveriltani että kerran ehkä jossain -tyypiset avaukset eivät ole järin vakuuttavia.
Kuka tahansa osaa ja tekee syntiä, siitä ei tässä ketjussa ole kysymys. Avaaja on heitellyt ilmoille vain vihjailuja, jotka ovat johtaneet tyypillisiin homofoobisiin purkauksiin. Erikoisimpia ovat ne, joissa vaaditaan erityistä seksuaaalisyyniä luostariin aikovilta - ja toisaalla vaahdotaan, että homoseksuaalisten naimattomien miesten paikka on luostari.
Tämä ketju olisi ollut huomattavasti asiallisempi, jos avaaja olisi kertonut, mitä epämääräinen "ahdistelu" on ollut. Erään pyhinvaellusmatkan päätökseksi oman seurakuntani pappi moiskautti otsalleni ehkä aavistuksen turhan pitkän suukkosen "terveisiksi vaimolleni". Olikohan sekin seksuaalista ahdistelua?Vaikka joku nyt täällä kertoisi oman henkilökohtaisen kokemuksensa ahdistelusta ja kuvailisi sen yksityiskohtia myöten, niin Makarios ja kumppanit voisivat väittää, että
1) kirjoittaja ei kerro omista kokemuksistaan, vaan levittää kuulopuheita
2) kirjoittaja valehtelee, liioittelee, hysterisoi, levittää homofobiaa, suhtautuu epäkunnioittavasti luostariveljiä kohtaan, ei ole (oikea) ortodoksi jne.
3) kirjoittajan kuvaamat asiat ovat ei-seksuaalisia ja kulttuurisidonnaisia eikä niissä ole mitään, mistä aikuinen suomalainen mies ahdistuisi
Loppujen lopuksi mikä tahansa epämieluinen aihe voidaan kuitata jollain tavalla, joka asettaa kirjoittajan epäilyttävään valoon.
On selvää, että tällaisella palstalla harva kertoo henkilö- ja yhteystietojaan, olipa aihe mikä tahansa. Kun kyse on jostain arkaluontoisesta asiasta, on aika kohtuutonta vaatia, että kirjoittaja silloin paljastaisi nimet, ajat, paikat, todisteet jne, jotta hänet suostuttaisiin ottamaan vakavasti.
Voi vain kuvitella, mikä meteli siitä syntyisi, jos joku seksuaalisen ahdistelun uhri täällä kuvailisi yksityiskohtaisesti, kuinka henkilö X kosketti housujeni etumusta, kun olin hänen kanssaan kahden kesken. Kertoja saisi vihat niskoilleen mm. siitä, että kuvasi jotain epäsiveellistä, mikä tietenkin olisi ihan kauheaa verrattuna siihen, miten joku munkki heikkoudessaan hieman hairahtui tai vain oman kulttuuriperimänsä mukaisesti tervehti veljeään.
Nyt joku sanoo, että tälle palstalle ei saakaan tuoda tällaisia arkoja aiheita tai että ne on jo "selvitetty" aiemmissa keskusteluissa. Kuitenkin moni jolla on jotain vaikeita kokemuksia, hakee tällaisilta palstoilta selkeyttä siihen, miten lähtisi asiaa käsittelemään. Jos täältä saa lunta tupaan, niin voi tulla sellainen olo, että ortodokseille en ainakaan puhu enää mitään! - Makarios
aroista asioista kirjoitti:
Vaikka joku nyt täällä kertoisi oman henkilökohtaisen kokemuksensa ahdistelusta ja kuvailisi sen yksityiskohtia myöten, niin Makarios ja kumppanit voisivat väittää, että
1) kirjoittaja ei kerro omista kokemuksistaan, vaan levittää kuulopuheita
2) kirjoittaja valehtelee, liioittelee, hysterisoi, levittää homofobiaa, suhtautuu epäkunnioittavasti luostariveljiä kohtaan, ei ole (oikea) ortodoksi jne.
3) kirjoittajan kuvaamat asiat ovat ei-seksuaalisia ja kulttuurisidonnaisia eikä niissä ole mitään, mistä aikuinen suomalainen mies ahdistuisi
Loppujen lopuksi mikä tahansa epämieluinen aihe voidaan kuitata jollain tavalla, joka asettaa kirjoittajan epäilyttävään valoon.
On selvää, että tällaisella palstalla harva kertoo henkilö- ja yhteystietojaan, olipa aihe mikä tahansa. Kun kyse on jostain arkaluontoisesta asiasta, on aika kohtuutonta vaatia, että kirjoittaja silloin paljastaisi nimet, ajat, paikat, todisteet jne, jotta hänet suostuttaisiin ottamaan vakavasti.
Voi vain kuvitella, mikä meteli siitä syntyisi, jos joku seksuaalisen ahdistelun uhri täällä kuvailisi yksityiskohtaisesti, kuinka henkilö X kosketti housujeni etumusta, kun olin hänen kanssaan kahden kesken. Kertoja saisi vihat niskoilleen mm. siitä, että kuvasi jotain epäsiveellistä, mikä tietenkin olisi ihan kauheaa verrattuna siihen, miten joku munkki heikkoudessaan hieman hairahtui tai vain oman kulttuuriperimänsä mukaisesti tervehti veljeään.
Nyt joku sanoo, että tälle palstalle ei saakaan tuoda tällaisia arkoja aiheita tai että ne on jo "selvitetty" aiemmissa keskusteluissa. Kuitenkin moni jolla on jotain vaikeita kokemuksia, hakee tällaisilta palstoilta selkeyttä siihen, miten lähtisi asiaa käsittelemään. Jos täältä saa lunta tupaan, niin voi tulla sellainen olo, että ortodokseille en ainakaan puhu enää mitään!Tällä palstalla voi ja pitääkin saada puhua aroista aiheista. Silloin kun täällä oli edellinen seriffi, tällaisista asioista puhuminen johti viestien poistoon ja kehotukseen siirtyä seksipalstoille. Kehitys on siis mennyt eteenpäin. Seikka joka täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös "aroista" asioista keskusteltaessa on, että mielipiteet ja kokemukset vaihtelevat. Yhtä totuutta ei ole.
Mak.
- Ole valmiina !
Kamala tämä maailma.
Eräs ystäväni on nuorena miehenä, ennen munkiksi menoaan käynyt Stokkalla. Hän kertoi, että myyjä vastasi rahasta väärin. Hän oli järkyttynyt, mutta ymmärsi teon, koska kaupassa sattuu kaikenlaista.
Muistan kuitenkin tämän käydessäni Stokkalla. Kuten sanotaan, "moni kakku päältä kaunis, kuorelta kovin korea, vaan on silkkoa sisältä, akanoita alla kuoren".- harhautusyritys!!!
Ai onko kirkossa sama kaupankäyntimeininki kuin stokkalla? Rahalla saa mitä vaan...
Vakavasti puhuttuna: jos myyjä ahdistelisi asiakasta stokkalla, niin kyllä se myyjä saisi potkut. Ja jos myyjä tahallaan antaa rahasta väärin, niin sekin on syy antaa myyjälle loparit. Kuluttaja ainakin on tyhmä, jos ei ilmoita sellaisesta ja menee vielä uudelleenkin samaan paikkaan kokeilemaan, saisiko taas rahasta väärin.
Pitäisiköhän luostareihin asentaa valvontakamerat tavaratalojen tyyliin? - Lopettakaa jo..
harhautusyritys!!! kirjoitti:
Ai onko kirkossa sama kaupankäyntimeininki kuin stokkalla? Rahalla saa mitä vaan...
Vakavasti puhuttuna: jos myyjä ahdistelisi asiakasta stokkalla, niin kyllä se myyjä saisi potkut. Ja jos myyjä tahallaan antaa rahasta väärin, niin sekin on syy antaa myyjälle loparit. Kuluttaja ainakin on tyhmä, jos ei ilmoita sellaisesta ja menee vielä uudelleenkin samaan paikkaan kokeilemaan, saisiko taas rahasta väärin.
Pitäisiköhän luostareihin asentaa valvontakamerat tavaratalojen tyyliin?"Keskustelu" on jo aikoja sitten rönsyillyt täällä aloitetusta asiasta sivupoluilleen,mutta olisiko mahdollista jo lopettaa..
Luulisi,että halu kunnioittaa luostarin asukkaita olisi jo syy miettiä tarkemmin kirjoituksiaan.Henkilökohtaisesti ihailen hyvin paljon ihmisiä joilla on kutsumus luostariin,olivatpa he sitten miehiä tai naisia.
Seksuaalinen ahdistelu on sitten asia erikseen,eikä sitä pidä hyväksyä missään muodossa.Valitettavaa on myös se,että kirkon sisällä itsessään on tullut julki erinäisiä skandaaleita(kuten pedofiliaa jne.)tarkoitan tarkemmin kuitenkin room.katolista puolta.
Mielestäni ihmisellä on kuitenkin luostariolosuhteissa mahdollisuus ankaralla kilvoituksella ja asketismilla(Jumalan armosta)mahdollisuus vapautua lihallisuudestaan.Tietysti myös oma asennoituminen vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851