Ateismin kollektiivinen vastuu...?

Monesti uskontoja syytetään sotien aiheuttamisesta, miljoonista ihmisuhreista - ja varmasti totta onkin, että monet ihmiset ovat surmanneet lähimmäisiään luullen tekevänsä uhripalvelusta jumalalleen.

Mutta miten on ateistin laita? Kommunistisen ateismin nimissä murhattiin myös miljoonia, joiden teismi saattoi muodostaa vastavallankumouksellisen uhkan. Voiko näistä uhreista kollektiivisesti syyllistää ateismia tai ateisteja?

Vai onko kyseessä ihmisen yleinen ominaisuus vain pelätä ja vihata sitä, mikä niin suuresti poikkeaa omasta arvomaailmastani? Bosnian sodassa propagandan avulla ystävälliset naapurisuhteet muslimi ja serbinaapurin välillä muuttuivat parissa viikossa silmittömäksi vihaksi vain esimerkkinä.

23

753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Hyvää yötä ja kauniita unia..perustelut löydät ateismin määrityksestä.

• ja hyvää yötä. Olikin ystävällisin viesti, jonka olen ateisteilta toistaiseksi saanut.

• ......
        Keefas2 kirjoitti:

ja hyvää yötä. Olikin ystävällisin viesti, jonka olen ateisteilta toistaiseksi saanut.

Mä nyt satun olemaan niitä jätkiä, joka edes yrittää ymmärtää. Sanotaanko näin: "ei ihminen paha ole, vaan ymmärtämätön" Siinä iso lause, joka näyttää hieman heikolta, mutta heitä korvan taakse muhimaa.

Hyvää jatkoa sulle ;)

• metaskeema
        Keefas2 kirjoitti:

ja hyvää yötä. Olikin ystävällisin viesti, jonka olen ateisteilta toistaiseksi saanut.

Olet niellyt Raamatun mustamaalauksen liian sinisilmäisesti. Ateistit eivät ole ihmisinä yhtään pahempia kuin kristityt. Jos olet saanut heistä umpimielisen kuvan, niin se johtuu ainoastaan siitä, että koitat tuputtaa heille uskoasi, jonka he tietävät typeräksi. Sinun kannattaisi perehtyä ateismiin tarkemmin, jotta ymmärtäisit ateisteja paremmin.

Uskonnot vetoavat yksinkertaisiin ihmisiin.

• metaskeema kirjoitti:

Olet niellyt Raamatun mustamaalauksen liian sinisilmäisesti. Ateistit eivät ole ihmisinä yhtään pahempia kuin kristityt. Jos olet saanut heistä umpimielisen kuvan, niin se johtuu ainoastaan siitä, että koitat tuputtaa heille uskoasi, jonka he tietävät typeräksi. Sinun kannattaisi perehtyä ateismiin tarkemmin, jotta ymmärtäisit ateisteja paremmin.

Uskonnot vetoavat yksinkertaisiin ihmisiin.

ateisteja paremmin kyselisinkin mielellään heiltä itseltään. En ole iskemässä Raamatulla päähän enkä iskemässä tulta taivaasta - tuputtaa en voi, koska MINULLA ei ole sellaista uskoa, jonka voin toiselle antaa.

Voisin kysyä esim. miksi usko on typerää, kun ei ole mahdollista todistaa jumalan olemassaoloa ja olemassaolemattomuutta. Vai onko se typerää/viisasta 50% todennäköisyydellä?

Toinen kysymys: mitä tykkäsit Torkin "Puhevallasta" ? - olen aloittamassa lukemaan sitä.

• metaskeema
        Keefas2 kirjoitti:

ateisteja paremmin kyselisinkin mielellään heiltä itseltään. En ole iskemässä Raamatulla päähän enkä iskemässä tulta taivaasta - tuputtaa en voi, koska MINULLA ei ole sellaista uskoa, jonka voin toiselle antaa.

Voisin kysyä esim. miksi usko on typerää, kun ei ole mahdollista todistaa jumalan olemassaoloa ja olemassaolemattomuutta. Vai onko se typerää/viisasta 50% todennäköisyydellä?

Toinen kysymys: mitä tykkäsit Torkin "Puhevallasta" ? - olen aloittamassa lukemaan sitä.

Absoluuttista typeryyttä ei ole olemassa.
        Jos on typerää uskoa sellaista, mikä ei ole totta, niin silloin on typerää uskoa Jumalaan. Jumalan olemassaolon todennäköisyys ei suinkaan ole 50 %. Yhtä hyvin voitaisiin väittää, että minkä tahansa satuolennon olemassaolon todennäköisyys on 50%. Tätä todennäköisyyttä on selitetty mm. kirjassa Miksi heittää lanttia, joskaan siinä ei otettu kantaa uskontoihin.

Kysymys on juuri todennäköisyydestä. Minä pyrin uskomaan siihen, mikä on todennäköistä. En ole juuri mistään 100% varma. Syy siihen, miksi luotan mieluiten todennäköisyyksiin, on siinä, että haluan tehdä mahdollisimman hyviä päätöksiä elämässäni.

Sitten se Torkin Puhevalta. Se on ihan mielenkiintoinen kirja. En lukenut sitä ihan kokonaan. Sain kuitenkin hyviä virikkeitä nettikeskusteluihin. Siinä käytiin läpi erilaisia retorisia keinoja mm. kuinka vedotaan tunteisiin ja kuinka järkeen.

Jos pidät jossakin joskus saarnoja, niin Torkki antoi siihenkin neuvon, jonka luin Päivämiehestä. Ensinnäkin hän oli sitä mieltä, ettei puhujien tarvitse olla mitään taitavia retorisesti. Sen sijaan hän poimi Siionin laulun 119 säkeistön 8. ja toivoi puheiden heijastavan sen sanomaa. Säkeistö kuuluu näin:

Nyt manna ruokkii sielun nälkäisen, ja nostaa mielen tomuun painuneen. Niin toivon silmäni se kirkastaa, ett' ylkäni mä kohta nähdä saan.

• metaskeema kirjoitti:

Absoluuttista typeryyttä ei ole olemassa.
        Jos on typerää uskoa sellaista, mikä ei ole totta, niin silloin on typerää uskoa Jumalaan. Jumalan olemassaolon todennäköisyys ei suinkaan ole 50 %. Yhtä hyvin voitaisiin väittää, että minkä tahansa satuolennon olemassaolon todennäköisyys on 50%. Tätä todennäköisyyttä on selitetty mm. kirjassa Miksi heittää lanttia, joskaan siinä ei otettu kantaa uskontoihin.

Kysymys on juuri todennäköisyydestä. Minä pyrin uskomaan siihen, mikä on todennäköistä. En ole juuri mistään 100% varma. Syy siihen, miksi luotan mieluiten todennäköisyyksiin, on siinä, että haluan tehdä mahdollisimman hyviä päätöksiä elämässäni.

Sitten se Torkin Puhevalta. Se on ihan mielenkiintoinen kirja. En lukenut sitä ihan kokonaan. Sain kuitenkin hyviä virikkeitä nettikeskusteluihin. Siinä käytiin läpi erilaisia retorisia keinoja mm. kuinka vedotaan tunteisiin ja kuinka järkeen.

Jos pidät jossakin joskus saarnoja, niin Torkki antoi siihenkin neuvon, jonka luin Päivämiehestä. Ensinnäkin hän oli sitä mieltä, ettei puhujien tarvitse olla mitään taitavia retorisesti. Sen sijaan hän poimi Siionin laulun 119 säkeistön 8. ja toivoi puheiden heijastavan sen sanomaa. Säkeistö kuuluu näin:

Nyt manna ruokkii sielun nälkäisen, ja nostaa mielen tomuun painuneen. Niin toivon silmäni se kirkastaa, ett' ylkäni mä kohta nähdä saan.

Descartesin hengenheimolainen ? - Hän ajatteli ja oli siis olemassa. Ja uskot sitten siitä eteenpäin asioita, jotka myös ovat totta.

Mun oma lähtöoletus on, että Jumala on, on samanlainen lähtötilanne kuin se, että itse ajattelen. Tätä vois kehitellä siten, että luon itselleni oman jumalani tai sitten on Jumala, joka on ilmoittanut itsestään, miten Häntä voi lähestyä. Olen valinnut jälkimmäisen polun. Diggaan muuten kovasti Descartesin aikalaisen Veli Laurentiuksen kirjaa "Jumalan läsnäolon harjoitus" ja sitä lukiessa miettii, miten eri maailmoissa ja todellisuuksissa nämä kaksi aikanaan elivät.

Myönnän, että minulla on enemmän lähtöoletuksia, mutta en silti pitäisi uskoa Jumalaan typeryytenä.
        Eikö tähän voisi soveltaa Einsteinin hiomakiveä?

Mitä Torkin kirjaan tulee, en ole saarnamies, mutta työn ja perheenkin puolesta on fiksua, että joskus osaa pukea sanoiksi ajatuksiaan. Ja mainitsemasi Päivälehden kohta oli hyvä.

• metaskeema
        Keefas2 kirjoitti:

Descartesin hengenheimolainen ? - Hän ajatteli ja oli siis olemassa. Ja uskot sitten siitä eteenpäin asioita, jotka myös ovat totta.

Mun oma lähtöoletus on, että Jumala on, on samanlainen lähtötilanne kuin se, että itse ajattelen. Tätä vois kehitellä siten, että luon itselleni oman jumalani tai sitten on Jumala, joka on ilmoittanut itsestään, miten Häntä voi lähestyä. Olen valinnut jälkimmäisen polun. Diggaan muuten kovasti Descartesin aikalaisen Veli Laurentiuksen kirjaa "Jumalan läsnäolon harjoitus" ja sitä lukiessa miettii, miten eri maailmoissa ja todellisuuksissa nämä kaksi aikanaan elivät.

Myönnän, että minulla on enemmän lähtöoletuksia, mutta en silti pitäisi uskoa Jumalaan typeryytenä.
        Eikö tähän voisi soveltaa Einsteinin hiomakiveä?

Mitä Torkin kirjaan tulee, en ole saarnamies, mutta työn ja perheenkin puolesta on fiksua, että joskus osaa pukea sanoiksi ajatuksiaan. Ja mainitsemasi Päivälehden kohta oli hyvä.

Usko on tarpeeton oletus minun mielestäni. Itse soveltaisin Einsteinin hiomakiveäkin siihen niin päin, että koska kreationismi kuvastaa liian yksinkertaisesti evoluutioteorian substanssia, niin uskon mieluummin evoluutioteoriaan. Toisaalta kreationismissa on aivan tarpeettomia oletuksia, kuten luoja.

• metaskeema kirjoitti:

Usko on tarpeeton oletus minun mielestäni. Itse soveltaisin Einsteinin hiomakiveäkin siihen niin päin, että koska kreationismi kuvastaa liian yksinkertaisesti evoluutioteorian substanssia, niin uskon mieluummin evoluutioteoriaan. Toisaalta kreationismissa on aivan tarpeettomia oletuksia, kuten luoja.

partaveistä sitten voi käyttää - kaikkeen ajatteluun yleensä - sen johdonmukaistamiseen?

Ennen alkuräjähdysajattelua luomisteoriaa vastustettiin ajattelemalla, että maailmankaikkeus on ollut aina olemassa.

Sikälihän nämä alkuteoriat yhtenevät nyt, että kaikki alkaa jostakin.

Miten olet ratkaissut entropian lisääntymisen lain ja evoluutiossa järjestyksen kasvamisen?

Minusta ongelmallista evoluutioteoriassa on että järjestys kasvaa "itsestään" vastoin fysiikan lakeja - järjestyksen aikaansaamiseksi pitää tehdä "työtä".

Toisaalta mietin aina, että maailmankaikkeus on suljettu systeemi, jonka ulkopuolelle Jumala on sijoittanut itsensä - systeemin sisältä, emme voi saada tietoa Hänestä ellei Hän itse puutu asioiden kulkuun...siis anna tietoa itsestään.

Joskus mietin Jeesusta kirjailijana, joka saapuu teokseensa keskustelemaan luomiensa hahmojen kanssa.

• metaskeema
        Keefas2 kirjoitti:

partaveistä sitten voi käyttää - kaikkeen ajatteluun yleensä - sen johdonmukaistamiseen?

Ennen alkuräjähdysajattelua luomisteoriaa vastustettiin ajattelemalla, että maailmankaikkeus on ollut aina olemassa.

Sikälihän nämä alkuteoriat yhtenevät nyt, että kaikki alkaa jostakin.

Miten olet ratkaissut entropian lisääntymisen lain ja evoluutiossa järjestyksen kasvamisen?

Minusta ongelmallista evoluutioteoriassa on että järjestys kasvaa "itsestään" vastoin fysiikan lakeja - järjestyksen aikaansaamiseksi pitää tehdä "työtä".

Toisaalta mietin aina, että maailmankaikkeus on suljettu systeemi, jonka ulkopuolelle Jumala on sijoittanut itsensä - systeemin sisältä, emme voi saada tietoa Hänestä ellei Hän itse puutu asioiden kulkuun...siis anna tietoa itsestään.

Joskus mietin Jeesusta kirjailijana, joka saapuu teokseensa keskustelemaan luomiensa hahmojen kanssa.

Voisit kirjoittaa vaikka oman Raamatun. Raamattu on kaunokirjallisuutta. Yksi eepos muiden joukossa.

• metaskeema kirjoitti:

Voisit kirjoittaa vaikka oman Raamatun. Raamattu on kaunokirjallisuutta. Yksi eepos muiden joukossa.

tietysti löytyy ajan rajan toiselta puolelta. Kiitti
        vastauksista ja kärsivällisyydestä näiden ehkei niin relevanttien kysymysten parissa.

Mutta onhan elämä paljon muutakin kuin tämä todellisuus...mielikuvitus voi lentää, liekö ainoa todella vapaa juttu tässä maailmassa... mutta minulle riittää tämä yksi Raamattu - kaunokirjallisuutta: kyllä, mutta onko se jotain muutakin, sekin jää nähtäväksi.

• "Voiko näistä uhreista kollektiivisesti syyllistää ateismia tai ateisteja?"

Ateismia tuskin voi syyttää mistään tuollaisesta, koska se ei aatteena pidä sisällään mitään kummempaa kannanottoa moraaliin, uskonnon vapauteen, ihmisarvoon yms. Toki yksittäisillä ateisteilla voi olla sitten lähes millainen arvomaailma tahansa, kuten oikeastaan uskovillakin, riippuen uskonnosta ja niiden tulkinnoista.

Siis ateismia ei, mutta niitä ateisteja kyllä ainakin osittain...Eli ateisteja niiden asioiden ja arvojen suhteen, jotka ovat saaneet tai velvoittaneet heitä tekemään ne kyseiset teot.

Toisaalta samoin uskovia voi syyttää, mutta myös sitä uskontoakin. Niissä uskonnoissa ateismista poiketen, usein annetaan iso läjä enemmän tai vähemmän epämääräisiä säännöstöjä, jotka ovat usein johtaneet eriarvoistamiseen ja useisiin sotiin. Uskovaisten yleisin puolustus (no ainakin kristityillä) tuolle näyttää olevan, että kaikki ne pahat asiat (siis ne joista eivät itse ole samaa mieltä) ovat joidenkin nimikko/teko/väärä uskoisten tekemiä...Joka ainakin minulle vaikuttaa epätoivoiselta yritykseltä siirtää ne kyseisen uskonnon erheet joidenkin muiden niskoille.

Syyllistäminen nyt muutenkin on aika ylimielistä puuhaa. Pitäisikö sitten kaikkia nykysiä uskovaisia vieläkin syyllistää jokaisesta pahasta teosta, mitä heidän uskonsa nimissä on tehty koko sen historian aikana?...Tuskin. Entä pitäisikö uskontoa kritisoida sen pohjalta, mitä pahaa sen nimissä on ajan mittaan tehty?...Se nyt voi olla jo ihan hyödyllistäkin.

• Kiitti asiallisesta vastauksesta.

Olen samaa mieltä, että uskovien ja ateistien joukosta löytyy "kuumakalleja" ja että "pahuus" on asia, joka on ihmiseen sisäänrakennettu (jälkimmäinen oma mielipide). Keinoja hallita sitä on tietysti monenlaisia.

En tiedä ovatko ateistit yrittäneet milloinkaan muuttaa pois keskenään ja rakentaa ihanneyhteisöä? Kristitythän yrittivät tätä muuttaessaan Amerikkaan, mutta eihän se onnistunut kun veimme mukanamme oman pahuutemme.

Mutta ateismiakin on ilmeisesti monenlaista: aktiivisesti teismiä vastustavia ja sitten teismiin välinpitämättömästi suhtautuvia. Lieneekö aiheuttaa jakolinjoja ja erimielisyytä ateistien kesken, kenties?

Kuumakallet huom. Kysymys on aito - en yritä "hajoittaa ja hallita".

Ei kukaan ole lukenut Scott M. Peckin "Pahuuden psykologia" (People of The Lie). Ei mielestäni ole kristitty kirjailija - on kyllä aikaa kun luin moisen teoksen - mutta kuvaa hyvin pahuutta.

• Keefas2 kirjoitti:

Kiitti asiallisesta vastauksesta.

Olen samaa mieltä, että uskovien ja ateistien joukosta löytyy "kuumakalleja" ja että "pahuus" on asia, joka on ihmiseen sisäänrakennettu (jälkimmäinen oma mielipide). Keinoja hallita sitä on tietysti monenlaisia.

En tiedä ovatko ateistit yrittäneet milloinkaan muuttaa pois keskenään ja rakentaa ihanneyhteisöä? Kristitythän yrittivät tätä muuttaessaan Amerikkaan, mutta eihän se onnistunut kun veimme mukanamme oman pahuutemme.

Mutta ateismiakin on ilmeisesti monenlaista: aktiivisesti teismiä vastustavia ja sitten teismiin välinpitämättömästi suhtautuvia. Lieneekö aiheuttaa jakolinjoja ja erimielisyytä ateistien kesken, kenties?

Kuumakallet huom. Kysymys on aito - en yritä "hajoittaa ja hallita".

Ei kukaan ole lukenut Scott M. Peckin "Pahuuden psykologia" (People of The Lie). Ei mielestäni ole kristitty kirjailija - on kyllä aikaa kun luin moisen teoksen - mutta kuvaa hyvin pahuutta.

"En tiedä ovatko ateistit yrittäneet milloinkaan muuttaa pois keskenään ja rakentaa ihanneyhteisöä? Kristitythän yrittivät tätä muuttaessaan Amerikkaan, mutta eihän se onnistunut kun veimme mukanamme oman pahuutemme. "

Pelkkään jumaliin uskon puutteeseen on huono rakentaa mitään ihanneyhteisöä. Käytännössä ateististen arvojen (joissa ei ole jumalilla mitään osaa) pohjalta voisi kehittää yhtä hyvin esim. täysin anarkistisen, kuin ääri nationalistisenkin yhteisön. Ateismi ei sisällä itsessään mitään kollektiivista näkemystä millainen sen ihanne yhteisön tulisi kokonaisuudessaan olla.

"Mutta ateismiakin on ilmeisesti monenlaista: aktiivisesti teismiä vastustavia ja sitten teismiin välinpitämättömästi suhtautuvia. Lieneekö aiheuttaa jakolinjoja ja erimielisyytä ateistien kesken, kenties?"

Ei tietääkseni pahemmin kuin missään muussakaan asiassa.

• cynic kirjoitti:

"En tiedä ovatko ateistit yrittäneet milloinkaan muuttaa pois keskenään ja rakentaa ihanneyhteisöä? Kristitythän yrittivät tätä muuttaessaan Amerikkaan, mutta eihän se onnistunut kun veimme mukanamme oman pahuutemme. "

Pelkkään jumaliin uskon puutteeseen on huono rakentaa mitään ihanneyhteisöä. Käytännössä ateististen arvojen (joissa ei ole jumalilla mitään osaa) pohjalta voisi kehittää yhtä hyvin esim. täysin anarkistisen, kuin ääri nationalistisenkin yhteisön. Ateismi ei sisällä itsessään mitään kollektiivista näkemystä millainen sen ihanne yhteisön tulisi kokonaisuudessaan olla.

"Mutta ateismiakin on ilmeisesti monenlaista: aktiivisesti teismiä vastustavia ja sitten teismiin välinpitämättömästi suhtautuvia. Lieneekö aiheuttaa jakolinjoja ja erimielisyytä ateistien kesken, kenties?"

Ei tietääkseni pahemmin kuin missään muussakaan asiassa.

kommunismi lienee tunnetuin yritys ateistisesta ihanneyhteiskunnasta, joskin ateismi voidaan katsoa siellä olleen ikäänkuin sisäänrakennettuna. Ei itse pääasia. Enkä ole kuullut, että siellä ateismi olisi aiheuttanut jakolinjoja eri suuntausten välillä (stalinistit, bernsteinilaiset, trotskilaiset tms.)

• M@k3
      • olihan Marx myös alkuaan kristityksi kääntynyt juutalainen - mutta omaksui myöhemmin kommunismin kristittyjen tekopyhyyden tähden, mikä on hyvinkin ollut hänen aito kokemus.

Mikä onkaan vastenmielisempää kuin olla epäaito suhteessa siihen, mikä on oma vakaumus. Mutta surullista on, että Marx ehkä veti liian nopeat johtopäätökset - (Jeesus-)lapsi meni pesuveden mukana...

• on yksi pieni

ero, ihmiset tappavat uskon takia mutta eivät atesmin takia :D

• kommunistisessa ateismissa, jos vain ajattelee, että
        eri uskontojen harjoittajat ovat uhka vain siksi, että he uskovat/ajattelevat eri tavalla.

Teismi -erilaisuus- riittää siis uhkaksi, koska kommunismissa ajatellaan ateistisesti (tosin luulisin, että kommunismissa tappamisen oikeuttaa luokkaviha, mutta toisaalta millä perusteella voisi vainoata teistejä - eikö siksi, että he eivät ole ateisteja - jos nyt joku syy pitää löytää)

• Keefas2 kirjoitti:

kommunistisessa ateismissa, jos vain ajattelee, että
        eri uskontojen harjoittajat ovat uhka vain siksi, että he uskovat/ajattelevat eri tavalla.

Teismi -erilaisuus- riittää siis uhkaksi, koska kommunismissa ajatellaan ateistisesti (tosin luulisin, että kommunismissa tappamisen oikeuttaa luokkaviha, mutta toisaalta millä perusteella voisi vainoata teistejä - eikö siksi, että he eivät ole ateisteja - jos nyt joku syy pitää löytää)

siitä kommunismin muodosta, ateismilla ei ole itsessään mitään tekemistä tappamisen tai ei-tappamisen kanssa.

• Simo

kollektiivinen vastuu on säilyttää ihmiskunnan moraali, omatunto ja vastuu itsestään ilman satujen ja taikauskojen tyhjiä lupauksia ja väitteitä.

Kun ihminen oppii ymmärtämään elämän ainutkertaisuuden, ei voi enää sälyttää vastuuta elämästään ja teoistaan satuhahmoille vaan täytyy ottaa vastuu toinen toisistamme.

• että kun ihmiskunta tulee riittävän vanhaksi tai kehittyneeksi, "murrosikään" hän tai se sitten karistaa jumalan taakseen ja haluaa tulla "täysi-ikäiseksi" - riippumattomaksi jumalasta.

Onhan ihmiskunnan historia aika pitkälle tähän saakka ollut teististä , ehkä ihmiskuntaa ilman jumalaa on vakavasti ajateltu vasta valistuksen ajoista lähtien...

Eikö "satujen ja taikauskojen tyhjiä lupauksia ja väitteitä" ajatus ole siinä mielessä ongelmallinen, että esim. AA-kerhossa ns. "korkeampi voima" antaa toivoa ja lohtua niille, joilla siihen saakka humala on ollut jumala.
        Toisin sanoen joissakin tilanteissa ajatus jumalasta toimii - jos en nyt varsinaisesti uskosta ja uskonnosta.

Herva meistä kykenee sillä tavalla välittämään lähimmäisestään, että kykenisi auttamaan pois riippuvuuskäyttäytymisestä (joskus se tosin onnistuu, kun rakastumisen kokemus on suurempi kuin riippuvuuskäyttäytyminen)

• Simo
        Keefas2 kirjoitti:

että kun ihmiskunta tulee riittävän vanhaksi tai kehittyneeksi, "murrosikään" hän tai se sitten karistaa jumalan taakseen ja haluaa tulla "täysi-ikäiseksi" - riippumattomaksi jumalasta.

Onhan ihmiskunnan historia aika pitkälle tähän saakka ollut teististä , ehkä ihmiskuntaa ilman jumalaa on vakavasti ajateltu vasta valistuksen ajoista lähtien...

Eikö "satujen ja taikauskojen tyhjiä lupauksia ja väitteitä" ajatus ole siinä mielessä ongelmallinen, että esim. AA-kerhossa ns. "korkeampi voima" antaa toivoa ja lohtua niille, joilla siihen saakka humala on ollut jumala.
        Toisin sanoen joissakin tilanteissa ajatus jumalasta toimii - jos en nyt varsinaisesti uskosta ja uskonnosta.

Herva meistä kykenee sillä tavalla välittämään lähimmäisestään, että kykenisi auttamaan pois riippuvuuskäyttäytymisestä (joskus se tosin onnistuu, kun rakastumisen kokemus on suurempi kuin riippuvuuskäyttäytyminen)

jonkilainen toivon pilkahdus vaikka sitten uskon merkeissä on terveellistäkin...niin kauan kuin siihen ei sokeasti heittäydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8202
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5191
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5186
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe