miksi lukioon?

9si

Eli miksi menisin lukioon kun jatko opinto kelpoisuus ammattikoulusta on aivan sama? Eikä lukiosta edes valmistu mihinkään ammattiin?
Perustelkaa lukiolaiset ja muutkin,
yhteishaku on kohta ja olen ihan...?

47

5149

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assi

No ei kai se nyt ihan sama ole jatko-opintojen kannalta ole, onko käynyt amiksen vai lukion. Lukiopohjaa tarvitaan tosi moneen paikkaan. Omasta mielestäni juuri niihin mielenkiintoisimpiin paikkoihin. Enpä osaa lukion paremmuutta mitenkään erityisemmin perustella. Omalla kohdalla lukioon meno on aina ollut itsestäänselvyys. Löytyy vähän kunnianhimoa...

• mää

Ja saat hyvän yleisissivistyksen.Muutamia vuosia sitten se kuulosti pelkältä kliseeltä,mutta ei!Kyllä siellä oppii paljon tällaista tärkeää "yleistietoa".
        Niin,ja lukiosta on hvyä jatkaa.Tietenkin edellyttäen,että on sen sen verran hyvin käynyt,että pääsee jatko-opiskelemaan.Einy mikään "´huippu" tarvi olla.
        Voithan sä käyä ammattillisen ja lukion yhtäaikaa!Ei oo vissiin paljon rankempaa,saattaa vaan kestää vajaa vuojen kauemmin.
        Ja jos sä tiedät (edes suuntaa),miksi "isona" haluat,niin kannattaa miettiä mihih meet.Jos esim.opettajaksi halut,ni lukio.Mutta jos hoitoala kiinnostaa niin terkka/sosteri on ihan hyvä vaihtoehto.
        Kuitenkin sen sanon että lukiossa täytyy tehä töitä,että saa numeroita,ja jos ei tee olllenkaan töitä,ei kovin pääse mihinkään opiskeleen.
        Mutta tsemiä sullle:)

• Jokunen
        mää kirjoitti:

Ja saat hyvän yleisissivistyksen.Muutamia vuosia sitten se kuulosti pelkältä kliseeltä,mutta ei!Kyllä siellä oppii paljon tällaista tärkeää "yleistietoa".
        Niin,ja lukiosta on hvyä jatkaa.Tietenkin edellyttäen,että on sen sen verran hyvin käynyt,että pääsee jatko-opiskelemaan.Einy mikään "´huippu" tarvi olla.
        Voithan sä käyä ammattillisen ja lukion yhtäaikaa!Ei oo vissiin paljon rankempaa,saattaa vaan kestää vajaa vuojen kauemmin.
        Ja jos sä tiedät (edes suuntaa),miksi "isona" haluat,niin kannattaa miettiä mihih meet.Jos esim.opettajaksi halut,ni lukio.Mutta jos hoitoala kiinnostaa niin terkka/sosteri on ihan hyvä vaihtoehto.
        Kuitenkin sen sanon että lukiossa täytyy tehä töitä,että saa numeroita,ja jos ei tee olllenkaan töitä,ei kovin pääse mihinkään opiskeleen.
        Mutta tsemiä sullle:)

"lukiossa täytyy tehä töitä,että saa numeroita" todella mielenkiintoinen havainto sinulta, mutta oletko havainnut että amiksessakin joutuu tekemään töitä?

• mää
        Jokunen kirjoitti:

"lukiossa täytyy tehä töitä,että saa numeroita" todella mielenkiintoinen havainto sinulta, mutta oletko havainnut että amiksessakin joutuu tekemään töitä?

amiksesta en ole puhunut mitään,enkä väittänyt etteikö tarvisi.VAikka nyt kyllä voisin väittää,ettei kyllä hirveesti tarvi.Mun veljet on amiksess,ihan hyviä numeroita tulee (yksi sai jopa stiependin)vaikkei tee muuta kuin korkeintaan kokeisiin edellisenä iltana kertaa eikä lintsaa paljon.Eikä kyllä tule läksyä,ainakaan viikottain.
        *monen amislaisen läheinen*

Ps.Amis on kuitenkin joillein ihan hyvä paikka!
        En väheksy tms.

• esais
        mää kirjoitti:

amiksesta en ole puhunut mitään,enkä väittänyt etteikö tarvisi.VAikka nyt kyllä voisin väittää,ettei kyllä hirveesti tarvi.Mun veljet on amiksess,ihan hyviä numeroita tulee (yksi sai jopa stiependin)vaikkei tee muuta kuin korkeintaan kokeisiin edellisenä iltana kertaa eikä lintsaa paljon.Eikä kyllä tule läksyä,ainakaan viikottain.
        *monen amislaisen läheinen*

Ps.Amis on kuitenkin joillein ihan hyvä paikka!
        En väheksy tms.

Itse olen käynyt lukion kaksi vuotta sitten. Siellä pitää tehdä hommia, mutta ei lukio mikään rääkkäyspaikka ole. Toki ylppärit vaatii aika paljon ponnisteluja, mutta kova työ myös palkitaan.

Amislaisia olen sen verran seurannut, että olen huomannut, ettei siellä tarvitse tehdä hommia juurikaan menestyäkseen.

Tämän viestiketjun aloittajalle suosittelen ehdottomasti lukioonmenoa. Lukio takaa - kuten edellä joku sanoikin - mukavan yleisivistyksen. Lisäksi ainoastaan lukiosta valmistuneet voivat hakea tiettyihin yliopistopaikkoihin. Amislaiset joutuvat kiertämään aina AMK:n kautta, mikä taas pidentää mahdollista valmistumista vuosikausilla. Yliopisto tarjoaa lisäksi monia mielenkiintoisia aloja, joita AMK ei tarjoa.

• Sasa
        Jokunen kirjoitti:

Monilla on se käsitys että lukio on vaan yks jatkopaikka mihin mennään yläasteen jälkeen. Pitänee muistuttaa et numeroo ei anneta ennenkuin kokeessa on puolet oikein. siitäkin saa 5-. lähinnä Mää varmaan tarkoitti myös sitä että lukiossa on vaikeempaa kuin esim yläasteella. Suosittelen ERITTÄIN lämpimästi jokaiselle hyvää pohjaa ruotsille yläasteelta, ettei tarvii lukiossa oppii vast sitä. Papereit ei saa jos ei oo käyny vähintään viittä ruotsin kurssii ja neljäst on saatava vähintään femma.

• XDJIPIylilaakeri

Niin mieti uudestan kumpi on parempi hyvä esimerkki on että amuksesta tulee parturi 1500€ ja lukiolaisesta tulee ylilääkäri 9 000€!!!!?

• sikke

Itse menin lukioon, koska tiesin mitä haluan isona tehdä ja jatko-opintoja ajatellen lukio oli minulle parempi vaihtoehto kuin ammattikoulu. Ja tämäkin lähinnä kai siksi, että halusin lukea kieliä.
      Parhain vaihtoehto kai olisi käydä molemmat samassa, jos on yhtään hajua mitä haluaisi tehdä. Saa riittävän yleisivistävän koulutuksen jatkoa ajatellen ja toisaalta, saa ammatin, jolloin on helpompi saa esim. kesätöitä.

• 1.Ammattikoululaisen jatkoopintokelpoisuus ei todellakaan ole sama, kuin lukiolaisen. Et pääse puoliinkaan niistä paikoista käytyäsi ammattikoulun, mihin pääsisit lukion käytyäsi.

2. Ammattikoulussa on vain muutama linja valittavanaan... Kun käyt lukion, sulla on enemmän valinnan varaa jatkokoulutuspaikoista.

3. ammattikoulun kautta hankitut ammatit ovat usein huonosti palkattuja, tai työntekijöitä on jo ihan liikaa, joten jäät sitten työttömäksi. (Ei koske kaikkia aloja, mutta aika monia) Olet siis tavallaan kouluttautunut "turhaan"

4. 15 vuotiaana minä en ainakaan tiennyt mitä todella halusin tehdä aikuisena. Kun taas 19 vuotiaana, lukion suorittaneena minulla on jo parempi käsitys, mitkä hommat kannattaa ja mitä todella haluan.

5. Ammattikoulussa opiskelet vain yhtä alaa ja jos se jostain syystä ei enää huvitakaan, niin sitten vaan opinnot seis ja aika on mennyt hukkaan. Lukiossa taas et opiskele mihinkään tiettyyn ammattiin!

6. Jos työnantajalle ilmoittautuu 2 työnhakijaa. Ensimmäinen on lukionkäynyt myöhemmin ammattikoulussa sähkömieheksi opiskellut ihminen ja toinen on vain ammattikoulun käynyt sähkömies... Voit vain miettiä, kummanko työn antaja valitsee...

Kaverit joskus kehuskelivat, että "sitten kun sä pääset ylioppilaaks mepä ollaankin jo töissä lälläslää" Valitettavasti ei pidä paikkaansa. Melkein kaikilta linjoilta amiksesta saat vain sen perustutkinnon 3:ssa vuodessa... Tottakai on siitä jatkettava eteenpäin. Ja toisekseen jotlut alat, kuten graafinen on niin huonosti työllistetty ala, että kaverini luki nokomaa ammattia ihan turhaan!! (Työttömänä on nykyään)

• Emma

Jos haluat yleissivistystä niin kannattaa mennä lukioon! Ammattikoulusta saat jonkin paska-ammatin, jota joudut tekemään huonolla palkalla! Lukion käyneenä sanon, että lukioon!

• amista käyvä

Aika monessa ammattiin valmistavassa työssä, kuten sosiaali- ja terveysalalla on todellakin töitä tarjolla enemmän kuin tarvittaisiinkaan! Yleissivistystä saa myös iän myötä ja töitä tehdessä yms. Jos menestyy yläasteella hyvin, saa 8 ja ysejä niin lukiossa se voi olla ihan toisin, saakin 5, 6 ja 7! Näin kävi minullakin, tosin kävin lukiota aika vähän aikaa. Peruskoulussa sain 8, lukiossa ensimmäisen koeviikon jälkeen numerot olivat: 6,6,5,5- ja 5 . Eli olin just ja just päässyt läpi niistä. Se on kyllä totta että täällä ammattikoulussa ei tule paljoa läksyjä, mutta jos on kiinnostunut alasta niin siitä lukee ihan mielellään juttuja. Se on myös mukavaa kun välillä pääsee työelämään harjoittelemaan ettei tarvitse kokoajan istua koulun penkillä. onhan se lukio yleissivistävää...

• juuha
        amista käyvä kirjoitti:

Aika monessa ammattiin valmistavassa työssä, kuten sosiaali- ja terveysalalla on todellakin töitä tarjolla enemmän kuin tarvittaisiinkaan! Yleissivistystä saa myös iän myötä ja töitä tehdessä yms. Jos menestyy yläasteella hyvin, saa 8 ja ysejä niin lukiossa se voi olla ihan toisin, saakin 5, 6 ja 7! Näin kävi minullakin, tosin kävin lukiota aika vähän aikaa. Peruskoulussa sain 8, lukiossa ensimmäisen koeviikon jälkeen numerot olivat: 6,6,5,5- ja 5 . Eli olin just ja just päässyt läpi niistä. Se on kyllä totta että täällä ammattikoulussa ei tule paljoa läksyjä, mutta jos on kiinnostunut alasta niin siitä lukee ihan mielellään juttuja. Se on myös mukavaa kun välillä pääsee työelämään harjoittelemaan ettei tarvitse kokoajan istua koulun penkillä. onhan se lukio yleissivistävää...

Olen aloittanut lukion syksyllä 02 ja olen jo ehtinyt kyllästyä koko paikkaan.
        Minulla oli peruskoulussa tapana lukea asiat hyvin ja lukea kokeisiin kunnolla ja yleensä se myös näkyi yseinä ja kymppeinä.
        Sitten aloin kyllästyä kouluun pahimman murrosiän myötä kasilla.. ei sitte enää lukeminen maistunutkaan, kuin ennen.

Nyt olen lukiossa ja olen turhautunut, en tiedä mihin haluan, en tiedä mitä haluan lukea.
        Opiskeltavat aineet ovat tylsiä, samat asiat käydään uudelleen mitkä olen jo aikoja sitten opetellut hikurina.. Tylsistyttää! Ihan tosissaan!
        Saan ihan hyviä numeroita vaikka en lukisi ollenkaan. Mutta silti musta tuntuu että tää ei oo mun juttu!

Kaikki päivät täyttyvät pakollisista "yleissivistävistä" aineista joita en välittäisi uudelleen kuunnella/ osallistua opetukseen. Mitä minä teen runontulkinta taidoilla.. helvetti että on kehittävää! Ihan pakosta alan ajatella muuta vaihtoehtoa, miksi ihmisen elämä täytyy täyttää ainaisella pänttäämisellä ja koko maailman "turhuuksien" opettelulla uudelleen ja uudelleen.
        Lukio on ainut paikka joka "antaa aikaa" pohtia minne haluaa. En ole asiasta niin varma, sillä minulla ei ole nykyään aikaa mihinkään. Ja sitten kun pitäisi opiskella, en tee sitä, koska tiedän että se on turhaa... kerran opittua.
        Onhan se totta että kaikki vaikeutuu seuraavana vuonna.. jee Mitähän siellä oppisi?
        Mikä on tämän homman itu? Opetellapa moolimassan, ainemäärän laskut.. jne.
        Sitten on tullut puheeksi, että miksi opiskelen? -"Elämää varten! Elämää! "

Aika tyhjentävä vastaus, elämään minä tarvitsen mahdollisemman monimutkaisen käsityksen fysiikan ja kemian alueilta.. voin ajatella miten eri hiukkaset ´paskan vitut minä tuolla tiedolla mitään tee.. siitä kukaan mihinkään kostu, muutakun joku uusi Einstein!

Olen siis ihan ääliö vai? Kiitos vaan, vielä tyhmempiä olette te jotka sulattaa ton peeaskan. nii! Ihanaa.. eikun vaan lukemaan ruotsia.. ihanaa kertakaikkiaan... ai että minä niin tykkään tästä.. :)

Ammattikouluun MARS! :)

• Hanna
        juuha kirjoitti:

Minulla oli peruskoulussa tapana lukea asiat hyvin ja lukea kokeisiin kunnolla ja yleensä se myös näkyi yseinä ja kymppeinä.
        Sitten aloin kyllästyä kouluun pahimman murrosiän myötä kasilla.. ei sitte enää lukeminen maistunutkaan, kuin ennen.

Nyt olen lukiossa ja olen turhautunut, en tiedä mihin haluan, en tiedä mitä haluan lukea.
        Opiskeltavat aineet ovat tylsiä, samat asiat käydään uudelleen mitkä olen jo aikoja sitten opetellut hikurina.. Tylsistyttää! Ihan tosissaan!
        Saan ihan hyviä numeroita vaikka en lukisi ollenkaan. Mutta silti musta tuntuu että tää ei oo mun juttu!

Kaikki päivät täyttyvät pakollisista "yleissivistävistä" aineista joita en välittäisi uudelleen kuunnella/ osallistua opetukseen. Mitä minä teen runontulkinta taidoilla.. helvetti että on kehittävää! Ihan pakosta alan ajatella muuta vaihtoehtoa, miksi ihmisen elämä täytyy täyttää ainaisella pänttäämisellä ja koko maailman "turhuuksien" opettelulla uudelleen ja uudelleen.
        Lukio on ainut paikka joka "antaa aikaa" pohtia minne haluaa. En ole asiasta niin varma, sillä minulla ei ole nykyään aikaa mihinkään. Ja sitten kun pitäisi opiskella, en tee sitä, koska tiedän että se on turhaa... kerran opittua.
        Onhan se totta että kaikki vaikeutuu seuraavana vuonna.. jee Mitähän siellä oppisi?

Aika tyhjentävä vastaus, elämään minä tarvitsen mahdollisemman monimutkaisen käsityksen fysiikan ja kemian alueilta.. voin ajatella miten eri hiukkaset ´paskan vitut minä tuolla tiedolla mitään tee.. siitä kukaan mihinkään kostu, muutakun joku uusi Einstein!

Olen siis ihan ääliö vai? Kiitos vaan, vielä tyhmempiä olette te jotka sulattaa ton peeaskan. nii! Ihanaa.. eikun vaan lukemaan ruotsia.. ihanaa kertakaikkiaan... ai että minä niin tykkään tästä.. :)

Kuules... Kaikkia tuo koulu tympii joskus. Luuletko, ettei meitä amiksia yhtään kyllästytä? Ei se ole ruoho vihreämpää tälläkään puolella. Itse olisin mennyt lukioon jos olisin päässyt, mutta kun ei arvosanat riittäneet lähdin opiskelemaan terveydenhoitajaksi. Välillä on ihan siedettävää, mutta nyt taas joululoman jälkeen masentaa herätä aikaisin kouluun ja istua siellä 8 tuntia. Täällä terv. huolto-puolella me vasta monimutkaisia juttuja opiskelemme. On vaikka mitä lääketieteen termejä, vaikeita laskuja ja muuta "kivaa"
        Niin se on läes joka paikassa. Kato ei tää jatko-opiskelu ole enää missään yhtä helppoo, kuin oli yläasteopiskelu... Sinne vaan raahautui kavereiden kanssa notkumaan, mutta nyt on tehtävä töitä tosissaan, jos meinaa pärjätä. Ja sitten se ihanuus vasta koittaakin, kun työelämä alkaa, sehän se vasta tympiikin. Monet työläiset ikävöivätkin, niitä opiskeluaikojaan =)

• juuha
        Hanna kirjoitti:

Kuules... Kaikkia tuo koulu tympii joskus. Luuletko, ettei meitä amiksia yhtään kyllästytä? Ei se ole ruoho vihreämpää tälläkään puolella. Itse olisin mennyt lukioon jos olisin päässyt, mutta kun ei arvosanat riittäneet lähdin opiskelemaan terveydenhoitajaksi. Välillä on ihan siedettävää, mutta nyt taas joululoman jälkeen masentaa herätä aikaisin kouluun ja istua siellä 8 tuntia. Täällä terv. huolto-puolella me vasta monimutkaisia juttuja opiskelemme. On vaikka mitä lääketieteen termejä, vaikeita laskuja ja muuta "kivaa"
        Niin se on läes joka paikassa. Kato ei tää jatko-opiskelu ole enää missään yhtä helppoo, kuin oli yläasteopiskelu... Sinne vaan raahautui kavereiden kanssa notkumaan, mutta nyt on tehtävä töitä tosissaan, jos meinaa pärjätä. Ja sitten se ihanuus vasta koittaakin, kun työelämä alkaa, sehän se vasta tympiikin. Monet työläiset ikävöivätkin, niitä opiskeluaikojaan =)

No voi vitt. Tarkotanki että niille opituille asioille ois jotain käyttööki sitte työssä.
        :) Nii en mä vaikeita laskuja pelkää.. enkä ongelmia.. kunhan vaan ois käyttöö sille helvetin päntätylle tiedolle.. eikä turhaan veis mun aivokapasiteettia ku se muutenki uhkaa loppua.. on antanu jo mikrosohvi varotuksen... muisti ee riitä osta lissee.

• ylletröja
        juuha kirjoitti:

No voi vitt. Tarkotanki että niille opituille asioille ois jotain käyttööki sitte työssä.
        :) Nii en mä vaikeita laskuja pelkää.. enkä ongelmia.. kunhan vaan ois käyttöö sille helvetin päntätylle tiedolle.. eikä turhaan veis mun aivokapasiteettia ku se muutenki uhkaa loppua.. on antanu jo mikrosohvi varotuksen... muisti ee riitä osta lissee.

'Juuha' sun kannattaa kyllä päntätä vielä lisää tietoa, ellet vielä tiennyt, ettei ihmisen muistikapasiteetti lopu kesken. Todellisuudessa käytämme vain 10%:a aivoista.

Ja valitit tossa aikaisemmassa viestissä, ettei lukio tarjoa sinulle haasteita. En voi olla varma, mutta luulenpa vaan, että olet väärässä. Pitkän matskun luulisi ainakin askarruttavan sivistynyttä mieltäsi. Niin, ja voithan sinä jo aloittaa valmentautumisen ylppäreihin, vaikka oletkin vasta alussa. Tai käy lukio kahdessa vuodessa. Siinä sinulle haastetta.

• juuha
        ylletröja kirjoitti:

'Juuha' sun kannattaa kyllä päntätä vielä lisää tietoa, ellet vielä tiennyt, ettei ihmisen muistikapasiteetti lopu kesken. Todellisuudessa käytämme vain 10%:a aivoista.

Ja valitit tossa aikaisemmassa viestissä, ettei lukio tarjoa sinulle haasteita. En voi olla varma, mutta luulenpa vaan, että olet väärässä. Pitkän matskun luulisi ainakin askarruttavan sivistynyttä mieltäsi. Niin, ja voithan sinä jo aloittaa valmentautumisen ylppäreihin, vaikka oletkin vasta alussa. Tai käy lukio kahdessa vuodessa. Siinä sinulle haastetta.

Tarkotan että se vanhan kertaus ottaa päähän..
        Nii ja onhan siinä haastetta toki, mutta olen kyllästynyt koko kouluun enkä välittäisi sitä käydä.. :)

• sininenontaiwas
        juuha kirjoitti:

Vai lukio turhauttava. Valitsepa pitkä matematiikka, fyken ja kemian syventävät samoin bilsan ja kielien, psykaa ja yhteiskuntaoppia enemmän ku pakolliset ja kerro sitten.

• hei,moi

Se on oikeestaan aivan henkilöstä kiinni kumpi sopii paremmin... monissa viesteissä on selitelty lukion parempia puolia ja niitä ei voi kieltää. Niinkuin ei sitäkään että lukiossa hyvien numeroiden eteen täytyy tehdä työtä.

Mutta kuten jo sanoin, se riippuu siitä, luuleeko itse pitävänsä - lukemisesta. Sillä sitähän lukio on. Käytäntöä on vain ihan muutamassa soveltavassa kurssissa, lukuun ottamatta taide aineita. Jos lukeminen on työn ja tuskan takana, ei lukio luultavasti oo se oikee paikka....

• ysi

Sehän riippuu ihan henkilöstä kumpi on parempi vaihtoehto, amis vai lukio. Mutta kaikki ei oo niin onnellisessa tilanteessa, että tietää jo 16 vuotiaana mihin ammattiin haluaa. Lukiossa saa kolme vuotta lisäaikaa miettiä tota asiaa.

• saa

Saahan ammattikoulunkin jälkeen jatkaa ,missä haluaa.Ja onpahan jo yksi ammatti- lukiolaisella ei yhtään. Pelkkä yo ei kelpaa tänäpäivänä minnekään;eikä niitä yliopistopaikkoja kaikille 40.000 :lle riitä!Saatatte istua kuitenkin vielä amiksessa ,jos ammatin haluatte.

• masa
        saa kirjoitti:

Saahan ammattikoulunkin jälkeen jatkaa ,missä haluaa.Ja onpahan jo yksi ammatti- lukiolaisella ei yhtään. Pelkkä yo ei kelpaa tänäpäivänä minnekään;eikä niitä yliopistopaikkoja kaikille 40.000 :lle riitä!Saatatte istua kuitenkin vielä amiksessa ,jos ammatin haluatte.

kummasti kyllä lukiopohjalta pääsee helpommin yliopistoihin,TKK:lle tai ammattikorkeakouluihin.
        sitä on sitten turha joskus itkeä jos saa ammattikoulun papereilla huonoa palkkaa. itse on valinnan tehny.

• Katri
        masa kirjoitti:

kummasti kyllä lukiopohjalta pääsee helpommin yliopistoihin,TKK:lle tai ammattikorkeakouluihin.
        sitä on sitten turha joskus itkeä jos saa ammattikoulun papereilla huonoa palkkaa. itse on valinnan tehny.

Keronpahan vaan että esimerkiksi taide- ja kulttuurialan amk-koulutukseen pääse helpommin amiksen käyneet kuin lukion käyneet!

• luk1olainen
        Katri kirjoitti:

Keronpahan vaan että esimerkiksi taide- ja kulttuurialan amk-koulutukseen pääse helpommin amiksen käyneet kuin lukion käyneet!

taide- ja kulttuurialan amk -koulutusta varten voi lukiossa tehdä erillisen kuvistutkielman, joka edesauttaa sisäänpääsyä, toisaalta tällaisella kulttuurialalla työllistyminen on äärimmäisen vaikeaa niin mietin, että jos ei ole mahdollisuutta lähteä lukemaan täysin jotain muuta, paremmin työllistyvää alaa 2. asteen tutkinnon pohjalta (kuten esimerkiksi lukiosta), niin tämäkin opiskelu voi olla täysin "turhaa" ja johtaa vain työttömyyteen

• Mörkö

Eikö se nyt ole niin, että ainoastaan yliopistot tuottaa vaikeuksia ammattikoulupohjalta? Ammattikorkeat kyllä pisteytyksessään katsovat hyvin pitkälti kaikki hakijoita samalla viivalla. Yliopistoonkin on oikeus kolmevuotisen ammattitutkinnon jälkeen hakea, saattaa tosin olla että loppuu yleissivistävät taidot kesken kun ilman pääsykoetta ei sisään pääse (pitkä matematiikka ja laaja fysiikka, muuta hyötyä koko lukiosta ei ole). Jos rahkeita riittää ja aitoa älyä niin oikeuden hakea saa kyllä kumpaisestakin laitoksesta, lukiosta ja amiksesta.

Paperilla, teoriassa se menee näin, eikö totta? Ota siis jo tässä vaiheessa kauniiseen kätöseen jotain faktatietoa siitä mitä voit yliopistoissa opiskella, mieti sitten löytyykö sieltä mielenkiintoisia aloja ja sen perusteella sitten valitset. Jos on itsestäänselvyys että haluat yliopistoon jotain lukemaan niin lukio preppaa hyvin ja antaa mahikset pelkillä papereilla hypätä koulunpenkille, jos taas ammattikorkeaan tietylle linjalle niin valitse mahdollisesti samaa linjaa oleva ammattikoulun linja.

• Doris

Itse opiskelen ammatti-lukiossa, ja olen valintaani hyvin tyytyväinen, töitä se teettää, mutta miksi valita jomopikumpi kun voi valita MOLEMMAT??!!!!

• Salla

Jaa, että opiskelette sekä lukion 75 kurssia (tästähän yleissivistyksessä on kyse) JA opiskelette ammatin samaan aikaan? Hämmästyttävän ahkeraa, onneksi olkoon.

• been there

Minä en ollut varma aikoinani mitä edes halusin opiskella ja saadakseni lisäaikaa miettiä, menin lukioon. Ja voin sanoa nyt 26 ikävuoden kokemuksella, en halua loukata ketään, mutta kyllä lukio tarjoaa yleissivistyksen aakkoset... ammattikoulussa valmistut ammattiin ja eihän se takaa uraa. Mutta päätös on hekilökohtainen!!

• Joonas

Eipä se lukiokaan sitä uraa takaa, tarjotaan vähän enemmän yleissivistystä, mutta se mitä sillä teet on oma asiasi.

Kaveripiirissäni on amispohjaisia insinöörejä työelämässä ja työttömiä ylioppilaita, joista muutaman voisi luokitella dokuksi.

Niinkuin sanoit päätös on henkilökohtainen ja jokaisen tulee tehdä oma valinta!

• 9si

kaikista vastauksista:)
      Taidan sitten tästäkin viisastuneena suunnata lukioon.

• kyllästynyt

syvältä...mä käyn ammattilukiota ja onneksi otin myös tuon ammattipuolen!
      Ala jota opiskelen on todella mielenkiintoinen ja saan sieltä hyviä numeroita..
      Lukiossa oletetaan että kaikki sisäistetään heti kun asia opetetaan, eikä se mene niin...
      Onhan lukio hyvä vaihtoehto jos ei tiedä minne menee, mutta mulle on sanottu et lukion papereilla ei ole enää minkäänlaista arvoa, varsinkaa huonoilla papereilla...
      Yritän käydä nyt sen lukionkin läpi, jos saan parempia numeroita kuin 4...

• juuha

Olisinpa minullakin mahdollisuus valita ammattilukio, mutta ainut mahdollisuus on kaksoistutkinto, että käyn toisessa paikassa jaksottain. (Luultavasti tarkoitit sitä)
        Kumminkin otin pelkän lukion, koska se oli niin kivuton ja helppo päätös. Kumminkin olen alkanut todenteolla katumaan päätöstäni, koska motivaationi on nyt niin alhainen että itsekin ihmettelen. Jos opiskelu olisi käytännönläheisempää, olisin varmasti innoissani.. mutta ku ei niin ei. Ihan pistää vihaksi!

• aavanmerentuollapuol

Moneen paikkaanhan on pääsykokeet jos ei oo ollut kypsyyttä lukiossa opiskella vaikka päätä riittäisi. Sitten on ne vaikka kuinka opiskelevat ahkerasti niin silti saa keskinkertaista huonompia numeroita.

• vittuuntunu

aloitin syksyl -02 ja oon jo valmis lopettaa (minkä itse asias teen pian). Lukioon ei todellakaan kannata mennä jos ne opiskeltavat aineet ei kiinosta. Siis mitä helvettiä mä teen jollakin vaikeil kemian kaavoilla ym. sellasella paskalla? Mun päähän tuskin on jäänyt mitään täältä, maksanut vaan turhaan kirjoist, tuhlannu aikaani ja väsyttäny itteni loppuun. Turha muuten sit valittaa mulle et lukio on hyödyllinen ja muuta paskaa, jos te tietäisitte mun tulevaisuuden suunnitelmat, tietäisitte et mähän en paljoo lukiost hyödy. En ees tiiä miks tulin tänne läävään, en halunnu mennä amikseen ku siel ei ollu linjaa mulle, mut nyt tuntuu et seki ois parempi vaihtoehto, voi olla et siit ois jotain hyötyykin. En kuvitellu et lukio ois mitenkään helppoo, mut nytku koulu kiinnostaa päivä päivält vähemmän, niin se tekee siit vaan kauheempaa. Nyt on tullu lintsattuukin paljon, lintsaan parhaillaan :). Mä en ollu yläasteel näin laiska oppilas.. Kyll mua jotku jutut kiinnostaakin, mut miks ne pitää saatana opettaa niin tylsästi??!!!
      Kyll elämän koulu on paras koulu. Koht oon pois täält koulust ja toivottavasti aika pian myös täält saatanan käpyläst. Sori nyt kaikille tää purkaus, oon vaan niin vitun vittuuntunu! Hei muuten, Ritarikunnan "Mä en jaksa" on helvetin hyvä vitutusbiisi, jos joku tietää biisin, niin tiedoks et siihen on tiivistetty mun ajatukset.
      Tää on mun elämäni, joten eiköhän oo mun aikani elää sitä!!!!!!

• Minaah

Joo lopeta vaan lukio jo heti ens viikolla ja rupee norkoileen kotona pennittömänä... Voithan toki mennä amikseen ja arpoo mille linjalle meet--> opiskelet jonkun paskan ammatin--> elät työttömänä!!

Se nyt vaan on niin, että tuskin se koulu ketään niin vitusti kiinnostaa, et sinne ihan vapaa ehtosesti tulis. Mut pakko vaan mennä jos meinaa elämässään pärjätä. Kato sellasta se on, kun kasvetaan aikuisiks... Ei mikään oo enää nii helppoo kun ennen. Ei lukiossa eikä amiksessa!! Mitä sä sit lukiosta oikeen luulit, ai et lauleskellaan lastenlauluja, pelaillaan ja piirretään???

Tuskin sä niillä kemian kaavoilla elämässäs mitään teetkään, mut kun osaat ne lukioaikana ja veät hyvän numeron kemiasta ja muista aineista, niin pääset vaikka mihin.

• Maria

Toisen vuoden lukio-opiskelijana voisin kyllä todeta, että jos lukiosta ei muuta hyötyä ole (kyseenalaistan kylläkin hyödyttömyyden..), niin on se ainakin pirun yleissivistävä ja hauska paikka (ainakin pääset vanhojen tansseihin ja abiristeilylle..)

• etälukiolainen

Lukekaa "Luikio on nörteile!", sieltä "antakaa kun täti kertoo", ettei tartte uudestaan kaikkee kirjottaa! Hus, lukioon siitä !!!

• kgfhgkf

Kaikella kuunnioituksella ymmärrän hyvin, että kaikkia kirjojen ulkoa opetteleminen ei vain kiinnosta (ei aina itseänikään) vaikka olenkin lukiossa. Mutta tässä vaiheessa sinun on ehkä hyvä tietää, että vain yliopppilaat voivat hakea yliopistoihin/korkeakouluhin.
      Eli jatko-opintomahdollisuudet amiksessa eivät todellakaan ole yhtä laajat kuin lukiossa. Tosin oikeassa olet siinä, että lukiolaisen pääsy työelämään ei ole yhtä helppoa, sillä yo-tutkinto ei sinänsä kouluta vielä mihinkään tiettyyn suuntaan.

• Amislainen

Niinpä ja sinun olisi myös hyvä tietää, että ammatikoulupohjaltakin voi hakea yliopistoihin/korkeakouluihin eri asia on sitten pääsetkö vai etkö, mutta sehän on vain sinusta itsestäsi kiinni.

Ihmettelen mitä siellä lukiossa nykyään jatko-opinnoista höpötetään kun tälläinen amislainenkin tietää asiat paremmin...

• tintintantin

Sehän on siitä kiinni onko älliä vai ei ? eli jos oot peruskouölussa yli ysin oppilas ollut ja ne numerot on tulleet kerran lukasemalla niin tottakai lukioon ja sitten yliopistoon lääkiksee3n, oikikseen, polille tai kauppakorkeeseen.

• Hordak

Bravo! Ei tää olekaan kuin 9 1/2 vuotta vanha ketju.

• dyheil
        Hordak kirjoitti:

Bravo! Ei tää olekaan kuin 9 1/2 vuotta vanha ketju.

Onko sillä väliä, luultavasti samaa miettii moni joka vuosi.

• UraToiveVaikuttaa

Kannattaa tosiaan miettiä sitä mihin ammattiin haluaa, koska jatko-opintomahdollisuudet on jokseenkin samat kävit sitten kumman tahansa, lukion tai ammattikoulun.
      Mutta esimerkiksi yliopistoon taidetaan ottaa 80% ennakkovalintojen kautta, joihin siis vaaditaan ylioppilastutkinto, vain 20% on mahdollisuus päästä ilman sitä. (korjatkaa joku, jos olen väärässä) Mutta voit tosin suorittaa sen yo-tutkinnon myös ammattikoulussa.
      Jos et yhtään tiedä miksi haluat, niin lukiossa on toisaalta hyvää aikaa miettiä sitä. Mutta moneen "parempaankin" ammattiin saa hyvän pohjan myös ammattikoulusta. Lääkäriksi halutessa lähihoitajan koulutus tuskin haittaa, varmasti helpottaa sitten myöhemmässä vaiheessa, kun on jo vähän kokemusta alasta. Arkkitehdiksi taas hyvä pohja on suunnitteluassistentti (vanhalta nimeltään rakennuspiirtäjä), sieltä saa tosi hyvä pohjan siihen mitä se työ oikeasti on ja oppii jo käyttämään arkkitehdin työssä vaadittavia ohjelmia, autoCADia ja 3d-mallinnusohjelmia.

Tietysti kaikkien tärkein mietittävä on se, että kuinka kauan olet valmis opiskelemaan. Lukio ja ammattikoulu vievät molemmat sen 3 vuotta, mutta lukion jälkeen täytyy opiskella vielä vähintään 2 vuotta, jotta saa jonkinlaisen ammattiin valmentavan tutkinnon. Ja jos olet ahkera, niin ammattikoulussa on sen 3 vuoden aikana mahdollista suorittaa myös kaksoistutkinto, jolloin kirjoitat siis ylioppilaaksi samaan aikaan.

• 344

Lähihoitajan koulutus ei lääkärin ammatissa auta yhtään, samoin suunnitteluassistentin koulutuksen hyöty arkkitehdille on 0. Ei lähihoitjaj ole mikään apulääkäri, eikä suunnitteluassistentti osa-aikainen arkkitehti. Ihan eri hommista ja vaatimuksista on kyse. Molempia tarvitaan.
      Molempiin ammatteihin saa parhaan pohjan lukiosta. Samoin DI:ksi haluavan kannattaa käydä lukio, juristien myös.
      Jos haluaa lähihoitajaksi, leipuriksi, puusepäksi, lvi-asentajaksi, sitten amikseen.

Teoriassa amiksellakin on mahdollisuus korkeakouluun, mutta se opiskelu siellä on rakennettu lukiossa hankittujen tietojen pohjalle, esim. kielitaitovaatimukset.

• entinen lukiolainen

Lukiossa oppii kielet ja matikan paremmin. Ei tietysti millään A:n papereilla. Itsellä LLLEMM-rivi ja 9,0 ka ja opiskelen tradenomiksi. Katsellut merkonomeja sivusta, kun heille tekee tiukkaa päästä edes läpi monista kursseista, joista itse saan suhteellisen pienellä vaivalla 5. Eli on ollut hyötyä. Ruotsia tulee pakollisena AMK:ssakin, mikä ei minua ole haitannut, koska osaan kielen. Lukiokaan ei sen osaamista takaa, jossei sitä kirjota. On ruotsi ja englanti kuitenkin lukiossa vaativampaa kuin amiksessa.

• 5

YO-tutkinto on minimivaatimus jos joskus haaveilee vaikka USAaan muutosta.

• 36

Kuinka monta menestyksekästä henkilöä tiedät jotka ovat amiksessa kouluttautuneet? Autokorjaamon omistajia ei lasketa menestyksekkäiksi henkilöiksi.

• fjhgkhg

Lukio on tarkoitettu niille, joiden tähtäimenä on korkeakoulututkinto ja se antaa valmiuden sille.

Ammattikoulu on tarkoitettu niille, jotka eivät ole suorittamassa korkeakoulututkintoa vaan siirtyvät suoraan työelämään.

Ammattikoulu ei valmenna korkeakoulua varten vaan ammattiin (niin kuin sen kuuluukin tehdä) ja vaikka nykyään ammattikoulupätevyydellä on mahdollista hakea korkeakouluun, niin se on todella harvinaista joitain ammattikorkea linjoja lukuun ottamatta. Myöskin mahdollisuus sisäänpääsyyn on aika olematon kun vertaa lukion käyneisiin.

Yleensä Korkeakouluun siirtyvät amiksen käyneet käyvät ensin aikuislukion ...sattuneesta syystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe