avioehdosta

johtaja44

vaimoni ja minä olemme menossa naimisiin kuukauden päästä ja mietin miten ehdottaisin tulevalle vaimolleni evioehtoa. minä olen kumminkin aika varakas ja jo 44 ja vaimoni 21 ja opiskelee.

13

1511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syksyn morsian

      Herra johtaja on varmasti aiemminkin uransa aikana joutunut tilanteisiin, joissa on tarvittu hienovaraista diplomatiaa. Uskoisin herra johtajan selviävän tilanteesta helpostikin liike-elämässä oppimiensa taitojen avulla.

    • vähemmän varakas puoliso

      Rehellisyys on mielestäni yksi kulmakivi, jota ilman avioon on turha astua. Jos ei näistä raha-asioistakin pysty rehellisesti - mutta samalla toisen mielipiteitä kuunnellen ja kunnioittaen - puhumaan ennen avioliittoa, niin onkohan aika vihkimykselle ihan oikea? Veikkaan, että jos asia sinua askarruttaa, se kannattaa kuitenkin ottaa esiin ennen avioliittoa, koska sitten se voi olla myöhäistä.

    • ihan vaan duunari

      Olet vasta menossa naimisiin ja nyt jo valmistelet eroa. Jos et pitäisi eroa todennäköisenä, et miettisi koko avioehtoa, vaan yhteistä tulevaisuuttanne ja liittoa, joka kestää kuolemaanne asti. Etkö luota tulevaan vaimoosi ja liittoonne?

      Ajattelitko siis vaihtaa taas nuorempaan, kun tämä nykyinen rupsahtaa?

      • MissyM

        Kai sitä nyt kannattaa ottaa realiteetit huomioon, avioliitto on myös oikeudellinen toimi, mihin kannattaa suhtautua muutenkin kuin vain vaaleanpunaisten lasien läpi.

        Kun hoitaa avioehdon ja testamentin kuntoon ennen avioon astumista, niitä raha-asioita ei tarvitse enää ajatella, eikä niistä tarvitse tapella (raha aiheuttaa paljon riitoja parisuhteessa, ainakin galluppien mukaan...) Voi ns. unohtaa ne ja keskittyä oleelliseen, eli siihen parisuhteen huoltoon.

        Tälläiset asiat kannattaa puhua selväksi ennen häiden suunnittelua. Jos toinen suhtautuu nihkeästi avioehtoon, siitä voi vetää omat johtopäätöksensä...


      • jurristi

        Ei se avioero ole ainoa asia jonka varalle sitä avioehtoa tarvitaan. Jos vaikka johtajalta kaatuu firma alta niin voisi ehkä säilyä vaimon omaisuus...


      • Syksyn morsian
        MissyM kirjoitti:

        Kai sitä nyt kannattaa ottaa realiteetit huomioon, avioliitto on myös oikeudellinen toimi, mihin kannattaa suhtautua muutenkin kuin vain vaaleanpunaisten lasien läpi.

        Kun hoitaa avioehdon ja testamentin kuntoon ennen avioon astumista, niitä raha-asioita ei tarvitse enää ajatella, eikä niistä tarvitse tapella (raha aiheuttaa paljon riitoja parisuhteessa, ainakin galluppien mukaan...) Voi ns. unohtaa ne ja keskittyä oleelliseen, eli siihen parisuhteen huoltoon.

        Tälläiset asiat kannattaa puhua selväksi ennen häiden suunnittelua. Jos toinen suhtautuu nihkeästi avioehtoon, siitä voi vetää omat johtopäätöksensä...

        Johtopäätöksiä voi vedellä myös avioehdon muotoilusta. Esim että onko avioitumassa kämppäkaveri-tyyliin henkilön kanssa, jonka mielestä mikään ei tule olemaan yhteistä vaikka aviossa ollaan...

        Sellaisen kanssa ei kannata ainakaan lapsia erehtyä hankkimaan. Eräs tuttuni joutui lainaamaan mieheltään rahaa kun äitiyspäiväraha ei riittänyt "hänen" kuluihin. Laina tietenkin piti maksaa heti takaisin kun vain tuore äiti (ja siis miehen lapsen äiti) saatiin taas takaisin työelämään tienaamaan "omaa" osuuttaan.


      • johtopäätöksiä
        Syksyn morsian kirjoitti:

        Johtopäätöksiä voi vedellä myös avioehdon muotoilusta. Esim että onko avioitumassa kämppäkaveri-tyyliin henkilön kanssa, jonka mielestä mikään ei tule olemaan yhteistä vaikka aviossa ollaan...

        Sellaisen kanssa ei kannata ainakaan lapsia erehtyä hankkimaan. Eräs tuttuni joutui lainaamaan mieheltään rahaa kun äitiyspäiväraha ei riittänyt "hänen" kuluihin. Laina tietenkin piti maksaa heti takaisin kun vain tuore äiti (ja siis miehen lapsen äiti) saatiin taas takaisin työelämään tienaamaan "omaa" osuuttaan.

        Kertomassasi tapauksessa oli kyse kusipäästä ihan suoraan sanottuna.

        Mutta avioehto on kyllä paikallaan etenkin silloin kun on kyse suuresta varallisuuserosta.

        Itse avioehtohan ei muuta avioliittoa millään lailla. Mekin olemme aikanaan tehneet avioehdon kun miehelläni oli omaisuutta ja minulla taas ei mitään. Se tehtiin minun pyynnöstäni.
        Nyttemmin meillä taitaa olla suunnilleen saman verran omaisuutta, olemme liittomme aika vähän katsoneet kumman nimiin mitäkin hankitaan.

        Yleensähän avioehto tehdään nimenomaan vain avioeron varalle ja on siksi aivan ok. Leskeytyminen on asia erikseen. Tätä ei näytä kaikki tajuavan.

        Me olemme lisänneet testamenttiimme sellaisen asian, että lastemme puolisoilla ei ole avioeron sattuessa avio-oikeutta meiltä jäävään perintöön. Tämäkään ei vaikuta heidän elämäänsä. Kunhan turvaa meiltä jäävän varallisuuden menevän jälkeläisillemme.

        Näistä kannattaa jutella ja kannattaa ottaa selvää, ei tule sitten ylläreitä.


      • Syksyn morsian
        johtopäätöksiä kirjoitti:

        Kertomassasi tapauksessa oli kyse kusipäästä ihan suoraan sanottuna.

        Mutta avioehto on kyllä paikallaan etenkin silloin kun on kyse suuresta varallisuuserosta.

        Itse avioehtohan ei muuta avioliittoa millään lailla. Mekin olemme aikanaan tehneet avioehdon kun miehelläni oli omaisuutta ja minulla taas ei mitään. Se tehtiin minun pyynnöstäni.
        Nyttemmin meillä taitaa olla suunnilleen saman verran omaisuutta, olemme liittomme aika vähän katsoneet kumman nimiin mitäkin hankitaan.

        Yleensähän avioehto tehdään nimenomaan vain avioeron varalle ja on siksi aivan ok. Leskeytyminen on asia erikseen. Tätä ei näytä kaikki tajuavan.

        Me olemme lisänneet testamenttiimme sellaisen asian, että lastemme puolisoilla ei ole avioeron sattuessa avio-oikeutta meiltä jäävään perintöön. Tämäkään ei vaikuta heidän elämäänsä. Kunhan turvaa meiltä jäävän varallisuuden menevän jälkeläisillemme.

        Näistä kannattaa jutella ja kannattaa ottaa selvää, ei tule sitten ylläreitä.

        Meillä avioehto tulee koskemaan ainoastaan ennen avioliittoa hankittua omaisuutta, ja sitäkin vain erotapauksessa.

        Tuloero miehen hyväksi on melkoinen, mutta olemme kuitenkin sopineet, että kaikki mitä hankimme avioitumisen jälkeen tulee olemaan yhteistä.

        Voin hyvillä mielin esim. käyttää minun palkkaani ruokalaskujen maksamiseen, ilman että tulee ajatus että pitäisi jotenkin yrittää karruttaa omaisuutta myös itselleen.

        Uskon, että liian tiukka avioehto saattaa helposti synnyttää katkeruutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta vähemmän omistavassa puolisossa. On vaikea tehdä työtä yhteisen hyvän eteen, jos mitään yhteistä ei ole. Kaikki on vain sinun tai minun omaa.


      • tainnut
        Syksyn morsian kirjoitti:

        Meillä avioehto tulee koskemaan ainoastaan ennen avioliittoa hankittua omaisuutta, ja sitäkin vain erotapauksessa.

        Tuloero miehen hyväksi on melkoinen, mutta olemme kuitenkin sopineet, että kaikki mitä hankimme avioitumisen jälkeen tulee olemaan yhteistä.

        Voin hyvillä mielin esim. käyttää minun palkkaani ruokalaskujen maksamiseen, ilman että tulee ajatus että pitäisi jotenkin yrittää karruttaa omaisuutta myös itselleen.

        Uskon, että liian tiukka avioehto saattaa helposti synnyttää katkeruutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta vähemmän omistavassa puolisossa. On vaikea tehdä työtä yhteisen hyvän eteen, jos mitään yhteistä ei ole. Kaikki on vain sinun tai minun omaa.

        ymmärtää loppuun asti.

        Niin meilläkin on avioehto vain ja ainoastaan koskien avioerotilannetta. Mutta koska minulla ei ollut omaisuutta, toisin kuin miehelläni, hän nimenomaan halusi, että määrättyjä asioita on hankittu minun nimiini.

        Meillä molemmilla oli lapsia jo ensimmäisestä liitosta, joten siksikin on hyvä, että asiat ovat myös "paperilla" ok.


    • minä kans

      moi!tee avioehto,vara ei venettä kaada?kaverini ei tehnyt ,ja kaikki meni jakoon.vaimo oli hyvin ahne erossa,olisi vienyt hänelle kuulumattomanki..jos rakkaasi sinua rakastaa,niin miksipä ei laittaisi nimeä paperiin?todistaa ainakin rakastavansa sinua,eikä havittele omaisuuttasi?

    • miksi vasta nyt

      Näin olisit valmistanut tulevaa vaimoasi ja siten huomaat että hän menee naimisiin sinun kanssasi rakkaudesta. Toiseksi tulevan vaimosi ei ole pakko hyväksyä avioehtoa.

      • Hurja Hilta

        sillä ellei hyväksy sitä, kertoo se siitä, että nuori nainen havittelee vain omaisuutta. Nykyisin jopa sanotaan, että on typeryyttä jättää avioehto tekemättä. Koskaan kun ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu.


      • ajateltu

        Miksi pitäisi "valmistaa" etukäteen?
        Avioehto on asia, joka pitäisi ehdottomasti aina tehdä.....etenkin jos jommallakummalla on huomattavasti suurempi omaisuus tai tulossa perintöä.

        Jos tuleva vaimo on todella rakkaudesta menossa avioon, ei pitäisi olla mitään estettä avioehdon laatimiselle. Se on sitten jokaisen oma asia, missä laajuudessa avioehto laaditaan.

        Eihän tulevan vaimon toki pakko ole avioehtoa hyväksyä, mutta kyllä se sitten kertookin paljon/kaiken naisen vaikuttimista. Kyllä siitä järkevä mies sitten osaakin tehdä tarvittavat johtopäätökset.

        Pitäisikö mielestäsi jo seurustelun alkuvaiheessa kertoa, että rahaa on ja jos haluat vaimokseni/miehekseni niin avioehto tehdään? Ei kai sitä avioliittoa edes heti alkuun ajatella ja seurustelun aikana on turha "mainostaa" varallisuuttaan.

        Ja vielä, avioehdolla voidaan myös suojella toista osapuolta menetyksiltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe