Olen seurustellu vähän yli puoli vuotta erään jätkän kanssa. Yhteiselo on ollut aaltoilevaa. Välillä ihanaa välillä kivikkoista. Tykkään hänestä tosi paljon. (En voi sanoa rakastavani, siihen tarvitaan minusta todella paljon enemmän aikaa)
Olen viime aikoina alkanut jostain syystä miettiä, onko jätkä sittenkään oikea mulle? Luonteet sopii melko hyvin yhteen ja meillä on aina ihanaa yhdessä ja olemme parhaat ystävät.
Meitä erottaa vain se, että meillä on melko erilaiset kiinnostuksen kohteet. Jätkäni tykkää autoista ja on niistä todella kiinnostunut, lukee netistä, katsoo leffoja, ajaa paljon autolla.. Itse pidän sitä lähinnä tuhlauksena ja ajattelen että kunhan jollain pääsee eteenpäin, mielummin vaikka bussilla. Tykkään hyvästä ruuasta ja kauniista elokuva tarinoista. Tykkään tanssimisesta, tanssin show dancea ja modernia. Ja voisin kutsua itseäni luovaksi ihmiseksi.. Olen myös paljon sovittelevampi tyyppi kuin jätkäni. Kiinnostuksista ja asioista, miten katsoo maailmaa ja tulevaisuutta, meillä tulee välillä riitaa. Kiistelemme makuasioista ja jossain vaiheessa toinen sanoo jotain.."No et sä kumminkaan ymmärrä..!"
Kuinka paljon kiinnostuksen kohteet voivat vaikuttaa parisuhteeseen? Voiko se loppupeleissä toimia jos ne on kovin erilaiset? Pitäiskö partnerin teistä olla sielun veli/sisko vai täydentääkö erilaisuudet toisiaan?
Tarviiko olla samat kiinnostuksen kohteet???
14
4396
Vastaukset
- ..............
harvemmin miehellä ja naisella on samnalaiset harrastukset ja kiinnostuksen kohteet...pitää saada myös sitä omaa aikaa että jaksaa olla toisen kans, ja parhaitenhan sitä saa kun on omia harrastuksia ja lähtee niihin. Mun mielestä se on niin päin että on hyvä jos erilaisia harrastuksia, kun ei sitä tosiaankaan jaksa toisen kanssa ihan koko ajan olla.
Mulla ei mieheni kanssa ole oikein mitään yhteisiä harrastuksia, kun ehkä matkustelu joskus harvoin...mutta muut harrastukset ihan erilaisia, enkä usko että ees tykkäisin sellasesta miehestä jolla ois tälläsii "akkamaisia" harrastuksia kun mulla. Mie on vaan kiinnostunu jääkiekosta, jalkapallosta, lentokoneista ja autoista ja mua ne ei kiinnosta tosiaankaan. Mulla taas on erilaisia urheiluharrastuksia, jumppa ym...
Eihän naisella ja miehelle ees oikein voi olla täysin samanlaiset harrastukset, ei mun ukkoa ainakaan sais kirveelläkään esim.jumppaan!
Valittasit varmaan sittenkin jos sulla ois ihan akkamainen ukko, niin ole vaan tyytyväinen että kiinnostunu autoista ja kuka mies ei niistä ois kiinnostunu?
IHan turhaan murehdit tollasta ja miksi niitä ongelmia tarvii alkaa kaivamalla kaivamaan?, koskoa toi ei tosiaan ole mikään ongelma...päinvastoin!- *lähdevesi*
Niin.. Mietin itekin että niistä eri harrastuksistahan löytyy vielä paljon puheenaiheitakin :) kiva viesti,kiitti.
- Ei pitemmän päälle..
Toimi. Itelläni 1,5v seurustelua takana ja meillä on eri musamaku ja eri tavat rentoutua/juhlia, asenne alkoholiin ym ym. Ei toimi pitkään enää.. Kyllä pitää olla yhteisiä kiinnostuksen kohteita että jaksaisi olla yhdessä. Pelkkä mukava luonne ei riitä :(
- jep_jep
Niin kysehän taisi olla siitä, että yleiselo on kivaa ja viihdytään yhdessä, mutta kun harrastukset ja kiinnostuksen kohteet eivät kohtaa (autoilu vs. nyyhkyelokuvat) niin se mättää.
Parisuhteessa tulee antaa toisella olla omia asioita ja antaa toisen nauttia niistä niin kuin hän parhaakseen näkee. Toisen rajoittaminen ei johda mihinkään. Tai no... umpikujaan.
Yhteisiäkin asioita täytyy tietysti olla. Oli se sitten vaikka kävely tai matkustelu tai jokin asia, niin se on se asia minkä pitäisi pitää yhdessä eikä ainakaan vaatia lisää jos sen autorassarin sää kävelylle.
Kun toiselle sanoo, että "sä et kuitenkaan ymmärrä..." on toisen aliarvioimista ainakin jos toinen haluaisi ymmärtää. Eri asia on ymmärtääkö vaikka toinen kuinka perustelisi miksi jokin asia viehättää/kiinnostaa.
Mutta teillä (joka vastasi) on jo muutenkin molempia koskevia asioita (mm. alkoholi ja sen käyttö / milloin juodaan ja miten paljon - torstaina perskännit?).
- löydät
sellaisen miehen jolla tollaset harrastukset kun sulla? aika vaikee varmaan löytää... Pitää tehä kompromissejä, ei voi olettaa että toinen ois ihan samoista asioista kiinnostunu. Se riittää jos teillä on edes joku yhteinen tekeminen, esim.matkustelu tai joku samanlainen rentoutumistapa esim.leffojen katselu. Tiedän kyllä pareja jolla ihan erilaiset harrastukset, ei oikein mitään yhteistä, mut niille se tuntus käyvän hyvin, viihtyvät hyvin kun saavat mennä myös yksinään molemmat.
- toimimaan
Jos teillä ei todellakaan ole mitään yhteisiä mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia, ei tule toimimaan.
Jos jatkatte yhdessä, luultavasti teette lapsia jotta ois jotain "yhteistä". Sitten alatte riidellä lapsista.
Ja sitten eroatte ja riitelette lapsista.
Etsikää itsellenne sopivat kumppanit, please! - .............
siitä, onko tarpeeksi vahva usko, onko tarpeeksi tahtoa olla toisen kanssa, ja tehdä asioita sekä kompromisseja suhteen toimivuuden eteen.
Mä ja mun mies ollaan kuin yö ja päivä. Monesti olen miettinyt samaa, varsinkin kun jotkut arvommekin menevät hieman ristiin. Kuitenkin miehessäni on niin paljon hyviä asioita, etten halua hänestä luopua. Rakastan häntä omalla tavallani, se rakkaus ei todellakaan ole mitään yksioikoista. Olen usein joutunut kyseenalaistamaan tunteeni; jos tunnen näin, niin voinko tosiaan rakastaa häntä. Ilmeisesti vastaus on kuitenkin kyllä.
Mun mies on kans autohullu, ja hänellä on kolme autoa tallissa, joista käyttää vain yhtä. Tässä tietokoneella on hänen vanhan mersun kuva taustakuvana. Täällä on pikkuautokokoelma, pöydällä vino pino vannekatalogeja ja tekniikan maailmoja. Minulla ei ole autoa, kuljen pyörällä. Olen ennen pitänyt mersumiehiä (tai muita kalliiden autojen ystäviä) lähinnä pröystäilijöinä, pitänyt hienoja autoja miesten egon pönkittäjinä ja munanpidentäjinä. :) Mutta kuule, kaikkeen sitä tottuu, ja nykyään ymmärrän että tämä miehen autoharrastus on hänelle tärkeä juttu siinä missä minulle omat harrastukseni. Ajan kanssa olen myös itse alkanut pitää etenkin noista vanhoista mersuista, ja ymmärrän, että mies haluaa panostaa autoon jos siihen on mahdollisuus.
Itsekkyys on usein pahin este kahden erilaisen ihmisen suhteessa. Tai se, että yrittää ymmärtää, muttei voi tai halua hyväksyä. Eli ehkä taas itsekkyys. Jos miehelläsi on halua panostaa suhteeseenne, halua löytää ja kehittää uusia yhteisiä asioita, ei ongelman pitäisi olla ylitsepääsemätön. Meillä yhteisiä asioita on esim. ruuanlaitto viikonloppuisin (no minä sen teen, mutta syödään yhdessä ja on kynttilää, viiniä yms), kiinnostus historiaan ja mökkielämään. Koirista ja lapsista pidämme paljon, vaikka omia ei (vielä) ole. Siihen taisi jäädä meidän yhdistävät tekijät, mutta kyllä noillakin pitkälle pääsee kun on tarpeeksi tahdonvoimaa. Ei se rakkauskaan itsestään toimi, pitää päättää että olen tämän ihmisen kanssa, ja teen kaikkeni jotta tämä suhde toimisi. Vasta se päätös alkaa kasvattaa rakkautta ja toisen kunnioitusta, näin ainakin meidän tapauksessa.- .....
Kyllähän jotain yhteistä pitäisi olla. Varsinkin jollette tee koskaan mitään yhdessä. Voisittehan käydä joskus ulkona syömässä, kävelyllä, pyöräilemässä, kuntosalilla tms..
Ei nyt tietenkään niinkään että sinun pitäisi olla kiinnostunut autoista ja miehesi tanssista, mutta jotain siltä väliltä. Eihan siitäkään pidemmän päälle mitään tule jos molemmilla on omat harrastukset eikä mitään yhteistä.
Mutta ei tuollaiset syyt ole mikään peruste erolle, jos muuten menee hyvin. Ja niinkuin joku jo mainitsi niin arvot olisi hyvä olla samanlaiset, ainakin isommissa asioissa. - *lähdevesi*
"Jos miehelläsi on halua panostaa suhteeseenne, halua löytää ja kehittää uusia yhteisiä asioita, ei ongelman pitäisi olla ylitsepääsemätön. "
Joo, toi on varmaan se kaikista pitävin 'sääntö' jolla pidetään suhde kasassa jos on kovin erilaiset ihmiset. - *lähdevesi*
..... kirjoitti:
Kyllähän jotain yhteistä pitäisi olla. Varsinkin jollette tee koskaan mitään yhdessä. Voisittehan käydä joskus ulkona syömässä, kävelyllä, pyöräilemässä, kuntosalilla tms..
Ei nyt tietenkään niinkään että sinun pitäisi olla kiinnostunut autoista ja miehesi tanssista, mutta jotain siltä väliltä. Eihan siitäkään pidemmän päälle mitään tule jos molemmilla on omat harrastukset eikä mitään yhteistä.
Mutta ei tuollaiset syyt ole mikään peruste erolle, jos muuten menee hyvin. Ja niinkuin joku jo mainitsi niin arvot olisi hyvä olla samanlaiset, ainakin isommissa asioissa.Kyllä, teemme paljon asioita yhdessä. Ehkä pitäis tehä enemmän, ja jättää vähemmälle kotona nyhviminen. Mutta jotenki sitä joskus ajattelee että 'miksei se voi olla kiinnostunu joistain samoista asioista kanssa?' ajattelee, että toivois kumppanin tuntevan ja ymmärtävän kaiken itsestään... Tohon kyl liittyy vähä itsekkyyttäkin.
- eivind
Noin 25 vuotta kesti, ei mitään yhteisiä harrastuksia, erilainen musiikki- ja leffamaku, erilainen arvomaailma kaikinpuolin. Huhhuh!
Nykyään mieheni kanssa kaikki yhteistä; musiikki, erilaiset tanssiharrastukset, leffat, puutarhanhoito, pyöräily, teatteri...
Äärilaidoilta nämä suhteet, mutta kyllä kaduttaa, kun jäin roikkumaan niinkin kauaksi aikaa sisällöttömään elämään.
Ei sillä ettei minulla olisi ollut aikaa ja mahdollisuutta elää "omaa elämää" harrastuksineni yms.
Nykyään tuntuu pahalta pelkkä ajatuskin, että aina pitäisi lähteä p o i s rakkaan luota voidakseen tehdä jotakin mukavaa...- juttua
Olen aina miettinyt, että parempi erilaiset, kuin aivan samanlaiset ihmiset yhdessä. Erilaiset ihmiset täydentävät toisiaan ja näyttävät/opettavat toisilleen uusia asioita. Samanlaiset ihmiset varmasti innostuvat yhteisistä asioista, mutta loppujen lopuksi kyllästyisivät kenties... Tämä teoriassa.
Olin suhteessa yhden pojan kanssa lähes kuusi vuotta. Olimme kuin yö ja päivä. Rakastin häntä kuitenkin paljon. En tiedä olenko koskaan edes rakastanut ketään muuta. Yhteinen elämämme kuitenkin muodostui sietämättömäksi erilaisuutemme takia. Kotimme muuttui taistelukentäksi. Luulenpa, että suurimmat ja ne ylitsepääsemättömät ristiriidat muodostuivat elämänkatsomuksellisista asioista sekä elämäntavoista, ei niinkään esim. erilaisesta musiikkimausta. Minä ainakin pikkuhiljaa rakastin häntä vähemmän ja vähemmän. Hän koki minulle tärkeät asiat ja mielestäni maailman epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuuden turhiksi ja tarpeettomiksi. Minusta hän puolestaan suhtautui ihmisiin, eläimiin, luontoon ja maailman tilaan hyvin välinpitämättömästi. Ja ihmisten välinpitämättömyys ja ahneus on mielestäni ehkä se suurin ongelma tässä maailmassa.
Olen taas rakastunut, mutta olen löytänyt myös tästä suhteesta samankaltaisia mielipide-eroja. Mietinkin juuri pitäisikö jättää juttu tähän, eikä tuhlata toista kertaa osaa elämästään siihen samaan paskaan. Ei se kuitenkaan johda mihinkään...
Vähän ehkä pessimistinen olo tänään. huh. Ehkä taidan olla hiukan liian mustavalkoinen. Ken tietää.
Mutta kai kahdella elämänsä jakavalla ihmisellä tulisi kai olla edes jossain määrin samat lähtökohdat elämään ja edes hiukan samanlainen arvomaailma. Näin sanoo järki, mutta rakkaus sumentaa sen. - *lähdevesi*
juttua kirjoitti:
Olen aina miettinyt, että parempi erilaiset, kuin aivan samanlaiset ihmiset yhdessä. Erilaiset ihmiset täydentävät toisiaan ja näyttävät/opettavat toisilleen uusia asioita. Samanlaiset ihmiset varmasti innostuvat yhteisistä asioista, mutta loppujen lopuksi kyllästyisivät kenties... Tämä teoriassa.
Olin suhteessa yhden pojan kanssa lähes kuusi vuotta. Olimme kuin yö ja päivä. Rakastin häntä kuitenkin paljon. En tiedä olenko koskaan edes rakastanut ketään muuta. Yhteinen elämämme kuitenkin muodostui sietämättömäksi erilaisuutemme takia. Kotimme muuttui taistelukentäksi. Luulenpa, että suurimmat ja ne ylitsepääsemättömät ristiriidat muodostuivat elämänkatsomuksellisista asioista sekä elämäntavoista, ei niinkään esim. erilaisesta musiikkimausta. Minä ainakin pikkuhiljaa rakastin häntä vähemmän ja vähemmän. Hän koki minulle tärkeät asiat ja mielestäni maailman epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuuden turhiksi ja tarpeettomiksi. Minusta hän puolestaan suhtautui ihmisiin, eläimiin, luontoon ja maailman tilaan hyvin välinpitämättömästi. Ja ihmisten välinpitämättömyys ja ahneus on mielestäni ehkä se suurin ongelma tässä maailmassa.
Olen taas rakastunut, mutta olen löytänyt myös tästä suhteesta samankaltaisia mielipide-eroja. Mietinkin juuri pitäisikö jättää juttu tähän, eikä tuhlata toista kertaa osaa elämästään siihen samaan paskaan. Ei se kuitenkaan johda mihinkään...
Vähän ehkä pessimistinen olo tänään. huh. Ehkä taidan olla hiukan liian mustavalkoinen. Ken tietää.
Mutta kai kahdella elämänsä jakavalla ihmisellä tulisi kai olla edes jossain määrin samat lähtökohdat elämään ja edes hiukan samanlainen arvomaailma. Näin sanoo järki, mutta rakkaus sumentaa sen.Tuli mieleen itseni ja jätkäni, tosta kun kirjotit kuinka teillä taisteltiin mielipide-eroista ja maailmankatsomuksellisista eroista. :S Tulee joskus sellanen olo, että mun pitäis kasvattaa sitä paremmaks ihmiseks.
Toisaalta joskus yllätyn erittäin positiivisesti kuinka hienosti se on ajatellu. Hyvin aaltoilevaa yhteiseloa....
- vili
ole pitkän parisuhteen resepti, että on myös muutakin elämää kuin se parisuhde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2972671Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."782465SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552205Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj771893- 1251672
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1371447
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731328Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.881140Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli771114