1. Kor. 14:34-35 "Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua,
vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan
omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa."
1. Tim. 2:11-12 "Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo
opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa."
3. Moos. 12:2-5 "Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen,
olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon
saastainen. (4) Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa
aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen
puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen. (5) Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen
kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan
verenvuotonsa aikana."
5. Moos. 22:5 "Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä
jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi."
1. Kor. 11:7-10 "Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on
miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten,
vaan vaimo miestä varten. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien
tähden."
Efes. 5:22-24 "Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää ..
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset."
3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän
kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti. (22) Ja
jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön
vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. (23) Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai
istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti. (29) Ja kahdeksantena päivänä hän ottakoon
kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa ja tuokoon ne papille, ilmestysmajan ovelle. (30) Ja pappi
uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle
sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan."
Kol. 3:18 "Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa."
1. Moos. 3:16 "Ja naiselle hän (Jumala) sanoi: Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää
synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva."
5. Moos. 25:11-12 "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen
käsistä, joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn, niin hakkaa poikki hänen kätensä
säälimättä."
5. Moos. 22:28-29 "Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen
kanssaan ja heidät siitä tavataan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle
viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön
hyljätkö häntä koko elinaikanansa."
Sananl. 11:22 "Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla."
Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Sananl. 31:3 "Älä anna voimaasi naisille, vaellustasi kuningasten turmelijatarten valtaan."
3. Moos. 21:9 "Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon
tulessa."
2. Moos. 22:18 "Velhonaisen älä salli elää."
5. Moos. 21:10-14 "Kun lähdet sotaan vihollisiasi vastaan ja Herra, sinun Jumalasi, antaa heidät sinun käsiisi
ja sinä otat heistä vankeja ja vankien joukossa näet kaunisvartaloisen naisen ja mielistyt häneen ja tahdot
ottaa hänet vaimoksesi, niin vie hänet kotiisi, ja hän ajattakoon hiuksensa ja leikatkoon kyntensä. Ja hän
riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin ... sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee
vaimoksesi. Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään vapaana äläkä myy
häntä rahasta."
3. Moos. 27:2-7 "Arvioitse mies, joka on kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä,
viiteenkymmeneen hopeasekeliin pyhäkkösekelin painon mukaan; mutta jos se on nainen, arvioitse hänet
kolmeenkymmeneen sekeliin."
5. Moos. 22:13-21 "Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä ... ja sanoo:
Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä ...
(20) Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle,
ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi."
Tuom. 21:21 "Kun näette Siilon tyttärien tulevan ulos karkeloimaan, niin rynnätkää viinitarhoista ja
ryöstäkää jokainen itsellenne vaimo Siilon tyttäristä ja lähtekää Benjaminin maahan."
1. Kun. 11:1-4 Solomolla 700 vaimoa ja 300 sivuvaimoa.
Kristinuskossa nainen on saastainen kurja, koiraakin huonompi
60
1659
Vastaukset
- järki
Aina kristityt selittää kuinka nuo ovat ajalle tyyppillisiä tapoja. No sadismi oli tuollaista silloin, mutta millaista se sitten nykyään on?
Rehellinen ihminen ei voi väittää että tuollaista voisi tulkita toisin. Onko nuo lainaukset muuten kaikki VT:stä, joka siis on kumottu?
5. Moos. 25:11-12 "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen
käsistä, joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn, niin hakkaa poikki hänen kätensä
säälimättä."
Tämä kyllä on ehdottoman paras lainaus; eihän tuossa ole mitään järkeä. Miten tämä asia tulkitaan nykyään?
Siis mitkä kohdat Raamatusta ovat Jumalan sanaa? Tarkoitan että lauseilla on monia merkityksiä, niin että tuokin voi tarkoittaa jotain muuta. Keiden henkilöiden sanomiset tulee tulkita ohjeiksi jne.- EclipsE
tuota sanavalintaa, eli "Tämä kyllä on ehdottoman paras lainaus; eihän tuossa ole mitään järkeä. Miten tämä asia tulkitaan nykyään?"
Kohdasta missä on kyseessä kivesten murskaus.
Onko sinulla ollut koskaan kiveksiä?
- EclipsE
Mielenkiintoinen otsikko, joka ei juuri liity lainaamiisi kohtiin.
Tai tarkemmin sanoen M. Carlssonin leikkaamiin kohtiin joita löytyy lisääkin (äly)vapaa-ajattelijain sivuilta.
Tässä olisi JJMarkan tyrmäys, joka vissiin korjaa suurimman osan tuosta propagandasta jonka valehtelijoiden eräänlainen ruumiillistuma Carlsson oli asetellut raamatun jakeista:
"Tämä on luultavasti yleisin väärinkäsitysten suma. Asioihin perehtyvä saa selville, että naisten asema oli jo Vanhan Testamentin aikana huomattavasti parempi kuin ympäröivissä kulttuureissa, saati sitten Uuden, jolloin Jeesus rikkoi käytännössä kaikki perityt, naisia alentavat mallit. (Onko tämä siis todiste Jumalan ilmoituksesta?) Lukemiseksi suosittelen tätä perusteellista tutkimusta.
Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa. (1.Kor. 14:34,35)
Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. (1.Tim. 2:11,12)
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden. (1.Kor. 11:7-10)
Näiden kohtien täysi merkitys on minulle toistaiseksi hämärä. Toistaiseksi kehoitan jokaista tasa-arvokiihkoilijaa lukemaan tämän dokumentin (engl.), ja mikäli haluatte todella perehtyä asiaan, myös osat 1-8.
Vaikka edellä kuvattu olisikin Raamatun käsitys naisen ja miehen erilaisista rooleista, miksi ja mihin objektiiviseen standardiin verrattuna se olisi "väärä" ja "moraaliton"? Carlsson ainakin osoittautuu erittäin puolueelliseksi - jos nämä ovat naisten "velvollisuuksia", hän jättää paljastamatta, millaisia velvollisuuksia miehille samassa Raamatussa asetetaan!
Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti... Ja jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti... Ja kahdeksantena päivänä hän ottakoon kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa ja tuokoon ne papille, ilmestysmajan ovelle. Ja pappi uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan. (3.Moos. 15:19-30)
Tasapuolisesti mies tuli rituaalisesti saastaiseksi sekä siemen- että muusta liman vuodosta (3.Moos. 15:2-18). Onko tämä epätasa-arvoa?
Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen, olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon saastainen... Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen. Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana. (3.Moos. 12:2-5)
Minustakin on hieman epäreilua, että äiti sai viettää tyttövauvan kanssa kaksi kertaa niin pitkän synnytysloman kuin poikavauvan kohdalla. Tämä ei kuitenkaan kuulu käsittelyn piiriin, sillä käsittääkseni etsimme jakeita, joissa naisen asema on "huono" - ei miehen.
Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi. (5.Moos. 22:5)
Kielto on tasapuolinen - kumpaa sukupuolta tässä syrjitään?
Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää... Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. (Ef. 5:22-24)
Miksi Carlsson ei vastusta epätasa-arvoista käskyä, joka miehille annetaan heti tämän jälkeen?
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä... (Ef. 5:25)
Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa. (Kol. 3:18)
Ja taas. Miksi miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa suvaitaan? Seuraava käsky kuuluu:
Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat. (Kol. 3:19)
Tällaista puolueellisuutta osoittaa mies, joka hetkeä aiemmin julistaa Raamatun Jumalan olevan puolueellinen ja moraaliton, ja tarjoaa omaa moraalinäkemystään objektiiviseksi standardiksi. Onko tämä uskottavaa?
Ja naiselle hän ("Jumala") sanoi: Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva. (1.Moos. 3:16)
Koska mies harvemmin synnyttää, olisi ollut melko puolueellista tehdä myös hänen raskautensa vaivat suuriksi. Siksi mies vastaavasti sai osakseen seuraavan kirouksen, jonka Carlsson jättää pois:
... kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. (1.Moos. 3:17b-19)
Mitä naisen vallitsemiseen tulee: kyseessä ei ollut Jumalan oikeutus, vaan ennustus. "Miehesi tulee käyttämään asemaansa väärin ja vallitsemaan sinua väkisin."
"Edellä mainittuun 'rakkauden' Jumalan kannanottoon vedoten kirkko vastusti aikoinaan anestesia-, eli puudutuslääkkeiden käyttöönottoa naisten synnytystuskien lieventämiseen."
Se oli kirkon tyhmyyttä, ei Jumalan. On selvää, että Raamattua voi vääntää kieroon omien tarkoitusperien mukaisesti - niinhän Carlssonkin tekee. Miksei samalla kielletty toimistotyöskentelyä ilmastoiduissa olosuhteissa, koska miehen otsa ei pääse kirouksen mukaisesti hikeentymään? ;-)
Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen käsistä, joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn, niin hakkaa poikki hänen kätensä säälimättä. (5.Moos. 25:11,12)
Carlsson oletettavasti vastustaa sitä, että rangaistus oli liian lievä. Nainen nimittäin aikoi murskata mieheltä kivekset ja vaaransi teollaan tämän mahdollisuudet saada jälkeläisiä. Koska kyseessä oli aika, jolloin Kela ei vielä maksanut eläkettä eikä sairauspäivärahaa, jälkeläiset olivat ehdoton välttämättömyys vanhuuden toimeentulon turvaamiseksi. Käden menettäminen kivesten murskaamisesta (tai yrityksestä) oli siis suhteettoman vähäinen rangaistus teon vakavuuteen nähden.*
Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa. (5.Moos. 22:28,29)
Ko. yhteiskunnassa tyttö ei kelvannut enää kenellekään vaimoksi, joten elatus meni sen siliän tien. Raiskaaja oli tapahtuneesta vastuussa, joten hänellä oli velvollisuus pitää huoli elatuksesta. On epätodennäköistä, että uhri olisi kieltäytynyt tämänkaltaisesta järjestelystä - luultavasti hän olisi vaatinut avioliittoa!*
Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla. (Snl. 11:22)
Nykysuomeksi: "Naisen kauneus on hukkaan mennyt koristus, jos hänellä ei ole älyä."
Millä tavoin tämä on loukkaavaa? Huomion kohteena ei ole nainen, vaan ulkoisen ja sisäisen kauneuden kontrasti ja merkitys. Ulkoinen kauneus on vailla arvoa, jos sisäinen puuttuu.
Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä. (Snl. 9:13)
Ensin on kerrottu, millainen Jumalan persoonallinen Viisaus on luonteeltaan (8:1 - 9:12). Tämän jälkeen verrataan tyhmyyttä porttoon, joka istuu kotinsa edustalla ja houkuttelee ohikulkijoita seuraansa. Symbolin sisältö on ilmeinen; vain ymmärrykseltään kehittymätön voisi kuvitella, että kaikkia naisia väitetään kohdassa tyhmiksi - etenkin, kun myös Viisaus esitetään allegoriassa juuri naishahmona!
Älä anna voimaasi naisille, vaellustasi kuningasten turmelijatarten valtaan. (Snl. 31:3)
Carlssonin mielestä voi olla primitiivistä ja loukkaavaa, että kuningasta neuvotaan pysymään poissa ilotalosta. Minusta tämä sen sijaan on oikein hyvä (ja meille ajankohtainen) neuvo.
Lause ei tarkoita naisia yleensä. Tästä kielii jo sekin, että nainen sanoi näin. (Snl. 31:1)
Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa. (3.Moos. 21:9)
Kehuako häntä Carlssonin moraalin mukaan pitäisi? Israelissa kaikki haureuden harjoittajat tuli surmata, ei vain papin tyttäriä.
Velhonaisen älä salli elää. (2.Moos. 22:18)
Jos mies ryhtyi näin naisvaltaiseen ammattiin, hänkin menetti epäilemättä henkensä. Laki oli luonteeltaan didaktinen.
Kun lähdet sotaan vihollisiasi vastaan ja Herra, sinun Jumalasi, antaa heidät sinun käsiisi ja sinä otat heistä vankeja ja vankien joukossa näet kaunisvartaloisen naisen ja mielistyt häneen ja tahdot ottaa hänet vaimoksesi, niin vie hänet kotiisi, ja hän ajattakoon hiuksensa ja leikatkoon kyntensä. Ja hän riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin, ja asukoon sinun kodissasi ja saakoon itkeä kuukauden päivät isäänsä ja äitiänsä; sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee vaimoksesi. Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään vapaana äläkä myy häntä rahasta. Älä kohtele häntä tylysti, koska olet häntä alentavasti kohdellut. (5.Moos. 21:10-14) (keltainen jätetty pois)
Mitä? Toisin kuin sen ajan Lähi-idän kulttuureissa, joissa naisorjat olivat hyödykkeitä vailla ihmisarvoa, israelilaisille annettu määräys loistaa moraalisuudellaan. Nainen ei menettänyt ihmisyyttään missään vaiheessa, päinvastoin sen kunnioittamisesta pidettiin tarkkaa huolta. Miehen täytyi elättää naista kuukauden verran (vailla mitään vastinetta), ennen kuin hänellä oli oikeus ottaa tämä vaimokseen. Mikäli hän ei enää halunnut neitoa kuukauden kuluttua, tämä piti ehdottomasti päästää vapaaksi. Tällainen oli ennenkuulumatonta ympäröivien kansojen keskuudessa.
Arvioitse mies, joka on kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä, viiteenkymmeneen hopeasekeliin pyhäkkösekelin painon mukaan; mutta jos se on nainen, arvioitse hänet kolmeenkymmeneen sekeliin. (3.Moos. 27:2-7)
Carlsson kai vastustaa sitä, että miesten täytyi maksaa sisäänpääsystä melkein kaksi kertaa niin paljon kuin naisten. Minustakin tämä on hieman epäreilua, mutta edellä kuvattu laupeus voitaneen panna vanhanaikaisen ritarillisuuden tiliin. En tavallisesti kuule naisten valittavan, jos he pääsevät miehiä vähemmällä vaikkapa kuormien kantamisessa.
Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä... ja sanoo: Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä... Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle, ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. (5.Moos. 22:13-21)
Laki annettiin naisten maineen suojelemiseksi miesten mielivallalta ja heidän elatuksensa turvaamiseksi. Mikäli syytös vaimoa kohtaan oli perusteeton,
... kaupungin vanhimmat ottakoot sen miehen ja kurittakoot häntä. Ja he määrätkööt hänelle sakkoa sata hopeasekeliä annettavaksi tytön isälle, sentähden että hän saattoi Israelin neitsyen pahaan maineeseen. Ja hän olkoon hänen vaimonsa; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
Mutta mikäli syytös oli aiheellinen, oli lain mukaista surmata tyttö. Kuten edellä todettiin, haureudesta rangaistiin ankarasti. Meillä ei ole edelleenkään muuta perustetta moittia lakia "vääräksi" ja "julmaksi" kuin Carlssonin henkilökohtainen närkästys. Meille tyypillinen, lepsu ja kannustava suhtautuminen esiaviollisiin ja avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin on tunnustetusti synnyttänyt lukuisia ajankohtaisia ongelmia.
Kun näette Siilon tyttärien tulevan ulos karkeloimaan, niin rynnätkää viinitarhoista ja ryöstäkää jokainen itsellenne vaimo Siilon tyttäristä ja lähtekää Benjaminin maahan. (Tuom. 21:21)
Carlsson kritisoi Raamatun moraalia (joka tuomitsisi tyttöjen ryöstämisen) ja kehottaa meitä jokaista valitsemaan itse, mikä on oikein. Tiedättekö, mihin sanoihin kertomus Siilon tyttärien ryöstöstä loppuu?
Siihen aikaan ei ollut kuningasta Israelissa; jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein. (Tuom. 21:25)
1.Kun. 11:1-4 -- "Solomolla (sic) 700 vaimoa ja 300 sivuvaimoa."
Entä sitten? Kuningas teki väärin! Jumalan antama laki, jota Carlsson moittii, sanoo seuraavasti:
Älköönkä [kuningas] ottako itsellensä monta vaimoa, ettei hänen sydämensä luopuisi pois; älköönkä hän kootko itsellensä ylen paljon hopeata ja kultaa. (5.Moos. 17:17)
"On myöskin huomattava, ettei yksikään nainen kelvannut Jeesukselle opetuslapseksi (todennäköisyys, että kahdentoista miehen valitseminen olisi ollut pelkkää sattumaa on 0,02%, eli käytännöllisesti katsoen mahdottomuus), eikä ainoatakaan naista kutsuttu myöskään Jeesuksen 'viimeiselle aterialle'."
Termit sekoavat. Lukuisat naiset seurasivat Jeesusta. Hän kelpuutti heidät seuraajikseen ja opetuslapsikseen, keskusteli heidän kanssaan jne. Kaikki tämä oli ennenkuulumatonta sen päivän juutalaisuudessa (jonka mentaliteetin perustana ei ollut Raamattu).
Syystä tai toisesta hän tietoisesti (Mark. 3:13) valitsi apostoleikseen (Luuk. 6:13) kaksitoista miestä, eikä heidän lisäkseen muita miehiäkään ollut läsnä viimeisellä aterialla. Henkilöt, jotka haluavat syyttää Jeesusta sukupuolisesta syrjinnästä, voivat ryhtyä "Jumalan neuvonantajiksi", kuten Pietari teki (Matt. 16:22). Toivottua tulosta emme takaa. (Matt. 16:23)
"On epäselvää, miten kukaan vapautta, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa arvostava nainen tai mies voisi koskaan kunnioittaa, seurata tai ylistää Raamatun, kristinuskon peruspilarin 'pyhää inspiraatiota'."
Typerä kysymys. Siten, että hän lakkaa etsimästä Raamatusta oikeutusta omille subjektiivisille näkemyksilleen ja mieltymyksilleen, ja ottaa vastaan Raamatun Jumalan tarjoamat määritelmät vapaudelle, ihmisoikeuksille ja tasa-arvolle. Nämä eivät ole Raamatun valossa itseisarvoja. Kenelläkään ei ole absoluuttista vapautta, ja oikeutemme ovat rajalliset. Tasa-arvoa taas ei voida määritellä määrittelemättä ensin arvoa. Jos mies tai nainen on jo valmiiksi päättänyt, millaisen Jumalan hän haluaa Raamatusta löytää, miksi hän ylipäänsä vaivautuu lukemaan sitä?
Henkilö, joka odottaa Jumalan sanan rapsuttavan hänen itsekeskeistä ja langennutta luontoaan leuan alta, tarjoavan hänen itsekkäille haluilleen oikeutuksen ja kehuvan hänen näennäisen "kunnollista" elämäänsä Jumalan mielen mukaiseksi, pettyy katkerasti.
Raamattua ei tietääkseni lueta siksi, että sieltä löytyisi jotain, minkä jo valmiiksi tiedämme ja haluamme kuulla. Raamattua luetaan yleisesti siksi, että uskotaan jumalallisen totuuden löytyvän sen lehdiltä. Onko tämä totuus paikoitellen epämiellyttävää kuultavaa siksi, että se tuomitsee meidän omahyväiset ja ahneet motiivimme, on tyystin eri asia.
Carlsson kyseenalaistaa Raamatun Jumalan moraalikäsityksen omista lähtökohdistaan käsin. On lisäksi ilmeistä, ettei hän ole ymmärtänyt, mihin yhteyteen ja kulttuuritaustaan edellä siteeratut kohdat läheisesti liittyvät. Ei ole kovin kunnioitettavaa laukoa älytöntä kritiikkiä sillä varjolla, ettei ole vaivautunut ottamaan asioista selvää."
Jollei tässä ollut kaikki, niin kertokaa..- Pakana(M)
kun salli laitettavan Raamattuun sellaisia jakeita, jotka pari tuhatta vuotta myöhemmin löytyvät myös jonkun muun kirjasta?
Vai, onko nuo raamatunjakeet lainattu Carlssonin kirjaan juuri siitä syystä, että ne kiistattomasti osoittavat Raamatun Jumalan perverssiyden?
Tai, voidaanko vain ajatella, että Raamatusta voidaan yliviivata nuo kyseiset kohdat siitä syystä, että joku M.Carlsson on ne pilannut? - Eerika
Itse olen aina kokenut uskon suojelevan naista kaikella tapaa, jos kohta kirkon piirissä pesivät usein myös kaikkein vanhoillisimmat asenteet, mitä naisten sosiaaliseen asemaan tulee.
Silti olen itse kyennyt sen piirissä kasvamaan hyvin itsenäiseksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi, mistä osakiitos lankeaa myös elämäni miehille, lähisukulaisista alkaen. - Eerika
Itse olen aina kokenut uskon suojelevan naista kaikella tapaa, jos kohta kirkon piirissä pesivät usein myös kaikkein vanhoillisimmat asenteet, mitä naisten sosiaaliseen asemaan tulee.
Silti olen itse kyennyt sen piirissä kasvamaan hyvin itsenäiseksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi, mistä osakiitos lankeaa myös elämäni miehille, lähisukulaisista alkaen. - EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
kun salli laitettavan Raamattuun sellaisia jakeita, jotka pari tuhatta vuotta myöhemmin löytyvät myös jonkun muun kirjasta?
Vai, onko nuo raamatunjakeet lainattu Carlssonin kirjaan juuri siitä syystä, että ne kiistattomasti osoittavat Raamatun Jumalan perverssiyden?
Tai, voidaanko vain ajatella, että Raamatusta voidaan yliviivata nuo kyseiset kohdat siitä syystä, että joku M.Carlsson on ne pilannut?Carlsson ei tiedä että valheella, tai ainakin epärehellisyydellä olevan lyhyet jäljet.
Näet kukaan ei ole sanonut jakeissa olevan vikaa, vaan niiden vääristellyssä ja anti-kontekstuurisessa lay outissa.
Jonka tuo JJ. Markkanen tuossa hyvin toi esiin.
Eli todellinen perverssi "totuuden etsijä" onkin tämä Carlsson itse.
How swell... - Pakana(M)
Eerika kirjoitti:
Itse olen aina kokenut uskon suojelevan naista kaikella tapaa, jos kohta kirkon piirissä pesivät usein myös kaikkein vanhoillisimmat asenteet, mitä naisten sosiaaliseen asemaan tulee.
Silti olen itse kyennyt sen piirissä kasvamaan hyvin itsenäiseksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi, mistä osakiitos lankeaa myös elämäni miehille, lähisukulaisista alkaen.kuuluisi yhteiskunnallemme, joka toimii kristinuskosta huolimatta. Ei kristinuskon vuoksi.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
Carlsson ei tiedä että valheella, tai ainakin epärehellisyydellä olevan lyhyet jäljet.
Näet kukaan ei ole sanonut jakeissa olevan vikaa, vaan niiden vääristellyssä ja anti-kontekstuurisessa lay outissa.
Jonka tuo JJ. Markkanen tuossa hyvin toi esiin.
Eli todellinen perverssi "totuuden etsijä" onkin tämä Carlsson itse.
How swell...Nuo jakeet mitkä esitin, olivat Raamatusta, niitä ei ollut kukaan vääristellyt. Niitä ei myöskään oltu tulkittu mitenkään.
- Eerika
Pakana(M) kirjoitti:
kuuluisi yhteiskunnallemme, joka toimii kristinuskosta huolimatta. Ei kristinuskon vuoksi.
Minulla on kokemusta kummastakin, sekä kirkosta että yhteiskunnasta. Ja kiitoksen annan nimenomaan niille, joille se minun kokemusmaailmani mukaan kuuluu, kirkolle, omalle herätysliikkeelleni ja läheisilleni.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Nuo jakeet mitkä esitin, olivat Raamatusta, niitä ei ollut kukaan vääristellyt. Niitä ei myöskään oltu tulkittu mitenkään.
jo sinun otsikkosi oli äärimmäisen vääristelevä.
Jakeet irroitettuna kokonaisuuksista eivät ole aina realistisessa valossa. - Pakana(M)
Eerika kirjoitti:
Minulla on kokemusta kummastakin, sekä kirkosta että yhteiskunnasta. Ja kiitoksen annan nimenomaan niille, joille se minun kokemusmaailmani mukaan kuuluu, kirkolle, omalle herätysliikkeelleni ja läheisilleni.
että annat kiitosta kirkolle tai lahkolle, ei todista minun olevan väärässä. Myös sinä voit olla väärässä.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
jo sinun otsikkosi oli äärimmäisen vääristelevä.
Jakeet irroitettuna kokonaisuuksista eivät ole aina realistisessa valossa.Jos Raamattu sanoo naisen olevan saastainen sen ja sen vuoksi, niin kyllä asia käy ilmi kyseisestä jakeesta. Ja, kun minä ilmoitan tekstissäni raamatunjakeen, niin ainahan sinä voit kaivaa esiin Raamatun ja lukea koko kyseinen kirja tai ainakin luku.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Jos Raamattu sanoo naisen olevan saastainen sen ja sen vuoksi, niin kyllä asia käy ilmi kyseisestä jakeesta. Ja, kun minä ilmoitan tekstissäni raamatunjakeen, niin ainahan sinä voit kaivaa esiin Raamatun ja lukea koko kyseinen kirja tai ainakin luku.
Tuo mitä sinä sanoit, on vääristelyä, sillä se kokonaisuus minkä otsikoit melko yleistävästi, ei sisällä pelkästään itseään selittäviä logioneja.
Nainen on otsikosi mukaan Raamatussa saastainen, ilman että siihen olisi mitään syytä.
Vaikka myöskin mies voi olla saastainen, ja siihenkin on syynsä. - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
Tuo mitä sinä sanoit, on vääristelyä, sillä se kokonaisuus minkä otsikoit melko yleistävästi, ei sisällä pelkästään itseään selittäviä logioneja.
Nainen on otsikosi mukaan Raamatussa saastainen, ilman että siihen olisi mitään syytä.
Vaikka myöskin mies voi olla saastainen, ja siihenkin on syynsä.Otsikkoni ei ollut enempää vääristelyä kuin mitä iltapäivälehtien lööpeissä näkee. JA sisältöähän vastaan teikäläiset tuntuvat hyökkäävän, vaikka se on jumalansanaa.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Otsikkoni ei ollut enempää vääristelyä kuin mitä iltapäivälehtien lööpeissä näkee. JA sisältöähän vastaan teikäläiset tuntuvat hyökkäävän, vaikka se on jumalansanaa.
ja sitten vielä ihmettelet että mistä sensaatiolehdet ovat saaneet kyseenalaisen maineensa.
Kuka on hyökännyt sisältöä vastaan? - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
ja sitten vielä ihmettelet että mistä sensaatiolehdet ovat saaneet kyseenalaisen maineensa.
Kuka on hyökännyt sisältöä vastaan?Raamatussa, useassa kohdin, puhutaan naisen saastaisuudesta. Asia käy ilmi lainaamissani jakeissa.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Raamatussa, useassa kohdin, puhutaan naisen saastaisuudesta. Asia käy ilmi lainaamissani jakeissa.
otsikostasi saa käsityksen että nainen on automaattisesti raamatussa saastainen; onko sinusta näin?
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Raamatussa, useassa kohdin, puhutaan naisen saastaisuudesta. Asia käy ilmi lainaamissani jakeissa.
otsikostasi saa käsityksen että nainen on automaattisesti raamatussa saastainen; onko sinusta näin?
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
otsikostasi saa käsityksen että nainen on automaattisesti raamatussa saastainen; onko sinusta näin?
niihin jakeisiin jotka copypastasin. Ne jakeet kuvaavat hyvin Raamatun Jumalan henkistä puolta.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
otsikostasi saa käsityksen että nainen on automaattisesti raamatussa saastainen; onko sinusta näin?
niihin jakeisiin jotka copypastasin. Ne jakeet kuvaavat hyvin Raamatun Jumalan henkistä puolta.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
niihin jakeisiin jotka copypastasin. Ne jakeet kuvaavat hyvin Raamatun Jumalan henkistä puolta.
kuvaa tuokin onnetonkorjailu.
Raamatun jakeissa puhutaan tilapäisestä saastaisuudesta, sinun tasoinen otsikkosi puhui JATKUVASTA saastaisuudesta.
Olisitko Mr. Aivokääpiö niin hyvä ja tarkistaisit näiden käsitteiden MAHDOLLISET EROT?
Olet siis valehteleva, tai tyhmä paska? - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
kuvaa tuokin onnetonkorjailu.
Raamatun jakeissa puhutaan tilapäisestä saastaisuudesta, sinun tasoinen otsikkosi puhui JATKUVASTA saastaisuudesta.
Olisitko Mr. Aivokääpiö niin hyvä ja tarkistaisit näiden käsitteiden MAHDOLLISET EROT?
Olet siis valehteleva, tai tyhmä paska?oli tuo.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
oli tuo.
huomio 'tasostasi sinun.'
PS. Et ole sitten vieläkään päässyt lukihäiriöstäsi? - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
huomio 'tasostasi sinun.'
PS. Et ole sitten vieläkään päässyt lukihäiriöstäsi?.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
huomio 'tasostasi sinun.'
PS. Et ole sitten vieläkään päässyt lukihäiriöstäsi?.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
.
vaan toteamus joka liittyy sinuun.
- Kaisa
Raamattu, kuten Koraanikin, puhuvat ensisijaisesti miehelle.
Raamatun mukaan naisen on oltava alamainen...tuskin miehen rakkaus tätä alamaisuutta tekee oikeutetuksi.
Buddhalaisuus on käsittääkseni uskonto, joka ei luokittele sukupuolia. Hinduilla on jopa julmia naispuolisia jumalia, mutta hindut itse kohtelevat naisiaan húonommin kuin minkään muun uskonnon edustajat...- EclipsE
naista alentaa jokainen joka ei tunnusta naisen olevan kaiken elollisin ylin ilmentymä.
PS. tiesitkö että mies on pidemmälle kehittynyt kuin nainen?
Sillä jokaisen sikiön ensimmäinen sukupuoli on 'nainen' mutta kypsyttävä stestosteroni vie kohdun hedelmän kypsymisen loppuun asti.
Taitaa olla jonkun sovinistisian katala juoni? - Kaisa
EclipsE kirjoitti:
naista alentaa jokainen joka ei tunnusta naisen olevan kaiken elollisin ylin ilmentymä.
PS. tiesitkö että mies on pidemmälle kehittynyt kuin nainen?
Sillä jokaisen sikiön ensimmäinen sukupuoli on 'nainen' mutta kypsyttävä stestosteroni vie kohdun hedelmän kypsymisen loppuun asti.
Taitaa olla jonkun sovinistisian katala juoni?naisen olevan pidemmälle kehittynyt kun miehellä on vain yksi X-kromosomi...
En ole niin yksinkertainen, että pitäisin toista sukupuolta, sen enempää miestä kuin naista, toista älykkäämpänä, parempana, kehittyneempänä tai muutenkaan erilaisena. - EclipsE
Kaisa kirjoitti:
naisen olevan pidemmälle kehittynyt kun miehellä on vain yksi X-kromosomi...
En ole niin yksinkertainen, että pitäisin toista sukupuolta, sen enempää miestä kuin naista, toista älykkäämpänä, parempana, kehittyneempänä tai muutenkaan erilaisena.näet enempää kuin yhtä x-kromoa ei tarvita. ;)
Miksi sitten olet kuin feministisheriffi? - Kaisa
EclipsE kirjoitti:
näet enempää kuin yhtä x-kromoa ei tarvita. ;)
Miksi sitten olet kuin feministisheriffi?Koet suurta tarvetta tuntea itsesi naista ylemmäksi. Yleensä se on merkki vakavista henkisistä ongelmista ja halusta alistaa. Eikö samanarvoisuus riitä?
- EclipsE
Kaisa kirjoitti:
Koet suurta tarvetta tuntea itsesi naista ylemmäksi. Yleensä se on merkki vakavista henkisistä ongelmista ja halusta alistaa. Eikö samanarvoisuus riitä?
teoriointia.
Mutta minusta sinä olet se jolle ei tasa-arvo riitä. - Pakana(M)
Kaisa kirjoitti:
Koet suurta tarvetta tuntea itsesi naista ylemmäksi. Yleensä se on merkki vakavista henkisistä ongelmista ja halusta alistaa. Eikö samanarvoisuus riitä?
Onhan Pimennys hihhuli. Niin kuin otsikkotekstissä toin ilmi, naisviha on oleellinen osa hihhuleiden uskontoa.
- Pakana(M)
Kaisa kirjoitti:
Koet suurta tarvetta tuntea itsesi naista ylemmäksi. Yleensä se on merkki vakavista henkisistä ongelmista ja halusta alistaa. Eikö samanarvoisuus riitä?
naisviha oleellinen osa kristinuskoa, niin kuin Raamattu todistaa. Ja Pimennyshän on tunnustuksellinen hihhuli joka pitää Raamattu jumalansanana.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
naisviha oleellinen osa kristinuskoa, niin kuin Raamattu todistaa. Ja Pimennyshän on tunnustuksellinen hihhuli joka pitää Raamattu jumalansanana.
Palstamme seksuaalismaaninen feministimme pakana (äMMä), mitä jos sinäkin kasvattaisit itsellesi pallit?
- Hertta
EclipsE kirjoitti:
naista alentaa jokainen joka ei tunnusta naisen olevan kaiken elollisin ylin ilmentymä.
PS. tiesitkö että mies on pidemmälle kehittynyt kuin nainen?
Sillä jokaisen sikiön ensimmäinen sukupuoli on 'nainen' mutta kypsyttävä stestosteroni vie kohdun hedelmän kypsymisen loppuun asti.
Taitaa olla jonkun sovinistisian katala juoni?Ei kaikki muutos ole kehitystä.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
Palstamme seksuaalismaaninen feministimme pakana (äMMä), mitä jos sinäkin kasvattaisit itsellesi pallit?
tasonäyte oli tuo!
- Neutraali
Pakana(M) kirjoitti:
tasonäyte oli tuo!
Olet tämän palstan ehdottomasti huvittavin tyyppi.
- EclipsE
Hertta kirjoitti:
Ei kaikki muutos ole kehitystä.
vielä kun se sopisi tähän aiheeseen.
Jossa kehitys on muutosta. - EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
tasonäyte oli tuo!
taas kaksi. Otsikon ensimmäisestä kirjaimesta lauseen pisteeseen.
Hmm, et osaa muodostaa kolmesta sanasta yhtä järkevän kuuloista lausetta.
Kysynkin nyt tavalla millä ymmärrät:
Sinä paska olet? - Hertta
EclipsE kirjoitti:
vielä kun se sopisi tähän aiheeseen.
Jossa kehitys on muutosta.No, eikö kehitys aina ole muutosta?
- Pakana(M)
Hertta kirjoitti:
No, eikö kehitys aina ole muutosta?
että "elämä on laiffia". Hän sanoi myös, että "so not?". Ei siis mikään ihme jos saman kehitystason omaava Eclipse epäilee kehityksen joskus olevan muutosta.
- Hertta
Pakana(M) kirjoitti:
että "elämä on laiffia". Hän sanoi myös, että "so not?". Ei siis mikään ihme jos saman kehitystason omaava Eclipse epäilee kehityksen joskus olevan muutosta.
Emme siis liene aivan eri mieltä siitä, että logiikka on täydellisen ajattelun rajoite?
- Pakana(M)
Hertta kirjoitti:
Emme siis liene aivan eri mieltä siitä, että logiikka on täydellisen ajattelun rajoite?
Pelkkä tajunnavirta ilman logiikkaa tuskin versoo kovin merkittävää tekstiä.
- EclipsE
Hertta kirjoitti:
No, eikö kehitys aina ole muutosta?
Miksi ei olisi?
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Pelkkä tajunnavirta ilman logiikkaa tuskin versoo kovin merkittävää tekstiä.
sinä toteutat tuota jatkuvasti.
Itseasiassa olet tuon käytännön ruumiillistuma.
Tosin, tajunnanvirtasikin tuntuu pätkivän parahultaisen hyvin. - EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
että "elämä on laiffia". Hän sanoi myös, että "so not?". Ei siis mikään ihme jos saman kehitystason omaava Eclipse epäilee kehityksen joskus olevan muutosta.
on jotenkin epälooginen ajatus että kehityksessä tapahtuisi muutosta?
Taitaa olla että käsite nimeltä "kehitystaso" ei koske sinua laisinkaan.
Sinä olet erittäin typerä, käsitteen "idiootti" voisi korvata hyvin sinun nimelläsi, tosin ei siitä varmaan tulisi käsitettä sillä noin alhaisella tasolla ei voi olla edes saapas. - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
on jotenkin epälooginen ajatus että kehityksessä tapahtuisi muutosta?
Taitaa olla että käsite nimeltä "kehitystaso" ei koske sinua laisinkaan.
Sinä olet erittäin typerä, käsitteen "idiootti" voisi korvata hyvin sinun nimelläsi, tosin ei siitä varmaan tulisi käsitettä sillä noin alhaisella tasolla ei voi olla edes saapas.Kehitys on aina muutosta. Muutos ei välttämättä ole kehitystä.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
sinä toteutat tuota jatkuvasti.
Itseasiassa olet tuon käytännön ruumiillistuma.
Tosin, tajunnanvirtasikin tuntuu pätkivän parahultaisen hyvin.Muistikuva puimakoneesta, sen jyskytys.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
että "elämä on laiffia". Hän sanoi myös, että "so not?". Ei siis mikään ihme jos saman kehitystason omaava Eclipse epäilee kehityksen joskus olevan muutosta.
on jotenkin epälooginen ajatus että kehityksessä tapahtuisi muutosta?
Taitaa olla että käsite nimeltä "kehitystaso" ei koske sinua laisinkaan.
Sinä olet erittäin typerä, käsitteen "idiootti" voisi korvata hyvin sinun nimelläsi, tosin ei siitä varmaan tulisi käsitettä sillä noin alhaisella tasolla ei voi olla edes saapas. - EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Muistikuva puimakoneesta, sen jyskytys.
Hmm, laita koko tarina jatkoksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=21500000000081990 - EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
Kehitys on aina muutosta. Muutos ei välttämättä ole kehitystä.
"Älysi" mahtava kirkkaus suorastaan mykistyttää minut.
*sarkasmilla kyllästettynä* - Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
Hmm, laita koko tarina jatkoksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=21500000000081990en löytänyt tarinassa viittausta puimakoneeseen.
- Pakana(M)
EclipsE kirjoitti:
Hmm, laita koko tarina jatkoksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=21500000000081990en löytänyt tarinassa viittausta puimakoneeseen.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
en löytänyt tarinassa viittausta puimakoneeseen.
kokeile toista aihetta, sitä mitä koko kirjoitus käsittelee; lapsuutta.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
en löytänyt tarinassa viittausta puimakoneeseen.
kokeile toista aihetta, sitä mitä koko kirjoitus käsittelee; lapsuutta.
- EclipsE
Pakana(M) kirjoitti:
en löytänyt tarinassa viittausta puimakoneeseen.
kokeile toista aihetta, sitä mitä koko kirjoitus käsittelee; lapsuutta.
- Niinpä
olet säälittävä copypastaaja.
Ei sille mahda mitään.- Pakana(M)
joita ei saisi ihmisille näyttää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802095
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641836Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461786- 1231503
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1701334Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia571297Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen621084- 71981
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P27952- 15929