Älä pidä muita Jumalia

Neiti Karmanen

Eikö Jeesuksesta juuri ole tehty Jumala, eli muu Jumala? Mitä karmaa tästä seuraa?

5

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kuolemani jälkeen minulle selvisi, että me kaikki olemme osia Jumalaa - pieniä pisaroita Pyhää Henkeä tai Atmania tai miksi itse kukin sitä haluaa kutsua. Pyhä kolminaisuus kattaa siksi koko Jumaluuden, ja Isä (Luoja) on vain yksi komponentti siitä.

      Jeesus ei ole luoja, vaan yksi Jumaluuden allotrooppi siinä missä me kaikki muutkin. En tiedä ketään kristittyä, joka pitäisi Jeesusta Jumalana siinä missä keskiarvomahayanalainen pitäisi Buddhaa Jumalana, mutta hän on silti osa kolminaisuutta siinä missä me jokainen olemme.

      Minulle selvisi myös, että rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö ovat koko maailmankaikkeuden perustuslaki. Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi (sillä minä ja lähimmäiseni olemme samaa substanssia ja rakastaessani lähimmäistäni rakastan sillä myös itseäni) ja Jumalaa yli kaiken (sillä me kaikki olemme osa Jumaluutta), ja kohtele lähimmäistäsi kuten itseäsi haluaisit kohdeltavan (sillä loppupeleissä kaiken, mitä teemme toisillemme, teemme samalla myös itsellemme).

    • Reino

      ...mahtava huumorintaju. Raamatussa sanovat olevan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Hehheh.

    • H.H.

      Tuntematon Jumala:
      Pilvi, jonka läpi ei voi nähdä, mutta joka näyttää valtasuuruutensa. Egyptistä lähteneet israelilaiset saivat jotakin tämänsuuntaista kokea.

      Jumala keskellämme:
      Jeesus, joka ilmoitti olevansa Jumalan Poika ja että "joka on nähnyt minut, on nähnyt myös Isän" ja "Minä ja Isä olemme yhtä".

      Jumala meissä:
      Jeesus sanoi menevänsä Isän luo ja lähettävänsä Pyhän Hengen luoksemme.
      Joh. 16:7
         
      Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, [Joh. 14:16 ]


      Jeesus ei tehnyt itsestään Jumalaa, vaan Jumala antoi itsensä tulla ihmiseksi.




      PeeÄssät:

      Ei liene salaisuus, että pidän kolmen pisteen nimimerkkiä melkoisena kieroilijana. Hän kykenee kirjoittamaan siten, että tietää minun näkevän sumutuksensa läpi, mutta kaiken sen näyttäminen veisi suunnattomasti aikaa ja kaiken lisäksi keskustelua pois mistään hedelmällisestä.

      Vakiokikkansa on hokea, kuinka kokemus merkitsee paljon enemmän kuin jokin teoria, jonka jälkeen hän hyvin mielellään kertoo kokemuksistaan. Sinun ja muidenkin tehtävä on huomata, kuinka hän "unohtaa" kertoa, että näin tehdessään hän nostaa itsensä auktoriteetiksi, jonka kertomukset ovat muka tosia. Tällaisen auktoriteetin höpinät "kokemuksistaan" voi jättää alle kaikkien teorioiden, sillä kuten sanoit, älä pidä muita jumalia.

      Stoorinsa on lyhyesti:
      (vaihtelevalla poljennolla)

      Oli atte, kuoli, näki Jumalan - ja koki.
      Tuli sitten päälle maan, elämään ja saarnaamaan.
      Laittoi sekaan latinaa, arvovaltaa antamaan.

      Kehoitus tai varoitus - ei mikään auta viisaus,
      kun vastassa on kokemus, hänen tietty, kertomus.
      Uskokoon ken haluaa, ja tiensä johtaa tuonelaan.

      • ...

        Oli kristitty nimeltään Veikko
        jonka usko ei ollutkaan heikko
        Raamatun kirjaimellinen sana
        hälle totuutena oli ainoana
        - oli toisinajattelu hänelle peikko

        Jos kerran halutaan lähteä runoilemaan, niin osaan minäkin. Mutta se siitä.

        Yksi gramma kokemusta vastaa edelleenkin kiloa auktoriteettia ja tonnia pyhiä kirjoja.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Oli kristitty nimeltään Veikko
        jonka usko ei ollutkaan heikko
        Raamatun kirjaimellinen sana
        hälle totuutena oli ainoana
        - oli toisinajattelu hänelle peikko

        Jos kerran halutaan lähteä runoilemaan, niin osaan minäkin. Mutta se siitä.

        Yksi gramma kokemusta vastaa edelleenkin kiloa auktoriteettia ja tonnia pyhiä kirjoja.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18368310/itamaisesta-filosofiasta-kiinnostuneille

        Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Me kaikki tunnemme ihmisen anatomian, mutta entä metafyysinen rakenne?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Toinen esimerkki. Tehdäkseni asian niin selväksi. Vertauskuvallisesti keho on auto. Sielu tämän hienojakoisen kehon kuoressa on tämän auton matkustaja. Jää vielä selvittämättä, kuka on tämän monimutkaisen koneen kuljettaja? Ilmeisesti ei sielu. Sillä jos me olisimme tämän kehon kuljettaja, kaikki tapahtuisi elämässämme täysin niin kuin olemme suunnitelleet. Ja niin ei aina tapahdu. Se tarkoittaa joitakin kohtalon käänteitä, joitakin olosuhteita, joita haluaisimme välttää, mutta meidän on pakko jäädä niihin. Eli sanomme: "Kohtalo on johtanut..." tai minulle on tapahtunut jotakin..... tai jokin kohtalon voima. Eli tiettyyn pisteeseen asti minulla on vapaus, menen näin tai näin, mutta siinä on myös välttämättä jokin ennakointielementti ja tunnemme, että elämässämme on jokin muu voima, jotkut olosuhteet tai kohtalo, joka saa meidät toimimaan toisin kuin haluaisimme.

        Nämä ovat siis vertauskuvallisia esimerkkejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe