Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Milloin ja miten vuokrankorotus?

Ekakertalainen

Mulla on yksiö vuokrattuna, tein siitä vuokrasopimuksen jossa lukee että vuokra on sidottu elinkustannusindeksiin. Vuokrasuhde on kestänyt n. 3 v ja en ole kertaakaan nostanut vuokraa ja nyt haluaisin sen tehdä, kuinka toimia, tiedän mistä saan sen indeksin mutta mikä on ajankohta vuokrannostolle? Onko se vuodenvaihde vaiko se paivä milloin vuokrasopimus on tehty? Teenkö uuden vuokrasopimuksen ja allekirjoitutan sen vuokralaisella, siinäkö se on?

19

36636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkistuslauseke

      Sattuiko vuokrasopimuksessasi olemaan mainintaan
      milloin vuokra tarkistetaan ? Vuosittain ? esim lokakuussa ?
      Entä jos indeksi alenee? Onko lauseketta jossa mainitaan että vuokra pysyy muuttumattomana ?
      Jos ei niin vuokra vastaavasti laskee.

      Nythän voit tehdä laskelman jossa on vuokrasopimuksen alkamispäivän elinkustannusindeksi ja vuokra ,
      sitten vuosittain joka tarkastuspäivän elinkustannusindeksi ja "uusi vuokra", niin
      voit mielenkiinnosta laskea paljonko tuli oppirahoja.

      Jos olet tähän mennessä unohtanut vuokrankorotukset, niin jälkikäteen on aika
      "pehmeetä" lähtee kyselemään vuokralaiselta takautuvasti mahdollisia korotusrahoja.
      (varsinkin jos vuokralainen on muuten hoitanut mallikkaasti vuokranmaksun)
      Nyt lasket Uuden vuokran seuraavalle tarkistuspäivälle (vuokrasopimuksen solmimispäivä)nykyisellä elinkustannusindeksillä verrattuna sopimuksen solmimishetken indeksiin,
      ja lähetät vuokralaiselle k i r j a l l i s e n ilmoituksen uudesta vuokrasta ja sen perusteista.
      Ja siitä sitten vuosittain eteenpäin aina uusi kirjallinen ilmoitus ja maksukuitit....

      • Isäntä

        Vuokraa ei lasketa teki indeksi mitä vaan ja nousutkin on ihan olemattomia, mihinkään indeksiin ei tule yksityisen vuokranantajan vuokrasopimusta tehdä.


      • santtu
        Isäntä kirjoitti:

        Vuokraa ei lasketa teki indeksi mitä vaan ja nousutkin on ihan olemattomia, mihinkään indeksiin ei tule yksityisen vuokranantajan vuokrasopimusta tehdä.

        muka sidottaisi? Itse olen ainakin sitonut molemmat asuntoni elinkustannusindeksiin, ja ei valittamista. Ja vuokrasopimuksissa mainintana:"vuokra ei alene, vaikka elinkustannusindeksin pisteluku alenee".
        Minusta on reilua molempia osapuolia kohtaan sitoa vuokra johonkin helposti laskettavaan indeksiin (minusta vuokran-antaja voi olla reilu vuokralaista kohtaan, ja toisinpäin). Nämä suhteellisen maltilliset vuokrankorotukset myös auttavat siinä, että vuokralainen viihtyy asunnossa pidempään, eikä uutta vuokralaista tarvi etsiskellä kauhean usein.
        Sitten kun vuokralainen vaihtuu, on taas oikea vaihe korottaa vuokraa hieman reilummalla kädellä.


      • indeksi

      • Isäntä
        santtu kirjoitti:

        muka sidottaisi? Itse olen ainakin sitonut molemmat asuntoni elinkustannusindeksiin, ja ei valittamista. Ja vuokrasopimuksissa mainintana:"vuokra ei alene, vaikka elinkustannusindeksin pisteluku alenee".
        Minusta on reilua molempia osapuolia kohtaan sitoa vuokra johonkin helposti laskettavaan indeksiin (minusta vuokran-antaja voi olla reilu vuokralaista kohtaan, ja toisinpäin). Nämä suhteellisen maltilliset vuokrankorotukset myös auttavat siinä, että vuokralainen viihtyy asunnossa pidempään, eikä uutta vuokralaista tarvi etsiskellä kauhean usein.
        Sitten kun vuokralainen vaihtuu, on taas oikea vaihe korottaa vuokraa hieman reilummalla kädellä.

        Esim taloyhtiö päättää kerätä lisää rahaa n 15e kk,vuokran tarkistusajankohdaksi on sovittu 1.1, pisteluku ei ole riittävä "rahoitusvastikkeen" yhtiövastikkeen korotuksen maksamiseksi.Osakehuoneisto osittain ostettu lainalla mikä maksetaan vuokralla,vuokraustoiminasta tulee helposti tappiollista .Itselläni meni pari kk n 15 e tappiolla vuokraus. Sain kuitenkin maksettua lainaa suuniteltua enemmän korot laskivat myös pienemmäksi.Minusta on ihan reilua sanoa et korotetaan 15 e kk vuokraa ei varmaan kannattais edes tarkistus ajan kohtaakaan kirjoittaasen laitoin 1.1 .korotuspaineita olisi ei ilkeä kuitenkaan uusi sopimus vielä 07 tammikuussa korottaa.


      • santtu
        Isäntä kirjoitti:

        Esim taloyhtiö päättää kerätä lisää rahaa n 15e kk,vuokran tarkistusajankohdaksi on sovittu 1.1, pisteluku ei ole riittävä "rahoitusvastikkeen" yhtiövastikkeen korotuksen maksamiseksi.Osakehuoneisto osittain ostettu lainalla mikä maksetaan vuokralla,vuokraustoiminasta tulee helposti tappiollista .Itselläni meni pari kk n 15 e tappiolla vuokraus. Sain kuitenkin maksettua lainaa suuniteltua enemmän korot laskivat myös pienemmäksi.Minusta on ihan reilua sanoa et korotetaan 15 e kk vuokraa ei varmaan kannattais edes tarkistus ajan kohtaakaan kirjoittaasen laitoin 1.1 .korotuspaineita olisi ei ilkeä kuitenkaan uusi sopimus vielä 07 tammikuussa korottaa.

        asuntosijoittamisen pitäisi olla pidemmällä aikavälillä tarkasteltavaa puuhaa (esim 10-15v.) eikä sitä kannattavuutta joka kuukausi lasketa.
        Minusta tasainen vuokrien nousu on se tärkein asia (näin saa myös pidempiaikaisia vuokralaisia), eikä vuokralaisen kuulukkaan "maksaa" sitä sinun taloyhtiöltä tullutta lisämaksua (tottakai vuokralainen maksaa kaikki kulut pidemmässä juoksussa...). Eli mikäli korotat vuokraa nimenomaan SILLÄ SYYLLÄ että omat kustannuksesi ovat nousseet niin eipä ole oikein.
        Itselläni kaksi vuokra-asuntoa ja tyytyväiset vuokralaiset, mutta silti bruttotuotto 9-10% luokkaa.


      • Isäntä
        santtu kirjoitti:

        asuntosijoittamisen pitäisi olla pidemmällä aikavälillä tarkasteltavaa puuhaa (esim 10-15v.) eikä sitä kannattavuutta joka kuukausi lasketa.
        Minusta tasainen vuokrien nousu on se tärkein asia (näin saa myös pidempiaikaisia vuokralaisia), eikä vuokralaisen kuulukkaan "maksaa" sitä sinun taloyhtiöltä tullutta lisämaksua (tottakai vuokralainen maksaa kaikki kulut pidemmässä juoksussa...). Eli mikäli korotat vuokraa nimenomaan SILLÄ SYYLLÄ että omat kustannuksesi ovat nousseet niin eipä ole oikein.
        Itselläni kaksi vuokra-asuntoa ja tyytyväiset vuokralaiset, mutta silti bruttotuotto 9-10% luokkaa.

        Tottakai korotan vuokraa jos on kustannukset nousseet ja nousevat vuokrauksesta tulee takkiin pahasti jo 15 e ali
        jäämälläkin. Vuokrasopimuksen teeen vähintään vuodeksi.


      • - ? -
        Isäntä kirjoitti:

        Tottakai korotan vuokraa jos on kustannukset nousseet ja nousevat vuokrauksesta tulee takkiin pahasti jo 15 e ali
        jäämälläkin. Vuokrasopimuksen teeen vähintään vuodeksi.

        "Tulee takkiin pahasti jo 15€ alijäämälläkin".

        Miten olet laskenut hankkeesi katteen, mikäli jo 15€ muutos aiheuttaa alijäämää?

        Vai puhummeko samoilla termeillä?


      • Isäntä
        - ? - kirjoitti:

        "Tulee takkiin pahasti jo 15€ alijäämälläkin".

        Miten olet laskenut hankkeesi katteen, mikäli jo 15€ muutos aiheuttaa alijäämää?

        Vai puhummeko samoilla termeillä?

        Esim Vuokra 480e kk .Yhtiövastike 127ekk. lyhennys 300 ekk. korot 65e kk. menot= 492 .ruvetaan keräämään ylimääräistä rahoitusvastiketta 15e kk mistä ei tietoa sopimusta tehtäessä,492e 15e =507e. 480e- 507e tappio 27e kk.


      • - ? -
        Isäntä kirjoitti:

        Esim Vuokra 480e kk .Yhtiövastike 127ekk. lyhennys 300 ekk. korot 65e kk. menot= 492 .ruvetaan keräämään ylimääräistä rahoitusvastiketta 15e kk mistä ei tietoa sopimusta tehtäessä,492e 15e =507e. 480e- 507e tappio 27e kk.

        Toivottavasti sijoitusasunto ei ole ostettu pääkaupukseudulta nykyisillä kuplahinnoilla.

        Sijoitusasuntoa ostaessa on tärkeää sen ajoitus hintasykliin nähden. Sen jälkeen sijainti, sijainti ja aina vain sijainti, sekä kiinteistön kunto.

        Rahoituksessa kannattaa aina jättää riittävästi pelivaraa myös odottamattomiin tilanteisiin, myös jaksoihin jolloin asunnossa ei ole vuokralaista.

        Pitkällä aikavälillä asunto maksaa hiljalleen itse itsensä, ideaalia mikäli se on hankittu hintasyklin pohjan tuntumassa.

        Todennäköisesti noin kolmen vuoden kuluttua on mahdollisuus tehdä kiinnostavia sijoitusasunto-hankintoja...


      • santtu
        Isäntä kirjoitti:

        Esim Vuokra 480e kk .Yhtiövastike 127ekk. lyhennys 300 ekk. korot 65e kk. menot= 492 .ruvetaan keräämään ylimääräistä rahoitusvastiketta 15e kk mistä ei tietoa sopimusta tehtäessä,492e 15e =507e. 480e- 507e tappio 27e kk.

        kyllä asiat pahasti sekaisin...
        Eli vastike on kulua, korko on kulua, mutta lainan lyhennys ei todellakaan ole kulua. Kysy vaikka verottajalta, ei ikinä hyväksy lainapääoman poismaksamista kuluksi.


      • verottaja vie

        Minulla on kaksi asuntoa vuokralla ja on niin mallikkaat vuokralaiset, etten ole korottanut ku toisesta kolmen vuoden aikana kerran vuokraa. Verottaja ne korotukset vie kuitenkin.


      • santtu kirjoitti:

        muka sidottaisi? Itse olen ainakin sitonut molemmat asuntoni elinkustannusindeksiin, ja ei valittamista. Ja vuokrasopimuksissa mainintana:"vuokra ei alene, vaikka elinkustannusindeksin pisteluku alenee".
        Minusta on reilua molempia osapuolia kohtaan sitoa vuokra johonkin helposti laskettavaan indeksiin (minusta vuokran-antaja voi olla reilu vuokralaista kohtaan, ja toisinpäin). Nämä suhteellisen maltilliset vuokrankorotukset myös auttavat siinä, että vuokralainen viihtyy asunnossa pidempään, eikä uutta vuokralaista tarvi etsiskellä kauhean usein.
        Sitten kun vuokralainen vaihtuu, on taas oikea vaihe korottaa vuokraa hieman reilummalla kädellä.

        itsekin ajatellut. Mulla on hesassa kaks kämppää vuokrattuna ja nimen omaan firmoille. Jos niillä menee jotain hakuun niin ei se ainakaan niiden luottotietoja korota. Yksityinen jos ei maksa niin siintähän varsinainen sirkus syntyy.
        Paljon kätevämpää pistää oman asunnon rempat vuokrattujen asuntojen piikkiin.Oon laskenut et se varma maksupäivä on tärkeämpi kun jonkun kympin korotukset vuodessa. Ja mökilläkin on kivempi kävellä tammiparketilla.
        Elinkustannusindeksin laskeminen ei vaikuta vuokraan. Se on fakta. Muutenhan koko homma menisi ihan pelleilyksi. Lähtötaso on se mikä alunperin on sovittu. Ja jos indeksi nousee niin vuokrakin nousee. Ja toisin päin se ei laske. Muutenhan palkatkin seilais mihin sattuu.


      • Isäntä kirjoitti:

        Esim Vuokra 480e kk .Yhtiövastike 127ekk. lyhennys 300 ekk. korot 65e kk. menot= 492 .ruvetaan keräämään ylimääräistä rahoitusvastiketta 15e kk mistä ei tietoa sopimusta tehtäessä,492e 15e =507e. 480e- 507e tappio 27e kk.

        Millä hemmetin ilveellä joku vois vuokrata kämpän 15€ katteella ? Tossa huitasin äkkiä laskimella et jos asunnosta pamahtaa vaikka jääkaappi a; 500€ niin äkkiä laskien sen maksaminen tolla katteella maksaminen kestäisi 3,5 vuotta. Saahan sen tietty vähentää kerralla. Mutta kun vähennykseksi tulisi 41€ kuussa niin takkiin tulee että paukkuu vaikka olisi muitakin pääomatuloja. Koska niitä vähennyksiä ei voi tehdä ansiotuloista vaan ainoastaan pääomatuloista.
        Et kannattaa vähän ajatella ennen kun rupeaa miksikään Roope Ankaksi.
        Tolla matikalla saa ainakin yhden vuoden tulot pistää miinukselle oikein reilusti.


    • Vuokralla ja vuokraajana

      Elinkustannusindeksi nousee hitaaaaasti. Et voi kovin suurta vuokrankorotusta tehdä.

      Esimerkki:
      Olet vuokrannut asunnon lokakuussa 2003 ja haluaisit nyt nostaa vuokran elinkustannusindeksin nousua vastaavalla summalla.

      alkuperäinen vuokra: 500€
      elinkustannusindeksi 10/2003: 1577
      -"- 10/2006: 1633

      1633:1577 = 1.0355104
      500€*1.0355104 = 517.76€

      Sanoisinko jotta on hyvin maltillinen korotus kolmen vuoden vuokrasuhteen jälkeen. En usko, jotta vuokralaisesi moisesta viitsii narista.

      Korotuksen on hyvä kertoa ajoissa ja jos mitään päivää ei ole vuokran tarkistamiselle selvästiasetettu, niin korottaa voit ymmärtääkseni milloin haluat. Ilmoituksesta seuraava kuukausi viellä vanhaa vuokraa ja sitten uusi voimaan, niin ei tuu vuokralaiselle paha mieli.

      • Vilperton

        Ostin juuri asunnon omistusasunnoksi. Tällähetkellä siinä on vuokralainen 6kk irtisanomisajalla. Tein kirjallisen irtisanomisilmoituksen ja samanapäivänä jätin kirjallisen vuokrankorotusilmoituksen.

        Vuokrasopimuksessa vuokra on sidottu elinkustannusidenksiin.

        Edellinen omistaja eli edellinen vuokranantaja ei ole korottanut vuokraa vuoden 2004 jälkeen. Vuokrankorotusilmoituksessa olin laskenut vuokrankorotuksen takautuvasti elinkustannusindeksiin. Vuokralainen ei hyväksynyt korotusta syy "irtisanomisaikana ei saa korottaa vuokraa" ja sovimme, että molemmat tarkastaa tahoiltaan onko menettelytapani lainmukainen.

        Saanko korottaa vuokraa irtisanomisaikana elinkustannusinekseihin sidottuna takautuvasti vuodesta 2004 vuoteen 2009?

        Lisäksi asetin hyvän tavanmukaisesti korotuksen astumaan voimaan vasta 1.5.2009.


      • huuhaa1
        Vilperton kirjoitti:

        Ostin juuri asunnon omistusasunnoksi. Tällähetkellä siinä on vuokralainen 6kk irtisanomisajalla. Tein kirjallisen irtisanomisilmoituksen ja samanapäivänä jätin kirjallisen vuokrankorotusilmoituksen.

        Vuokrasopimuksessa vuokra on sidottu elinkustannusidenksiin.

        Edellinen omistaja eli edellinen vuokranantaja ei ole korottanut vuokraa vuoden 2004 jälkeen. Vuokrankorotusilmoituksessa olin laskenut vuokrankorotuksen takautuvasti elinkustannusindeksiin. Vuokralainen ei hyväksynyt korotusta syy "irtisanomisaikana ei saa korottaa vuokraa" ja sovimme, että molemmat tarkastaa tahoiltaan onko menettelytapani lainmukainen.

        Saanko korottaa vuokraa irtisanomisaikana elinkustannusinekseihin sidottuna takautuvasti vuodesta 2004 vuoteen 2009?

        Lisäksi asetin hyvän tavanmukaisesti korotuksen astumaan voimaan vasta 1.5.2009.

        Olet tehnyt kirjallisen irtisanomisilmoituksen ja vuokrankorotusillmoituksen,mutta mitenkä on ton vuokrasopimuksen kanssa? Vai meinaatko että uutena omistajana voit korotella vuokraa noin vaan vaikka et ole tehnyt vuokrasopimusta ,vai oletko suullisesti sopinut jotain? Älä ota palkoja nenään nää on kimurantteja hommia ,kokemusta on pari korsua vuokralla.


    • miksi pitäisi edes nostaa vuokraa ? itsellä se on kauheesti, se on noussut liikaa-
      kin........tuntuu, että se nousee joka vuosi paljon.....pieni asunto......ja kun ei ole o
      maa uatoa yms ylimääräistä käytössä......sen ymmärtää, jos olis oma auto yms y-
      limääräistä kulkuneuvoa käytössä, joka vie sähköä yms......ja se vuokrasopimus mulla oli, et sitä vuokraa EI NOSTETA koskaan. Tapahtuipa mitä tahansa..........
      mulla ne vuokrakuitit tulee helmikuun viimeisellä viikolla, vika päivä on sit aina
      maaliskuun ekoja päiviä, ennen se oli ihme, et ne ehti postiin ajoissa......nyt ne ehti ajoissa....ja jos ne oli vähänkin myöhässä, niin siitäkin meni ylimääräistä, jo-
      ka on ihan tyhmää. En mä ainaskaan ole mikään miljonääri, jolla on varaa mak-
      saa turhaa yliajalta menevää vuokraa ! sellainen pitäisi kieltää laissa ! ja et ne vuokrakuitit tulee postittaa sen vuokraisännän/-emännän AJALLAAN. Viikkoa ennen, pariakin viikkoa ennen.
      Vuokran nostoon ei ole mitään pätevää syytä koskaan. Se on vaan niin, et te vu-
      okranantajat haluutte kauheesti rahaa, et pystytte kustantaan omat asumisenne
      isossa lähes kartanon tyyppisessä talossa ja isoilla mailla asutte. Se on tietääk-
      seni VARASTAMISTA. Et vuokranantajat lisää koko ajan vuokraan lisää makset-
      tavaa pienestäkin asunnosta. Ja mun asunnosta on viety sieltä vessasta ikkunas
      ta se kahva, jolla sen saa auki, mutta en lannistu ! saan se HELPOSTI auki ! ja ne laittoi tyhmästi siihen vielä jotakin ns. estoja, ettei sitä saa auki, mutta kyllä sen saa ! nyt eivät ole siellä käyneet tekemässä tuhojaan. Seuraavasta tuollai-
      sesta mä teen rikosilmoituksen. Et ne on käyneet mun asunnossani luvatta.......
      kun siellä ei saa näemmä tuulettaa, kun muutama minuutti näin talviaikaan EI RI
      ITÄ, sen pitää olla lähes koko päivän auki, että ilma vaihtuu kunnolla. Nyt en pi-
      dä sitä auki muuten, kuin kesäisin. Ja ne on tehneet siitä jo rikoksilmoituksen, ja mun piti käydä kattomassa poliisilaitoksella Oulussa paria paperia, ja ne piti mun allekirjoittaa, mut en mä niin tehnyt, ja arvatkaas mitä ? Se vanha ukko ku-
      ka lie leikki poliisia ja luuli, et sillä on täysi oikeus kirjoittaa toisen nimi paperiin...
      jos tätä vielä tapahtuu, niin teen rikosilmoituksen HÄNESTÄ ! Hävettää niin sen käytös, eikö poliisi pitäisi olla KUNNON HENKILÖ ?!

    • kiinteä korotus

      Laitat siihen soppariin vaan että jonkun prosentin, 0-5% väliltä, jonka vuokra kasvaa joka vuosi. Vastike kuitenkin kasvaa lähes joka vuosi. Ja ne kustannusindeksien kanssa kikkailut on ehkä turhaa. Lähtökohtaisesti vuokralaisen tulisi laskea itse paljonko vuokra tulee kasvamaan ja lähteä maksamaan korotettua vuokraa aina tarkistusajankohdasta eteenpäin, eli about vuosittain. Itellä jos on ollut hyvä vuokralainen niin en ole viitsinyt edes vuokraa aina korottaa kiitokseksi hyvästä vuokrasuhteesta ja samalla varmistellut että vuokralainen olisi tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe