vihkiminen maistraatissa, myöhemmin kirkkohäät?

riisipuuro

Eli minulle selvisi tänään että olen raskaana rakkaalle avomiehelleni.
Haluan kuitenkin naimisiin ennen lapsen syntymää, ihan vain sen takia että koko perheellä olisi sama sukunimi ja ihan laillisten juttujen vuoksi.

Miten siis onnistuu käytännössä se, että menisimme naimisiin maistraatissa mutta kirkkohääät järjestäisimme n. vuoden kuluttua jolloin vauva olisi jo syntynyt, minä palautunut synnytyksestä ja ehkä jopa entisissä mitoissani? ;)
Olen haaveillut koko ikäni suurista ja kauniista kirkkohäistä, enkä halua olla maha pystyssä hääkuvissani, siksi haluan vasta vauvan syntymän jälkeen tämän "suuren päiväni".
Onko kellää kokemusta tällaisesta? Onko kirkossa toimitettava avioliittoon siunaaminen sujunut perinteisen kaavan mukaan?Kuinka vieraat ovat suhtautuneet jo laillisesti naimisissa olevan parin kirkolliseen vihkimiseen?

Haluan edes kerran elämäsäni olla "prinsessa". Haluan ostaa kauniin hääpuvun ja loistaa komean mieheni rinnalla hääpäivänäni. Haluan että tilaisuus on ikimuistoinen, siksi minulle ei riitä pelkkä maistraattivihkiminen.

15

5551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

      Aihe on ollut täällä esillä aiemminkin ja yllättäen herättänyt suuria tunteita puolesta ja vastaan. Erityisesti vastaan.

      Omasta mielestäni idea on hyvä.

      • Bridal

        Anna mennä vaan!


    • Mutta

      No joo, toi on teidän asianne, mutta älkää nyt sitten pyytäkö sukulaisia ja läheisiä sekä maistraattiin, että kirkkoon... että pitäkää toiset juhlat itseänne varten ja toiset sitten suuremmat. Muuten saatte varmasti kuulla napinaa jokasuunnalta.

      • riisipuuro

        Siis tarkoitus olisikin ihan kaikessa hiljaisuudessa mennä vihille maistraatissa, lähisuvulle tottakai kerromme. Mitään kahvituksia emme järjestä, eikä lahjoja tietenkään oteta vastaan vastakuin sitten -08 kesällä kun varsinainen liiton kirkossa siunaaminen ja itse hääjuhla on. Näin olemme päättäneet.


      • Huh heijaa
        riisipuuro kirjoitti:

        Siis tarkoitus olisikin ihan kaikessa hiljaisuudessa mennä vihille maistraatissa, lähisuvulle tottakai kerromme. Mitään kahvituksia emme järjestä, eikä lahjoja tietenkään oteta vastaan vastakuin sitten -08 kesällä kun varsinainen liiton kirkossa siunaaminen ja itse hääjuhla on. Näin olemme päättäneet.

        Kaikkeen hömpötykseen nainen ryhtyy! Luuletko, että kirkkovihkiminen takaa hyvän avioliiton? Vai teatteriko on pääasia? Halutaan näyttää että näin meillä mutta mites naapurissa. Olen tietysti jälkeenjäänyt, sillä elän avioliitossa, jonka laillisti pormestari 47 v. sitten. Nykyäänhän halutaan vain elämyksiä, väliäkö elämällä!


      • Rouva O
        Huh heijaa kirjoitti:

        Kaikkeen hömpötykseen nainen ryhtyy! Luuletko, että kirkkovihkiminen takaa hyvän avioliiton? Vai teatteriko on pääasia? Halutaan näyttää että näin meillä mutta mites naapurissa. Olen tietysti jälkeenjäänyt, sillä elän avioliitossa, jonka laillisti pormestari 47 v. sitten. Nykyäänhän halutaan vain elämyksiä, väliäkö elämällä!

        Häät ja hautajaiset ovat ihmisen elinkaaren suuria juhlia.

        On luonnollista, jos haluaa järjestää eläessään ainakin yhdet suuret juhlat. Häät ovat sopiva syy järjestää, se toinen suuri syy juhliin ei enää lämmitä asianomaista itseään.


      • Nuori nainen
        Huh heijaa kirjoitti:

        Kaikkeen hömpötykseen nainen ryhtyy! Luuletko, että kirkkovihkiminen takaa hyvän avioliiton? Vai teatteriko on pääasia? Halutaan näyttää että näin meillä mutta mites naapurissa. Olen tietysti jälkeenjäänyt, sillä elän avioliitossa, jonka laillisti pormestari 47 v. sitten. Nykyäänhän halutaan vain elämyksiä, väliäkö elämällä!

        Etkö vieläkään ole ymmärtänyt naisista sitä, että he haluavat olla prinsessoja edes yhtenä päivänä elämässään? Suurin osa pienistä tytöistä haaveilee koko lapsuutensa omista häistään, onko se sinusta niin väärin toteuttaa haaveitaan?

        Minusta on ihanaa, että elämässäni on yksi tärkeä päivä, jolloin huomion kohteina olen minä rakastamani miehen kanssa. Se ei mitenkään takaa hyvää avioliittoa, vaan kova uurastaminen sen eteen.

        Kyllä 47 vuotta sitten juhlittiin ihan yhtä lailla isolla porukalla, kunhan vain oli sukua, jonka kanssa juhlia, oli puvut ja kestitykset. Kaikille se tietystikään ei ollut niin tärkeää ja merkityksellistä juhlia häitänsä, kuten ei nykypäivänäkään. Totta, että nykyään menee varmasti enemmän rahaa häihin, kaikki on kalliimpaa ja kaupallisempaa, mutta mikäs siinä, jos sitä rahaa on ylimäärin.


    • Leikitään häitä.

      Itse en tätä ymmärrä. Vaimoksi tullaan kerran, ellei välillä oteta eroa ja vihitä uudelleen.

      Mielestäni on surkuhupaisaa tehdä nämä ns. leikkihäät, jos oikeasti on jo avioon astuttu aiemmin. Jos menette maistraatissa naimisiin niin se on teidän hääpäivänne, silloin testä tulee aviopari.

      Ja sitten vuosi tämän jälkeen ajattelitte "leikkiä" moriusparia mekkoineen päivineen, vaikka okeasti olette jo vuoden olleen aviopari (vaimo ja aviomies, ette enää kihlapari (morsian ja sulhanen).

      Jos nyt huomasit olevasi raskaan ja haluat kirkkohäät, niin pitkää kirkkohäät. Pitäkää mahd.pian niin eipä tarvi vastsapystyssä olla kuvissa jos sitä et halua; häiden järjestämiseen ei todellakaan tarvi käyttää vuotta tai kahta. kirkkohäät prisessaunelmineen saat kyllä kasaan lyhyessäkin ajassa!

      • on kummallista

        Onhan se vähän kummallista, että sitten pappi kysyy: "Tahdotko sinä DD ottaa tämän FF:n aviopuolisoksesi?", kun ollaan oltu aviopuolisoita jo vuoden verran...

        Mutta minulle nyt ei ole koskaan mennyt jakeluun tämä prinsessahomma. Olen itse menossa keväällä naimisiin. Aion ostaa juhlapuvun ja vietämme yksinkertaisen vihkitilaisuuden vain lähimmän perhepiirin kanssa että pääasiana pysyisi liiton sinetöinti eikä se onko oikeanväriset kukat vai ei ja sitten matkalle oman kullan kanssa:) Minusta olisi kurja lähteä reisuun hermorauniona stressistä ja väsymyksestä ja kaikki rahat menettäneenä, mutta jokainen tekee tietysti valintansa itse...


      • Rouva O
        on kummallista kirjoitti:

        Onhan se vähän kummallista, että sitten pappi kysyy: "Tahdotko sinä DD ottaa tämän FF:n aviopuolisoksesi?", kun ollaan oltu aviopuolisoita jo vuoden verran...

        Mutta minulle nyt ei ole koskaan mennyt jakeluun tämä prinsessahomma. Olen itse menossa keväällä naimisiin. Aion ostaa juhlapuvun ja vietämme yksinkertaisen vihkitilaisuuden vain lähimmän perhepiirin kanssa että pääasiana pysyisi liiton sinetöinti eikä se onko oikeanväriset kukat vai ei ja sitten matkalle oman kullan kanssa:) Minusta olisi kurja lähteä reisuun hermorauniona stressistä ja väsymyksestä ja kaikki rahat menettäneenä, mutta jokainen tekee tietysti valintansa itse...

        Tässä näitä vinkuvia siis siunaantui tällekin ketjulle.

        Hääjuhla on eri asia kuin varsinainen vihkiminen. Avioliittoa voi juhlistaa muulloinkin kuin varsinaisena vihkipäivänä.

        Antaisitte nyt ihmisten tehdä niinkuin heitä lystää.

        Eikä se pappi kysy avioliittoa siunatessaan että "tahdotko ottaa puolisoksesi" vaan "tahdotko rakastaa..., jonka olet ottanut aviopuolisoksesi..."


      • Vihitään maistraatissa

        Pakko, pakko kommetoida kun itsellä aivan sama tilanne kuin ketjun aloittajalla (säikähdin melkein kun on samat aikataulutkin). Kun avopari vihitään maistraatissa avioliittoon puuttuu liitolta kirkollinen siunaus. Ei suinkaan ole kyse siitä että haluttaisiin kahtia häitä, itselleni on tärkeä myös se kirkollinen puoli. Usein jos on esimerkiksi kahdesta ei uskonnosta puolisot niin siunaus haetaan molempien "uskonnoista". Usein nuo kirkkohäät järjestetäänkin ajattelematta uskonnollista merkitystä kunhan vain saa puvun ym. Itse olen ajatellut että kirkollisen siunauksen avioliitolle voisi ottaa myös lapsen ristiäisissä. Meilläkään ei nyt juhlita millään tavalla naimisiin menoa, ei kakkuja eikä lahjoja, vasta sitten kun on tuo kirkollinen eli itselleni se toinen tärkeä osa avioliittoon vihkimisestä. Nyt varmasti joku tarttuu taas asiaan että miksi ei sitten nyt. meillä olikin tarkoitus järjestää hääjuhla kesällä mutta laskettu aika osuu juuri siihe tienoille ja yllätyksenä kun tuli niin tähän päädyttiin plus että rahatilanne on tällä hetkellä aika huono.


      • korjataanpa
        on kummallista kirjoitti:

        Onhan se vähän kummallista, että sitten pappi kysyy: "Tahdotko sinä DD ottaa tämän FF:n aviopuolisoksesi?", kun ollaan oltu aviopuolisoita jo vuoden verran...

        Mutta minulle nyt ei ole koskaan mennyt jakeluun tämä prinsessahomma. Olen itse menossa keväällä naimisiin. Aion ostaa juhlapuvun ja vietämme yksinkertaisen vihkitilaisuuden vain lähimmän perhepiirin kanssa että pääasiana pysyisi liiton sinetöinti eikä se onko oikeanväriset kukat vai ei ja sitten matkalle oman kullan kanssa:) Minusta olisi kurja lähteä reisuun hermorauniona stressistä ja väsymyksestä ja kaikki rahat menettäneenä, mutta jokainen tekee tietysti valintansa itse...

        Papeista saisi kumman kuvan, jos he uudelleen kyselisivät samaa asiaa, joka jo on aiemmin kysytty. Niinpä eivät kysy, vaan: "Tahdotko avioliitossasi, jonka olet solminut NN:n kanssa, osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?" Siis avioliitto on jo olemassa ja se on solmittu joskus aiemmin.


      • ajatuksia...
        Vihitään maistraatissa kirjoitti:

        Pakko, pakko kommetoida kun itsellä aivan sama tilanne kuin ketjun aloittajalla (säikähdin melkein kun on samat aikataulutkin). Kun avopari vihitään maistraatissa avioliittoon puuttuu liitolta kirkollinen siunaus. Ei suinkaan ole kyse siitä että haluttaisiin kahtia häitä, itselleni on tärkeä myös se kirkollinen puoli. Usein jos on esimerkiksi kahdesta ei uskonnosta puolisot niin siunaus haetaan molempien "uskonnoista". Usein nuo kirkkohäät järjestetäänkin ajattelematta uskonnollista merkitystä kunhan vain saa puvun ym. Itse olen ajatellut että kirkollisen siunauksen avioliitolle voisi ottaa myös lapsen ristiäisissä. Meilläkään ei nyt juhlita millään tavalla naimisiin menoa, ei kakkuja eikä lahjoja, vasta sitten kun on tuo kirkollinen eli itselleni se toinen tärkeä osa avioliittoon vihkimisestä. Nyt varmasti joku tarttuu taas asiaan että miksi ei sitten nyt. meillä olikin tarkoitus järjestää hääjuhla kesällä mutta laskettu aika osuu juuri siihe tienoille ja yllätyksenä kun tuli niin tähän päädyttiin plus että rahatilanne on tällä hetkellä aika huono.

        Näitä yhteistoimituksia (kaste vihk) kyllä järjestetään eikä siinä mitään, mutta usein toinen puoli niissä tahtoo jäädä vähän torsoksi. Johtuu siitä, että kirkon toimituksissa on aina myös paljon samaa (Isä meidän, Herran siunaus, raamatunluku, rukous perheen puolesta jne.) On pakko yhdistellä, kun ei ole järkevää tehdä asioita useampaan kertaan. Varsinainen avioliiton siunaaminen voi mennä nopeasti ohi, jos keskitytään kasteeseen ja päinvastoin. Jos molempia painotetaan yhtä paljon, voi tulla pituutta liikaa sekä toistoa.


    • Vasta sitten joskus...

      Meillä on sellainen tilanne, että mies on melko kristillinen ja minä taasen pakana. En haluaisin liittyä kirkkoon vain sen takia, että "pääsisimme" kirkossa naimisiin, se olisi vastoin minun uskomustani. Mieheni taasen haluaisi meille kirkon siunauksen, koska se kuuluu hänen uskomukseensa.

      Noh, olemme tulleet tulokseen, jossa molemmat uskomukset voidaan toteuttaa: avioliittoon siunaaminen! Siispä ensin maistraatissa virallisesti naimisiin ja sitten kirkossa avioliittoon siunaaminen. Olemme ajatelleet järjestää varsinaiset hääjuhlat siinä siunaamisen yhteydessä, eli vieraat tulevat kirkkoon kanssamme ja siitä jatketaan sitten viettämään perinteikkäitä hääjuhlia. Itse vihkiminen pitää suorittaa ensin, ehkäpä maistraattiin tulee pari läheisintä ihmistä kanssamme sitä todistamaan, ja ehkäpä vietämme illan heidän kanssaan juhlistaen. Aikataulusta ei pysty sanomaan näin suunnitteluvaiheessa, mutta siviilivihkiminen saattaa olla hyvinkin paljon aiemmin kuin itse häät. Mutta mikäs sen parempaa, kuin pitää kahdet juhlat ja hääyöt! ;)

      Ja tämä on myös hyvin yleistynyt käytäntö, siviilivihkiminen siunaaminen. Nirppanokat valittakoon, kyllä meidän ystävät ja sukulaiset ihan mielellään juhlii meidän kanssa, ja me olemme onnellisia. Myöhemmin voidaan vielä vaikka uudistaa valamme kymmenen vuoden välein ja viettää yhä uudelleen juhlia ja hääöitä. ;)

    • -mari-

      ..Haluan!
      Mekin teemme miehen kanssa niin, että menemme elokuussa maistraatissa naimisiin ja sitten kesällä 08 vietämme kunnon kekkerit kirkossa.
      Eihän tässä yhdestälmässä ole mitään vikaa, kahden ihmisen asiahan se on.
      Maistraattiin laitetaan vaan siistit asialliset vaatteet, kutsutaan muutama läheinen ja käydään ehkä syömässä jossain. Tai sitten kahvitellaan kotona. Kaukaa tulleiden vieraiden "takia" majotumme vkonlopuksi hotelliin.
      Me haluamme naimisiin, mutta juuri nyt ei ole rahaa isoihin kemuihin, joten säästämme vuoden verran vähän rahaa. Lastakin suunnitellaan vihkimisen jälkeen, joten nuo nimiasiatkin sutviintuu näin.

      Joten riisipuuro, anna mennä vaan, monet tekee niin! Onnea teille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3520
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2942
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2830
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2718
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2624
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2425
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      2024
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1857
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1763
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      160
      1684
    Aihe