Mhy puukaupassa

Metsien mies

Saako mhy:n kautta paremman hinnan puusta ,kuin suoraan yhtiön kanssa tehdyssä puukaupassa ? Mhy kuulemma tekee myös puukauppoja ja ottaa pienen provikan .

28

6875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuotta sitten

      tein MHY:n välityksellä puukauppaa. Hintahyöty meni aika tarkkaan niihin provikoihin. Valtakirja seuraaviin kauppoihin taitaa kohdallani olla katkolla.

    • menis

      vannomaa,tein mhylle valtakirjan et myy mun leimikon.pyysi muka 11 tarjousta ja tarjouksia tuli vain 3,ihmetyttää ettei isot firmat kuten upm ja metsäliitto jättäneet tarjousta ollenkaan ,kyseessä oli kuitenkin 1500 motin tukkikauppa,jäi sellainen maku suuhun että mhy oli enson bulvaani,kaikki käytös ja puheet oli vähä sinne päin...

      näin etelä suomessa

      • Mehtämiehet siinä hyörii

        Kuulostaa tutulta. Isot firmat sopivat keskenään kuka saa ostaa tuon kokoisen leimikon. Sitten piiripäällikkö "antaa" eurot kentällä olevalle puunostajalle tehdä sellainen tarjous, jolla "voittaa" tarjouskilpailun. Näin saadaan kentällä näyttämään, että puusta kilpailtaisiin. Välttämättä kentällä oleva "firman mies" ei edes itse tiedä millaisen pelin nappula on.
        Oman kokemukseni mukaan he ovat niin aidosti kilpailuhenkisiä, että eivät ymmärrä kuinka heitä johdetaan.
        Em. tapuksessa "mhy:n mies" ja "firman mies" voivat olla kavereita, kaverille kans. Leimikkosi on voitu pimittää upm:n ja metsäliiton ostajilta. Paljon jää leimikoita mhy:n pöytälaatikkoon. Keväällä riski tähän oli iso, koska MTK halusi, että puunmyyntiaikeet pitää saada alhaisiksi, joten jo valmiita leimikoita on saatettu pimittää ostajilta.
        Vaikka tekisi valtakirjalla kaupan, kannattaa silti olla suoraan yhteydessä ostajiin ja varmistaa, että prosessi etenee. Sillä tavoin voit valvoa, että saat rahoillesi vastineen ja voit puuttua epäkohtiin, sillä niitä riittää.


      • myös tarjousta
        Mehtämiehet siinä hyörii kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Isot firmat sopivat keskenään kuka saa ostaa tuon kokoisen leimikon. Sitten piiripäällikkö "antaa" eurot kentällä olevalle puunostajalle tehdä sellainen tarjous, jolla "voittaa" tarjouskilpailun. Näin saadaan kentällä näyttämään, että puusta kilpailtaisiin. Välttämättä kentällä oleva "firman mies" ei edes itse tiedä millaisen pelin nappula on.
        Oman kokemukseni mukaan he ovat niin aidosti kilpailuhenkisiä, että eivät ymmärrä kuinka heitä johdetaan.
        Em. tapuksessa "mhy:n mies" ja "firman mies" voivat olla kavereita, kaverille kans. Leimikkosi on voitu pimittää upm:n ja metsäliiton ostajilta. Paljon jää leimikoita mhy:n pöytälaatikkoon. Keväällä riski tähän oli iso, koska MTK halusi, että puunmyyntiaikeet pitää saada alhaisiksi, joten jo valmiita leimikoita on saatettu pimittää ostajilta.
        Vaikka tekisi valtakirjalla kaupan, kannattaa silti olla suoraan yhteydessä ostajiin ja varmistaa, että prosessi etenee. Sillä tavoin voit valvoa, että saat rahoillesi vastineen ja voit puuttua epäkohtiin, sillä niitä riittää.

        Niiltä jotka ei antaneet tarjousta, että onko he saaneet tarjouspyyntöäkään?


    • inssin kutkale

      Kun myyt puuta niin aina kannattaa leimikko kilpailuttaa. Teet sen sitten itse tai annat joko mhy:n tai muun tahon hoitaa asian mutta aina se sen vaivan maksaa. Pienessä leimikossa tietenkin hyöty on pienempi kuin suuressa mutta aina kannattaa kilpailuttaa. Jo pelkästään se että yleinen hinnankehitys pysyisi nousujohteisena vaatii kilpailuttamaan ostajia. Mitä enemmän yhtiöt saavat sopimusasiakkaita jotka eivät kilpailuta leimikoitaan, sitä vähemmän syntyy kilpailua. On siis vaarana että puun hinta jopa laskee jos kilpailutus lakkaa toimimasta. Metsänhoitoyhdistyksiä saamme kiittää siitä että puun hinta on nykyiselläkään tasollaan, sillä mhy kilpailuttaa aina valtakirjallaan myymänsä puut.

      Väitän että metsänhoitoyhdistyksissä on aina paras tieto paikkakunnan puukauppojen hinnankehityksestä ja puutavaran katkonnasta. Useimmitenhän pelkkä puutavaralajin yksikköhinta ei kerro hyvästä lopputuloksesta vaan mitä enemmän erilaisia mittoja on käytettävissä sitä paremmin saadaan puun rungon arvokkaimmat osat katkotuiksi. Mhy:llä on käytettävissään jo pidemmältä ajalta hankittu runkojen katkontatieto siitä miten hyvin mikäkin puunostaja minkäkin kokoisesta (järeydeltään) saa katkottua. Vaikka kyse olisi siis samasta puulajista saattaa joku yhtiö olla parempi katkomaan pieniläpimittaista puuta (esim. 400 litraisia runkoja) mutta ei enää pärjäisikään katkonnassa muille yhtiöille kun runkojen keskijäreys nousee 800 litraan rungolta. Vastaavaa katkonnanseurantatilastoa ei ole käytettävissä kellään muulla taholla...

    • kuusen juurelta

      Ainakaan kaikissa tapauksissa mhy ei suinkaan ole puolueeton tarjousten vertailija. Tiedän täydellä varmuudella ainakin yhden tapauksen, jossa yksityinen saha maksaa mhy.lle tietyn summan jokaisesta ko. yhdistyksen kautta tulevasta puukaupasta. Maksu on naamioitu leimikon suunnittelusta yms. tehdyiksi laskuiksi.
      Mhy:n puolueettomuuden asettaa kyseenalaiseksi myös joidenkin ostajien tekemät metsän uudistamiseen liittyvät tarjoukset. Esim appeni leimikkoon UPM tarjosi todella edullista uudistamista. Mhy:n mies torpedoi koko ajatuksen. Liekö asiaan vaikuttanut se, että jokainen firman uudistama hehtaari on pois mhy:n työtilauksista. No se leimikko meni sitten kuitenkin sahalle, paremmat hinnat ja parempi katkonta. Tosiasia on myös se, että ainakin monilla vanhemilla mhy:n miehellä on vahvat ML sympatiat, leimikot pyritään kääntämään Metsäliitolle, jos sopivaa provisiota maksavaa sahaa ei ole lähettyvillä. Jotain kertoo jo sekin, että useassa pitäjässä mhy:n ja ML:n toimisto on samassa rakennuksessa, toimistojen välillä on vain ovi ja se on useimmiten auki

      • jore32

        Isäni on 65v ja ikänsä tehnyt puukauppaa sekä metsänhoitoyhdistyksen kautta että suoraan eri yhtiöille ja seurannu tarkkaan miten homma sujunu.. Miten homma hoituu tänäpäivänä? Harvennukset menee yhdistyksen kautta ja päätehakkuut itse kilpailutetaan ilman yhdistystä.. On huomattu että ainakin keskisuomessa yhdistys saa parempaa hintaa kuitupuusta kun itse suoraan mutta päätehakkuussa ei! Nytkin tulossa 5.5ha harvennusta jossa tulee sekä mäntykuitua, kuusikuitua ja koivuakin niin yhdistys hoitaa mutta jokainen toimii tavallaan mutta näin meillä.


      • sitte?
        jore32 kirjoitti:

        Isäni on 65v ja ikänsä tehnyt puukauppaa sekä metsänhoitoyhdistyksen kautta että suoraan eri yhtiöille ja seurannu tarkkaan miten homma sujunu.. Miten homma hoituu tänäpäivänä? Harvennukset menee yhdistyksen kautta ja päätehakkuut itse kilpailutetaan ilman yhdistystä.. On huomattu että ainakin keskisuomessa yhdistys saa parempaa hintaa kuitupuusta kun itse suoraan mutta päätehakkuussa ei! Nytkin tulossa 5.5ha harvennusta jossa tulee sekä mäntykuitua, kuusikuitua ja koivuakin niin yhdistys hoitaa mutta jokainen toimii tavallaan mutta näin meillä.

        Olisiko niin että kun on järeää puuta niin on helpompi esittää metsänomistajalle pelkkä korkea yksikköhinta vaikka katkontamitat ei olekaan parhaat mahdolliset?


      • jore32
        sitte? kirjoitti:

        Olisiko niin että kun on järeää puuta niin on helpompi esittää metsänomistajalle pelkkä korkea yksikköhinta vaikka katkontamitat ei olekaan parhaat mahdolliset?

        Joo toi katkonta ja laatuhinnoittelu mäntytukilla onkin sellanen juttu mihin pitää tutustua jatkossa entistä paremmin suht isoja eroja löytyy eri yhtiöiden välillä..


      • Uudehko metsänomistaja
        jore32 kirjoitti:

        Joo toi katkonta ja laatuhinnoittelu mäntytukilla onkin sellanen juttu mihin pitää tutustua jatkossa entistä paremmin suht isoja eroja löytyy eri yhtiöiden välillä..

        MHY möi valtakirjallani parin kuvion ja muutaman harvennuskuvion puut. Sain tarjoukset(3 kpl) ja yhdessä MHY:n aluevastaavan kanssa valitsimme ostajan. Yrittelin kysellä minimipituuksia ja halkaisijoita ja muita detaljeja, mutta sain vastauksesksi tiedon etteivät ne merkittävästi eroa eri yhtiöillä.
        Kysymyksiä:
        Mistä ja miten olisin saanut minimien tiedot ?
        Olisiko ollut syytä tutustua mittoihin ?
        Kun tarjouksessa lukee kuusi- mänty- ja koivupaperipuun lisäksi "muu lehtipuu", niin tarkoittaako se kaikilla ostajilla samaa ja mitä ?
        Määrittääkö sanonta "ensi harvennus" kaikilla ostajilla samaa ? Toisin sanoen onko kuvio hakkuun jälkeen likimain samassa tilassa kaikilla ostajilla ?
        Missä tämän tilanteen ominaispiirteet olisi luettavissa?


      • Yhtiön ostaja
        Uudehko metsänomistaja kirjoitti:

        MHY möi valtakirjallani parin kuvion ja muutaman harvennuskuvion puut. Sain tarjoukset(3 kpl) ja yhdessä MHY:n aluevastaavan kanssa valitsimme ostajan. Yrittelin kysellä minimipituuksia ja halkaisijoita ja muita detaljeja, mutta sain vastauksesksi tiedon etteivät ne merkittävästi eroa eri yhtiöillä.
        Kysymyksiä:
        Mistä ja miten olisin saanut minimien tiedot ?
        Olisiko ollut syytä tutustua mittoihin ?
        Kun tarjouksessa lukee kuusi- mänty- ja koivupaperipuun lisäksi "muu lehtipuu", niin tarkoittaako se kaikilla ostajilla samaa ja mitä ?
        Määrittääkö sanonta "ensi harvennus" kaikilla ostajilla samaa ? Toisin sanoen onko kuvio hakkuun jälkeen likimain samassa tilassa kaikilla ostajilla ?
        Missä tämän tilanteen ominaispiirteet olisi luettavissa?

        Ostan itse puuta Stora-Enso oganisaatiolle.
        Kysymyksesi johdosta haluan todeta seuraavaa:
        Saamasi palvelu on maksullinen ja kaikki viestissaäsi esittämät kysymykset ovat tärkeitä ja olennaisesti puukauppaasi vaikuttavia.
        Ota yhteys ko. metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtajaan.
        Hiukan kyllä hämmästelen kysymystäsi, kokemukseni mukaan mhy:n toiminta ( vaikkakin suosii Metsäliittoa), antaa kuitenkin vastaukset mainitsemiisi kysymyksiin


      • tietäjä699

        kerro mulle paikkakunta missä toimistot on samassa rakennuksessa. toi upm;n tarjoama metsänuudistaminen on tietenkin huijausta. kuka nyt tekisi uudistamisen ilman. se raha pitää ottaa sitten puunhinnassa takaisin


      • Kuusen juurelta
        tietäjä699 kirjoitti:

        kerro mulle paikkakunta missä toimistot on samassa rakennuksessa. toi upm;n tarjoama metsänuudistaminen on tietenkin huijausta. kuka nyt tekisi uudistamisen ilman. se raha pitää ottaa sitten puunhinnassa takaisin

        UPM tarjosi edullista uudistamista, ei suinkaan ilmaista. Metsäliitto ja Metsänhoitoyhdistys majailevat saman katon alla mm Jurvassa ja Laihialla


      • Uudehko metsänomistaja
        Yhtiön ostaja kirjoitti:

        Ostan itse puuta Stora-Enso oganisaatiolle.
        Kysymyksesi johdosta haluan todeta seuraavaa:
        Saamasi palvelu on maksullinen ja kaikki viestissaäsi esittämät kysymykset ovat tärkeitä ja olennaisesti puukauppaasi vaikuttavia.
        Ota yhteys ko. metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtajaan.
        Hiukan kyllä hämmästelen kysymystäsi, kokemukseni mukaan mhy:n toiminta ( vaikkakin suosii Metsäliittoa), antaa kuitenkin vastaukset mainitsemiisi kysymyksiin

        Olen harkinnut neuvoasi ottaa yhteys MHY:n toiminnan johtajaan.
        En kuitenkaan uskalla tehdä sitä. Se on välttämättä moite alueneuvojaa kohtaan. Tällä on tulevaisuudessa tuhansia tapoja kostaa moite. Ainakin suhteet sotkeutuvat. Keneltä minä sen jälkeen saan neuvoja tarvittavista toimenpiteistä metsän suhteen.

        Asia juontaa siinä mielessa MHY:n pakkojäsenyyteen, että pakollinen maksu pakottaa metsänomistajat käyttämään huonoakin MHY:tä ja estää täten tehokkaasti muiden "parempien" yritysten syntymisen. Alalla tarvittaisiin kilpailua.


      • Kuusen juurelta kirjoitti:

        UPM tarjosi edullista uudistamista, ei suinkaan ilmaista. Metsäliitto ja Metsänhoitoyhdistys majailevat saman katon alla mm Jurvassa ja Laihialla

        Toki on, ainakin Pohjanmaalla, lukuisia muitakin paikkakuntia, joissa MHY ja ML aikanaan perustivat kiinteistöyhtiön ja ovat edelleen saman katon alla.
        Tämä tietenkin johtui silloisista veljellisistä väleistä. Eli silloin MHY todella veti ML:n päin ja ihan avoimesti.
        Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Vaikka en itse ole käyttänyt MHY:n apua varsinaisesti puukaupassa, olen saanut muilta metsänomistajilta kuulla, ettei tämä akseli ole enää ongelma. Tieto on peräisin sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät ML:lle myy ihan periaatteellisista syistä.
        Jossain muualla saattaa akseli olla vielä jopa käytössäkin.
        Toisaalta näilläkin palstoilla on joku sanonut oman MHY:nsä olevan Enson agentti.
        Kaippa se on silloin tilanne kohdillaan jos tulee tasaisesti syytöksiä joka suuntaan.


      • Uudehko metsänomistaja kirjoitti:

        Olen harkinnut neuvoasi ottaa yhteys MHY:n toiminnan johtajaan.
        En kuitenkaan uskalla tehdä sitä. Se on välttämättä moite alueneuvojaa kohtaan. Tällä on tulevaisuudessa tuhansia tapoja kostaa moite. Ainakin suhteet sotkeutuvat. Keneltä minä sen jälkeen saan neuvoja tarvittavista toimenpiteistä metsän suhteen.

        Asia juontaa siinä mielessa MHY:n pakkojäsenyyteen, että pakollinen maksu pakottaa metsänomistajat käyttämään huonoakin MHY:tä ja estää täten tehokkaasti muiden "parempien" yritysten syntymisen. Alalla tarvittaisiin kilpailua.

        Olen vuosikymmenten mittaan otellut muutaman kerran kovastikkin MHY:n neuvojien kanssa. Yksi asia meni jopa MHY:n hallitukseen, enkä vetänyt pois sitä vaikka sain siihen hallituksen puheenjohtajalta henkilökohtaisen vetoomuksen. No, asia ratkotiin ja katkottiin, eikä jääty murjottamaan. Mentiin muutamaan kertaan vielä hyvässä sovussa metsäänkin ennen neuvojan eläkkeelle jääntiä.
        Olen yleensäkkin sitä mieltä ettei saa jäädä luuraamaan puun taakse hammasta purren, asiat pitää selvittää. Tämä pätee kaikkiin metsäorganisaatioihin ja laajentaisin sen laajemmallekkin elämään. Tuollaiset kostonpelot ovat sairautta. Eihän ihminen mitään uskalla tehdä, jos aina pitää miettiä, että kostaako tämän nyt joku minulle.
        Mitä MHY:n pakkojäsenyyteen tulee, tietänet, palstojen lukijana, että siitä pääsee eroon. Minä ainakaan en tällä hetkellä edes halua eroon. En tiedä onko systeemi juuri näin paras mahdollinen, mutta toimiva se on. Niinkuin edellä sanoin toimivuus, minkä tahansa organisaation kanssa, edellyttää avointa puolensa pitämistä.

        Niin, tämän siis kirjoitti Vaari, jolla on todettu, muutamien kirjoittajien toimesta, olevan ihan sairaat MHY sympatiat.


      • on kova
        Vaari kirjoitti:

        Olen vuosikymmenten mittaan otellut muutaman kerran kovastikkin MHY:n neuvojien kanssa. Yksi asia meni jopa MHY:n hallitukseen, enkä vetänyt pois sitä vaikka sain siihen hallituksen puheenjohtajalta henkilökohtaisen vetoomuksen. No, asia ratkotiin ja katkottiin, eikä jääty murjottamaan. Mentiin muutamaan kertaan vielä hyvässä sovussa metsäänkin ennen neuvojan eläkkeelle jääntiä.
        Olen yleensäkkin sitä mieltä ettei saa jäädä luuraamaan puun taakse hammasta purren, asiat pitää selvittää. Tämä pätee kaikkiin metsäorganisaatioihin ja laajentaisin sen laajemmallekkin elämään. Tuollaiset kostonpelot ovat sairautta. Eihän ihminen mitään uskalla tehdä, jos aina pitää miettiä, että kostaako tämän nyt joku minulle.
        Mitä MHY:n pakkojäsenyyteen tulee, tietänet, palstojen lukijana, että siitä pääsee eroon. Minä ainakaan en tällä hetkellä edes halua eroon. En tiedä onko systeemi juuri näin paras mahdollinen, mutta toimiva se on. Niinkuin edellä sanoin toimivuus, minkä tahansa organisaation kanssa, edellyttää avointa puolensa pitämistä.

        Niin, tämän siis kirjoitti Vaari, jolla on todettu, muutamien kirjoittajien toimesta, olevan ihan sairaat MHY sympatiat.

        luu näissä metsäasioissa. On hyvä että tällaisia vanhoja jääräpäitä vielä on jotka osaavat pitää omaa ja muidenkin puolta. Juuri noin pitääkin toimia kuten kerroit, ei pidä antaa periksi kun tietää olevansa oikeassa. Ehkä sinunkin kohdalla MHY yritti viedä asioita niinsanotusti "isomman oikeudella" mutta eteen sattuikin oikea tervaskanto.

        On mukava lueskella sinun asiantuntevia kommentteja tällä palstalla. Huomaa että joka sana on aisnatunteva ja tarkoin mietitty. Jatka vaan Vaari asiantuntevaa kommentointia ja ne uvojen antamista.


      • on kova kirjoitti:

        luu näissä metsäasioissa. On hyvä että tällaisia vanhoja jääräpäitä vielä on jotka osaavat pitää omaa ja muidenkin puolta. Juuri noin pitääkin toimia kuten kerroit, ei pidä antaa periksi kun tietää olevansa oikeassa. Ehkä sinunkin kohdalla MHY yritti viedä asioita niinsanotusti "isomman oikeudella" mutta eteen sattuikin oikea tervaskanto.

        On mukava lueskella sinun asiantuntevia kommentteja tällä palstalla. Huomaa että joka sana on aisnatunteva ja tarkoin mietitty. Jatka vaan Vaari asiantuntevaa kommentointia ja ne uvojen antamista.

        Selvyyden vuoksi. Vaari ei ollut kyseistemn tapausten aikaan Vaari, eikä tervaskanto, mutta kun on luonto antanut kaksinkertaisen ja vähän tavallista kovemman pääluun, niin mikäs siinä sitten on toimiessa, vaikka ikää ei vielä niin paljon olisikkaan.

        Vaarin motto 19 vuotiaana uutena metsänomistajana oli:
        "Se ei ole kokemusta, jos on tehnyt aina samalla tavalla, oli tapa oikea tai väärä.
        Se on kokemusta jos on tehdyt asian monella tavalla, vaikka kaikki ne tavat olisivat osoittautuneet myöhemmin vääriksi."
        On ollut käyttöä tuolle vähän myöhemminkin.


      • Uudehko metsänomistaja
        Vaari kirjoitti:

        Olen vuosikymmenten mittaan otellut muutaman kerran kovastikkin MHY:n neuvojien kanssa. Yksi asia meni jopa MHY:n hallitukseen, enkä vetänyt pois sitä vaikka sain siihen hallituksen puheenjohtajalta henkilökohtaisen vetoomuksen. No, asia ratkotiin ja katkottiin, eikä jääty murjottamaan. Mentiin muutamaan kertaan vielä hyvässä sovussa metsäänkin ennen neuvojan eläkkeelle jääntiä.
        Olen yleensäkkin sitä mieltä ettei saa jäädä luuraamaan puun taakse hammasta purren, asiat pitää selvittää. Tämä pätee kaikkiin metsäorganisaatioihin ja laajentaisin sen laajemmallekkin elämään. Tuollaiset kostonpelot ovat sairautta. Eihän ihminen mitään uskalla tehdä, jos aina pitää miettiä, että kostaako tämän nyt joku minulle.
        Mitä MHY:n pakkojäsenyyteen tulee, tietänet, palstojen lukijana, että siitä pääsee eroon. Minä ainakaan en tällä hetkellä edes halua eroon. En tiedä onko systeemi juuri näin paras mahdollinen, mutta toimiva se on. Niinkuin edellä sanoin toimivuus, minkä tahansa organisaation kanssa, edellyttää avointa puolensa pitämistä.

        Niin, tämän siis kirjoitti Vaari, jolla on todettu, muutamien kirjoittajien toimesta, olevan ihan sairaat MHY sympatiat.

        Uskon tietäväni miten pääsisin eroon MHY:n pakkomaksuista. Pointti ei olekaan siinä.

        Tarvitsen opastusta metsäni kanssa. Paikkakunnalla ei ole MHY:n lisäksi muita alan yrityksiä. MHY:llä on vain yksi mies, jonka alueeseen metsäni kuuluvat. Minun on pakko tulla toimeen MHY:n aluevastaavan kanssa.

        Syytän MHY:n pakkomaksuja siitä, että ne ovat tehokkaasti estäneet muiden alan yritysten pääsyn neuvontamarkkinoille. Siten minäkin olen pakoitettu toimimaan MHY:n kanssa. Mikäli alalla olisi toisia yrityksiä, uskaltaisin valittaa tai äänestäisin jaloillani. Sanalla sanoen lopettaisin välittömästi MHY:n käyttämisen.


      • Uudehko metsänomistaja kirjoitti:

        Uskon tietäväni miten pääsisin eroon MHY:n pakkomaksuista. Pointti ei olekaan siinä.

        Tarvitsen opastusta metsäni kanssa. Paikkakunnalla ei ole MHY:n lisäksi muita alan yrityksiä. MHY:llä on vain yksi mies, jonka alueeseen metsäni kuuluvat. Minun on pakko tulla toimeen MHY:n aluevastaavan kanssa.

        Syytän MHY:n pakkomaksuja siitä, että ne ovat tehokkaasti estäneet muiden alan yritysten pääsyn neuvontamarkkinoille. Siten minäkin olen pakoitettu toimimaan MHY:n kanssa. Mikäli alalla olisi toisia yrityksiä, uskaltaisin valittaa tai äänestäisin jaloillani. Sanalla sanoen lopettaisin välittömästi MHY:n käyttämisen.

        ja hyvin meni. Olinhan minäkin samassa raossa. Yhdellä alueella on vain yksi mies oli yhdistys miten suuri hyvänsä.
        Aina elämässä tulee selvitettäviä ja valitettavia asioita ja ne on vain hoidettava. Paras on suora puhe.


      • Jäärä vm39
        Vaari kirjoitti:

        ja hyvin meni. Olinhan minäkin samassa raossa. Yhdellä alueella on vain yksi mies oli yhdistys miten suuri hyvänsä.
        Aina elämässä tulee selvitettäviä ja valitettavia asioita ja ne on vain hoidettava. Paras on suora puhe.

        Itse otin yhteen parikymmentä vuotta sitten mhy:n kanssa aina hallitustasolla saakka. Uhkasivat jopa oikeustoimillakin. Koska suoritin hakkuut pääasiassa varovaisin yläharvennuksin ja poimintahakkuin, vaadin silloin myös metsäsuunnitelmaa uusittaessa sinne näin merkitsemään. Asia käytiin sitten loppuun asti ja pidin pääni kovistakin uhkailuista huolimatta.

        Nyt kun on mhy:n neuvojien kanssa käyty kyseisillä palstoilla ovat jälkikäteen kiitelleet että en luovuttanut. Sanoivat että kyllä tässä tapauksessa metsänomistaja oli se joka tunsi metsän parhaiten.

        Jatketaan Vaari samaan malliin, neuvoja kannattaa aina kuunnella mutta toteutuksen kanssa on oma pää pidettävä.


      • Jäärä vm39 kirjoitti:

        Itse otin yhteen parikymmentä vuotta sitten mhy:n kanssa aina hallitustasolla saakka. Uhkasivat jopa oikeustoimillakin. Koska suoritin hakkuut pääasiassa varovaisin yläharvennuksin ja poimintahakkuin, vaadin silloin myös metsäsuunnitelmaa uusittaessa sinne näin merkitsemään. Asia käytiin sitten loppuun asti ja pidin pääni kovistakin uhkailuista huolimatta.

        Nyt kun on mhy:n neuvojien kanssa käyty kyseisillä palstoilla ovat jälkikäteen kiitelleet että en luovuttanut. Sanoivat että kyllä tässä tapauksessa metsänomistaja oli se joka tunsi metsän parhaiten.

        Jatketaan Vaari samaan malliin, neuvoja kannattaa aina kuunnella mutta toteutuksen kanssa on oma pää pidettävä.

        Ei ihminen tule koskaan niin viisaaksi, ettei olisi mahdollisuus oppia jotain uutta.
        Neuvoja kun kuuntelee, niin väkisin ne jossain vaiheessa menevät ristiin ja silloin on valinnan paikka. Muutenkin oman mielipiteen luominen ja siitä kohtuullisesti kiinni pitäminen on tärkeää.

        Eli nuoremmille neuvoksi:
        Älkää kopioiko sellaisenaan esim. Vaarin ja Jäärä vm39 tai jonkun muun oppeja, mutta kuunnelkaa, paremminkin lukekaa, niitä tarkoin ja AJATELKAA ITSE.


      • Anonyymi
        Uudehko metsänomistaja kirjoitti:

        Olen harkinnut neuvoasi ottaa yhteys MHY:n toiminnan johtajaan.
        En kuitenkaan uskalla tehdä sitä. Se on välttämättä moite alueneuvojaa kohtaan. Tällä on tulevaisuudessa tuhansia tapoja kostaa moite. Ainakin suhteet sotkeutuvat. Keneltä minä sen jälkeen saan neuvoja tarvittavista toimenpiteistä metsän suhteen.

        Asia juontaa siinä mielessa MHY:n pakkojäsenyyteen, että pakollinen maksu pakottaa metsänomistajat käyttämään huonoakin MHY:tä ja estää täten tehokkaasti muiden "parempien" yritysten syntymisen. Alalla tarvittaisiin kilpailua.

        Mitä se alue neuvoja sinulle voi kostaa. Ei sinun tarvitse kustakkaan siihen suuntaan jos et itse halua.


    • olazabal

      voi olla hyvä markkinoida kun erilaista puutavaraa on paljon leimikossa...itsellä meni jo ensiharvennuksesta pienetkin pikkutukkierät sahoille, muuten on kyllä "hieman" arvokasta mhyn palvelut

    • Nyt varmaankin jo taas järkyttyy kun kuulee ettei Vaari ole käyttänyt MHY:n kilpailutusta yhdessäkään puukaupassa. (Siis, Vaari, jolla oli jonkun mielestä ihan sairaat MHY sympatiat).
      Asiantilaan on monta syytä:
      - Aiempina vuosina MHY ja ML todella meilläpäin olivat kovin veljellisiä, joten menin mieluummin ML: miesten luo suoraan.
      - Nykyisin sopiva pikkusaha ostajana, olen mielestäni pärjännyt heidän kanssaan kahdestaankin.
      - Tietenkin asiaan vaikuttaa pitkä oppimäärä metsänomistajana, asiat ovat kohtuullisen tutuja.

      Ei kysymykseesi yhtä yksiselitteistä vastausta ole, ainakin kun ei tiedä mistä yhdistyksestä on kyse. Edellä toisetkin antoivat jo molempiin suuntiin hyvin perusteltuja kommentteja.

      Yksi asia on selvä. Jos olet ihan uusi metsänomistaja, tai muuten metsällinen tietomääräsi hyvin pieni, niin käytä ehdottomasti MHY:n apua puukaupassa. Voit siinä sivussa olla tiiviisti kyselemässä, Mitä Ja Mitsi kysymyksiä. Siitä se tietomääräkin karttuu ja ehkä seuraavalla kerralla sitten toisin....

      • Omistaja vm68

        Kyllä vanha "jäärä" puhuu asiaa! Kuunnelkaa klopit korvat höröllä älkääkä alkako turhaan pikkuseikkoihin takertumaan.


    • Anonyymi

      Googleta, puukaupoista jäi vain paha mieli.

    • Anonyymi

      Googleta, puukaupoista jäi vain paha mieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe