Tässä Ylen vastine tiedusteluuni, jossa tuskailin tekstityksen tahmeutta.
Boxini on Topfield Tf6000 ja boxissa on viimeisin saatavilla oleva päivitys.
Antennisignaali on myös ok.
Tekstitys ei vaan toimi?
Näin vastasi Yle.
"" Digitaalisten kanavien tekstitysongelmat (tekstien väärä ajoittuminen tai
katoaminen kokonaan) johtuvat enimmäkseen vastaanottimesta. Eräissä
Suomessa markkinoilla olevissa laitteissa on puutteita nimenomaan
digitaalisen tekstityksen käsittelyssä. Jos vastaanottimeenne on tarjolla
ohjelmistopäivitys, suosittelemme sen lataamista, sillä suurin osa
tekstityspulmista on korjaantunut uuden ohjelmiston myötä. Jos versio on
vanha eikä uudempaa päivitystä ole enää ilmassa, laite kannattaa toimittaa
joko sen myyjälle tai maahantuojalle päivitystä varten. Tietoa
ohjelmistopäivityksistä on verkossa osoitteessa http://www.digitv.fi/ tai
laitteiden valmistajien omilla sivuilla.
Digi-tv-tekstitys on omana lähetteenään kulkeva ohjelmakomponentti. Kuvan
ja äänen lisäksi teksti kulkee omana signaalinaan ja vastaanottimen
tehtävänä on koota näistä osasista toimiva ja oikein ajastettu ohjelma.
Tällä hetkellä vain YLE käyttää standardinmukaista digi-tv-tekstitystä,
kaupalliset toimijat käyttävät toistaiseksi analogista tekstitystapaa myös
digilähetysten tekstittämiseen. Digitaalisen tekstityksen etuna on sen
muunneltavuus - katsoja voi valita tarjollaolevista tekstityskielistä
haluamansa tai jättää halutessaan tekstin kokonaan pois. Digitaalinen
tekstitys mahdollistaa lisäksi esim. näkövammais-ja kuulovammaispalvelujen
tuottamisen.""
Ylen vastaus?!
19
3883
Vastaukset
- Jooko
Yle voisi ennemminkin kertoa, missä boxeissa tekstitys toimii?
Kuin sen, että eräissä boxeissa tekstitys ei toimi?- ...
Samanlaisia kokemuksia Topfieldistä mutta mallista 3000T. Ja myös Digiality 302T:stä tekstityksen synkan ja tallennuksen kanssa.
Uusin päivitys TF3000T:hen (aika vanha sekin) on imuroitavissa Topfieldin Suomen sivuilta. Mutta ei Koreasta. Aikaisemmalla softalla tekstit eivät toimineet oikeastaan mitenkään kunnolla ts. eivät aktivoituneet, jämähtivät ruudulle ja tippuivat pois. EPG ei toimi vieläkään kunnolla. Mutta tuolla uudemmalla softalla joka vihdoin tuli siis Suomen sivuille, tekstitys pelaa paremmin. Tosin ei aktivoidu päälle automaattisesti kanavanvaihdon jälkeen yms.
Kunpa löytäisi sen toimivan boxin. Topfield, Digiality ja Sony sellaisia eivät ole. Olisikohan Humax? - ...
... kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia Topfieldistä mutta mallista 3000T. Ja myös Digiality 302T:stä tekstityksen synkan ja tallennuksen kanssa.
Uusin päivitys TF3000T:hen (aika vanha sekin) on imuroitavissa Topfieldin Suomen sivuilta. Mutta ei Koreasta. Aikaisemmalla softalla tekstit eivät toimineet oikeastaan mitenkään kunnolla ts. eivät aktivoituneet, jämähtivät ruudulle ja tippuivat pois. EPG ei toimi vieläkään kunnolla. Mutta tuolla uudemmalla softalla joka vihdoin tuli siis Suomen sivuille, tekstitys pelaa paremmin. Tosin ei aktivoidu päälle automaattisesti kanavanvaihdon jälkeen yms.
Kunpa löytäisi sen toimivan boxin. Topfield, Digiality ja Sony sellaisia eivät ole. Olisikohan Humax?Nyt pamahti ilmasta ensimmäinen virallinen Digiality 302T päivitys joka jopa upposi laitteeseen. Saapas näkee korjaako epävirallisten softapäivitysten (DVD-Plazan keskusteluista imuroituja) loppuja bugeja tämä...
- Totuus... Niimp tosiaankin....
"ERÄISSÄ
Suomessa markkinoilla "
-Totuushan on että USEIMMISSAMinulla on ollut kolme boksia ja missään tekstitys ei ole toiminut täydellisesti. Ongelmia on erityisesti ohjelman ensimmäisten tekstirivien kanssa.
Minusta valtiovalta voisi jotenkin tulla tässä käyttäjää vastaan. Nyt käyttäjän pitää ostaa boksi nähdäkseen TV:tä ja sitten teksitysten toimiminen on arpapeliä ja ongelmatapauksessa joutuu itse tappelemaan oikeuksistaan. Esimerkiksi pieni askel olisi lähettää testilähetyksiä, jolla voisi selvästi nähdä mahdolliset ongelmat. Tällainen lähetys DVD:lle tai videokasetille tallennettuna olisi aika hyvä argumentti kädenväännössä.- mulle selittettäisiin
okaro kirjoitti:
Minulla on ollut kolme boksia ja missään tekstitys ei ole toiminut täydellisesti. Ongelmia on erityisesti ohjelman ensimmäisten tekstirivien kanssa.
Minusta valtiovalta voisi jotenkin tulla tässä käyttäjää vastaan. Nyt käyttäjän pitää ostaa boksi nähdäkseen TV:tä ja sitten teksitysten toimiminen on arpapeliä ja ongelmatapauksessa joutuu itse tappelemaan oikeuksistaan. Esimerkiksi pieni askel olisi lähettää testilähetyksiä, jolla voisi selvästi nähdä mahdolliset ongelmat. Tällainen lähetys DVD:lle tai videokasetille tallennettuna olisi aika hyvä argumentti kädenväännössä.kun ä kirjain näkyy merkillä ½ tai 1/4.Pitäisiköhän kysellä.>:(
- tuota
okaro kirjoitti:
Minulla on ollut kolme boksia ja missään tekstitys ei ole toiminut täydellisesti. Ongelmia on erityisesti ohjelman ensimmäisten tekstirivien kanssa.
Minusta valtiovalta voisi jotenkin tulla tässä käyttäjää vastaan. Nyt käyttäjän pitää ostaa boksi nähdäkseen TV:tä ja sitten teksitysten toimiminen on arpapeliä ja ongelmatapauksessa joutuu itse tappelemaan oikeuksistaan. Esimerkiksi pieni askel olisi lähettää testilähetyksiä, jolla voisi selvästi nähdä mahdolliset ongelmat. Tällainen lähetys DVD:lle tai videokasetille tallennettuna olisi aika hyvä argumentti kädenväännössä.Eipä sellaiset testilähetyksetkään välttämättä ongelmaan apua tuo, sillä tekstitysongelmat saattavat olla - ja useimmiten lienevätkin - satunnaisia. Siis että välillä tekstitys toimii, välillä ei. Jos nyt vaikka kaupassa tehtäisiin laitteella pikainen koeajo, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä siinä ei ilmenisi mitään ihmeellistä.
Itsellä on Humaxin perusvehje ja tältä osin on toiminut hyvin. Kanavanvaihdon jälkeen saattaa mennä 2-3 sekuntia ennen tekstityksen ilmestymistä, mutta ei ole mielestäni ongelma. - on tämä
okaro kirjoitti:
Minusta valtiovalta voisi jotenkin tulla tässä käyttäjää vastaan. Nyt käyttäjän pitää ostaa boksi nähdäkseen TV:tä ja sitten teksitysten toimiminen on arpapeliä ja ongelmatapauksessa joutuu itse tappelemaan oikeuksistaan. Esimerkiksi pieni askel olisi lähettää testilähetyksiä, jolla voisi selvästi nähdä mahdolliset ongelmat. Tällainen lähetys DVD:lle tai videokasetille tallennettuna olisi aika hyvä argumentti kädenväännössä.Teksitystiedot lähetetään boksissa olevaan puskuriin. Ohjelmasignaalissa on tieto, mikä rivi milloinkin pitää näyttää ruudulla.
Kun vaihdetaan kanavaa, on tuo puskuri tyhjä.
Tästä syystä ensimmäiset tekstirivit jäävät puuttumaan.
Tämä ei siis ole vika, vaan ominaisuus. - 3 kpl verkonpainoja
Minulla on käytössä tällä hetkellä kolme eri boxia ikivanha Maximum, Medion kortillinen ja Canalin combi-boxi ja ainoa jossa tekstitys edes jotenkin toimii on vanha Maximum. Kaikki muut hukkaavat tekstin, sekoittavat tekstiä(eril merkkejä) ym. Signaalista ei ole kiinni koska se on yli 90% ja laatu lähes 100. Lautasella katsottaessa Ylen ohjelmia, on tekstityksessä aivan samat ongelmat. Eli onko järjestelmä paska vaikka onkin standardi?
- Ader Frrett
Että kaikissa boxeissa.
Eduskuntaan vaan kysely, että onko pakko maksaa tv-lupamaksu, kun Ylen kauppaama tuote on kovin heikkolaatuista?
- MrrX
"Digitaalisen tekstityksen etuna on sen muunneltavuus - katsoja voi valita tarjollaolevista tekstityskielistä haluamansa tai jättää halutessaan tekstin kokonaan pois. Digitaalinen tekstitys mahdollistaa lisäksi esim. näkövammais-ja kuulovammaispalvelujen
tuottamisen."
Eli koko DVB-tekstitys on vaan jotain vähemmistöjä varten jonka kanssa suuri enemmistö tuskailee. Esim. kuinka moni suomalainen muka haluaa laittaa suomenkielisen tekstityksen pois vieraskielisestä ohjelmasta tai katella ruotsinkielistä tekstiä?
Kuinkahan kallis laitteistokin tätä paskaa tekstitysviritystä varten piti YLE:n hankkia. Paljo parempi ku olis tekstit kuvassa kii niinku mainoskanavilla, näkyy jopa kuvakelatessakin tallentavalla boksilla.- Aikalisää
ei tätä saada toimimaan kun kuitenkin pakko on kaikilla edessä siirtyminen tähän satumaailmaan. Ite oon v....tuutunut koko odotteluun ja päivityksiin.
Siis mitä helvetin kokeilukappaleita meille myydään ja kokeilun maksaa ostaja. Eihän siinä ole järkeä jos boxi on pari viikkoa "huollossa" ja vaivat jatkuvat. Eikä ole edes merkistä kiinni. Laskin että vimmeisten n. 2 v:n aikana kolme eri merkkiä kokeiltuani rahaa paloi 470 ja aina pulmia kaikilla ja huollossa kaikkimerkit yhteensä n. 62 vuorokautta.
- minulla näkyy
äät ½ merkillä ja texti tv toimii siten että siinä näkyy sekaisin monen kanavan texti tv.On kyllä melkoista räpläämistä.
- Jämes
ainakin Handanin dvb-t6000 on aina näyttänyt tekstit oikein ja ajallaan silloin ku ne näkyy. Alussa kanavaa vaihtaessa on tietysti se normaali viive ennenku tekstitys alkaa näkymään, mikä lienee kaikissa bokseissa. Tosin onhan tääkin ärsyttävää.
Noh, joskus harvoin boksi sekoaa jotenkin eikä osaa näyttää dvb-tekstejä ollenkaan ennenku siitä on katkassut virrat. Onneks tapahtuu kuitenki harvoin.
Se mikä mua ihmetyttää, on että mikä siitä pirun dvb-tekstityksestä tekee niin vaikeen tehdä samanlaiseks ku esim. DVD-elokuvissa? Onhan niissäkin tekstitykset erillään eri kielillä, mutta silti ne näkyy aina välittömästi ja kuvaa voi jopa kuvakelata ja tekstit näkyy silti. Kuvadataa siirtyy mpeg2-pakattuna antennin kautta ilmateitsekin massiivisia määriä, ei luulis että tiedonsiirrossa tökkii tän tekstityksen kanssa.- ...
DVB-tekstitys lienee speksattu niin huonosti tai vaikeasti että juuri kukaan ei saa sitä toimimaan virittelemättä juuri tietyn lähetysverkon kanssa. Jos sittenkään. Ja kun lähetyspään parametrit tai softa muuttuu niin vastaanottimet eivät taas toimi.
Mielestäni olisi korkea aika YLE:llä tunnustaa että homma ei pelaa. Ei tule tulevaisuudessakaan pelaamaan ja tallentavien DVD-digiboksien kanssa on luvassa lisää ongelmia.
Eli DVB-tekstitys pois ja käyttöön vain FST:llä. Miksi kaikkien suomenkielisten pitää kärsiä muutaman ruotsinkielisen takia? Mieluummin pieni vähemmistö kärsii tuosta ongelmasta kuin suuri enemmistö. Muuutenkin nykyään FST:n ohjelmat tulevat sekä YLE:ltä että FST:ltä. Ei mitään järkeä. FST:n ohjelmat voitaisiin aivan hyvin siirtää vain digipuolelle jo nyt ja edellyttää erikoispalvelua käyttäviltä digiboksin hankintaa. - boksit ei niinkään
... kirjoitti:
DVB-tekstitys lienee speksattu niin huonosti tai vaikeasti että juuri kukaan ei saa sitä toimimaan virittelemättä juuri tietyn lähetysverkon kanssa. Jos sittenkään. Ja kun lähetyspään parametrit tai softa muuttuu niin vastaanottimet eivät taas toimi.
Mielestäni olisi korkea aika YLE:llä tunnustaa että homma ei pelaa. Ei tule tulevaisuudessakaan pelaamaan ja tallentavien DVD-digiboksien kanssa on luvassa lisää ongelmia.
Eli DVB-tekstitys pois ja käyttöön vain FST:llä. Miksi kaikkien suomenkielisten pitää kärsiä muutaman ruotsinkielisen takia? Mieluummin pieni vähemmistö kärsii tuosta ongelmasta kuin suuri enemmistö. Muuutenkin nykyään FST:n ohjelmat tulevat sekä YLE:ltä että FST:ltä. Ei mitään järkeä. FST:n ohjelmat voitaisiin aivan hyvin siirtää vain digipuolelle jo nyt ja edellyttää erikoispalvelua käyttäviltä digiboksin hankintaa.Ei siinä standardissa mitään vikaa ole. Osoitella voi ennemminkin boksien softaa. Jos esim. Topfieldin tallenteen demuxaa ProjectX-ohjelmalla ja koostaa edelleen DVD:lle, tulevat tekstit mitään pois jäämättä juuri oikealla hetkellä eikä pienessä etuajassa kuten boksissa. Tämähän osoittaa, että ProjectX tukee standardia, mutta boksien softat eivät. Jos ProjectX:n koodaaja on osannut saada homman kuntoon, niin mikseivät korealaiset? Vai onko syynä se, että ProjectX on freewarea?
- papparainen
Pitääkö katsojien kärsiä siitä, että boxin valmistajat ei saa softaansa tai laitteitaan toimimaan tai YLE ei jostain syystä osaa lähettää esim. tekstiä siten että se näkyisi kunnolla. Minulle on paskan hailee, kummassa on vika, minua korpee vain se, että kolmella eri boxilla ei päivityksistä huolimatta näe vieläkään kunnolla tekstitystä. Myös ns. huulisynkka on poskellaan ja täytyy sammuttaa boxi, että ääni olisi edes jotenkin kohdallaan. Onko ostettava vielä neljäs boxi vai odotettava ainakin kaksi vuotta, että murheet edes jotenkin vähenis? Terveisiä vaan perseestä!
- Viimeinen kerta
Ostin Clas Ohlsonilta Pinnacle pctv 60e:n Maksoi 95e. Kaukosäädin häröili, käyttöohjeet oli rektaalista ja Ylen tekstitykset eivät näy. Yritin palauttaa, mutta eivät ottaneet, koska minulla ei ollut enää pakkausta. Tiesivät kyllä, että Yle toimii huonosti. Tätä vaan ei ostaessa kerrottu.ÄLKÄÄ OSTAKO!
- AKOK
Viimeinen kerta kirjoitti:
Ostin Clas Ohlsonilta Pinnacle pctv 60e:n Maksoi 95e. Kaukosäädin häröili, käyttöohjeet oli rektaalista ja Ylen tekstitykset eivät näy. Yritin palauttaa, mutta eivät ottaneet, koska minulla ei ollut enää pakkausta. Tiesivät kyllä, että Yle toimii huonosti. Tätä vaan ei ostaessa kerrottu.ÄLKÄÄ OSTAKO!
Ostin Gigantista noin 6 kk sitten vastaavan 69 e kaikki on toiminut hyvin tekstit sun muut.
Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566648Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens404582- 562319
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat391878Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,71438Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151219- 171214
- 171191
- 241154
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671097