Sisällä on ollut jo pari vuotta tietynlainen tyhjyys. Ennen pystyi vain elämään elämäänsä huoletta ja nimenomaan elämään ja olemaan. Pystyen iloitsemaan pienistäkin asioista. Nykyään mikään ei oikein tunnu miltään, aina silloin tällöin voi olla pinnallisia tunteita losta, mutta se ei loppujen lopuksi merkitse mitään, koska elämäni perustunne on se tyhjyys. Se tyhjyys on siellä pohjalla koko ajan, enkä osaa täyttää sitä. Ote elämään puuttuu, en tunne pääseväni siihen kiinni. Kaikki tuntuu niin häilyvältä ja epäsekavalta ja tyhjältä. En osaa nähdä elämääni kokonaisuutena ja olla onnellinen. Elämä on vain jotain tapahtumia mutta tuntuu kuin kaikki olisi sekavaa unta. Kuin katsoisi elämäänsä jostain kuplasta. Aina mieli niin matalalla. Se ei korjaannu välttämättä hankkimalla enempää sisältöä elämään, koska ongelma on nimittäin juuri se, että tajuan nyt että ihminen voi olla onnellinen pienistäkin asioista elämässään ja miettiä innolla edessäpäin olevaa, kunhan elämä on selkeä kokonaisuus, eikä sisällä ole tällaista tyhjyyttä. Nykyään elämä on vain jotakin kohti menemistä, jonkun odottamista, mutta ei tiedä yhtään minkä. Ei minkään oikeasti. Ei vain osaa tarttua elämään ja tuntea olevansa täysinäinen ja onnellinen. Tahtoisin saavuttaa taas sen tason jolla on hyvä olla, eikä tyhjyys täytä, ja elämä tuntuu kokonaisuudelta eikä sekavalta yhdentekeväiyydeltä. En sitten tiedä mistä tämä johtuu. Masennustahan tämä on. Mutta en tiedä mikä avuksi. Minulla on epäilykseni esimerkiksi psykologin kanssa puhumisen tehokkuutta kohtaan. Psykologilla uskoisin saavani ympäripyöreitä, typeriä neuvoja tyyliin: "muuta vaan sitä tunnetta...ajattele ilosia asioita" ..kun ei tuollaiseen kykene kun elämän perustunne on tällainen kuin minulla. Ei sitä kunnolla osaa selittää. En tunne voivani mitenkään vaikuttaa tähän, enkä osaa saada elämääni taas kokoon ja iloa syvemmälle tasolle. Tämä tunne on jotenkin niin syvällä, elämän perustaksi tullutta ettei sitä osaa muuttaa ajatuksella. En tiedä mitä hyötyä tällaista on tänne kirjoittaa, ehkäpä onkin. Jos vaikka olisi ihmisiä jotka jakavat ne tunteet tai ihmisiä jotka ovat saaneet elämänsä kokoon, päässeet tällaisten tunteiden yli?
Ote elämään puuttuu
13
4087
Vastaukset
- ei huvita
Mua taas ei mikään todellakaan huvita. En lähetä edes joulukortteja kenellekkään ja jos mulle joku niitä sattuu lähettämään, niin revin ne pikku silpuksi jo postilaatikolla ja viskaan ojaan. Mua vihaa kaikki ja mä vihaan kaikkia. olen työmarkkinatuella ja odotan että saisin karenssin, ettei tarvis niitä työtön työtön lappuja täytellä. Viime viikolla mulla oli ilmoittautumispäivä ja menin ja murahdin päivää ja viskasin sen korttini pöydälle ja sanoin joo ja lähin pois ja paukatin oven kiinni. Minusta näytti, että tää työkkärin pimu mua vähä peljästy, kun se yritti söpöttää jotain, akvitointisuunnitelmasta, niin mulkaisin sitä todella vihaisesti ja yskäsisin, Niin menipä lärvi umpeen. Sitten kun kävelin sieltä pois, niin tunsin hetken mielihyvää, mutta vain hetken. Sitten menin sivaan ja siellä ei ollut puoleen hintaan kuin yks kaakaopurkki. 79 senttiä. Nyt murjotan koko joulun kotona ja sammutan kaikki valot. Onneksi katuvalto näyttää senverta, etten kävele huonekaluihin pahki. En osta kinkkua ja olen hankkinut olkkariini oikein paksut verhot, että voin TV.tä katsoa vaikka sekin suututtaa maajussille morsian ennenkaikkea. että näin mulle. Miten sulla ?
- karanpola
Masentunuthan sinä olet, kovasti.
Ensinnä kertoisin ettei psykologien kanssa keskustelu ole lainkaan kuvaamasi kaltaista, tiedän sen omasta kokemuksesta. Olen jo vuosia käynyt keskustelemassa, nykyisin n.kerran kuukaudessa.
On erittäin tärkeää, että hakeudut lääkäriin, sitä ei tarvii pelätä, jos mahdollista, niin psykiatrin luo. Mutta menepä ainakin TK hon.
Saat varmaan mielialalääkityksen, vaikutus alkaa vasta noin kahdenviikon, ehkä pidemmänkin ajan jälkeen. Vaikutusta ei ehkä tajua, kuin vasta myöhemmin, kun huomaakin ajattelevansa asioista erilailla, ja jokin asia tuntuu kiintoisalta, olo ei ole ihan niin tyhjä.
Kuten huomaat, tämä prosessi vie aikaa.
Lääkityksen lisäksi se keskustelu terapia on tarpeen ja aikaa sekin vie, heti tuskin tapahtuu muuta kuin helpotuksen tunne siitä, että on hoidossa. Eka kerta on enempi tutustumista toinen toisiinne ja kerrot oireet.
Nyt vauhdilla lähdet hoitoa hakemaan, uskon että muutaman kuukauden kuluttua olet jo aikalailla eri ihminen.
En tiedä onko tästä kirjoituksestani sulle hyötyä, mutta kirjoitan tämän täysin oman kokemuksen pohjalta, olen saanut apua!- N.C.
Kiitos tästä! Juuri kokemuksia haluankin kuulla tästä asiasta. Jotenkin vain tuo lääkäriin hakeutuminen tuntuu niin toivottomalta etei meinaisi saada aikaiseksi, mutta kai se on edessäpäin jos ei muu auta.
- Sele
NC, tunnistan hyvin tyhjyyden, jota kuvaat osuvasti. Olen joutunut elämään sen kanssa. Nuorena hain apua psykologeilta ja muiltakin. Tajusin aika pian, että apua ei tule, koska en tiedä, mikä minua vaivaa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin elää tämä tyhjä elämä. Olen ollut koko elämäni ajan ainakin lievästi masentunut.
Nyt eläkeiän lähetessä tyhjyys nousi pelottavasti esille. Kirjastosta etsin kirjallisuutta ymmätääkseni itseäni. Kristerin kirjan Haavoittunut vanhemmuus luettuani sain oven auki omaan tyhjyyteni. Tajusin, että se tulee lapsuudestani. Kotini oli hyvä ja huolehtiva, mutta tunneyhteys oli köyhä. Minun ei tarvinnut syyttää ketään. Riitti, kun tajusin sen ja myönsin kodin puutteet.
Vuoden olen tehnyt töitä itseni kanssa. Olen kirjoittanut paljon ja ensimmäistä kertaa puhunt kodista sisarusteni kanssa. Tyhjyyden tunne on miltei kokonaan häipynyt arki tuntuu elämisen arvoiselta.
Näin minulle on käynyt. Kirjoituksesi kosketti.
Nykyaikana on tilanne toinen. Uskon, että nyt apua on saatavissa. Jo tämä kirjoittaminen on jotain, jota nuorena en voinut kuvitellakaan. Lääkärit ja psykologit ovat valmiimpia puuttumaan näihin kysymyksiin kuin ennen. Älä jää paikallesi, hae apua ja ole sinnikäs niin nämä asiat eivät tule vastaan vanhuudessa. - Giveintome
Masennukseni alkoi seiskaluokan jälkeen. Sitä kesti n. kolme vuotta. En ole hakenut mitään apua, ja nyt kadunkin sitä, koska en tavallaan tajunnut olleeni masentunut. Olen nyt 18, ja tuntuu että elämänilo on palannut tässä pikkuhiljaa, eli omalla kohdalla oon jotenkuten itse rämpiny siitä suosta selville. Kaikki oli sillon ku ilmaa vain, mikään ei tuntunu miltään. Olin sisältä kauttaaltaan turta. Kaikki on aina nähny mut iloisena, johtuen varmaan siitä etten ole halunnut näyttää pahaa oloani kellekään.
Osa kuitenkin huomasi selkeän muutoksen persoonassani, mutta jostain ihmeen syystä vakuutin kaiken olevan kunnossa, vaikkei ollut. En halunnut vaivata muita ongelmillani. Oon miettiny noita syitä, ja osa syynä saattoi olla että muutin kotoa jo 13vuotiaana. Sitä ennen mua kiusattiin ala-asteella, itse kiusasin, purin pahaa oloani toisiin.
Kotona jatkuva riitely ja tappelu oli päällä, isän ja äidin välillä, mikä vaikutti minuun paljon. Äidin kanssa tuli myös riideltyä päivittäin, muutenkin lapsuudenkodissa oli helvetin kieroutunu tunnemaailma. Olin henkisesti tosi epävarma, ja pelokas, mutta jollain tapaa kuitenkin minulla kavereita oli. Seiskaluokalla erosin myös ekasta poikakaverista, joka oli mulle tärkeä, koska ei ollu vanhempia tukena, eikä ketään muutakaan. Sen eron jälkeen surin aika kauan ja sit en enää jaksanu vaan olla enää iloinen. Yläasteen jälkeen muutin taas uudelle paikkakunnalle yksin. Oon nyt miettiny, tässä ihan päiviä sitten, että vois hakeutua psykologille, ihan vain purkamaan kaiken pois.
Vaikka paha olo onkin helpottanut, niin pelkään että jos en puhu kellekään, ongelmat saattaa seurata mua vielä myöhemmin. En tahdo enää siihen tyhjään maailmaan =( Toivon vain että olisin aiemmin ymmärtäny, että munkin hyvinvoinnilla on merkitystä. Et vain jos siitä on apua niin aion ainakin kokeilla, ja toivon muillekin jaksamista yrittää löytää elämänilo takaisin.- Sele
Giveintome, olet vahva, kun olet rämpinyt noiden kokemusten jälkeen kutakuinkin selville vesille. Kuitenkin ne vaikeat asiat seuraavat sinua ja varmasti tulevat vielä eteesi jossakin elämän vaiheessa. Kokemuksesta tiedän sen. Ajattelet viisaasti, kun haluat purkaa kokemuksesi. Sitten voit jättää ne lopullisesti taaksesi, vaikka ne ovat aina osa sinun elämääsi. Ole sinnikäs ja hae apua niin kauan, että koet tulleesi kuulluksi. Älä vain esitä iloista ja pärjääjää, sillä elämäsi on enemmän arvoinen.
- Tähtisielu
Sele kirjoitti:
Giveintome, olet vahva, kun olet rämpinyt noiden kokemusten jälkeen kutakuinkin selville vesille. Kuitenkin ne vaikeat asiat seuraavat sinua ja varmasti tulevat vielä eteesi jossakin elämän vaiheessa. Kokemuksesta tiedän sen. Ajattelet viisaasti, kun haluat purkaa kokemuksesi. Sitten voit jättää ne lopullisesti taaksesi, vaikka ne ovat aina osa sinun elämääsi. Ole sinnikäs ja hae apua niin kauan, että koet tulleesi kuulluksi. Älä vain esitä iloista ja pärjääjää, sillä elämäsi on enemmän arvoinen.
Minäkin vietän joulun siten että sammutan kaikki valot makaan sängyssä petittojen alla yöpuku päällä ja ryven omassa masennuksessa. ei minusta kukaan pidä ystävänä ei miua kukaan rakasta kaikki ihmiset vihaa ja inhoaa minua.Olen jo kuukausia paininut masennuksen kourisssa ja mistään en ole apua saanut.Nyt joulun vietän sängyssä maatessa ja samalla itkiessä pahaa oloa pois.
- NC.
Vielä kysyisin jos joku osaisi kertoa että liittyykö masennukseen tavallisesti myös fyysinen ahdistus ja "epämukavuus"? Kun itselläni on tietyllä tapaa fyysisesti tosi epämukavaa ja ikään kuin heijastaisin henkisen pahan olon fyysiseksi ongelmaksi.Henkinen on siis sen fyysiseen takertumisen syy, mutta myös sen jälkeinen seuraus. Noidankehä. Nimittäin henkisen aiheuttama fyysiseen takertuminen tekee taas henkisestä tasostakin vielä sekavamman ja ahdistavamman...Ikään kuin ajattelisin että en voi elää elämääni kokonaisena kun minulla on fyysisesti pämukavaa, vaikka mielestähän se on kiinni. Olen siis neuroottinen...
- Giveintome
Masennus vaikuttaa myös kehoon, ainakin omien kokemusten perusteella. Liikkeet saattavat "hidastua" ja on voimaton olo kropassa, epämukava olo. Mielellä ja keholla on siis mielestäni selvä yhteys...
..psykofyysinen kokonaisuus. Masennuksen oireet ilmenevät monenlaisena kremppana fyysisellä puolella. Huimausta, niska-/hartiavaivoja, vatsaoireita, yleistä pahaa oloa, väsymystä..
Varmasti kaiken kaikkiaan oman jaksamisen puitteissa yleiskunnon ylläpitäminen myös masentuneena olisi ensiaravoisen tärkeää. Vanhassa sanonnassa "terve sielu terveessä ruumiissa" pitää sisällään kohtuullisen viisauden.
Et vaikuta mitenkään neuroottiselta, vaan hyvinkin järkevästi tilannettasi erittelevältä henkilöltä. Olet varmasti jo hakenutkin apua tilanteeseesi. Asiantuntevalta psykiatrilta saat paljon taustatietoa masennuksesta, sekä hyviä vinkkejä toipumisen edistymiseen.
- Anonyymi
Mulla ollut kans parivuotta samanlainen tunne hetkittäin tulee pieniä ilon hetkiä. Mutta kuitenkin sisältö ja tarkoitus elämältä puuttuu. Olen töissä käyvä nuorimies ja kavereitakin on varmaan kymmenkunta joiden kanssa olen aktiivisesti tekemisissä. Silti usein tulee tunne kunpa voisi lakata olemasta. Usein käynyt jopa itsemurha mielessä mutta tahtoisi kuitenkin elää mutta kun kaikki sisältö ja mielenkiinto puuttuu. Tuntuu että tää elämä on vaan tasapaksua paskaa missä ei ole mitään järkeä eikä päämäärää. Mielessä on joko tyhjyys tai vit*t*s tai suunnaton vit*t*s. Tuntuu että teini iässä ja ennen armeijaa pystyi vielä iloitsemaan ja nauttimaan pienistäkin asioista ja hetkistä ja elämä oli jotenkin täyteläistä mutta ei enää ja mitään syytä tähän ei keksi vaikka kuinka pohtii. Onko tämä nyt sitä masennusta? Terapiaankaan ei uskalla hakeutua kun illalla vit*ttaa niin paljon että ajattelee huomenna soitan ja hakeudun hoitoon sitten aamulla on kuitenkin parempi mieli ja ajattelee että mitä minä siellä terapiassa kun ne kysyy mikä sulla on ongelma ja vastaus on ei mulla oikeestaan oo mitään ongelmaa. Eikä lääkärillekkeen viitsisi puhua jos tuleekin sairaslomaa miten sen selität lähipiirille "mulla on päässä vikaa muttei kuitenkaan mitään ongelmaa sen takia nyt vaan makoilen kotona" lisäksi koeaika uudessa työpaikassa nyt menossa..... Miten täältä pallolta voisi lähtä tyylillä ja kunnialla?
- Anonyymi
Se oli siinä, ei olisi kannattanut elää ollenkaan.
Eipä ollut maailmassa, eikä edes mielikuvituksissa, eikä elokuvissakaan yhtään sellaista asiaa minkä takia olisi kannattanut olla olemassa.- Anonyymi
En ole minäkään löytänyt punaista lankaa. Nuorena vielä jaksoi uskoa sen joskus löytyvän.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849