Voiko rakennusarkkitehti piirtää talon pohjapiirrustuksen jonka perusteella olisi tarkoitus pyydellä tarjouksia.
Arkkitehtitoimisto pyytää sikahintaa 4500-6000€ suunnittelusta...
Rakennusarkkitehti
22
12508
Vastaukset
- Rauno Kangas
...on ihan sopiva tuohon hommaan - edellyttäen, että on pätevä siihen hommaan. Pientalosuunnittelu on apljon enemmän riippuvainen kokemuksesta ja luontaisesta osaamisesta kuin titteleistä. Tunnen jopa rakennusassistenttejä eli entiseltä nimeltään rakennuspiirtäjiä, jotka tekevät ihan kelvollisia pientalosuunnitelmia - jopa parempia kuin huonoimmat arkkitehdit.
- Suunnittelija Turuust
Ja minä tiedän paljon pätevämpiä kirvesmiehiä kuin osa rakennusinsseistä on. Kyse tosiaan on kokemuksesta. Yleensä arkkitehti on paljon parempi suunnittelemaan taloa kuin insinööri. Mieti itse: jos toinen tekee työkseen talosuunnittelua ja toinen rakennesuunnittelua, niin kumpikohan on pätevämpi talosuunnittelija? Tietenkin jos maksaa X määrästä tunteja saa sillä just sen määrän verran työtä.
Onnea taloprojektiin ja kehoitan palkkaamaan heti hyvän arkkitehdin ja vastaavan työnjohtajan (varaudu 6000-9000e laskuun), jotka auttavat sinut läpi rakentamisen karikoiden. - Rauno Kangas
Suunnittelija Turuust kirjoitti:
Ja minä tiedän paljon pätevämpiä kirvesmiehiä kuin osa rakennusinsseistä on. Kyse tosiaan on kokemuksesta. Yleensä arkkitehti on paljon parempi suunnittelemaan taloa kuin insinööri. Mieti itse: jos toinen tekee työkseen talosuunnittelua ja toinen rakennesuunnittelua, niin kumpikohan on pätevämpi talosuunnittelija? Tietenkin jos maksaa X määrästä tunteja saa sillä just sen määrän verran työtä.
Onnea taloprojektiin ja kehoitan palkkaamaan heti hyvän arkkitehdin ja vastaavan työnjohtajan (varaudu 6000-9000e laskuun), jotka auttavat sinut läpi rakentamisen karikoiden....tuollaisia hintoja maksetaan, että ihan 6...9000 euroo pääsuunnittelijalle ja vastaavalle työnjohtajalle. Kallis on.
- Suunnittelija Turuust
Rauno Kangas kirjoitti:
...tuollaisia hintoja maksetaan, että ihan 6...9000 euroo pääsuunnittelijalle ja vastaavalle työnjohtajalle. Kallis on.
Pientalon valvontaan pitää varata aikaa ainakin 160-200h, jos sen meinaa hoitaa todella hyvin. Valvonnan määrä riippuu tietenkin osaltaan rakentajan pätevyydestäkin, mutta lähden siitä ajatuksesta, että kyseessä on "tavallinen rakentaja". 160h x 50€/h = 8000€. Siitä se hinta muodostuu. YITin mesut jotka kiertävät työmaat kerran viikossa, iltaisin maksavat paljon vähemmän... mutta eivät ne olekaan käytettävissä silloin kun ongelmia syntyy työajalla päivisin.
Täällä on todettu, että jokainen saa harrastaa vapaa-ajalla mitä haluaa. Silloin kun töitä tehdään ammatikseen ja hoidetaan ne vielä 110%, niin kyllä siitä hintaa kertyy.
Pääsuunnittelijan palkkio ei tietenkään ole kuin /- 3000e.
Millä hinnalla sinä myyt valvontaa, jos teet urakalla (noin hinta riittää)? - Rauno Kangas
Pientalon valvontaan pitää varata aikaa ainakin 160-200h, jos sen meinaa hoitaa todella hyvin. Valvonnan määrä riippuu tietenkin osaltaan rakentajan pätevyydestäkin, mutta lähden siitä ajatuksesta, että kyseessä on "tavallinen rakentaja". 160h x 50€/h = 8000€. Siitä se hinta muodostuu. YITin mesut jotka kiertävät työmaat kerran viikossa, iltaisin maksavat paljon vähemmän... mutta eivät ne olekaan käytettävissä silloin kun ongelmia syntyy työajalla päivisin.
Täällä on todettu, että jokainen saa harrastaa vapaa-ajalla mitä haluaa. Silloin kun töitä tehdään ammatikseen ja hoidetaan ne vielä 110%, niin kyllä siitä hintaa kertyy.
Pääsuunnittelijan palkkio ei tietenkään ole kuin /- 3000e.
Millä hinnalla sinä myyt valvontaa, jos teet urakalla (noin hinta riittää)?...on tiukempaa.
>Pientalon valvontaan pitää varata aikaa ainakin
>160-200h, jos sen meinaa hoitaa todella hyvin.
>Valvonnan määrä riippuu tietenkin osaltaan
>rakentajan pätevyydestäkin, mutta lähden siitä
>ajatuksesta, että kyseessä on "tavallinen
>rakentaja". 160h x 50€/h = 8000€.
Kyllä toi matematiikka mullekin kelpais. Tuo 160 tuntiahan tarkoittais tuntia päivittäin - kyllä silloin tulis työmaa kunnolla valvotuksi ja ehtis jeesata rakentajaakin tarjousvertailuissa, hankinnoissa etc.
Täkäläiset rakentajat on kuitenkin niin nuukia, että 3.000 "riistäminen" niiltä on jo melkoinen mestarisuoritus - ja sen jälkeen vonkaavat niin usein työmaalle, ettei kannata haaveillakkaan 50 euron tavoitelaskutuksesta.
>Pääsuunnittelijan palkkio ei tietenkään ole
>kuin /- 3000e.
Tuokin on kolminkertainen siihen nähden, mitä täkäläiset rakentajat haluavat maksaa - tietysti luonnossuunnittelu on eri juttu, jos sitä tulee tehdyksi, niin saattaa päästä kolmeen tonniinkin - mutta harvemmin.
>Millä hinnalla sinä myyt valvontaa, jos teet >urakalla (noin hinta riittää)?
Yhdessä välissä tarjosin kiinteää kuukausiliksaa 300 euroo per kuukausi - ja työmaakäyntejä niin, että pisaa. Ei käynyt kauppa, joten nyttemmin en edes tarjoa - keskityn näihin ammattilaisten palveluihin, niissä maksajat tietää paremmin moniosaajan arvon. - Suunnittelija Turuust
Rauno Kangas kirjoitti:
...on tiukempaa.
>Pientalon valvontaan pitää varata aikaa ainakin
>160-200h, jos sen meinaa hoitaa todella hyvin.
>Valvonnan määrä riippuu tietenkin osaltaan
>rakentajan pätevyydestäkin, mutta lähden siitä
>ajatuksesta, että kyseessä on "tavallinen
>rakentaja". 160h x 50€/h = 8000€.
Kyllä toi matematiikka mullekin kelpais. Tuo 160 tuntiahan tarkoittais tuntia päivittäin - kyllä silloin tulis työmaa kunnolla valvotuksi ja ehtis jeesata rakentajaakin tarjousvertailuissa, hankinnoissa etc.
Täkäläiset rakentajat on kuitenkin niin nuukia, että 3.000 "riistäminen" niiltä on jo melkoinen mestarisuoritus - ja sen jälkeen vonkaavat niin usein työmaalle, ettei kannata haaveillakkaan 50 euron tavoitelaskutuksesta.
>Pääsuunnittelijan palkkio ei tietenkään ole
>kuin /- 3000e.
Tuokin on kolminkertainen siihen nähden, mitä täkäläiset rakentajat haluavat maksaa - tietysti luonnossuunnittelu on eri juttu, jos sitä tulee tehdyksi, niin saattaa päästä kolmeen tonniinkin - mutta harvemmin.
>Millä hinnalla sinä myyt valvontaa, jos teet >urakalla (noin hinta riittää)?
Yhdessä välissä tarjosin kiinteää kuukausiliksaa 300 euroo per kuukausi - ja työmaakäyntejä niin, että pisaa. Ei käynyt kauppa, joten nyttemmin en edes tarjoa - keskityn näihin ammattilaisten palveluihin, niissä maksajat tietää paremmin moniosaajan arvon.Toimin nykyisin pääkaupunkiseudulla ja tämä on minulle päätyö. Asiakkaat ovat usein ensimmäistä kertaa rakentavia kertarakentajia, joilla ei ole taitoa eikä aikaa tehdä juurikaan työtä talonsa eteen. Heitä joutuu auttamaan yllättävän paljon ja valvonnan pitää pelata melkein 24/7.
Tietenkin asiakkainani on kokeneita rakentajia, joille uskaltaa luvata valvonnan löysemmin perustein... ja loppupeleissä kaikki on kiinni tarjonnasta ja kysynnystä sekä paikkakunnan yleisestä hintatasosta. Pääkaupunki käy vaan niin kuumana.
Keskittyminen ammattilaisiin on varmasti järkevää. Toisaalta olen ystävystynyt monen rakentajaperheen kanssa ja pidämme yhteyttä muussakin "harrastamisen" merkeissä kuin rakentamisen. Eli siinäkin suhteessa kanssa antoisaa. - Rauno Kangas
Toimin nykyisin pääkaupunkiseudulla ja tämä on minulle päätyö. Asiakkaat ovat usein ensimmäistä kertaa rakentavia kertarakentajia, joilla ei ole taitoa eikä aikaa tehdä juurikaan työtä talonsa eteen. Heitä joutuu auttamaan yllättävän paljon ja valvonnan pitää pelata melkein 24/7.
Tietenkin asiakkainani on kokeneita rakentajia, joille uskaltaa luvata valvonnan löysemmin perustein... ja loppupeleissä kaikki on kiinni tarjonnasta ja kysynnystä sekä paikkakunnan yleisestä hintatasosta. Pääkaupunki käy vaan niin kuumana.
Keskittyminen ammattilaisiin on varmasti järkevää. Toisaalta olen ystävystynyt monen rakentajaperheen kanssa ja pidämme yhteyttä muussakin "harrastamisen" merkeissä kuin rakentamisen. Eli siinäkin suhteessa kanssa antoisaa...tuollaiseen hintatasoon juuri muualla pääse kuin pääkaupunkiseudulla. Muualla ei vielä ymmärretä hyvän "valvojan" arvoa tai ei olla valmiita maksamaan vaikka tajuttaiskin.
Hyvänä esimerkkinä yks yhteistyökumppani, joka tekee sellaisia "oieesti valmiita" taloja - tarvittaessa siis tontin raivaus ja loppusiivous sisältyen. Puolenkymmentä työmaata yhtä aikaa auki ja vain yhdelle asiakkaalle "siivous myytynä" - muut siivoaa itte, kun on niin "valtavan kallista" nuo siivouspalvelut - myy tuollaisille sitten 160 tuntia sellaista palvelua, jossa jälkeä ei jää näkyviin edes samassa tahdissa kuin siivouksessa ;-D - se nyt
Rauno Kangas kirjoitti:
..tuollaiseen hintatasoon juuri muualla pääse kuin pääkaupunkiseudulla. Muualla ei vielä ymmärretä hyvän "valvojan" arvoa tai ei olla valmiita maksamaan vaikka tajuttaiskin.
Hyvänä esimerkkinä yks yhteistyökumppani, joka tekee sellaisia "oieesti valmiita" taloja - tarvittaessa siis tontin raivaus ja loppusiivous sisältyen. Puolenkymmentä työmaata yhtä aikaa auki ja vain yhdelle asiakkaalle "siivous myytynä" - muut siivoaa itte, kun on niin "valtavan kallista" nuo siivouspalvelut - myy tuollaisille sitten 160 tuntia sellaista palvelua, jossa jälkeä ei jää näkyviin edes samassa tahdissa kuin siivouksessa ;-Daivan järjenköyhyyttä ostaa siivouspalvelua, jos ehtii / viitsii /osaa itse siivota.
Kuitenkin näissä palstan puheenvuoroissa peräänkuulutetaan samaan aikaan maalaisjärjen käyttöä ja oma-aloitteisuutta. - Rauno Kangas
se nyt kirjoitti:
aivan järjenköyhyyttä ostaa siivouspalvelua, jos ehtii / viitsii /osaa itse siivota.
Kuitenkin näissä palstan puheenvuoroissa peräänkuulutetaan samaan aikaan maalaisjärjen käyttöä ja oma-aloitteisuutta....ryhmässä on paljon keskusteltu valmistaloista. Halusin vain raottaa teille ideaa "oikeesti valmiista" taloista - sellaisista, jonka ostaja voi todellakin pysytellä pois raksalta.
- ....
Oliko kyseessä siis luonnokset vai pääpiirustukset (lupakuvat)?
Rakennuslupaa ei kukaan järkevä arkkitehti/ rakennusarkkitehti tee alle 6000 euron alv. (6000/ 60e= 100h) Kuudella tonnilla tekee töitä kolmisen viikkoa. Siinä ajassa täytyisi tehdä muutamat vaihtoehtoiset luonnokset, lopulliset suunnitelmat, palaveerata luonnosten ääressä asiakkaan ja muiden suunnittelijoiden kanssa, käydä tontilla, keskustella lupaviranomaisten kanssa, täyttää lupahakemuksen asiakirjat...
Kouraanhan meillä arkkitehdeillä jää suunnilleen sama tai vähemmän kuin kavereilla raksalla. 2/3 toimeksiannosta menee veroihin, telleihin, vuokriin, tietokoneisiin, softiin, kahveeseen...
Aina tosin löytyy reppanoita, jotka tuhlaavat vapaa-aikansa ja terveytensä alimitoitettujen tarjousten vuoksi. Suunnittelukustannukset ovat kuitenkin marginaalinen osa kokonaisbudjetista. Esim. jos kustannusarvio on 300000, niin kannattaako pihdata mutamasta tonnista?
Suunnitteluvaiheessa tehdään kuitenkin merkittäviä päätöksiä, jotka vaikuttavat lopullisiin kustannuksiin.
Kannattaa tutustua Safan pientalosuunnittelijalistaan sivuilla www.safa.fi.- hymyilyttää.
En ehkä ole normiakentaja siinä mielessä, että olen ollut rakennusteollisuudessa töissä jo pitkään.
Rakennusalan koulutusta ei kuitenkaan ole, tekninen koulutus kylläkin.
Piirsin itse taloni luonnokset,asemapiirroksen jne ja myös rakennekuvat.
Piirrätin nämä puhtaaksi tutulla rakennusinsinöörillä. Hän myös allekirjoitti suunnitelmat.
Kuvat meni läpi sellaisenaan lupahakemuksissa ja talo tehtiin näillä kuvilla.
Talo on juuri sellainen kuin asiakas ( minä) halusin, juuri sellainen kuin viranomaiset vaativat.
Kaikki ovat siis tyytyväisiä. - arxitehti
hymyilyttää. kirjoitti:
En ehkä ole normiakentaja siinä mielessä, että olen ollut rakennusteollisuudessa töissä jo pitkään.
Rakennusalan koulutusta ei kuitenkaan ole, tekninen koulutus kylläkin.
Piirsin itse taloni luonnokset,asemapiirroksen jne ja myös rakennekuvat.
Piirrätin nämä puhtaaksi tutulla rakennusinsinöörillä. Hän myös allekirjoitti suunnitelmat.
Kuvat meni läpi sellaisenaan lupahakemuksissa ja talo tehtiin näillä kuvilla.
Talo on juuri sellainen kuin asiakas ( minä) halusin, juuri sellainen kuin viranomaiset vaativat.
Kaikki ovat siis tyytyväisiä.Kaverisi siis otti pääsuunnittelijan vastuut sinun piirtämästäsi talosta noin vain. Pääsuunnittelijan vastuu on henkilökohtainen vastuu.
Pääsuunnittelija varmistaa, että MRL:n, MRA:n sekä RakMK:n vaatimukset on täytetty. Kuluttajalle pääsuunnittelijasi (piirustusten allekirjoittaja, tuttu rakennusinsinööri) vastaa mahdollisista virheistä henkilökohtaisesti. Vastuu ei ole KSE 1995:n mukaisesti konsulttipalkkion suuruinen vaan vastuu on täysimääräinen. Tilannetta ei muuta miksikään esimerkiksi se, että myyt talosi. Jos uusi ostaja löytää virheen ja vaatii sen korjattavaksi niin kaveriasi ei välttämättä enää hymyilytäkään. Satasten palkkiolla saattaa päästä maksamaan kymmenien tuhansien korvauksia. - nyt lähemmin
arxitehti kirjoitti:
Kaverisi siis otti pääsuunnittelijan vastuut sinun piirtämästäsi talosta noin vain. Pääsuunnittelijan vastuu on henkilökohtainen vastuu.
Pääsuunnittelija varmistaa, että MRL:n, MRA:n sekä RakMK:n vaatimukset on täytetty. Kuluttajalle pääsuunnittelijasi (piirustusten allekirjoittaja, tuttu rakennusinsinööri) vastaa mahdollisista virheistä henkilökohtaisesti. Vastuu ei ole KSE 1995:n mukaisesti konsulttipalkkion suuruinen vaan vastuu on täysimääräinen. Tilannetta ei muuta miksikään esimerkiksi se, että myyt talosi. Jos uusi ostaja löytää virheen ja vaatii sen korjattavaksi niin kaveriasi ei välttämättä enää hymyilytäkään. Satasten palkkiolla saattaa päästä maksamaan kymmenien tuhansien korvauksia.selittää, mutta voin vakuuttaa, että tuota litaniaa sinun on minulle turha luetella.
Työni puolesta tiedän asian.
Ja niin muuten tietää se inssikin, joka sattuu olemaan rakennusteollisuudessa eräässä suuressa tehtaassa rakennesuunnittelijana.
On toiminut lukuisissa kohteissa pääsuunnittelijana, ei yksin minun talotyömaallani, vaikka tässä tapauksessa käytännössä tekikin lähinnä puhtaaksi piirtämisen. - arxitehti
nyt lähemmin kirjoitti:
selittää, mutta voin vakuuttaa, että tuota litaniaa sinun on minulle turha luetella.
Työni puolesta tiedän asian.
Ja niin muuten tietää se inssikin, joka sattuu olemaan rakennusteollisuudessa eräässä suuressa tehtaassa rakennesuunnittelijana.
On toiminut lukuisissa kohteissa pääsuunnittelijana, ei yksin minun talotyömaallani, vaikka tässä tapauksessa käytännössä tekikin lähinnä puhtaaksi piirtämisen.Kyllä minä sen uskon että "työsi puolesta" tiedät asian. Ja uskon kyllä että "ja niin muuten tietää se inssikin joka sattuu olemaan rakennusteollisuudessa eräässä suuressa tehtaassa rakennesuunnittelijana", kyllä tietää - ammattilaisia kun olette molemmat niin täytyyhän teidän tietää.
Varmaan kaverisi on toiminut pääsuunnittelijana monessa kohteessa - en minä sitäkään epäile, en ollenkaan epäile.
Siksi tässä vaan, että kuluttaja ei välttämättä tiedä - kun ei ole ammattilainen, vaikka olisikin suuressa tehtaassa töissä.
Sinun tapauksessasi näillä asioilla ei ole niin suurta merkitystä, koska haluat varmaan olla kaverisi kanssa hyvää pataa. Jos näin ei olisi niin tilanne saattaisi olla aivan toinen. Kaveruuskin saattaa kyllä välillä olla aika kovilla jos on suurista taloudellisista asioista kyse. Näinhän se on ollut maailman sivu. - tässäkö
arxitehti kirjoitti:
Kaverisi siis otti pääsuunnittelijan vastuut sinun piirtämästäsi talosta noin vain. Pääsuunnittelijan vastuu on henkilökohtainen vastuu.
Pääsuunnittelija varmistaa, että MRL:n, MRA:n sekä RakMK:n vaatimukset on täytetty. Kuluttajalle pääsuunnittelijasi (piirustusten allekirjoittaja, tuttu rakennusinsinööri) vastaa mahdollisista virheistä henkilökohtaisesti. Vastuu ei ole KSE 1995:n mukaisesti konsulttipalkkion suuruinen vaan vastuu on täysimääräinen. Tilannetta ei muuta miksikään esimerkiksi se, että myyt talosi. Jos uusi ostaja löytää virheen ja vaatii sen korjattavaksi niin kaveriasi ei välttämättä enää hymyilytäkään. Satasten palkkiolla saattaa päästä maksamaan kymmenien tuhansien korvauksia.on se ainut suomesta löytynyt arkkitehti joka vastaa tekemisistään, höpö höpö - opiskelijapoikanen joka ei ole kovaa paikkaa nähnytkään.
Käytännössä jos kohteessa on ark-ongelmia, ne työmaakokuksessa pistetään järjestykseen. Ristus että kaikkia...
Aina kannattaa näiden sopimukset ja sen sivulauseet lukea tarkkaan, sieltä nimittäin löytyy lause joka päästää nämä vastuusta. - arxitehti
tässäkö kirjoitti:
on se ainut suomesta löytynyt arkkitehti joka vastaa tekemisistään, höpö höpö - opiskelijapoikanen joka ei ole kovaa paikkaa nähnytkään.
Käytännössä jos kohteessa on ark-ongelmia, ne työmaakokuksessa pistetään järjestykseen. Ristus että kaikkia...
Aina kannattaa näiden sopimukset ja sen sivulauseet lukea tarkkaan, sieltä nimittäin löytyy lause joka päästää nämä vastuusta.Aha. Pääsuunnitelijakin heräsi. Taisi kopsahtaa arkaan paikkaan.
Olikohan se nyt varmasti niin, että pääsuunnittelijan vastuut olivat selvillä ja että on varmistettu että oma konsulttivastuuvakuutus kattaa myös pääsuunnittelun?
Miksiköhän ark-ongelmista tässä kohtaa puhutaan, miten ne tähän liittyvät?
KSL:n vastuista et kiemurtele irti vaikka olisi minkälaisia pykäliä sopimuksessa. Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lainsäädäntöä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6534&id=18873&mode=readdoc - näköjään
arxitehti kirjoitti:
Aha. Pääsuunnitelijakin heräsi. Taisi kopsahtaa arkaan paikkaan.
Olikohan se nyt varmasti niin, että pääsuunnittelijan vastuut olivat selvillä ja että on varmistettu että oma konsulttivastuuvakuutus kattaa myös pääsuunnittelun?
Miksiköhän ark-ongelmista tässä kohtaa puhutaan, miten ne tähän liittyvät?
KSL:n vastuista et kiemurtele irti vaikka olisi minkälaisia pykäliä sopimuksessa. Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lainsäädäntöä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6534&id=18873&mode=readdocvielä hakusessa, lueppas uudestaan (taitaa olla lukematta) viimeisimmän kohteesi urakkasopimukset liitetiedosteineen. Ymmärrä se ja kukaties jos vaikka sinustakin kehittysi se baskeripäinen ääripäätollo. Ennusteet on positiivisia.
Minun täytyy tänään viellä viimeistellä ravintolan asemapiirustus, joten menestystä opintoihin. - arxitehti
näköjään kirjoitti:
vielä hakusessa, lueppas uudestaan (taitaa olla lukematta) viimeisimmän kohteesi urakkasopimukset liitetiedosteineen. Ymmärrä se ja kukaties jos vaikka sinustakin kehittysi se baskeripäinen ääripäätollo. Ennusteet on positiivisia.
Minun täytyy tänään viellä viimeistellä ravintolan asemapiirustus, joten menestystä opintoihin.Miksi lukisin urakkasopimuksia?
Eihän suunnittelijalla ole urakkasopimusten kanssa normaalisti juuri mitään tekemistä. Urakkasopimus on urakoitsijan ja rakennushankkeeseen ryhtyvän välinen sopimusasia. Urakkasopimusten "liitetiedostot" voisin vaikka lukeakin jos sopimukset tehtäisiin digitaalisina. Kaikki minun tiedossani olevat urakkasopimukset on tähän asti tehty ihan paperisina jotta ne on voitu allekirjoittaa.
Enpä usko että ainakaan pääsuunnittelijan vastuut ovat niinkään hakusessa. Sinulla tuntuu olevan käsitteet sekaisin. Siinä mielessä myös sopimuksissasi saattaa olla jotakin epäselvää. - jopas on!
arxitehti kirjoitti:
Miksi lukisin urakkasopimuksia?
Eihän suunnittelijalla ole urakkasopimusten kanssa normaalisti juuri mitään tekemistä. Urakkasopimus on urakoitsijan ja rakennushankkeeseen ryhtyvän välinen sopimusasia. Urakkasopimusten "liitetiedostot" voisin vaikka lukeakin jos sopimukset tehtäisiin digitaalisina. Kaikki minun tiedossani olevat urakkasopimukset on tähän asti tehty ihan paperisina jotta ne on voitu allekirjoittaa.
Enpä usko että ainakaan pääsuunnittelijan vastuut ovat niinkään hakusessa. Sinulla tuntuu olevan käsitteet sekaisin. Siinä mielessä myös sopimuksissasi saattaa olla jotakin epäselvää.Miksi lukisin urakkasopimuksia?
Eihän suunnittelijalla ole urakkasopimusten kanssa normaalisti juuri mitään tekemistä. Urakkasopimus on urakoitsijan ja rakennushankkeeseen ryhtyvän välinen sopimusasia. Urakkasopimusten "liitetiedostot" voisin vaikka lukeakin jos sopimukset tehtäisiin digitaalisina.
Varsinainen roboarx!
Sulla näyttää tuota kokemusta olevan, niin pistä pari linkkiä ja mielellään tilaajan yhteystiedoilla varustettuna.
- on ja paljon
Kuten jo aikaisemmin todettiin niin rak.piirtäjäkin voi tehdä sulle tarvittavat kilpailukuvat, jos suunnittelija on myös ns pääsuunnitelija (rak.lupa), silloin mestarin pätevyys ok-taloissa riittää. Aina kuitenkin pitää omista mieltymyksistä kiinni - toki korvat auki muille vaihtoehdoille. Arkkitehdeillä on tapana saada aina "oma leima" suunnittelmiin.
Maksatko/kärsitkö sitten siitä. - toimistoa
otimme itse luonnoksista tarjouksen kolmesta
paikasta ja kallein 4000eur ja halvin 1900 Eur.
Alle 2000eur saimme erinomaista palvelua joka sisälsi 3 muutosta.
Muista että ilman että arkkitehti käy tontilla ei hommasta tule mitään.
Lisäksi arkkitehdin paikallistuntemus on eduksi.
Pyydä referenssit ja soita ainakin yhdelle.
Talotoimittajan tarjoamat 300eur luonnokset kannattaa unohtaa ellei talo tule johonkin pitäjään maaseudulla jossa on sama miten talo tontille asettuu. - peukku68
tee se kuva vaikka ruutupaperilel ja kysele sen avulla. Tai sitten kuka vain jolla on piirustusohjelma tekee sen tai edes piirustuslauta..
Kyllä tuolla hinnalla tehdään jo se talo eikä aleta vasta kyselemään..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197