Vihattavan rakas!

Isäni mun

Olen aina rakastanut isääni, ollut hänelle erittäin lojaali, tehnyt niinkuin hän on pyytänyt. Uskonut ennemin isää kuin äitiä. Nuorempana luulin, että se on tulos "hyvästä" kasvatuksesta.
Nyt, vuosia myöhemmin sairastuttuani masennukseen, olen käynyt lapsuuteni ja nuoruuteni läpi. Isä ja äiti erosivat kun olin vajaan kolme. Jäin veljeni kanssa isälle. Oikeaa äitiä en tavanut sen koomin kunnes 16 vuotiaana sitten otin häneen yhteyttä. Se oli virhe, tiedän sen nyt. Vaikka lapsella on oikeus tietää ja tuntea biologiset vanhempansa, olisin toivonut, että isä olisi tuolloin minua kieltänyt! Mutta hän ajatteli, että olen jo iso tyttö ja tiedän mitä haluan. En todellakaan halunnut tajuta, että oikealla äidillä ei koskaan mahdollisesti ole ollut äidillisiä tunteita minua tai veljeäni kohtaan, miksi muuten hän olisi jättänyt käyttämättä viikonloput, jotka olisi meidän kanssa saanut viettää? Miksi muuten hän jätti joulu- ja syntymäpäiväkortit lähettämättä? Miksi muuten hän ei koskaan soittanut?
Isä meni hyvin pian uusiin naimisiin, lapsuuttani varjosti alkoholi, niin isän kuin uuden äidinkin osalta, silloin se ei ollut "paha" asia, isä ei koskaan lyönyt meitä tai äitiä tai ollut muutenkaan pelottava. Mutta kuitenkin pelkäsin, silloinkin, vaikken sitä osannut näyttää. Kun kasvoin, muistan kuinka minulle sanottiin mummolaan tms sukulaisiin mennessä, että koti asioista ei puhuta. Ei saanut itkeä, pelätä, vihata... Kaikki ihmisen perus tunteet piti tukahduttaa. Vaikka tiesin ja tiedän, että isä rakastaa minua. En koskaan ole itse sitä oppinut näyttämään, rakkaus tulee minusta ulos takertumisena ja läheisriippuvuutena. Kaipaan koko ajan ja jatkuvasti hyväksyntää omalta mieheltä, vierailta, kavereilta, mistä vain.

Pienenä minun ainainen pelko oli, että isäkin jättää. Lupasin isälle monet kerrat olevani kiltti ja tekeväni mitä tahansa kunhan voisin lähteä isän mukaan, ettei minun tarvitsisi mennä päiväkotiin. Kuinka ekstra kiltti lapsi voisi olla vielä kiltimpi? Jos itketti, se piti peittää, itku oli pahasta. En olisi isin kiltti tyttö jos isä näkisi pahan oloni, tuskani jota en ymmärtänyt!

Kuinka isä sinua rakastankaan. Ja samalla viha ja sääli sinua kohtaan taistelee tietä ulos sisältäni. En tahdo vihata sinua, mutta minun täytyy, että en voi enää huonosti! En koskaan kerro sitä sinulle, että vihaan, olethan minulle maailman rakkain. Oikeaa äitiäni vihaan, niin kamalalta kuin se kuulostaakin, mutta miksi minun täytyy rakastaa jos minua ei rakasteta? Miksi minun täytyy olla kiltti ihmiselle joka ei ole minulle kiltti? Miksi minun täytyisi esittää välittäväni jos minua ei oikeasti kiinnosta pa**an vertaa?

Minä voitan tämän taistelun, minä pystyn vielä sinuakin, isäni, vihaamaan vaikka rakkaus on voimakkaampi! Olen vieläkin pieni tyttösi!

6

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä..

Lue Tommi Hellstenin "elämän lapsi". Suosittelen lämpimästi. T.puolestaan isätön tyttö

• sain luettua

Tommy Hellstenin virtahepo olohuoneessa, ja voi sitä itkun määrää... Pitää vähän aikaa sulatella sitä, ennenku uskallan toista samanlaista alottaa.

• sentään se mies,

monilla ei ole edes sitä ja yhtä huonot suhteet "isään". eli ei ole ketään.

keskity hoitamaan oma perheesi (sinä miehesi mahd. lapset) asiat kuntoon ja anna äijän olla oloissaan.

• mutta kun

Nuo asiat on mun pään sisällä, eikä ne tuu fiksusti ulos, on mun ja miehen suhdekkin vähän (lue paljonkin) kärsinyt. En uskalla päästää miestä yksin minnekään, pelkään ettei hän tule takaisin ja muuta yhtä typerää... Ei kukaan jaksa sellaista ripustautumista.
        Mutta olen hakenut apua, ja toivottavasti sitä saan ja siitä on hyötyä!

• kaksi kirjaa
        mutta kun kirjoitti:

Nuo asiat on mun pään sisällä, eikä ne tuu fiksusti ulos, on mun ja miehen suhdekkin vähän (lue paljonkin) kärsinyt. En uskalla päästää miestä yksin minnekään, pelkään ettei hän tule takaisin ja muuta yhtä typerää... Ei kukaan jaksa sellaista ripustautumista.
        Mutta olen hakenut apua, ja toivottavasti sitä saan ja siitä on hyötyä!

kotivammaisuudesta, en nyt äkkiseltään muista nimiä...olikohan kotivammaisuus ja toinen kotivammaisuuden synty

• kysy kirjastosta lisää
        kaksi kirjaa kirjoitti:

kotivammaisuudesta, en nyt äkkiseltään muista nimiä...olikohan kotivammaisuus ja toinen kotivammaisuuden synty

Mulla on ainakin kirjahyllyssä Martti Paloheimon "Suomalaisen lapsuuden haavat" ja "Kotivammaisuuden synty". Hyviä kirjoja molemmat.

Kannattaa myös lukea Anna-Liisa Valtavaaran kirjoja. Toinen on ainakin nimeltään " Ainako anteeksi?". Kysy toisen nimi kirjastosta.

Kirjastovirkailijat muutenkin neuvovat mielellään lisää alan kirjallisuutta. Aika paljon niitä löytyy suomeksikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      145
      10820
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      41
      4135
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3612
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2664
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1582
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1577
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      74
      1435
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1396
    Aihe