intialaista curry-kanaa?

+++

mitenköhän voisi valmistaa jonkinmoista maistuvaa intialaista curry-kanaa riisin kera - tuppaa nämä suomalaiset "currykastikkeet" olemaan melko laimeita esim. siihen verrattuna millaista sapuskaa lontoossa saa intialaisesta kotiinkuljetuspalvelusta. ideoita siis kuinka suomessa voisi itse valmistaa yhtä hyvää?

31

5985

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Olen käsittänyt että suomalaiset currykastikkeet on lähinnä currymausteella maustettuja kastikkeita... Intiassahan sana curry itsessään tarkoittaa kastiketta ja siinä ei currymaustetta ole vaan sikäläisiä maustesekoituksia... olenko nyt ihan väärässä!?

      • KL78

        Olet oikeassa, mutta suomessakin curry on maustesekoitus. Tosin se poikkeaa aika paljonkin esim. intialaisesta tai thaimaalaisesta currystä. Curry ei siis ole yksittäinen mauste vaan aina maustesekoitus.


    • netistä

      Netti on TÄYNNÄ curry-ohjeita. Googlaa!

    • Broilersuikaleita 900 grammaa. ruskistetaan pannulla, kiehumaan veteen kypsäksi, ruskistetut sipulit maun mukaan sekaan, ruskista currya ja jauhoja jonkun verran öljyssä (curryn maku vahvistuu ruskistaessa).

      sopivalla nestemäärällä suurustat, ja lisäät nesteeseen 2 purkkia ananasmurskaa. määrät voi puolittaa ym.. meillä söi 3 vuotias ja isukki ja äiti 2 päivää.

      Olen huono ohjeitten kertoja ,.

      Mutta jos vahvaa curryn makua todella haluaa , urryn maku vahvistuu ruskistamalla rasvassa pannulla . tuo löytyy netistäkin.

      • "intialaista makua"

        Hyvä ohje muuten, mutta jos hakee samantapaista makua kuin intialaisissa ravintoloissa niin ei toimi. Ravintoloissa tuskin soossataan suomikaupan currymausteilla...


      • CherryPoP
        "intialaista makua" kirjoitti:

        Hyvä ohje muuten, mutta jos hakee samantapaista makua kuin intialaisissa ravintoloissa niin ei toimi. Ravintoloissa tuskin soossataan suomikaupan currymausteilla...

        Curryhan on jokaisen intilaisen emännän oma sekoitus mausteita (kurkumaa, neilikkaa jne) ja oikeaa vaihtoehtoa ei ole, jollei matkassa ole virallista intilaista kokkia=)

        Kaupan curryjauheita voi käyttää, kunhan muistaa ensin niitä käyttää öljyn ja chilin (ehkä) kanssa pannulla tirisemässä ennenkuin laittta esim, lihat joukkoon.Kun valmiita mausteita käyttää, on erittäin tärkekää niitä lämmittää pannulla jokunen aika saadakaseen kaikki aromit esille....


      • masala/curry
        CherryPoP kirjoitti:

        Curryhan on jokaisen intilaisen emännän oma sekoitus mausteita (kurkumaa, neilikkaa jne) ja oikeaa vaihtoehtoa ei ole, jollei matkassa ole virallista intilaista kokkia=)

        Kaupan curryjauheita voi käyttää, kunhan muistaa ensin niitä käyttää öljyn ja chilin (ehkä) kanssa pannulla tirisemässä ennenkuin laittta esim, lihat joukkoon.Kun valmiita mausteita käyttää, on erittäin tärkekää niitä lämmittää pannulla jokunen aika saadakaseen kaikki aromit esille....

        Se jokaisen emännän ja kokin mausteseos on kyllä masala (ainakin Intiassa...Suomessa curry on mausteseos).

        The term curry is derived from curry leaves. Kari[citation needed] is a Tamil word meaning sauce and referring to various kinds of dishes common in South India made with vegetables or meat and usually eaten with rice.[1] The term curry (meaning a stew) was found in English before the arrival of British traders on the Subcontinent, and may simply have been applied by them to dishes which they thought resembled the stews they were used to.

        Masala (also known as "massala") is a term used in Indian cuisine to describe a mixture of many spices.


      • +++

        tulisiko hyvää niin, että ruskistelee jotain suomalaista supermarketistakin saatavaa curry-maustetta (ja ehkä myös chiliä) oliiviöljyssä johon lisää kanasuikaleet ja vaikka ruokakermaa? mitenköhän kauan noita mausteita ruskistellaan, voiko niitä siis käryttää liikaa? olen TODELLA huono kokki :( enkä siksi esimerkiksi tykkää suurustella yhtään mitään...


      • +++ kirjoitti:

        tulisiko hyvää niin, että ruskistelee jotain suomalaista supermarketistakin saatavaa curry-maustetta (ja ehkä myös chiliä) oliiviöljyssä johon lisää kanasuikaleet ja vaikka ruokakermaa? mitenköhän kauan noita mausteita ruskistellaan, voiko niitä siis käryttää liikaa? olen TODELLA huono kokki :( enkä siksi esimerkiksi tykkää suurustella yhtään mitään...

        ei myydä kanasuikaleita vaan broilersuikaleita , vissi ero.

        Kana kypytys kestää painekattilassakin yli 2 tuntia.


      • CherryPoP
        masala/curry kirjoitti:

        Se jokaisen emännän ja kokin mausteseos on kyllä masala (ainakin Intiassa...Suomessa curry on mausteseos).

        The term curry is derived from curry leaves. Kari[citation needed] is a Tamil word meaning sauce and referring to various kinds of dishes common in South India made with vegetables or meat and usually eaten with rice.[1] The term curry (meaning a stew) was found in English before the arrival of British traders on the Subcontinent, and may simply have been applied by them to dishes which they thought resembled the stews they were used to.

        Masala (also known as "massala") is a term used in Indian cuisine to describe a mixture of many spices.

        Toivottavasti en luoukannut ketään tietämättömyydelläni. Tuossahan juuri taidetaankin mainita, että "ihan viime vuosina on tuo curry-sana otettu länsimaissa käytöön."


        Ja kyllä, olin sarkastinen.

        The term curry (meaning a stew) was found in English before the arrival of British traders on the Subcontinent, and may simply have been applied by them to dishes which they thought resembled the stews they were used to.

        ON ihan hyvä, että asioita oiotaan, mutta se miten sen tekee on oma tarinansa.


    • Jouluruokaa

      Joulu on vain kerran vuodessa.

      Kyllä sen verran voi kotoisia perinteitä noudattaa ja vaalia, että yhtenä/kahtena päivänä vuodesta tekee perheelleen oikeaa Suomalaista Jouluruokaa.

      Kuka meidän Suomalaisten kotoisia ruokaperinteitä vaalisi ellei me Suomalaiset itse.

      Perinteet kunniaan.

      • Suomalainen Nainen

        Miksi ei saisi syödä sitä mitä tahtoo? Oli se sitten perinteistä tai ei.

        Avarakatseisuutta, ihmiset. Meillä syödään perinteisesti JA erillailla, joka joulu. Kaikilla on hyvä mieli ja vatsat täynnä.


      • Mutta vastasin kysymykseen.
        Muokatuna tosin ruotsalaiosalla

        Meidän ruokalista..

        -suomalaine joulukinkku
        - kylmäsavulohta
        -rosolli- lisänä hapanta omenaa ,silliä ,munaa ym....
        -väiskin maksapasteijaa
        silakkarullia,ohje peritty äitikältä
        porkkanalaatikkoa
        uunilohta....


      • akke.

        Miten jouluruuat liittyvät mitenkään alkuperäiseen kysymykseen? En huomannut, että kukaan vastaajakaan olisi puhunut joulusta mitään.


    • Tähtikokki

      Kyllä meidän perinneruuat ovat etnisiä siinä kuin muiden. Ihmettelen kovasti, jos suomalaisia ruokia muka pidettäisiin universaaleina herkkuina. Arvelen, että riisit ym. ovat juuri niitä massamössöjä eivätkä maailmalla kovin etnisä, joita kaikkialla tarjotaan, tosin suomalaisille vain moninkertaiseen hintaan.

    • olis yks

      ruokaohje! Linkki sivulle on: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/intialainen-banaanibroileri.aspx

      Itse olen kokeillut, ja hyvää oli! Tosin kastikkeen voimakkuudesta en osaa sanoa, koska itse sain sellaisen kastikkeen aikaiseksi, jossa kaikki maut oli jotenkin keskenään niin sopusoinnussa, et oikeastaan mikään mauste tms. ei maistunut minkään mausteen yli! Lisäksi esim. ruokacreme taitaa tasapainottaa kastikkeen voimakkuutta. Linkin ohjeessa tosin käytetään kasvirasvasekoitetta, mut itse siis käytin ruokacremeä oman ohjeeni mukaan.

      • ihmiset

        mita sotkua taalla tarjoillaan "intialaisena" ruokana! Ananasta ja ruokakermaa! Ja Pirkka viela ehdottaa viinia ruokajuomaksi, kylla siina karsii seka ruoan etta viinin maku.


      • ananaksen tempaisit?
        ihmiset kirjoitti:

        mita sotkua taalla tarjoillaan "intialaisena" ruokana! Ananasta ja ruokakermaa! Ja Pirkka viela ehdottaa viinia ruokajuomaksi, kylla siina karsii seka ruoan etta viinin maku.

        Eipä tuossa ruoassa kyl ananasta ollu ;). Intialaisethan käyttää paljon hedelmiä ja maitotaloustuotteita, esim. jogurttia. Että kyllähän tuossa aika paljon vivahteita on intialaisesta ruokakulttuurista...

        Luepa vaikka alla olevasta linkistä enemmän intialaisesta ruokakulttuurista. Lisää sivuja löytyy esim. googlettamalla.

        http://spanews.naantalispa.fi/sivu.php?jid=81&lehti_id=12


      • lukea
        ananaksen tempaisit? kirjoitti:

        Eipä tuossa ruoassa kyl ananasta ollu ;). Intialaisethan käyttää paljon hedelmiä ja maitotaloustuotteita, esim. jogurttia. Että kyllähän tuossa aika paljon vivahteita on intialaisesta ruokakulttuurista...

        Luepa vaikka alla olevasta linkistä enemmän intialaisesta ruokakulttuurista. Lisää sivuja löytyy esim. googlettamalla.

        http://spanews.naantalispa.fi/sivu.php?jid=81&lehti_id=12

        koska olen asunut Intian niemimaalla melkein kymmenen vuotta ja osaan eroittaa eri alueiden keittiot toisistaan. En ole koskaan saanut mitaan liharuokaa jossa olisi ollut ananasta, se on suomalaisten kansallishedelma.
        Jugurtista osaan tehda raitaa ja lassia ja Rogan Joshia keittokirjaan katsomatta enka tarvise apua naantalispalta!


      • vieläkään
        lukea kirjoitti:

        koska olen asunut Intian niemimaalla melkein kymmenen vuotta ja osaan eroittaa eri alueiden keittiot toisistaan. En ole koskaan saanut mitaan liharuokaa jossa olisi ollut ananasta, se on suomalaisten kansallishedelma.
        Jugurtista osaan tehda raitaa ja lassia ja Rogan Joshia keittokirjaan katsomatta enka tarvise apua naantalispalta!

        tajua, mistä sä ton ananaksen sait päähäs... Banaania tuossa reseptissä kyllä oli.

        Selitäpä vielä mulle, mitä tuossa ohjeessa nyt muka oli niin epäintialaista? Sitäpaitsi täällä Suomessa täytyy joskus soveltaa reseptejä sen mukaan, mitä raaka-aineita täällä on tarjolla. En yhtään kyl tiedä, kuka tuon em. reseptin on laatinu alunperin, joten vaikea sanoa, miten intialaista se sitten oikeasti on. Ainakin siinä reseptissä ainakin mun kokemana tuli esille juuri tuo "makujen harmonia", josta tuossa Naantalispan nettisivuillakin sanottiin.


      • metallurgin
        vieläkään kirjoitti:

        tajua, mistä sä ton ananaksen sait päähäs... Banaania tuossa reseptissä kyllä oli.

        Selitäpä vielä mulle, mitä tuossa ohjeessa nyt muka oli niin epäintialaista? Sitäpaitsi täällä Suomessa täytyy joskus soveltaa reseptejä sen mukaan, mitä raaka-aineita täällä on tarjolla. En yhtään kyl tiedä, kuka tuon em. reseptin on laatinu alunperin, joten vaikea sanoa, miten intialaista se sitten oikeasti on. Ainakin siinä reseptissä ainakin mun kokemana tuli esille juuri tuo "makujen harmonia", josta tuossa Naantalispan nettisivuillakin sanottiin.

        resepti niin ehka alkaa selvita, vai onko luetun ymmartaminen vaikeata?
        Mika epaintialaista? Sen selostamiseen menisi koko paiva. Melkein sama kuin laittaisin tanne suomalaisen joulukinkun reseptin jossa se tehdaan lampaanjalasta ja kuorrutetaan hunajalla. Se niista sovellutuksista ja makujen harmonioista.


      • eli oot
        metallurgin kirjoitti:

        resepti niin ehka alkaa selvita, vai onko luetun ymmartaminen vaikeata?
        Mika epaintialaista? Sen selostamiseen menisi koko paiva. Melkein sama kuin laittaisin tanne suomalaisen joulukinkun reseptin jossa se tehdaan lampaanjalasta ja kuorrutetaan hunajalla. Se niista sovellutuksista ja makujen harmonioista.

        jossain vaiheessa alkanu puhua metallurgin ohjeesta... Mä kun luulin, et puhuit tuosta intialaisesta banaanibroilerin ohjeesta, jonka itse laitoin , ja jossa siis tuota ananasta ei kyl ollu. Tais sulla mennä reseptit sekaisin, kun alunperin kyllä taisit kommentoida sitä mun tänne laittamaa reseptiä, kun puhuit viineistä ja sen semmoisesta, tai sit laitoit ensimmäisen kommenttisi väärän viestin perään. Asian käsittely jää nyt kyl mun osalta tähän. Menee muuten vieläkin oudommaksi tää homma.


      • vasta tajusin,
        eli oot kirjoitti:

        jossain vaiheessa alkanu puhua metallurgin ohjeesta... Mä kun luulin, et puhuit tuosta intialaisesta banaanibroilerin ohjeesta, jonka itse laitoin , ja jossa siis tuota ananasta ei kyl ollu. Tais sulla mennä reseptit sekaisin, kun alunperin kyllä taisit kommentoida sitä mun tänne laittamaa reseptiä, kun puhuit viineistä ja sen semmoisesta, tai sit laitoit ensimmäisen kommenttisi väärän viestin perään. Asian käsittely jää nyt kyl mun osalta tähän. Menee muuten vieläkin oudommaksi tää homma.

        et olit tainnu ympätä yhteen ne kaks asiaa/reseptiä... Sori kun en tajunnu aikaisemmin.


    • joku vaan

      Täältä ei saa mausteita. Eikä ne englannin ruuatkaan varmaan kovin intialaisia olleet.

      Vieläkin muistelen parinkymmenen vuoden takaista juttua, kun erään suurfirman kokki kävi intiassa ja sain lahjaksi oikeaa roghan josh -mausteseosta. Oikeat mausteet tunnistaa siitä että aterioinnin jälkeen otsa on hiessä. :-)

      • ............

        on paljon etnistä porukkaa (etenkin lontoossa, maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään) ja sieltä saa muun muassa sen takia esim. todella hyvää kiinalaista ja intialaista ruokaa.


      • jamie oliver

        Tiedan mita tarkoitat kylla hyvalla intialaisella koska tykkaan kanssa. Tulee aina joskus haettua intialaista taalla englannissa.

        Mutta olen nahnyt jotain hyvia intialais resepteja Jamie Oliverin kirjoissa jos haluat kokeilla. Mutta eikohan se oma tekema kyitenkin ole hiemman muunneltu koska harva kayttaa kotona esim gheeta mika hyva sinansa koska onhan se aika epaterveellista.

        Alla muutama ohje toki Jamie Oliverilla on paljo muitaki vastaavia ohjeita.

        Jamie Oliverin kirjasta Cook in Curry Sauce

        5 tablespoons vegetable oil
        2 teaspoons mustard seeds
        1 teaspoon fenugreek seeds
        3 fresh green chiles, seeds removed and thinly sliced
        A handful curry leaves, ripped into small pieces
        2 thumb-sized pieces ginger
        3 onions, peeled and chopped
        6 tomatoes, chopped
        1 teaspoon turmeric
        1 teaspoon chilli powder
        1 or 2 wineglasses water (about 10 ounces)
        14 fluid ounces (400 millilitre) can coconut milk
        Salt

        Fish version:
        4 (8-ounce/225 gram) haddock fillets, skinned and pin-boned
        1 knob (1 tablespoon) tamarind paste or 1 teaspoon tamarind syrup
        A very large handful baby spinach, optional

        Chicken version:
        4 chicken breasts, sliced into 1/2-inch (1 centimetre) strips
        A few cashew nuts, toasted and crushed

        Vegetarian version:
        1 3/4 pounds (800 grams) mixed vegetables, chopped (potatoes, zucchini, peppers, onions, sweet potatoes, spinach, chard, cauliflower, lentils, beans)
        Heat the oil in a pan when hot add the mustard seeds. Wait for them to pop, then add the fenugreek, green chile, curry leaves, and ginger, stir and fry for a few minutes.
        Using a food processor, chop the onion, add to pan, and continue to cook. When brown and soft, add the chili powder and turmeric.
        Using the same food processor, blend the tomatoes and add to the pan. Cook for a couple of minutes, add 1 or 2 wineglasses of water and the coconut milk. Simmer for about 5 minutes until it has the consistency of thick heavy cream then season carefully with salt. Take this sauce as a base.
        To make the fish curry, add the fish and tamarind to the sauce and simmer for about 6 minutes. Feel free to add some baby spinach at the end of the cooking time.
        For the chicken version, stir-fry the chicken strips, and cashew nuts until lightly coloured, then add the sauce and simmer for ten minutes.
        For the vegetarian version simply add all the vegetables to the sauce at the beginning when you add the onions. Continue to cook as normal and simmer until tender.
        Yield: 4 servings
        Prep Time: 20 minutes
        Cook Time: 30 minutes
        Difficulty: Medium




        Mango Lassi Jamie Oliverin kirjasta:

        Mango Lassi

        This Indian drink is like a mango milkshake and is delicious.
        9 fluid ounces (255 millilitres) plain yoghurt
        4 1/2 fluid ounces (130 millilitres) milk
        4 1/2 fluid ounces (130 millilitres) canned mango pulp or 7 ounces (200 grams) from 3 fresh mango, stoned and sliced
        4 teaspoons sugar, to taste, or feel free to try salt and cardamom seeds
        Put all the ingredients into a blender and blend for 2 minutes, then pour into individual glasses, and serve. Feel free to try salt and cardamom seeds. The lassi can be kept refrigerated for up to 24 hours
        Yield: 4 servings
        Prep Time: 5 minutes
        Cook Time:
        Difficulty: Easy


      • -Sanna--

        Englannissa on autenttisia intialaisia ravintoloita joka paikassa, jossa syntyjään intialaiset ihmiset kokkaavat ruuan. Että tosiaan aika aitoa intialaista englannista löytää. Curry-ruoat (ei se mauste, vaan intialainen ruokatyyppi siis) ovat usean englantilaisen lempiruokaa! Nykyään myös minun :)


    • nomex

      Suomlaista kinnkua ja irmellettyä pottumuusia ja kalijaa ja salattia ja kokoliha leikettä ja loppuu pulinat:)

    • handomes

      Ainakin tuolta löytyy vaikka minkälaista curry-soossia
      http://www.siam-house.fi/index.php?id=12
      Ja pari reseptiäkin on sivuilla. Googlettamalla löytyy lisääkin.
      Suomi-kaupoissa olevat seokset on laimennettuja ja eurooppalaiselle maulle (?) sovellettuja

    • Anonyymi

      Lontoossa Intialaisena myyty ruoka on Suomessa usein Nepalilaisissa ravintoloissa. Kannattaa koittaa niitä, kun ne on tosi maukkaita ja ei yhtään niin laimeita kuin kauppojen sekoitukset. Helsingissä löytyy valtavasti nepalilaisia ravintoloita, mutta myös muissa isoissa kaupungeissa niitä on. Ainoa mistä kaupan sekoituksena tykkään on patak’s tikka masala ja jalfretzi, jotka on molemmat vähän parempia ja maustetumpia kuin kaupan kaikki muut sörsselit.

    • Anonyymi

      Curryn voi korvata grillimausteella!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe