Suomalaisia

Koreassa?

Moi!
Olen muuttamassa Etelä-koreaan, pohjois-Seouliin, ja olisi kiva tietää asuuko Seoulissa tai Etelä-Koreassa ylipäänsä muita suomalaisia? Ihan yleisiä mielipiteitä, kokemuksia, kuinka paha kultuurishokki iski muuttaessa...Missä kannattaa käydä, mitä tehdä. Olen tulossa vaihto-oppilaaksi. Puhun japania, mutta en (ainakaan vielä) yhtään koreaa, onko japanin kielestä mitään hyötyä Koreassa? Entä kuinka hyvin englannilla pärjää? Ei käsittääkseni kovin hyvin... Lisäksi kielitaito saksa ja venäjä, mutta noistapa ei sitten senkään vertaa hyötyä:D

13

5790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaintässä

      En tosiaan tiedä, asuuko siellä suomalaisia. Eikö oikeastaan olisi parempi, jos siellä ei asuisi yhtäkään? Oppisit koreaa. Japani kuulema muistuttaa koreaa kieliopin puolesta kohteliaisuusrekistereineen ja verbioppinsa puolesta. Mutta älä ikinä, IKINÄ, muistuta tästä korealaisille. Toki, jos japani ei tunnu pahalta, niin luulisin, että korea ei tuottane vaikeuksia. Korealaiset ovar isänmaallisia ihmisiä (joskus jopa änkyräsellaisia) ja toisen maailmansodan (oikeastaan varsinainen miehityskausi oli 1910-1945) japanilaismiehitys muistetaan varsin hyvin. Se muisto on hyvinkin katkera.

      Kulttuurishokista en tiedä. Mutta kaikesta huolimatta, olen kuullut, että korealaiset ovat ystävällisiä ihmisiä, eritoten, jos päätät opiskella heidän kieltään. Toimi näin. Ruoka on hyvää, joskin tulisempaa kuin Japanissa. Saksasta voi olla ellei nyt hyötyä, niin ainakin hupia:

      http://www.time.com/time/asia/magazine/2000/0605/southkorea.trouble.html

      • alkup.

        joo, ei mulla ollut oikeastaan tarkoituskaan etsiä Koreassa asuvia suomalaisia ihan oikeasti käsiini ja roikkua heidän kanssaan koko vuotta Koreassa, lähinnä vain kuulla mielipiteitä millaista ko. maassa on asua:) Koreaa aion tosiaan opiskellakin sen verran kuin vuoden aikana ehdin!
        Kiitos vastauksesta ja hmm...mielenkiintoisesta linkistä! Olipas hiukkasen absurdin tuntuinen trendi, mahtaakohan olla baarit pystyssä vielä, tuohan oli vuodelta 2000...


    • Sini-Lintu

      Kielesta sen verran, etta virallinen Korean matkailutoimiston opas vaittaa korean ja suomen olevan toisilleen sukua.

      En usko, etta mitaan kulttuurishokkia on odotettavissa. Seoul on miellyttava kaupunki ja ainakin turistin nakokulmasta elama sujuu sutjakkaasti. Itse pidan enemman Seoulista kuin Tokyosta. Tosin tietaakseni korealaiset ovat kovia opiskelemaan, joten ehka joudut panostamaan opiskeluun enemman Koreassa kuin Suomessa.

      Suomen suurlahetysto Koreassa ilmeisesti valittaa tietoja muissa maassa asuvista.

      Maassa on muuten valtavat maarat jenkkeja (sotilastukikohta), joten ainakin heidan kanssaan saat juteltua englanniksi. Venalaisia turisteja on myos jonkin verran; Itaewonissa on ainakin jokunen venalaisten klubi. Kannattaa muuten piipahtaa Venajankin puolella. Lennot eivat paljoa maksa Khabarovskiin.

      • alkup..

        Hmm, aika mielenkiintoista että väittää korean ja suomen olevan sukua! Korean kielestä ei olla oikein päästy sopuun, kuuluuko se Altaic languages (altailaiset kielet?? sori, opiskelen enkuks niin en ole ihan varma suomennoksista!) vai onko se ns. language isolate (=ei kuulu mihinkään kieliryhmään), kun taas suomi kuuluu suomalais-ugrilaisiin kieliin, joka taas on uralilaisten kielten osa. En siis oikein ymmärrä mistä ko. opas on tuollaisen päätelmän vetänyt, että olisivat sukua...
        Kiitos muuten vastauksesta, kiva kuulla että oot tykännyt! Asutko muuten itse siellä vai viittasiko tuo "turistin näkökulmasta" sinuun?:)


      • Sini-Lintu
        alkup.. kirjoitti:

        Hmm, aika mielenkiintoista että väittää korean ja suomen olevan sukua! Korean kielestä ei olla oikein päästy sopuun, kuuluuko se Altaic languages (altailaiset kielet?? sori, opiskelen enkuks niin en ole ihan varma suomennoksista!) vai onko se ns. language isolate (=ei kuulu mihinkään kieliryhmään), kun taas suomi kuuluu suomalais-ugrilaisiin kieliin, joka taas on uralilaisten kielten osa. En siis oikein ymmärrä mistä ko. opas on tuollaisen päätelmän vetänyt, että olisivat sukua...
        Kiitos muuten vastauksesta, kiva kuulla että oot tykännyt! Asutko muuten itse siellä vai viittasiko tuo "turistin näkökulmasta" sinuun?:)

        Opaan mukaan seka suomi etta korea kuuluvat Altaic-kieliin (mita lie suomeksi).
        Olen vain matkailemassa maassa.


      • Anonyymi

        Ei ole Suomi ja Korea sukua millään tavalla


      • Anonyymi

        Ei ole kielellisesti eikä muutenkaan sukua


      • Anonyymi
        Sini-Lintu kirjoitti:

        Opaan mukaan seka suomi etta korea kuuluvat Altaic-kieliin (mita lie suomeksi).
        Olen vain matkailemassa maassa.

        No ei kuulu, vaan Suomi kuuluu länsi-persialaisten kieleen


      • Anonyymi
        Sini-Lintu kirjoitti:

        Opaan mukaan seka suomi etta korea kuuluvat Altaic-kieliin (mita lie suomeksi).
        Olen vain matkailemassa maassa.

        Ei kannata uskoa, kun ne valehtelevat kun eivät tiedä.


      • Anonyymi
        Sini-Lintu kirjoitti:

        Opaan mukaan seka suomi etta korea kuuluvat Altaic-kieliin (mita lie suomeksi).
        Olen vain matkailemassa maassa.

        Ei todellakaan kuulu mihinkään sellaisiin. Ilmeisesti väittää niin kaikista eurooppalaisista ja arabialaisista kielistä.


    • Japo

      Moi

      Etelä-Koreassa on noin 100 Suomalaista. Ovat töissä esim suomalaisissa yrityksissä, vaihto-oppilaina ja tietysti löytyy suurlähetystön väkeä.

      Soulissa mukavia ostospaikkoja ovat Tongdaemunin ja namdaemunin alueet, josta löytyy muunmuassa suht halpoja vaatteita. Itaewonin alue on taas tehty enemmän turisteille ja siten kalliimpi, kuin myös ravintolat. Hieman syrjemmälle mentäessä löytyy halpoja mutta hyviä ruokapaikkoja. Esim yliopistojen lähellä voi syödä hyvin ja halvalla, Bipim Bapit, kalbit ym herkut ja tietysti Sojua juomaksi.

      Itse kävin silloin tällöin laukkakisoissa ja tunnelmaa riitti. Kävin myös katsomassa Tongdaemunin stadionilla jalkapallo-otteluita. Eläintarha on myös suuri ja näkemisen arvoinen. Lotte Worldin sisähuvipuistossa tuli myös pistäydyttyä. Soulissa riittää kyllä nähtävää ja esim. korean matkailun edistämiskeskuksesta Soulin keskustasta saa hyviä prosyyrejä minne mennä. Myös Koreoiden raja on mielenkiintoinen paikka.

      Kaikki eivät puhu englantia ja, jos puhuvatkin niin huonosti. Jopa lehdissä kirjoittavat englantilaisia sanoja väärin. Eivät välitä vieläkään hirveästi japanilaisista, joten kielestäkään ei ole sanottavasti hyötyä.

      Minä ainakin sopeuduin sinne hyvin. Erikoisia tapoja sieltä löytyy, mutta ne tuovat vaan lisämielenkiintoa. Kaikkia ruokia kannattaa myös maistella. Rakastuin Erilaisiin Kimcheihin.

      Minulta voitte vapaasti kysyä mitä haluatte. Olin siellä 99-2000 puolen vuoden verran hommissa.

      • Anonyymi

        Kyllä siellä vähä enemmän kun 100 suomalaista on😂


    • one of us

      Lienetkö saanut yhteyttä keneenkään suomalaiseen . .minä ainakin olen täällä löytänyt eurooppalaisen identiteettini, että kun edes englantia saisi jutustella ;-) kulttuurishokki jonkin asteinen tulee jokaiselle, sen verran erilainen maa . .kaikki suomalaiset eivät halua yhteyttä muihin, mutta jonkinmaalaisia luotettavia ystäviä on löydettävä, muuten tulee ahdistus . .kaikkea hyvää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe