Niinpä niin, nysse sitten tulee, se syksy meinaan. Mitä ootte sen eteen tehneet?
Minulla nuo maankääntötyöt, kaks kukkapenkkiä, on jo tehty.
Omenoita tuli ihan sikana. Ei millään saatu syötyä, eikä tutuille jaettua. Nyt sitten omenaviiniä niistä yritän väsäillä. Loput tietenkin pakasteessa odottamassa myöhempä käsittelyä.
Herukoita tuli myöskin hyvin, sekä musta-, että puna-. Niistä myös on tulossa punaviiniä 'vanhalla hyvällä' reseptillä.
Miten te muut mahdollista vuodentuloanne hyödynnätte, tai sitten kuvittelette hyödyntävänne jos olisi... .. ?
Arvelen, että nyt jo voisin tämänkaltaisen aloituksen tehdä. Ehk'en enää ole 'poistolistalla'.
Terveisin PellePeloton
Syksy saa...minä ehkä vähemmän?
16
777
Vastaukset
- a-woman1
Torilta, torilta, torilta.....
P.S. Muutaman toukkien valloittaman sienen löysin...:((.
Ehkä ensi viikonloppuna jotain löytyy kesämökin maastosta:).Marjojakin sain yhteensä vain 2 litraa kahdella eri kerralla. Pihlajanmarjoja pitänee tänään käydä etsimässä. Saaneeko edes niitäkään?
sitroen kirjoitti:
Marjojakin sain yhteensä vain 2 litraa kahdella eri kerralla. Pihlajanmarjoja pitänee tänään käydä etsimässä. Saaneeko edes niitäkään?
sinulla marjamaat niinkuin täällä.Tule tänne seuraavana syksynä marjaan jos ei siellä ole enempää.Harmi kun metsään jäävät.Näihin asti mustikat olleet hyviä.
Vielä karpaloita saa.Minä olen tahallaan jättänyt keräämisen vähemmälle kun ei muuta koko syksynä saa kun marjapuskissa olla ja säilöä ja puhdistaa.
Pelle kiva kun tulit takaisin.Omenat pitää terveenä.Mitä sinä olet vielä vaille jäänyt?kun et saanut.
Kyllä miehetkin pitäisi kirjoitella enemmän.Saa sellaisen käsityksen että täällä on vain naisia mutta miehet eivät kirjoita.Ensin vaikka ilman nikkiä.
Minä olin alussa palsta häirikkö ihan tahallaan kun en oikein käsittänyt tätä hierarkiaa.Eikä mulle väittelyssä tainnut kukaan pärjätä.Olen asettunut nyt kunnon ihmisen rooliin en kiusaa ketään pahemmin.hah.pääsky kirjoitti:
sinulla marjamaat niinkuin täällä.Tule tänne seuraavana syksynä marjaan jos ei siellä ole enempää.Harmi kun metsään jäävät.Näihin asti mustikat olleet hyviä.
Vielä karpaloita saa.Minä olen tahallaan jättänyt keräämisen vähemmälle kun ei muuta koko syksynä saa kun marjapuskissa olla ja säilöä ja puhdistaa.
Pelle kiva kun tulit takaisin.Omenat pitää terveenä.Mitä sinä olet vielä vaille jäänyt?kun et saanut.
Kyllä miehetkin pitäisi kirjoitella enemmän.Saa sellaisen käsityksen että täällä on vain naisia mutta miehet eivät kirjoita.Ensin vaikka ilman nikkiä.
Minä olin alussa palsta häirikkö ihan tahallaan kun en oikein käsittänyt tätä hierarkiaa.Eikä mulle väittelyssä tainnut kukaan pärjätä.Olen asettunut nyt kunnon ihmisen rooliin en kiusaa ketään pahemmin.hah.päin maata tänä vuonna marjoja on ollut?
Viime vuonna ainakin mustikoita oli paljon täällä etelärannikolla. Pari kiloa on onneksi vielä pakastimessa ylivuotisia...sitroen kirjoitti:
päin maata tänä vuonna marjoja on ollut?
Viime vuonna ainakin mustikoita oli paljon täällä etelärannikolla. Pari kiloa on onneksi vielä pakastimessa ylivuotisia...kannattaa otta aina selvää missä on ja mennä sinne.
pääsky kirjoitti:
kannattaa otta aina selvää missä on ja mennä sinne.
pohjoisessakin, mutta ei kuulemma sielläkään ollut. Ehkä en riittävän pohjoisessa kuitenkaan? En tunne ihmisiä enkä varsinkaan marjapaikkoja siellä...
sitroen kirjoitti:
pohjoisessakin, mutta ei kuulemma sielläkään ollut. Ehkä en riittävän pohjoisessa kuitenkaan? En tunne ihmisiä enkä varsinkaan marjapaikkoja siellä...
napapiirin eteläpuolella.Olisit kysynyt minulta karttaosoitteen.
- mimmo
Miten säilöt ja "käytät myöhemmin" omenoita? Minulle siunaantui yllätäin omenoita ylenmäärin, parvekkeella niitä on vieläkin paljon, vaikka pakastinkin jo niitä pullollaan. Onko viininteko vaikeaa? Pitääkö lämpötilat olla juuri kohdallaan?
Surukseni täällä etelässä ei ole sieniä, niitä niin mielelläni keräisin. Vaan jos tässä vielä sadekausi koitaa, niin ehkä suppilovahverot ymmärtävät herätä...- Pelle1Peloton
...se viinin teko. Omenoista hiukan hankalampaa, mutta herukoista tulee helposti. Normaali huonelämpötila on ihan sopiva. Nykyhiivat ovat kehittyneet, eivätkä enää ole yhtä ronkeleita, kuin apteekista ostetut ennen vanhaan.
Omenoita olen säilönyt myöhempää "käyttämistä" varten pakastamalla lohkoina, kuorineen, siemenet poistettuina. Ns. palloperunarauta on hyvä siemenien poistossa. (siemenistä tulee karvas maku, mutta kuori antaa hyvän aromin).
Voi pakastaa myös puristettuna tuoremehuna kantikkaisiin tölkkeihin (säästää tilaa).
Tämä alkukäsittely onkin se työläin osuus, ja myöhemmin ehkä pullotus. Itse käytän siihenkin muovisia pakastetölkkejä.
Olen harrastanut tätä jo vuosia ja nykyään yleensä onnistuu, mutta kyllä aikanaan oppirahat piti maksaa.
Googleta vaikka www.melkko.fi, niin jopa löytyy ohjeita ja tarvikkeita - mimmo
Pelle1Peloton kirjoitti:
...se viinin teko. Omenoista hiukan hankalampaa, mutta herukoista tulee helposti. Normaali huonelämpötila on ihan sopiva. Nykyhiivat ovat kehittyneet, eivätkä enää ole yhtä ronkeleita, kuin apteekista ostetut ennen vanhaan.
Omenoita olen säilönyt myöhempää "käyttämistä" varten pakastamalla lohkoina, kuorineen, siemenet poistettuina. Ns. palloperunarauta on hyvä siemenien poistossa. (siemenistä tulee karvas maku, mutta kuori antaa hyvän aromin).
Voi pakastaa myös puristettuna tuoremehuna kantikkaisiin tölkkeihin (säästää tilaa).
Tämä alkukäsittely onkin se työläin osuus, ja myöhemmin ehkä pullotus. Itse käytän siihenkin muovisia pakastetölkkejä.
Olen harrastanut tätä jo vuosia ja nykyään yleensä onnistuu, mutta kyllä aikanaan oppirahat piti maksaa.
Googleta vaikka www.melkko.fi, niin jopa löytyy ohjeita ja tarvikkeitaneuvonnasta! Enpä osannut tuota palloperunarautaa ajatella, se on varmasti oiva väline siemenkotien poistoon. Kuoret antavat hyvän aromin myös omppuhilloon. Suomalaiset omenat ovat verrattomia, kun niitä ei tarvitse kuoria ja monen lajikkeen aromikin niin uskomattoman hieno.
Suomalaiset itse eivät vain taida oikein ymmärtää näiden kotimaisten herkkujen päälle, kun ulkomaiset hedelmät vallottavat kauppojen hyllyt ja kotimaiset - tosin usein kalliimpina saavat jäädä nahistumaan. - rahat vähissä
mimmo kirjoitti:
neuvonnasta! Enpä osannut tuota palloperunarautaa ajatella, se on varmasti oiva väline siemenkotien poistoon. Kuoret antavat hyvän aromin myös omppuhilloon. Suomalaiset omenat ovat verrattomia, kun niitä ei tarvitse kuoria ja monen lajikkeen aromikin niin uskomattoman hieno.
Suomalaiset itse eivät vain taida oikein ymmärtää näiden kotimaisten herkkujen päälle, kun ulkomaiset hedelmät vallottavat kauppojen hyllyt ja kotimaiset - tosin usein kalliimpina saavat jäädä nahistumaan.Ainakin meidän lähikaupoissa kotimaiset omenat ovat pieniä ja raakoja. Jos onnistuu saamaan joltakin kotipuutarhurilta esim. punaista kanelia, niin ne ovat kaksi kertaa isompia kuin kaupan punavihreät kanelit.
Kaupan omenat ovat vielä niin hinnakkaita, että ei niistä totisesti sälilömiseen ole. Eivätkä raa´at omput paljon miltään maistu.
Suomalaiset viljelijät hinnoittelevat itsensä pois markkinoilta. Tai onko se sitten kauppa, joka sen teke? Joka tap. on turha valittaa, etteii kauppa käy.
Kuluttaja vaatii laatua, ei pelkästään "puhdasta kotimaista" tuotetta, hinnalla millä vaan.
Aikanaan perunan viljelijät opettivat ainakin helsinkiläiset pois perunasta. Muistan, kuinka perunat olivat kahden kilon paperipussissa ja maksoivat maltaita. Sisään ei voinut kurkata, joten oli ostettava vaan. Joukossa oli aina suorastaan mätiä.
Osa perunoista oli niin apulannalla kasvatettuja, että kelluivat kattilassa, ja kun haarukalla koski kuorin, ne pihahtivat ja päästivät ilmat pois. Mausta nyt ei kannata sanoa mitään.
Pianhan siirryttiin makarooniin ja riisiin, perunan kulutus väheni, eikä elpynyt vuosiin, vaikka kasvattajat ja pakkaajat ottivatkin lusikan kauniiseen käteen ja aloittivat kampanjan perunan puolesta.
Vieläkin ostan perunat yksitellen, kappaleittain!
Syön 6-7 perunaa viikossa. Muitakin vihanneksia ja juureksia on.
- Tanttaralla
Kun olisi kunnon maakellari jossa perunat ja juurekset säilyisivät.Mutta aina vaan se on jäänyt mökille rakentamatta.Nyt on perunamaa niin pieni että riittää niin kauan kun säilyykin.Yleensä kaikki marjat ja mehut pakastamme.Nyt odottavat vuoroaan punaiset kaneliomenat?En ole rodusta ihan varma.Mutta kaipa ne jossain vintin rapussa talouspaperiin käärittynä pahvilaatikossa säilyvät.Näillä tienoin ei mustikoita eikä puolukoita näkynyt.Vähän on viimekesäisiä jäljellä.Kukkapenkit täälläkin on möngitty.
- mimmo
minullakin. Kannattaisiko ne kääriä paperiin ja laittaa laatikossa suojaiselle parvekkeelle? Haluaisin narskutella niitä vielä pitkälle syksyyn..
- Pelle1Peloton
mimmo kirjoitti:
minullakin. Kannattaisiko ne kääriä paperiin ja laittaa laatikossa suojaiselle parvekkeelle? Haluaisin narskutella niitä vielä pitkälle syksyyn..
...niin välttämätön. Mutta mahdollisimman viileässä ja pimeässä niiden pitäisi olla (nykysuositus 2... 4 astetta). No niin viileätä ei ole helppo saada, jollei syksy nyt ala joutuun tulla. Niin, ja ilmavuus on oltava hyvä. Ei missään tapauksessa muovipussissa!
Kaneleita mullakin, sekä puna-, että kelta-. Ja sitten on vielä nuo Harlamowsky't ja Antonovkat, joide pitäisi kypsyä tuolla marraskuussa. - liika on liikaa
Pelle1Peloton kirjoitti:
...niin välttämätön. Mutta mahdollisimman viileässä ja pimeässä niiden pitäisi olla (nykysuositus 2... 4 astetta). No niin viileätä ei ole helppo saada, jollei syksy nyt ala joutuun tulla. Niin, ja ilmavuus on oltava hyvä. Ei missään tapauksessa muovipussissa!
Kaneleita mullakin, sekä puna-, että kelta-. Ja sitten on vielä nuo Harlamowsky't ja Antonovkat, joide pitäisi kypsyä tuolla marraskuussa.Olen yrittänyt pysyä kohtuudessa! Jollakin papalla kuulemma monta pakastinta täynnä?
- mimmo
Pelle1Peloton kirjoitti:
Kaneleita mullakin, sekä puna-, että kelta-. Ja sitten on vielä nuo Harlamowsky't ja Antonovkat, joide pitäisi kypsyä tuolla marraskuussa.otettu pois muovipusseista! :) Kylmät ilmat voisivat tietysti jo sen puoleen tulla, mutta kyllä tämä lämminkin niin hyvältä tuntuu.
Muista lapsuudesta kun enoni luona jouluomenoiksi avattiin laatikko, jossa oli paperiin käärittyinä Antonovkia - voi sitä tuoksua ja makuelämystä! Niitä elämyksiäköhän tässä edelleenkin etsitään ja haetaan...Vaan nautipa sinä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu822005- 591798
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3851772Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1701468Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681354Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101350Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751307- 671243
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141113KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1011107