Nastarenkaat VEROLLE

xxxxx

Jo olis korkee aika saada nastarenkaat verolle,mikä hemmetti me jotka osataan ajaa ilman nastoja maksetaan asvaltti firmoille joka vuos hirveitä summia. 500€ per auto.

47

2762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EU....

      Euroopassa on jo, tulossa myös Suomeen parin vuoden sisällä.

      • xxxxx

        Toi oli hyvä tieto.


    • verottaja

      Nastarenkaiden hinnoissa on jo vero.

      "me jotka osataan ajaa ilman nastoja"

      Osaatte ajaa tieltä ulos tai edelläajavan perään. Kannattaisi teidän kitkaspedejen olla ihan hissukseen.

      • xxxxx

        15 vuotta kitkoila eikä yhtään omasta syystä johtuvaa mälliä, Mä en tiedä yhtään hyvää syytä ajaa nastarenkailla.Mut sehän on aina tiedetty et nastarengas friikit kuuluu kalkkis kerhoon.


      • xxxxx kirjoitti:

        15 vuotta kitkoila eikä yhtään omasta syystä johtuvaa mälliä, Mä en tiedä yhtään hyvää syytä ajaa nastarenkailla.Mut sehän on aina tiedetty et nastarengas friikit kuuluu kalkkis kerhoon.

        nastoilla eikä yhtään omasta eikä toisen syystä johtuvaa mälliä.
        Minä kyllä tiedän oikein hyvin montakin syytä, miksi nastat tarvitaan. Ehkä sinäkin joskus opit sen tietämään?


      • xxxxx
        sitroen kirjoitti:

        nastoilla eikä yhtään omasta eikä toisen syystä johtuvaa mälliä.
        Minä kyllä tiedän oikein hyvin montakin syytä, miksi nastat tarvitaan. Ehkä sinäkin joskus opit sen tietämään?

        Taidat olla vanhan kansan ihmisiä,jotka ovat lukkiutuneet yhteen ja samaan kaavaan.
        Mut ehkä se on parempi että tosiaan ajat nastoilla...


      • xxxxx
        sitroen kirjoitti:

        nastoilla eikä yhtään omasta eikä toisen syystä johtuvaa mälliä.
        Minä kyllä tiedän oikein hyvin montakin syytä, miksi nastat tarvitaan. Ehkä sinäkin joskus opit sen tietämään?

        Ei mua kyllä kiinnosta, onko nasta parempi vai ei. Kyse oli siitä että nastarenkaat pitäisi saada verolle, tai ne jotka ajaa kitkoilla saisivat esim.käyttö veron pois. Se joka tuhoo myös maksaa.


      • 2006
        xxxxx kirjoitti:

        Ei mua kyllä kiinnosta, onko nasta parempi vai ei. Kyse oli siitä että nastarenkaat pitäisi saada verolle, tai ne jotka ajaa kitkoilla saisivat esim.käyttö veron pois. Se joka tuhoo myös maksaa.

        moi no mä oon ajellu jo 5 vuotta samoilla renkailla ja kesät ja talvet oon pysyny tiellä , talvella kyllä käytän nelivetoo ku mettäteitä runnon meneen melki puolet ajoistani ku metsäkoneella olen työskentelemäsä sielä..


      • pohjavesistä huolestunut
        xxxxx kirjoitti:

        Ei mua kyllä kiinnosta, onko nasta parempi vai ei. Kyse oli siitä että nastarenkaat pitäisi saada verolle, tai ne jotka ajaa kitkoilla saisivat esim.käyttö veron pois. Se joka tuhoo myös maksaa.

        Nastarenkaat pitäisi määrätä pakollisiksi myös raskaalle liikenteelle, jotta se täysin järjetön suolapaskan levittäminen maanteille saataisiin loppumaan. Ympäristön myrkyttäjät pitää saada vastaamaan teoistaan.


      • xxxxx
        pohjavesistä huolestunut kirjoitti:

        Nastarenkaat pitäisi määrätä pakollisiksi myös raskaalle liikenteelle, jotta se täysin järjetön suolapaskan levittäminen maanteille saataisiin loppumaan. Ympäristön myrkyttäjät pitää saada vastaamaan teoistaan.

        Olen samaa mieltä että suolaa pitäisi vähentää,mutta siitä huolimatta nastat verolle.
        Jos en väärin muista niin TM teki testin, että asvalttia kuluu 100km:llä noin 1kg. Siitä on kyllä jo aikaa mutta kuitenkin.
        Joten siitä vaan laskemaan...

        P.S. Itse ammattiautoilijana voin sanoa, että raskaassa kalustossa ei nastoilla ole loppupeleissä mitään virkaa. Nopeudenrajoitin pois, niin se on siinä.


      • verotusta
        xxxxx kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että suolaa pitäisi vähentää,mutta siitä huolimatta nastat verolle.
        Jos en väärin muista niin TM teki testin, että asvalttia kuluu 100km:llä noin 1kg. Siitä on kyllä jo aikaa mutta kuitenkin.
        Joten siitä vaan laskemaan...

        P.S. Itse ammattiautoilijana voin sanoa, että raskaassa kalustossa ei nastoilla ole loppupeleissä mitään virkaa. Nopeudenrajoitin pois, niin se on siinä.

        pitää ohjata sinne missä kulutkin aiheutetaan! Suurin osa nastarengasautoilijoista on niin huonoja kuskeja, että ajavat aina edellä menijän jäljissä, jotta pysyvät tiellä! Siitä se urautuminen tiehen syntyy! Ja tolkuton kustannus asfaltin uusimistarpeesta! Olen sitä mieltä, että kortti ei ole millä ajetaan vaan käytännön sovellutuksella. Jos saataisiin nuo todella kurjat kuljettajat edes pois tieltä, paranisi liikenneturvallisuus roimasti! Eihän auton ratissa istuminen voi olla "jokamiehen oikeus"! Loppuisi nastarengastarve ja alle kolmannekseen jäisi tienpintojen uusimistarve, sekä kolaritilastot todella kaunistuisivat!


      • Affe
        verotusta kirjoitti:

        pitää ohjata sinne missä kulutkin aiheutetaan! Suurin osa nastarengasautoilijoista on niin huonoja kuskeja, että ajavat aina edellä menijän jäljissä, jotta pysyvät tiellä! Siitä se urautuminen tiehen syntyy! Ja tolkuton kustannus asfaltin uusimistarpeesta! Olen sitä mieltä, että kortti ei ole millä ajetaan vaan käytännön sovellutuksella. Jos saataisiin nuo todella kurjat kuljettajat edes pois tieltä, paranisi liikenneturvallisuus roimasti! Eihän auton ratissa istuminen voi olla "jokamiehen oikeus"! Loppuisi nastarengastarve ja alle kolmannekseen jäisi tienpintojen uusimistarve, sekä kolaritilastot todella kaunistuisivat!

        Katsopa niitä kolaritilastoja. Nastattomia pellekuskeja sieltä löytyy runsain mitoin. Asennevammaisille kitkakuskeille erityisvero - ja kova sellainen...


      • Nimetön
        xxxxx kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että suolaa pitäisi vähentää,mutta siitä huolimatta nastat verolle.
        Jos en väärin muista niin TM teki testin, että asvalttia kuluu 100km:llä noin 1kg. Siitä on kyllä jo aikaa mutta kuitenkin.
        Joten siitä vaan laskemaan...

        P.S. Itse ammattiautoilijana voin sanoa, että raskaassa kalustossa ei nastoilla ole loppupeleissä mitään virkaa. Nopeudenrajoitin pois, niin se on siinä.

        mistäpäin nämä "ammattiautoilijat" oikein täällä kirjoittelee? Jostain etelästä kuitenkin missä jäästä ei ole tietoakaan.


      • xxxxx
        Nimetön kirjoitti:

        mistäpäin nämä "ammattiautoilijat" oikein täällä kirjoittelee? Jostain etelästä kuitenkin missä jäästä ei ole tietoakaan.

        No sinä se vasta tavallinen taliaivo oot,Käsittääkseni siellä poro maassa ei oo kun lunta missä nastoilla ei tee mitään.


      • nastaa
        xxxxx kirjoitti:

        No sinä se vasta tavallinen taliaivo oot,Käsittääkseni siellä poro maassa ei oo kun lunta missä nastoilla ei tee mitään.

        kun tuo sinun järjenjuoksu seisoo? Mites siellä etelänmualla? Ei oo tainnut olla jäästä tietoakaan, heh heh.

        Et oo tainnut häkki kolmosen ulkopuolella käydäkkään? Et varmaan ole jäätä tiellä koskaan nähnyt? No hyvä vaan että etelässä asut, täällä vain ruttaisit jonkin auton jäisellä tiellä.

        ps. kasvaako siellä etelässä apinoita metässä?


      • uskoisin
        nastaa kirjoitti:

        kun tuo sinun järjenjuoksu seisoo? Mites siellä etelänmualla? Ei oo tainnut olla jäästä tietoakaan, heh heh.

        Et oo tainnut häkki kolmosen ulkopuolella käydäkkään? Et varmaan ole jäätä tiellä koskaan nähnyt? No hyvä vaan että etelässä asut, täällä vain ruttaisit jonkin auton jäisellä tiellä.

        ps. kasvaako siellä etelässä apinoita metässä?

        että itse et taida olla nähnyt kuin kuvia suolanloskaa! Osta oikaenmalliset kitkat ja opettele ajamaan.


      • Nimetön
        uskoisin kirjoitti:

        että itse et taida olla nähnyt kuin kuvia suolanloskaa! Osta oikaenmalliset kitkat ja opettele ajamaan.

        etelän mies siellä hermoilee. Ethän sinä ole n'hnyt edes kunnon jäistä tietä, kitkoinesi olisit ojan pohjalla katollaan jo ensimmäisessä mutkassa.

        Parempi että pysyt vain siellä häkki kolmosessa kitkoillasi.


      • hermoon
        Nimetön kirjoitti:

        etelän mies siellä hermoilee. Ethän sinä ole n'hnyt edes kunnon jäistä tietä, kitkoinesi olisit ojan pohjalla katollaan jo ensimmäisessä mutkassa.

        Parempi että pysyt vain siellä häkki kolmosessa kitkoillasi.

        yhtään, mutta niillä ottaa, jotka pannaan maksamaan huvinsa kulut! Kitkaregas on vähän kalliinpi ostaessa, vie ajossa vähemmän polttoainetta, on todella hiljainen, opettaa ajamaan niin että rengas pitää, ei rasita voimansiirtoa, säästää naapurin kuuloa, ja on pitkäikäinen. Se polttoaine säästö tulee kahdella tavalla: ei tarvitse revitellä ja rullaa 15% pidemmälle. Kokeileppa sinäkin, huomaat eron omaksi taloudelliseksi eduksesi. Puhumattakaan ajonautinnosta.


      • hermoon
        Nimetön kirjoitti:

        etelän mies siellä hermoilee. Ethän sinä ole n'hnyt edes kunnon jäistä tietä, kitkoinesi olisit ojan pohjalla katollaan jo ensimmäisessä mutkassa.

        Parempi että pysyt vain siellä häkki kolmosessa kitkoillasi.

        kun toteat haukkuneesi ihan väärää puuta, asun aika monta sataa kilsaa kehäteiden yläpuolella! Luulen että olet verrattavissa noihin "puukenkärahtareihin", jotka pilaavat koko kuljetusväen maineen.


      • pohjoine n
        hermoon kirjoitti:

        kun toteat haukkuneesi ihan väärää puuta, asun aika monta sataa kilsaa kehäteiden yläpuolella! Luulen että olet verrattavissa noihin "puukenkärahtareihin", jotka pilaavat koko kuljetusväen maineen.

        monta sataa, heh hehe, no kyllähän siellä jo vähän lunta ja ehkä pakkastakin saattaa olla. Paitsi nyt rannikolla. voi voi, ajakaa pojat ihan rauhassa kitkoilla hiekkalaatikollanne.


    • libo...

      -Kitkarenkailla ajaa n. 13% autoilijoista ja luku on 5-6 vuoden takaisen "kokeilu"buumin jälkeen edelleen laskussa

      FAKTA

      -Uusin tutkimus osoitti sen että juuri kitkarenkaat ovat ne pahimmat tien epäpuhtauksien ilmaannostajat , imukuppimainen pintakuviointi ja materiaali syynä

      FAKTA

      -Edelleen rengastestit painotavat sitä olennaista seikkaa että paraskaan kitkarengas ei yllä kokonaisuutena , HUOM KOKONAISUUTENA edes keskiverto nastarenkaan tasolle

      FAKTA

      -Suuret rengasvalmistajat talvirenkaiden saralla kuten michelin , conti ja Nokian kehittävät yhä innovatiivisemmin uusia NASTArenkaita

      FAKTA

      -Teidemme suurin kuluttaja on SUOLA , suolaliuos pehmentää asfaltin jonka jälkeen on aivan sama millä renkaalla sitä kuormitetaan , se kuluu

      FAKTA

      -jo yli 10 vuotta markkinoilla olleet kevytnastat kuluttavat tietä edellisiin nastoihin verrattuna yli 70% vähemmän

      FAKTA

      -Kitkarenkaiden "pahimman" buumin aikana maamme suolausmääriä on nostettu radikaalisti , itse kukin osaa katsoa tilastolliset , vuotuiset suolausmäärät ja tehdä johtopäätöksiä , on toki autokantakin kasvanut mutta yksi olennainen syy on kitkarenkaiden tulo markkinoille ja näin ollen tienhoidolle ei jää muuta vaihtoehtoja kuin entistä kovempi suolaaminen

      FAKTA

      • sedemik

        "-Uusin tutkimus osoitti sen että juuri kitkarenkaat ovat ne pahimmat tien epäpuhtauksien ilmaannostajat , imukuppimainen pintakuviointi ja materiaali syynä"

        - Koska nastarenkaat raapivat tietä ja siitä irtoaa hienoa pölyä, josta kitkarenkaat nostavat osan siitä ilmaan. Myös nastarenkaat ja yleinen liikenne "pöllyttää" tietä. Kuin ajat kuivalla hiekkatiellä on aivan sama mitkä renkaat autossa on alla kun pelkkä auton ilmavirta nostaa jo pölyä. SE SIITÄ!

        Rengastesteissä vertaillaan sitä kuinka kovaa voin ajaa mutkaan suistumatta radalta ulos = kuinka kovaa voit ajaa risteyksiin. Mielestäni hieman väärä testausideologia.

        Olen 100%:sti varma, että kitkarenkailla sattuu suhteessa vähemmän onnettomuuksia, koska kitkoilla ajavat autoilijat tiedostavat riskin, että kitkat eivät pidä yhtä hyvin jäällä (myös märällä jäällä) kuin nastarenkaat. Tämä tieto vaikuttaa taas autoilijan ajotapaan ennakoivasti. (Ennakoiva ajotapa on opetettu autokoulussa) Kitkarenkas pitää paremmin kuivalla asfaltilla parempi kuin nastarengas.

        Ainakin Tampereella talvisin tiet ovat suurimmaksi osaksi sulia (märkiä tai kuivia), joten ajan mieluummin suurimman osan ajasta turvallisemmin kitkoilla kuin nastoilla.

        Se on selvä, että nastarenkaitakin tarvitaan raapimaan jäisillä teillä jään pois. Ilman nastarenkaita kitkarenkaiden pito olisi normaalissa liikenteessä (ei testeissä) huonompi. Mitenkäs nastoilla sitten ajellaan kun nastat kuluu tai irtoaa? Aikas liposta on silloin. Kitkoissa pitokyky säilyy paremmin renkaan elinkaaren. Itselläni on tällä hetkellä mukamas huipputason Continentalin nastat (tulivat auton mukana) mutta osa nastoista on irronnut ja pito on huono.

        Mielestäni suolauksen saisi lopettaa kokonaan (paitsi jyrkä mäet joissa nastoillakaan ei tahdo pahalla kelillä päästä), koska kaikki riippuu autoilijan taidoista ja oikeasta asenteesta. Talvella ei mielestäni kuulukaan ajaa niin kuin kesällä Le Mansin ajoissa. JÄRKI KÄTEEN NASTARENKAILLA AJAVAT.


      • TohtoriJohtori

        Eikös talvirenkaiden kehityssuunta ole se että yhdistetään nasta- ja kitkarenkaiden parhaita puolia. Nastarengas on kyllä ehdoton teillä joita ei onneksi suolata mutta ovat talvella kuin luistinratoja. Kitkarengashan ei pidä mitään jäällä, otsin eipä pidä nastatkaan. Piikkirengas onneks pitää!!


      • pumpusta

        ottaa sulla kun luistelet liukkailla nastoillasi kolarin. Sullahan on alkunopeus jo liian suuri, kun luulet kaljuuntuneiden renkaidesi pitävän! Se on varmaa, että kun suurin osa nastoilla kaapijoita kaapii edelleen, olen jo mennyt pois risteyksestä, ja voit tulla kokeilemaan ensi talvena niin tiedät vähän enemmän. Mulla on kitkat, Nokian 2 vuotta vanhat, ja pitää pakkasella jäätiköllä sekä lumella aina erinomaisesti! Nastarengaspuolustelijat ovat osaamattomia kuljettajia. Eikä se selittämällä korjaannu!


      • ammattikuljettaja
        pumpusta kirjoitti:

        ottaa sulla kun luistelet liukkailla nastoillasi kolarin. Sullahan on alkunopeus jo liian suuri, kun luulet kaljuuntuneiden renkaidesi pitävän! Se on varmaa, että kun suurin osa nastoilla kaapijoita kaapii edelleen, olen jo mennyt pois risteyksestä, ja voit tulla kokeilemaan ensi talvena niin tiedät vähän enemmän. Mulla on kitkat, Nokian 2 vuotta vanhat, ja pitää pakkasella jäätiköllä sekä lumella aina erinomaisesti! Nastarengaspuolustelijat ovat osaamattomia kuljettajia. Eikä se selittämällä korjaannu!

        Suorita nyt aluksi mopokortti ja lähde sudittelemaan sillä niihin risteyksiihisi. Esimerkiksi minulla on vajaan talven ajetut Nokian nastarenkaat ja pitävät taatusti paremmin kuin ne sinun kovettuneet silestonet - jos siis tälle linjalle lähdetään.


      • nastaa
        pumpusta kirjoitti:

        ottaa sulla kun luistelet liukkailla nastoillasi kolarin. Sullahan on alkunopeus jo liian suuri, kun luulet kaljuuntuneiden renkaidesi pitävän! Se on varmaa, että kun suurin osa nastoilla kaapijoita kaapii edelleen, olen jo mennyt pois risteyksestä, ja voit tulla kokeilemaan ensi talvena niin tiedät vähän enemmän. Mulla on kitkat, Nokian 2 vuotta vanhat, ja pitää pakkasella jäätiköllä sekä lumella aina erinomaisesti! Nastarengaspuolustelijat ovat osaamattomia kuljettajia. Eikä se selittämällä korjaannu!

        kyllähän eteläsuomessa kitkoilla ajaa kun tiet on puolisulia ja lumesta ei juuri tietoakaan.


      • xxxxx
        nastaa kirjoitti:

        kyllähän eteläsuomessa kitkoilla ajaa kun tiet on puolisulia ja lumesta ei juuri tietoakaan.

        Mitä sä nastoilla lumessa teet,helää pahvi


      • nastaa
        xxxxx kirjoitti:

        Mitä sä nastoilla lumessa teet,helää pahvi

        voi voi sua etelän hermannia, eihän teillä ole siellä jäätä nimeksikään teillä.


      • nastaa
        xxxxx kirjoitti:

        Mitä sä nastoilla lumessa teet,helää pahvi

        sääsket ja mäkäräiset paholaiset katsos käy vain etelän poikien kimppuun, heh heh


      • teinittelet
        ammattikuljettaja kirjoitti:

        Suorita nyt aluksi mopokortti ja lähde sudittelemaan sillä niihin risteyksiihisi. Esimerkiksi minulla on vajaan talven ajetut Nokian nastarenkaat ja pitävät taatusti paremmin kuin ne sinun kovettuneet silestonet - jos siis tälle linjalle lähdetään.

        et itse sitten vielä ole edes syntynyt, saati oppinut käyttämään autoa tai sen alla olevia renkaita järkevästi! Kun kerran aletaan määritelmiä antamaan! Ei yhtään kolaria kitkoilla, aiemmin kyllä siinä imeväisiässä nastoilla sattui, niinkuin muillekin imeväisille; liikaa luottoa teräsnappulan pitoon.


      • kokemusta on
        teinittelet kirjoitti:

        et itse sitten vielä ole edes syntynyt, saati oppinut käyttämään autoa tai sen alla olevia renkaita järkevästi! Kun kerran aletaan määritelmiä antamaan! Ei yhtään kolaria kitkoilla, aiemmin kyllä siinä imeväisiässä nastoilla sattui, niinkuin muillekin imeväisille; liikaa luottoa teräsnappulan pitoon.

        Toisille sitä sattuu ja tapahtuu. Sinä ilmeisesti kohellat liikenteessä, kun olet siellä kolaroinutkin. Oma korttini on kohta 15 vuotta vanha ja kertaakaan en ole mihinkään törmännyt, vaikka ajotyylini on melko "nopea". Vaikka ajankin aina käytännössä pientä ylinopeutta, niin otan huomioon muutkin. Käytän vilkkua, näytän ohitusmerkkejä (ajan ohi, päästän ohi), pidän turvavälin jne.

        Mutta en kohella.

        Ja käytän nastarenkaita, koska niillä on mukavampi ajaa.


      • jolloin
        kokemusta on kirjoitti:

        Toisille sitä sattuu ja tapahtuu. Sinä ilmeisesti kohellat liikenteessä, kun olet siellä kolaroinutkin. Oma korttini on kohta 15 vuotta vanha ja kertaakaan en ole mihinkään törmännyt, vaikka ajotyylini on melko "nopea". Vaikka ajankin aina käytännössä pientä ylinopeutta, niin otan huomioon muutkin. Käytän vilkkua, näytän ohitusmerkkejä (ajan ohi, päästän ohi), pidän turvavälin jne.

        Mutta en kohella.

        Ja käytän nastarenkaita, koska niillä on mukavampi ajaa.

        joku kitkarengaspaviaani koheltaa keulaasi kylkiedellä , siinä ei omakehut enään auta kun maailma mustenee silmissä , pidetään sulle peukkuja virheettömällä ajourallasi


    • kesärenkaat kunniaan

      Miksi niillä nastoilla pitää ajaa 30 asteen helteessäkin?

      Olen fillaroinut huhtikuun alusta töihin fillarilla. Jo huhtikuun lopussa tarkeni vallan hyvin polkea shortseissa. Silti suurin osa nastakuskeista ei tarennut ajaa kesärenkailla. Toukokuussakin taisi yhä palellä päätä, kun nastat ropisivat säännöllisesti. Kesäkuussa jo hiljeni, mutta lähes päivittäin löytyi auto joka ei osannut ajaa helteellä kesärenkailla. Heinä kuussakin joka viikko tuli vastaan yksi nastapelle. Toivoin, että edes kerran olisi tullut sellainen elokuu, etten olisi nähnyt yhtään nastapellejä, mutta valitettavasti pari on jo esiintynyt.

      Ensi kuussa alkaa jo ropista säännöllisesti. Ihan sama vaikka olisi millainen intiaanikesä. Alle on saatava testivoittaja nastat, joilla päästään raiskaamaan uudet asfaltit.

      Mun on vaikea tajuja nastakuskien itsekkyyttä.

    • että ,

      kitkarenkaita käyttää vain 13% autoilijoista eli keskimäärin vaan joka kahdeksas vastaantulija ajaa kitkarenkailla ?

      Mitä näiden kitkapellevähemmistöjen kanssa kinaamaan ?

      • vaihtoehto

        se on tyhmyyden ilmentymä ja saamattomuuden konkretisoituma! Se on yhtä suuri älyn vajaus kuin tupakanpoltto, vertaa sytytetyt metsäpalot. Mutta ne jotka eivät osaa ajaa, ovat niitä miehiä jotka sanovat "että pois muut tieltä, minä saan tehdä mitä haluan"! Ja niin kauan kunnes luottavat nastoihinsa liikaa ja poistuvat markkinoilta! Kuluneilla nastarenkailla aiheutetaan kolareista suhteellinen enemmistö! Kuitenkin vääränlainen asenne on päätekijä sielläkin sektorilla, missä halutaan muilla maksattaa omat töppäykset. Halleluja!


      • Nimetön
        vaihtoehto kirjoitti:

        se on tyhmyyden ilmentymä ja saamattomuuden konkretisoituma! Se on yhtä suuri älyn vajaus kuin tupakanpoltto, vertaa sytytetyt metsäpalot. Mutta ne jotka eivät osaa ajaa, ovat niitä miehiä jotka sanovat "että pois muut tieltä, minä saan tehdä mitä haluan"! Ja niin kauan kunnes luottavat nastoihinsa liikaa ja poistuvat markkinoilta! Kuluneilla nastarenkailla aiheutetaan kolareista suhteellinen enemmistö! Kuitenkin vääränlainen asenne on päätekijä sielläkin sektorilla, missä halutaan muilla maksattaa omat töppäykset. Halleluja!

        ajakaahan vain huoletta siellä häkki kolmosen sisällä kitkoillanne. Kitkoillasi olisit sairaalassa jos pohjoiseen tulisit talvella. Kunnon jäätietä et näemmä ole nähnytkään. En puhu mistään loskatiestä, niitähän siellä etelän lämmössä riittää viikosta toiseen. Pohjoisessa tiet on umpi jäässä, monesti ilman mitään lumikerrosta, kitkoillasi lentäsit ojan pohjalle ensimmäisessä mutkassa, heh heh

        > Mutta ne jotka eivät osaa ajaa, ovat niitä miehiä jotka sanovat "että pois muut tieltä, minä saan tehdä mitä haluan"!

        ovat näitä jotka siellä etelässä ajelee talvetkin sulilla teillä.


      • käynyt
        Nimetön kirjoitti:

        ajakaahan vain huoletta siellä häkki kolmosen sisällä kitkoillanne. Kitkoillasi olisit sairaalassa jos pohjoiseen tulisit talvella. Kunnon jäätietä et näemmä ole nähnytkään. En puhu mistään loskatiestä, niitähän siellä etelän lämmössä riittää viikosta toiseen. Pohjoisessa tiet on umpi jäässä, monesti ilman mitään lumikerrosta, kitkoillasi lentäsit ojan pohjalle ensimmäisessä mutkassa, heh heh

        > Mutta ne jotka eivät osaa ajaa, ovat niitä miehiä jotka sanovat "että pois muut tieltä, minä saan tehdä mitä haluan"!

        ovat näitä jotka siellä etelässä ajelee talvetkin sulilla teillä.

        Kehäkolmosen lähellä viime talvena lentokentällä käydessäni ja oli luminen tie ja mukava 18 asteen pakkanen. Minä pääsin hyvin parkkikuopasta ylös, mutta nastarengasmiehet jauhoivat tiensä auki! Olen ajanut suolaamattomilla teillä ihan mukavasti, josta syystä olen julkisuudessa vastustanut suolausta ja nastarenkaita. Ainut kerta, jolloin olen kunnolla luistellut, oli se kun ajoin toista sataa peilikirkkaalla järven jäällä ja havitsin railon 3 sadan metrin päässä. Ei paljon ollut nastoista apua. Tämä 34 vuotta sitten. No ei auto uponnut eikä särkynyt, mutta sen se opetti, että vaikka näyttää tyhjältä järven jäältä, ei ole nastoihin luottamista! Ensi talvena tavataan lumisilla teillä ilman nastoja, moro!


    • olette koko sakki

      Molemmilla rengastyypeillä pärjää Suomen talvessa loistavasti.

      Vain ja ainoastaan sillä keskivertoa huonommalla kuljettajalla on merkitystä ja sitten niillä perseessä roikkujilla.

      • vaihtoehto

        sulla! Lisäisin sen vähemmän kustannuksia tien hoidossa aiheuttavan rengaslajin puoltolauseen!


      • Johtori
        vaihtoehto kirjoitti:

        sulla! Lisäisin sen vähemmän kustannuksia tien hoidossa aiheuttavan rengaslajin puoltolauseen!

        Kuluja tulee kummastakin renkaan käytöstä. Nastarengas kuluttaa tienpintaa enemmän. Kun taas kitkarenkaan takia teille ajetaan suolapaskaa hullun tavalla. Molemmat kuormittavat siis luontoa omalla tavallaan. Yhden talven olen kitkoilla ajanut eivätkä kyllä toimi teillä joilla joudun ajamaan. Kitkarenkaissa kustannuksia tulee varsinkin ku joutuu joka talvi ostamaan uudet. Nastarengas sentään pitää noin kaksi talvea ennenkuin menettää ominaisuutensa.Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä


      • takia
        Johtori kirjoitti:

        Kuluja tulee kummastakin renkaan käytöstä. Nastarengas kuluttaa tienpintaa enemmän. Kun taas kitkarenkaan takia teille ajetaan suolapaskaa hullun tavalla. Molemmat kuormittavat siis luontoa omalla tavallaan. Yhden talven olen kitkoilla ajanut eivätkä kyllä toimi teillä joilla joudun ajamaan. Kitkarenkaissa kustannuksia tulee varsinkin ku joutuu joka talvi ostamaan uudet. Nastarengas sentään pitää noin kaksi talvea ennenkuin menettää ominaisuutensa.Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä

        ei ole ajettu jyvääkään suolaa! Koettakaa nyt edes pysyä vähän järjissänne!!!! Suolausta on koko ajan vähennetty sitten 80-luvun ja kitkat on tulleet vasta sen jälkeen. Sitä edelliset olivat vain kokeiluja ja nyt 2000-luvulla tehdyissä kitkoissa on oikea rakenne, yleensä, ei aina. Suomessa on kokeiltu laajojakin alueita ilman suolaa, kas kummaa kolarit paremminkin vähenivät, koska ihmiset oppi varomaan normaalisti. Ja pitäkää vaan nastanne, mutta ne kuluttavat, ei kitkarengas, joten maksakaa vaan sen 65-70 % verran enemmän tienpaikkauksesta, jonka nastat lisäävät kustannuksia! Lapset vain maksattavat isillä hupinsa! Ei aikuinen mies joka ymmärtää tarpeensa ja siitä muodostuneet kulut? MITÄ???


      • Armas
        takia kirjoitti:

        ei ole ajettu jyvääkään suolaa! Koettakaa nyt edes pysyä vähän järjissänne!!!! Suolausta on koko ajan vähennetty sitten 80-luvun ja kitkat on tulleet vasta sen jälkeen. Sitä edelliset olivat vain kokeiluja ja nyt 2000-luvulla tehdyissä kitkoissa on oikea rakenne, yleensä, ei aina. Suomessa on kokeiltu laajojakin alueita ilman suolaa, kas kummaa kolarit paremminkin vähenivät, koska ihmiset oppi varomaan normaalisti. Ja pitäkää vaan nastanne, mutta ne kuluttavat, ei kitkarengas, joten maksakaa vaan sen 65-70 % verran enemmän tienpaikkauksesta, jonka nastat lisäävät kustannuksia! Lapset vain maksattavat isillä hupinsa! Ei aikuinen mies joka ymmärtää tarpeensa ja siitä muodostuneet kulut? MITÄ???

        Kitkarengaskin kuluttaa tienpintaa ja levittää kumipölyä yms. ilmaan.


      • vaihtoehto
        Armas kirjoitti:

        Kitkarengaskin kuluttaa tienpintaa ja levittää kumipölyä yms. ilmaan.

        näistä kahdesta saastuttaa enemmän! Saastuttaahan sekin jos ajat polkupyörällä, mutta mopo moninkertaisesti enemmän. Ja tässä oli kysymys muillekin aiheutetuista kustannuksista alunperin, eikä varsinaisesta saastevertailusta!!!!!!! Mutta niinhän se on, että kun pahvit puhuu mitä sattuu, joutuu muut selittämään ja perustelemaan keskustelun eteenpäin menoksi. Täytyy olla omin toimin kykenemätön elämään sen, joka ei tajua mikä on enemmän kuluttava rengas. Raapaise koipesi nastarenkaaseen ja sitten nastattomaan niin ehkä näet konkreettisesti seuraukset! Joko meni perille?


      • lapsena?
        vaihtoehto kirjoitti:

        näistä kahdesta saastuttaa enemmän! Saastuttaahan sekin jos ajat polkupyörällä, mutta mopo moninkertaisesti enemmän. Ja tässä oli kysymys muillekin aiheutetuista kustannuksista alunperin, eikä varsinaisesta saastevertailusta!!!!!!! Mutta niinhän se on, että kun pahvit puhuu mitä sattuu, joutuu muut selittämään ja perustelemaan keskustelun eteenpäin menoksi. Täytyy olla omin toimin kykenemätön elämään sen, joka ei tajua mikä on enemmän kuluttava rengas. Raapaise koipesi nastarenkaaseen ja sitten nastattomaan niin ehkä näet konkreettisesti seuraukset! Joko meni perille?

        "Raapaise koipesi nastarenkaaseen ja sitten nastattomaan niin ehkä näet konkreettisesti seuraukset!"

        Taisit olla se raukka, joka joutui koulussa liikuntatunnilla jääkiekkoa pelatessa liukumaan jäällä kumisaappailla, kun muilla lapsilla olivat luistimet. No opitpahan ainakin ajamaan talvikelissä vaikka kesärenkailla.


      • ihanhukassa
        lapsena? kirjoitti:

        "Raapaise koipesi nastarenkaaseen ja sitten nastattomaan niin ehkä näet konkreettisesti seuraukset!"

        Taisit olla se raukka, joka joutui koulussa liikuntatunnilla jääkiekkoa pelatessa liukumaan jäällä kumisaappailla, kun muilla lapsilla olivat luistimet. No opitpahan ainakin ajamaan talvikelissä vaikka kesärenkailla.

        noine käsityksinesi niin renkaista kuin elämästä yleensä! Miten jonkun päähän pälkähtää alkaa arvelemaan lapsena jääkiekon peluun liittyvän renkaiden pitoon tai kulutusvaikutuksiin???? Kiessus näitä poloisia! Sitäpaitsi näin voin paljastaa että pidän suurinta osaa näistä kommentoijista jotenkin pätemisen tarvetta potevina ajattelemattomina hyödyllistä tietoa hyljeksivänä kokemattomana kansanosana.


    • tienhoitomaksu

      Kyllähän noille nastarenkaille voitaisiin asettaa jokin tienhoitomaksu,esim.20 €/rengas.
      Suomen tiestön kannalta olisi kyllä parempi ratkaisu jollakin aikavälillä kieltää nastarenkaiden käyttö kokonaann.

      • samalla

        Tiestön ja liikenneturvallisuuden kannalta olisi parasta kieltää kaikki pyörillä liikkuvat kulkuvälineet. Ihmisen motoriikka ei kykene hallitsemaan omaa juoksuvauhtiaan korkeampia nopeuksia turvallisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      55
      1172
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      151
      1141
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1075
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      82
      956
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      45
      874
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      818
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      770
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      765
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      711
    10. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      692
    Aihe