Luterilaisuus ja ehkäisy

Sekaisin...

Miten luterilainen kirkko suhtautuu ehkäisyyn ja siihen, että katolisen kirkon mukaan ehkäisy on syntiä?

38

2445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkosta katsoen

perhesuunnittelu on järkevää.

• Sekaisin...

Niin eihän katolinen kirkko kiellä perhesuunnittelua, vaan ehkäisyn. Katolisen kirkon mukaan siis ihmisten on pidättäydyttävä seksistä joko kokonaan tai käytetävä lääketieteellisesti hyvin epävarmaa "rytmimenetelmää" raskauden ehkäisemiseksi. Millä tavoin luterilainen kirkko suhtautuu tähän? Millä tavalla ylipäätään suhtaudutaan paavin "erehtymättömiin" mielipiteisiin?

• kegrjek
        Sekaisin... kirjoitti:

Niin eihän katolinen kirkko kiellä perhesuunnittelua, vaan ehkäisyn. Katolisen kirkon mukaan siis ihmisten on pidättäydyttävä seksistä joko kokonaan tai käytetävä lääketieteellisesti hyvin epävarmaa "rytmimenetelmää" raskauden ehkäisemiseksi. Millä tavoin luterilainen kirkko suhtautuu tähän? Millä tavalla ylipäätään suhtaudutaan paavin "erehtymättömiin" mielipiteisiin?

Luterilaisten mielestä paavi on Rooman katolinen piispa.

Katolisten mielestä paavi on erehtymätön vain silloin, kun hän lausuu jotakin ex cathedra. Paavi käyttää tätä menettelyä erittäin harvoin, tietääkseni.

Luterilaisten mielestä paavikin voi erehtyä, kuten käsittääkseni katolistenkin mielestä.

Omasta mielestäni rytmimenetelmä on hyvin epävarma. Luterilainen kirkko ei tietääkseni ole ottanut tällaiseen yksityiskohtaan kantaa, vaan luottaa lääkäreitten opetukseen näissä asioissa.

• ehkäisyn.

Sitten ovat nämä lestadiolais ja monet muut heränneisten lahkot vielä yrittävät panna hanttiin, mutta uuden sukupolven astuttua riveihin, kyllä sielläkin ääni muuttuu kellossa.
      Jumala loi ihmisen eroottiseksi olennoksi, kun kaksi ihmistä rakastaa toisiansa, ei jokaisen yhdynnän pidä päättyä raskauteen.
      Sitten on nämä peruskatoliset maat, missä vaimo on synnyttäjä ja rakastajat ovat asia erikseen.

• Sekaisin...

Onko Suomessa joitakin muitakin lahkoja, jotka kieltävät ehkäisyn?

Olen myös samaa mieltä, ehkäisy ei voi mielestäni millään tavalla (oikein käytettynä) vahingoittaa tai loukata ketään, eikä se ole murha kuten abortti (tai "jälkiehkäisy").

Sen kyllä ymmärrän, että ehkäisyä moni käyttää hyväkseen harrastamalla irtosuhteita, esiaviollista seksiä, aviorikoksia yms. ja nämä ilmiöt ovat mahdollisesti aika paljon lisääntyneet ehkäisyn keksimisen myötä... Mutta en jaksa ymmärtää, miksi naimisissa oleva pari, joka rakastaa toisiaan, ei voisi käyttää ehkäisyä.

• ongelmaa olekaan
        Sekaisin... kirjoitti:

Onko Suomessa joitakin muitakin lahkoja, jotka kieltävät ehkäisyn?

Olen myös samaa mieltä, ehkäisy ei voi mielestäni millään tavalla (oikein käytettynä) vahingoittaa tai loukata ketään, eikä se ole murha kuten abortti (tai "jälkiehkäisy").

Sen kyllä ymmärrän, että ehkäisyä moni käyttää hyväkseen harrastamalla irtosuhteita, esiaviollista seksiä, aviorikoksia yms. ja nämä ilmiöt ovat mahdollisesti aika paljon lisääntyneet ehkäisyn keksimisen myötä... Mutta en jaksa ymmärtää, miksi naimisissa oleva pari, joka rakastaa toisiaan, ei voisi käyttää ehkäisyä.

mutta hormoniehkäisy kuulemma johtaa jossain tapauksissa varhaisabortteihin - ja kierukka perustuu siihen. Eli menetelmällä on väliä.

• Tosi on
        ongelmaa olekaan kirjoitti:

mutta hormoniehkäisy kuulemma johtaa jossain tapauksissa varhaisabortteihin - ja kierukka perustuu siihen. Eli menetelmällä on väliä.

W10210275 Avioelämästä. Valitut teokset 3,197-214. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1959 (WSOY). Vom ehelichen Leben. 1522. WA 10,2,275-304.

"Tosin on totta, että ken ei mene naimisiin, hänen täytyy harjoittaa haureutta. Miten voisi toisin olla, koska Jumala loi miehen ja naisen hedelmöitymään ja lisääntymään? Mutta miksi ei estetä haureutta avioliitolla? Sillä milloin ei erityinen armo luontoa eristä, luonto vie hedelmöitymään ja lisääntymään, ja niin sen täytyykin tehdä. Ellei se tapahdu avioliitossa, niin missäpä muualla kuin haureudessa tai vieläkin pahemmissa synneissä. Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa? SILLÄ JUMALAN SANA EI SALLI EHKÄISTÄ, se ei myöskään valehtele, kun sanotaan: »Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28)."

Tähän olen koonnut Raamatun jakeita aihepiiriä koskien. Tämä ei ole täydellinen, joten lisäyksiä otetaan vastaan.

Onan ehkäisi ja kuoli sen takia: "Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)

Jeesus käskee itkemään aikoja, jolloin synnyttämättömiä kohtuja sanotaan autuaiksi: "Ja häntä seurasi suuri joukko kansaa, myös naisia, jotka valittivat ja itkivät häntä. Niin Jeesus kääntyi heihin ja sanoi: "Jerusalemin tyttäret, älkää minua itkekö, vaan itkekää itseänne ja lapsianne. Sillä katso, päivät tulevat, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät ja ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole imettäneet.' Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: 'Langetkaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' Sillä jos tämä tehdään tuoreelle puulle, mitä sitten kuivalle tapahtuu?"" (Luuk. 23:27)

Paavali opettaa naisen pelastuvan lasten synnyttämisen kautta, mikäli pysyy uskossa: "Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä" (1 Tim. 2:15)

Lapset ovat Jumalan lahjoja: "Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti" (Ps. 127:3)

Jumala tuntee ihmiset ennen syntymää: "Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!" (Psalmit 139:13-17)

Jumala voi avata tai sulkea kohdun:
        - 1 Moos. 20:17-18
        - 1 Moos. 29:31-33
        - 1 Moos. 30:1-2, 6, 17-18, 20, 22, 23
        - 1 Sam. 1:6, 19-20
        - Jes. 66:9

Jumala on osallisena ihmisen syntymisessä:
        - 1 Moos. 4:1, 25
        - 1 Moos. 21:1-2
        - 1 Moos. 25:21
        - Ruut 4:13
        - 1 Sam. 2:20-21
        - Ps. 71:5-6
        - Ps. 139:13, 16
        - Luuk. 1:21-25, 57-58

Jumala on käskenyt ihmisen lisääntyä:
        - 1 Moos. 1:27-28
        - 1 Moos. 9:1, 7
        - Jer. 29:6

Esimerkkejä:
        - 1 Moos. 47:27
        - 2 Moos. 1:7
        - Ps. 107:38
        - Sak. 10:8
        - Mal 2:15
        - 1 Tim. 5:14

Jumala siunaa kansaansa ja se lisääntyy:
        - 1 Moos. 16:10
        - 1 Moos. 17:2, 20
        - 1 Moos. 22:17
        - 1 Moos. 26:4, 24
        - 1 Moos. 28:3
        - 1 Moos. 41:52
        - 1 Moos. 48:4
        - 2 Moos. 32:13
        - 5 Moos. 1:10-11
        - 5 Moos. 28:63
        - 5 Moos. 30:5
        - Joos. 24:3
        - 1 Aik. 27:23
        - Ps. 105:24
        - Jes. 26:15
        - Jes. 51:2
        - Jer. 30:19
        - Jer. 33:22
        - Hes. 36:10-11, 37
        - Hes. 37:26

Lapset ovat Jumalan siunaus ja lahja:
        - Ps. 113:9
        - Ps. 127:3-5
        - Ps. 128
        - 2 Moos. 23:25-26
        - Sananl. 17:6
        - Sananl. 23:24-25

Jumala on luvannut siunauksen:
        - 3 Moos. 26:9
        - 5 Moos. 28:1-4
        - 5 Moos. 6:3
        - 5 Moos. 7:13
        - 5 Moos. 13:17

Jumala luo ihmisen ja tuntee hänet ennen syntymää:
        - Job 10:8-11
        - Saarn. 11:5
        - Jes. 44:2, 24
        - Jes. 49:1
        - Ps. 139:13-17
        - Jer. 1:5
        - Gal 1:15

Ainakin Ps. 22:10--11 Biblia : Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta : sinä olet minun Jumalani HAMASTA ( korostus kirjoittajan ) äitini kohdusta. Lainus päättyy..
        Lutherin mukaan Daavid tässä puhuu samalla Kristuksesta, Mutta on aivan selvää muun RM : n ilmoituksen kanssa todistaessa samaa, että tuo kirjoitettu pätee niin minuun kuin sinuunkiin meidän syntymämme hetkellä ja jo ennen sitä. Jeesuksen Äidin Marian kohdatessa sukulaisensa Johannes Kastajan äidin Elisabetin RM . kertoo kuinka syntymätön lapsi hypähti äitinsä kohdussa (ilosta) , kun hän kuuli Herransa synnyttäjän tervehdyksen . OLiko tuolla lapsella Pyhää Henkeä tuolloin ? voit itse päätellä vai oliko hän vielä "pakana " tuolloin , ja sattumalta liikahti kohdussa ja sattumalta tuo on kirjoitettuna Raamattuun . Eikö sinulle kelvannut lainaus RM:sta Jer. kohdasta.? Minusta siinä on jo aivan selvästi tuotu syntymättömän lapsen kohta Jumalansa
        edessä. Mielestäni ei asiaa voi yksiselitteisimmin sanoa, mitä tuossa on sanottu

• Sekaisin...
        Tosi on kirjoitti:

W10210275 Avioelämästä. Valitut teokset 3,197-214. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1959 (WSOY). Vom ehelichen Leben. 1522. WA 10,2,275-304.

"Tosin on totta, että ken ei mene naimisiin, hänen täytyy harjoittaa haureutta. Miten voisi toisin olla, koska Jumala loi miehen ja naisen hedelmöitymään ja lisääntymään? Mutta miksi ei estetä haureutta avioliitolla? Sillä milloin ei erityinen armo luontoa eristä, luonto vie hedelmöitymään ja lisääntymään, ja niin sen täytyykin tehdä. Ellei se tapahdu avioliitossa, niin missäpä muualla kuin haureudessa tai vieläkin pahemmissa synneissä. Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa? SILLÄ JUMALAN SANA EI SALLI EHKÄISTÄ, se ei myöskään valehtele, kun sanotaan: »Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28)."

Tähän olen koonnut Raamatun jakeita aihepiiriä koskien. Tämä ei ole täydellinen, joten lisäyksiä otetaan vastaan.

Onan ehkäisi ja kuoli sen takia: "Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)

Jeesus käskee itkemään aikoja, jolloin synnyttämättömiä kohtuja sanotaan autuaiksi: "Ja häntä seurasi suuri joukko kansaa, myös naisia, jotka valittivat ja itkivät häntä. Niin Jeesus kääntyi heihin ja sanoi: "Jerusalemin tyttäret, älkää minua itkekö, vaan itkekää itseänne ja lapsianne. Sillä katso, päivät tulevat, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät ja ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole imettäneet.' Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: 'Langetkaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' Sillä jos tämä tehdään tuoreelle puulle, mitä sitten kuivalle tapahtuu?"" (Luuk. 23:27)

Paavali opettaa naisen pelastuvan lasten synnyttämisen kautta, mikäli pysyy uskossa: "Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä" (1 Tim. 2:15)

Lapset ovat Jumalan lahjoja: "Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti" (Ps. 127:3)

Jumala tuntee ihmiset ennen syntymää: "Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!" (Psalmit 139:13-17)

Esimerkkejä:

- Ps. 128

Ainakin Ps. 22:10--11 Biblia : Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
        Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta : sinä olet minun Jumalani HAMASTA ( korostus kirjoittajan ) äitini kohdusta. Lainus päättyy..
        Lutherin mukaan Daavid tässä puhuu samalla Kristuksesta, Mutta on aivan selvää muun RM : n ilmoituksen kanssa todistaessa samaa, että tuo kirjoitettu pätee niin minuun kuin sinuunkiin meidän syntymämme hetkellä ja jo ennen sitä. Jeesuksen Äidin Marian kohdatessa sukulaisensa Johannes Kastajan äidin Elisabetin RM . kertoo kuinka syntymätön lapsi hypähti äitinsä kohdussa (ilosta) , kun hän kuuli Herransa synnyttäjän tervehdyksen . OLiko tuolla lapsella Pyhää Henkeä tuolloin ? voit itse päätellä vai oliko hän vielä "pakana " tuolloin , ja sattumalta liikahti kohdussa ja sattumalta tuo on kirjoitettuna Raamattuun . Eikö sinulle kelvannut lainaus RM:sta Jer. kohdasta.? Minusta siinä on jo aivan selvästi tuotu syntymättömän lapsen kohta Jumalansa
        edessä. Mielestäni ei asiaa voi yksiselitteisimmin sanoa, mitä tuossa on sanottu

"Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa?"

No mistä sen tietää, onko sellaisen armon saanut vai ei? Kyllä minä luulen pystyväni pidättäytymään seksistä vaikka koko loppu ikäni, jos sen vaihtoehtona on tuhota ruumiinsa ja mielenterveytensä... Minä en pysty mihinkään vl-meininkiin, että joka vuosi pitäisi synnyttää. Kuka huolehtii lapsistani, kun minä en pysty, kun olen kokoajan huonossa kunnossa? Vanhan testamentin aikoihin miehillä oli sivuvaimoja, joten toiset vaimot saivat välillä levätä... uskoakseni. Nyt ei ole enää edes sitä mahdollisuutta.

Voiko mikään pelastaa minua tältä kurjalta kohtalolta? Ehkä kuolema... pelottaa suunattomasti koko loppuelämä.

• h****tti soikoon
        Sekaisin... kirjoitti:

"Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa?"

No mistä sen tietää, onko sellaisen armon saanut vai ei? Kyllä minä luulen pystyväni pidättäytymään seksistä vaikka koko loppu ikäni, jos sen vaihtoehtona on tuhota ruumiinsa ja mielenterveytensä... Minä en pysty mihinkään vl-meininkiin, että joka vuosi pitäisi synnyttää. Kuka huolehtii lapsistani, kun minä en pysty, kun olen kokoajan huonossa kunnossa? Vanhan testamentin aikoihin miehillä oli sivuvaimoja, joten toiset vaimot saivat välillä levätä... uskoakseni. Nyt ei ole enää edes sitä mahdollisuutta.

Voiko mikään pelastaa minua tältä kurjalta kohtalolta? Ehkä kuolema... pelottaa suunattomasti koko loppuelämä.

niin mikä sinut pakottaisi synnyttämään joka vuosi?
        Häh???

• Sekaisin...
        h****tti soikoon kirjoitti:

Häh???

Koska opetetaan, että seksi kuuluu ihmisyyteen ja siitä pidättäytyminen on pahasta (ks. viesti "Eriseurat ja Luterilaisuus") ja sen lisäksi paavi yms. kietävät ehkäisyn, niin tuloksena on loogisesti ajateltuna --> naisen on synnytettävä joka vuosi, tai hän joutuu helvettiin.

Tässä valossa on kyllä outoa ajatella enää, että ihminen pelastuisi armosta. Tässä valossa näkisin, että ihminen pelastuu uhraamalla oman ruumiinsa ja mielenterveytensä (ja läheistensä mielenterveyden) uskonnon takia. On niin vaikea ymmärtää.

• Sekaisin...
        ongelmaa olekaan kirjoitti:

Entäs pessaarin käyttö ja "varmojen päivien" laskeminen? Ne eivät myöskään käsittääkseni voi johtaa varhaisabortteihin, sillä hedelmöitystä ei tapahdu.

• Elwen
        Sekaisin... kirjoitti:

Koska opetetaan, että seksi kuuluu ihmisyyteen ja siitä pidättäytyminen on pahasta (ks. viesti "Eriseurat ja Luterilaisuus") ja sen lisäksi paavi yms. kietävät ehkäisyn, niin tuloksena on loogisesti ajateltuna --> naisen on synnytettävä joka vuosi, tai hän joutuu helvettiin.

Tässä valossa on kyllä outoa ajatella enää, että ihminen pelastuisi armosta. Tässä valossa näkisin, että ihminen pelastuu uhraamalla oman ruumiinsa ja mielenterveytensä (ja läheistensä mielenterveyden) uskonnon takia. On niin vaikea ymmärtää.

Ongelma: miten saadaan naiset tuottamaan paaljon uusia uskiksia sellaisissakin oloissa, joissa synnytys on riski naisen hengelle ja terveydelle.

Ratkaisu: satu helvetistä.

Uskonnon tulevien kannattajien määrä riippuu uskisten lapsiluvusta ja lähetystyön tehosta. Näiden asioiden laiminlyönti johtaa helposti kyseisen uskonnon kuihtumiseen.

• Sekaisin...
        Tosi on kirjoitti:

Esimerkkejä:

- Ps. 128

»Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28)."

Eikö ihminen ole jo lisääntynyt, jos hän on synnytänyt lapsen, onko määrällä todella väliä? Loogisesti ajateltuna 3 lasta per aviopari riittää aiheuttamaan ihmiskunnan lisääntymisen.

"Onan ehkäisi ja kuoli sen takia: "Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)"

Oonanin veljen lesken kohtalo riippui Oonanista: tuohon aikaan jälkeläiset olivat ainoa "sosiaaliturva" ja ilman jälkeläisiä vanhukset olivat todella huonossa asemassa. Etenkin naiset joutuivat kuulemma lähes poikkeuksetta kerjäläisiksi. Oonan teki tässä mielestäni väärin veljensä vaimoa kohtaan. Ei siis tuo pelkkä ehkäisy ollut synti, vaan se, missä tilnateessa ja millä seurauksilla se tapahtui...

"Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä" (1 Tim. 2:15)

Tämä kuulemaa perustuu gnostilaisuuteen, jonka mukaan luojajumala oli paha, ja naisille oli osoitus heidän kristinuskostaan synnyttää lapsi tai lapsia, joka erotti heidät gnostilaisesta harhaopista. jälkeläisten lukumäärään ei viitata millään tavoin...

"Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti" (Ps. 127:3)

Olen samaa mieltä, mutta ei puhuta jälkeiläisten määrästä mitään. Enemmänkin lasten ja ihmisalkion kunnioittamisesta.

• Liina
        Sekaisin... kirjoitti:

"Koska opetetaan, että seksi kuuluu ihmisyyteen ja siitä pidättäytyminen on pahasta ( ks. viesti "Eriseurat ja luterilaisuus" ) ja sen lisäksi paavi yms. kietävät ehkäisyn niin tuloksena on loogisesti ajateltuna --> naisen on synnytettävä joka vuosi, tai hän joutuu helvettiin."

Oliko tarkoituksesi kirjoittaa tuo viesti Katolilaisuuspalstalle vai miksi puhut paavista kieltämässä ehkäisyä? Kyllä luterilaiset yleisesti ottaen voivat ja saavat käyttää ehkäisyä. Miksi eivät saisi?

• h****tti soikoon kirjoitti:

Häh???

Tuossa kerran kirjastossa käytyäni otin
        Martti Luther valitut teokset III 1983

muuta en kirjasta pannut muistiin. Kirjasin nämä kohdat ylös.
        Tuossa avauksesa oli yksi tärkeä kohta mitä en ollut referoinnut.

Luther arvostelee samalla myös munkki ja pappislaitosta, jonka mukaan on siveellistä kieltää menemästä naimisiin. Siksi ne jotka ei usko, väittävät, että Luhter tarkoittaa vain tätä. Tuntuu uskomattomalta että perhe suunnitttelu olisi mm. tämän virkkeen mukainen:
        ei ole käsky, vaan enemmän kuin käsky, nimittäin Jumalallinen teko, jonka estäminen
        tai laiminlyöminen ei ole meidän vallassamme. Kun virke viittaa tähän: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää(1 Moos 1,28)

Kun Luther arvostaa Johannes Gersonia sanoin vanha kunnon Gerson, niin luulisi, että Gersonin pääteoksessa selvästi ilmituleva ehkäisyn vastaisuus avioliitossa on tuttua tekstiä.

Tässä pätkiä tuosta Martti Luther valitut teokset III 1983

s.198
        Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää(1 Moos 1,28
        --
        Ja vielä väheemmän sopii sitä halveksia tai naureskella--
        --
        ei ole käsky, vaan enemmän kuin käsky, nimittäin Jumalallinen teko, jonka estäminen
        tai laiminlyöminen ei ole meidän vallassamme
        --
        Hän ei myöskäään käske lisäntymään, vaan hän toimittaa niin, että heidän täytyy lisääntyä.
        Ja milloin sitä yritetään estää, se ei ole sittenkään estettävissä,
        vaan toteutuuu omaaa latuaan haureuden, aviorikoksen ja häpeällisten syntien tietä,
        sillä siinä ei ole kyseessä harkinta vaan luonto.
        --
        s.199
        Yhtä vähän voit luvata sitäkään, ettet halua hedelmöityä ja lisääntyä,
        ellet kuulu johonkin näistä kolmesta
        -
        Kristus sanoo "äidin kohdusta saakka avioon kelpaamattomiksi""
        -eunukit-kolmantena ovat ylevät, runsaslahjaiset henget,jotka Jumalan armo hillitsee
        --
        s.200
        Mutta näiden kolmen ihmisryhmän ulkopuolella on paholainen ihmisten avulla näennäisesti
        voittanut Jumalan viisaudessa ja tavannut lisää ihmisiä, jotka hän on eristänyt
        luonnollisesta ja jumalallisesta järjestyksestä: Nimittäin ne, joiden järjestykset on kudottu
        hämähäkinverkoista (toisin sanoen ihmiskäskyistä ja -lupauksista) ja sitten vielä
        suljettu monin lukoin ja ristikoin.
        Tällä neljännellä tavalla estetään luontoa hedelmöitymästä ja lisääntymästä vastoin istuttamaa
        luomistekoa ja laatua--

s.206
        --säätänyt lasten synnyttämisen ja lasten hoidon. Sillä heillä on siitä Jumalan sana( 1 Moos 1,28)
        niin he ovat varmoja siitä, ettei hän valehtele.

Synnyttävälle naiselle suunnattua tekstiä.

s. 207
        --Lohdutettava ja vahvistettava synnytyskivuissa--puhellen hänelle näin: Ajatteleppa, rakas Kerttu, että sinä olet nainen
        ja Jumalaa miellyttää se, mitä hän on sinulle tehnyt; pane ilomielin turvasi Hänen tahtoonsa
        ja anna hänen päästä sinussa oikeuksiinsa. Anna lapsen tulla ja tee siinä ohessa kaikki
        voitavasi; jos tällöin kuolet, lähde rauhassa:onnekas olet sillä sinä kuolet jalossa työssä
        Ja Jumalalle kuuliaisena. Niin, ellet olisi nainen pitäisi sinun yksistään tämän työn tähden
        toivoa olevasi nainen(voidaksesi) niin jalosti Jumalan työtä ja tahtoa täyttäessäsi kärsiä
        kovasti js kuolla. Sillä tästä on olemassa Jumalan sana, joka on sinut sellaiseksi luonut
        ja sinuun pannut sellaisen vaivan.

s.211
        --Sillä Jumalan sana ei salli ehkäistä, se ei myöskään valehtele, kun se sanoo
        "olkaa hedelmälliset ja lisäntykää"( 1.Moos 1,28)

• Sekaisin... kirjoitti:

Entäs pessaarin käyttö ja "varmojen päivien" laskeminen? Ne eivät myöskään käsittääkseni voi johtaa varhaisabortteihin, sillä hedelmöitystä ei tapahdu.

Näyttää Laestadiuksen ajatuksenjuoksu olleen samanlaista kuin Augustinuksella. Tämän Augustinus kirjoitti 400-luvun vaihteessa, eli noin 1600 vuotta sitten:

He parittelevat häpeällisessä liitossa vain tyydyttääkseen vaimojensa hekumaa. He eivät halua lapsia, jonka tähden avioliitto on tehty. (Augustinus; Faustusta vastaan)

Tuo löytyi englannin kielisestä kokoelmasta: "Church History and Birth Control", eli suomeksi "kirkkohistoria ja syntyvyyden säännöstely". Sieltä löytyy myös Martti Lutherin tekstejä aiheesta.
        Gersson
        http://www.valerieslivingbooks.com/history.htm

• Sekaisin... kirjoitti:

»Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28)."

Eikö ihminen ole jo lisääntynyt, jos hän on synnytänyt lapsen, onko määrällä todella väliä? Loogisesti ajateltuna 3 lasta per aviopari riittää aiheuttamaan ihmiskunnan lisääntymisen.

"Onan ehkäisi ja kuoli sen takia: "Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)"

Oonanin veljen lesken kohtalo riippui Oonanista: tuohon aikaan jälkeläiset olivat ainoa "sosiaaliturva" ja ilman jälkeläisiä vanhukset olivat todella huonossa asemassa. Etenkin naiset joutuivat kuulemma lähes poikkeuksetta kerjäläisiksi. Oonan teki tässä mielestäni väärin veljensä vaimoa kohtaan. Ei siis tuo pelkkä ehkäisy ollut synti, vaan se, missä tilnateessa ja millä seurauksilla se tapahtui...

"Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä" (1 Tim. 2:15)

Tämä kuulemaa perustuu gnostilaisuuteen, jonka mukaan luojajumala oli paha, ja naisille oli osoitus heidän kristinuskostaan synnyttää lapsi tai lapsia, joka erotti heidät gnostilaisesta harhaopista. jälkeläisten lukumäärään ei viitata millään tavoin...

"Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti" (Ps. 127:3)

Olen samaa mieltä, mutta ei puhuta jälkeiläisten määrästä mitään. Enemmänkin lasten ja ihmisalkion kunnioittamisesta.

Tuo Jaakobin vastaus mietityttänyt viimeksi.

1 Kun Raakel näki, ettei hän saanut lapsia, hän alkoi kadehtia sisartaan ja sanoi Jaakobille: "Auta minua saamaan lapsia, tai muuten minä kuolen!"
        2 Jaakob suuttui Raakelille ja sanoi: "Olenko minä muka Jumala? Minäkö olen estänyt sinua saamasta lapsia?"

• Sekaisin...
        weha kirjoitti:

Luther arvostelee samalla myös munkki ja pappislaitosta, jonka mukaan on siveellistä kieltää menemästä naimisiin. Siksi ne jotka ei usko, väittävät, että Luhter tarkoittaa vain tätä. Tuntuu uskomattomalta että perhe suunnitttelu olisi mm. tämän virkkeen mukainen:
        tai laiminlyöminen ei ole meidän vallassamme. Kun virke viittaa tähän: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää(1 Moos 1,28)

Kun Luther arvostaa Johannes Gersonia sanoin vanha kunnon Gerson, niin luulisi, että Gersonin pääteoksessa selvästi ilmituleva ehkäisyn vastaisuus avioliitossa on tuttua tekstiä.

s.198
        --
        --
        --
        Hän ei myöskäään käske lisäntymään, vaan hän toimittaa niin, että heidän täytyy lisääntyä.
        vaan toteutuuu omaaa latuaan haureuden, aviorikoksen ja häpeällisten syntien tietä,
        --
        s.199
        -
        -eunukit-kolmantena ovat ylevät, runsaslahjaiset henget,jotka Jumalan armo hillitsee
        --
        s.200
        Mutta näiden kolmen ihmisryhmän ulkopuolella on paholainen ihmisten avulla näennäisesti
        luonnollisesta ja jumalallisesta järjestyksestä: Nimittäin ne, joiden järjestykset on kudottu
        hämähäkinverkoista (toisin sanoen ihmiskäskyistä ja -lupauksista) ja sitten vielä
        Tällä neljännellä tavalla estetään luontoa hedelmöitymästä ja lisääntymästä vastoin istuttamaa
        luomistekoa ja laatua--

s.206
        --säätänyt lasten synnyttämisen ja lasten hoidon. Sillä heillä on siitä Jumalan sana( 1 Moos 1,28)

s. 207
        --Lohdutettava ja vahvistettava synnytyskivuissa--puhellen hänelle näin: Ajatteleppa, rakas Kerttu, että sinä olet nainen
        ja Jumalaa miellyttää se, mitä hän on sinulle tehnyt; pane ilomielin turvasi Hänen tahtoonsa
        ja anna hänen päästä sinussa oikeuksiinsa. Anna lapsen tulla ja tee siinä ohessa kaikki
        voitavasi; jos tällöin kuolet, lähde rauhassa:onnekas olet sillä sinä kuolet jalossa työssä
        Ja Jumalalle kuuliaisena. Niin, ellet olisi nainen pitäisi sinun yksistään tämän työn tähden
        toivoa olevasi nainen(voidaksesi) niin jalosti Jumalan työtä ja tahtoa täyttäessäsi kärsiä
        kovasti js kuolla. Sillä tästä on olemassa Jumalan sana, joka on sinut sellaiseksi luonut

s.211

Minulle on opetettu koulussa sitten väärin, kun muka Lutherin tärkein ajatus oli "Ihminen pelastuu yksin armosta".

Olisi pitänyt sanoa: "mies pelastuu armosta, nainen kärsimyksen kautta."

Miksi koulun pitää kaunistella asioita... :(

• Sekaisin...
        weha kirjoitti:

Näyttää Laestadiuksen ajatuksenjuoksu olleen samanlaista kuin Augustinuksella. Tämän Augustinus kirjoitti 400-luvun vaihteessa, eli noin 1600 vuotta sitten:

He parittelevat häpeällisessä liitossa vain tyydyttääkseen vaimojensa hekumaa. He eivät halua lapsia, jonka tähden avioliitto on tehty. (Augustinus; Faustusta vastaan)

Tuo löytyi englannin kielisestä kokoelmasta: "Church History and Birth Control", eli suomeksi "kirkkohistoria ja syntyvyyden säännöstely". Sieltä löytyy myös Martti Lutherin tekstejä aiheesta.
        Gersson
        http://www.valerieslivingbooks.com/history.htm

"He parittelevat häpeällisessä liitossa vain tyydyttääkseen vaimojensa hekumaa. He eivät halua lapsia, jonka tähden avioliitto on tehty."

No enhän minä tarkoita etten haluaisi ollenkaan lapsia, sehän olisi kummallista. Mutta eikö ole jo lastenkin hyvinvoinnin kannalta järkevää rajoittaa edes luonnollisilla tavoilla syntyvyyttä? (pidättäytyminen ovulaation aikaan jne.) Mitä jos rahat ei riitä ruokaan, äiti tulee mielisairaaksi tms.?

• Sekaisin...
        Liina kirjoitti:

"Koska opetetaan, että seksi kuuluu ihmisyyteen ja siitä pidättäytyminen on pahasta ( ks. viesti "Eriseurat ja luterilaisuus" ) ja sen lisäksi paavi yms. kietävät ehkäisyn niin tuloksena on loogisesti ajateltuna --> naisen on synnytettävä joka vuosi, tai hän joutuu helvettiin."

Oliko tarkoituksesi kirjoittaa tuo viesti Katolilaisuuspalstalle vai miksi puhut paavista kieltämässä ehkäisyä? Kyllä luterilaiset yleisesti ottaen voivat ja saavat käyttää ehkäisyä. Miksi eivät saisi?

Noita Lutherin kirjoituksia (ks. alempia viestejä) lukiessa kyllä pala nousee kurkkuun. Jos Luther kieltää ehkäisyn, miksi luterilainen kirkko sen sallii?

Kova on naisen kohtalo, synkkä tulevaisuus. Naisen on tehtävä valinta maanpäällisen helvetin ja ikuisen helvetin välillä. Ensimmäinen on ilmi selvästi siis aikalailla pakollinen vaihtoehto.

Nyt kyllä totisesti tiedän mikä on ahdas portti. Minulla ei ole mitään arvoa tässä maanpäällisessä elämässäni, eikä kukaan voi auttaa. Ruumiini on iljettävä tomukasa, joka kelpaa ainoastaan uhriksi. Pakko kai se on niellä karvas totuus. :(

• usein ne
        Sekaisin... kirjoitti:

"He parittelevat häpeällisessä liitossa vain tyydyttääkseen vaimojensa hekumaa. He eivät halua lapsia, jonka tähden avioliitto on tehty."

No enhän minä tarkoita etten haluaisi ollenkaan lapsia, sehän olisi kummallista. Mutta eikö ole jo lastenkin hyvinvoinnin kannalta järkevää rajoittaa edes luonnollisilla tavoilla syntyvyyttä? (pidättäytyminen ovulaation aikaan jne.) Mitä jos rahat ei riitä ruokaan, äiti tulee mielisairaaksi tms.?

äidit onkaan tulleet mielisairaiksi, ilman lapsiakin...Lapsi tuo mukanaan leivän...

• Sekaisin...
        weha kirjoitti:

s.198
        --
        --
        --
        --
        s.199
        -
        --
        s.200
        luomistekoa ja laatua--

s.206

s. 207

s.211

Koska naisen on uhrattava itsensä, heti silloinko kun kuukautiset alkavat? Vai onko naisella oikeus nauttia elämästä edes muutama vuosi?

• Sekaisin...
        usein ne kirjoitti:

äidit onkaan tulleet mielisairaiksi, ilman lapsiakin...Lapsi tuo mukanaan leivän...

Olen jo nyt henkisesti sairas, koska uskon asettamat vaatimukset ovat niin kovia... Stressaa niin, että en pysty syödä enkä nukkua. Pitäisikö tässä nyt sitten ruveta lisääntymään? :( Entä jos seksi ei huvita kun on niin kova stressi ja masennus? Kamala umpikuja... ei poispääsyä, pelkkä kärsimys ja tuska.

• vistolut
        weha kirjoitti:

s.198
        --
        --
        --
        --
        s.199
        -
        --
        s.200
        luomistekoa ja laatua--

s.206

s. 207

s.211

Sinä siis olet ottanut Mooseksen lain (Vanhan testamentin) ohjekirjaksesi ja täytät sieltä kohtaa "Lisääntykää".
        Jos täytät yhtä kohtaa Mooseksen kirjoista, sinun on täytettävä ne kaikki kohdat, sillä Mooseksen kirjoissa lukee: joka täyttää yhtä tai muutamia kohtia näistä, mutta laiminlyö toisia, on joutuva kadotukseen.
        Jumala ilmoittaa VT:ssä selkeästi, että Hän ei siedä sitä, jos ihminen noudattaa vain joitakin kohtia Hänen 613:sta käskystään. Sellainen ihminen, joka ei noudata kaikkia 613:a kohtaa, vaan vain osaa niistä, joutuu ikuiseen kadotukseen, eikä Jumala aio antaa mitään armoa sellaiselle ihmiselle.

Sinä rikot päivittäin Mooseksen kirjoista päälle 570 kohtaa ja nautit niiden kohtien rikkomisesta. Niitä kohtia vastaan rikkominen vie sinut helvettiin, jos olet alkanut noudattaa osia niistä muista kohdista, mutta rikot muita vastaan. Näin on Jumala SELKEÄSTI Mooseksen kirjoissa ilmoittanut.

Me luterilaiset taas emme usko kuten sinä, että rikkomalla Mooseksen kirjoja vastaan tekisi Jumalan tahdon.

Me luterilaiset uskomme kuten Jeesus opetti: Mooseksen kirjoista Jeesus antoi meille noudatettavaksi vain ja ainoastaan 10 käskyä.

En tiedä mihin lahkoon kuulut.. olet ilmeisesti jehovantodistaja, koska huomasin toisessa kirjoituksessasi, että Raamattusi ei ole samanlainen kuin mihin Luther nojasi ja Raamatuntulkintasi on Lutherin vastaista.

Me luterilaiaset emme siis noudata Mooseksen lakeja, koska niiden noudattaminen vie meidät helvettiin: se lukee selkeästi Mooseksen laissa että jokaista kohtaa 613.sta kohdasta on noudatettava, eikä valikoiden, sillä valikoiva noudattaminen vie, ilman ehtoja, ihmisen kadotukseen.
        Me luterilaiset luotamme Jeesukseen, emmekä Mooseksen lakiin. Siksi noudatmme vain 10 käskyä Mooseksen kirjoista.

tapasi irrotella Lutherilta pätkiä sieltä ja täältä ja vielä sekoitaa omia ajatuksiasi Lutherin ajatuksiksi, on Lutherin tekstien väärinkäyttämistä ja todella törkeää. Kun tuolla tavoin irrottelee kohtia kokonaisuuksista, niin silloin antaa täysin väärää käsitystä Lutherin ajattelusta.

• kirkosta katsoen
        Sekaisin... kirjoitti:

Noita Lutherin kirjoituksia (ks. alempia viestejä) lukiessa kyllä pala nousee kurkkuun. Jos Luther kieltää ehkäisyn, miksi luterilainen kirkko sen sallii?

Kova on naisen kohtalo, synkkä tulevaisuus. Naisen on tehtävä valinta maanpäällisen helvetin ja ikuisen helvetin välillä. Ensimmäinen on ilmi selvästi siis aikalailla pakollinen vaihtoehto.

Nyt kyllä totisesti tiedän mikä on ahdas portti. Minulla ei ole mitään arvoa tässä maanpäällisessä elämässäni, eikä kukaan voi auttaa. Ruumiini on iljettävä tomukasa, joka kelpaa ainoastaan uhriksi. Pakko kai se on niellä karvas totuus. :(

Luterilaisen kirkon tunnustusta ei ole määritelty niin, että kaikki mitä Luther sanoo on pidettävä.

• dfjgdk
        Sekaisin... kirjoitti:

Olen jo nyt henkisesti sairas, koska uskon asettamat vaatimukset ovat niin kovia... Stressaa niin, että en pysty syödä enkä nukkua. Pitäisikö tässä nyt sitten ruveta lisääntymään? :( Entä jos seksi ei huvita kun on niin kova stressi ja masennus? Kamala umpikuja... ei poispääsyä, pelkkä kärsimys ja tuska.

Ota iisisti! Usko ei ole suoritus. Se on lahjojen vastaanottamista ja niistä elämistä :)

• Rilu
        Sekaisin... kirjoitti:

Kyllä sitä sekaiseksi meneekin , jos yrittää sekä Raamattua et Lutheria noudattaa, se on selvä. Mitä jos noudattais pelkkää Raamattua, niin olis selvemmät sävelet ja onhan Raamattu Jumalan Sanaa, mitä Lutherin eeppokset ei ole .

• Liina
        Sekaisin... kirjoitti:

"Noita Lutherin kirjoituksia ( ks. alempia viestejä ) lukiessa kyllä pala nousee kurkkuun. Jos Luther kieltää ehkäisyn, miksi luterilainen kirkko sen sallii?"

Tekstistäsi näkee, että et ole tosissasi, mutta jatketaan silti. Nimitys luterilainen ei johdu siitä, että olisi jumaloitu Lutheria, vaan sana "luterilaiset" oli alkuaan pilkkanimi, joka tuli käyttöön siitä protestanttien ryhmästä, joka nojaa erityisesti Augsburgin tunnustukseen. Aivan yhtä hyvin voitaisiin puhua melanchtonilaisuudesta. Tosin Melanchton ei ollut yhtä ristiriitainen ja räiskyvä hahmo kuin Luther. Ehkäpä siksi puhutaankin luterilaisuudesta eikä melanchtonilaisuudesta.

"Kova on naisen kohtalo, synkkä tulevaisuus. Naisen on tehtävä maanpäällisen helvetin ja ikuisen helvetin välillä. Ensimmäinen on ilmi selvästi siis aika lailla pakollinen vaihtoehto."

Sinulle on moneen kertaan sanottu, että luterilaisilta ei ole ehkäisyn käyttö kielletty, mutta kai vielä seuraavassakin viestissäsi valitat, että voi, voi, kun on kova ja surkea luterilaisnaisten kohtalo, kun eivät saa käyttää ehkäisyä, voi, voi ja voi, voi!

"Nyt kyllä totisesti tiedän mikä on ahdas portti. Minulla ei ole mitään arvoa tässä maanpäällisessä elämässäni, eikä kukaan voi auttaa. Ruumiini on iljettävä tomukasa, joka kelpaa ainoastaan uhriksi. Pakko kai se on niellä karvas totuus."

Voi, voi sentään! Tuottivatko nuo tekovoivottelut sinulle edes yhtään huvia? Toivottavasti edes vähän.

• Liina
        Sekaisin... kirjoitti:

"Olen nyt jo sairas, koska uskon asettamat vaatimukset ovat niin kovia..."

Eivät ainakaan luterilaisuuden asettamat vaatimukset ole syynä "sairauteesi". Itse näköjään olet rakentanut vankilasi. Jos jatkat tuohon tyyliin kirjoittelua, niin aina pahemmaksi vain menee, ja kohta uskot itsekin, mitä olet kirjoittanut. Voisi olla hyväksi vaihtaa kirjoitustyyli vähän myönteisemmäksi. Eihän sinua kukaan pakota olemaan fundamentalisti, vai pakottaako?

• pippuri sinun kanssasi
        Sekaisin... kirjoitti:

Ehkäisy on nykyajan keksintö, joka on ollut käytössä vasta muutamia kymmeniä?? vuosia. Oletko tullut ajatelleeksi, miten ne entis aikojen naiset tulivat toimeen avioliitoissaan? Maapallo on ollut vuosituhansia ja naiset ovat pärjänneet. Mikä meistä nykyajan naisista saa niin heikkoja, ettei me kestettäisi tätä elämää? Meillä on paljon sellaista, mitä ei aikaisemmin ole ollut. Meillä on pyykkikoneet, tiskikoneet, harrastukset, TV:t, hyvät kodit, vesi tulee raanasta ja on sähköt, autot, terveydenhuolto, lääkkeet ja kaikki mahdolliset pelit ja vempaimet. Nämä luettelemani asiat eivät vaan täytä sitä elämämme tehtävää eli lisääntymistä ja lasten kasvatusta, mutta ovathan ne helpottamassa näissä asioissa. Eli ei elämä ole julmaa vaan yhtä juhlaa nykyajan kehittyneissä maissa. Anna lapsien tulla ja elämäsi on täydellisempää.

• dfghdlks
        Rilu kirjoitti:

Kyllä sitä sekaiseksi meneekin , jos yrittää sekä Raamattua et Lutheria noudattaa, se on selvä. Mitä jos noudattais pelkkää Raamattua, niin olis selvemmät sävelet ja onhan Raamattu Jumalan Sanaa, mitä Lutherin eeppokset ei ole .

Ja kukas sen Raamatun sitten minulle tulkitsee, sinäkö. Älä vaan sano, että tulkintaa ei tarvita. Mormoonit käyttää Raamattua, Jehovan todistajat, lukuisat erilaiset kristinuskon pohjalta syntyneet lahkot, eri kristilliset kirkot jne. Ja minun pitäisi ottaa Raamattu sellaisena, kuin sinä sanot?? Älä nyt naurata. Kyllä minä uskon yhdessä kirkkoni kanssa, että Luther on ymmärtänyt ja tulkinnut oikein Raamatun keskeisimmän sisällön. Se ei tarkoita, että Luther olisi kaikessa oikeassa, mutta Raamatun ydinsanoman hän on ymmärtänyt oikein ja sen hän on tuonut esille niissä kirjoituksissaan, joita luterilaisiksi tunnustuskirjoiksi nimitetään. Lue ne opiksi ja hyödyksi.

• Sekaisin...
        pippuri sinun kanssasi kirjoitti:

Ehkäisy on nykyajan keksintö, joka on ollut käytössä vasta muutamia kymmeniä?? vuosia. Oletko tullut ajatelleeksi, miten ne entis aikojen naiset tulivat toimeen avioliitoissaan? Maapallo on ollut vuosituhansia ja naiset ovat pärjänneet. Mikä meistä nykyajan naisista saa niin heikkoja, ettei me kestettäisi tätä elämää? Meillä on paljon sellaista, mitä ei aikaisemmin ole ollut. Meillä on pyykkikoneet, tiskikoneet, harrastukset, TV:t, hyvät kodit, vesi tulee raanasta ja on sähköt, autot, terveydenhuolto, lääkkeet ja kaikki mahdolliset pelit ja vempaimet. Nämä luettelemani asiat eivät vaan täytä sitä elämämme tehtävää eli lisääntymistä ja lasten kasvatusta, mutta ovathan ne helpottamassa näissä asioissa. Eli ei elämä ole julmaa vaan yhtä juhlaa nykyajan kehittyneissä maissa. Anna lapsien tulla ja elämäsi on täydellisempää.

Niin olen kyllä asiaa miettinyt, että ovathan ihmiset ennenkin tulleet toimeen ilman nykyajan ehkäisymenetelmiä. Aina on kuitenkin ollut ns. luonnollisia perhesuunnittelun menetelmiä olemassa, kuten pidättäytyminen seksistä... nimittäin onhan kautta aikain ollut olemassa myös pieniä perheitä. Jos olisin elänyt 100 vuotta sitten, olisin mitä todennäköisimmin siis yksinkertaisesti pidättäytynyt yhdynnästä. Onhan ihmiselle annettu esim. kädet, joilla voi aviopuolisonsa tyydyttää seksuaalisesti ilman kohtuutonta lisääntymistä. Mutta tiedä sitten onko sekin syntiä... ei se siltä tuntuisi, mutta jonkun mielestä se varmaan on.

• Sekaisin...
        Liina kirjoitti:

"Olen nyt jo sairas, koska uskon asettamat vaatimukset ovat niin kovia..."

Eivät ainakaan luterilaisuuden asettamat vaatimukset ole syynä "sairauteesi". Itse näköjään olet rakentanut vankilasi. Jos jatkat tuohon tyyliin kirjoittelua, niin aina pahemmaksi vain menee, ja kohta uskot itsekin, mitä olet kirjoittanut. Voisi olla hyväksi vaihtaa kirjoitustyyli vähän myönteisemmäksi. Eihän sinua kukaan pakota olemaan fundamentalisti, vai pakottaako?

Kieltämättä nuo jotkin edellisistä viesteistäni ovat syvän ahdistuksen vallassa kirjoitettuja ja osin ehkä liioitellun synkkiä... Joskus vaan koko uskonto tuntuu hyvin pelottavalta ja Raamattu, kun sitä yksin lukee, ja sitten tulee helvetin pelko. Tiedä sitten kuuluuko se asiaan ja pitäisikö sen olla normaalia, mutta harvemmin uskovaiset ovat näin ahdistuneita kuin minä. Onhan se mahdollista, että omat mielenterveyteni ongelmani jotenkin kääntävät uskonnonkin minua vastaan ja estävät tuntemasta siitä iloa etsimällä siitä alitajuisesti kaikkia mahdollisimman ikäviä puolia.

Anteeksi ärsyttävät viestini, muutaman olisi saanut jättää kirjoittamatta.

• huomioida
        Sekaisin... kirjoitti:

Kieltämättä nuo jotkin edellisistä viesteistäni ovat syvän ahdistuksen vallassa kirjoitettuja ja osin ehkä liioitellun synkkiä... Joskus vaan koko uskonto tuntuu hyvin pelottavalta ja Raamattu, kun sitä yksin lukee, ja sitten tulee helvetin pelko. Tiedä sitten kuuluuko se asiaan ja pitäisikö sen olla normaalia, mutta harvemmin uskovaiset ovat näin ahdistuneita kuin minä. Onhan se mahdollista, että omat mielenterveyteni ongelmani jotenkin kääntävät uskonnonkin minua vastaan ja estävät tuntemasta siitä iloa etsimällä siitä alitajuisesti kaikkia mahdollisimman ikäviä puolia.

Anteeksi ärsyttävät viestini, muutaman olisi saanut jättää kirjoittamatta.

raamatusta kaikkea, vaan voimme järkeämme käyttäen valikoida oikeat raamatunkohdat, ja niiden tulkinnan elämäntilanteeseemme sopivaksi.

• käy onnenlahjat
        Sekaisin... kirjoitti:

Niin olen kyllä asiaa miettinyt, että ovathan ihmiset ennenkin tulleet toimeen ilman nykyajan ehkäisymenetelmiä. Aina on kuitenkin ollut ns. luonnollisia perhesuunnittelun menetelmiä olemassa, kuten pidättäytyminen seksistä... nimittäin onhan kautta aikain ollut olemassa myös pieniä perheitä. Jos olisin elänyt 100 vuotta sitten, olisin mitä todennäköisimmin siis yksinkertaisesti pidättäytynyt yhdynnästä. Onhan ihmiselle annettu esim. kädet, joilla voi aviopuolisonsa tyydyttää seksuaalisesti ilman kohtuutonta lisääntymistä. Mutta tiedä sitten onko sekin syntiä... ei se siltä tuntuisi, mutta jonkun mielestä se varmaan on.

sillä moni pariskunta haluaisi omia lapsia, vaan niitä ei tule, vaikka kuinka yrittäisi. He ovat ongelman vuoksi tosi surullisia.

Sitten joku on onneton, jos sattuu saamaan lapsen. Toisaalta tulee mieleen kysymys, että oletko sinä ihan varma, että sinä saat lapsia. Kokemuksesta voin kertoa, että ei niitä tehdä vaan saadaa, jos saadaan. Jossakin elämäsi vaiheessa voit tulla toisiin ajatuksiin ja haluta lapsia, mutta entä jos niitä ei tule?

• Sekaisin...
        käy onnenlahjat kirjoitti:

sillä moni pariskunta haluaisi omia lapsia, vaan niitä ei tule, vaikka kuinka yrittäisi. He ovat ongelman vuoksi tosi surullisia.

Sitten joku on onneton, jos sattuu saamaan lapsen. Toisaalta tulee mieleen kysymys, että oletko sinä ihan varma, että sinä saat lapsia. Kokemuksesta voin kertoa, että ei niitä tehdä vaan saadaa, jos saadaan. Jossakin elämäsi vaiheessa voit tulla toisiin ajatuksiin ja haluta lapsia, mutta entä jos niitä ei tule?

En tietenkään ole varma, että ylipäätään pystyisin saamaan omia lapsia. Sinulla tuntuu olevan sellainen käsitys, että en haluaisi omia lapsia, ja se on täysin väärä käsitys. Olisin varmaan todella murtunut, mikäli kävisi ilmi, että en pysty koskaan saamaan omia lapsia. Tiedän kyllä, että lapsi on lahja, eikä mikään esine joka "hankitaan" kuten auto tai sohva.

Jos näin tapahtuu, niin täytyy vaan luottaa Jumalaan, että se on Hänen tahtonsa ja Hän on sen parhaaksi nähnyt. Luultavasi tällaisessa tilanteessa adoptoisin lapsen, jos mahdollista. Eihän se toki sama asia ole, kun ei lapsi ole omaa "lihaa ja verta", mutta kristityn lähimmäisenrakkaus ei rajoitu vain omaan perheeseen ja omiin geeneihin.

Vaan mielestäni ehkäisyllä tai perhesuunnittelulla on nimenomaan lasten hyvinvoinnin kannalta tärkeä tehtävä. Se auttaa vanhempia keskittymään lapsiin täysipainoisesti ja antamaan heille enemmän aikaa. Se auttaa myös edistämään omaa jaksamista ja henkistä hyvinvointia sekä parisuhteen hyvinvointia, mllä on erittäin suuri merkitys myös lasten hyvinvoinnin kannalta.

Mielestäni lääketiede ja ehkäisykeinot ovat myös Jumalan lahjoja ihmiskunnalle, ja niitä tulisi käyttää oikein: ei itsekkäisiin tarkoituksiin kuten tahalliseen lapsettomuuteen, irtoseksiin, pettämiseen yms. Lopultahan tekojemme taustalla oleva motiivi on tärkeämpi kuin itse teko. Jumala näkee juuri tämän motiivin ja hyvän tahdon, vaikka muut ihmiset eivät näkisi.

Sitten vielä yksi, usein sivuutettu asia. Ihmisellä on lupa välittää ja huolehtia myös itsestään. Raamatussa sanotaan "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" ei "Rakasta lähimmäistäsi ja inhoa itseäsi".
        Itseinho ja itsensä kiduttaminen ei kuulu kristinuskoon, sillä jokainen ihminen on Jumalan luoma ja yhtä arvokas. Itsemurha on yhtä lailla synti kuin toisen ihmisen tappaminenkin. Itsensä kiusaaminen ja tuhoaminen on syntiä itseään kohtaan ja mielestäni myös toisia ihmisiä kohtaan, sillä harva "normaali" ihminen voi olla kärsimättä nähdessään läheisensä kärsivän. Ei itsestään välittäminen ja huolehtiminen tarkoita automaattisesti itserakkautta. Ei varsinkaan, jos on niinkin tärkeässä asemassa, kun jonkun ihmisen äiti.

• uusintana

Jos tahdot tietää, miten Raamatun kuvaamina aikoina ja kirkon historian eri aikoina on seksuaalisuuteen suhtauduttu, niin katso tänään televisiosta K-rappu
      TV1 14:10 - 15:00

Siinä kirkon tutkija kertoo näistä asioista fakta tietoa :)

• Ehkäisyäjees

Ei papit halua satunnaisständeistään lapsia, joten ehkäisylle kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      157
      6575
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2362
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2119
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1393
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      112
      1360
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1087
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      29
      1019
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      11
      894
    Aihe