kuuromykän pinna

lehden lukija

Eilisessä Ilkka-lehdessä oli uutisointia liittyen johonkin kahakkaan kuuron henkilön kotipihalla. Ilkka-lehden otsikkona "kiusatun kuuromykän pinna petti". Itse artikkelissa edelleen käytettiin termiä kuuromykkä. Vähän särähti silmille aikapäiviä sitten vanhentuneen termin käyttäminen.

10

1714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asian huomannut

Ikävä kyllä tietoinvalidit toimittajat eivät tahdo ollenkaan oppia käyttämään kuuro sanaa.
      Kuuromykkä sanahan on vanhentunut jo aikapäiviä sitten ja koetaan loukkaavana. Mykkähän on sellainen joka ei pysty ollenkaan kommunikoimaan.
      Ihme kyllä esim. kehitysvammainen sana on uponnut kansaan. Kukaan ei enää muistakaan vanhaa vajaamielinen nimitystä.

• tiiä häntä

Jos se vaikka oli myös mykkä?

• Tietää-nää-jutut
        tiiä häntä kirjoitti:

Jos se vaikka oli myös mykkä?

Todennäköisesti hän oli SYNTYMÄ- tai VARHAISKUURO = KUURO, eli joko syntymästään asti kuuro tai ennen puheenoppimisikää kuuroutunut henkilö. Näitä henkilöitä kutsutaan usein virheellisesti kuuromykiksi mikä nimitys on väärinkäsitys ja kuuroista jopa erittäin loukkaava. Kielitaidottomuus ei ole mykkyyttä! He vaan eivät osaa puhekieltä kun eivät ole sitä koskaan kuulleet. Jotkut toki puhuvat kohtalasen hyvinkin mutta jotkut eivät käytä ääntä juuri ollenkaan. MITÄÄN LISÄVAMMAA HEILLÄ EI OLE JONKA NIMI OLISI 'MYKKYYS'!
        Kuurojen oma kieli on viittomakieli.

Syntymäkuuroja, eli viittomakielisiä kuuroja on Suomessa n. 6000.

Hyvin puhekieltä hallitsevat kuurot ovat yleensä KUUROUTUNEITA. Ihminen voi myöhemmällä iällä, puhekielen jo opittuaan kuuroutua jonkin sairauden tai vamman perusteella mutta tällainen hlö ei menetä puhetaitoaan tai -kykyään vaikka ääni ja intonaatio usein ajan myötä jonkun verran usein muuttuvatkin.
        Kuuroutuneet eivät myöskään yleensä käytä viittomakieltä. Jotkut kuuroutuneet ovat tosin opetelleet viittomakieltä koska se tulkkausmenetelmänä on kaikkein nopein.
        He kuitenkin siis itse osaavat puhua mutta ovat opetelleet vastaanottamaan viittomista, ja huom! viitottua suomenkieltä eli viitottua puhetta, ei kuurojen omaa kieltä viittomakieltä.

Kuuroutuneita on maassamme karkeasti n. 2000. (Tässä ryhmässä ei ole mukana iän myötä kuuroutuneet vanhukset)

Viittomakieli ja viitottu puhe on kaksi eri asiaa.

Kuurot käyttävät itse itsestään nimitystä 'kuuro', ei esimerkiksi sanaa 'kuulovammainen' joten puhukaamme siis me kuulevatkin 'kuuroista' ja tarkoittakaamme sillä viittomakielistä henkilöä. Viittomakieliset kuurot eivät koe itseään vammaisiksi koska he eivät ole oman kokemuksensa mukaan mitenkään 'sairaita', kuulon puuttuminen on heille pikemminkin 'ominaisuus'.

Kuulovammaisia on Suomessa kaikenkaikkiaan n. 300.000. Tähän ryhmään kuuluvat kaikki lievästä kuulon alenemasta , vaikeaan kuulovammaan ja kuurouteen.

• S- ja r-vikainen
        Tietää-nää-jutut kirjoitti:

Todennäköisesti hän oli SYNTYMÄ- tai VARHAISKUURO = KUURO, eli joko syntymästään asti kuuro tai ennen puheenoppimisikää kuuroutunut henkilö. Näitä henkilöitä kutsutaan usein virheellisesti kuuromykiksi mikä nimitys on väärinkäsitys ja kuuroista jopa erittäin loukkaava. Kielitaidottomuus ei ole mykkyyttä! He vaan eivät osaa puhekieltä kun eivät ole sitä koskaan kuulleet. Jotkut toki puhuvat kohtalasen hyvinkin mutta jotkut eivät käytä ääntä juuri ollenkaan. MITÄÄN LISÄVAMMAA HEILLÄ EI OLE JONKA NIMI OLISI 'MYKKYYS'!

Hyvin puhekieltä hallitsevat kuurot ovat yleensä KUUROUTUNEITA. Ihminen voi myöhemmällä iällä, puhekielen jo opittuaan kuuroutua jonkin sairauden tai vamman perusteella mutta tällainen hlö ei menetä puhetaitoaan tai -kykyään vaikka ääni ja intonaatio usein ajan myötä jonkun verran usein muuttuvatkin.
        Kuuroutuneet eivät myöskään yleensä käytä viittomakieltä. Jotkut kuuroutuneet ovat tosin opetelleet viittomakieltä koska se tulkkausmenetelmänä on kaikkein nopein.
        He kuitenkin siis itse osaavat puhua mutta ovat opetelleet vastaanottamaan viittomista, ja huom! viitottua suomenkieltä eli viitottua puhetta, ei kuurojen omaa kieltä viittomakieltä.

Kuuroutuneita on maassamme karkeasti n. 2000. (Tässä ryhmässä ei ole mukana iän myötä kuuroutuneet vanhukset)

Kuurot käyttävät itse itsestään nimitystä 'kuuro', ei esimerkiksi sanaa 'kuulovammainen' joten puhukaamme siis me kuulevatkin 'kuuroista' ja tarkoittakaamme sillä viittomakielistä henkilöä. Viittomakieliset kuurot eivät koe itseään vammaisiksi koska he eivät ole oman kokemuksensa mukaan mitenkään 'sairaita', kuulon puuttuminen on heille pikemminkin 'ominaisuus'.

Kuulovammaisia on Suomessa kaikenkaikkiaan n. 300.000. Tähän ryhmään kuuluvat kaikki lievästä kuulon alenemasta , vaikeaan kuulovammaan ja kuurouteen.

Kuuro-sanan melkein ymmärrän, mutta mykkää en!

Sanakirjan mukaan mykkä = puhekyvytön, sanaton, puhumaton, äänetön.

Eli onko tämä nyt jotenkin väärin?

Tuon sanakirjamääritelmän mukaan voisi päätellä, että viittomakieltä käyttävä äänetön ihminen on 'mykkä'.

• syntymäkuuro
        S- ja r-vikainen kirjoitti:

Tuon sanakirjamääritelmän mukaan voisi päätellä, että viittomakieltä käyttävä äänetön ihminen on 'mykkä'.

ei taida olla hyvä.
        En ole vielä selaillut muita hakupalvelimia, uskoakseni löydät Googlen avulla tuoreempaa tietoa.
        Toivottavasti tulee muilta aktiivisilta tiedon kerääjiltä kommentteja. Jotka hakevat paljon tietoja Googlen tai hakupalvelimen kautta. Itse en ole oikein aktiivinen, sori.
        SIIS mikä määritelmä on MYKKÄ? Vailla vuorovaikutusta apuvälineen avulla tai käsillä? Itse mielestäni mykkä on se, jolla ei ole kieltä tai oikeastaan leikattu kieliosa pois vaitiolon varmuuden vuoksi(historia tai sairaus). Silti vuorovaikutus toimii hienosti muulla tavoin. Äsh, jään miettimään mykkä-sanaa... No niin, sanon vaan että sana kuuromykkä loukkaa. Meinaan vaan että ihmisten tietoisuus poikkeavasta ihmisestä on niin rajoittavaa, täynnä ennakkoluuloa, ei uskalleta ottaa riskejä tutustua poikkeavaan ihmiseen. Tietenkin tuo mykkä- määrittelyn tuominen on hyväksi, että voi tapella rehellisesti ja asiaan tuntemuksensa esille. Kaikenlaiset ajatukset ovat aina tervetulleita! Sanoo itse syntymäkuuro! Ei millään pahalla, jään kuulostelemaan.

• Raindropper
        S- ja r-vikainen kirjoitti:

Ei kuurot voi olla mykkiä, koska he nauravat ÄÄNEEN.. ja myös itkevät ÄÄNEEN.. Joten mykkyydestä EI VOI olla tässä tapauksessa kyseessä!

• Schroeder
        Tietää-nää-jutut kirjoitti:

Niinpä. Termeistä voidaan kiistellä mutta yksi tosiseikka on olemassa; nimittäin se, että kuurot nostavat heille yhteiskunnan myöntämää verotonta vammaistukea. Tämä ei oikein sovi siihen kuvaan, että kuurot pitävät itseään kielivähemmistönä eivätkä kuulovammaisina. Samalla logiikalla myös muut kielivähemmistömme ovat oikeutettuja vammaistukeen.

Lyhyesti: jos olet kuuro etkä pidä itseäsi vammaisena, miksi sitten nostat vammaistukea?

• Eräs potilas
        Schroeder kirjoitti:

Niinpä. Termeistä voidaan kiistellä mutta yksi tosiseikka on olemassa; nimittäin se, että kuurot nostavat heille yhteiskunnan myöntämää verotonta vammaistukea. Tämä ei oikein sovi siihen kuvaan, että kuurot pitävät itseään kielivähemmistönä eivätkä kuulovammaisina. Samalla logiikalla myös muut kielivähemmistömme ovat oikeutettuja vammaistukeen.

Lyhyesti: jos olet kuuro etkä pidä itseäsi vammaisena, miksi sitten nostat vammaistukea?

Huh että miten kovasti inhoan kuuromykkä-sanaa! Vähän aikaa sitten jouduin sairaalaan.. Arvaapas mitä, huomasin potilaspapereistani, että siinä on lisäys "kuuromykkä"... (Sairaala on vielä HYKS!!!) Luulisi, että olisivat jotenkin ajan tasalla. Olin niin surkeassa kunnossa, etten jaksanut huomauttaa asiasta.. Nyt harmittaa, etten tehnyt niin, no ei voi mitään... :P

• on se..
        Schroeder kirjoitti:

Muista kuuroista en sitten tiedä. Mutta minä itse huonokuuloisena ajattelen kyllä, että minulla on ns.vamma, vaikka se ei ole fyysisesti näkyvää kuin se, että olen kuulovammainen. Paitsi se, että käytän kuulolaitetta.

Ihan kaikki eivät saa vammaistukea,koska katsotaan yleensä kuulokäyrien perusteella saadaanko joko alinta, takautuvaa vai ei mitään vammaistukea. Tiedän kyllä joitakin kuuron identiteetin omaavia huonokuuloisia ihmisiä, jotka eivät saa yhtään mitään.

Tiedän myös sen,että jotkut implantoitujen lasten vanhemmat ovat anonneet verotonta hoitotukea (lue:sievoisia summia todellakin kuin vammaistukeakin), vaikka moni vanhemmista sanoo, että heidän implantoidut lapset ovat lievästi huonokuuloisia. Kyllä se pistääkin miettimään, että miksi he itse menivät anomaan hoitotukea, vaikkeivat pidä omia implantoituja kuuroja lapsiaan ns.vammaisina. Tai saatikka myöntää sitä, että heidän lapsensa on AINA kuuro implantista huolimatta. Tästä on sitten turha yrittää kiistellä, koska olen saanut tästä tietoja todella luotettavasta lähteestä: LapCi Ry:stä.

• Viittomakielinen kuuro
        Schroeder kirjoitti:

Olen menettänyt kuuloni lapsena, korvalääkärin mukaan olen vaikeasti huonokuuloinen, elikkä olen siis kuulovammainen.

Vammaistuki tulee, valtio maksaa porrastettua vammaistukea kuulokäyrän mukaan: ei-mitään vammaistukea, alinta, keskimäärintä ja ylintä.

Vaikka olen viittomakielinen kuuro ihminen, en pidä itseäni kuulovammaisena. Minulla on piilovamma elikkä korvissa on vamma.

Mutta osaan puhua sujuvasti kuulevien maailmassa ja kommunikoin puheella kuulevien ihmisten kanssa.
        Luen huulilta, suurimman osan hyvin.

Mutta silti äidinkieleni on viittomakieli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe