Kroatian kiinteistöhintojen nykytilanne kiinnostaa, yleisesti ja ehkäpä pohjoinen seutu vielä enemmän.
Ajatus mahdollisena vakituisena / pääasuinpaikkana.
Tietenkin mahdollisten kiinteistöverojen suuruusluokka Suomeen verrattuna, sekä yleensäkin huomioitavat seikat kauppaa ajatellen.
Kommentit ja kokemukset tervetulleita.
Kiinteistöjen hinnoista
10
5693
Vastaukset
- ¨ll¨l¨ljmnoj
Kalliimpia kuin Suomessa
- Vee2
Asuntojen hinnat ovat kuten tuo yksi vastaaja tuossa totesi aikas kalliita, rannikolla ja Istrian niemimaalla.
Katso mun profiilista yhteystiedot ja laita meiliä, niin kerron tarkemmin asioista. Rannalla asunnot ovat 1000-3500 euroa neliö. Riippuu millaisen haluaa...
Meillä on loistava yhteistyökumppani Istriassa jolta olemme itse ostaneet pari asuntoa ja muutama tuttavakin...
Kuluista; Välittäjälle 3% notaarille pikkaisen, ja valtio nappaa 5%.- - ^ -
Olen kartoittamassa peruskuvioita eri EU-maiden suhteen, kiinteän asuinpaikan ollessa harkinnassa: Eri tulotyyppien verotuskäytännöt, kiinteistöjen hinnat ja niiden vuosittaiset verot, sosiaaliturva, terveydenhuollon taso ym.
Kroatia on yhtenä vaihtoehtona listalla, joskin kiinteistöhintojen syklin arvioiminen uusissa EU-maissa on hieman eri asia kuin vanhoissa maissa. Koukkasin mm. http://www.maris.hr sivuilla katsomassa tarjontaa ja hintapyyntöjä, suuntaa antavaa. Vaikuttaisi kuin juna olisi mennyt jo kauan sitten, ellei ole valmis hakeutumaan jonnekin suht' kauaksi takamaille.
Aihe luonnollisestikin jakaa mielipiteitä, itse olen kuitenkin vakuuttunut että Euroopan maissa yleensäkin ollaan syklin huipun tuntumassa kuten viimeksi 1990 paikkeilla. Kokonaisuudessaan pikemminkin myynti- kuin ostohetki riippuen henkilökohtaisesta tilanteesta ja suunnitelmista, aika näyttää.
Kylmää tekee kun ajattelen joidenkin nuorien ottavan lainaa 20-vuodeksi tai jopa ylikin, jostakin varsin vaatimattomasta Helsingin lähiö-kaksiosta...1994 vastaavalla investoinnilla olisi omassa talossa ja lyhyemmällä maksuajalla.
Toisaalta EU-maiden kuopukset, Romania ja Bulgaria saattaisivat tarjota kiinnostavia mahdollisuuksia sijoitusmielessä, muualla mahdolliset marginaalit lienee jo melko lailla kapeammat. Ellei voi / halua asettua paikan päälle, niin silloin lähinnä rakennusmaa selkein vaihtoehto.
Ps. Millainen on Kroatian kiinteitöveron taso? Joissakin maissa se melkoisen korkea vuosittainen kustannus. - Vee2
- ^ - kirjoitti:
Olen kartoittamassa peruskuvioita eri EU-maiden suhteen, kiinteän asuinpaikan ollessa harkinnassa: Eri tulotyyppien verotuskäytännöt, kiinteistöjen hinnat ja niiden vuosittaiset verot, sosiaaliturva, terveydenhuollon taso ym.
Kroatia on yhtenä vaihtoehtona listalla, joskin kiinteistöhintojen syklin arvioiminen uusissa EU-maissa on hieman eri asia kuin vanhoissa maissa. Koukkasin mm. http://www.maris.hr sivuilla katsomassa tarjontaa ja hintapyyntöjä, suuntaa antavaa. Vaikuttaisi kuin juna olisi mennyt jo kauan sitten, ellei ole valmis hakeutumaan jonnekin suht' kauaksi takamaille.
Aihe luonnollisestikin jakaa mielipiteitä, itse olen kuitenkin vakuuttunut että Euroopan maissa yleensäkin ollaan syklin huipun tuntumassa kuten viimeksi 1990 paikkeilla. Kokonaisuudessaan pikemminkin myynti- kuin ostohetki riippuen henkilökohtaisesta tilanteesta ja suunnitelmista, aika näyttää.
Kylmää tekee kun ajattelen joidenkin nuorien ottavan lainaa 20-vuodeksi tai jopa ylikin, jostakin varsin vaatimattomasta Helsingin lähiö-kaksiosta...1994 vastaavalla investoinnilla olisi omassa talossa ja lyhyemmällä maksuajalla.
Toisaalta EU-maiden kuopukset, Romania ja Bulgaria saattaisivat tarjota kiinnostavia mahdollisuuksia sijoitusmielessä, muualla mahdolliset marginaalit lienee jo melko lailla kapeammat. Ellei voi / halua asettua paikan päälle, niin silloin lähinnä rakennusmaa selkein vaihtoehto.
Ps. Millainen on Kroatian kiinteitöveron taso? Joissakin maissa se melkoisen korkea vuosittainen kustannus.Katsohan asuntojen hintoja seuraavista osoitteista.
www.internationalrealestatedirectory.com
www.realestatecroatia.com
Näistä osoitteista löytyy IHAN VARMASTI asunto Kroatiasta ja jos ei löydy ei ole ostamassa tai on jo todellakin jäänyt seisakkeelle.
Ei tarvitse olla Kroisos Pennonen hankkiakseen asuntoa Kroatiasta. Pankista sitä saa pelimerkkejä ihan kassikaupalla JA jos todella on muuttamassa pois täältä kannattaa asunto myydä pois (jollainen aika monella on joka muuttoaikeissa on) ja ostaa joku pienempi luukku täältä, tai vuokrata. Puutuit sijoituksen tuottoon. No jos olet ostamassa asuntoa pysyvään olemiseen sieltä, mitä ihmeen merkitystä oletetulla tuotto-odotuksella on silloin merkitystä? Eihän sitä olla sieltä siinätapauksessa ostamassa myyntiä varten vaan asumista varten. Hinnat kuitenkin pyyntihintojen mukaan nousevat 10-20 prosenttia vuodessa. On siinä tuottoa kerrakseen mutta tuotto ei toteudu jollei myy omaansa pois.
Minusta suurella osalla suomalaisista on sellainen yksi perusvika matkailussa. Ja se on mielestäni että sinne mennään missä on halvinta ja todella monelle se on ainoa kriteeri. Sitten ihmetellään miksi hotelli tai majapaikka on jossain periferiassa toisin kuin Sakujen tai Ruottalaisten.
Olen törmännyt monta kertaa Kroatiaa koskevissa keskusteluissa seuraaviin kysymyksiin: Eikös siellä sodita? Onko siellä halpaa tai varmaan siellä on halpaa? Ja nämä ovat ainoat asiat jotka kiinnostaa... Aika hassua mielestäni.
Kroatia ei ole halvin maa mutta varmasti kehityksessä valovuoden edellä Romaniaa ja Bulgariaa. VRT. Rikollisuuden ja korruption kitkeminen.
Ja ihan lopuksi totean, että mikäli analysoit kaikkea tuolla tyylillä, et tule koskaan muuttamaan Kroatiaan, etkä mihinkään muuhunkaan maahan. Kroatian tuloverotuksella ei kai liene mitään merkitystä jos haluat muuttaa Espanjaan. Jonnekin muutetaan aivan muin perustein, vaikka mainitsemillasi asioilla on toki merkitystä, ne eivät kai voi vaikuttaa minne muutat loppuiäksesi, vai voiko? VRT. Mikäli haluaisin muuttaa Ranskaan Provenceen (kuten 10vuotta sitten halusin) se olisi pitänyt tehdä. Ja jos nyt olisin muuttamassa sinne, se pitää tehdä.
Kiinteistövero on 5% ja kertakauppa. Välittäjä n. 3% ja notaari jonkun prosentinosan. Ja nämät nuoret jotka nyt ottavat lainaa eivät olleet ottamassa sitä 1994, vaan nyt kun on se aika että muutetaan yhteen tms...
Niin tai näin. Elämä on valintoja. - - ^ -
Vee2 kirjoitti:
Katsohan asuntojen hintoja seuraavista osoitteista.
Näistä osoitteista löytyy IHAN VARMASTI asunto Kroatiasta ja jos ei löydy ei ole ostamassa tai on jo todellakin jäänyt seisakkeelle.
Ei tarvitse olla Kroisos Pennonen hankkiakseen asuntoa Kroatiasta. Pankista sitä saa pelimerkkejä ihan kassikaupalla JA jos todella on muuttamassa pois täältä kannattaa asunto myydä pois (jollainen aika monella on joka muuttoaikeissa on) ja ostaa joku pienempi luukku täältä, tai vuokrata. Puutuit sijoituksen tuottoon. No jos olet ostamassa asuntoa pysyvään olemiseen sieltä, mitä ihmeen merkitystä oletetulla tuotto-odotuksella on silloin merkitystä? Eihän sitä olla sieltä siinätapauksessa ostamassa myyntiä varten vaan asumista varten. Hinnat kuitenkin pyyntihintojen mukaan nousevat 10-20 prosenttia vuodessa. On siinä tuottoa kerrakseen mutta tuotto ei toteudu jollei myy omaansa pois.
Minusta suurella osalla suomalaisista on sellainen yksi perusvika matkailussa. Ja se on mielestäni että sinne mennään missä on halvinta ja todella monelle se on ainoa kriteeri. Sitten ihmetellään miksi hotelli tai majapaikka on jossain periferiassa toisin kuin Sakujen tai Ruottalaisten.
Olen törmännyt monta kertaa Kroatiaa koskevissa keskusteluissa seuraaviin kysymyksiin: Eikös siellä sodita? Onko siellä halpaa tai varmaan siellä on halpaa? Ja nämä ovat ainoat asiat jotka kiinnostaa... Aika hassua mielestäni.
Kroatia ei ole halvin maa mutta varmasti kehityksessä valovuoden edellä Romaniaa ja Bulgariaa. VRT. Rikollisuuden ja korruption kitkeminen.
Ja ihan lopuksi totean, että mikäli analysoit kaikkea tuolla tyylillä, et tule koskaan muuttamaan Kroatiaan, etkä mihinkään muuhunkaan maahan. Kroatian tuloverotuksella ei kai liene mitään merkitystä jos haluat muuttaa Espanjaan. Jonnekin muutetaan aivan muin perustein, vaikka mainitsemillasi asioilla on toki merkitystä, ne eivät kai voi vaikuttaa minne muutat loppuiäksesi, vai voiko? VRT. Mikäli haluaisin muuttaa Ranskaan Provenceen (kuten 10vuotta sitten halusin) se olisi pitänyt tehdä. Ja jos nyt olisin muuttamassa sinne, se pitää tehdä.
Kiinteistövero on 5% ja kertakauppa. Välittäjä n. 3% ja notaari jonkun prosentinosan. Ja nämät nuoret jotka nyt ottavat lainaa eivät olleet ottamassa sitä 1994, vaan nyt kun on se aika että muutetaan yhteen tms...
Niin tai näin. Elämä on valintoja.Tuohon 'realestatecroatiaan' olinkin jo tutustunut tehdessäni pientä tutustumiskierrosta aiheeseen.
On monta tapaa lähestyä eri asioita, kuten asumistakin, standardia ei ole, on vain erilaisia tilanteita, suunnitelmia ja tavoitteita. Itselleni siihen liittyy aina jossakin määrin kate / bisnes / sykli ja tulevien erilaisten muuttuvien tilanteiden ja tekijöden ennakointi ja huomioon ottaminen.
Mikäli päätän asettua esimerkiksi Kroatiaan, niin on mahdollista tuon "asettumisen" jatkuvan vaikkapa kaksikymmentä vuotta, tai ainoastaan viisi vuotta, ennen uusien horisonttien avaamista toisaalle eri maahan.
Romania ja Bulgaria olivat pelkkiä sivuraiteita, ainoastaan bisnesmielessä, mahdollisia sijoituskohteita joista voisi hakea mahdollisen katteensa kolmen-viiden vuoden kuluttua pois.
Nuoret jotka hankkivat nyt ensiasuntoaan syklin huipun tuntumasta korkeilla hinnoilla ja pitkillä lainoilla ovat vastaavassa tilanteessa kuin ne jotka toimivat samoin 1998-1990. Omistusasuntoa vaihtavalle tilanne on erilainen. Tilanne on varmastikin kaikkein kärjistynein Helsingin seudulla. Mutta kuten sanottu, jokainen hioo oman analyysinsa ja aika näyttää miten se toteutuu.
Herätit kiinnostavan ajatuksen muutosta ulkomaille, johon tekee mieli reagoida kysymyksellä > Mitä tarkoittaa / sisältää muutto toiseen maahan?
- Onko se kakkos-, loma-asunto toisessa maassa jonne tehdään säännöllisesti lomamatkoja?
- Onko se vuoden parin työkommennus ulkomaille nykyisen tutun ja turvallisen työnantajan palveluksessa joka vielä hoitaa asunnon, lapsenvahdit ja ensivaipat ym. Tähän mahdolliseti vielä lisättynä kotimaisia kollegoita ja runsaasti "suomiseuraa" ja toimintaa paikan päällä?
Ja sitten kun pesti saapuu määräaikaansa palataan koti-Suomeen takaisin tuttuihin ja turvallisiin kuvioihin jotka odottavat valmiina palaajaa. Sitten on hyvä kertoa maailmanmatkaajan vakaumuksen syvällä rintaäänellä saunaillassa kavereille että "silloin kun asuin ulkomailla"...
...
Noin kymmenen vuotta sitten myin kaiken Suomessa pois, pakkasin tavarat autoon ja hankin menolipun Finjetille. Sillä tiellä edelleen olen, ilman ruisleipää ja salmiakkia tai Suomikerhoja, toistaiseksi edelleen elossa vaikka jonkun kerran on läheltä pitänyt. Kerran olen käynyt mielyttävällä lomalla Suomessa.
Kuten sanottu, kaikki on suhteellista ja jokainen tekee valintansa. - Vee2
- ^ - kirjoitti:
Tuohon 'realestatecroatiaan' olinkin jo tutustunut tehdessäni pientä tutustumiskierrosta aiheeseen.
On monta tapaa lähestyä eri asioita, kuten asumistakin, standardia ei ole, on vain erilaisia tilanteita, suunnitelmia ja tavoitteita. Itselleni siihen liittyy aina jossakin määrin kate / bisnes / sykli ja tulevien erilaisten muuttuvien tilanteiden ja tekijöden ennakointi ja huomioon ottaminen.
Mikäli päätän asettua esimerkiksi Kroatiaan, niin on mahdollista tuon "asettumisen" jatkuvan vaikkapa kaksikymmentä vuotta, tai ainoastaan viisi vuotta, ennen uusien horisonttien avaamista toisaalle eri maahan.
Romania ja Bulgaria olivat pelkkiä sivuraiteita, ainoastaan bisnesmielessä, mahdollisia sijoituskohteita joista voisi hakea mahdollisen katteensa kolmen-viiden vuoden kuluttua pois.
Nuoret jotka hankkivat nyt ensiasuntoaan syklin huipun tuntumasta korkeilla hinnoilla ja pitkillä lainoilla ovat vastaavassa tilanteessa kuin ne jotka toimivat samoin 1998-1990. Omistusasuntoa vaihtavalle tilanne on erilainen. Tilanne on varmastikin kaikkein kärjistynein Helsingin seudulla. Mutta kuten sanottu, jokainen hioo oman analyysinsa ja aika näyttää miten se toteutuu.
Herätit kiinnostavan ajatuksen muutosta ulkomaille, johon tekee mieli reagoida kysymyksellä > Mitä tarkoittaa / sisältää muutto toiseen maahan?
- Onko se kakkos-, loma-asunto toisessa maassa jonne tehdään säännöllisesti lomamatkoja?
- Onko se vuoden parin työkommennus ulkomaille nykyisen tutun ja turvallisen työnantajan palveluksessa joka vielä hoitaa asunnon, lapsenvahdit ja ensivaipat ym. Tähän mahdolliseti vielä lisättynä kotimaisia kollegoita ja runsaasti "suomiseuraa" ja toimintaa paikan päällä?
Ja sitten kun pesti saapuu määräaikaansa palataan koti-Suomeen takaisin tuttuihin ja turvallisiin kuvioihin jotka odottavat valmiina palaajaa. Sitten on hyvä kertoa maailmanmatkaajan vakaumuksen syvällä rintaäänellä saunaillassa kavereille että "silloin kun asuin ulkomailla"...
...
Noin kymmenen vuotta sitten myin kaiken Suomessa pois, pakkasin tavarat autoon ja hankin menolipun Finjetille. Sillä tiellä edelleen olen, ilman ruisleipää ja salmiakkia tai Suomikerhoja, toistaiseksi edelleen elossa vaikka jonkun kerran on läheltä pitänyt. Kerran olen käynyt mielyttävällä lomalla Suomessa.
Kuten sanottu, kaikki on suhteellista ja jokainen tekee valintansa.Ihan hyvä analyysi sun juttus. Tunnut olevan samalla aaltopituudella mun kanssa. Vastaus kysymykseesi, mitä on muutto ulkomaille?
Minulle muutto toiseen maahan tarkoittaa esim, omassa tapauksessani muuttoa pois Suomesta, iäksi tai hieman lyhyemmäksi ajaksi.
Itse ilman firmaa joka hommaa esikaupunkialueelta asunnon, lapsille perhepäivähoidon, palvelijan ja puutarhurin. Tää ois kai otsikossa töihin ulkomaille.
VAAN. Kaiken "poismyymistä" ja taaksejättämistä. Ehkä tänne sitten jäisi "kesämökki", kerrostaloyksiö/kaksio.
En myöskään kaipaa siellä suomiseuroja vaan haluaisin tulla yhdeksi heistä tuoden siihen oman pohjoisen hyytävän mausteeni. Jos siellä sitten suomiseura olisi ehkä voisin harkita mutta olen kuitenkin senverran valtavirrasta poikkeava tyyppi etten mä niissä rotareissa/leijonissa/pyöreän pöydän ritareissa kyllä viihtyisi. Eikä hekään minunkaan kanssani.
Paljon olen lukenut kirjoja ja lehtiä suomalaisten touhuista vaikka Espanjassa (mm. askelmerkit espanjaan ja ole-lehti) ja suomi on ahdas paikka ja rajoitteinen niin voi herranpeiksut miten tiukkapipoista on tuolla.
Muutto ulkomaille ei tarkoita useita käyntejä vuodessa ulkomaan kesämökille. Siis minun maailmassani. Se on lomailua. Voihan kesämökki olla vaikka saimaalla, turun saaristossa tai kuivalla maalla metsässä jossa lomaillaan.
Hauskaa etsintää, kyllä se paikka löytyy vaikka vain vähäksi aikaa ja onhan sanonta:
"Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru"!
Ikävää, ettei sitä Finjettiäkään enää ole siinä muodossa johon se oli tehty. Kaikki matkustjaliikenne Suomesta Saksaan on mennyt perseelleen. Toivottavasti nämät uudet Finnlinkin sinivalkoiset laivat muuttavat suunnan taas parempaan. Siis että ihminen ja maksava asiakas on toisen palkanmaksaja ja hyvinvoinnin tuoja, eikä rasite jota pitää tämäkin reissu tuossa sietää... Mutta voihan sille näyttä naamanorsunvitulla ilmettä... - tällä............
Vee2 kirjoitti:
Katsohan asuntojen hintoja seuraavista osoitteista.
Niin tai näin. Elämä on valintoja.Tarkoititko tällä lausella
"Ei tarvitse olla Kroisos Pennonen hankkiakseen asuntoa Kroatiasta. Pankista sitä saa pelimerkkejä ihan kassikaupalla"
Kroatian pankkeja? Saako sieltäkin rahoitusta ja jos, niin millaisilla ehdoilla? - Vee2
tällä............ kirjoitti:
Tarkoititko tällä lausella
"Ei tarvitse olla Kroisos Pennonen hankkiakseen asuntoa Kroatiasta. Pankista sitä saa pelimerkkejä ihan kassikaupalla"
Kroatian pankkeja? Saako sieltäkin rahoitusta ja jos, niin millaisilla ehdoilla?En tarkoittanut. Kroatialaisesta pankista ei ulkomaanpelle saa lainaa, eikä edes Visakorttia.
Kysyin tätä viimeviikolla (tätä pankkikorttiasiaa) omasta pankistani (Kroatiassa) ja he kertoivat ystävällisesti että heidän pankillaan on tällaiset säännöt. Vastasin, että ei hätää en sellaista vielä tarvitse kysyin uteliaisuuttani.
Pankkitilin avaaminen on sitten taasen maailman helpoin juttu. Pankin kulut ovat promilleja verrattuna meidän omien pankkien "Palvelumaksuihin".
Palvelu on ollut aina ystävällistä, englannin kielellä ja palvelukortin näytämällä saa maksupalvelussa olleet kuitit ja saldon printattuna paperille...ilmaiseksi.
Siis kyllä tuollaiset pankkisäännöt ja systeemit muutenkin menee aikatavalla samaa rataa kuin Suomessakin. Asiaa pitää miettiä myös oman itsensä kannalta jos olisi pankkiiri, että antaisinko minä rahaa lainaksi täysin tuntemattomalle henkilölle, joka vielä mölöttää outoa kieltä?
Ja kun vastaus on ei niin on helpompi sanoa ei kaikille jolloin kaikki ovat samalla viivalla. Eikä tarvitse sitten aina selitellä ja selitellä.
Minulla on muutamia ulkomaalaisia asiakkaita joiden lapset puhuvat täydellistä suomea (ovat siis syntyneet täällä tai muuttaneet hyvin nuorena) ja heidän vanhemmillaan on Pankin Visa kortti, ei siis VisaElectron vaan oikea Visa. En ole kehdannut kysyä ovatko he jo Suomen kansalaisia mutta luulen että ovat vaikka nämät vanhemmat puhuvatkin todella huonosti suomea. Yleensä lapset ovat "tulkanneet". Nämät "ulkomaalaiset" ovat mukavia ja hyviä asiakkaita.
Yhdenkin pojan isä sanoi, että oli kiva asioida ja yllätys että sai hyvää palvelua, koska hän ei saa sitä koskaan missään, vaan vartijat kulkevat perässä ja myyjät katsovat hitaasti ja epäilevät kokoajan (perhe on itänaapurista) varkaaksi.
Heistä ja varsinkin pojasta on tullut meille kantisasiakas...
No niin taas karkasi "mopo" käsistä kuten saarelallakin mutta varmasti sait vastauksen?
- Höpöhöpö
Tässäkin viestikejussa ja monissa keskusteluissa (soneran matkalaukkuja tää)käy ilmi, että asuntojen hinnat ovat korkeita välimeren rannoilla. Olen kuullut joidenkin sanovan että kroatian loma-asuntojen hinnalla saisi jo suomestakin asunnon.
Mitä siihe voisi sanoa? Tottavitussa on ja saa.
Mutta saako samalla asuntoa täältä lämpimästä, mukavasta ilmastosta? Saako täällä välimeren rannasta ja välimeren ilmastosta? Vai joutuuko siellä olemaan hyttysten syöttinä jossain takahikiällä niinku täällä?
Taitaa mökit metsäisen järven rannalla maksaa ihan vitusti mitä nyt oon Hesaria seurannu. Niillä hinnalla sais loma-asunnnon jo jostain muualta, vaikka sieltä kroatiasta. vai saako?- Vee2
Aika on pitkää tai sitten on vähän tekemistä kun viittii vielä vastata, järkeä vastaamisessa ei ole mutta minkäs teet? Siispä tässä pieniä "ajatuksia".
Kaikkia toisistaan irrallaan olevia asioita ei voi, eikä aina pidäkään verrata. Se, joka ihmettelee, että mitä järkeä on loma-asunnon ostosta ulkomailta, (mistä vaan) ei se millään selityksellä mene kyseisen henkilön järkeen. Vaikka miten perustelisi, törmäät aina kysymykseen, että mitä hyötyä siitä on? No mitä hyötyä?
Kuka ostaa lomapaikan mistäkin syystä ja syitä on niin monta kuin on ostajaakin. Niitä lomapaikkoja on sitten varsin paljon. Mökki kuivalla maalla, mökki järven rannalla, mökki saaristossa, mökki ulkomailla meren ääressä, mökki jossain pikkukylässä, mihin ei turismikaan ole vielä yltänyt, mökki asuntovaunun tai auton muodossa, tai mökki mp:n pyörien päällä, sitten on vielä nämä kovaa keskustelua herättäneet ja kritiikkiä saaneet lomaosakkeet, (joita minä en ymmärrä ollenkaan). Ja kun heitetään vielä mausteita soppaan voidaan miettiä mikä on oikea maa jos mökki pitää olla ulkomailla. Menee aika vaikeaksi ymmärtää kaikkien motiiveja eikä niitä tarvitse edes ymmärtää. Mielihaluja on niin monia mutta pääasiahan kait vissiin on että hyvä jos jokainen on tyytyväinen omaan tyyliinsä. Mikäs minä olen moittimaan lomaosakeostajia, vaikken näe niissä himpunvertaa järkeä, näen vaan vähäisen summan antamista muille henkilöille.
Jokainen taaplaa tyylillään koska ei onneksi ole yhtä oikeata tapaa lomailla.
En kanssa ymmärrä mitä väliä on sillä, että joku sanoo että "sillä rahalla saa jo Suomestakin". Ei 40 - 100 tuhannella eurolla Suomesta mitään kunnollista asuntoa tai lomapaikkaa saa ... kuka sitten taas tyytyy mihinkin?
Vastaisin kuten meillä H-D piireissä on tapana sanoa kun joku ei ymmärrä miksi me ajamme hieman "vanhanaikaisella" vehkeellä (niiden mielestä). Vastaus on:If I have to explain, You don´t undestand.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872