Isäni kuoli muutama vuosi sitten. Hän oli tehnyt hallintaoikeustestametin, jossa hallintaoikeus annettiin äidille. Nyt äiti on jättänyt hakemuksen käräjäoikeudelle. Hän vaati, että tuomioistuin myöntää äidilleni luvan myydä ja ostaa isäni omistamia osakkeita (osakeet nyt pesässä, joka on jakamaton) sekä muutenkin hoitaa omaisuutta esim. metsän harvennushakkuilla.
Pesässä on minun lisäksi kolme veljeä ja yksi veljenpoika. He eivätkä äiti ole antaneet mitään tietoja pesän tämän hetkisestä tilanteesta eli he katkaisivat yhteydenpidon minuun isäni kuoltua ja
perunkirjoituksen jälkeen kaksi vuotta sitten. Äiti yksin hoitaa pesän asioita. Vuosi sitten veljet ja äiti toimittivat minulle kirjeen, jossa he ilmoittivat, että maksavat minulle isäni perinnöstä vain lakiosan. Kuinka on?
Haluan estää käräjäoikeutta antamasta äidille lupaa myydä isän, nyt pesän, osakkeita ja muutakaan omaisuutta. Tämä käräjäoikeuden kirje on mennyt kaikille pesän osakkaille. Yksi veljistäni ilmoitti minulle, että he antavat myönteisen luvan
käräjäoikeudelle. Mitä minun pitää tehdä, että saan muutakin kuin sen lakiosan?
Käräjäoikeuden ohjeessa on että, jos vastustan hakemusta, voin tehdä väitteen siitä, ettei käräjäoikeus voi ottaa asiaa tutkittavaksi. Mikä on tälläinen väite?
t. pelihallin nappula
Perintö/testametti
16
1702
Vastaukset
- jurristi
Miksi et ole hakenut käräjäoikeudelta pasänjakajaa? Mainitaanko käräjäoikeudelta tulleessa paperissa, mihin lakiin äitinne vetoaa?
- yx tavallinen
//Mainitaanko käräjäoikeudelta tulleessa paperissa, mihin lakiin äitinne vetoaa?//
Pitäisihän tuo "asiantuntijan" tietää!
PK 12:4
"Testamenttiin perustuvaa käyttöoikeutta ei saa toiselle luovuttaa.
Käyttöoikeuden alaista omaisuutta sen haltija saa luovuttaa tai pantata vain omistajan luvalla. Sellaisetta luvattakin on haltijalla oikeus luovuttaa irtainta tavaraa, milloin luovutus johtuu käyttöoikeuden alaisen omaisuuden tarpeellisesta uudistamisesta tahi kun omaisuus kuuluu teolliseen, kaupalliseen tai muunlaiseen yritykseen ja luovutus sisältyy yrityksen säännölliseen tavaranvaihtoon taikka kun luovutus muutoin on järkiperäisen taloudenhoidon vaatimusten mukainen. Muissa tapauksissa voi oikeus hakemuksesta erityisten syiden nojalla antaa luvan irtaimen omaisuuden luovuttamiseen tai panttaamiseen, ei kuitenkaan milloin esineellä on omistajalle erityistä arvoa.
Käyttöoikeuden haltijalla on oikeus sanoa irti saaminen ja periä omistajan puolesta maksu.
Jos eloonjäänyt puoliso, joka ei ole kuolinpesän osakas, nostaa kanteen tai vastaa käyttöoikeuttaan koskevassa asiassa on vastaavasti sovellettava mitä 18 luvun 2 §:n 2 momentissa on säädetty. (25.2.1983/209)" - jurristi
yx tavallinen kirjoitti:
//Mainitaanko käräjäoikeudelta tulleessa paperissa, mihin lakiin äitinne vetoaa?//
Pitäisihän tuo "asiantuntijan" tietää!
PK 12:4
"Testamenttiin perustuvaa käyttöoikeutta ei saa toiselle luovuttaa.
Käyttöoikeuden alaista omaisuutta sen haltija saa luovuttaa tai pantata vain omistajan luvalla. Sellaisetta luvattakin on haltijalla oikeus luovuttaa irtainta tavaraa, milloin luovutus johtuu käyttöoikeuden alaisen omaisuuden tarpeellisesta uudistamisesta tahi kun omaisuus kuuluu teolliseen, kaupalliseen tai muunlaiseen yritykseen ja luovutus sisältyy yrityksen säännölliseen tavaranvaihtoon taikka kun luovutus muutoin on järkiperäisen taloudenhoidon vaatimusten mukainen. Muissa tapauksissa voi oikeus hakemuksesta erityisten syiden nojalla antaa luvan irtaimen omaisuuden luovuttamiseen tai panttaamiseen, ei kuitenkaan milloin esineellä on omistajalle erityistä arvoa.
Käyttöoikeuden haltijalla on oikeus sanoa irti saaminen ja periä omistajan puolesta maksu.
Jos eloonjäänyt puoliso, joka ei ole kuolinpesän osakas, nostaa kanteen tai vastaa käyttöoikeuttaan koskevassa asiassa on vastaavasti sovellettava mitä 18 luvun 2 §:n 2 momentissa on säädetty. (25.2.1983/209)"Pitäisihän "asiantuntijan" tietää, ettei tuo ole ainoa vaihtoehto.
- Nimetön
Käräjäoikeudelta tulleessa paperissa eikä äidin hakemuksessa, joka oli liitteenä, mainita lakipykäliä.
Tiedän, että toinen ei saa myydä toisen omaisuutta eikä käräjäoikeuskaan voi antaa siihen lupaa, vai?
Pesänjakajaa olen harkinnut, mutta minulla ei ole ollut aikaa paneutua asiaan.
t. pelihallin nappula - yx tavallinen
jurristi kirjoitti:
Pitäisihän "asiantuntijan" tietää, ettei tuo ole ainoa vaihtoehto.
No mitähän ne tässä tilanteessa kysymykseen tulevat muut vaihtoehdot jurristin mielestä mahtavat olla?
- yx tavallinen
Nimetön kirjoitti:
Käräjäoikeudelta tulleessa paperissa eikä äidin hakemuksessa, joka oli liitteenä, mainita lakipykäliä.
Tiedän, että toinen ei saa myydä toisen omaisuutta eikä käräjäoikeuskaan voi antaa siihen lupaa, vai?
Pesänjakajaa olen harkinnut, mutta minulla ei ole ollut aikaa paneutua asiaan.
t. pelihallin nappula//Tiedän, että toinen ei saa myydä toisen omaisuutta eikä käräjäoikeuskaan voi antaa siihen lupaa, vai?//
Etkö lukenut lainaamaani perintökaaren pykälää? Vai etkö ymmärtänyt? - Nimetön
yx tavallinen kirjoitti:
//Tiedän, että toinen ei saa myydä toisen omaisuutta eikä käräjäoikeuskaan voi antaa siihen lupaa, vai?//
Etkö lukenut lainaamaani perintökaaren pykälää? Vai etkö ymmärtänyt?Kiitos! PK 12:4 mainitaan muissa tapauksissa voi oikeus hakemuksesta erityisten syiden nojalla antaa luvan iraimen omaisuuden luovuttamiseen. Eli minun tapauksessani irtainta omaisuutta ovat osakkeet, vai? Mitä voivat olla nämä erityiset syyt?
t. pelihallin nappula - jurristi
Nimetön kirjoitti:
Kiitos! PK 12:4 mainitaan muissa tapauksissa voi oikeus hakemuksesta erityisten syiden nojalla antaa luvan iraimen omaisuuden luovuttamiseen. Eli minun tapauksessani irtainta omaisuutta ovat osakkeet, vai? Mitä voivat olla nämä erityiset syyt?
t. pelihallin nappulaOnkohan tuo testamentti lainvoimainen? Onkohan ositusta tehty?
Osakkeet ovat irtainta omaisuutta.
Erityinen syy voi olla se, että jos omaisuutta ei myydä, sen arvo alenee huomattavasti. Tai että omaisuutta pitää kunnostaa ja siihen tarvitaan muun omaisuuden realisointia, muuten käy huonosti.
Minkä perustelun leski on keksinyt? - jurristi
yx tavallinen kirjoitti:
No mitähän ne tässä tilanteessa kysymykseen tulevat muut vaihtoehdot jurristin mielestä mahtavat olla?
???
- Nimetön
jurristi kirjoitti:
Onkohan tuo testamentti lainvoimainen? Onkohan ositusta tehty?
Osakkeet ovat irtainta omaisuutta.
Erityinen syy voi olla se, että jos omaisuutta ei myydä, sen arvo alenee huomattavasti. Tai että omaisuutta pitää kunnostaa ja siihen tarvitaan muun omaisuuden realisointia, muuten käy huonosti.
Minkä perustelun leski on keksinyt?Äitini perustelut ovat seuraavat: Hänellä ei ole tarkoitus hukata perillisten omaisuutta vaan ainoastaan kartuttaa sitä osakekaupoilla. Perukirjan teon yhteydessä hän pyysi valtakirjaa omaisuuden hoitoon ja osakkeiden myyntiin ja ostoon. Kaikki muut perilliset allekirjoittivat sen paitsi tytäreni(eli minä). Perilliset tietävät, että hän on tässä taloudessa hoitanut raha-asiat hänen miehensä eläessäkin. Hän katsoo, että osaa hoitaa niitä edelleenkin, tytär (eli minä)teen vain vahinkoa heille.
Perunkirjoituksessa äidillä oli valtakirja,jossa me perilliset olisimme valtuuttaneet hänet perikunnan puolesta hoitamaan perikunnan asioita sekä vastaanottamaan ja kuittaamaan perikunnalle tulevat rahavarat ja muut vastikkeet, arvopaperit ja muut asiakirjat. Se olisi myös valtuuttanut hänet tekemään osakekauppoja. Lisäksi valtakirjassa oli teksti että, perikunta hyväksyy kaiken mitä äitini tekee tai jättää tekemättä.
Minä ehdotin valtakirjaa, jossa olisi yksilöity mm. osakeet ja tehty valtakirja määräaikaisena ja että, teksti perikunta hyväksyy kaiken mitä äitini...., jättämistä pois. Ehdotustani ei hyväksytty.
Tämän jälkeen olen antanut äidilleni yksilöidyn valtakirjan, että hän saa myydä tieyt isäni omistamat osakkeet ja tallettaa rahat perikunnan tilille.
t. pelihallin nappula - jurristi
Nimetön kirjoitti:
Äitini perustelut ovat seuraavat: Hänellä ei ole tarkoitus hukata perillisten omaisuutta vaan ainoastaan kartuttaa sitä osakekaupoilla. Perukirjan teon yhteydessä hän pyysi valtakirjaa omaisuuden hoitoon ja osakkeiden myyntiin ja ostoon. Kaikki muut perilliset allekirjoittivat sen paitsi tytäreni(eli minä). Perilliset tietävät, että hän on tässä taloudessa hoitanut raha-asiat hänen miehensä eläessäkin. Hän katsoo, että osaa hoitaa niitä edelleenkin, tytär (eli minä)teen vain vahinkoa heille.
Perunkirjoituksessa äidillä oli valtakirja,jossa me perilliset olisimme valtuuttaneet hänet perikunnan puolesta hoitamaan perikunnan asioita sekä vastaanottamaan ja kuittaamaan perikunnalle tulevat rahavarat ja muut vastikkeet, arvopaperit ja muut asiakirjat. Se olisi myös valtuuttanut hänet tekemään osakekauppoja. Lisäksi valtakirjassa oli teksti että, perikunta hyväksyy kaiken mitä äitini tekee tai jättää tekemättä.
Minä ehdotin valtakirjaa, jossa olisi yksilöity mm. osakeet ja tehty valtakirja määräaikaisena ja että, teksti perikunta hyväksyy kaiken mitä äitini...., jättämistä pois. Ehdotustani ei hyväksytty.
Tämän jälkeen olen antanut äidilleni yksilöidyn valtakirjan, että hän saa myydä tieyt isäni omistamat osakkeet ja tallettaa rahat perikunnan tilille.
t. pelihallin nappulaJos haluatte, että äitinne ei saa myyntioikeuksia, niin vastustakaa hakemusta.
Voitte perustella, että ei ole olemassa mitään erityistä syytä, miksi haltijalle pitäisi antaa myyntioikeus. Aikaisemmin onnistuneet osakekaupat eivät ole tae siitä, että omaisuus jatkossakin karttuisi. Omaisuus ei ole vaarassa.
Kertokaa myös miten olette aikasemmin toimineet, kun äiti on halunnut myydä osakkeenne.
Kannttaa myös esittää, että mieletänne käräjäoikeudella ei ole toimivaltaa asiassa, ennen kuin pesä on jaettu.
En usko että esitys menestyy. - Kokenut asian
Nimetön kirjoitti:
Äitini perustelut ovat seuraavat: Hänellä ei ole tarkoitus hukata perillisten omaisuutta vaan ainoastaan kartuttaa sitä osakekaupoilla. Perukirjan teon yhteydessä hän pyysi valtakirjaa omaisuuden hoitoon ja osakkeiden myyntiin ja ostoon. Kaikki muut perilliset allekirjoittivat sen paitsi tytäreni(eli minä). Perilliset tietävät, että hän on tässä taloudessa hoitanut raha-asiat hänen miehensä eläessäkin. Hän katsoo, että osaa hoitaa niitä edelleenkin, tytär (eli minä)teen vain vahinkoa heille.
t. pelihallin nappulaOikein teit kun annat vain yksilöityjä valtakirjoja.
Mulla vähän samanlainen juttu, leski halusi valtakirjan myydä osakkeita kun hinnat ovat korkealla. Annoin valtakirjan myydä mutta rahat piti jäädä kuolinpesän tilille, arvaa miten kävi? Ei myynyt kun ei saanut rahoja omaan käyttöön.
Vastusta ilman muuta asiaa ja pistä maininta että olet myöntänyt valtakirjoja asialliseen toimintaan jossa pääoma on takuuvarmasti tallessa. - yx tavallinen
jurristi kirjoitti:
???
No, missä ne muut mahdollisuudet viipyvät? Vai eikö niitä löydykään?
- Nimetön
jurristi kirjoitti:
Jos haluatte, että äitinne ei saa myyntioikeuksia, niin vastustakaa hakemusta.
Voitte perustella, että ei ole olemassa mitään erityistä syytä, miksi haltijalle pitäisi antaa myyntioikeus. Aikaisemmin onnistuneet osakekaupat eivät ole tae siitä, että omaisuus jatkossakin karttuisi. Omaisuus ei ole vaarassa.
Kertokaa myös miten olette aikasemmin toimineet, kun äiti on halunnut myydä osakkeenne.
Kannttaa myös esittää, että mieletänne käräjäoikeudella ei ole toimivaltaa asiassa, ennen kuin pesä on jaettu.
En usko että esitys menestyy.Kiitos jurristi neuvoista.
t. pelihallin nappula - Nimetön
Jos haluan, että pesä jaetaan nyt, tuleeko veroja maksettavaksi, kun on hallintaoikeustestamentti.
t. pelihallin nappula
- Nimetön
Käräjäoikeudelta tuli täydennyspyyntö. Vastustin hakemusta, mutta en ollut esittänyt perusteluja hakemuksen jälkimmäiseen osaan eli "... sekä muutenkin hoitaa omaisuutta esim. metsän harvennushakkuilla."
Todennäköistä on, että metsän harvennushakkuu täytyy tehdä, mutta ei ole vielä nyt. Käykö metsänhoitoyhdistys katsomassa paikan päällä tilanteen ennen harvennushakkuuta? Eikö valtakirja olisi viisasta antaa vasta sitten kun asia on ajankohtainen? Onko muita hyviä perusteluehdotuksia?
t. pelihallin nappula
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996013
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764