Anteeksi tietämättömyyteni mutta mikä on Steiner-koulu ja kenelle se on? Mitä eroa on Steiner-koululla ja tavallisella koululla? En ole koskaan ennen edes kuullut tälläisestä, kunnes täällä huomasin tämän palstan ja nyt kiinnostaa mikä on Steiner-koulu. Minulla on 4v. ja 5v.
lapset ja ihan siltä pohjalta kyselen.
Toivon asiallisia vastauksia.
Mikä ja kenelle on Steiner-koulu
131
38731
Vastaukset
- J.P.
Kohtuullisen hyvän kuvan tämän päivän steinerkoulusta saat tutustumalla sivustoihin: www.steinerpedagogiikka.fi ja www.steinerkoulu.fi
Näillä sivustoilla taas on linkkejä esim. koulujen omille sivuille.
Jos tämän jälkeen vielä steinerkoulu kiinnostaa, kannattaa olla yhteydessä ja tutustua omakohtaisemmin siihen steinerkouluun, johon lapsesi menisivät. - jo...
osoitteet. Pakko vain vielä kertoa, että on olemassa myös steiner-päiväkoteja :)
- Gunnilla
Steinerkoulua ylläpitävät antroposofeihin ja kristiyhteisöläisiin läheisessä yhteydessä olevat tahot. Kyseessä ei ole kristitty uskonto vaan mitä oudoimpiin henkimaailman asioihin uskova okkultistinen liike. Kehoitan tutustumaan myös Uskontojen uhrien sivuun ennen kuin laitat lapsesi kyseiseen kouluun. Meidän perheellä on erittäin huonot kokemuksen Steinerkoulusta. http://www.uskontojenuhrientuki.fi/steiner.html
- Ex-steinerlainen
Olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner -koulun. Olen myös oman lapseni sinne laittanut, tosin huonojen peruskoulukokemusten jälkeen. Tällä palstalla esiintyy paljon luuloihin perustuvaa ja pahantahtoista loan heittoa Steinerkoulua ja sinne lapsensa laittaneita vanhempia kohtaan. Tällä Steinerpalstala nimimerkki "jfhjkmnv kjajgr:n" aloittamassa viestiketjussa "Mutta miksi jäisin karsinaan?" ja "lainaajan" tekstit kuullostavat minun, koulun käyneen ja koulua käyvän lapsen vanhemman, korviin uskomattomalta potaskalta. Potaskaan ei tule sitten faktaperusteisia vastauksia, jostain syystä. Kysy Steinerkouluilta, oppilailta ja vanhemmilta ja päätä sitten itse mikä on oikein lapsillesi.
Minä olen käynyt Steinerkoulun, jossa opetetaan sama lainedellyttämä oppimäärä kuin peruskouluissa ja lukioissa ja jota lapseni käy hyvillä mielin. Yliopistoihin lähtee Steineroppilaita aivan kuten muistakin ylioppilaiksi kouluttavista lukioista.
Opetus on taidepainotteista, omin käsin tehdään paljon, näytellään, lauletaan jne. Mitään yliluonnollista ei Steinerissa minulle, lapselleni opetettu, ei mitään sellaista mitä ei peruskouluissa/lukioissa opeteta.
Jos olet oikeasti kiinnostunut Steinerkoulusta, marssi kotikaupunkisi kouluun ja ota selvää itse. Tunnille saa mennä kuuntelemaan; julkiseen oppilaitokseen voi mennä milloin haluaa.
"Gunnillan" kaltaisen heiton voi myös heittää peruskoulussa huonosti kohdeltu. Tuo "steiner uskonlahko" höpinä on kummallista. Kenties em. nimimerkeillä on jonkinlainen uskon kriisi, ahdistus ja tänne pitää sitten tulla kiihkoilemaan ja höpöttämään. Steinerissa on oppilaita, joiden perheiden elämänkatsomukset, maailmankuvat saattavat olla hyvinkin erilaisia mutta saman katon alle me kaikki olemme sovussa mahtuneet.Minä pidän mieleni avoinna alistumatta minkäänlaisen uskonnon uhriksi. Kun Steinerkoulua moititaan kuulisin mielelläni erityisesti vain Steinerkoulun syyksi luettavia vikoja ja ongelmia ts. ongelmia mitä ei ikinä voisi tapahtua peruskouluissa tai lukioissa.
Itse pedagogiikasta saat tietoa em. linkeistä. Niistä voidaan ja saa olla erimieltä. Päätä itse, ota selvää.- Ex-steinerlainen
Eurytmiaa, tuota lähes jokaisen oppilaan inhoamaa musiikin ja/tai runojen mukaan tehtävää liikuntaa (Juu, ei tule hiki eikä kilpailla) on vain Steinerissa- ei muissa kouluissa. -Tosin, eipä siitä minkäänlaisia rasitusvammoja tullut.
- Surullisena seurannut perus...
Surullisena olen joutunut seuraamaan kun steiner-koulusta on siirtynyt peruskouluun oppilaita erittäin heikoinopein. Omalla urallani olen opettanut kolmea ex-steineria ja he ovat tulleet eri luokille ja kaikki kyllä roimasti jäljessä peruskoulutasosta. Kaikki he ovat olleet lahjakkaita oppilaita ja saavuttanut suurella työllä luokkansa, mutta tohdin väittää, että steiner-koulun oppimäärä ei ole sama!
- siirtyessä peruskouluun
Surullisena seurannut perus... kirjoitti:
Surullisena olen joutunut seuraamaan kun steiner-koulusta on siirtynyt peruskouluun oppilaita erittäin heikoinopein. Omalla urallani olen opettanut kolmea ex-steineria ja he ovat tulleet eri luokille ja kaikki kyllä roimasti jäljessä peruskoulutasosta. Kaikki he ovat olleet lahjakkaita oppilaita ja saavuttanut suurella työllä luokkansa, mutta tohdin väittää, että steiner-koulun oppimäärä ei ole sama!
meni yksi vuosi, siis kaksi lukuvuotta että saivat kiinni ikäisensä.:((
Nyt viisi vuotta koulun vaihdosta, eivätkä enää halu a mennä takaisin. Kun on lapsista mukavaa kun on oppinut lukemaan ja sen myötä paljon muuta. :))
Jälkeenpäin minäkin ymmärsin nämä muut sofiat, älytöntä soopaa. Mutta kun olin niin innoissani näistä luomuruuista, joita siellä sterinerissä tarjoillaan, kristallit ja muut taikakalut ihastuttivat myös nuorta äitiä.
Nyt ne vain vihastuttavat, itsesyytökset jäivät siihen, kun lasten ilo uuden oppimisesta oli ilmeistä.
Mutta vuosia meni, että ihmettelin itse, miten menin halpaan ja helposti.
Jos harkitset steinerkoulua, katso tarkkaan sivustoja huhtikuulta alkaen.
Etpähän ainakaan vahingossa laita lapsiasi moiseen paikkaan. Et voi kun syyttää itseäsi, jos lapset aikanaan tuskailevat olemattomista mahdollisuuksistaan jatkossa.
Kunpa itse olisin saanut moisen mahdollisuuden, vaan olisinko uskonut, varoiteltiin minuakin. Mutta kun varoittelut seliteltiin katkeruuden ja kateuden aikaansaamiseksi. Ja uskoin selitykseet.
Niin, tuttuun vanhaan tyyliinsä steineriläiset vastaavat haukkumalla, ivaamalla, halveksimalla kirjoitustani. Yrittävät näin nollata perheemme kokemuksen, mutta ei valkoinen muutu mustaksi vaikka kuinka huutaisi.
Sapera aude-uskalla ajatella itse - Maria_
siirtyessä peruskouluun kirjoitti:
Nyt viisi vuotta koulun vaihdosta, eivätkä enää halu a mennä takaisin. Kun on lapsista mukavaa kun on oppinut lukemaan ja sen myötä paljon muuta. :))
Jälkeenpäin minäkin ymmärsin nämä muut sofiat, älytöntä soopaa. Mutta kun olin niin innoissani näistä luomuruuista, joita siellä sterinerissä tarjoillaan, kristallit ja muut taikakalut ihastuttivat myös nuorta äitiä.
Nyt ne vain vihastuttavat, itsesyytökset jäivät siihen, kun lasten ilo uuden oppimisesta oli ilmeistä.
Etpähän ainakaan vahingossa laita lapsiasi moiseen paikkaan. Et voi kun syyttää itseäsi, jos lapset aikanaan tuskailevat olemattomista mahdollisuuksistaan jatkossa.
Kunpa itse olisin saanut moisen mahdollisuuden, vaan olisinko uskonut, varoiteltiin minuakin. Mutta kun varoittelut seliteltiin katkeruuden ja kateuden aikaansaamiseksi. Ja uskoin selitykseet.
Niin, tuttuun vanhaan tyyliinsä steineriläiset vastaavat haukkumalla, ivaamalla, halveksimalla kirjoitustani. Yrittävät näin nollata perheemme kokemuksen, mutta ei valkoinen muutu mustaksi vaikka kuinka huutaisi.
Sapera aude-uskalla ajatella itseSteinerkoulujen opetuksen täytyy lain mukaan olla peruskoulujen opetuksen sisällön kanssa tasoissa. Näin myös minun kokemukseni (13 vuotta oppilaana steinerissa, yo kevät 2005) mukaan on. Nykyään myös kurssimuotoinen lukio on osa steineria ja se takaa entistä paremmat mahdollisuudet jatkaa kaikille aloille ja kaikille tasoille. Ennen matemaattis-luonnontieteelliset alat jäivät vähemmälle painotukselle, mutta nykyään niihinkin on saatavissa enemmän lukion kursseja. (Ja eräs entinen opettajani teki muuten yliopisto-opintoihinsa sisältyvän tutkimuksen steinerkoululaisten sijoittumisesta jatko-opiskelupaikkoihin. Sen mukaan suurempi osa steinerkoululaisista opiskeli yliopistoissa kuin peruskoululaisista.)
Samalla tämä muutos on vienyt osia steinerkoulun ominaispiirteistä: esimerkiksi itselleni unohtumattomaksi kokemukseksi muodostunut luokan yhteinen kulttuurimatka Keski-Eurooppaan on ymmärtääkseni nykyään valinnainen - tiedä sitten kuinka kauan perinne pysyy hengissä näin.
Steinerkouluhan kertoo olevansa "12-vuotinen yhtenäiskoulu". Senpä takia ennen 12 oppimisvuoden täyttymistä peruskouluun siirtyvä on väistämättä eri tasolla uusien luokkatovereidensa kanssa. Varsinkin siirto voi olla vaikea, jos teini vaihtaa koulua yläasteaikana. Tällöin mielestäni TIEDOLLISET tasoerot ovat osin suuret peruskoululaisiin verrattuna ja heidän hyväkseen, sen sijaan TAIDOLLISET ja YMMÄRRYKSELLISET erot kallistuvat selkeästi steinerkoulua käyneiden puolelle.
Steinerkoulun opetustapa poikkeaa paljon peruskoulusta. Se korostaa itse tekemistä ja oppilaan aktiivisuutta oman oppimisensa eteen. Steinerkoulun voi helposti "luistella" läpi, mutta sen eteen saa kulumaan loputtomasti tunteja, jos todella on kiinnostusta ja intoa toimia sen edellyttämillä oppimismenetelmillä. Steinerkoulu luottaa oppilaisiinsa ja antaa heille vastuuta. Se se vasta kasvattaa ja kannustaa, kun huomaa omat mahdollisuutensa vaikuttaa menestymiseensä.
Steinerkoulusta saa kokonaisvaltaiset eväät elämään ja maailmaan. Kun olet 13 vuotta viettänyt steinerkoulussa, selviät varmasti kaikista eteen tulevista haasteista ja esteistä. Koen itse saaneeni valtavasti etua steinerkoulun ihmistä yksilönä kunnioittavasta ja kannustavasta arvomaailmasta. Olisin varmasti toisenlainen ilman steinerkoulua, ehkä osin kirjaviisaampi, mutta en läheskään näin fiksu, kuin nyt koen olevani. Tämä ei ole itsekehua, vaan ansaittua arvostusta steinerkouluille. Koulukaveripiirissäni kulkeekin lentävänä lauseena sanonta kaikissa vaikeissa ja turhauttavissa ja eteenpäin puskemista vaativissa tilanteissa: "Ei sitä turhaan olla steinerlaisia!" - Ex-steinerlainen
Koska opetus on ekaluokalta lähtien hitaampaa eikä keskity ainoastaan kirjatietoon on selvää, että kun siirrytään pois Steinerista peruskouluun ollaan jäljessä peruskoululaisiin nähden. 9-luokan päästötodistuksessa ovat kaikki lakiin perustuvat oppiaineet aivan kuin peruskoulussakin, jotka on opittu yhdeksän vuoden aikana. Vertailu on mielekästä tehdä vasta sitten.
- Ex-steinerlainen
Sapera aude-uskalla ajatella itse"Jälkeenpäin minäkin ymmärsin nämä muut sofiat, älytöntä soopaa. Mutta kun olin niin innoissani näistä luomuruuista, joita siellä sterinerissä tarjoillaan, kristallit ja muut taikakalut ihastuttivat myös nuorta äitiä."
Onneksi sofioihin ei tarvitse vanhemman tai lapsen perehtyä; niitä ei edes opeteta, ei ainakaan Helsingin Steinerkoulussa. Edelleen peräänkuulutan missä Suomen Steinerkoulussa opetetaan "kristallit ja taikakalut" ???? Mitä ne ovat? Ja luomuruoan ohella tarjotaan mm. , meikäläisenkin makuun, aivan tavallista makaronilaatikkoa.
Niin voi käydä, ettei Steinerkoulusta lapselleen saa mitä haluaa ja toivoo, kuten sinulle kävi ja varmasti monelle muullekin on käynyt. Niin voi käydä myös peruskoulussa. Siirsin lapseni pois huonosta peruskouluopetuksesta Steineriin, jossa hän menestyy erittäin hyvin ja tulee myös kirjoittamaan ylioppilaaksi, uskallan väittää, erinomaisin arvosanoin. Onneksi on mahdollisuus valita. - työtä...
ei pitäisi näyttää herroille, eikä hulluille. Kumpaankohan sinut voisi yhdistää? Eihän tarkoitus olekaan, että opetus tapahtuu samassa tahdissa peruskoulun kanssa. Lopputuloshan se vasta ratkaisee.
- myös..
Sapera aude-uskalla ajatella itsenuori äiti, enkä kuitenkaan hullaannu kristalleista :O Pitäisiköhän???
Luomua olen käyttänyt jo kauan ennen, kuin valitsin lapsilleni koulua, joten en laskisi sitäkään hullaantumiseksi koulun vuoksi.
Minulle tärkeintä on, miten lapsilleni opetetaan perustiedot ja taidot ja miten he koulussa viihtyvät. On meillä ollut välillä keskustelua koulunvaihdostakin tai lähinnä, mitä lapset ajattelisivat, jos tulisi eteen vaihtaminen. Ei saanut kannatusta heidänkään taholtaan.
Kokemuksiasi en halua mollata, mutta en vain ymmärrä jatkuvaa yleistämistä. Enhän minäkään yleistä, että kaikki peruskoulun opettajat ovat p*****stä, vaikka olenkin omalla opintiellä törmännyt kuuteentoista sellaiseen ja kolmeen ns. pätevään. - lapseni...
Maria_ kirjoitti:
Steinerkoulujen opetuksen täytyy lain mukaan olla peruskoulujen opetuksen sisällön kanssa tasoissa. Näin myös minun kokemukseni (13 vuotta oppilaana steinerissa, yo kevät 2005) mukaan on. Nykyään myös kurssimuotoinen lukio on osa steineria ja se takaa entistä paremmat mahdollisuudet jatkaa kaikille aloille ja kaikille tasoille. Ennen matemaattis-luonnontieteelliset alat jäivät vähemmälle painotukselle, mutta nykyään niihinkin on saatavissa enemmän lukion kursseja. (Ja eräs entinen opettajani teki muuten yliopisto-opintoihinsa sisältyvän tutkimuksen steinerkoululaisten sijoittumisesta jatko-opiskelupaikkoihin. Sen mukaan suurempi osa steinerkoululaisista opiskeli yliopistoissa kuin peruskoululaisista.)
Samalla tämä muutos on vienyt osia steinerkoulun ominaispiirteistä: esimerkiksi itselleni unohtumattomaksi kokemukseksi muodostunut luokan yhteinen kulttuurimatka Keski-Eurooppaan on ymmärtääkseni nykyään valinnainen - tiedä sitten kuinka kauan perinne pysyy hengissä näin.
Steinerkouluhan kertoo olevansa "12-vuotinen yhtenäiskoulu". Senpä takia ennen 12 oppimisvuoden täyttymistä peruskouluun siirtyvä on väistämättä eri tasolla uusien luokkatovereidensa kanssa. Varsinkin siirto voi olla vaikea, jos teini vaihtaa koulua yläasteaikana. Tällöin mielestäni TIEDOLLISET tasoerot ovat osin suuret peruskoululaisiin verrattuna ja heidän hyväkseen, sen sijaan TAIDOLLISET ja YMMÄRRYKSELLISET erot kallistuvat selkeästi steinerkoulua käyneiden puolelle.
Steinerkoulun opetustapa poikkeaa paljon peruskoulusta. Se korostaa itse tekemistä ja oppilaan aktiivisuutta oman oppimisensa eteen. Steinerkoulun voi helposti "luistella" läpi, mutta sen eteen saa kulumaan loputtomasti tunteja, jos todella on kiinnostusta ja intoa toimia sen edellyttämillä oppimismenetelmillä. Steinerkoulu luottaa oppilaisiinsa ja antaa heille vastuuta. Se se vasta kasvattaa ja kannustaa, kun huomaa omat mahdollisuutensa vaikuttaa menestymiseensä.
Steinerkoulusta saa kokonaisvaltaiset eväät elämään ja maailmaan. Kun olet 13 vuotta viettänyt steinerkoulussa, selviät varmasti kaikista eteen tulevista haasteista ja esteistä. Koen itse saaneeni valtavasti etua steinerkoulun ihmistä yksilönä kunnioittavasta ja kannustavasta arvomaailmasta. Olisin varmasti toisenlainen ilman steinerkoulua, ehkä osin kirjaviisaampi, mutta en läheskään näin fiksu, kuin nyt koen olevani. Tämä ei ole itsekehua, vaan ansaittua arvostusta steinerkouluille. Koulukaveripiirissäni kulkeekin lentävänä lauseena sanonta kaikissa vaikeissa ja turhauttavissa ja eteenpäin puskemista vaativissa tilanteissa: "Ei sitä turhaan olla steinerlaisia!"ovat vielä alkutaipaleella koulunkäynnissä, mutta muutamissa kevätjuhlissa olen saanut ihastuneena kuunnella, kuinka hyviä kirjoittajia ja puhujia koulu kasvattaa :)
Tuli mieleen muutaman vuoden takainen tiernapoikaesityskin :) Moni minunkin luokaltani(peruskoulussa) olisi varmasti karannut näyttämön taakse, kun olisi unohtanut vuorosanat siinä koko koulun ja sukulaislauman edessä, mutta steinerkoululaiset eivät :) Hetki iloista naurua koko salin täydeltä ja esitys jatkui :) Ja naurun siis aloitti hän, joka sanat unohti ja levitti ilon koko saliin :)
Ihanan rentoa ja aitoa muutenkin kaikki esiintyminen steinerkoulussa. Siellä esiinnytään esiintymisenilosta, ei -pakosta. - esiintyjiä
lapseni... kirjoitti:
ovat vielä alkutaipaleella koulunkäynnissä, mutta muutamissa kevätjuhlissa olen saanut ihastuneena kuunnella, kuinka hyviä kirjoittajia ja puhujia koulu kasvattaa :)
Tuli mieleen muutaman vuoden takainen tiernapoikaesityskin :) Moni minunkin luokaltani(peruskoulussa) olisi varmasti karannut näyttämön taakse, kun olisi unohtanut vuorosanat siinä koko koulun ja sukulaislauman edessä, mutta steinerkoululaiset eivät :) Hetki iloista naurua koko salin täydeltä ja esitys jatkui :) Ja naurun siis aloitti hän, joka sanat unohti ja levitti ilon koko saliin :)
Ihanan rentoa ja aitoa muutenkin kaikki esiintyminen steinerkoulussa. Siellä esiinnytään esiintymisenilosta, ei -pakosta.On paljon myös peruskoulussa. Ehkä se on nykyisin kasvatuksen tulosta, että lapset eivät ota esiintymisiä liian vakavasti...
- laköfsdhj
Ex-steinerlainen kirjoitti:
Koska opetus on ekaluokalta lähtien hitaampaa eikä keskity ainoastaan kirjatietoon on selvää, että kun siirrytään pois Steinerista peruskouluun ollaan jäljessä peruskoululaisiin nähden. 9-luokan päästötodistuksessa ovat kaikki lakiin perustuvat oppiaineet aivan kuin peruskoulussakin, jotka on opittu yhdeksän vuoden aikana. Vertailu on mielekästä tehdä vasta sitten.
Jos todella olet sitä mieltä että 9.luokalla ollaan tasoissa niin kyllä sääliksi käy yläasteikäisiä steinerlaisia. Kuudennella luokalla on ehkä 3.-4.luokan tasolla ja sitten pitäisi kolmessa vuodessa opetella sama oppimäärä peruskoululaisten kanssa. Peruskoululaiset joutuvat tekemään paljon töitä yläasteella, jos siitä oppimäärästä ollaan vielä paljon jäljessä ja pyrkimys samaan lopputulokseen niin tietää se ympäripyöreitä opiskelupäiviä steinerlaisille. Eikö ole järkevämpää jakaa tämä opetus koko koulu-uralle!
- Maria_
laköfsdhj kirjoitti:
Jos todella olet sitä mieltä että 9.luokalla ollaan tasoissa niin kyllä sääliksi käy yläasteikäisiä steinerlaisia. Kuudennella luokalla on ehkä 3.-4.luokan tasolla ja sitten pitäisi kolmessa vuodessa opetella sama oppimäärä peruskoululaisten kanssa. Peruskoululaiset joutuvat tekemään paljon töitä yläasteella, jos siitä oppimäärästä ollaan vielä paljon jäljessä ja pyrkimys samaan lopputulokseen niin tietää se ympäripyöreitä opiskelupäiviä steinerlaisille. Eikö ole järkevämpää jakaa tämä opetus koko koulu-uralle!
Mielestäni 9. luokan jälkeen ei olla vielä tasoissa. Kaikilta osin ei varmasti koskaan. Tai en tiedä nykysteinerista kurssimuotoisine lukioineen, mutta kun itse sain onnekseni vielä puolitoista vuotta sitten kirjoittaa ylioppilaaksi "vanhasta" stenerista, oli opetustapa niin erilainen peruskouluun verrattuna, että ihme, jos pitkällä tähtäimellä mieliin ovat painuneet asiat samalla tavalla.
Steinerissa erityisesti reaaliaineiden opetus poikkeaa peruskoulusta. Kirjat saimme esimerkiksi maantietoon vasta ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla 13. luokalla. Historiaan en niitä itse saanut koskaan, kun en sitä valinnut kirjoitettavaksi aineeksi. Kuitenkin maantiedon opiskelu tuntui kirjoista naurettavan helpolta - ja tylsältä - kun oli 12. vuoden ajan itse tehnyt "kirjansa", eli kirjoittanut itse muokkaamansa tekstit, piirtänyt kuvat ja kaaviot ja lukenut kokeisiin niiden pohjalta. Pääasiat olivat painuneet pitkäaikaiseen muistiin hyvin, ja kirjoituksiin riitti varsin pintapuolinen kertaaminen tunneilla käytyjen syventävien tietojen lisäksi. En takuulla olisi tavallisesta lukiosta kirjoittanut reaalia niin hyvin, kuin steinerkoulusta.
Steinerkoulu on 12-vuotinen yhteinäiskoulu, mikä omasta mielestäni tosin täydentyy vasta 13. luokalla valtakunnalliselle tasolle kirjatietoa mitatessa. Siksipä onkin turha verrata steineria ja peruskoulua luokka kerrallaan. - vertailet?
Maria_ kirjoitti:
Mielestäni 9. luokan jälkeen ei olla vielä tasoissa. Kaikilta osin ei varmasti koskaan. Tai en tiedä nykysteinerista kurssimuotoisine lukioineen, mutta kun itse sain onnekseni vielä puolitoista vuotta sitten kirjoittaa ylioppilaaksi "vanhasta" stenerista, oli opetustapa niin erilainen peruskouluun verrattuna, että ihme, jos pitkällä tähtäimellä mieliin ovat painuneet asiat samalla tavalla.
Steinerissa erityisesti reaaliaineiden opetus poikkeaa peruskoulusta. Kirjat saimme esimerkiksi maantietoon vasta ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla 13. luokalla. Historiaan en niitä itse saanut koskaan, kun en sitä valinnut kirjoitettavaksi aineeksi. Kuitenkin maantiedon opiskelu tuntui kirjoista naurettavan helpolta - ja tylsältä - kun oli 12. vuoden ajan itse tehnyt "kirjansa", eli kirjoittanut itse muokkaamansa tekstit, piirtänyt kuvat ja kaaviot ja lukenut kokeisiin niiden pohjalta. Pääasiat olivat painuneet pitkäaikaiseen muistiin hyvin, ja kirjoituksiin riitti varsin pintapuolinen kertaaminen tunneilla käytyjen syventävien tietojen lisäksi. En takuulla olisi tavallisesta lukiosta kirjoittanut reaalia niin hyvin, kuin steinerkoulusta.
Steinerkoulu on 12-vuotinen yhteinäiskoulu, mikä omasta mielestäni tosin täydentyy vasta 13. luokalla valtakunnalliselle tasolle kirjatietoa mitatessa. Siksipä onkin turha verrata steineria ja peruskoulua luokka kerrallaan.Itseppä sen sanoit.
- Maria_
vertailet? kirjoitti:
Itseppä sen sanoit.
Jos olisit viitsinyt lukea koko ketjun ajatuksella, ymmärtäisit miksi kirjoitin mitä kirjoitin. Tää on keskustelua nääs.
Toisekseen en vertaillut steineria ja peruskoulua "luokka kerrallaan", minkä sanoin olevan turhaa. Toki kouluja muuten voi ja pitääkin vertailla keskenään. - Ja minä...
esiintyjiä kirjoitti:
On paljon myös peruskoulussa. Ehkä se on nykyisin kasvatuksen tulosta, että lapset eivät ota esiintymisiä liian vakavasti...
ihan kuvittelin, että kaikki esiintyvät taiteilijat ovat käyneet steinerkoulun. Anteeksi positiivinen esimerkkini steinerkoulusta, tulipahan sekin lintattua matalaksi, kun peruskoulu pärjäsi taas paremmin.
Hyvää yötä vain sinullekin :) - Provonpaljastaja
Ja minä... kirjoitti:
ihan kuvittelin, että kaikki esiintyvät taiteilijat ovat käyneet steinerkoulun. Anteeksi positiivinen esimerkkini steinerkoulusta, tulipahan sekin lintattua matalaksi, kun peruskoulu pärjäsi taas paremmin.
Hyvää yötä vain sinullekin :)Provo.
- steiner on harhaoppi
Jehovantodistajatkin pitävät oppiaan oikeana. Älä sinä kuule tee samaa ja yritä eksyttää rehellisiä kyselijöitä.
- valvontaa
Sapera aude-uskalla ajatella itseHuonon opetuksen lisäksi valvonta puutteellista. Porissa pieni poika hukkui Kokemäenjokeen, kun kukaan ei valvonut välitunniilla.
- ei...
valvontaa kirjoitti:
Huonon opetuksen lisäksi valvonta puutteellista. Porissa pieni poika hukkui Kokemäenjokeen, kun kukaan ei valvonut välitunniilla.
vain meinaa steinerkoulujen vastustajat tajuta, että niin monet moitteet sopivat myös peruskouluihin.
Eipä peruskouluissakaan ole pettämätöntä valvontaa.
Ikävää tietenkin, että poika hukkui ja ikävää on sekin, että useampiakin lapsia (ja aikuisiakin) on aikojen saatossa hukkunut. Tuskinpa kaikkiin niihin hukkumisiin on syynä steinerkoulun valvomattomuus. - Ex-steinerlainen
steiner on harhaoppi kirjoitti:
Jehovantodistajatkin pitävät oppiaan oikeana. Älä sinä kuule tee samaa ja yritä eksyttää rehellisiä kyselijöitä.
Puhun opetusministeriön hyväksymästä ja valvomasta koulusta, Rudolf Steiner -koulusta. RSK ei ole uskonlahko vaan julkinen, laillinen opetuslaitos, johon voit mennä tutustumaan milloin haluat täällä epäasiallisesti uskonkiihkossasi höpöttämisesi sijaan.
- Nimetön
kertokaa ihmeessä missäpäin pääkaupunkiseudulla? meillä pian päätös edessä minne suuntaan mennään.
kiitos etukäteen. - ex-ope
Puhun opetusministeriön hyväksymästä ja valvomasta koulusta, Rudolf Steiner -koulusta. RSK ei ole uskonlahko vaan julkinen, laillinen opetuslaitos, johon voit mennä tutustumaan milloin haluat täällä epäasiallisesti uskonkiihkossasi höpöttämisesi sijaan.
Opetusministerio on saatu hyvaksymaan koulu, koska totuutta koulun uskonnollisista tarkoitusperista ei ole kerrottu. Kouluille ja paivakoteihin voi toki menna tutustumaan, mutta niiden joita ei ole vihitty Steinerin esoteerisiin "totuuksiin" on turha kuvitella nakevansa muuta kuin kulissit.
Uskomatonta miten lasten vanhempiakin harhautetaan!
Olin toiminnassa mukana monta vuotta, kunnes erosin lahkosta. - Ex-steinerlainen
ex-ope kirjoitti:
Opetusministerio on saatu hyvaksymaan koulu, koska totuutta koulun uskonnollisista tarkoitusperista ei ole kerrottu. Kouluille ja paivakoteihin voi toki menna tutustumaan, mutta niiden joita ei ole vihitty Steinerin esoteerisiin "totuuksiin" on turha kuvitella nakevansa muuta kuin kulissit.
Olin toiminnassa mukana monta vuotta, kunnes erosin lahkosta.Kokemani ja näkemäni perusteella Steinerkoulusta sekä ex-oppilaana ja nyt vanhempana kirjoittamasi kuullostaa kummalliselta. Ex-opena sinä ilmeisesti olet aikanasi "vihitty" esoteerisiin "totuuksiin"; osaat varmasti kertoa mikä on se "paha", jota "kulissien" takana on. Mikä, mitä se on? Mikä onse uskonnollinen tarkoitusperä ja miten se oppilaisiin (myös minuun) on tarttunut?
Valista minua, ole ystävällinen. Haluan tietää. - mikset sinä???
Miksi et itse puhu totta? Miksi salailet tosiasiaa?
- tämä on totuus
Kokemani ja näkemäni perusteella Steinerkoulusta sekä ex-oppilaana ja nyt vanhempana kirjoittamasi kuullostaa kummalliselta. Ex-opena sinä ilmeisesti olet aikanasi "vihitty" esoteerisiin "totuuksiin"; osaat varmasti kertoa mikä on se "paha", jota "kulissien" takana on. Mikä, mitä se on? Mikä onse uskonnollinen tarkoitusperä ja miten se oppilaisiin (myös minuun) on tarttunut?
Valista minua, ole ystävällinen. Haluan tietää.Jokainen tietää steineristä, että takana on itse saatana.
- Jokainenhan tietää
tämä on totuus kirjoitti:
Jokainen tietää steineristä, että takana on itse saatana.
että antroposofian kuuluu keskeisiä virikkeinä erilaiset demonit: Lucifer, Ahriman, Sorat.
Lucifer (=valontuoja) ilmenee kateutena, Ahriman (=perkele) ahneutena ja materialismina, ja Sorat, se kaikkein pahin, on aurinkodemoni, jota muistetaan steinerkoulujen aamu- ja ruokarukouksissa.
Tiesitkö sen? - en tiennyt.
Jokainenhan tietää kirjoitti:
että antroposofian kuuluu keskeisiä virikkeinä erilaiset demonit: Lucifer, Ahriman, Sorat.
Lucifer (=valontuoja) ilmenee kateutena, Ahriman (=perkele) ahneutena ja materialismina, ja Sorat, se kaikkein pahin, on aurinkodemoni, jota muistetaan steinerkoulujen aamu- ja ruokarukouksissa.
Tiesitkö sen?Mutta miten tälläistä soopaa saa olla?
Minun lapseni olivat siellä steinerissä ja nyt muistan kuulleeni puhuttavan, tarkemmin sanoen laulettavan ja kiitettävän aurinkoa...
Että pitikin tulla ja nähdä, muutoin olisi jäänyt ymmärtämättä. Että mistä niin moni muu yritti varotella, ettemme laittaisi lapsia steinerkouluun.
Voi ei, tästä täytyy tulla yleinen asia... - kokemusta meillä
laköfsdhj kirjoitti:
Lapseni kävi ensimmäiset 6 vuotta steinerkoulua. Joutui muuton vuoksi vaihtamaan peruskouluun kuudennen luokan keväällä. Kävi 2 kuukautta peruskoulun ala-astetta ja on nyt aloittanut yläasteen. Englantia lukuunottamatta lapsi on edellä verrattuna peruskoululaisiin.
Viihtyi hyvin steinerissa ja viihtyy myös hyin peruskoulussa. - Te muistutatte...
en tiennyt. kirjoitti:
Mutta miten tälläistä soopaa saa olla?
Minun lapseni olivat siellä steinerissä ja nyt muistan kuulleeni puhuttavan, tarkemmin sanoen laulettavan ja kiitettävän aurinkoa...
Että pitikin tulla ja nähdä, muutoin olisi jäänyt ymmärtämättä. Että mistä niin moni muu yritti varotella, ettemme laittaisi lapsia steinerkouluun.
Voi ei, tästä täytyy tulla yleinen asia...yhdessä asiassa (ainakin) ex-anoppiani. Hän on MESTARI kääntämään asiat päinvastoin, kuin toinen on sanonut. Ja sen tehtyään paisuttelee ajatuksensa suunnattomiin mittasuhteisiin.
Kai muistat pysyä sisällä aina, kun tuo "perkeleen aurinko" paistaa?! - - - -
laköfsdhj kirjoitti:
Hyvä ystävä,
paljon ínhimillisempää on tarjota lapsille sitä mitä he ovat valmiit vastaanottamaan. Voimme aikuiset puhua siitä mitä pitäisi opettaa mutta tärkeämpää on se mitä lapset voivat vastaanottaa!
Älkää katsoko vain opetussuunnitelmaa, katsokaa myös lasta!!! - nkxzjkljxzclk
ex-ope kirjoitti:
Olin toiminnassa mukana monta vuotta, kunnes erosin lahkosta.Mikä sinua siis harmittaa?! Kompromissi?
- nmzxnk,cj
Jokainenhan tietää kirjoitti:
Tiesitkö sen?Nosta käsi jos et tunne näitä itsessäsi!!!
- niinpä kai
Sapera aude-uskalla ajatella itseTavallista ns. normaalia peruskoulua käyvät lapset eivät ole yhtään sen pidemmällä opetuksessa kuin steinerissakaan. Oma poikani luki jo sujuvasti ekalla luokalla, samaa ei voi sanoa ikätovereista ja ovat jo kolmannella luokalla. Ns. normaalikoulussa kukaan ei tarkista että lapset itse asiassa ovat oppineet jotain. opettaja kyllä opettaa mutta mitä lapset oppivat onkin sitten eri asia!
Ehkä lapsesi pitävät tätä "normaalimallia" parempana ei tarvitse niin keskittyä asioihin, riittää kun menee kouluun joka päivä ja leikkii kuuntelevansa JA KOKEMUSTA ON! - kjgghj,
niinpä kai kirjoitti:
Tavallista ns. normaalia peruskoulua käyvät lapset eivät ole yhtään sen pidemmällä opetuksessa kuin steinerissakaan. Oma poikani luki jo sujuvasti ekalla luokalla, samaa ei voi sanoa ikätovereista ja ovat jo kolmannella luokalla. Ns. normaalikoulussa kukaan ei tarkista että lapset itse asiassa ovat oppineet jotain. opettaja kyllä opettaa mutta mitä lapset oppivat onkin sitten eri asia!
Ehkä lapsesi pitävät tätä "normaalimallia" parempana ei tarvitse niin keskittyä asioihin, riittää kun menee kouluun joka päivä ja leikkii kuuntelevansa JA KOKEMUSTA ON!Itse sekä peruskoulussa, että steiner-koulussa työskennelleenä en voi allekirjoittaa väittämääsi. Että peruskoulussa ei tehtäisi mitään jos kolmannella ei osaa lukea, huh, kyllä lapsi on silloin jo peruskoulussa tutkittu mistä johtuu ja saa kaiken ylimääräisen tuen erityisopetuksen myötä ja mahdollisesti mukautuksen jos tutkimuksissa on todettu kykyprofiilin olevan sitä vaativa...Toisin steinerissa, siellä on paljon erityislapsia vailla asianmukaista opetusta! Peruskoulussa lapsi saa ehdottomasti paremman akateemisen tieto- ja taito-opetuksen.
- hohhoijaa joo
kjgghj, kirjoitti:
Itse sekä peruskoulussa, että steiner-koulussa työskennelleenä en voi allekirjoittaa väittämääsi. Että peruskoulussa ei tehtäisi mitään jos kolmannella ei osaa lukea, huh, kyllä lapsi on silloin jo peruskoulussa tutkittu mistä johtuu ja saa kaiken ylimääräisen tuen erityisopetuksen myötä ja mahdollisesti mukautuksen jos tutkimuksissa on todettu kykyprofiilin olevan sitä vaativa...Toisin steinerissa, siellä on paljon erityislapsia vailla asianmukaista opetusta! Peruskoulussa lapsi saa ehdottomasti paremman akateemisen tieto- ja taito-opetuksen.
Itse olen akateemisesti koulutettu ja pidän tämän hetkistä peruskoulua pelkkänä pelleilynä. Steinerkoulu on erittäin varteenotettava vaihtoehto. Peruskoulu ei ole enää sama kuin silloin kun esim. minä olen siellä opiskellut. Mitään ei tarvitse tietää, riittää kun osaa hakea tiedon oikeasta paikasta ja kopioida sen oikeaan paikkaan. Ei tiedä hyvää tulevaisuudelle!
Mistä ihmeen erityisopetuksesta täällä nyt mahdetaan puhua peruskoulun osalta. Läheskään kaikilla peruskouluilla ei ole resursseja järjestää minkäänlaista erityisopetusta, faktat faktoina. siirtyessä peruskouluun kirjoitti:
Sapera aude-uskalla ajatella itseSelvä provo.
- Peruskoulussaollut
Tämä johtunee siitä, että Steinerkouluissa käydään asioita läpi aivan eri tahdissa kuin peruskouluissa. Ja jos esim. steinerkoululainen on luokalla 6 ja siirtyy peruskoulun luokalle 6, hänellä voi olla siinä vaiheessa aivan eri tiedot ja taidot, koska nämä koulutusjärjestelmät eivät lyöttäydy yhteen. Joskus Steinerkouluissa ollaan jäljessä, joskus edessä. Ja tietysti tämä on hyvin tapauskohtaista.
laköfsdhj kirjoitti:
mua itteäni kiinnostaa steinerkoulu näin ex-oppillaana ja se elämänmeno mitä siellä on näinkin maailmanpoliittisena aikana
- Saara
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf#search="steinerpedagogiikka, steinerkoulu, väitöskirja"
- Staineri
Tarja Ehnqvistin työtä ei kai nyt sentään voi väittää objektiiviseksi. Edes hän itse ei sitä tee. Harvoin näkee niin ennakkoasenteellista, näennäisobjektiivista ja tarkoitushakuista työtä. Steinerin vanhaa käsitteistöä ja teorioita esitellään sellaisenaan luokittelevaan tyyliin. Niitä ei ole edes yritetty ymmärtää vaan pikemminkin haluttu esittää mahd. oudolta kuulostavasti.
- Saara
Staineri kirjoitti:
Tarja Ehnqvistin työtä ei kai nyt sentään voi väittää objektiiviseksi. Edes hän itse ei sitä tee. Harvoin näkee niin ennakkoasenteellista, näennäisobjektiivista ja tarkoitushakuista työtä. Steinerin vanhaa käsitteistöä ja teorioita esitellään sellaisenaan luokittelevaan tyyliin. Niitä ei ole edes yritetty ymmärtää vaan pikemminkin haluttu esittää mahd. oudolta kuulostavasti.
Kommenttisi oli ennustettavissa, sillä kukaan ulkopuolinen, antroposofiaan vihkiytymätön EI SAA käsitellä tätä arkaa aihepiiriä!!!
Antroposofisen liiton säännöissä todetaan, että antroposofisten kirjoitusten ”arvosteleminen ei ole perusteltua, ellei arvostelu pohjaa samaan koulutukseen, jonka pohjalta kirjoitukset ovat syntyneet” (Suomen antroposofinen liitto 1997). Lisäksi säännöissä sanotaan, että ”muunlaiset arvostelut torjutaan sikäli, että kirjoittajat eivät ryhdy minkäänlaiseen väittelyyn niiden johdosta”.
Kunpa Tarja Ehnqvist vielä haluaisi julkisuudessakin kertoa, miten värikästä väitöskirjan laatiminen monesti oli, kun antroposofit koettivat estää tutkimustyötä.
Joka tapauksessa Helsingin yliopisto on väitöskirjan hyväksynyt ja se on luettavissa kasvatustieteen laitoksen internet-sivulla.
Ei ihmetytä, että se harmittaa antroposofeja niin, että väitöskirja halutaan tuossa ylempänä teilata roskaksi.
Kommenttisi saa jäädä omaan arvoonsa. - Saara
Saara kirjoitti:
Kommenttisi oli ennustettavissa, sillä kukaan ulkopuolinen, antroposofiaan vihkiytymätön EI SAA käsitellä tätä arkaa aihepiiriä!!!
Antroposofisen liiton säännöissä todetaan, että antroposofisten kirjoitusten ”arvosteleminen ei ole perusteltua, ellei arvostelu pohjaa samaan koulutukseen, jonka pohjalta kirjoitukset ovat syntyneet” (Suomen antroposofinen liitto 1997). Lisäksi säännöissä sanotaan, että ”muunlaiset arvostelut torjutaan sikäli, että kirjoittajat eivät ryhdy minkäänlaiseen väittelyyn niiden johdosta”.
Kunpa Tarja Ehnqvist vielä haluaisi julkisuudessakin kertoa, miten värikästä väitöskirjan laatiminen monesti oli, kun antroposofit koettivat estää tutkimustyötä.
Joka tapauksessa Helsingin yliopisto on väitöskirjan hyväksynyt ja se on luettavissa kasvatustieteen laitoksen internet-sivulla.
Ei ihmetytä, että se harmittaa antroposofeja niin, että väitöskirja halutaan tuossa ylempänä teilata roskaksi.
Kommenttisi saa jäädä omaan arvoonsa.Kuten näistä keskusteluista näkyy, niin palstan steiner-uskovat noudattavat tunnollisesti antroposofisen liiton sääntöjä.
- entinen Steiner-fani
Staineri kirjoitti:
Niin, katsos, vain se on oikeaa tutkimusta, missä on steinerilaisille oikea lopputulos. Muu tutkimus on jotain muuta, minkä voi semanttisilla hokkuspokkustempuilla näppärästi hylätä.;)
Steinerin "vanha käsitteistö" on saatettu modernisoida keksimällä uusia muodikkaita kiertoilmauksia, mutta kultin ydinajatuksia ei ole hylätty vaan ne ovat pyhiä. Mikään Steinerin ajatuksista ei todellakaan ole vanhentunut häneen uskovien ajattelussa ja toiminnassa.
Ellei näin ole, niin miksi ihmeessä steineropettajien ja steinerilaisten terapeuttien koulutukseenkin on aivan viime vuosina Steinerilta suomennettu
aivan uskomattomia sepustuksia, joilla ei luulisi olevan enää minkäänlaista tehtävää 2000-luvun pedagogiikassa ja hoitotieteessä? - Staineri
Saara kirjoitti:
Kommenttisi saa jäädä omaan arvoonsa.Totta kai antroposofiaa saa käsitellä kuka vaan, Suomi on vapaa maa.
En myöskään väittänyt Ehnqvistin työtä roskaksi. Toki siitä on hyvällä tahdolla löydettävissä omat ansionsakin, mutta objektiiviseksi en ole sitä vielä tätä ennen kuullut väitettävän. Toki Suomestakin löytyy myös objektiivisia steinerkouluaiheisia väitöskirjoja kuten esim. Eija Syrjäläisen ja Patrik Schaininin steinerkoulua ja peruskoulua vertailevat tutkimukset. - Anonyymi
Saara kirjoitti:
Kuten näistä keskusteluista näkyy, niin palstan steiner-uskovat noudattavat tunnollisesti antroposofisen liiton sääntöjä.
Selvä
- realisti
Lyhyesti, Steinerkoulut ovat vaihtoehtokouluja, joiden opetus pohjautuu pseudotieteelliseen "pedagogiikkaan", joka puolestaan perustuu antroposofiaan ja kosmisen Akasha-kronikan tietoihin, joita Rudolf Steiner aikoinaan väitti ammentavansa selvänäköisyyden kykynsä avulla.
Kun olet tutustunut Steinerkoulujen omiin nettisivuihin ja esitteisiin, kannattaa hakea asiaan myös toisenlaista näkökulmaa. Sitä saat esimerkiksi jo jonkun toisen nimimerkin antamasta uskontojen uhrit ry:n linkistä, ja erinomainen artikkeli löytyy myös täältä:
http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html- Ex-steinerlainen
Viestiketjun aloittaja kysyi mm.: "Mitä eroa on Steiner-koululla ja tavallisella koululla?"
Ilmeisesti tiedät enemmän kuin minä Steinerkoulusta ja minäkin haluaisin vastauksen tuohon ensimmäiseen kysymykseen ja kuinka se ilmenee käytännössä sekä kuinka tuo Akasha-kronikka (Mikä se on?)ilmenee käytännön opetuksessa.
Hienon ja tärkeän, erittäin kannatettavan instanssin http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ tuomisesi keskusteluun Steinerkoulusta hämmentää. Mitä tekemistä Steinerkoululla ja uskontojen uhreilla on keskenään? Onko se (tekeminen) merkittävääkin ja missä laajuudessa? - nimimerkkini oli rekisteröity
Viestiketjun aloittaja kysyi mm.: "Mitä eroa on Steiner-koululla ja tavallisella koululla?"
Ilmeisesti tiedät enemmän kuin minä Steinerkoulusta ja minäkin haluaisin vastauksen tuohon ensimmäiseen kysymykseen ja kuinka se ilmenee käytännössä sekä kuinka tuo Akasha-kronikka (Mikä se on?)ilmenee käytännön opetuksessa.
Hienon ja tärkeän, erittäin kannatettavan instanssin http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ tuomisesi keskusteluun Steinerkoulusta hämmentää. Mitä tekemistä Steinerkoululla ja uskontojen uhreilla on keskenään? Onko se (tekeminen) merkittävääkin ja missä laajuudessa?Joku oli näköjään rekisteröinyt käyttämäni nimimerkin "realisti", joten pitänee keksiä uusi..
Höpinät kosmisesta Akasha-kronikasta ja selvänäköisyyden kyvystä ilmentää lähinnä Rudolf Steinerin mielenlaatua, joka taas liittyy oleellisesti asiaan hänen ollessa Steiner-pedagogiikan keksijä ja kehittäjä.
Uskontojen Uhrit ry tuli mukaan keskusteluun siksi, että sen nettisivuilta löytyy tietoa antroposofiasta, Rudolf Steinerista ja Steiner-kouluista. - olenkin...
nimimerkkini oli rekisteröity kirjoitti:
Joku oli näköjään rekisteröinyt käyttämäni nimimerkin "realisti", joten pitänee keksiä uusi..
Höpinät kosmisesta Akasha-kronikasta ja selvänäköisyyden kyvystä ilmentää lähinnä Rudolf Steinerin mielenlaatua, joka taas liittyy oleellisesti asiaan hänen ollessa Steiner-pedagogiikan keksijä ja kehittäjä.
Uskontojen Uhrit ry tuli mukaan keskusteluun siksi, että sen nettisivuilta löytyy tietoa antroposofiasta, Rudolf Steinerista ja Steiner-kouluista.eri mieltä asioista kanssasi, kuten esim. tuosta "uskontojen uhrisivujen" "tiedoista". Lukee sieltä mistä tahansa, niin varmasti tulee vainoharhaiseksi joka asian suhteen.
Niin, sitä piti vain sanoa, että kokeile myöhemmin uudestaan sitä nimimerkkiäsi, koska itselleni kävi joskus samoin. Tai kone siis väitti, että nikkini oli jo varattu, mutta myöhemmin kuitenkin toimi. Kai oli jotenkin jättänyt muistiin edellisen käyntini ja kuvitteli minun edelleen olevan sisällä chatissa. Hmmm...toisaalta ei luulis näis keskusteluis sekoilevan samoin, mutta... Rekisteröi nikkisi, jos ei olekaan varattu. Niin minäkin tein, kun tuntui karmealta peöätä menettävänsä tarkkaan harkittu nikki ;)) - Ex-steinerlainen
nimimerkkini oli rekisteröity kirjoitti:
Joku oli näköjään rekisteröinyt käyttämäni nimimerkin "realisti", joten pitänee keksiä uusi..
Uskontojen Uhrit ry tuli mukaan keskusteluun siksi, että sen nettisivuilta löytyy tietoa antroposofiasta, Rudolf Steinerista ja Steiner-kouluista.Vastauksesi osoittaa, että et oikeasti tiedä mistä asiasta tänne kirjoitat; vastaat ympäripyöreästi tarkasti rajattuihin kysymyksiin vain viittamalla netistä lukemiisi linkkeihin. Et kyennyt vastaamaan viestiketjun aloittaneelle äidille pyydetysti asiallisesti.
Kyse tällä palstalla on Steiner -koulusta Suomessa ja sen lakiin perustuvasta ja opetushallituksen hyväksymästä ja valvomasta opetustavasta nyt ja tässä ajassa.
Jos mielesi tekee muistella 100 vuotta vanhoja Steinerin jorinoita/höpinää etc., be my guest. Kun yrität liittää niitä tämän päivän opetukseen Steinerkoulussa, ole hyvä ja esitä mitä, missä ja milloin. Minäkin haluan tietää. - ..tässä lisää
Vastauksesi osoittaa, että et oikeasti tiedä mistä asiasta tänne kirjoitat; vastaat ympäripyöreästi tarkasti rajattuihin kysymyksiin vain viittamalla netistä lukemiisi linkkeihin. Et kyennyt vastaamaan viestiketjun aloittaneelle äidille pyydetysti asiallisesti.
Kyse tällä palstalla on Steiner -koulusta Suomessa ja sen lakiin perustuvasta ja opetushallituksen hyväksymästä ja valvomasta opetustavasta nyt ja tässä ajassa.
Jos mielesi tekee muistella 100 vuotta vanhoja Steinerin jorinoita/höpinää etc., be my guest. Kun yrität liittää niitä tämän päivän opetukseen Steinerkoulussa, ole hyvä ja esitä mitä, missä ja milloin. Minäkin haluan tietää.100 vuotta vanhoista Steinerin höpinöistä on lähtöisin monet steinerkoulun periaatteet alkaen ihan perusteista, kuten lapsen hitaan kehityksen korostamisesta sekä temperamentti- ja ikäkausijaotteluista. Mitään kasvatustieteellistä pohjaa em. asioilla ei ole, vaan ne perustuvat yksinomaan Steinerin auktoriteettiin "korkeimman tiedon" haltijana.
Koulun arjen käytännöt ja metodit eurytmioineen, väreille annettuine merkityksineen ja muotopiirustuksineen perustuvat edelleen melko puhtaasti Steinerin "hengentieteellisiin" näkemyksiin, joille ei omasta mielestäni tarvitse antaa minkäänlaista arvoa. Samasta tuutista on lähtöisin myös steinerilaisten aamurunot, näkemiin-seremoniat ja Mikael-juhlat.
On melkeinpä surkuhupaisaa yrittää kiistää Rudolf Steinerin läheinen yhteys nykyiseen steinerpedagogiikkaan, vaikkakin se koulun suosion kannalta on ilmeisesti ensisijaisen tärkeää. - ent. Steiner-fani
Vastauksesi osoittaa, että et oikeasti tiedä mistä asiasta tänne kirjoitat; vastaat ympäripyöreästi tarkasti rajattuihin kysymyksiin vain viittamalla netistä lukemiisi linkkeihin. Et kyennyt vastaamaan viestiketjun aloittaneelle äidille pyydetysti asiallisesti.
Jos mielesi tekee muistella 100 vuotta vanhoja Steinerin jorinoita/höpinää etc., be my guest. Kun yrität liittää niitä tämän päivän opetukseen Steinerkoulussa, ole hyvä ja esitä mitä, missä ja milloin. Minäkin haluan tietää."Jos mielesi tekee muistella 100 vuotta vanhoja Steinerin jorinoita/höpinää etc., be my guest."
Enpä rohjennut herjata Steinerin näkyjä jorinoiksi tai höpinöiksi, kun liikuin steinerilaisissa piireissä. Jos lapsesi on steinerkoulussa tai olet jossain muunlaisessa suhteessa Steiner-porukoihin, kehtotan sinua pitämään oman ja lapsesi turvallisuuden vuoksi suun vähän soukemmalla.
Juuri sinunlaisia totuudenpuhujia varten on onneksi olemassa Uskontojen uhrien tuki ry.:-)
"Kun yrität liittää niitä tämän päivän opetukseen Steinerkoulussa, ole hyvä ja esitä mitä, missä ja milloin. Minäkin haluan tietää."
Arvostelijoiden henkilöys koetetaan selvittää mitä oudoimmilla tavoilla, ja yksi keino on vaatia tietoja ajoista ja paikoista. Niiden avulla tiheä tutkaverkosto selvittää sen pahulaisen, jolla on ollut julkeutta tuoda kaiken kansan luettavaksi (ja arvioitavaksi) Steinerin hallusinaatioita ja niiden varaan rakennettua steinerpedagogiikan ydintä.
Steinerpedagogiikka on täsmälleen samanlaista jokaisessa maanosassa. Se selviää jo esimerkiksi sillä, kun tutkii ulkomaisten steinerkoulujen ja steinerpedagogien laajoja internet-sivustoja. Myös ulkomailla julkaistut kriittiset teokset kertovat karua kieltään siitä, miten herkkähipiäinen suomalainen Steiner-yhteisö on varjellessaan outoa koskemattomuuttaan.
Suomettunut Suomi on "steinerittunut" Suomi, maa, jossa antroposofiasta on vaiettava kahdella kielellä. - Ex-steinerlainen
ent. Steiner-fani kirjoitti:
"Jos mielesi tekee muistella 100 vuotta vanhoja Steinerin jorinoita/höpinää etc., be my guest."
Enpä rohjennut herjata Steinerin näkyjä jorinoiksi tai höpinöiksi, kun liikuin steinerilaisissa piireissä. Jos lapsesi on steinerkoulussa tai olet jossain muunlaisessa suhteessa Steiner-porukoihin, kehtotan sinua pitämään oman ja lapsesi turvallisuuden vuoksi suun vähän soukemmalla.
Juuri sinunlaisia totuudenpuhujia varten on onneksi olemassa Uskontojen uhrien tuki ry.:-)
"Kun yrität liittää niitä tämän päivän opetukseen Steinerkoulussa, ole hyvä ja esitä mitä, missä ja milloin. Minäkin haluan tietää."
Arvostelijoiden henkilöys koetetaan selvittää mitä oudoimmilla tavoilla, ja yksi keino on vaatia tietoja ajoista ja paikoista. Niiden avulla tiheä tutkaverkosto selvittää sen pahulaisen, jolla on ollut julkeutta tuoda kaiken kansan luettavaksi (ja arvioitavaksi) Steinerin hallusinaatioita ja niiden varaan rakennettua steinerpedagogiikan ydintä.
Steinerpedagogiikka on täsmälleen samanlaista jokaisessa maanosassa. Se selviää jo esimerkiksi sillä, kun tutkii ulkomaisten steinerkoulujen ja steinerpedagogien laajoja internet-sivustoja. Myös ulkomailla julkaistut kriittiset teokset kertovat karua kieltään siitä, miten herkkähipiäinen suomalainen Steiner-yhteisö on varjellessaan outoa koskemattomuuttaan.
Suomettunut Suomi on "steinerittunut" Suomi, maa, jossa antroposofiasta on vaiettava kahdella kielellä.Kouluaikanani saattoi ihmetellä ääneen ja KYSEENALAISTAA mitä Steiner oli sanonut, sen mitä itse oli kirjastosta äijästä lukenut. Meille ei puhuttu Steinerista mitään, ei antroiluja, ei mitään. Eipä tullut piiskaa opettajalta tai keneltäkään muultakaan steiner-ihmiseltä kommenteistani.
Kaksinaamaisuudestasi voit syyttää vain itseäsi, jos et Steinerin jorinoita/höpinöitä kommentoinut avoimesti.
Jos hyvänä pitämääsi asiaa kohden heitetään kommentteja, joita et kokemasi perusteella voi pitää totena, etkö sinä edellyttäisi kommentin heittäjältä tarkempaa selvitystä? Kaipaan jonkinlaista konkreettista pahanilmentymää minkä tyyssijaksi Steinerkoulua syytetään. Huonot kokemukset Steinerista eivät ole ihme; yksi sopii toiselle toinen toiselle. Pidän koulusta elämään valmistuneita, tavallisia kansalaisia näyttönä siitä, ettei Steinerkoulu huuhaata ole, jona se mielellään täällä esitetään. Mikä on se, joka kiihottaa voimakkaasti joitakin Steinerkoulua vastaan? En tiedä.
-Edelleen avoinna totuudelle, faktoille. Aivan turvassa. - Ex-steinerlainen
..tässä lisää kirjoitti:
100 vuotta vanhoista Steinerin höpinöistä on lähtöisin monet steinerkoulun periaatteet alkaen ihan perusteista, kuten lapsen hitaan kehityksen korostamisesta sekä temperamentti- ja ikäkausijaotteluista. Mitään kasvatustieteellistä pohjaa em. asioilla ei ole, vaan ne perustuvat yksinomaan Steinerin auktoriteettiin "korkeimman tiedon" haltijana.
Koulun arjen käytännöt ja metodit eurytmioineen, väreille annettuine merkityksineen ja muotopiirustuksineen perustuvat edelleen melko puhtaasti Steinerin "hengentieteellisiin" näkemyksiin, joille ei omasta mielestäni tarvitse antaa minkäänlaista arvoa. Samasta tuutista on lähtöisin myös steinerilaisten aamurunot, näkemiin-seremoniat ja Mikael-juhlat.
On melkeinpä surkuhupaisaa yrittää kiistää Rudolf Steinerin läheinen yhteys nykyiseen steinerpedagogiikkaan, vaikkakin se koulun suosion kannalta on ilmeisesti ensisijaisen tärkeää.Temperamentti- ja ikäkausijaotteluun käsittämiseen ei tarvita Steinerin trippejä, kun kasvatat lapsia näet sen itse. Joka lapsen kehitysvaiheella on omat herkkyys- ja kiinnostuskautensa.
Eurytmia on oppilaiden kestoinhokki, tosin sitä voi pitää vain taukojumppana. Vai voitko osoittaa eurytmian erityisen haitallisuuden? Muotopiirustusta voit havaita olleen maailman erikansoilla koko maailmanhistorian ajan, mikä siinä sinua ahdistaa? -Taidepainoitteisessa koulussa piirretään paljon ja harjoitetaan kättä.
Aamu- ja loppurunon haitallisuus, on sekin minusta kyseenalainen. Mikä on se konkreettinen haitta? Näkemiin sanoen kädestä pitäen kuuluu hyviin tapoihin. Mikaeljuhla oli minun kouluaikanani syysjuhla, jossa näytettiin muille luokille mitä on opittu laulut, runot, soitot etc.
Et edelleenkään, sinäkään, osoita kuinka Steinerin 100 vuotta vanhat esitykset ilmenevät negatiivisesti oppilaita kohtaan käytännön opetuksessa 2000 -luvulla. Se minua kiinnostaisi
-Avoinna edelleen totuudelle ja faktoille. - Maria_
Kouluaikanani saattoi ihmetellä ääneen ja KYSEENALAISTAA mitä Steiner oli sanonut, sen mitä itse oli kirjastosta äijästä lukenut. Meille ei puhuttu Steinerista mitään, ei antroiluja, ei mitään. Eipä tullut piiskaa opettajalta tai keneltäkään muultakaan steiner-ihmiseltä kommenteistani.
Kaksinaamaisuudestasi voit syyttää vain itseäsi, jos et Steinerin jorinoita/höpinöitä kommentoinut avoimesti.
Jos hyvänä pitämääsi asiaa kohden heitetään kommentteja, joita et kokemasi perusteella voi pitää totena, etkö sinä edellyttäisi kommentin heittäjältä tarkempaa selvitystä? Kaipaan jonkinlaista konkreettista pahanilmentymää minkä tyyssijaksi Steinerkoulua syytetään. Huonot kokemukset Steinerista eivät ole ihme; yksi sopii toiselle toinen toiselle. Pidän koulusta elämään valmistuneita, tavallisia kansalaisia näyttönä siitä, ettei Steinerkoulu huuhaata ole, jona se mielellään täällä esitetään. Mikä on se, joka kiihottaa voimakkaasti joitakin Steinerkoulua vastaan? En tiedä.
-Edelleen avoinna totuudelle, faktoille. Aivan turvassa.Minäkään en ole saanut tarkkoja vastauksia tai mielipiteitä esittämiini hyvinkin yksiselitteisiin kysymyksiin. Tämä ihmetyttää ja vääristää keskustelua. Ne, jotka ovat kirjoituksiini vastanneet, eivät oikestaan vastaa vaan saarnaavat omia näkemyksiään, joilla ei välttämättä ole mitään kiinnekohtaa omaan kirjoitukseeni.
Kummastelen myös, miksi vain harvat vastustajat käyttävät nimimerkkiä toisin kuin steinerkoulun kannattajat. Mielestäni on fiksua olla tunnistettavissa niin, että voi yhdistää eri kirjoitukset samaan nimimerkkiin. Siitä myös saisi sellaisen kuvan, että kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä. Hankala täällä on kenellekään kirjoituksiaan osoittaa, kun monet aloittavat kirjoituksensa jo nimimerkki- ja otsikkokentistä. - Maria_lle
Maria_ kirjoitti:
Minäkään en ole saanut tarkkoja vastauksia tai mielipiteitä esittämiini hyvinkin yksiselitteisiin kysymyksiin. Tämä ihmetyttää ja vääristää keskustelua. Ne, jotka ovat kirjoituksiini vastanneet, eivät oikestaan vastaa vaan saarnaavat omia näkemyksiään, joilla ei välttämättä ole mitään kiinnekohtaa omaan kirjoitukseeni.
Kummastelen myös, miksi vain harvat vastustajat käyttävät nimimerkkiä toisin kuin steinerkoulun kannattajat. Mielestäni on fiksua olla tunnistettavissa niin, että voi yhdistää eri kirjoitukset samaan nimimerkkiin. Siitä myös saisi sellaisen kuvan, että kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä. Hankala täällä on kenellekään kirjoituksiaan osoittaa, kun monet aloittavat kirjoituksensa jo nimimerkki- ja otsikkokentistä."kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä"
Sovittaisiinko niin, että kritiikki esitettäisiin ASIOITA eikä nimimerkkejä, ts. henkilöitä kohtaan?
Ainakin scientologiapalstalla, jossa keskustelun sävy on ollut tähän verrattavaa, on kohdistunut jopa uhkauksia tiettyjä nimimerkkejä kohtaan. Sitäkö mahdollisuutta toivot tännekin? - lukee...
..tässä lisää kirjoitti:
100 vuotta vanhoista Steinerin höpinöistä on lähtöisin monet steinerkoulun periaatteet alkaen ihan perusteista, kuten lapsen hitaan kehityksen korostamisesta sekä temperamentti- ja ikäkausijaotteluista. Mitään kasvatustieteellistä pohjaa em. asioilla ei ole, vaan ne perustuvat yksinomaan Steinerin auktoriteettiin "korkeimman tiedon" haltijana.
On melkeinpä surkuhupaisaa yrittää kiistää Rudolf Steinerin läheinen yhteys nykyiseen steinerpedagogiikkaan, vaikkakin se koulun suosion kannalta on ilmeisesti ensisijaisen tärkeää.tekstiäsi, niin väistämättä tulee mieleen, että onpa tainnut sitten Steinerin opit levittäytyä ihan teidän normaalienkin keskuuteen.
Peruskoulussa opittua on mm. se, että miksi se liitutaulu on vihreä :)
Olisikohan sekin Steinerilta opittua, kun siinäkin on värillä väliä :) Vihreä kuulema rauhoittaa lapsia myös peruskouluissa.
Temperamenteistahan on esitelmöinyt mm. MML:n nainen avoimessa päiväkodissa ja suhteellisen uutena keksintönä. Pikku hiljaa "normaalit" alkavat keksiä niitä samoja juttuja, jotka Steiner on tiennyt jo aikoinaan.
Ikäkausijaottelu? Eikös jo neuvolassa kerrota, mitä minkäkin ikäisenä kuuluisi osata? Vai olenkohan nyt ymmärtänyt ihan väärin jonkin kohdan? Vai onko se Steinerin seiska -juttu jotenkin hämmentävän paikkaansapitävä sinulle? - Maria_
Maria_lle kirjoitti:
"kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä"
Sovittaisiinko niin, että kritiikki esitettäisiin ASIOITA eikä nimimerkkejä, ts. henkilöitä kohtaan?
Ainakin scientologiapalstalla, jossa keskustelun sävy on ollut tähän verrattavaa, on kohdistunut jopa uhkauksia tiettyjä nimimerkkejä kohtaan. Sitäkö mahdollisuutta toivot tännekin?Miksi pitäisi kritisoida vain asioita? Itse ainakin otan vastaan itseeni kohdistuvaa kritiikkiä joka päivä jollakin tavalla ja tasolla. Mielestäni on ihan oikein, että voi kritisoida sanottavan asian lisäksi myös sen esitystapaa. Tämähän on kiinni vain ja ainostaan esittäjästä, jolloin kritiikki kohdistuu esittäjään. Kritiikillä ja uhkailulla taas ei ole mitää tekemistä toistensa kanssa.
Sinäkin osoitit kritiikkisi minulle, eli Maria_lle. Kenellekäs minä osoitan omani, jos minulla olisi jotain sanottavaa sinun viestistäsi? - Maria_lle
Maria_ kirjoitti:
Minäkään en ole saanut tarkkoja vastauksia tai mielipiteitä esittämiini hyvinkin yksiselitteisiin kysymyksiin. Tämä ihmetyttää ja vääristää keskustelua. Ne, jotka ovat kirjoituksiini vastanneet, eivät oikestaan vastaa vaan saarnaavat omia näkemyksiään, joilla ei välttämättä ole mitään kiinnekohtaa omaan kirjoitukseeni.
Kummastelen myös, miksi vain harvat vastustajat käyttävät nimimerkkiä toisin kuin steinerkoulun kannattajat. Mielestäni on fiksua olla tunnistettavissa niin, että voi yhdistää eri kirjoitukset samaan nimimerkkiin. Siitä myös saisi sellaisen kuvan, että kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä. Hankala täällä on kenellekään kirjoituksiaan osoittaa, kun monet aloittavat kirjoituksensa jo nimimerkki- ja otsikkokentistä.Olet akkreditoitu tällä hetkellä puolustamaan Steiner-uskontoa? (Taannoin erään steinerkoulun opet jättivät laitoksensa ja ideologiansa suojelutehtävän oppilailleen...:-))Senkö takia et voi esittää kommenttia sellaisiin viesteihin, joissa esitetään "raakaa" faktaa steinerkasvatuksen "pimeästä" puolesta. Pimeällä tarkoitan tässä tarkoin varjeltuja salaisuuksia, joista kuitenkin jokaiselle "lurkkijalle" on tietoa saatavilla, mutta josta harva steinerkoulua lapsilleen edes harkitseva on tietoinen, koska uskoo hymykampanjoihin ja puolitotuuksia vilisevään steinermainontaan.
- Maria_
Maria_lle kirjoitti:
Olet akkreditoitu tällä hetkellä puolustamaan Steiner-uskontoa? (Taannoin erään steinerkoulun opet jättivät laitoksensa ja ideologiansa suojelutehtävän oppilailleen...:-))Senkö takia et voi esittää kommenttia sellaisiin viesteihin, joissa esitetään "raakaa" faktaa steinerkasvatuksen "pimeästä" puolesta. Pimeällä tarkoitan tässä tarkoin varjeltuja salaisuuksia, joista kuitenkin jokaiselle "lurkkijalle" on tietoa saatavilla, mutta josta harva steinerkoulua lapsilleen edes harkitseva on tietoinen, koska uskoo hymykampanjoihin ja puolitotuuksia vilisevään steinermainontaan.
Oliko tämä viesti siis minulle vai Ex-steinerlaiselle?
Minä kommentoin sellaisiin viesteihin, joiden kohdalla koen, että minulla on niihin jotain sanottavaa. Pelkkää magiaa tai huuhaata hehkuttaviin en viitsi kommentoida, sillä uskomuksista väitteleminen on turhaa, koska siinä ei ole lopputulosta.
Käypä lukemassa tuo viestini: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000019075608 Siksi. - Maria_lle
Maria_ kirjoitti:
Miksi pitäisi kritisoida vain asioita? Itse ainakin otan vastaan itseeni kohdistuvaa kritiikkiä joka päivä jollakin tavalla ja tasolla. Mielestäni on ihan oikein, että voi kritisoida sanottavan asian lisäksi myös sen esitystapaa. Tämähän on kiinni vain ja ainostaan esittäjästä, jolloin kritiikki kohdistuu esittäjään. Kritiikillä ja uhkailulla taas ei ole mitää tekemistä toistensa kanssa.
Sinäkin osoitit kritiikkisi minulle, eli Maria_lle. Kenellekäs minä osoitan omani, jos minulla olisi jotain sanottavaa sinun viestistäsi?Nerokas kysymys!!!
"Kenellekäs minä osoitan omani, jos minulla olisi jotain sanottavaa sinun viestistäsi?"
Juuri minulle ja niistä faktoista, joita olin viestissäni esittänyt.Mitä kiemurtelemista siinä nyt olisi? Esittäisit vain asialliset "faktasi" minun esittämiäni todellisia faktoja vastaan, mutta loppuvatko sinulla eväät vai uskallus kesken?
"Kritiikillä ja uhkailulla taas ei ole mitää tekemistä toistensa kanssa."
Pitävää näyttöä on, ettäSsteiner-uskontoa vastaan kritiikkiä esittäneitä kohtaan on kohdistunut myös monenlaista uhkailua. - Maria_lle
Maria_ kirjoitti:
Oliko tämä viesti siis minulle vai Ex-steinerlaiselle?
Minä kommentoin sellaisiin viesteihin, joiden kohdalla koen, että minulla on niihin jotain sanottavaa. Pelkkää magiaa tai huuhaata hehkuttaviin en viitsi kommentoida, sillä uskomuksista väitteleminen on turhaa, koska siinä ei ole lopputulosta.
Käypä lukemassa tuo viestini: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000019075608 Siksi."Pelkkää magiaa tai huuhaata hehkuttaviin en viitsi kommentoida, sillä uskomuksista väitteleminen on turhaa, koska siinä ei ole lopputulosta."
Siitä pitää voida väitellä, onko oikein ja kohtuullista, että magiaa ja huuhaata ujuttavia kouluja pitää kustantaa yhteiskunnan kustantaa. Etenkin kun vain pienen pienellä osalla rahoittajista (=veronmaksajista) näyttää olevan riittävää tietoa steinerkoulun päämääristä.
Et vastaa linkittämässäsi viestissä suoraan oikeastaan mihinkään kritiikin kohteeksi tulleeseen faktaan.
Magian ja huuhaan osuutta koulun opetussisällöissä ja nimenomaan oheistoiminnassa, esim. vanhemmille ja muille antroposofian ystäville järjestetyissä koulutuksissa, et voine olla rehellisin mielin olla myöntämättä. - Maria_
Maria_lle kirjoitti:
"Pelkkää magiaa tai huuhaata hehkuttaviin en viitsi kommentoida, sillä uskomuksista väitteleminen on turhaa, koska siinä ei ole lopputulosta."
Siitä pitää voida väitellä, onko oikein ja kohtuullista, että magiaa ja huuhaata ujuttavia kouluja pitää kustantaa yhteiskunnan kustantaa. Etenkin kun vain pienen pienellä osalla rahoittajista (=veronmaksajista) näyttää olevan riittävää tietoa steinerkoulun päämääristä.
Et vastaa linkittämässäsi viestissä suoraan oikeastaan mihinkään kritiikin kohteeksi tulleeseen faktaan.
Magian ja huuhaan osuutta koulun opetussisällöissä ja nimenomaan oheistoiminnassa, esim. vanhemmille ja muille antroposofian ystäville järjestetyissä koulutuksissa, et voine olla rehellisin mielin olla myöntämättä.Väittelyssä ei ole minun mielestäni missään tapauksessa mitään järkeä. Vähemmälle on myöskin jäänyt keskustelu yhteiskunnan varojen käytöstä. Pinnalla ovat olleet jotkin aivan muut näkökulmat steinerkouluihin.
Valtion verojen käyttöä en tiedä, mutta stenerkoululaiset maksavat usein lukukausimaksuja, joten kokonaan ei sinunkaan ole tarvinnut minun huuhaaopintojani maksaa.
Minä en myönnä magian ja huuhaan sisältyvän steinerkoulun opetukseen, koska minulla ei siitä ole kokemusta tai muita todisteita. Siksi en näitä magioita pidä faktoina. Voit vapaasti pitää minua sokeana, tyhmänä ja höynäytettynä, mutta tämä on mielipiteeni 13 vuotta steinerkoulua käyneenä. Oheiskoulutuksista en tiedä koska en ole niissä käynyt, ja miksi kenenkään muunkaan pitäisi niihin vastoin tahtoa mennä. Jos taas ihminen on niin utelias, että käy niissä päästäkseen haukkumaan niitä, se on ko. henkilön oma päänsärky. - Maria_
Maria_lle kirjoitti:
Nerokas kysymys!!!
"Kenellekäs minä osoitan omani, jos minulla olisi jotain sanottavaa sinun viestistäsi?"
Juuri minulle ja niistä faktoista, joita olin viestissäni esittänyt.Mitä kiemurtelemista siinä nyt olisi? Esittäisit vain asialliset "faktasi" minun esittämiäni todellisia faktoja vastaan, mutta loppuvatko sinulla eväät vai uskallus kesken?
"Kritiikillä ja uhkailulla taas ei ole mitää tekemistä toistensa kanssa."
Pitävää näyttöä on, ettäSsteiner-uskontoa vastaan kritiikkiä esittäneitä kohtaan on kohdistunut myös monenlaista uhkailua.Onko siis sinunkin mielestäsi oikeastaan ihan sopivaa kritisoida myös henkilöä asian takana?
Tottakai sinulle, mutta viittasinkin tässä nimimerkistä käymäämme sananvaihtoon eikä siinä olekaan mitään kiemurtelemista.
Pelkkien faktojen pohjalta käyty keskustelu loppuu hyvin äkkiä. Jo kokemusten pohjalta käydyssä keskustelussa on mukana ihmisten tulkinta tapahtumista, saati jos tähän lisätään vielä mielipiteet mukaan, on jo jotain, mistä keskustella. Minulla ei ole olemassa suurta linkkivarastoa steinerkoulua puoltavista sivustoista, sillä en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi sellaisia etsiä. Minun "faktani" ovat vahvasti kokemuksellisia.
Se, että joku on esittänyt kriitikolle uhkailuja ei tarkoita, että kritiikkiä seuraisi väistämättä uhkailu. Kritiikki on ehkä vaikein ilmaisun laji, jos sen haluaa tehdä asiallisesti ja rakentavasti. Se, että käytät sanaa steineruskonto osoittaa, että et ainakaan edellistä viestiä ole pystynyt kirjoittamaan ilman vihjailevaa sävyä ja siten asiallisesti. - ..vaan
Temperamentti- ja ikäkausijaotteluun käsittämiseen ei tarvita Steinerin trippejä, kun kasvatat lapsia näet sen itse. Joka lapsen kehitysvaiheella on omat herkkyys- ja kiinnostuskautensa.
Eurytmia on oppilaiden kestoinhokki, tosin sitä voi pitää vain taukojumppana. Vai voitko osoittaa eurytmian erityisen haitallisuuden? Muotopiirustusta voit havaita olleen maailman erikansoilla koko maailmanhistorian ajan, mikä siinä sinua ahdistaa? -Taidepainoitteisessa koulussa piirretään paljon ja harjoitetaan kättä.
Aamu- ja loppurunon haitallisuus, on sekin minusta kyseenalainen. Mikä on se konkreettinen haitta? Näkemiin sanoen kädestä pitäen kuuluu hyviin tapoihin. Mikaeljuhla oli minun kouluaikanani syysjuhla, jossa näytettiin muille luokille mitä on opittu laulut, runot, soitot etc.
Et edelleenkään, sinäkään, osoita kuinka Steinerin 100 vuotta vanhat esitykset ilmenevät negatiivisesti oppilaita kohtaan käytännön opetuksessa 2000 -luvulla. Se minua kiinnostaisi
-Avoinna edelleen totuudelle ja faktoille."Temperamentti- ja ikäkausijaotteluun käsittämiseen ei tarvita.."
Mitään tieteellistä pohjaa em. steinerilaisilla haihatelmilla ei kuitenkaan ole, eivätkä ne todellakaan nauti esimerkiksi kasvatustieteilijöiden varauksetonta suosiota.
"Eurytmia on oppilaiden kestoinhokki, tosin sitä voi pitää vain taukojumppana"
Itse Steiner ei sitä sellaisena pitänyt, enkä usko että pitävät nykyajan antroposofitkaan. Tulkintaani puoltaa mm. se, että eurytmia on edelleen pakollinen oppiaine steinerkouluissa ja niinikään eräs antroposofisen "terapian" muoto.
"Vai voitko osoittaa eurytmian erityisen haitallisuuden"
En. En myöskään voi osoittaa päällä seisomisen tai kiinalaisten kansanlaulujen hyräilemisen erityistä haitallisuutta. Se ei silti tarkoita, että niiden pitäisi olla ala-asteen pakollisia oppiaineita vaikka joku lahko uskoisikin niiden esimerkiksi harjaannuttavan lapsen astraaliruumista ja kehittävän selvänäköisyyden kykyä.
"Aamu- ja loppurunon haitallisuus.."
Hoet tuosta haitallisuudesta. Väitinkö jossakin antroposofisten hörhöilyjen olevan haitallisia? Kirjoitukseni oli vastine väitteellesi, jonka mukaan Steinerin ajatukset eivät muka näkyisi mitenkään nykyisessä steinerpedagogiassa ja steinerkouluissa.
"kuinka Steinerin 100 vuotta vanhat esitykset ilmenevät negatiivisesti.."
Ahaa, taisit siis itsekin huomata, että näkyyhän ne Rudolf Steinerin horinat sittenkin vielä nykyäänkin steinerpedagogiassa, ja lisäsit sanan "negatiivisesti".
Minua ei itse asiassa edes kiinnosta vaikuttaako antroposofiset riitit steinerkouluissa positiivisesti vai negatiivisesti, vaan noiden riittien todellisten okkultististen tarkoitusperien salailu ja selittely. - Ex-steinerlainen
..vaan kirjoitti:
"Temperamentti- ja ikäkausijaotteluun käsittämiseen ei tarvita.."
Mitään tieteellistä pohjaa em. steinerilaisilla haihatelmilla ei kuitenkaan ole, eivätkä ne todellakaan nauti esimerkiksi kasvatustieteilijöiden varauksetonta suosiota.
"Eurytmia on oppilaiden kestoinhokki, tosin sitä voi pitää vain taukojumppana"
Itse Steiner ei sitä sellaisena pitänyt, enkä usko että pitävät nykyajan antroposofitkaan. Tulkintaani puoltaa mm. se, että eurytmia on edelleen pakollinen oppiaine steinerkouluissa ja niinikään eräs antroposofisen "terapian" muoto.
"Vai voitko osoittaa eurytmian erityisen haitallisuuden"
En. En myöskään voi osoittaa päällä seisomisen tai kiinalaisten kansanlaulujen hyräilemisen erityistä haitallisuutta. Se ei silti tarkoita, että niiden pitäisi olla ala-asteen pakollisia oppiaineita vaikka joku lahko uskoisikin niiden esimerkiksi harjaannuttavan lapsen astraaliruumista ja kehittävän selvänäköisyyden kykyä.
"Aamu- ja loppurunon haitallisuus.."
Hoet tuosta haitallisuudesta. Väitinkö jossakin antroposofisten hörhöilyjen olevan haitallisia? Kirjoitukseni oli vastine väitteellesi, jonka mukaan Steinerin ajatukset eivät muka näkyisi mitenkään nykyisessä steinerpedagogiassa ja steinerkouluissa.
"kuinka Steinerin 100 vuotta vanhat esitykset ilmenevät negatiivisesti.."
Ahaa, taisit siis itsekin huomata, että näkyyhän ne Rudolf Steinerin horinat sittenkin vielä nykyäänkin steinerpedagogiassa, ja lisäsit sanan "negatiivisesti".
Minua ei itse asiassa edes kiinnosta vaikuttaako antroposofiset riitit steinerkouluissa positiivisesti vai negatiivisesti, vaan noiden riittien todellisten okkultististen tarkoitusperien salailu ja selittely."Minua ei itse asiassa edes kiinnosta vaikuttaako antroposofiset riitit steinerkouluissa positiivisesti vai negatiivisesti, vaan noiden riittien todellisten okkultististen tarkoitusperien salailu ja selittely."
Nyt olemme, kaiketi, yhtämieltä siitä, että Steinerissa opetettavat eurytmia ja aamu-, ruoka- ja iltarunot eivät ole vaarallisia, haitallisia tms.
Mitkä ovat ne okkultistiset tarkoitusperät? -Tämä on hyvin kiinnostavaa. Ja sen verran vielä, että "riittejä" meillä ei ollut, kävimme Suomen lakiin perustuvaa opetussuunnitelmaa toteuttavaa koulua.
Hyvää viikonloppua. - Ex-steinerlainen
Maria_ kirjoitti:
Kummastelen myös, miksi vain harvat vastustajat käyttävät nimimerkkiä toisin kuin steinerkoulun kannattajat. Mielestäni on fiksua olla tunnistettavissa niin, että voi yhdistää eri kirjoitukset samaan nimimerkkiin. Siitä myös saisi sellaisen kuvan, että kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä. Hankala täällä on kenellekään kirjoituksiaan osoittaa, kun monet aloittavat kirjoituksensa jo nimimerkki- ja otsikkokentistä.Ihmeellisiä tarinoita Steinerkoulusta täältä saa lukea. Nuo minulle ennenkuulumattomat demonit , parsifal, akashat, kristallit, jeesusimpulssit sun muut älyvapaat hörhöilyt näyttävät olevan arkea ja itsestäänselvyyksiä kaikille Steinerkoulua väkevästi vastustaville muttei oikeasti Steineria käyneille/käyville. Mahtavatko Steinerkoulun opetustietokoneet käydä "satusähköllä"?
:oD
Kummallista on myös se, että kun vähän koittaa haarukoida missä Suomen Steinereista olisi opetettu esim. hauska "satutotta", ei vastausta tule. Ei millään. Perusteluksi saattaa tulla tämänkaltainen esitys:
"Arvostelijoiden henkilöys koetetaan selvittää mitä oudoimmilla tavoilla, ja yksi keino on vaatia tietoja ajoista ja paikoista. Niiden avulla tiheä tutkaverkosto selvittää sen pahulaisen, jolla on ollut julkeutta tuoda kaiken kansan luettavaksi (ja arvioitavaksi) Steinerin hallusinaatioita ja niiden varaan rakennettua steinerpedagogiikan ydintä."
Juupa juu, he ilmeisesti pelkäävät (Aivan suotta, voin luvata) että Maria_ ja Ex-steinerlainen tulevat ihomyötäisissä liloissa eukka-asuissaan, eukkaviitta hulmuten ja eukkaavat heidät kumoon, väkivallattomasti tosin, ilman kosketusta, flyygelin säestyksellä... Karmean koston täydennykseksi he maalavat noiden steinervastustajien naamat hassunkurisiksi vesiväreillä, kuitenkin kauniisti laveeraten(!), mutisten samalla kalevalaisia runoja. Buu!
-Hehheh ja hyvää viikonloppua, Maria_! - täältä:
Ihmeellisiä tarinoita Steinerkoulusta täältä saa lukea. Nuo minulle ennenkuulumattomat demonit , parsifal, akashat, kristallit, jeesusimpulssit sun muut älyvapaat hörhöilyt näyttävät olevan arkea ja itsestäänselvyyksiä kaikille Steinerkoulua väkevästi vastustaville muttei oikeasti Steineria käyneille/käyville. Mahtavatko Steinerkoulun opetustietokoneet käydä "satusähköllä"?
Kummallista on myös se, että kun vähän koittaa haarukoida missä Suomen Steinereista olisi opetettu esim. hauska "satutotta", ei vastausta tule. Ei millään. Perusteluksi saattaa tulla tämänkaltainen esitys:
"Arvostelijoiden henkilöys koetetaan selvittää mitä oudoimmilla tavoilla, ja yksi keino on vaatia tietoja ajoista ja paikoista. Niiden avulla tiheä tutkaverkosto selvittää sen pahulaisen, jolla on ollut julkeutta tuoda kaiken kansan luettavaksi (ja arvioitavaksi) Steinerin hallusinaatioita ja niiden varaan rakennettua steinerpedagogiikan ydintä."
Juupa juu, he ilmeisesti pelkäävät (Aivan suotta, voin luvata) että Maria_ ja Ex-steinerlainen tulevat ihomyötäisissä liloissa eukka-asuissaan, eukkaviitta hulmuten ja eukkaavat heidät kumoon, väkivallattomasti tosin, ilman kosketusta, flyygelin säestyksellä... Karmean koston täydennykseksi he maalavat noiden steinervastustajien naamat hassunkurisiksi vesiväreillä, kuitenkin kauniisti laveeraten(!), mutisten samalla kalevalaisia runoja. Buu!
-Hehheh ja hyvää viikonloppua, Maria_!http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=2200000001839349
Hyvää vkonloppua sinullekin! - Tarkistin
Ihmeellisiä tarinoita Steinerkoulusta täältä saa lukea. Nuo minulle ennenkuulumattomat demonit , parsifal, akashat, kristallit, jeesusimpulssit sun muut älyvapaat hörhöilyt näyttävät olevan arkea ja itsestäänselvyyksiä kaikille Steinerkoulua väkevästi vastustaville muttei oikeasti Steineria käyneille/käyville. Mahtavatko Steinerkoulun opetustietokoneet käydä "satusähköllä"?
-Hehheh ja hyvää viikonloppua, Maria_!juuri linkin, jonka annoin yhteen vastaukseen, mutta
tämän päivän sheriffillä olikin ollut tosi nopea dweletointisormi...
KIITOKSIA OIKEIN PALJON! - Linkki tähän
Tarkistin kirjoitti:
juuri linkin, jonka annoin yhteen vastaukseen, mutta
tämän päivän sheriffillä olikin ollut tosi nopea dweletointisormi...
KIITOKSIA OIKEIN PALJON!tekstiin siis sensuroitiin. Yritetään sitten koko tekstillä...:-D
Tämä vastaus on kommentti threadissa "Steinerope kertoo" olevaan Ex-steinerlaisen kirjoituksen loppukappaleeseen.
Jälkipuintia
Kirjoittanut: Minäkin ex-steinerilainen 1.9.2006 klo 14.25
"-Lainatun artikkelin kirjoittanut ei kirjoittanut, Helsingin Steinerkoulun opetukseen nähden, paikkaansa pitävää, ja asentellista tekstiään omalla nimellään. Kriittinen lukija harkitsee ainakin kahdesti mistä oikeasti voisi olla kyse, mikä on saanut kirjoittajan kirjoittamaan?"
Kommentti: Kun "satutotta" oli julkaissut kirjoituksensa, kyseisellä palstalla seurasi kiivas sananvaihto, ja steinerilaiset tapansa mukaan ymmärtääkseni selvittivät nimimerkin henkilöyden. Olet oikeassa, että "satutotta" ei kirjoittanut nimenomaan Helsingin steinerkoulusta.
Kriittinen lukija kiinnostui steineryhteisön metodeista lahkosta eronneiden löylyttämisessä.
"Ihmettelen mikä ”lainaajalla” on motiivina lainata tekstiä, esittää sitä täällä, ja jonka todenperäisyys on vähintäänkin kyseenalainen."
Kommentti: Todenperäisyys ei ole osoittanutunut kyseenalaiseksi. Sen vahvisti "satutotan" aikaansaama keskustelu aikanaan ja tämän palstan keskusteluissa esitetyt tosiasiat.
"mitä ”lainaajalla” on henkilökohtaisesti kokemukseen perustuvaa kerrottavaa jostain Suomen Steinerkouluista."
Hyvin monen vuoden aktiivinen toiminta Steiner-lastentarhalaisten ja myöhemmin steinerkoululaisten vanhempana. Tiivistä yhteydenpitoa opettajien ja luokkatovereiden vanhempien kanssa, talkoisiin ja myyjäisiin osallistumista. Hurahtamista toisten steinervanhempien suosittelemiin ja antamiin (rahasta) energia- ja muihin puoskarointihoitoihin.
Näitä niinä vuosina kun kuuluin steineryhteisöön enkä ollut perehtynyt runsaaseen steinerpedagogiseen kirjallisuuteen, jota olen haalinut sekä Suomesta että ulkomailta.
Aluksi luin ainoastaan steinerilaisten omia tekstejä, mutta sittemmin onnistuin löytämään myös jostain "kiven alta" kriittisiä puheenvuoroja.
Olin hyvin hämmentynyt - ja vihainen. Minua oli petetty. Olin olut hyväuskoinen hölmö, jota lasteni kautta oli käytetty häikäilemättömästi hyväksi.
Lasten peruskouluun siirtymisen jälkeen olen käynyt "päivittämässä" tietämystäni aina kun on ollut mahdollista useiden steinerkoulujen avoimien ovien päivillä, messujen steinerkoulu- ja biodynaamisilla osastoilla ja joissakin steinerilaisissa eko- ja hoitoyhteisöissä.
Tämä ehkä riittää kritiikkini perusteista. Nyt voitte pistää jälkikoirat töihin...:DD - ..liian laajaan kysymykseen
"Minua ei itse asiassa edes kiinnosta vaikuttaako antroposofiset riitit steinerkouluissa positiivisesti vai negatiivisesti, vaan noiden riittien todellisten okkultististen tarkoitusperien salailu ja selittely."
Nyt olemme, kaiketi, yhtämieltä siitä, että Steinerissa opetettavat eurytmia ja aamu-, ruoka- ja iltarunot eivät ole vaarallisia, haitallisia tms.
Mitkä ovat ne okkultistiset tarkoitusperät? -Tämä on hyvin kiinnostavaa. Ja sen verran vielä, että "riittejä" meillä ei ollut, kävimme Suomen lakiin perustuvaa opetussuunnitelmaa toteuttavaa koulua.
Hyvää viikonloppua."Mitkä ovat ne okkultistiset tarkoitusperät?"
Ne, joiden vuoksi steinerkouluissa tehdään asioita kuten tehdään. Esimerkiksi eurytmian pohjimmainen tarkoitus ei ole olla taukojumppaa, vaan mm. auttaa harjoittajaansa saavuttamaan selvänäköisyyden kyvyn ja näkemään inkarnaatioidensa väliseen henkimaailmaan. Lähes kaikkien muidenkin steinerkoulujen omituisuuksien taustalla on vastaanvanlaisia okkultistisia motiiveja.
Ennen kun yrität kiistää tuon, kuten varmasti yrität, niin ilmoitan jo etukäteen uskovani mielummin itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia tarkoitusperiä, kuin hänen suomalaisten seuraajiensa selittelyjä niistä.
"Ja sen verran vielä, että "riittejä" meillä ei ollut.."
Mielestäni sana "riitti" kuvaa hyvin esimerkiksi antroposofisen eurytmian harjoittamista. - se sieltä :DDD
..liian laajaan kysymykseen kirjoitti:
"Mitkä ovat ne okkultistiset tarkoitusperät?"
Ne, joiden vuoksi steinerkouluissa tehdään asioita kuten tehdään. Esimerkiksi eurytmian pohjimmainen tarkoitus ei ole olla taukojumppaa, vaan mm. auttaa harjoittajaansa saavuttamaan selvänäköisyyden kyvyn ja näkemään inkarnaatioidensa väliseen henkimaailmaan. Lähes kaikkien muidenkin steinerkoulujen omituisuuksien taustalla on vastaanvanlaisia okkultistisia motiiveja.
Ennen kun yrität kiistää tuon, kuten varmasti yrität, niin ilmoitan jo etukäteen uskovani mielummin itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia tarkoitusperiä, kuin hänen suomalaisten seuraajiensa selittelyjä niistä.
"Ja sen verran vielä, että "riittejä" meillä ei ollut.."
Mielestäni sana "riitti" kuvaa hyvin esimerkiksi antroposofisen eurytmian harjoittamista.Tällä palstalla olen oppinut lukemaan sillain kivasti "loikkien" tekstejä, jolloin alkuperäinen teksti saattaa muuttua, mutta mitäpä siitä. ainahan voi tekstejä pyöritellä ja käännellä itselleen sopivaan muotoon ja tehdä sen perusteella omia päätöksiään ja mielipiteitään ja kertoa niitä faktoina.
Näinhän sinä kirjoitit:
"...ilmoitan jo etukäteen uskovani...itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia..." ja jatkoksi arvomme vaikkapa "oppeja" -sanan ja "fakta" on valmis ;))))
No, varmasti Steiner tietää paremmin, millaista nykyään kouluissa on ja ehkäpä sinä oletkin edellisessä elämässäsi ollut joku hänen lähisukulaisensa tai jopa itse oppi-isä :))) - meilläkin,
Linkki tähän kirjoitti:
tekstiin siis sensuroitiin. Yritetään sitten koko tekstillä...:-D
Tämä vastaus on kommentti threadissa "Steinerope kertoo" olevaan Ex-steinerlaisen kirjoituksen loppukappaleeseen.
Jälkipuintia
"-Lainatun artikkelin kirjoittanut ei kirjoittanut, Helsingin Steinerkoulun opetukseen nähden, paikkaansa pitävää, ja asentellista tekstiään omalla nimellään. Kriittinen lukija harkitsee ainakin kahdesti mistä oikeasti voisi olla kyse, mikä on saanut kirjoittajan kirjoittamaan?"
Kommentti: Kun "satutotta" oli julkaissut kirjoituksensa, kyseisellä palstalla seurasi kiivas sananvaihto, ja steinerilaiset tapansa mukaan ymmärtääkseni selvittivät nimimerkin henkilöyden. Olet oikeassa, että "satutotta" ei kirjoittanut nimenomaan Helsingin steinerkoulusta.
Kriittinen lukija kiinnostui steineryhteisön metodeista lahkosta eronneiden löylyttämisessä.
"Ihmettelen mikä ”lainaajalla” on motiivina lainata tekstiä, esittää sitä täällä, ja jonka todenperäisyys on vähintäänkin kyseenalainen."
Kommentti: Todenperäisyys ei ole osoittanutunut kyseenalaiseksi. Sen vahvisti "satutotan" aikaansaama keskustelu aikanaan ja tämän palstan keskusteluissa esitetyt tosiasiat.
"mitä ”lainaajalla” on henkilökohtaisesti kokemukseen perustuvaa kerrottavaa jostain Suomen Steinerkouluista."
Hyvin monen vuoden aktiivinen toiminta Steiner-lastentarhalaisten ja myöhemmin steinerkoululaisten vanhempana. Tiivistä yhteydenpitoa opettajien ja luokkatovereiden vanhempien kanssa, talkoisiin ja myyjäisiin osallistumista. Hurahtamista toisten steinervanhempien suosittelemiin ja antamiin (rahasta) energia- ja muihin puoskarointihoitoihin.
Näitä niinä vuosina kun kuuluin steineryhteisöön enkä ollut perehtynyt runsaaseen steinerpedagogiseen kirjallisuuteen, jota olen haalinut sekä Suomesta että ulkomailta.
Aluksi luin ainoastaan steinerilaisten omia tekstejä, mutta sittemmin onnistuin löytämään myös jostain "kiven alta" kriittisiä puheenvuoroja.
Olin hyvin hämmentynyt - ja vihainen. Minua oli petetty. Olin olut hyväuskoinen hölmö, jota lasteni kautta oli käytetty häikäilemättömästi hyväksi.
Lasten peruskouluun siirtymisen jälkeen olen käynyt "päivittämässä" tietämystäni aina kun on ollut mahdollista useiden steinerkoulujen avoimien ovien päivillä, messujen steinerkoulu- ja biodynaamisilla osastoilla ja joissakin steinerilaisissa eko- ja hoitoyhteisöissä.
Tämä ehkä riittää kritiikkini perusteista. Nyt voitte pistää jälkikoirat töihin...:DDeniten minua ihmetyttää jälkikäteen se, etten tahtonut uskoa todeksi perusteluita joita steinerkoulutuksesta sanottiin ja varoiteltiin. Surullista, huomata tulleensa petetyksi, nyyh,,,
Niin henkeen ja vereen asialle omistautunut olin, että hyvin ymmärrän tämän vastakkainasettelun merkityksen sekä puolesta että vastaan.
Muistutan kuitenkin, että itsellämme oli ystäviä yhteisöstä, ihan tavallisia hyviä ihmisiä, joita edelleen muistelen lämmöllä.
Tässä ei riitele siis ihmiset vaan asia,eli kohtuus se on kerjätessäkin.
Hyvää ja leppoisaa viikonloppua itsekullekkin. - ..mikä?
se sieltä :DDD kirjoitti:
Tällä palstalla olen oppinut lukemaan sillain kivasti "loikkien" tekstejä, jolloin alkuperäinen teksti saattaa muuttua, mutta mitäpä siitä. ainahan voi tekstejä pyöritellä ja käännellä itselleen sopivaan muotoon ja tehdä sen perusteella omia päätöksiään ja mielipiteitään ja kertoa niitä faktoina.
Näinhän sinä kirjoitit:
"...ilmoitan jo etukäteen uskovani...itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia..." ja jatkoksi arvomme vaikkapa "oppeja" -sanan ja "fakta" on valmis ;))))
No, varmasti Steiner tietää paremmin, millaista nykyään kouluissa on ja ehkäpä sinä oletkin edellisessä elämässäsi ollut joku hänen lähisukulaisensa tai jopa itse oppi-isä :)))En oikein ottanut tolkkua mitä yritit sekavalla "kannanotollasi" viestittää (minulla kun ei ole selvänäköisyyden kykyä), mutta sen verran kuitenkin ymmärsin, ettei se liittynyt mitenkään itse käsiteltävään asiaan.
- Maria_
-Hehheh ja hyvää viikonloppua, Maria_!Kai mä saan kuitenkin käyttää astraalitemperamenttini mukaista keltaista pukua? Vaikka nykyään se varmaan olisi hitusen oranssihtava. Hmm.
Me tulemme pimeästä yöstä, lennämme eukkakepeillä ja pommitamme etukäteen tiiviisti tarkkailemiamme tirkistelijöitä eukkapalloilla. Ja kutitamme tietenkin nenästä sulkakynällä.
Mieleni minun tekevi... mennä nukkumaan. Loitsuankin tästä itseni punkkaan. Yötä! :) - Lupa keskustella
Maria_ kirjoitti:
Kai mä saan kuitenkin käyttää astraalitemperamenttini mukaista keltaista pukua? Vaikka nykyään se varmaan olisi hitusen oranssihtava. Hmm.
Me tulemme pimeästä yöstä, lennämme eukkakepeillä ja pommitamme etukäteen tiiviisti tarkkailemiamme tirkistelijöitä eukkapalloilla. Ja kutitamme tietenkin nenästä sulkakynällä.
Mieleni minun tekevi... mennä nukkumaan. Loitsuankin tästä itseni punkkaan. Yötä! :)ja kyky vastaanottaa kritiikkiä ei toteudu tällä palstalla.
Ottakaas Maria_ ja Ex-steinerlainen esimerkkiä mallia keskustelutaidoista PLANSin palstoilta.
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read - meillä lapsetkin
Maria_ kirjoitti:
Kai mä saan kuitenkin käyttää astraalitemperamenttini mukaista keltaista pukua? Vaikka nykyään se varmaan olisi hitusen oranssihtava. Hmm.
Mieleni minun tekevi... mennä nukkumaan. Loitsuankin tästä itseni punkkaan. Yötä! :)joutuessaan toteamaan, että moka tuli, heittäytyvät niin leikkisäksi että...
Lastahan ei saa hoputtaa kasvamaan, täytyy odottaa rauhassa, kyllä se siitä;)) - edelliseen :)
..mikä? kirjoitti:
En oikein ottanut tolkkua mitä yritit sekavalla "kannanotollasi" viestittää (minulla kun ei ole selvänäköisyyden kykyä), mutta sen verran kuitenkin ymmärsin, ettei se liittynyt mitenkään itse käsiteltävään asiaan.
"Ennen kun yrität kiistää tuon, kuten varmasti yrität, niin ilmoitan jo etukäteen uskovani mielummin itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia tarkoitusperiä, kuin hänen suomalaisten seuraajiensa selittelyjä niistä."
Itsehän kerroit uskovasi Steineriin :)
Ja sinullako ei selvännäkökykyä??? Jollain muulla kyvyllä sitten ainakin yrität ennustaa, että hän, jolle vastasit, yrittää kiistää sanasi. - onnekseni...
Lupa keskustella kirjoitti:
ja kyky vastaanottaa kritiikkiä ei toteudu tällä palstalla.
Ottakaas Maria_ ja Ex-steinerlainen esimerkkiä mallia keskustelutaidoista PLANSin palstoilta.
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/readtällä palstalla saa keskustella suomeksi :)
Ja tuosta "hurlumhei -asenteesta". Jos kaikki steinervastustajat ottaisi vakavasti ja ilman huumoria (hurlumhei -asennetta?), niin eihän tältä palstalta saisi kuin pahan mielen. - ..tarvittiinkin
edelliseen :) kirjoitti:
"Ennen kun yrität kiistää tuon, kuten varmasti yrität, niin ilmoitan jo etukäteen uskovani mielummin itsensä Rudolf Steinerin ilmoittamia tarkoitusperiä, kuin hänen suomalaisten seuraajiensa selittelyjä niistä."
Itsehän kerroit uskovasi Steineriin :)
Ja sinullako ei selvännäkökykyä??? Jollain muulla kyvyllä sitten ainakin yrität ennustaa, että hän, jolle vastasit, yrittää kiistää sanasi.En kirjoittanut uskovani Steineriin. Jos osaat lukea (ja ennen kaikkea ymmärtää lukemaasi), niin huomaat sen kyllä itsekin, mikäli tavaat kirjoitukseni vielä uudestaan läpi.
Tarkennetaan nyt kuitenkin vielä siltä varalta, että et oikeasti osaakaan lukea (tai ymmärtää). Rudolf Steiner keksi aikoinaan hallusinaatioidensa tuloksena esimerkiksi eurytmian. Steiner itse kertoi miksi eurytmiaa tulisi harjoittaa ja mitä sillä hänen mielestään voidaan saavuttaa.
Kuitenkin tällä palstalla moni kirjoittaja vakuuttaa, että ei eurytmia ole mitään sellaista mitä sen kehittäjä kertoi sen olevan, vaan ihan pelkkää taukojumppaa vain.
Miksi ihmeessä uskoisin mielummin suomalaista "asiantuntijamaallikkoa" esimerkiksi eurytmian tarkoituksen suhteen, kuin itse sen kehittäjää? Varsinkin, kun eurytmiaa harjoitetaan Suomen steinerkouluissa edelleen melko tarkalleen Rudolf Steinerin ohjeiden mukaisesti.
Huomaa kuitenkin, että vaikka uskon Steinerilla olleen omat näkemyksensä eurytmian tarkoituksesta ja vaikutuksista, niin se ei todellakaan tarkoita, että itse uskoisin noiden noiden vaikutusten olevan todellisia.
"..ainakin yrität ennustaa, että hän, jolle vastasit, yrittää kiistää sanasi"
Missä kohtaa väitin, että "hän" yritti kiistää sanani? Nähdäkseni kirjoitin, että "hänen" sekava teskti ei tuntunut liittyvän käsiteltävään asiaan. Suosittelisin siis jälleen luetun ymmärtämisen kehittämistä. - löytyy...
..tarvittiinkin kirjoitti:
En kirjoittanut uskovani Steineriin. Jos osaat lukea (ja ennen kaikkea ymmärtää lukemaasi), niin huomaat sen kyllä itsekin, mikäli tavaat kirjoitukseni vielä uudestaan läpi.
Tarkennetaan nyt kuitenkin vielä siltä varalta, että et oikeasti osaakaan lukea (tai ymmärtää). Rudolf Steiner keksi aikoinaan hallusinaatioidensa tuloksena esimerkiksi eurytmian. Steiner itse kertoi miksi eurytmiaa tulisi harjoittaa ja mitä sillä hänen mielestään voidaan saavuttaa.
Kuitenkin tällä palstalla moni kirjoittaja vakuuttaa, että ei eurytmia ole mitään sellaista mitä sen kehittäjä kertoi sen olevan, vaan ihan pelkkää taukojumppaa vain.
Miksi ihmeessä uskoisin mielummin suomalaista "asiantuntijamaallikkoa" esimerkiksi eurytmian tarkoituksen suhteen, kuin itse sen kehittäjää? Varsinkin, kun eurytmiaa harjoitetaan Suomen steinerkouluissa edelleen melko tarkalleen Rudolf Steinerin ohjeiden mukaisesti.
Huomaa kuitenkin, että vaikka uskon Steinerilla olleen omat näkemyksensä eurytmian tarkoituksesta ja vaikutuksista, niin se ei todellakaan tarkoita, että itse uskoisin noiden noiden vaikutusten olevan todellisia.
"..ainakin yrität ennustaa, että hän, jolle vastasit, yrittää kiistää sanasi"
Missä kohtaa väitin, että "hän" yritti kiistää sanani? Nähdäkseni kirjoitin, että "hänen" sekava teskti ei tuntunut liittyvän käsiteltävään asiaan. Suosittelisin siis jälleen luetun ymmärtämisen kehittämistä.Suppea vastaus -otsikosta sinun viestisi, josta tuon lainauksen nappasin.
Uskotaan, luotat kehittäjään :) Mutta kuinkas voit luottaa siihen, että myös nykyään eurytmistit noudattavat tarkasti Steinerin oppeja?
Jospa eurytmia onkin vuosien saatossa muuttanut muotoaan, eikä enää tuotakaan Steinerin kehittämää tulosta.
Ja mitä tuohon luetunymmärtämiseeni tulee... :)
Kritisoin jossain viestissäni juuri sitä, kuinka tällä palstalla moni tahallaan tai tahattomasti ymmärtää lukemansa väärin. Ja sitten sen perusteella muokkaa keskusteluaan mieleisekseen. - ..lisää
löytyy... kirjoitti:
Suppea vastaus -otsikosta sinun viestisi, josta tuon lainauksen nappasin.
Uskotaan, luotat kehittäjään :) Mutta kuinkas voit luottaa siihen, että myös nykyään eurytmistit noudattavat tarkasti Steinerin oppeja?
Jospa eurytmia onkin vuosien saatossa muuttanut muotoaan, eikä enää tuotakaan Steinerin kehittämää tulosta.
Ja mitä tuohon luetunymmärtämiseeni tulee... :)
Kritisoin jossain viestissäni juuri sitä, kuinka tällä palstalla moni tahallaan tai tahattomasti ymmärtää lukemansa väärin. Ja sitten sen perusteella muokkaa keskusteluaan mieleisekseen."Mutta kuinkas voit luottaa siihen, että myös nykyään eurytmistit noudattavat tarkasti Steinerin oppeja?"
Nähdäkseni eurytmian harjoittamisessa noudatetaan edelleen melko tarkasti Steinerin ohjeita. Jos olen väärässä, niin kertonet miten nykyinen eurytmia poikkeaa radikaalisti Steinerin luomasta eurytmiasta?
Jos eurytmia on pelkkää taukojumppaa, niin miksi kaavut, kuparisauvat ja vokaalien hymiseminen? Eikö ihan "normaali" jumppa olisi tehokkaampaa, varsinkin jos eurytmian taustalla ei muka enää ole samanlaisia tarkoitusperiä kuin Steinerin aikoihin? Toisaalta, mikä järki on koko eurytmian harjoittamisessa, jos edes eurytmistit itse eivät usko sen syntyajatukseen tai Steinerin kuvaamiin menetelmiin?
"Jospa eurytmia onkin vuosien saatossa muuttanut muotoaan, eikä enää tuotakaan Steinerin kehittämää tulosta"
Henkilökohtaisesti en usko, että eurytmian harjoittaminen on koskaan tuottanut sellaisia tuloksia, joita Steiner sen väitti tuottavan.
"Kritisoin jossain viestissäni juuri sitä, kuinka tällä palstalla moni tahallaan tai tahattomasti ymmärtää lukemansa väärin"
Viimeksi se olit Sinä itse, joka ymmärsi lukemansa väärin. - Äiti -70
..lisää kirjoitti:
"Mutta kuinkas voit luottaa siihen, että myös nykyään eurytmistit noudattavat tarkasti Steinerin oppeja?"
Nähdäkseni eurytmian harjoittamisessa noudatetaan edelleen melko tarkasti Steinerin ohjeita. Jos olen väärässä, niin kertonet miten nykyinen eurytmia poikkeaa radikaalisti Steinerin luomasta eurytmiasta?
Jos eurytmia on pelkkää taukojumppaa, niin miksi kaavut, kuparisauvat ja vokaalien hymiseminen? Eikö ihan "normaali" jumppa olisi tehokkaampaa, varsinkin jos eurytmian taustalla ei muka enää ole samanlaisia tarkoitusperiä kuin Steinerin aikoihin? Toisaalta, mikä järki on koko eurytmian harjoittamisessa, jos edes eurytmistit itse eivät usko sen syntyajatukseen tai Steinerin kuvaamiin menetelmiin?
"Jospa eurytmia onkin vuosien saatossa muuttanut muotoaan, eikä enää tuotakaan Steinerin kehittämää tulosta"
Henkilökohtaisesti en usko, että eurytmian harjoittaminen on koskaan tuottanut sellaisia tuloksia, joita Steiner sen väitti tuottavan.
"Kritisoin jossain viestissäni juuri sitä, kuinka tällä palstalla moni tahallaan tai tahattomasti ymmärtää lukemansa väärin"
Viimeksi se olit Sinä itse, joka ymmärsi lukemansa väärin.http://www.snellman-korkeakoulu.fi/eurytmia.htm
Olihan siellä paljon muitakin, mutta tässä nyt ainakin yksi nykyaikainen tulkinta. - Ex-steinerlainen
Linkki tähän kirjoitti:
tekstiin siis sensuroitiin. Yritetään sitten koko tekstillä...:-D
Jälkipuintia
Tämä ehkä riittää kritiikkini perusteista. Nyt voitte pistää jälkikoirat töihin...:DDOlen kommentoinut kirjoituksia tällä Steinerpalstalla kokemukseni perusteella Helsingin Steinerkoulusta. Niihin nähden täällä annetut esitykset Steinerissa opetukseen sisältyvistä satutosista, demoneista, selvännäkemisestä, kristalleista yms. huuhaasta kuulostavat erittäin ihmeelliseltä. On todella ikävää, että vinksahtaneita opettajia on sattunut tiellenne, missä lie Suomessa olevista Steinerkouluista olettekaan olleet. Ihmeelliseltä, vastenmieliseltä ja kyllä hieman epämääräiseltä kuulostaa myös ”lahkosta eronneiden löylyttäminen”. Oli uhka sanallinen tai jopa fyysinen, suosittelen tekemään viranomaisille ilmoituksen. Ei sellaista pidä sietää. Kurjaa, että joudut katselemaan olkasi ylitse "jälkikoiria" peläten.
Suomessa todella on näköjään olemassa huuhaasteinerkoulu (-ja ?). Mutta on myös Helsingin Rudolf Steiner -koulu, jossa on kasvatettu ja kasvatetaan lapsia aivan tavallisiksi kansalaisiksi. Joka demoneja Helsingin Rudolf Steiner -koulussa näkee, näkee niitä varmasti sänkynsäkin alla, en sellaisen kanssa ryhdy väittelemään, asiasta, jonka voi paikan päällä itse todeta.
Hyvää syksyn jatkoa. - ..oli
Äiti -70 kirjoitti:
http://www.snellman-korkeakoulu.fi/eurytmia.htm
Olihan siellä paljon muitakin, mutta tässä nyt ainakin yksi nykyaikainen tulkinta.Ei tuo kauhean nykyaikaiselta tulkinnalta vaikuttanut, vaan hyvin pitkälti samanlaiselta kuin Rudolf Steinerin aikoinaan esittämät höpinät aiheesta. Eurytmialla pyritään tuonkin tulkinnan mukaan mm. "löytämään itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan".
Nähdäkseni ei siis ole perusteltua väittää, että tuon täysin ei-tieteellinen antroposofisen riitin tarkoitus olisi nykyisissäkään steinerkouluissa olla pelkkää taukojumppaa tai musiikkiliikuntaa. - et...
..oli kirjoitti:
Ei tuo kauhean nykyaikaiselta tulkinnalta vaikuttanut, vaan hyvin pitkälti samanlaiselta kuin Rudolf Steinerin aikoinaan esittämät höpinät aiheesta. Eurytmialla pyritään tuonkin tulkinnan mukaan mm. "löytämään itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan".
Nähdäkseni ei siis ole perusteltua väittää, että tuon täysin ei-tieteellinen antroposofisen riitin tarkoitus olisi nykyisissäkään steinerkouluissa olla pelkkää taukojumppaa tai musiikkiliikuntaa.ole erityisen taiteellinen henkilö. Sielustahan se kaikki taide lähtee ja siitä paljolti riippuu, miltä se näyttää ulkopuolisille. Olipa kyse sitten maalaamisesta, musiikista, näyttelemisestä tai mistä tahansa taiteesta.
Itse vertaisin ennemmin eurytmiaa johonkin moderniin tanssiin tai balettiin tms., kuin taukojumppaan.
Koetapa joskus laittaa rauhallinen musiikki soimaan, sulje silmäsi, kuuntele hetki ja ala siinä musiikkia kuunnellessasi esim. maalata. Kas kummaa, olet ehkä löytänyt itsestäsikin niitä uinuvia sielunpuolia :) Tai vaihtoehtoisesti voit vaikka alkaa liikkua musiikkia kuunnellessasi ja jälleen löydät jotain, mitä et ole aavistanutkaan itselläsi olevan :)
Jos uskallat kokeilla, niin kerropa sitten joskus täällä, miltä tuntui. Ja vielä pieni vinkki: Lordi ei taida olla paras musiikkivalinta uinuvien sielunpuolien etsimiseen ;) - Ex minäkin
Olen kommentoinut kirjoituksia tällä Steinerpalstalla kokemukseni perusteella Helsingin Steinerkoulusta. Niihin nähden täällä annetut esitykset Steinerissa opetukseen sisältyvistä satutosista, demoneista, selvännäkemisestä, kristalleista yms. huuhaasta kuulostavat erittäin ihmeelliseltä. On todella ikävää, että vinksahtaneita opettajia on sattunut tiellenne, missä lie Suomessa olevista Steinerkouluista olettekaan olleet. Ihmeelliseltä, vastenmieliseltä ja kyllä hieman epämääräiseltä kuulostaa myös ”lahkosta eronneiden löylyttäminen”. Oli uhka sanallinen tai jopa fyysinen, suosittelen tekemään viranomaisille ilmoituksen. Ei sellaista pidä sietää. Kurjaa, että joudut katselemaan olkasi ylitse "jälkikoiria" peläten.
Suomessa todella on näköjään olemassa huuhaasteinerkoulu (-ja ?). Mutta on myös Helsingin Rudolf Steiner -koulu, jossa on kasvatettu ja kasvatetaan lapsia aivan tavallisiksi kansalaisiksi. Joka demoneja Helsingin Rudolf Steiner -koulussa näkee, näkee niitä varmasti sänkynsäkin alla, en sellaisen kanssa ryhdy väittelemään, asiasta, jonka voi paikan päällä itse todeta.
Hyvää syksyn jatkoa.Minäkään en tiennyt. Uskoin vain pelkkää hyvää, mutta sitten asiat alkoivat pikku hiljaa paljastumaan. Tämä on 2000 -luvun Steiner -koulusta...
"Uusia lapsia ja uusia laatuja
Veronica Witikka työskentelee Helsingin Rudolf Steiner-koulun esiluokan opettajana. Hän on tehnyt tätä työtä vuodesta 1979. Veronicalla on ollut "eturivin paikka" kohdata ja seurata läheltä näitä 1980- ja 1990-luvulla syntyneitä lapsia sekä esikoululaisten että omien lastensa kautta. Mitä sinä, Veronica, haluaisit sanoa tästä "indigolapsiasiasta"? Mitä kokemuksia ja näkemyksiä sinulla on indigolapsista? Ensinnäkin sen, että aihe on laaja. Käyttäisin itse näistä lapsista puhuessani mieluummin nimitystä "uudet lapset" kuin "indigo-lapset". Minusta tämä "indigo-laatu" on yksi nykyajan "uusien lasten" laaduista. Omien havaintojeni perusteella sanoisin, että maailmaan on viimevuosina syntynyt - ja vaikuttaa nykyisinkin syntyvän - useammanlaisilla uusilla kyvyillä varustettuja lapsia. He tuovat uudella kokonaisvaltaisella tavalla ja vahvuudella ilmi näitä ominaislaatujaan, joita voivat olla esimerkiksi älyllis-ajattelullinen laatu tai tahtolaatu tai universaalin rakkauden "enkelilaatu". Yksi "uusien lasten" laatu on myös hyvin tavallisen oloiset lapset, jotka usein kertovat yhteydestään omaan henkiseen johdatukseensa. He ovat myös selvänäköisiä niin, että he näkevät mitä ajattelen tai tunnen ja usein puhuvat julki sen, mitä olin aikeissa sanoa. Ja tämähän ei sinällään ole lasten kanssa mikään uusi juttu, mutta tämä uusi selkeys, varmuus ja itsestäänselvyys näissä asioissa, se on uutta."
...
http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577 - vanha taata
Ex minäkin kirjoitti:
Minäkään en tiennyt. Uskoin vain pelkkää hyvää, mutta sitten asiat alkoivat pikku hiljaa paljastumaan. Tämä on 2000 -luvun Steiner -koulusta...
Veronica Witikka työskentelee Helsingin Rudolf Steiner-koulun esiluokan opettajana. Hän on tehnyt tätä työtä vuodesta 1979. Veronicalla on ollut "eturivin paikka" kohdata ja seurata läheltä näitä 1980- ja 1990-luvulla syntyneitä lapsia sekä esikoululaisten että omien lastensa kautta. Mitä sinä, Veronica, haluaisit sanoa tästä "indigolapsiasiasta"? Mitä kokemuksia ja näkemyksiä sinulla on indigolapsista? Ensinnäkin sen, että aihe on laaja. Käyttäisin itse näistä lapsista puhuessani mieluummin nimitystä "uudet lapset" kuin "indigo-lapset". Minusta tämä "indigo-laatu" on yksi nykyajan "uusien lasten" laaduista. Omien havaintojeni perusteella sanoisin, että maailmaan on viimevuosina syntynyt - ja vaikuttaa nykyisinkin syntyvän - useammanlaisilla uusilla kyvyillä varustettuja lapsia. He tuovat uudella kokonaisvaltaisella tavalla ja vahvuudella ilmi näitä ominaislaatujaan, joita voivat olla esimerkiksi älyllis-ajattelullinen laatu tai tahtolaatu tai universaalin rakkauden "enkelilaatu". Yksi "uusien lasten" laatu on myös hyvin tavallisen oloiset lapset, jotka usein kertovat yhteydestään omaan henkiseen johdatukseensa. He ovat myös selvänäköisiä niin, että he näkevät mitä ajattelen tai tunnen ja usein puhuvat julki sen, mitä olin aikeissa sanoa. Ja tämähän ei sinällään ole lasten kanssa mikään uusi juttu, mutta tämä uusi selkeys, varmuus ja itsestäänselvyys näissä asioissa, se on uutta."
...
http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577Indigolapsille perustetaan ihka omia kouluja:
http://www.starkids.fi/index.html
http://www.starkids.fi/aikuistenfoorumi.html#indigolapsihaastattelu - vanha taata
Ex minäkin kirjoitti:
Minäkään en tiennyt. Uskoin vain pelkkää hyvää, mutta sitten asiat alkoivat pikku hiljaa paljastumaan. Tämä on 2000 -luvun Steiner -koulusta...
...
http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577Olet yrittänyt urheasti puhdistaa entistä kouluasi, Helsingin steinerkoulua antroposofisesta hapatuksesta.:-) Ikään kuin se olisi jopkin eriskummallinen poikkeus, jossa antroposofia ei muka sisältyisi opetussuunnitelmaan.
Jos et ole todellakaan nähnyt etkä kokenut antroposofisia virikkeitä saamassasi opetuksessa, se on osoitus siitä, että opettajat ovat onnistuneet erinomaisesti tehtävässään. Siinä tehtävässä, että Steiner-kultti piilotetaan taitavasti opetukseen, niin etteivät siitä maallistuneet vanhemmatkaan sitä havaitse, opetuslapsista puhumattakaan.
Olet ilkkunut, että täällä steinerkriitikot ovat tuoneet esiin monia steineruskonnon keskeisiä sisältöjä, kuten Atlantis-tarun, Parsifalin tai menneiden kulttuurien (lue: elämien, aikaisempien inkarnaation...) yms. opettamisen totena.
Ne OVAT tosia steinerpedagogeille. Teille opetuslapsille ja romanttiseen idealismiin ja keskiajan mystiikoihin viehtyneille vanhemmille ne ovat mukavaa "satutotta", kunnes ne vähitellen muuttuvat ainoaksi ja pyhäksi TOTUUDEKSI.
Mm. sellaisen erittäin merkittävän steinerkasvatuksen auktoriteein kuin Rudolf Grossen opetukset on julkaistu jokaisen steinerkasvattajan omaksuttaviksi, ja uskon niitä tuhannesti mieluummin kuin sinun ilkkuvia ja vähätteleviä puolustautusmisreaktioitasi.
Oletko sinä tutustunut tähän Grosseen, jolle Steinerin sanat ovat kuin jumalan sanaa? - Ex-steinerlainen
vanha taata kirjoitti:
Olet yrittänyt urheasti puhdistaa entistä kouluasi, Helsingin steinerkoulua antroposofisesta hapatuksesta.:-) Ikään kuin se olisi jopkin eriskummallinen poikkeus, jossa antroposofia ei muka sisältyisi opetussuunnitelmaan.
Jos et ole todellakaan nähnyt etkä kokenut antroposofisia virikkeitä saamassasi opetuksessa, se on osoitus siitä, että opettajat ovat onnistuneet erinomaisesti tehtävässään. Siinä tehtävässä, että Steiner-kultti piilotetaan taitavasti opetukseen, niin etteivät siitä maallistuneet vanhemmatkaan sitä havaitse, opetuslapsista puhumattakaan.
Olet ilkkunut, että täällä steinerkriitikot ovat tuoneet esiin monia steineruskonnon keskeisiä sisältöjä, kuten Atlantis-tarun, Parsifalin tai menneiden kulttuurien (lue: elämien, aikaisempien inkarnaation...) yms. opettamisen totena.
Ne OVAT tosia steinerpedagogeille. Teille opetuslapsille ja romanttiseen idealismiin ja keskiajan mystiikoihin viehtyneille vanhemmille ne ovat mukavaa "satutotta", kunnes ne vähitellen muuttuvat ainoaksi ja pyhäksi TOTUUDEKSI.
Mm. sellaisen erittäin merkittävän steinerkasvatuksen auktoriteein kuin Rudolf Grossen opetukset on julkaistu jokaisen steinerkasvattajan omaksuttaviksi, ja uskon niitä tuhannesti mieluummin kuin sinun ilkkuvia ja vähätteleviä puolustautusmisreaktioitasi.
Oletko sinä tutustunut tähän Grosseen, jolle Steinerin sanat ovat kuin jumalan sanaa?"Olet ilkkunut, että täällä steinerkriitikot ovat tuoneet esiin monia steineruskonnon keskeisiä sisältöjä, kuten Atlantis-tarun, Parsifalin tai menneiden kulttuurien (lue: elämien, aikaisempien inkarnaation...) yms. opettamisen totena. Ne OVAT tosia steinerpedagogeille. Teille opetuslapsille ja romanttiseen idealismiin ja keskiajan mystiikoihin viehtyneille vanhemmille ne ovat mukavaa "satutotta", kunnes ne vähitellen muuttuvat ainoaksi ja pyhäksi TOTUUDEKSI. "
Sille ei voi mitään, että kertomani ja kokemani ei mene sinulle perille. Et ole mikään määrittelemään minun maailmankuvaani tai miten se on muotoutunut ja tulee muotoutumaan. En ole antroposofi, en kuulu mihinkään uskonnolliseen ryhmään.
Seuraavat linkit ovat Steinerkoulun opettajan aiemmin tällä palstalla kirjoittamia. Ne kuvaavat hyvin sitä miten olen Steinerkoulun kokenut ja miten lapselleni nyt opetetaan lain määräämin edellytyksin.
Olet ensimmäinen joka minulle Grossea tarjoaa. En ole kiinnostunut, kiitos.
Mikäli lapselleni opetetaan huuhaata, satutosia totena, voin hänet aivan yhtä helposti siirtää pois Steinerista kuin hänet sinne on siirretty.
Opettajan lyhyt sana
Rosvo Rudolf
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000016277136
Opetusmenetelmistä
Rosvo Rudolf
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000016690386 - heh
vanha taata kirjoitti:
Olet yrittänyt urheasti puhdistaa entistä kouluasi, Helsingin steinerkoulua antroposofisesta hapatuksesta.:-) Ikään kuin se olisi jopkin eriskummallinen poikkeus, jossa antroposofia ei muka sisältyisi opetussuunnitelmaan.
Oletko sinä tutustunut tähän Grosseen, jolle Steinerin sanat ovat kuin jumalan sanaa?Sinulla on siis hallussasi ainoa oikea totuus, joka kaikkien tulisi nyt omaksua. Toisinajattelevat näyttäytyvät sinulle vääräuskoisina tai huuhailijoina katsomuksestasi riippuen.
Lopulta kysymys ei ole mistään muusta, kuin lujasta uskostasi oman "jumalan sanasi" pyhyyteen. Sama usko ajaa kaikkia fundamentalisteja opista riippumatta.
Olet erittäin vapaa tutustumaan myös vapauteen ja moniarvoisuuteen - sekä käsitteinä, että inhimillisyydelle mahdollisina ilmiöinä. - sehän...
vanha taata kirjoitti:
Indigolapsille perustetaan ihka omia kouluja:
http://www.starkids.fi/index.html
http://www.starkids.fi/aikuistenfoorumi.html#indigolapsihaastatteluon hyvä, jos steinerlaisuuden maineen puhdistamiseksi ne hörhöt (joista täällä jaksetaan aina jauhaa) perustavat oman koulun. Siellä sitten voipi harjoittaa niitä magioita, mistä steinerkouluja syytetään :)
- mistään uskomuksista
heh kirjoitti:
Sinulla on siis hallussasi ainoa oikea totuus, joka kaikkien tulisi nyt omaksua. Toisinajattelevat näyttäytyvät sinulle vääräuskoisina tai huuhailijoina katsomuksestasi riippuen.
Lopulta kysymys ei ole mistään muusta, kuin lujasta uskostasi oman "jumalan sanasi" pyhyyteen. Sama usko ajaa kaikkia fundamentalisteja opista riippumatta.
Olet erittäin vapaa tutustumaan myös vapauteen ja moniarvoisuuteen - sekä käsitteinä, että inhimillisyydelle mahdollisina ilmiöinä.vaan steinerkoulujen saamasta rahallisistakin tuista, joihin jokainen veronmaksaja joutuu osallistumaan.
Joka haluaa harrastella hömppää ( antroposofioita, eurytmioita ym. kristallin kirkkaineen teorioineen), harrastakoon omalla kustannuksellaan. - juttu...
mistään uskomuksista kirjoitti:
vaan steinerkoulujen saamasta rahallisistakin tuista, joihin jokainen veronmaksaja joutuu osallistumaan.
Joka haluaa harrastella hömppää ( antroposofioita, eurytmioita ym. kristallin kirkkaineen teorioineen), harrastakoon omalla kustannuksellaan.ettei steinerkoulujen vastustajat edelleenkään tajua, että steinerkoulun kannattajat maksavat myös veroja ja niillä kustannetaan peruskoulujen toimintaa.
- heh
vaan steinerkoulujen saamasta rahallisistakin tuista, joihin jokainen veronmaksaja joutuu osallistumaan.
Joka haluaa harrastella hömppää ( antroposofioita, eurytmioita ym. kristallin kirkkaineen teorioineen), harrastakoon omalla kustannuksellaan.Et ole vielä kyennyt ymmärtämään asian ydintä, koska sinulla on omasta mielestäsi hallussa ainoa oikea totuus, jonka pohjalta julistaa esim. mainitsemasi asiat hömpäksi.
Mitä tulee veropolitiikkaan, niin laitetaan vaan kaikki verot korvamerkityiksi maksajan tahdon mukaan. Steinerkoulut silloin säilyisivät, mutta moni oikea turhuus jäisi rahoituksetta. - nyt vain,...
Joka haluaa harrastella hömppää ( antroposofioita, eurytmioita ym. kristallin kirkkaineen teorioineen), harrastakoon omalla kustannuksellaan.mutta meillä ainakin melkein kaikki vanhemmat maksavat kannatustukimaksua 200 e/v. Ja moni on mukana eräässä säännöllisessä talkootyössä, josta kertyy suuri osa koulun ylläpitoon tarvittavista rahoista.
Joten varmasti ei meidänkään koulumme ole sinun verorahojesi varassa, mutta mitenkäs on sinun lastesi koulun laita? Kuinkas kävisi, jos verorahat suunnattaisiinkin toisaalle? - tulee
nyt vain,... kirjoitti:
mutta meillä ainakin melkein kaikki vanhemmat maksavat kannatustukimaksua 200 e/v. Ja moni on mukana eräässä säännöllisessä talkootyössä, josta kertyy suuri osa koulun ylläpitoon tarvittavista rahoista.
Joten varmasti ei meidänkään koulumme ole sinun verorahojesi varassa, mutta mitenkäs on sinun lastesi koulun laita? Kuinkas kävisi, jos verorahat suunnattaisiinkin toisaalle?kaikille opetusministeriön hyväksymille steinerkouluille kuin manulle illallinen ja vielä korvamerkittynä, toisin kuin on peruskoulujen valtionavun kohdalla. Niitä peruskoulujen valtiopnapuja käytetäänkin sitten vähän miten sattuu muuanne kuin koulujen tarpeisiin.
Koulusi on kai sellainen villi koulu joka vasta on tyrkyllä OPM:n hyväksymislistalla. Sellaisia perustellaan siellä sun täällä olemattomin varoin ja sitten ruikutetaan kun pitää ihan itse maksaa ja tehdä talkootyötä.
Sitä paitsi talkootyö on yksi erittäin hyvä keino sitouttaa vanhemmat kouluun. Sen pitäisi luoda sitä paljon puhuttua YHTEISHENKEÄ JA OLLA KODIN JA KOULUN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ. Joten älä valita! - eteenpäin...
tulee kirjoitti:
kaikille opetusministeriön hyväksymille steinerkouluille kuin manulle illallinen ja vielä korvamerkittynä, toisin kuin on peruskoulujen valtionavun kohdalla. Niitä peruskoulujen valtiopnapuja käytetäänkin sitten vähän miten sattuu muuanne kuin koulujen tarpeisiin.
Koulusi on kai sellainen villi koulu joka vasta on tyrkyllä OPM:n hyväksymislistalla. Sellaisia perustellaan siellä sun täällä olemattomin varoin ja sitten ruikutetaan kun pitää ihan itse maksaa ja tehdä talkootyötä.
Sitä paitsi talkootyö on yksi erittäin hyvä keino sitouttaa vanhemmat kouluun. Sen pitäisi luoda sitä paljon puhuttua YHTEISHENKEÄ JA OLLA KODIN JA KOULUN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ. Joten älä valita!Kyllä suoraan sanoen ottaa päähän rahoittaa steiner-kouluja! Niin kovin petyin kun lapseni sinne hyväuskoisena laitoin. Koulun opetus taso oli niin ala-arvoista, siirsimme lapsemme peruskouluun. Nyt vaan harmittaa niiden lasten puolesta jotka sinne jäi ja aikoinaan voi sitten mennä kortistoon tai sossunluukulle, toki siellä joitain tulee työelämäänkin, mutta... Opetus oli todella niin surkeaa, että harvalla on oikeasti mahdollisuuksia pärjätä jatko-opinnoissa.
Joten verorahojen tuhlaus ei lopu kouluun, vaan jatkuu ehkä näiden oppilaiden kohdalla pitkään, ehkä ainiaan... - mahtoi...
tulee kirjoitti:
kaikille opetusministeriön hyväksymille steinerkouluille kuin manulle illallinen ja vielä korvamerkittynä, toisin kuin on peruskoulujen valtionavun kohdalla. Niitä peruskoulujen valtiopnapuja käytetäänkin sitten vähän miten sattuu muuanne kuin koulujen tarpeisiin.
Sitä paitsi talkootyö on yksi erittäin hyvä keino sitouttaa vanhemmat kouluun. Sen pitäisi luoda sitä paljon puhuttua YHTEISHENKEÄ JA OLLA KODIN JA KOULUN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ. Joten älä valita!valittaa? En minä ainakaan valittanut tukimaksuista ja talkootyöstä. Kunhan kerroin, että koulumme pysyisi pystyssä ilman verorahojakin ja yhteistyötä ja talkootoimintaa arvostetaan.
- tuon...
tulee kirjoitti:
Sitä paitsi talkootyö on yksi erittäin hyvä keino sitouttaa vanhemmat kouluun. Sen pitäisi luoda sitä paljon puhuttua YHTEISHENKEÄ JA OLLA KODIN JA KOULUN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ. Joten älä valita!"Aloitteita" -otsikon tekstissä oli niin syvältä hierarkiasta, ettei siihen voinut vastata? Vastaan siis tähän hänelle:
Sanot sinä, joka et uskaltanut antaa lapsesi jatkaa steinerkoulua loppuun, etkä ikinä nähnyt, mihin kaikki päättyy :D Ettet vain itse olisi siellä sossunluukulla, kun uskottelet tietäväsi, keitä siellä käy :))) - Maria_
meillä lapsetkin kirjoitti:
joutuessaan toteamaan, että moka tuli, heittäytyvät niin leikkisäksi että...
Lastahan ei saa hoputtaa kasvamaan, täytyy odottaa rauhassa, kyllä se siitä;))Moka tuli korkeintaan siinä, että koskaan erehdyin kirjoittamaan tänne mitään. Keskustelu täällä on mahdotonta, koska vastapuolella siihen ei pääosin ole halua. Vai kyvystäkö se onkin kiinni?
Joka tapauksessa, liihottelen edelleen tyytyväisenä täällä Kyöpelinvuorella ja tarkkailen teitä kristallisilmäni läpi. Varokaa vain, steinernoita tulee vielä ja eukkaa teidät suohon. (Varmuuden vuoksi: Tämä oli huumoria, värin voitte päättää itse.) - Marialta
Maria_ kirjoitti:
Moka tuli korkeintaan siinä, että koskaan erehdyin kirjoittamaan tänne mitään. Keskustelu täällä on mahdotonta, koska vastapuolella siihen ei pääosin ole halua. Vai kyvystäkö se onkin kiinni?
Joka tapauksessa, liihottelen edelleen tyytyväisenä täällä Kyöpelinvuorella ja tarkkailen teitä kristallisilmäni läpi. Varokaa vain, steinernoita tulee vielä ja eukkaa teidät suohon. (Varmuuden vuoksi: Tämä oli huumoria, värin voitte päättää itse.)Hei. Ennenkuin vuoreltasi liihottelet kauemmas, tahdon kiittää sinua.
Kirjoituksesi auttoivat meitä perheenä muistamaan jo unohtuneita hhhmmm. kummallisia kokemuksia steinerpedasta. Just nämä kristallit salatieteineen ja kolmansine silmineen. Ja niin paljon muuta.
Pahimmoilleen niitä muistellessa joko suututti, itkettikin, järkytti, raivostutti ja nolostutti oma tyhmyys altistaa lapsensa huuhaalle.
Vaan arvaas mitä. Nyt traumojaan sentään muistaa- kiitos paljolti sinun - ja kun on helpompi työstää, voi ne kääntää voimavaraksi!
Viimepäivien kuluessa olen huomannut, että näitä sivustoja lukiessa saa todella hyvät naurut. Ei jaksa kuin ihmetellä, miten ihanan erilaisia me ihmiset olemme, usein jopa niin tosissamme ;))
Nytkin niin ihanan tosissasi kyseenalaistat kokemasi vastapuolen älykkyyden kun itse tiedät juosseesi päin seiniä, ups. pitäisikö sanoa lentäneesi?:o - miksi et
Maria_ kirjoitti:
Moka tuli korkeintaan siinä, että koskaan erehdyin kirjoittamaan tänne mitään. Keskustelu täällä on mahdotonta, koska vastapuolella siihen ei pääosin ole halua. Vai kyvystäkö se onkin kiinni?
Joka tapauksessa, liihottelen edelleen tyytyväisenä täällä Kyöpelinvuorella ja tarkkailen teitä kristallisilmäni läpi. Varokaa vain, steinernoita tulee vielä ja eukkaa teidät suohon. (Varmuuden vuoksi: Tämä oli huumoria, värin voitte päättää itse.)keskustele yhteisistä asioistanne "veden hengettären" kanssa? Katsos kun luulen, että teillä vallitsisi täydellinen harmonia. Hän sanoi ihan justiinsa ne asiat, jotka sinä kyllä TIEDÄT kuuluvan antroposofiaan ja steinerkoulusysteemiin, mutta joita yrität kiemurren ja verbaaliakrobatiallasi väistellä.
En minä usko, että tällä palstalla kukaan ei-antroposofi viitsisi roikkua, jos nyt lopultakin myöntäisitte kuten "veden hengetär", mikä on villakoiran ydin.
Olisiko sinulla rohkeutta/lupa sittää antroposofien virallinen kanta "veden hengettären" viestiin? Tähän siis:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&con - täsmälinkki?
miksi et kirjoitti:
keskustele yhteisistä asioistanne "veden hengettären" kanssa? Katsos kun luulen, että teillä vallitsisi täydellinen harmonia. Hän sanoi ihan justiinsa ne asiat, jotka sinä kyllä TIEDÄT kuuluvan antroposofiaan ja steinerkoulusysteemiin, mutta joita yrität kiemurren ja verbaaliakrobatiallasi väistellä.
En minä usko, että tällä palstalla kukaan ei-antroposofi viitsisi roikkua, jos nyt lopultakin myöntäisitte kuten "veden hengetär", mikä on villakoiran ydin.
Olisiko sinulla rohkeutta/lupa sittää antroposofien virallinen kanta "veden hengettären" viestiin? Tähän siis:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conhttp://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000019349358
siihen "veden hengettären" REHELLISEEN vuodatukseen?
Jos haluat, voin antaa MONIA vastaavanlaisia steinerhuuhareiden teksteihin viittaavia linkkejä...:) Teidän omista, SULJETUISTA keskusteluistanne.
Osaisitte edes hävetä ketkuiluanne...ja valehtelemistanne... - Anonyymi
Maria_ kirjoitti:
Kummastelen myös, miksi vain harvat vastustajat käyttävät nimimerkkiä toisin kuin steinerkoulun kannattajat. Mielestäni on fiksua olla tunnistettavissa niin, että voi yhdistää eri kirjoitukset samaan nimimerkkiin. Siitä myös saisi sellaisen kuvan, että kirjoittaja on valmis seisomaan sanojensa takana eikä pelkää nimimerkille mahdollisesti esitettävää kritiikkiä. Hankala täällä on kenellekään kirjoituksiaan osoittaa, kun monet aloittavat kirjoituksensa jo nimimerkki- ja otsikkokentistä.Steiner koulu on iha huono
- ::::::::::::::
Steiner-koulu on lähinnä lapsille, joiden vanhemmat ovat omassa lapsuudessaan jostain syystä ollut tyytymättömiä peruskouluun. Lapsille joiden vanhemmat eivät halua lapsilleen koetilanteita tietäen, että omat lapset ovat ne heikoiten pärjäävät. Lapsille joiden vanhemmat ovat hurahtaneet steiner-humputuksineen kristalleihin, luomuihin ja sen semmosiin. Lapsille joiden halutaan kasvavan "pellossa" ilman läksy- ja työtaakkaa...
- Ex-steinerlainen
Esimerkiksi yliopistoista on valmistunut Helsingin Steinerkoulun käyneitä diplomi-insinöörejä, lääkäreitä, juristeja, hammaslääkäreitä, ekonomeja, psykologeja, näin jotain koulukaverieni tutkintoja mainitakseni. Tohtorinhatun ainakin yksi on saanut. Tyydyttävä tulos "pellossa kasvaneelle", eikö?
Kerro vielä missä Suomen Steinerkoulussa opetetaan "steiner-humputukset, kristallit, luomut ja sen semmoiset" ? Mitä ne ovat? Miten ne opetuksessa ilmenevät? Missä Suomen Steinerkouluista? Miten niihin "hurahdetaan"? Mitä niistä oppilaalle seuraa? Onko niistä työvihko ja sitten kokeet? Kerro minullekin. - En minäkään
Esimerkiksi yliopistoista on valmistunut Helsingin Steinerkoulun käyneitä diplomi-insinöörejä, lääkäreitä, juristeja, hammaslääkäreitä, ekonomeja, psykologeja, näin jotain koulukaverieni tutkintoja mainitakseni. Tohtorinhatun ainakin yksi on saanut. Tyydyttävä tulos "pellossa kasvaneelle", eikö?
Kerro vielä missä Suomen Steinerkoulussa opetetaan "steiner-humputukset, kristallit, luomut ja sen semmoiset" ? Mitä ne ovat? Miten ne opetuksessa ilmenevät? Missä Suomen Steinerkouluista? Miten niihin "hurahdetaan"? Mitä niistä oppilaalle seuraa? Onko niistä työvihko ja sitten kokeet? Kerro minullekin.http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577
- Steinerkoulun käyneillä
Kerro vielä missä Suomen Steinerkoulussa opetetaan "steiner-humputukset, kristallit, luomut ja sen semmoiset" ? Mitä ne ovat? Miten ne opetuksessa ilmenevät? Missä Suomen Steinerkouluista? Miten niihin "hurahdetaan"? Mitä niistä oppilaalle seuraa? Onko niistä työvihko ja sitten kokeet? Kerro minullekin.on aivan samanlaiset mahdollisuudet jatko-opintoihin kuin muillakin. Steineryhteisön verkostojen avulla työnsaantomahdollisuudet ja uralla eteneminen on helpompaa kuin "taviksilla".
Jatko-opintoihin pääsemisen tosin erittäin monet steinerkoululaiset ovat turvanneet suorittamalla lukio arvostetussa (usein yksityisessä) oppilaitoksessa.
Erilaisilla "sisällöntuotanto"aloilla, mediassa ja taiteissa sekä hyvinvointipalvelujen - erikoisesti
kontrolloimattomien uskomushoitojen tarjonnassa steinerkasvatuksen kukkaset saavat runsaasti julkisuutta, koska steineryhteisö huolehtii omistaan.
Yhteisöllisyys ja verkostuminen ovat steinerilaisuuden leviämisen tae, ja kriittisen keskustelun itsesensuurista aiheutunut olemattomuus.
- varovaisuus viisautta
On joku harhaoppi, josta en tiedä sen enempää. Eivät myöskään tarkkaile lapsia kouluissaan kuten tuo Porin tapauskin osoittaa, jossa pieni poika hukkui Kokemäenjokeen.
- "oikeaoppinen"
Tuossapa oikein tyyliesimerkki, miten palataan pimeälle keski-ajalle...
- en tiedä??
"oikeaoppinen" kirjoitti:
Tuossapa oikein tyyliesimerkki, miten palataan pimeälle keski-ajalle...
En osaa sanoa kun en tiedä, mutta ilmeisesti myös tuota roviota siellä on. Puhut varmaan totta. Vahvistuu käsitys että on joku harhaoppi jos tuotakin siellä harrastavat.
- ollie
Kannattaa ehdottomasti lukea Rudolf Steinerista ennen kuin laittaa lapsiaan siihen kouluun. Itselläni oli lapsia steinerkoulussa ja meni aika kauan ennen kuin silmäni avautuivat. Huomasin mitä sen koulun todellinen opetus on. Mikään ei ole siellä miltä näyttää. En voi suositella kenellekään steiner-koulua. Koska siellä ei ole kirjoja, opettajat voivat opettaa mitä itse huvittaa ja haluaa. Huomasin sen monen vuoden ajan verratessa lasten vihkoja ja tuttujen lasten vihkoja. Kun vanhemmat valittivat koulukiusaamisesta niin opettajat sanoivat että se on hyväksi lapselle seuraavaa elämää varten, eikä kuulema voineet puuttua siihen. Ja ne koulun omat rangaistukset olivat ihan kamalia.
On todella turvallista laittaa lapset normaaliin kouluun. Tietää tarkkaan mitä siellä opetetaan. Toisella luokalla lapset piirsivät hautoja ja kirjoittivat kamalia kirjoituksia kuolemasta ym. Kirjoitan omasta kokemuksesta ja tiedän myös miten paljon vanhemmat ottavat pois lapsia sieltä kun heidän silmät avautuvat. Kannattaa siis tarkkaan etukäteen ottaa selvää Rudolf Steinerin opeista. Jos näitä oppeja lapsilleen haluaa niin sitten tämä on sopiva koulu heille. - luet ja tutkit vastaukset
tarkoin.
Omasta perheemme kokemuksesta pohjautuen, vastaukseni kysymykseesi on lyhyt. Eroa on enemmän kuin kenellekkään sitä halutaan näin yleisesti kertoa.
Lapsemme olivat steinerissä muutaman vuoden. Olimme todella koko perheen voimin kannattajia henkeen ja vereen. Allekirjoitan melkein kaikki nämä steinerkoulua vastaan olevat kommentit. Pimeää on ja todella arvelluttavaa. - Antropiikki
Tässäpä on luettevaa ja mietittävää Steinerkoulua harkitseville.
http://www.vihreat.fi/yleviarkisto/2002/5_2002/0229.html - 1364
Osoitteesta waldorfanswers.org saa hyvin tietoa.
Kohta joku tulee ja heittää ne iänikuiset vastustajien perusargumentit, niihin on vastaukset tuolla. - Steineriläinen
Eipä tuo nyt kovin kummonen juttu ole loppujen lopuksi. Ei steinerissä mitään mystiikkaa ole ja vielä vähemmän se joku lahko on. Molemmista voi tulla fiksuja ja tyhmiä ihmisiä, ei se koulun vika varsinaisesti ole. Omassa kaveripiirissäni on peruskoulun ja steinerin käyneitä, suurin ero on ehkä siinä, että keskimäärin peruskoulun käyneet tietävät enemmän ja steinerin käyneet älyävät enemmän (kärjistetysti sanottuna). Tietoa voi myöhemmin laajentaa, mutta tuota ajattelemista on vaikea saada myöhemmällä iällä. Varmasti se on ihmisestäkin kiinni ja otos on niin suppea, ettei siitä voi vielä mitään (tieteellisiä) johtopäätöksiä vetää, mutta tyhmimmät kaverini ovat kyllä käyneet peruskoulun. Jotkut asiat, joita minulle ei ole edes opetettu ovat heille täyttä hepreaa, en vaan älyä miten joku voi olla niin tyhmä! :D Tietenkin taas jostain nippelitiedosta tulee kuittia tänne suuntaan.
Itse varmaan laittaisin lapseni steineriin ja jos erityisen hyvin viihtyy niin jatkakoot lukionkin, mutta lukioon nyt voi ihan hyvin vaihtaa johonkin "oikeaan" kouluun. Erityisesti jos joku akateeminen ala kiinnostaa niin saa sitä tietotasoakin kartutettua. Eipä siitä juuri haittaa ole jos lapsi sen yhdeksän vuotta palloilee steinerissä, ei siinä ajassa peruskoulustakaan saada mitään kovin fiksuja ihmisiä ulos...- herkät ja ronskit
kun huomaan steineriläisten luokittelevan ihmisiä; yleensä eräs arvovaltainen aikuinen jakaa hyviin ja hunoihin, joten eihän seihme, että nuoremmatkin. Sinä siis jaat tyhmiin ja enemmän älyäviin. Hienoa!
Kovin vaikuttaa sivistysvaltion koululta! - :>
herkät ja ronskit kirjoitti:
kun huomaan steineriläisten luokittelevan ihmisiä; yleensä eräs arvovaltainen aikuinen jakaa hyviin ja hunoihin, joten eihän seihme, että nuoremmatkin. Sinä siis jaat tyhmiin ja enemmän älyäviin. Hienoa!
Kovin vaikuttaa sivistysvaltion koululta!Sori kun kirjoitin pilke silmäkulmassa tekstiä intternettiin, ei saisi.. Sanoin kyllä, ettei noista voi vielä tieteellisiä johtopäätöksiä vetää ja että ne ovat kärjistyksiä. Kuitenkin ihmisellä nyt on yleensäkin tarve luokitella kaikkea, myös muita ihmisiä, ainakin minulla. Ei se steineristä johdu. Itse olen aika epästeineri siinä mielessä (ja monessa muussakin-), että siellä nimenomaan vältetään ihmisten luokittelemista ja arvojärjestykseen laittamista. En minä, olenhan kuitenkin PARAS :D Mielestäni ei ole väärin sanoa, että ihminen on tyhmä tai jotain, ei se heidän ihmisarvoaan muuta. Ainakaan minun silmissäni, jos joku on tyhmä niin minkäs hän sille mahtaa? Ainakin uskon, että geeniperimällä on suuri merkitys asiaan. Esim. olihan Darwinien suku huomattavan älykästä ja menestyi luonnontieteiden alalla. Niin, ja vaikka voikin olla vaikea ymmärtää en kerro tyhminä pitämilleni ihmisille, että ootpa tyhmä. Se kun ei olisi kovinkaan rakentavaa kritiikkiä, eikä se auttaisi asiaa mitenkään.
Huom. Tämäkin on pilke silmäkulmassa kirjoitettu, erityisesti virkkeet jotka loppuvat hymiöön ovat huumorilla höystettyjä. Mielestäni aihe on kuitenkin sen verran koominen, ettei siitä vakavasti voi kirjoittaa.. Ensin täällä kerrotaan, että steineriläiset on p*****stä ja sitten kun sanoo, että eieieieipäs olla, niin luokittelemisesta tulee paha asia. :D *
Ps. en jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla, että olen missannut jotain tärkeää, tunnustan. - Steinerfaija.
:> kirjoitti:
Sori kun kirjoitin pilke silmäkulmassa tekstiä intternettiin, ei saisi.. Sanoin kyllä, ettei noista voi vielä tieteellisiä johtopäätöksiä vetää ja että ne ovat kärjistyksiä. Kuitenkin ihmisellä nyt on yleensäkin tarve luokitella kaikkea, myös muita ihmisiä, ainakin minulla. Ei se steineristä johdu. Itse olen aika epästeineri siinä mielessä (ja monessa muussakin-), että siellä nimenomaan vältetään ihmisten luokittelemista ja arvojärjestykseen laittamista. En minä, olenhan kuitenkin PARAS :D Mielestäni ei ole väärin sanoa, että ihminen on tyhmä tai jotain, ei se heidän ihmisarvoaan muuta. Ainakaan minun silmissäni, jos joku on tyhmä niin minkäs hän sille mahtaa? Ainakin uskon, että geeniperimällä on suuri merkitys asiaan. Esim. olihan Darwinien suku huomattavan älykästä ja menestyi luonnontieteiden alalla. Niin, ja vaikka voikin olla vaikea ymmärtää en kerro tyhminä pitämilleni ihmisille, että ootpa tyhmä. Se kun ei olisi kovinkaan rakentavaa kritiikkiä, eikä se auttaisi asiaa mitenkään.
Huom. Tämäkin on pilke silmäkulmassa kirjoitettu, erityisesti virkkeet jotka loppuvat hymiöön ovat huumorilla höystettyjä. Mielestäni aihe on kuitenkin sen verran koominen, ettei siitä vakavasti voi kirjoittaa.. Ensin täällä kerrotaan, että steineriläiset on p*****stä ja sitten kun sanoo, että eieieieipäs olla, niin luokittelemisesta tulee paha asia. :D *
Ps. en jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla, että olen missannut jotain tärkeää, tunnustan.Tuo katkeroitunut hahmo, joka sinulle vastasi on trollannut listaa aktiivisesti, kun ei oikeasti tajua, että tätä listaa seuraavilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä hän ah niin hienovaraisen peitellysti vihjailee. Jossain suomalaisessa steinerkoulussa on joku hänen "Rouvaksi" nimeämänsä henkilö, joka on tehnyt pahan haavan trollin sieluun...
Siksi hän haluaa meille kaikille kertoa, kuinka paha ihminen on kyseessä :o( - voi kun naurattaa
Steinerfaija. kirjoitti:
Tuo katkeroitunut hahmo, joka sinulle vastasi on trollannut listaa aktiivisesti, kun ei oikeasti tajua, että tätä listaa seuraavilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä hän ah niin hienovaraisen peitellysti vihjailee. Jossain suomalaisessa steinerkoulussa on joku hänen "Rouvaksi" nimeämänsä henkilö, joka on tehnyt pahan haavan trollin sieluun...
Siksi hän haluaa meille kaikille kertoa, kuinka paha ihminen on kyseessä :o(aika erikoinen huumori. Se ei tunnu huumorilta heidän mielestä, jotka joutuvat pilailunne kohteiksi. Mutta mitäs se teitä steineriläisiä haittaa - tehän niitä parhaita (ja vitsikkäimpiä) olette.
- vai huumoria!
voi kun naurattaa kirjoitti:
aika erikoinen huumori. Se ei tunnu huumorilta heidän mielestä, jotka joutuvat pilailunne kohteiksi. Mutta mitäs se teitä steineriläisiä haittaa - tehän niitä parhaita (ja vitsikkäimpiä) olette.
Suoritettiinko hiljattain valmistunut väitös - jon ka mukaan huumorin varjolla kiusataan - jossakin steinerkoulussa? En ole ennättänyt vielä tutustua tutkimukseen.
- 12vmyöhässä
Olen entinen steiner-koululainen. Etsin nyt äkkiä tietoa itse Rudolf Steinerista, olisi nimittäin suotavaa tietää millaisen ihmisen kehittämän opetusmuodon piiriin sitä lapsensa asettaa.
'Steiner uskoi ns. Lemurian aikakauteen, jolloin kuuta ei ollut vielä erotettu maasta, jolloin maa kävi koko ajan harvempaan asutuksi. Steinerin uskomuksen mukaan aine alkoi kovettumaan eikä sielut enää pystyneet hallitsemaan aineen kovettumista, joten vain yksi pari jäi jäljelle, Adam ja Eeva. Steinerin mukaan Adam ja Eeva tulivat lihaksi ja saivat liharuumiin maan päällä.'
Tämä on äkkiä napattu internetin ihmeellisestä maailmasta. Mikäli 15% on totta, en ehkä laittaisi lasta kyseiseen kouluun. En omasta kokemuksestani osaa sanoa muuta kuin että se saattoi olla yksi syy, miksi asiat ovat kuin ovat. - Anonyymi
Elkää ihmiset menkö sinne laittamaan lapsia. Eriarvoistavat lapset ja kiusaaminen on sallittua. YLE Areena löytyy yhdestä ruotsin stainerkoulusta 3osainen dokumentti. IKÄVÄÄ
- Anonyymi
Kiusaaminen on tosiaan sallittu niin opettajien ja rehtorikin puolesta. On kokemusta. Useamman lapsen kohdalla. Se on joku kirjoittamaton sääntö, että lasten pitää selvitä itse. Ja jos joku on heikompi tai erilainen siinä joukossa. Se on sitten lapsen oma asia selvitä siitä. Niin suhtautuvat 90% vanhemmista. Opettajista 99%. Ikävää, mutta näin menee käytännössä Steinerissa koulukiusaaminen. Puheet on tietysti toisia ja kielletään jyrkästi moinen. Mutta monta kokemusta on.
- Anonyymi
Rasistiset poikat kiusasivat minua, tyttöä, Steinerissä ja minut pakotettiin lopettamaan koulu. Opettajat eivät tehneet mitään. Kamala koulu, saatanallinen tunnelma siellä. Toivon, että tulevaisuudessa kaikki Steiner-koulut suljetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346