Chevy Van

boomi

Tietääkö kukaan,jos otan Chevrolet Vanin,joka on rekisteröity kuorma-autoksi,kuinka sen verotus arvo
lasketaan,onko se sama kuin henkilö ja pakettiautolla?

8

13887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjä Isä

      En tunne ketään, joka olisi noista tai Suburbaneista henk. autoetua maksanut, koska se on tavaran kuljetukseen tarkoitettu N2-luokan, alv väh.kelvollinen ja kuluiltaan kirjanpidossa vähennetävä. Siis miksi maksaa autoetua kun ilmatteeksikin pääsee.. siksi onkin edullinen pitää.

      Ps. Suurban ollut kohta 6 vuotta.

      • jos toimii

        Alv-väh.kelpoista autoa saa käyttää ainoastaan firman ajoissa, ei metriäkään muualla. Jos se näin toimii, niin tilanne on onnellinen ja auton pito edullista (jos se sitä ylipäätään koskaan voi Suomessa olla: autovero nostaa hinnat pilviin ja auton arvo alenee 10.000 euroa vuodessa ekoina vuosina).

        Tilanne muuttuu, jos ko. autolla ajaa päivittäiset työmatkat kodin ja yrityksen toimipaikan välillä. Nämä työmatkat eivät ole firman ajoja eivätkä siten alv-vähennyskelpoisia.

        Käytännössä pitää olla toinen auto, jolla ajetaan kodin ja työpaikan väliset matkat sekä kaikki muut perheen yksityisajot.

        Ajopäiväkirjan pitäminen on välttämätöntä, jotta mahdollisessa verotarkastuksessa pystyy aukottomasti selvittämään alv-vähnnyksien liittymisen yrityksen ajoihin. Auton säilytyspaikka on yrityksen toimitilojen yhteydessä.

        Mikäli yrityksen toimipiste on kotona, niin rajanveto on yrityksen / omien ajojen kesken on hankalampaa, ja vielä entistä tarkempaa. Mutta ainakaan esim. lapsen vieminen tarhaan / kaupassakäynti / lomamatkat eivät ole yrityksen alv-vähennyskelpoista ajoa.

        Homma toimii hyvin, jos ylläolevat reunaehdot täyttyvät. Mikäli taas eivät täyty ja liikutaan "harmaalla vyöhykkeellä", niin homma toimii aina ensimmäiseen verotarkastukseen saakka. Ja sen jälkeenkin, kun vähennetyt alv:t on taannehtivasti tilitetty verottajalle. Verotarkastuksen tuollainen alv-väh.kelpoinen Suburban, Chevy Van tai Hummer saa helpommin aikaan kuin tavallinen Ducato tai Transporter, sillä noiden erikoisempien autojen kulkemista ei niinkään valvo verottaja kuin yrittäjän naapurit.

        Eli homma toimii, jos toimitaan sääntöjen mukaan. Harmaalle alueelle ai parane mennä vaan sitä varten perheellä pitää olla yrittäjällä itsellään jonkinlainen työmatkakulkine ja perheelle ainakin yksi ihan kunnollinen auto, jolla perhe kulkee yhdessä sen Suburban sijasta. Eli kolmella autolla saa pidettyä yhden alv-väh.kelpoisen auton alv-vähennyskelpoisena ihan helposti. Ei välttämättä ihan kaikkein edullisin vaihtoehto, mutta ainakin se firman auto on halvempi ylläpitää.

        Asian toinen puoli on sitten se, että kun firmalla on alv-väh.kelpoinen auto, niin yrittäjän voi olla hankala perustella oman auton käytölle työajoista maksettavia kilometrikorvauksia.

        Itselläni ainakin (yrittäjä) homma toimii mielekkäimmin, kun en maksa palkkaa itselleni. Ainoastaan osinkoja (siis oy). Auton rahoitan kilometrikorvauksilla ja kun vaihdan autoa harvoin ja ajan paljon sekä huollatan auton määräaikoina, niin km-korvaukset riittävät pyörittämään autoruletin. Rahaa jää myös muihin perheen pieniin kuukausittaisiin kiinteisiin kuluihin, ehkä osaksi siksi, että auton ylläpitomenot eivät jakaudu tasaisesti kaikille kuukausille vain välikuukaisina menot ovat pienempiä ja sitä rahaa voi sitten "lainata" ja maksaa taas takaisin, kun on auton ison huollon tai vaihdon aika. Kokeilin myös alv-väh.kelpoista Chevy Vania mutta sen hankkiminen lopetti km-korvaukset ja jouduin maksamaan itselleni rahapalkkaa, josta verottaja sitten napsi mielestäni liikaa, joten järjestin asiat uudelleen.


      • on, mutta
        jos toimii kirjoitti:

        Alv-väh.kelpoista autoa saa käyttää ainoastaan firman ajoissa, ei metriäkään muualla. Jos se näin toimii, niin tilanne on onnellinen ja auton pito edullista (jos se sitä ylipäätään koskaan voi Suomessa olla: autovero nostaa hinnat pilviin ja auton arvo alenee 10.000 euroa vuodessa ekoina vuosina).

        Tilanne muuttuu, jos ko. autolla ajaa päivittäiset työmatkat kodin ja yrityksen toimipaikan välillä. Nämä työmatkat eivät ole firman ajoja eivätkä siten alv-vähennyskelpoisia.

        Käytännössä pitää olla toinen auto, jolla ajetaan kodin ja työpaikan väliset matkat sekä kaikki muut perheen yksityisajot.

        Ajopäiväkirjan pitäminen on välttämätöntä, jotta mahdollisessa verotarkastuksessa pystyy aukottomasti selvittämään alv-vähnnyksien liittymisen yrityksen ajoihin. Auton säilytyspaikka on yrityksen toimitilojen yhteydessä.

        Mikäli yrityksen toimipiste on kotona, niin rajanveto on yrityksen / omien ajojen kesken on hankalampaa, ja vielä entistä tarkempaa. Mutta ainakaan esim. lapsen vieminen tarhaan / kaupassakäynti / lomamatkat eivät ole yrityksen alv-vähennyskelpoista ajoa.

        Homma toimii hyvin, jos ylläolevat reunaehdot täyttyvät. Mikäli taas eivät täyty ja liikutaan "harmaalla vyöhykkeellä", niin homma toimii aina ensimmäiseen verotarkastukseen saakka. Ja sen jälkeenkin, kun vähennetyt alv:t on taannehtivasti tilitetty verottajalle. Verotarkastuksen tuollainen alv-väh.kelpoinen Suburban, Chevy Van tai Hummer saa helpommin aikaan kuin tavallinen Ducato tai Transporter, sillä noiden erikoisempien autojen kulkemista ei niinkään valvo verottaja kuin yrittäjän naapurit.

        Eli homma toimii, jos toimitaan sääntöjen mukaan. Harmaalle alueelle ai parane mennä vaan sitä varten perheellä pitää olla yrittäjällä itsellään jonkinlainen työmatkakulkine ja perheelle ainakin yksi ihan kunnollinen auto, jolla perhe kulkee yhdessä sen Suburban sijasta. Eli kolmella autolla saa pidettyä yhden alv-väh.kelpoisen auton alv-vähennyskelpoisena ihan helposti. Ei välttämättä ihan kaikkein edullisin vaihtoehto, mutta ainakin se firman auto on halvempi ylläpitää.

        Asian toinen puoli on sitten se, että kun firmalla on alv-väh.kelpoinen auto, niin yrittäjän voi olla hankala perustella oman auton käytölle työajoista maksettavia kilometrikorvauksia.

        Itselläni ainakin (yrittäjä) homma toimii mielekkäimmin, kun en maksa palkkaa itselleni. Ainoastaan osinkoja (siis oy). Auton rahoitan kilometrikorvauksilla ja kun vaihdan autoa harvoin ja ajan paljon sekä huollatan auton määräaikoina, niin km-korvaukset riittävät pyörittämään autoruletin. Rahaa jää myös muihin perheen pieniin kuukausittaisiin kiinteisiin kuluihin, ehkä osaksi siksi, että auton ylläpitomenot eivät jakaudu tasaisesti kaikille kuukausille vain välikuukaisina menot ovat pienempiä ja sitä rahaa voi sitten "lainata" ja maksaa taas takaisin, kun on auton ison huollon tai vaihdon aika. Kokeilin myös alv-väh.kelpoista Chevy Vania mutta sen hankkiminen lopetti km-korvaukset ja jouduin maksamaan itselleni rahapalkkaa, josta verottaja sitten napsi mielestäni liikaa, joten järjestin asiat uudelleen.

        Kysymyksessä on kuorma-auto,josta ei tarvi pitää ajopäiväkirjaa ja on verovapaa autoedusta.


      • jos toimii
        on, mutta kirjoitti:

        Kysymyksessä on kuorma-auto,josta ei tarvi pitää ajopäiväkirjaa ja on verovapaa autoedusta.

        Homman riskit syntyy siitä, että niitä alv:ja vähennetään (auton hanintahinnasta, polttoaineista, huolloista, pesuista...) ja jos autolla ajetaan muutakin kuin alv-vähennyskelpoista ajoa, niin se auto ei enää ole alv.vähennyskelpoinen. Tämä taas aiheuttaa jo vähennettyjen arvonlisäverojen takaisinmaksamisen verottajalle. Jos vähennettyjä veroja on pitkältä ajalta, niin summa voi olla melko iso kerralla maksettavaksi.

        Käytännössä ainoa keino osoittaa auton olleen ainoastaan alv.vähennyskelpoisessa ajossa on pitää ajopäiväkirjaa.

        Niin kuin aiemmassa vistissäni totesin, niin homma on hyvä, jos toimii.

        Kokonaan toinen asia on sitten kuorma-auton ottaminen työsuhdeautoksi. Kuorma-autoille ei ole verotusarvoja (ainakaan toistaiseksi). Työsuhdeautoista taas ei maksettuja arvonlisäveroja saa vähentää (jolloin auton ylläpidon kustannukset eivät eroa muista autoista muuta kuin maksajan osalta: firma vs. itse). Tähän muuten saattaa olla kiertotie: kun ottaa auton leasingsopimuksella, johon sisältyy auton arvon ja huoltojen lisäksi myös polttoaine, niin leasingmaksun arvonlisäveron kai saa vähentää (en tiedä oikeasti, tuli vain tässä mieleen). Voi vain olla haasteellista löytää leasingyhtiötä Dodge Ramille, Suburbanille, Hummerille jne.

        Tästä työsuhdekuorma-autoasiasta olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia. Miten on toiminut? Jos sittenkin ottaisi taas itsekin firmalle kuorkin...


      • jos toimii
        jos toimii kirjoitti:

        Homman riskit syntyy siitä, että niitä alv:ja vähennetään (auton hanintahinnasta, polttoaineista, huolloista, pesuista...) ja jos autolla ajetaan muutakin kuin alv-vähennyskelpoista ajoa, niin se auto ei enää ole alv.vähennyskelpoinen. Tämä taas aiheuttaa jo vähennettyjen arvonlisäverojen takaisinmaksamisen verottajalle. Jos vähennettyjä veroja on pitkältä ajalta, niin summa voi olla melko iso kerralla maksettavaksi.

        Käytännössä ainoa keino osoittaa auton olleen ainoastaan alv.vähennyskelpoisessa ajossa on pitää ajopäiväkirjaa.

        Niin kuin aiemmassa vistissäni totesin, niin homma on hyvä, jos toimii.

        Kokonaan toinen asia on sitten kuorma-auton ottaminen työsuhdeautoksi. Kuorma-autoille ei ole verotusarvoja (ainakaan toistaiseksi). Työsuhdeautoista taas ei maksettuja arvonlisäveroja saa vähentää (jolloin auton ylläpidon kustannukset eivät eroa muista autoista muuta kuin maksajan osalta: firma vs. itse). Tähän muuten saattaa olla kiertotie: kun ottaa auton leasingsopimuksella, johon sisältyy auton arvon ja huoltojen lisäksi myös polttoaine, niin leasingmaksun arvonlisäveron kai saa vähentää (en tiedä oikeasti, tuli vain tässä mieleen). Voi vain olla haasteellista löytää leasingyhtiötä Dodge Ramille, Suburbanille, Hummerille jne.

        Tästä työsuhdekuorma-autoasiasta olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia. Miten on toiminut? Jos sittenkin ottaisi taas itsekin firmalle kuorkin...

        Kiinnosti sen verran, että katsoin, mitä verottaja neuvoo tästä asiasta, www. vero.fi.

        Alv-vähennysoikeuden rajoitukset ainoastaan tiukasti yrityksen ajoihin koskee henkilö- ja pakettiautoja. Eli kuorma-autoista saanee aina vähentää arvonlisäveron.

        Kuorma-autoille ei ole verotusarvoja, joten sellaisen voinee ottaa työsuhdeautoksi huoletta. Jos sitä siis pitää ollenkaan ottaa työsuhdeautoksi, antaa vaan olla kuorkin kuorkkina.

        Eli verotuksellisesti homma voisi toimia, ellei sitten ole jotain erityistulkintoja/-säännöksiä, joita en löytänyt.

        Ainoksi ongelmaksi jää se suuri riski liikenteessä, jonka kuorma-autot aiheuttavat liialla nopeudellaan, minkä vuoksi niille on säädetty 80 km/h nopeusrajoitus. Verot maksamalla auton turvallisuus kasvaa, vai miksi pakettiauto-Chevy vanilla saa ajaa 100 km/h ja kuorma-auto-Chevy Vanilla 80 km/h?

        Käyttökokemuksia olisi silti kiva kuulla


    • mullon

      asia otsikossa

    • Jokke

      Hitsit kun tuli ostettua itsekkin.
      FFFixu peli vaikka on kuormajuhta.Hakkaa
      mennen ja tullen naapurin sedän johtotähden.

    • Anonyymi

      "Luontoisetu syntyy sinänsä myös muun kuin henkilö- tai pakettiauto yksityiskäytöstä. Tällöin veronalaisen luontoisedun määrä on edun käypä arvo. Siten esimerkiksi kuorma-auton tai kevyt kuorma-auton luontoisetuarvo lasketaan edun käyvän arvon mukaan (katso jäljempänä kohta 7.8.5)."

      Eli jos kuorma-auton käyttöä ei voi perustella liiketoiminnan kannalta tarpeelliseksi saattaa edun arvo olla melkoinen, varsinkin jos auto on esimerkiksi kuoma-autoksi rekisteröitu Hummer. Kuljetusalan yrittäjä voi hyvin ajaa sillä "oikealla" Mercedes-kuorma-autolla omia ajoja pilvin pimein. Siihen on vaikea puuttua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5430
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      91
      3331
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      39
      3206
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      2996
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      60
      2341
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      50
      2276
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      70
      1837
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1756
    9. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1636
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      280
      1533
    Aihe