Odotat nelitasoristeyksessä vasemmalle kääntymistä ja liikennevalon vaihtumista vihreäksi. Kyseessä on risteys, jossa homma hoituu "tavallisella vihreällä" ei siis nuolivalolla vasemmalle. Poikittain oleva ajorata (jolle siis olet kääntymässä) on kaksikaistainen. Huomaat, että vastapuolella on autoilija odottamassa valon vaihtumista vihreäksi, jotta pääsee kääntymään oikealle (siis samaan suuntaan mihin itse pyrit). Valot sitten vaihtuvat ja lähdet kääntymään vasemmalle. Otat tietysti vastapuolella olijan huomioon ryhmittymällä vasemmalle vetävälle kaistalle. RYSKIS!!! Huomaat vastapuolen tulleen oikeasta kyljestäsi sisään, koska tämä toinen autoilija oli päättänyt tulla "etuajo-oikeudellaan" suoraan vasemmapuoleiselle kaistalle.
a) kumman vika?
b) kumman vika jos vastapuoli väittää poliisisedille, että tuli suoraan vasemmalle kaistalle, koska oli tarkoitus kääntyä seuraavasta risteyksestä vasemmalle ja siksi ryhmittyä ajoissa?
Kysyn siksi, että jos itse olen ko. kaltaisessa tilanteessa kääntymässä vasemmalle nelitasoristeyksessä ja ajan suotta surutta tuolle vasemmalle vetävälle kaistalle, saan melko varmasti tööttäilyä, nyrkin puimista jne vastaan tulevalta. Jos taas jään odottamaan ja varmistumaan plus antamaan tilaa näille "etuajo-oikeutetuille" saan samat mielenosoitukset perässäni ajavilta.
Niin tai näin, tuntuu siltä että on aina väärässä... Olisi siis kiva tietää mikä on oikea tapa. Väistää vai ei...
Kumman
68
5143
Vastaukset
- The Rat
JOS ryhmittyy suoraan vasemmanpuoleiselle kaistalle, maksaa kun kolisee (itse jouduin melkein vastaavaan tilanteeseen tuossa kuukausi sitten, käytin sitten jarrua).
Jos taas joutuu ryhmittymään suoraan vasemmanpuoleiselle kaistalle, niin käsittääkseni tämän voi tehdä vain erityistä varovaisuutta noudattaen, joskin tässä tapauksessa on mahdollista että sinutkin tulkitaan syylliseksi...
Ja tämä ihan essonbaari tasoisella asiantuntemuksella.
Jatka vain kääntymistä sille omalle kaistallesi. Niin pitääkin. - Jaska2
Tieliikennelaki sanoo näin:
"Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Minun mielestä tilanne on täysin selvä. Molempien pitää kääntyä kulkusuunnasta lähimmälle kaistalle. Risteyksen jälkeen ei siis saa heti valita sitä kaistaa, mikä mukavimmalta tuntuu. Väärälle kaistalle ajava on maksumies.
Voit ihan huolettaa jatkaa entiseen tyyliin ja olettaa, että vastakkaisesta suunnasta tuleva pysyy omalla kaistallaan. Jos ei pysy, on maksumies selvä.
Vähän samantapainen tilanne on sellainen, jossa itse ajaa suoraan kaksikaistaisen kadun vasenta kaistaa ja oikealta (ei kolmiota) kääntyy auto eteen suoraan vasemmalle kaistalle. Tällaista näkee päivittäin ja ei voi kuin ihmetellä kuinka tietämättömiä autoilijat ovat säännöistä. Tuskin kovin moni oikealta tuleva voi edes kuvitella joutuvansa maksumieheksi kolarin sattuessa - tuleehan hän oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä.- vai kaksi kaistaa
Kommentti tuohon viimeiseen tapaukseen. Asiaahan tietty liittyy myös se, onko oikealta tulijoilla yksi kaista vai kaksi kaistaa, jolta saa kääntyä oikealle. Ja tätä ei vasemmalta tulija tiedä mitenkään ellei ole ennestään tuttu risteys.
- Jaska2
vai kaksi kaistaa kirjoitti:
Kommentti tuohon viimeiseen tapaukseen. Asiaahan tietty liittyy myös se, onko oikealta tulijoilla yksi kaista vai kaksi kaistaa, jolta saa kääntyä oikealle. Ja tätä ei vasemmalta tulija tiedä mitenkään ellei ole ennestään tuttu risteys.
Olet oikeassa. Toisaalta, jos oikealla on kaksi kaistaa, sinun pitää joka tapauksessa väistää vasenta kaistaa tulevaa, menee hän sitten oikealle, suoraan tai vasemmalle.
- wum
Se "toinen" auto (kylkeen tulija) on syyllinen, paitsi jos risteys on sellainen, että sen toisen auton on pakko kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle voidakseen jatkaa matkaansa haluttuun suuntaan. Tämä tarkoittaa että kaistojen välissä on sulkuviiva joka alkaa suoraan risteysalueelta.
Sanoisin että vastapäätä oikealle kääntyvää on varottava jos ei näe/tiedä ajoratamaalauksia. - vika tietysti
olet väistämisvelvollinen ja sinun olisi pitänyt seurata tapahtumia ympärilläsi
olisit päästänyt sen toisen menemään ensin niin ei ongelmaa olisi tullut
törmäys ilmeisesti perimmiltään johtui siitä että kaasutit kumi ulvoen päätä pahkaa risteykseen ettei vaan kukaan pääsisi sinusta ohi- The Rat
Risteyksissä kuuluu lähteä nopeasti liikkeelle, varsinkin ruuhka-aikaan. Tämän nyt luulisi olevan sinullekin selvää.
Kumia ei tarvitse polttaa. Siitä huolimatta usein on jo kaukana kun muut vasta hakevat ykköstä silmään, ruuhkantekijät...
Alkup. kirjoittajan kuvaama tilanne on varsin helposti saatavissa aikaan ihan normaaliajolla, eikä todellakaan ole oikein ajavan ja ryhmittyvän vika. Entäpä jos molemmille olisi ollut vihreä nuolivalo? Näitäkin nimittäin on... - riippumatta
The Rat kirjoitti:
Risteyksissä kuuluu lähteä nopeasti liikkeelle, varsinkin ruuhka-aikaan. Tämän nyt luulisi olevan sinullekin selvää.
Kumia ei tarvitse polttaa. Siitä huolimatta usein on jo kaukana kun muut vasta hakevat ykköstä silmään, ruuhkantekijät...
Alkup. kirjoittajan kuvaama tilanne on varsin helposti saatavissa aikaan ihan normaaliajolla, eikä todellakaan ole oikein ajavan ja ryhmittyvän vika. Entäpä jos molemmille olisi ollut vihreä nuolivalo? Näitäkin nimittäin on...kuvattu tilanne olettaen että molemmille olisi palanut vihreä nuolivalo, olisi johtanut samaan tilanteeseen eli tämä vastaantulevan kaistan yli kääntyvä on silloinkin, muuten tasa-arvoisessa tilanteessa, väistämisvelvollinen ja muuta liikennettä seuraamalla olisi voinut olla aiheuttamatta ko. kolaria
- The Rat
riippumatta kirjoitti:
kuvattu tilanne olettaen että molemmille olisi palanut vihreä nuolivalo, olisi johtanut samaan tilanteeseen eli tämä vastaantulevan kaistan yli kääntyvä on silloinkin, muuten tasa-arvoisessa tilanteessa, väistämisvelvollinen ja muuta liikennettä seuraamalla olisi voinut olla aiheuttamatta ko. kolaria
Ryhmittymissääntöjä jos molemmat noudattaisivat niin ei voisi kolista. Se joka rikkoo lakia on maksuvelvollinen.
Vasemmalle kääntyjä ei ole maksuvelvollinen koska kukaan ei laillisesti voi tulla samalle kaistalle... :) - autokouluun
The Rat kirjoitti:
Ryhmittymissääntöjä jos molemmat noudattaisivat niin ei voisi kolista. Se joka rikkoo lakia on maksuvelvollinen.
Vasemmalle kääntyjä ei ole maksuvelvollinen koska kukaan ei laillisesti voi tulla samalle kaistalle... :)ryhmittymissäännöistä viis kun vasemmalle kääntyjä syyllistyi varomattomuuteen liikenteessä ja jätti tarkkailematta muun liikenteen
eli ei tasa-arvoisessa tilanteessa väistänyt oikealle kääntyjää, joka ilmeisesti teki lyhyen korttelin käännökseen tähtäävän ryhmittymisen
sillä ei ole merkitystä että vaikka kaistaviivoilla olis merkitty tuo risteävä väylä kaksikaistaiseksi tai vaikka sen muistaisi ulkomuistista
ei ne viivat talvellakaan näy ja sitäpaitsi !!!!! ristysalueella pätee ajojärjestys !!! ensin sinne ehtinyt menee ensin ja yhtaikaa menneet jo monesti selittämässäni järjestyksessä
turha urputtaa vaan maksa seuraukset vaikka se itsetunnolle ottaakin ! - The Rat
autokouluun kirjoitti:
ryhmittymissäännöistä viis kun vasemmalle kääntyjä syyllistyi varomattomuuteen liikenteessä ja jätti tarkkailematta muun liikenteen
eli ei tasa-arvoisessa tilanteessa väistänyt oikealle kääntyjää, joka ilmeisesti teki lyhyen korttelin käännökseen tähtäävän ryhmittymisen
sillä ei ole merkitystä että vaikka kaistaviivoilla olis merkitty tuo risteävä väylä kaksikaistaiseksi tai vaikka sen muistaisi ulkomuistista
ei ne viivat talvellakaan näy ja sitäpaitsi !!!!! ristysalueella pätee ajojärjestys !!! ensin sinne ehtinyt menee ensin ja yhtaikaa menneet jo monesti selittämässäni järjestyksessä
turha urputtaa vaan maksa seuraukset vaikka se itsetunnolle ottaakin !Eiköhän sen liikenteen tarkkailun ole unohtanut se joka ajaa kylkeen - siis se oikealle kääntyvä.
Kaistaviivoilla nyt ei ole merkitystä kaistojen määrää laskettaessa muutenkaan. Jos ne eivät näy, on kaistoja niin monta kuin autoja siihen rinnakkain mahtuu.
Eiköhän siinä käy niin että se kylkeenajanut liikennesääntöjä rikkonut maksaa. - edelleen autokouluun
The Rat kirjoitti:
Eiköhän sen liikenteen tarkkailun ole unohtanut se joka ajaa kylkeen - siis se oikealle kääntyvä.
Kaistaviivoilla nyt ei ole merkitystä kaistojen määrää laskettaessa muutenkaan. Jos ne eivät näy, on kaistoja niin monta kuin autoja siihen rinnakkain mahtuu.
Eiköhän siinä käy niin että se kylkeenajanut liikennesääntöjä rikkonut maksaa.kun se vasemmalle kääntyjän on joka tapauksessa tasa-arvotilanteessa väistettävä
rautalangastakaan vääntö ei näemmä auta täällä kun porukka on saanut ajokorttinsa jostain uppsalan ekonomianlaitoksen kirjekurssilta tai austraaaaaaaliasta - The Rat
edelleen autokouluun kirjoitti:
kun se vasemmalle kääntyjän on joka tapauksessa tasa-arvotilanteessa väistettävä
rautalangastakaan vääntö ei näemmä auta täällä kun porukka on saanut ajokorttinsa jostain uppsalan ekonomianlaitoksen kirjekurssilta tai austraaaaaaaliastaEiköhän siitä ole ihan oikeuden päätöskin että liikenteessä on voitava olettaa muiden autoilijoiden noudattavan lakia.
Tarkoittaa siis sitä että se joka tuossa lakia rikkoi joutuu maksumieheksi - ja sehän oli se joka ryhmittyi väärin.
Suosittelisin sinulle liikennesääntöjen kertausta. Taidan olla näitä joille saa tööttäillä päivittäin kun ajelevat vähän omia linjojaan... - ovat mutua
autokouluun kirjoitti:
ryhmittymissäännöistä viis kun vasemmalle kääntyjä syyllistyi varomattomuuteen liikenteessä ja jätti tarkkailematta muun liikenteen
eli ei tasa-arvoisessa tilanteessa väistänyt oikealle kääntyjää, joka ilmeisesti teki lyhyen korttelin käännökseen tähtäävän ryhmittymisen
sillä ei ole merkitystä että vaikka kaistaviivoilla olis merkitty tuo risteävä väylä kaksikaistaiseksi tai vaikka sen muistaisi ulkomuistista
ei ne viivat talvellakaan näy ja sitäpaitsi !!!!! ristysalueella pätee ajojärjestys !!! ensin sinne ehtinyt menee ensin ja yhtaikaa menneet jo monesti selittämässäni järjestyksessä
turha urputtaa vaan maksa seuraukset vaikka se itsetunnolle ottaakin !Miksi vasemmalle kääntyvän pitäisi väistää vastaantulijaa? Hehän kääntyvät eri kaistoille, jolloin kolaria ei voi tapahtua. Paitsi tietenkin jos vasemmalle kääntyvä tekee poikkeuskäännöksen, jolloin hän väistää.
"ei ne viivat talvellakaan näy ja sitäpaitsi !!!!! ristysalueella pätee ajojärjestys !!! ensin sinne ehtinyt menee ensin ja yhtaikaa menneet jo monesti selittämässäni järjestyksessä"
Nyt elät kyllä menneisyydessä. Sillä, kuka ensin ehtii risteysalueelle ei ole mitään vaikutusta väistämisvelvollisuuksiin. Jos olet eri mieltä, ole hyvä ja etsi Finlexistä tukea väitteillesi. - vaan eteesi
ovat mutua kirjoitti:
Miksi vasemmalle kääntyvän pitäisi väistää vastaantulijaa? Hehän kääntyvät eri kaistoille, jolloin kolaria ei voi tapahtua. Paitsi tietenkin jos vasemmalle kääntyvä tekee poikkeuskäännöksen, jolloin hän väistää.
"ei ne viivat talvellakaan näy ja sitäpaitsi !!!!! ristysalueella pätee ajojärjestys !!! ensin sinne ehtinyt menee ensin ja yhtaikaa menneet jo monesti selittämässäni järjestyksessä"
Nyt elät kyllä menneisyydessä. Sillä, kuka ensin ehtii risteysalueelle ei ole mitään vaikutusta väistämisvelvollisuuksiin. Jos olet eri mieltä, ole hyvä ja etsi Finlexistä tukea väitteillesi.lakikirja
asiassa pätee normaalin risteysajon säännöt ja sillä sipuli
eli: ensin risteysalueelle ehtinyt menee ensin ja jos sitä ei voi todeta, niin vastaantulevan kaistan ylittävä väistää !!
tilanne on lisäksi siten teoreettinen että vastaantulevan kaistan kääntyessään ylittävän tulisi joka tapauksessa väistää sitä vastakkaisesta suunnasta tulevaa eli hiljentää ja ennakoida ajoissa, koska näkee (tai ainakin pitäisi nähdä) sen lähestyvän risteysaluetta
siitä johtuu että syyllistyy "varomattomuuteen"
liikennesäännöt eivät tunne sellaista tapausta että runnomalla ensin ehtinyt (väkisin rinnalle, eteen, päälle tai mihin hyvänsä väliin kiilaava) katsottaisiin olleen ensin risteysalueella tai omistavan jonkun tietyn kaistan yksityiskäyttöänsä varten
alkuperäisen kuvauksen perusteella taatusti oli kyseessä risteysalue, koska törmäys kuvauksen mukaan tapahtui heti kääntymisen jälkeen
kyynärpäätaktiikka kun nyt vaan ei ole sallittua .. kustannusseuraamukset voivat tulla tuollaisissa tilanteissa sitten kaupan päälle - vastasit itse
The Rat kirjoitti:
Eiköhän siitä ole ihan oikeuden päätöskin että liikenteessä on voitava olettaa muiden autoilijoiden noudattavan lakia.
Tarkoittaa siis sitä että se joka tuossa lakia rikkoi joutuu maksumieheksi - ja sehän oli se joka ryhmittyi väärin.
Suosittelisin sinulle liikennesääntöjen kertausta. Taidan olla näitä joille saa tööttäillä päivittäin kun ajelevat vähän omia linjojaan...eli olisi voinut olettaa että vastakkaisen kaistan kääntyessään ylittävä olisi noudattanut liikennesääntöjä ja siten väistänyt, hiljentänyt ajoissa ja varonut sekä tarkkaillut sitä toista vastakkaisesta suunnasta tulevaa
vaikka se vastakkaisesta suunnasta tullut olisi unohtanut vilkun päälle ja ajanut suoraan risteyksestä niin ei tämä vasemmalle kääntyjä olisi saanut ajaa sen päälle, kun sen olisi pitänyt ajoissa hiljentää, varoa ja seurata tilannetta
itse olet nyt hakoteillä kun yrität tulkita sääntöjä siten että ne jotenkin oikeuttaisivat kyynärpäätaktiikan
nää on just niitä amerikanmummojen juttuja, kun haastetaan mikrouunin valmistaja kun laissa tai käyttöohjeessa ei lukenut sitä ettei kissaa voi kuivata siellä ... tai voi mutta että se kuolee
terveisiä vaan rapakon taakse - The Rat
vastasit itse kirjoitti:
eli olisi voinut olettaa että vastakkaisen kaistan kääntyessään ylittävä olisi noudattanut liikennesääntöjä ja siten väistänyt, hiljentänyt ajoissa ja varonut sekä tarkkaillut sitä toista vastakkaisesta suunnasta tulevaa
vaikka se vastakkaisesta suunnasta tullut olisi unohtanut vilkun päälle ja ajanut suoraan risteyksestä niin ei tämä vasemmalle kääntyjä olisi saanut ajaa sen päälle, kun sen olisi pitänyt ajoissa hiljentää, varoa ja seurata tilannetta
itse olet nyt hakoteillä kun yrität tulkita sääntöjä siten että ne jotenkin oikeuttaisivat kyynärpäätaktiikan
nää on just niitä amerikanmummojen juttuja, kun haastetaan mikrouunin valmistaja kun laissa tai käyttöohjeessa ei lukenut sitä ettei kissaa voi kuivata siellä ... tai voi mutta että se kuolee
terveisiä vaan rapakon taakseKatsos kun tilanne alkaa siitä kun kummallekin vaihtuvat vihreät. Vastaantulijalla on vilkku päällä oikealle, minulle vasemmalle. Painan nopeammin kaasua ja havaitsen samalla vastaantulijan lähtevän kääntymään haluamaansa suuntaan.
Ollessani jo kääntynyt ja poistumassa risteysalueelta, tuo vastakkaisesta suunnasta tulija kolahtaakin kylkeeni.
Kukakohan siinä käyttää kyynärpäätaktiikkaa, jättää muun liikenteen huomioimatta, jne? - sinivilkku
edelleen autokouluun kirjoitti:
kun se vasemmalle kääntyjän on joka tapauksessa tasa-arvotilanteessa väistettävä
rautalangastakaan vääntö ei näemmä auta täällä kun porukka on saanut ajokorttinsa jostain uppsalan ekonomianlaitoksen kirjekurssilta tai austraaaaaaaliastamutta tähän on pakko vastata.
Siis menehän nyt itse ja käy ensin se autokoulu ja huhuile vasta sitten.
"Rotta" on aivan oikeassa. Sinä änkkäät aivan höpöhöpöä, taitaa oma korttisi (siis mikäli sellaista edes omistat) olla jostakin arpajaisista voitettu. - Kallonkutistaja
The Rat kirjoitti:
Ryhmittymissääntöjä jos molemmat noudattaisivat niin ei voisi kolista. Se joka rikkoo lakia on maksuvelvollinen.
Vasemmalle kääntyjä ei ole maksuvelvollinen koska kukaan ei laillisesti voi tulla samalle kaistalle... :)"Vasemmalle kääntyjä ei ole maksuvelvollinen koska kukaan ei laillisesti voi tulla samalle kaistalle... "
Jos oikealle kääntyjä on kuorma-auto tai yhdistelmä, joka joutuu koukkaamaan sen vasemman kaistan kautta, voi se kyllä aivan laillisesti tulla sinne vasemmalle kaistalle. Toki sillekin pätee sääntö, että pitää kääntyä oikealle kaistalle ja vaihtaa tarvittaessa kaistaa vasemmalle vasta sen jälkeen
Tilanne on helpompi ymmärtää, jos ajattelee kääntyjiksi kaksi kuorma-autoa, jotka molemmat joutuvat koukkaamaan vähän kaistojen ylikin. Silloin tuntuu aivan selkeältä, että se oikealle kääntyvä saa mennä ensin. Mutta tämä onkin jo melko eri juttu kuin mistä alunperin oli kysymys. - varsinainen.
vastasit itse kirjoitti:
eli olisi voinut olettaa että vastakkaisen kaistan kääntyessään ylittävä olisi noudattanut liikennesääntöjä ja siten väistänyt, hiljentänyt ajoissa ja varonut sekä tarkkaillut sitä toista vastakkaisesta suunnasta tulevaa
vaikka se vastakkaisesta suunnasta tullut olisi unohtanut vilkun päälle ja ajanut suoraan risteyksestä niin ei tämä vasemmalle kääntyjä olisi saanut ajaa sen päälle, kun sen olisi pitänyt ajoissa hiljentää, varoa ja seurata tilannetta
itse olet nyt hakoteillä kun yrität tulkita sääntöjä siten että ne jotenkin oikeuttaisivat kyynärpäätaktiikan
nää on just niitä amerikanmummojen juttuja, kun haastetaan mikrouunin valmistaja kun laissa tai käyttöohjeessa ei lukenut sitä ettei kissaa voi kuivata siellä ... tai voi mutta että se kuolee
terveisiä vaan rapakon taaksespede olet. ei ihme että peltisepillä riittää töitä, kun noin tyhmiä liikennesäännöistä tietämättömiä idiiootteja tuolla liikenteessä liikkuu.
- Jaska2
vaan eteesi kirjoitti:
lakikirja
asiassa pätee normaalin risteysajon säännöt ja sillä sipuli
eli: ensin risteysalueelle ehtinyt menee ensin ja jos sitä ei voi todeta, niin vastaantulevan kaistan ylittävä väistää !!
tilanne on lisäksi siten teoreettinen että vastaantulevan kaistan kääntyessään ylittävän tulisi joka tapauksessa väistää sitä vastakkaisesta suunnasta tulevaa eli hiljentää ja ennakoida ajoissa, koska näkee (tai ainakin pitäisi nähdä) sen lähestyvän risteysaluetta
siitä johtuu että syyllistyy "varomattomuuteen"
liikennesäännöt eivät tunne sellaista tapausta että runnomalla ensin ehtinyt (väkisin rinnalle, eteen, päälle tai mihin hyvänsä väliin kiilaava) katsottaisiin olleen ensin risteysalueella tai omistavan jonkun tietyn kaistan yksityiskäyttöänsä varten
alkuperäisen kuvauksen perusteella taatusti oli kyseessä risteysalue, koska törmäys kuvauksen mukaan tapahtui heti kääntymisen jälkeen
kyynärpäätaktiikka kun nyt vaan ei ole sallittua .. kustannusseuraamukset voivat tulla tuollaisissa tilanteissa sitten kaupan päälleOnpahan taas niin poskettomia väitteitä, että on ihan pakko kommentoida.
Tässä olet ihan oikeassa:
"asiassa pätee normaalin risteysajon säännöt ja sillä sipuli"
Tämä periaate pätee aina. Siihen sinun tietämys loppuukin. Säännöt ovat niin hukassa kun ne vain voivat olla.
Tämä ei pidä paikkaansa:
"ensin risteysalueelle ehtinyt menee ensin"
Liikenne ei ole mitään kilpa-ajoa, vaan väistämissäännöt ovat voimassa riippumatta siitä, kuka ehtii ensin. Jos liikennemerkeillä ei ole muuta osoitettu, oikealta tulevaa on väistettävä ja vasemmalle kääntyvä väistää muuta liikennnettä.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa vasemmalle kääntyvän ei kuitenkaan tarvitse väistää vastakkaisesta suunnasta tulevaa oikealle kääntyvää. Tämä johtuu siitä, että menosuuntaan on kaksi kaistaa ja risteyksessä kääntyvän ajoneuvon on jätettävä risteys kääntymissuunnasta lähintä kaistaa pitkin. Ei oikealle käännyttäessä on ajettava oikeanpuoleiselle kaistalle ja vasemmalle käännyttäessä vasemmanpuoleiselle kaistalle.
Liikenteessä pätee myös ennalta-arvattavuusperiaate. Sillä tarkoitetaan sitä, että ajoneuvon kuljettajalla on lupa olettaa, että muut toimivat liikennesääntöjen mukaan ja omat päätökset voi tehdä siltä pohjalta. Eli ko. tapauksessa vasemmalle kääntyvä voi olettaa, että oikealle kääntyvä toimii liikennesääntöjen mukaan ja valitsee oikeanpuoleisen kaistan. - Jaska2
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Vasemmalle kääntyjä ei ole maksuvelvollinen koska kukaan ei laillisesti voi tulla samalle kaistalle... "
Jos oikealle kääntyjä on kuorma-auto tai yhdistelmä, joka joutuu koukkaamaan sen vasemman kaistan kautta, voi se kyllä aivan laillisesti tulla sinne vasemmalle kaistalle. Toki sillekin pätee sääntö, että pitää kääntyä oikealle kaistalle ja vaihtaa tarvittaessa kaistaa vasemmalle vasta sen jälkeen
Tilanne on helpompi ymmärtää, jos ajattelee kääntyjiksi kaksi kuorma-autoa, jotka molemmat joutuvat koukkaamaan vähän kaistojen ylikin. Silloin tuntuu aivan selkeältä, että se oikealle kääntyvä saa mennä ensin. Mutta tämä onkin jo melko eri juttu kuin mistä alunperin oli kysymys.Toisen kaistalle menevä on maksumies vaikka kyseessä olisikin pakkotilanne ajoneuvon koon takia. Iso auto saa tietenkin koukata toisen kaistan kautta, mutta silloin pitää väistää muita.
- Kallonkutistaja
Jaska2 kirjoitti:
Toisen kaistalle menevä on maksumies vaikka kyseessä olisikin pakkotilanne ajoneuvon koon takia. Iso auto saa tietenkin koukata toisen kaistan kautta, mutta silloin pitää väistää muita.
Ajatellaan tilanne, jossa tasa-arvoiseen risteykseen on tulossa kaksi autoa, esim henkilöauto ja kuorma-auto. Henkilöauto ajaa yksisuuntaisen tien vasenta kaistaa. Siihen nähden oikealta on tulossa kuorma-auto, joka on kääntymässä oikealle eli on menossa samaan suuntaan, johon henkilöautokin on menossa. Kuorma-auto joutuu oikealle kääntyessään koukkaamaan sen vasemman kaistan kautta. Pitääkö kuorma-auton odottaa, että vasemmalta tuleva henkilöauto menee ensin?
- Jaska2
Kallonkutistaja kirjoitti:
Ajatellaan tilanne, jossa tasa-arvoiseen risteykseen on tulossa kaksi autoa, esim henkilöauto ja kuorma-auto. Henkilöauto ajaa yksisuuntaisen tien vasenta kaistaa. Siihen nähden oikealta on tulossa kuorma-auto, joka on kääntymässä oikealle eli on menossa samaan suuntaan, johon henkilöautokin on menossa. Kuorma-auto joutuu oikealle kääntyessään koukkaamaan sen vasemman kaistan kautta. Pitääkö kuorma-auton odottaa, että vasemmalta tuleva henkilöauto menee ensin?
Uskoisin, että törmäyksen sattuessa törmäyskohta ratkaisee syyllisyyden. Jos kuorma-auto koukkaa henkilöauton kaistan kautta, on oman näkemykseni mukaan kuorma-auton kuljettaja syyllinen. Ehkä siinä voisi tulla jaettukin syyllisyys kysymykseen, mutta tuskin henkilöauton kuljettajaa tuomittaisiin yksin syylliseksi.
Joka tapauksessa antaisin henkilöauton kuljettajana tietä kuorma-autolle. Se on maalaisjärkeä käyttäen paras ratkaisu jo ihan oman turvallisuudenkin kannalta. Ja onhan se kohteliasta.
Mikä on järkevää ja mikä on lakiteknisesti oikein voi joskus olla kaksi eri asiaa. - Kallonkutistaja
Jaska2 kirjoitti:
Uskoisin, että törmäyksen sattuessa törmäyskohta ratkaisee syyllisyyden. Jos kuorma-auto koukkaa henkilöauton kaistan kautta, on oman näkemykseni mukaan kuorma-auton kuljettaja syyllinen. Ehkä siinä voisi tulla jaettukin syyllisyys kysymykseen, mutta tuskin henkilöauton kuljettajaa tuomittaisiin yksin syylliseksi.
Joka tapauksessa antaisin henkilöauton kuljettajana tietä kuorma-autolle. Se on maalaisjärkeä käyttäen paras ratkaisu jo ihan oman turvallisuudenkin kannalta. Ja onhan se kohteliasta.
Mikä on järkevää ja mikä on lakiteknisesti oikein voi joskus olla kaksi eri asiaa.Käsittääkseni oikealta tulevan väistäminen on melko yksiselitteistä. Tuossa esimerkkitilanteessahan kävisi muuten niin, että oikeaa kaistaa tuleva (henkilöauto) olisi velvollinen väistämään oikealta tulevaa kuorma-autoa, mutta vasenta kaistaa tuleva ei välttämättä olisikaan.
"Mikä on järkevää ja mikä on lakiteknisesti oikein voi joskus olla kaksi eri asiaa."
Useimmiten noilla on tai ainakin pitäisi olla samat tavoitteet, jotta tulkintaeroja jäisi mahdollisimman vähän. - Jaska2
Kallonkutistaja kirjoitti:
Käsittääkseni oikealta tulevan väistäminen on melko yksiselitteistä. Tuossa esimerkkitilanteessahan kävisi muuten niin, että oikeaa kaistaa tuleva (henkilöauto) olisi velvollinen väistämään oikealta tulevaa kuorma-autoa, mutta vasenta kaistaa tuleva ei välttämättä olisikaan.
"Mikä on järkevää ja mikä on lakiteknisesti oikein voi joskus olla kaksi eri asiaa."
Useimmiten noilla on tai ainakin pitäisi olla samat tavoitteet, jotta tulkintaeroja jäisi mahdollisimman vähän."Käsittääkseni oikealta tulevan väistäminen on melko yksiselitteistä. Tuossa esimerkkitilanteessahan kävisi muuten niin, että oikeaa kaistaa tuleva (henkilöauto) olisi velvollinen väistämään oikealta tulevaa kuorma-autoa, mutta vasenta kaistaa tuleva ei välttämättä olisikaan."
Asia on niin kuin arvelit siinä käyvän eli oikeaa kaistaa pitkin ajavan pitää väistää oikealta tulevaa oikealle kääntyvää, mutta vasenta kaistaa pitkin ajavan ei tarvitse. Oikealta tulevaa pitää kyllä väistää, mutta koska oikealta tulevalla on myös velvollisuus ajaa risteyksen jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle, voi vasenta kaistaa ajava myös olettaa oikealta tulevan tekevän niin. Näin ollen vasenta kaistaa ajavan ei tarvitse väistää oikealta tulevaa oikealle kääntyvää. - Kallonkutistaja
Jaska2 kirjoitti:
"Käsittääkseni oikealta tulevan väistäminen on melko yksiselitteistä. Tuossa esimerkkitilanteessahan kävisi muuten niin, että oikeaa kaistaa tuleva (henkilöauto) olisi velvollinen väistämään oikealta tulevaa kuorma-autoa, mutta vasenta kaistaa tuleva ei välttämättä olisikaan."
Asia on niin kuin arvelit siinä käyvän eli oikeaa kaistaa pitkin ajavan pitää väistää oikealta tulevaa oikealle kääntyvää, mutta vasenta kaistaa pitkin ajavan ei tarvitse. Oikealta tulevaa pitää kyllä väistää, mutta koska oikealta tulevalla on myös velvollisuus ajaa risteyksen jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle, voi vasenta kaistaa ajava myös olettaa oikealta tulevan tekevän niin. Näin ollen vasenta kaistaa ajavan ei tarvitse väistää oikealta tulevaa oikealle kääntyvää.Mielestäni selityksestäsi ei käynyt selville, mikä on se (sääntökohta?), joka kumoaa sen oikealta tulevan väistämisen perussäännön. Kuorma-autohan on aivan oikein ajamassa sinne oikealle kaistalle, mutta tarvitsee käännöksessä lisätilaa. Eri asia on jos esim oikealle kääntyvä henkilöauto tarpeettomasti koukkaa sieltä vasemman kaistan kautta, tai jopa ajaa suoraan sille väärälle kaistalle kuten alunperin tässä keskustelussa oli kyse.
Loppujen lopuksi useimmat kuorma-autolla tai linja-autolla ajavat ovat olleet sitä mieltä, että sen vasemmalta tulevan pitää väistää joka tapauksessa. Tuohan olisi helppo kiertää sillä tavalla, että ei näytetä vilkkua sinne oikealle, vaan annnetaan vasemmalta tulevan luulla, että raskas auto onkin menossa suoraan. Vaikka se olisikin toimiva keino, niin ei silti tarpeellinen, koska useimmat muutkin "luulevat", että oikealta tulevaa pitää aina väistää.
Koska tulkintasi mukaan oikelta tuleva onkin väistämisvelvollinen vasemmalta vasenta kaistaa tulevaa kohti, niin onko oikealla kaistalla odottelevankaan pakko odotella sitä raskasta autoa turhan päiten. Sehän pääsisi sen vasemman kaistan liikenteen turvin myöskin laistamaan väistämisvelvollisuudestaan.
- reunaan
Vastakkaisesta suunnasta tulevan on ajettava ensin selkeästi oikealle kaistalle ja vasta sitten saa ryhmittyä toisin, paitsi jos seuraava risteys on aivan lähellä, jolloin hänen etuajo-oikeutensa on aika vahva.
Ongelma tässä on se, että monissa tapauksissa sinunkin tulee ryhmittyä ensin oikealle kaistalle. On paljon paikkoja, joissa on risteyksen jälkeen kaksi kaistaa, mutta kukaan ei saa ajaa suoraan sille vasemman puoleiselle. Silloin muiden reaktiot ovat aivan perusteltuja sääntöjen mielessä, vaikka käytäntönä olisikin parempi käyttää molempia kaistoja.- The Rat
> Ongelma tässä on se, että monissa tapauksissa sinunkin tulee ryhmittyä
> ensin oikealle kaistalle. On paljon paikkoja, joissa on risteyksen
> jälkeen kaksi kaistaa, mutta kukaan ei saa ajaa suoraan sille vasemman
> puoleiselle.
Auta tyhmää kun ei heti tule mieleen miten tuo voisi olla mahdollista, ellet tarkoita että risteyksen kohdalla kaistoja on vain yksi mutta toinen alkaa kohta, tms. - säännöt.
Hei hei, luepas nyt ne säännöt vielä kerran. Kyllä yleissääntö on se että vasemmalle kääntyvän on käännyttävä vasemmalle kaistalle jos kaistoja on risteävällä väylällä kaksi tai enemmän. Ja oikealle kääntyvän on käännyttävä oikeanpuoleiselle kaistalle. Tässä ei ole mitään epäselvää. Jos on, risteykseen on maalattu ohjaavia viivoja kääntyjien opastamiseksi.
Sitten kun aletaan oikeasti ratkoa alkuperäisen tilanteen syyllisyyksiä ja maksajaa, mennään automaattisesti leivättömän pöydän ääreen. Ja tässä tilanteessa suomalaiset tuomarit tekevät mitä kummallisimpia ratkaisuja riippuen esim. siitä saiko aamulla pesää ennen töihin lähtöä...
Minusta väärälle kaistalle kääntyvä on syyllinen. Mutta periaatteessa vasemmalle kääntyvän on tasa-arvoisessa tilanteessa aina väistettävä oikealle kääntyvää. Ja tilanteessa todistajien lausunnot painavat varsin paljon. Jos kääntyjät olivat poissa risteysalueelta kun kolahti, yleensä kaistan vaihtaja on heikommalla. Ja yleensä takaa päälle tuleva maksaa. Mutta kuten tiedämme, oikeus on sokea... - se menikään?
"On paljon paikkoja, joissa on risteyksen jälkeen kaksi kaistaa, mutta kukaan ei saa ajaa suoraan sille vasemman puoleiselle."
Taitavat kaikki olla teikäläisen kotikunnassa, joka todennäköisesti sijaitsee melko syrjässä. Itse en nimittäin ole tuollaisia paikkoja nähnyt. Vasemmalle käännyttäessähän on siis periaatteessa aina ajettava keskiviivan viereen, EI oikeaan reunaan.
En kyllä millään keksi, miten tuollainen järjestely olisi toteutettu käyttämättä kaistaviivoja, jotka ohjaavat esim. suoraan keskikaistalle. Tuollaisiakaan paikkoja en nyt äkkiseltään muista yhtään. - reunaan
se menikään? kirjoitti:
"On paljon paikkoja, joissa on risteyksen jälkeen kaksi kaistaa, mutta kukaan ei saa ajaa suoraan sille vasemman puoleiselle."
Taitavat kaikki olla teikäläisen kotikunnassa, joka todennäköisesti sijaitsee melko syrjässä. Itse en nimittäin ole tuollaisia paikkoja nähnyt. Vasemmalle käännyttäessähän on siis periaatteessa aina ajettava keskiviivan viereen, EI oikeaan reunaan.
En kyllä millään keksi, miten tuollainen järjestely olisi toteutettu käyttämättä kaistaviivoja, jotka ohjaavat esim. suoraan keskikaistalle. Tuollaisiakaan paikkoja en nyt äkkiseltään muista yhtään.Kyllä täällä joku taitaa jotakin tietääkin.
Korjaus on, että vasemmalle kääntyessä tietysti ajetaan vasemalle kaistalle, joten ei se sittenkään turhaan siinä ole.
Turhaan se sen sijaan on tapauksissa joissa ajetaan suoraan risteyksen yli ja samalla yksi kaista vaihtuu kahdeksi. Suoraan ei saa ajaa suoraan vasemmalle kaistalle, vaan sen alkupää on siinä tilanteessa ei-kenenkään käytössä, kun kääntyjiä ei ole. - The Rat
reunaan kirjoitti:
Kyllä täällä joku taitaa jotakin tietääkin.
Korjaus on, että vasemmalle kääntyessä tietysti ajetaan vasemalle kaistalle, joten ei se sittenkään turhaan siinä ole.
Turhaan se sen sijaan on tapauksissa joissa ajetaan suoraan risteyksen yli ja samalla yksi kaista vaihtuu kahdeksi. Suoraan ei saa ajaa suoraan vasemmalle kaistalle, vaan sen alkupää on siinä tilanteessa ei-kenenkään käytössä, kun kääntyjiä ei ole.Tämähän ei enää varsinaisesti tähän keskusteluun kuulu, mutta... :)
Jos kaistan vaihto risteysalueella on sallittua niin silloin tuon alkavan kaistan alkuunkin voi olla jotain asiaa.
Mutta samapa tuo, sillehän saa sitten vaihtaa viimeistää heti risteyksen jälkeen (jos ei muuten kielletty). - reunaan
The Rat kirjoitti:
Tämähän ei enää varsinaisesti tähän keskusteluun kuulu, mutta... :)
Jos kaistan vaihto risteysalueella on sallittua niin silloin tuon alkavan kaistan alkuunkin voi olla jotain asiaa.
Mutta samapa tuo, sillehän saa sitten vaihtaa viimeistää heti risteyksen jälkeen (jos ei muuten kielletty).Kaistanvaihtohan ei koskaan ole sallittua risteysalueella.
- The Rat
reunaan kirjoitti:
Kaistanvaihtohan ei koskaan ole sallittua risteysalueella.
Taas yksi urbaani legenda.
Kaistanvaihto ei ole ehkä yleensä suositeltavaa risteysalueella, mutta kyllä se tietyin ehdoin sallittua on. Esimerkiksi liikenneympyröissä tulee itsekin vaihdettua usein kaistaa...
Olikos se niin että mikäli ennen risteystä ei ole sulkuviivaa ja kaistat on opastein merkitty menemään eri suuntiin on kaistanvaihto sallittua... Vai mitenkäs se nyt olikaan. Ei pitäisi opettaa kun ei itsekään ihan tarkkaan muista. :) - reunaan
The Rat kirjoitti:
Taas yksi urbaani legenda.
Kaistanvaihto ei ole ehkä yleensä suositeltavaa risteysalueella, mutta kyllä se tietyin ehdoin sallittua on. Esimerkiksi liikenneympyröissä tulee itsekin vaihdettua usein kaistaa...
Olikos se niin että mikäli ennen risteystä ei ole sulkuviivaa ja kaistat on opastein merkitty menemään eri suuntiin on kaistanvaihto sallittua... Vai mitenkäs se nyt olikaan. Ei pitäisi opettaa kun ei itsekään ihan tarkkaan muista. :)Nämä ympyrät ovatkin ainoita poikkeuksia.
- The Rat
reunaan kirjoitti:
Nämä ympyrät ovatkin ainoita poikkeuksia.
Voit huviksesi muuten kuluttaa muutaman tunnin kaivelemalla laeista tai asetuksista kohtaa joka kieltää kaistanvaihdon risteyksissä.
Sulkuviivan ylittäminen on kiellettyä, ja tulkinnan mukaan sulkuviiva jatkuu risteysalueen yli jos se oli ennen sitä voimassa. Mutta mikäli sitä ei ollut saa kaistanvaihdon kyllä tehdä. - Jaska2
The Rat kirjoitti:
Voit huviksesi muuten kuluttaa muutaman tunnin kaivelemalla laeista tai asetuksista kohtaa joka kieltää kaistanvaihdon risteyksissä.
Sulkuviivan ylittäminen on kiellettyä, ja tulkinnan mukaan sulkuviiva jatkuu risteysalueen yli jos se oli ennen sitä voimassa. Mutta mikäli sitä ei ollut saa kaistanvaihdon kyllä tehdä."Olikos se niin että mikäli ennen risteystä ei ole sulkuviivaa ja kaistat on opastein merkitty menemään eri suuntiin on kaistanvaihto sallittua... Vai mitenkäs se nyt olikaan. "
Vähän sinnepäin.
Kaistanvaihto on aina kielletty, jos on sulkuviiva. Risteyalueella sulkuviivan voimassaolo päättyy vasta risteyksen jälkeen vaikka viiva loppuisikin ennen sitä.
Kaistanvaihto on kielletty myös mikäli opasteilla on osoitettu ajosuunnat eri kaistoille. Kielto alkaa opastemerkistä ja päättyy risteyksen jälkeen.
Kieltoon riittää siis jompikumpi - sulkuviiva tai ajosuuntaopaste.
- The mousetrap
Lainataan vähän tieliikennelakia taas kerran.
"12 §
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Lakitekstissä en näe kohtaa, jossa sallittaisiin kääntyminen suoraan toisen kaistan yli yksisuuntaiselle käännyttäessä.
Kyllä suoraan "väärälle" kaistalle kääntyjä on heikoilla kolarin sattuessa.
Kävipä itselle juuri samanlainen tilanne eilen, olin kääntymässä yksisuuntaiselle vasemmalle. Vastakkaisesta suunnasta tuli auto joka kääntyi oikealle ja ajoi auton nokkaa hipoen vasemmalle kaistalle. Ei kääntynyt kuitenkaan vaan jatkoi suoraan.
Painoin torvea torvelle.- wum
että miten tilannetta muuttaa se, jos vastapäätä oikealle kääntyvä toinen auto joutuu tekemään poikkeuskäännöksen voidakseen jatkaa matkaa haluttuun suuntaan (seuraavasta vasemmalle)johtuen siitä, että kaistanvaihtomahdollisuutta ei ole risteysalueen jälkeen ennen seuraavaa risteystä.
huh, mikä lause. - vielä kommentoi
wum kirjoitti:
että miten tilannetta muuttaa se, jos vastapäätä oikealle kääntyvä toinen auto joutuu tekemään poikkeuskäännöksen voidakseen jatkaa matkaa haluttuun suuntaan (seuraavasta vasemmalle)johtuen siitä, että kaistanvaihtomahdollisuutta ei ole risteysalueen jälkeen ennen seuraavaa risteystä.
huh, mikä lause.Huh huh, tulipa vastauksia. Näemmä osoittaa, että asia ei ole kovin selvä, tai siis Suomen Tieliikennelaki yms eivät ole kovin yksiselitteisiä.
Ongelma tässä asiassa on lisäksi se, että kuvailemani tilanne on täysin kuviteltu, oikeasti ei siis ole kolahtanut. Olisikin helpompaa jos olisi kolari taustalla, niin voisi referoida viranomaisten ja oikeuslaitoksen toimintaa ja tulkintaa asian suhteen.
Mitä omaan tulkintaani tulee, uskoisin ite olevani oikeassa ja vastakkaisesta suunnasta oikealle kääntyvän olevan maksaja. - The mousetrap
wum kirjoitti:
että miten tilannetta muuttaa se, jos vastapäätä oikealle kääntyvä toinen auto joutuu tekemään poikkeuskäännöksen voidakseen jatkaa matkaa haluttuun suuntaan (seuraavasta vasemmalle)johtuen siitä, että kaistanvaihtomahdollisuutta ei ole risteysalueen jälkeen ennen seuraavaa risteystä.
huh, mikä lause.Jos kuvaamaasi kaltainen tilanne tulee eteen, niin kyllä itse käännyn oikealle kaistalle ja sitten vilkku vasempaan. Jos muuta liikennettä ei ole, niin ei ongelmia.
Ruuhka-aikaan voi olla vaikea päästä vasemmalle kaistalle, mutta ihan yhtä vaikeaa se on jos sinne yrittää syöksyä suoraan. Jos kukaan ei anna tilaa, eikä sopivaa väliä löydy, niin sitten on odotettava.
Toisesta suunnasta tuleva auto ei voi tietää minne sinä olet seuraavaksi kääntymässä, joten kääntymisissä pitää olla selkeät säännöt.
Vasemmalle kääntyjä ei ole myöskään väistämisvelvollinen, koska liikennesääntöjen mukaan toimittaessa kumpikin kääntyy omalle kaistalle.
Omasta mielestäni yksisuuntaiselle kääntymisessä ei ole mitään kummallista.
Sen sijaan miten tosielämässä niitä kääntymisiä näkee tehtävän, siinä riittää ihmeteltävää. - reunaan
The mousetrap kirjoitti:
Jos kuvaamaasi kaltainen tilanne tulee eteen, niin kyllä itse käännyn oikealle kaistalle ja sitten vilkku vasempaan. Jos muuta liikennettä ei ole, niin ei ongelmia.
Ruuhka-aikaan voi olla vaikea päästä vasemmalle kaistalle, mutta ihan yhtä vaikeaa se on jos sinne yrittää syöksyä suoraan. Jos kukaan ei anna tilaa, eikä sopivaa väliä löydy, niin sitten on odotettava.
Toisesta suunnasta tuleva auto ei voi tietää minne sinä olet seuraavaksi kääntymässä, joten kääntymisissä pitää olla selkeät säännöt.
Vasemmalle kääntyjä ei ole myöskään väistämisvelvollinen, koska liikennesääntöjen mukaan toimittaessa kumpikin kääntyy omalle kaistalle.
Omasta mielestäni yksisuuntaiselle kääntymisessä ei ole mitään kummallista.
Sen sijaan miten tosielämässä niitä kääntymisiä näkee tehtävän, siinä riittää ihmeteltävää.Jos seuraava katuosuus on selkeästi eri pätkä eli sillä nyt on joku pituuskin, niin molempien on käännyttävä ensiksi omille kaistoilleen ja vasta sitten aletaan sommittelemaan kaistanvaihtoja tarvittaessa vaikka pysähtymällä.
Erikoistapauksissa joissa seuraavaa vasemmalle kääntymistä varten ei ole kuin pari auton mittaa matkaa, on vastakkaisesta suunnasta tulevan etuajo-oikeus aika vahva tekijä ja asia menisi monimutkaisuutensa vuoksi viime kädessä oikeudessa ratkaistavaksi.
Mutta siis: molemmat vaan varovasti omille kaistoilleen. - wum
The mousetrap kirjoitti:
Jos kuvaamaasi kaltainen tilanne tulee eteen, niin kyllä itse käännyn oikealle kaistalle ja sitten vilkku vasempaan. Jos muuta liikennettä ei ole, niin ei ongelmia.
Ruuhka-aikaan voi olla vaikea päästä vasemmalle kaistalle, mutta ihan yhtä vaikeaa se on jos sinne yrittää syöksyä suoraan. Jos kukaan ei anna tilaa, eikä sopivaa väliä löydy, niin sitten on odotettava.
Toisesta suunnasta tuleva auto ei voi tietää minne sinä olet seuraavaksi kääntymässä, joten kääntymisissä pitää olla selkeät säännöt.
Vasemmalle kääntyjä ei ole myöskään väistämisvelvollinen, koska liikennesääntöjen mukaan toimittaessa kumpikin kääntyy omalle kaistalle.
Omasta mielestäni yksisuuntaiselle kääntymisessä ei ole mitään kummallista.
Sen sijaan miten tosielämässä niitä kääntymisiä näkee tehtävän, siinä riittää ihmeteltävää.erikoistilannetta, jossa oikealle kääntyvä ei voi käännöksen jälkeen vaihtaa kaistaa vasemmalle, koska siinä on sulkuviiva.
Merkitystä ei ole juurikaan sillä käännytäänkö yksisuuntaiselle vai tavalliselle kadulle.
Muistan tällaisen esimerkin autokoulun oppikirjasta kohdassa jossa käsiteltiin poikkeuskäännöstä. - Jaska2
reunaan kirjoitti:
Jos seuraava katuosuus on selkeästi eri pätkä eli sillä nyt on joku pituuskin, niin molempien on käännyttävä ensiksi omille kaistoilleen ja vasta sitten aletaan sommittelemaan kaistanvaihtoja tarvittaessa vaikka pysähtymällä.
Erikoistapauksissa joissa seuraavaa vasemmalle kääntymistä varten ei ole kuin pari auton mittaa matkaa, on vastakkaisesta suunnasta tulevan etuajo-oikeus aika vahva tekijä ja asia menisi monimutkaisuutensa vuoksi viime kädessä oikeudessa ratkaistavaksi.
Mutta siis: molemmat vaan varovasti omille kaistoilleen."Erikoistapauksissa joissa seuraavaa vasemmalle kääntymistä varten ei ole kuin pari auton mittaa matkaa, on vastakkaisesta suunnasta tulevan etuajo-oikeus aika vahva tekijä"
Tällaista sääntöä ei ole olemassa. Väärälle kaistalle kääntyvä on aina väärässä. Käytännössä hän varmaankin saa tällaisessa tilanteessa ajaa suoraan vasemmalle kaistalle, mutta hänen pitää väistää vasemmalle kaistalle vastakkaisesta suunnasta tulevaa, koska kaistanvaihtaja väistää. - Jaska2
wum kirjoitti:
erikoistilannetta, jossa oikealle kääntyvä ei voi käännöksen jälkeen vaihtaa kaistaa vasemmalle, koska siinä on sulkuviiva.
Merkitystä ei ole juurikaan sillä käännytäänkö yksisuuntaiselle vai tavalliselle kadulle.
Muistan tällaisen esimerkin autokoulun oppikirjasta kohdassa jossa käsiteltiin poikkeuskäännöstä.Jos tuollainen paikka on oikeasti olemassa, on tienpitäjä tehnyt todella oudon ratkaisun. Joka tapauksessa käännyttäessä pitää valita kääntymissuunnasta lähin kaista. Jos jostain syystä kuitenkin on välttämättä otettava toinen kaista, pitää väistää muita. Tästä säännöstä ei ole poikkeuksia. Jos autokoulukirjassa opetetaan jotain muuta, siinä opetetaan väärin.
- wum
Jaska2 kirjoitti:
Jos tuollainen paikka on oikeasti olemassa, on tienpitäjä tehnyt todella oudon ratkaisun. Joka tapauksessa käännyttäessä pitää valita kääntymissuunnasta lähin kaista. Jos jostain syystä kuitenkin on välttämättä otettava toinen kaista, pitää väistää muita. Tästä säännöstä ei ole poikkeuksia. Jos autokoulukirjassa opetetaan jotain muuta, siinä opetetaan väärin.
ei käsitellä väistämisvelvollisuutta siinä kohtaa, ainoastaan ryhmittymistä.
- sinivilkku
Jaska2 kirjoitti:
"Erikoistapauksissa joissa seuraavaa vasemmalle kääntymistä varten ei ole kuin pari auton mittaa matkaa, on vastakkaisesta suunnasta tulevan etuajo-oikeus aika vahva tekijä"
Tällaista sääntöä ei ole olemassa. Väärälle kaistalle kääntyvä on aina väärässä. Käytännössä hän varmaankin saa tällaisessa tilanteessa ajaa suoraan vasemmalle kaistalle, mutta hänen pitää väistää vasemmalle kaistalle vastakkaisesta suunnasta tulevaa, koska kaistanvaihtaja väistää.oikeassa.
Mikähän tässä on niin vaikeaa?
Enpä usko, että sellaista risteystä on olemassakaan, ettei yksi auto mahtuisi siihen oikealle kaistalle kääntymään.
Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja muistaa, että ensin on risteysajosääntö, siitä vahvempi on liikennevalot ja valojakin vahvempi on poliisi/liikenteenohjaaja.
Eli kuvitellussa tapauksessa oikealle kääntyvä ottaa oikean kaistan, vilkku vasemmalle ja siirtyy vasemmalle kaistalle kun tilaa tulee.
(autossahan on jarrut sitä varten, että sen saa pysäytetyksi)
Jos ei vasemmalle kääntyjiä ole niin silloin voi toki ajaa suoraan vasemmalle kaistalle. - sinivilkku
wum kirjoitti:
erikoistilannetta, jossa oikealle kääntyvä ei voi käännöksen jälkeen vaihtaa kaistaa vasemmalle, koska siinä on sulkuviiva.
Merkitystä ei ole juurikaan sillä käännytäänkö yksisuuntaiselle vai tavalliselle kadulle.
Muistan tällaisen esimerkin autokoulun oppikirjasta kohdassa jossa käsiteltiin poikkeuskäännöstä.poikkeussäännön kohdalla on kuva, jossa on risteävällä kadulla keltainen viiva keskellä. Eli vastakkaisesta suunnasta ei voi tulla ketään!
- wum
sinivilkku kirjoitti:
poikkeussäännön kohdalla on kuva, jossa on risteävällä kadulla keltainen viiva keskellä. Eli vastakkaisesta suunnasta ei voi tulla ketään!
ja huomasin saman. Se ei kuitenkaan valitettavasti todista että sellaista paikkaa ei voi olla olemassa jossa vastakkaisesta suunnasta tulisi joku.
Olen muistellut paikkaa jossa autokoulunopettaja opetti minulle poikkeuskäännöksen. Muistan sen koska siinä pikkukaupungissa se oli varmaan ainoa paikka jossa tällaista ryhmittymistä pystyi harjoittelemaan. Kyseisessä paikassa aiemmin tässä keskustelussa kuvaamani tilanne voi olla mahdollinen. - sinivilkku
wum kirjoitti:
ja huomasin saman. Se ei kuitenkaan valitettavasti todista että sellaista paikkaa ei voi olla olemassa jossa vastakkaisesta suunnasta tulisi joku.
Olen muistellut paikkaa jossa autokoulunopettaja opetti minulle poikkeuskäännöksen. Muistan sen koska siinä pikkukaupungissa se oli varmaan ainoa paikka jossa tällaista ryhmittymistä pystyi harjoittelemaan. Kyseisessä paikassa aiemmin tässä keskustelussa kuvaamani tilanne voi olla mahdollinen.niitä paikkoja varmasti.
Mutta kun tuonkaltaisen poikkeuksen tekee, pitää muistaa tehdä se varovaisuutta noudattaen. Eli mitään etuajo-oikeutta se poikkeuksellisuus ei anna.
- liikennettä
Kääntyessä vasemmalle on tasa-arvoisessa risteyksessä väistettävä kaikkea vastaantulevaa liikennettä, kääntyisivät tai ajaisivat he sitten suoraan.
- vastaantulevaa
Valtioneuvoston asetus tieliikenneasetuksen muuttamisesta Annettu Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2001.
22 §
...2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2001/20010139.pdf- Jaska2
"Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä."
Tämä pitää paikkaansa. Esimerkkitilanteessa tämä sääntö pätee niihin vastaantulijoihin, jotka ajavat suoraan ja joiden edestä vasemmalle kääntyvä on menossa. Sen sijaan, niitä vastaantulevia, jotka kääntyvät oikealle kaksikaistaiselle tielle, ei tarvitse väistää, kun itse on kääntymässä vasemmalle samalle kaksisuuntaiselle tielle. Silloin molemmilla kääntyvillä ajoneuvoilla on oma kaista, jolle mennä, ja molempien pitää myös tehdä niin. Väärälle kaistalle ajava rikkoo lakia.
Edellä mainittu vasemmalle kääntyvän velvollisuus väistää vastaantulijoita on voimassa vain sillä risteysalueella, jossa kääntyminen tapahtuu. Kääntymisen jälkeen astuu voimaan toinen sääntö, missä puhutaan risteyksen jättämisestä:
"Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Sääntö on hyvin selvä ja yksinkertainen. Risteys on jätettävä tulosuunnasta katsoen lähintä kaistaa pitkin. Risteyksessä käännyttäessä ei siis saa valita vapaasti kaistaa oman mielensä mukaan. - sinivilkku
On siis väistettävä VASTAANTULEVAA liikennettä, ei siis oikealle kääntyviä.
- olet
Jaska2 kirjoitti:
"Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä."
Tämä pitää paikkaansa. Esimerkkitilanteessa tämä sääntö pätee niihin vastaantulijoihin, jotka ajavat suoraan ja joiden edestä vasemmalle kääntyvä on menossa. Sen sijaan, niitä vastaantulevia, jotka kääntyvät oikealle kaksikaistaiselle tielle, ei tarvitse väistää, kun itse on kääntymässä vasemmalle samalle kaksisuuntaiselle tielle. Silloin molemmilla kääntyvillä ajoneuvoilla on oma kaista, jolle mennä, ja molempien pitää myös tehdä niin. Väärälle kaistalle ajava rikkoo lakia.
Edellä mainittu vasemmalle kääntyvän velvollisuus väistää vastaantulijoita on voimassa vain sillä risteysalueella, jossa kääntyminen tapahtuu. Kääntymisen jälkeen astuu voimaan toinen sääntö, missä puhutaan risteyksen jättämisestä:
"Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Sääntö on hyvin selvä ja yksinkertainen. Risteys on jätettävä tulosuunnasta katsoen lähintä kaistaa pitkin. Risteyksessä käännyttäessä ei siis saa valita vapaasti kaistaa oman mielensä mukaan.kun nyt väännät tätä asiaa toistuvasti "helsinginmalliin" niin ehdotan että teet parhaan kaverisi kanssa ihan empiirisen kokeen
mällätkää tuolleen ja kattokaa että kuka saa rapsut
... ei tartte sit enää täällä vänkyttää
juuri tuollaisten liikennesääntöjä osaamattomien torvien takia risteyksissä kolisee !! - ...
Jaska2 kirjoitti:
"Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä."
Tämä pitää paikkaansa. Esimerkkitilanteessa tämä sääntö pätee niihin vastaantulijoihin, jotka ajavat suoraan ja joiden edestä vasemmalle kääntyvä on menossa. Sen sijaan, niitä vastaantulevia, jotka kääntyvät oikealle kaksikaistaiselle tielle, ei tarvitse väistää, kun itse on kääntymässä vasemmalle samalle kaksisuuntaiselle tielle. Silloin molemmilla kääntyvillä ajoneuvoilla on oma kaista, jolle mennä, ja molempien pitää myös tehdä niin. Väärälle kaistalle ajava rikkoo lakia.
Edellä mainittu vasemmalle kääntyvän velvollisuus väistää vastaantulijoita on voimassa vain sillä risteysalueella, jossa kääntyminen tapahtuu. Kääntymisen jälkeen astuu voimaan toinen sääntö, missä puhutaan risteyksen jättämisestä:
"Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Sääntö on hyvin selvä ja yksinkertainen. Risteys on jätettävä tulosuunnasta katsoen lähintä kaistaa pitkin. Risteyksessä käännyttäessä ei siis saa valita vapaasti kaistaa oman mielensä mukaan.Toi oli niin itsestään selvää, ettei edes tullut mieleen että joku tauno vaihtaisi kaistaa kesken risteyksen. Näitäkin tapauksia ilmeisesti löytyy.
- kääntyvääkin
sinivilkku kirjoitti:
On siis väistettävä VASTAANTULEVAA liikennettä, ei siis oikealle kääntyviä.
On väistettävä myös oikealle kääntyvää, mikäli on vain yksikaistainen tie jolle molemmat ovat kääntymässä.
Jos molemmilla on oma kaista risteyksen jälkeen, ei väistämistilannetta edes synny, vaan molemmat jatkavat risteyksen jälkeen omilla kaistoillaan. - Jaska2
olet kirjoitti:
kun nyt väännät tätä asiaa toistuvasti "helsinginmalliin" niin ehdotan että teet parhaan kaverisi kanssa ihan empiirisen kokeen
mällätkää tuolleen ja kattokaa että kuka saa rapsut
... ei tartte sit enää täällä vänkyttää
juuri tuollaisten liikennesääntöjä osaamattomien torvien takia risteyksissä kolisee !!Tässä maassa ovat samat säännöt voimassa niin Helsingissä kuin muuallakin. Sinun kannattaisi unohtaa tästä asiasta väitteleminen, tämä on niin selkeä ja yksinkertainen asia. Se on myös helppo ymmärtää, kun miettii minkälainen vaikutus toisenlaisella säännöllä olisi vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla.
Esimerkiksi, kun kaksikaistaiselle kadulle on oikealta tulossa oikealle kääntyvä auto, voi nykysääntöjen mukaan vasen kaista jatkaa liikettä ja vain oikean kaistan on hidastettava ja päästettävä oikealta tuleva liittymään liikenteeseen.
Sinun tulkinnan mukaan molempien kaistojen liikenne pysähtyisi, kun ei voisi tietää kumman kaistan oikealta tuleva valitsee. Sellainen sääntö olisi täysin järjetön ja sotkisi vilkkaan kaupungin liikenteen pahasti. Kannattaisi joskus käydä ajelemassa kirkonkylää kauempana.
Käy vaikka Helsingissä kokeilemassa kuinka kovaa kolisee, kun menet oikealle kääntyessäsi suoraan vasemmalle kaistalle. Ei tarvitse kysyä koliseeko vai ei vaan kuinka kovaa kolisee. Muista ottaa paksu lompakko mukaan. - wum
sinivilkku kirjoitti:
On siis väistettävä VASTAANTULEVAA liikennettä, ei siis oikealle kääntyviä.
mieleen, että se oikealle kääntyvä voisi huijata jättämällä vilkun pois. Tällöin vasemmalle kääntyvä luulee sen tulevan suoraan ja väistää (jos suoraan ajaminen on mahdollista). Sitten se kääntyykin suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua.
- todennäköisyydellä
wum kirjoitti:
mieleen, että se oikealle kääntyvä voisi huijata jättämällä vilkun pois. Tällöin vasemmalle kääntyvä luulee sen tulevan suoraan ja väistää (jos suoraan ajaminen on mahdollista). Sitten se kääntyykin suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua.
näin tuleekin tapahtumaan. on tuo vilkun käyttö tänäpäivänä sen verran harvinaista.
- Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
On siis väistettävä VASTAANTULEVAA liikennettä, ei siis oikealle kääntyviä.
Tämä on taas helpompi käsittää, jos ajatellaan, että käännyttävässä suunnassa onkin vain yksi kaista eli molemmat kääntyvät samalle kaistalle. Pidän silloinkin vasemmalle kääntyvää yksiselitteisesti väistämisvelvollisena.
- sinivilkku
kääntyvääkin kirjoitti:
On väistettävä myös oikealle kääntyvää, mikäli on vain yksikaistainen tie jolle molemmat ovat kääntymässä.
Jos molemmilla on oma kaista risteyksen jälkeen, ei väistämistilannetta edes synny, vaan molemmat jatkavat risteyksen jälkeen omilla kaistoillaan.kyse oli nimenomaan tilanteesta, että kääntyville on omat kaistansa.
- sinivilkku
Kallonkutistaja kirjoitti:
Tämä on taas helpompi käsittää, jos ajatellaan, että käännyttävässä suunnassa onkin vain yksi kaista eli molemmat kääntyvät samalle kaistalle. Pidän silloinkin vasemmalle kääntyvää yksiselitteisesti väistämisvelvollisena.
kyse ei enää ole alunalkaen kuvatusta tilanteesta.
- Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
kyse ei enää ole alunalkaen kuvatusta tilanteesta.
Mutta samaa liikennesääntöä siinä noudatetaan. Vai onko noihin olemassa eri säännöt? Viittaatko johonkin pykälään?
- wum
asiasta kysymyksen www.liikenneturva.fi-sivuille. Kysymys koskee etuajo-oikeutta poikkeuskäännöksissä.
- 04.02 LP
Sen toisen vika.
- kokemusta on.
niin pitäisi toisenkin autoilijan tehdä. Kaistan vaihtaja on maksumies jos kolisee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1524771BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2074003- 2143213
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1103054Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main872896- 1251730
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok151639- 611339
Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1161237Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2471186