Masennus

2onen

Mikä aiheuttaa masennusta?
Miten oireilette sitä?
Miten lääkitsette sitä?

Ja mielellään vastauksia sellasilta, joilla kokemusta kroonisesta tai muuten pitkäkestoisesta masennuksesta. Huonoja päiviähän on kaikilla, mut jätetään ne nyt huomiotta.

Itse "kärsin" kausittain, noin muutaman viikon kerrallaan jota seuraa joskus pari hyvää päivää. Tätä on jatkunut ehkä viitisen vuotta. "Kärsin" heittomerkeissä, sillä olen oppinut ammentamaan masennuksesta. Siten ilmiö ei aina ole pahasta, vaikka raskastahan se toki on. Kun useampia vuosia kuluu, masennukseen suhtautuu enemmänkin mielentilana (elämäntapana, jos se ei kuulostais surkuhupaisalta) kuin sairautena..

Mun oireilu on aika näkymätöntä, pyrin aina olemaan ihmisten seurassa iloinen tai ainakin toivoa täynnä. Tämä johtaa siihen, etten sitoudu kovinkaan voimakkaasti sosiaalisiin tilanteisiin, tai pyrin niistä irti niin pian kuin mahdollista. Yksin ollessa käynnistyy lähes aina syrjäytymisprosessi, joka sekin on tavallaan miellyttävää, koska viihdyn useimmiten yksin paremmin kuin ei-yksin.

Yksin ollessa mulla on myös paha taipumus sekakäyttää päihteitä. Nautin siitä, vaikkei kai pitäis..

Opiskelen arvostetussa koulussa, menestyn hyvin sekä työ- että yksityiselämässä, olen haluttua seuraa, perheellinen, terve ja komee.

Kumma juttu.

No, kerrohan säkin juttusi. Lupaan etten naura.

6

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama juttu

      Tunnistin hyvin itseni tuosta sinun kirjoituksestasi.
      Olen myös itseeni käpertyjä ajoittain ja sen suon itselleni, koska tiedän missä henkisesti menen. Lähden ulos "ihmisten ilmoille" kun tiedän että nyt on aika tai muuten tulen mökkihöperöksi. Nuorempana en osannut käsitellä tätä, mutta nyt osaan.
      Olen myös töissä ja ihan kiitettävässä asemassa sekä erillaisten ihmisten kanssa päivittäin tekemisissä...mistä nautin.
      Olen hyvin paljon kaltaisesi myös siinä mitä näytän ulospäin. Joskus pitäisi kyllä osata puhua paha olo pois niinkuin muutkin, eikä pitää sitä sisällään...mutta kun ei pysty niin ei pysty...no ehkä siinä on vielä se että en luota keneenkään, sen olen oppinut. Säästyy paljolta.
      Mutta tseppiä sinulle...kuka oletkin :)

      • toinen minä

        sama juttu. Ihmiset pitää mua hirvittävän sosiaalisena ja hauskana. Näytän muitten silmissä lähes aina positiiviselta ja elämään aurinkoisesti suhtautuvalta ihmiseltä, jolla ei paljon huonoja päiviä olisikaan. Ystävystyn helposti kaikenlaisten ihmisten kanssa. Pyydetään jos minkämoisiin pippaloihin ynnä muihin ja olen haluttua seuraa. Kuitenkin viihdyn parhaiten yksin ja tunnen itseni monta kertaa jopa ulkopuoliseksi toisten seurassa. Masennus iskee säännöllisen epäsäännöllisesti oikeastaan edes mitään sen kummempaa näkyvää syytä. Välillä itsekin pohdiskelen että miks, kun periaatteessa kaikki pitäis olla hyvinkin. Kun ei pysty itse käsittämään, on hirveän vaikeaa selittää muille. Välillä kaipaan paljonkin toisten ihmisten seuraa, mutta ahdistun heti jos minulta aletaan vaatimaan enemmän kuin mitä mielestäni olen valmis antamaan ajastani. Puhelin saa välillä soida vastaamatta monta päivääkin. Ei ole ystävilläni aina helppo ymmärtää...


      • taracapi
        toinen minä kirjoitti:

        sama juttu. Ihmiset pitää mua hirvittävän sosiaalisena ja hauskana. Näytän muitten silmissä lähes aina positiiviselta ja elämään aurinkoisesti suhtautuvalta ihmiseltä, jolla ei paljon huonoja päiviä olisikaan. Ystävystyn helposti kaikenlaisten ihmisten kanssa. Pyydetään jos minkämoisiin pippaloihin ynnä muihin ja olen haluttua seuraa. Kuitenkin viihdyn parhaiten yksin ja tunnen itseni monta kertaa jopa ulkopuoliseksi toisten seurassa. Masennus iskee säännöllisen epäsäännöllisesti oikeastaan edes mitään sen kummempaa näkyvää syytä. Välillä itsekin pohdiskelen että miks, kun periaatteessa kaikki pitäis olla hyvinkin. Kun ei pysty itse käsittämään, on hirveän vaikeaa selittää muille. Välillä kaipaan paljonkin toisten ihmisten seuraa, mutta ahdistun heti jos minulta aletaan vaatimaan enemmän kuin mitä mielestäni olen valmis antamaan ajastani. Puhelin saa välillä soida vastaamatta monta päivääkin. Ei ole ystävilläni aina helppo ymmärtää...

        En ole koskaan aiemmin ajatellut, että muutkin kaksoset masentuvat, niin kuin minä. Nuorena olin ns. tyypillinen kaksonen iloinen,valoisa, positiivinen, seurallinen ja haluttua seuraa. Olin aina menossa, olin tuskin koskaan vapaa-aikana kotona.Työelämässáä olen edelleekin puhelias, iloinen ja kaikinpuoin reipas, olenhan asiakaspalveluammatissa, jossa onkin oltava aina sellainen ja viihdyn työssäni. En koskaan vie omia ongelmia työpaikalle ja päin vastoin en vie työjuttuja kotiin.Tulen toimeen kaikkien kanssa, mutta vapaa-ajat vietän useimmiten kotona yksin,elokuvia katsellen, lukien tai nukkuen, Minulla on miesystävä joka tekee paljon töistä ja näemme harvoin, Harvoin näkeminen ei minua pahemmin haittaa, paitsi silloin kun tunnen oloni yksinäiseksi ja hÿlätyksi.Välillä elämänhalut on vähissä, mutta sitä en ole koskaan kenellekään kertonut. Voi olla että tämä on juuri sitä kaksipuolisuutta kaksosissä, luonteessa on kaksi ääripäätá. Yleensä viihdyn hyvin yksin, masennus on vain ajoittaista eikä kauan kestävää eli ei päivää- kahta pidempää.Ja se voi väistyä ihan hetkessä. Ehken kuitenkaan ole hullu, jos muutkin tuntee samalla tavalla.


    • kaksonen_vaa

      masennun aian jos tuntuu siltä että kukaan ei välitä tai kaipaa mua... se on hirveetä ja siltä tuntuu usein.. syön unilääkkeitä joskus.myös se et mua ei oteta vakavasti satuttaa.. tarviin paljon hyvää huomiota ja kokemusta että musta välitetään ja että mua kaivataan.

      • Nimetön

        jos puhelin ei soi,eikä kukaan kaipaa...
        Tällähetkellä tunnen masennusta ja ensimmäistä kertaa en koita hukuttaa sitä jonku tekemisen alle,vaan koitan pysähtyä ja miettiä missä mennään.Töissä käyn kyllä ja koitan työni hoitaa mahdollisimman hyvin,mutta huomaan ajatusteni harhailevan milloin missäkin...Lähinnä kakslahkeisissa,joista aina vaan saan ihmettelyn ja surunki aiheita...Kaipausta liittyy tähän masennukseen ja sen tunnistan selvästi.Nyt ei auta muu,kuin antaa ajan kulua ja odottaa aurinkoisia päiviä..


      • kaksosnainen
        Nimetön kirjoitti:

        jos puhelin ei soi,eikä kukaan kaipaa...
        Tällähetkellä tunnen masennusta ja ensimmäistä kertaa en koita hukuttaa sitä jonku tekemisen alle,vaan koitan pysähtyä ja miettiä missä mennään.Töissä käyn kyllä ja koitan työni hoitaa mahdollisimman hyvin,mutta huomaan ajatusteni harhailevan milloin missäkin...Lähinnä kakslahkeisissa,joista aina vaan saan ihmettelyn ja surunki aiheita...Kaipausta liittyy tähän masennukseen ja sen tunnistan selvästi.Nyt ei auta muu,kuin antaa ajan kulua ja odottaa aurinkoisia päiviä..

        Jotenkin tunnistin itseni noista viesteistä. Mikä siinä oikein on, että kun olen yksin jossain, paha olo alkaa painaa ja tulee toisinaan ajateltuakin ehkä hivenen itsetuhoisesti? Seurassa olen pirteä, puhelias, iloinen ja kaikin tavoin "normaali". Nauran paljon ja otan kaiken kommentin (negatiivisenkin) ainakin ulospäin positiivisesti.

        Joskus sorrun seurassakin siihen, (jos minua ei huomioida) että jään vain tuijottelemaan jonnekin kauas ja miettimään kaikennäköisiä asioita.

        Muutaman vuoden aikana en ole vieläkään onnistunut saamaan selville, mikä minua oikein vaivaa, sillä en laske tätä oikeastaan masennukseksi vaan eräänlaiseksi mielialaksi... Ehkä olen vain niin tottunut siihen.

        Voisin kuitenkin kysyä, onko kenelläkään ollut aiemmin (ennen masennusta) elämässä käännekohtia, jotka olisivat muuttaneet paljonkin elämää, kuten läheisen kuolema, tai jokin muu vastaava? Itselläni tämä "masennuskausi" alkoi silloin, kun isäni kuoli. Tästä tapahtumastakin on jo usea vuosi, enkä oikeastaan enää usko "masennukseni" johtuvan siitä, mutta aina ei voi olla varma.

        Ja vaikka olenkin omasta mielestäni hyvinkin perillä itsestäni, ihmettelen joskus miten pääni oikein toimii... Aina ei voi olla perillä omasta ajatusten juoksustaan, eikö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe