taisin vihdoin kuulla suden

eeva

Vai onko sudella niin kaunis ja puhdas ääni?
Kello oli yli yhden yöllä ja pitkä uuuu kuului kahdesta suunnasta. Mut ei mua kyl edes pelottanu..

16

1499

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savotex.

onneks olokoon.
      Jos se ol tenori- tahi sobraanosus.

• Tulkattua mistä ullasivat, oliko kysymys ruuasta vai muutenvain tervehtivät toisiaan. Voi sitä hullunpaaki harrastaa, kuin käydä susia kuuntelemassa, ei nyt vaan tuu muuta mieleen mitä se ois, samaa tulee harrastettua. Nyt ne teidän sudet oli meillä päin 4 lauma erillään oleva isojälkinen uros, laajat on reviirit. Pitänee yöllä käydä kuulostelemassa, kun olivat tuossa aika lähistöllä, kelikin sopiva siihen hommaan.

• WilleHeikki

pelottanut.

Muuten, miksiköhän susi ulvoo. Siinähän ei ole mitään järkeä, vai onko? Ulvonnallahan karkottaa saaliseläimet ja paljastaa olinpaikkansa?

• Toimintaa, kuin sinunkin ulvonta täällä palstalla, kommunikoi lajitoverien kanssa. Saalis luultavasti nurin jo, sitten ilmoitetaan lauman muille jäsenille sijainti. Ilmoittavat alueensa muille susille, minne ei vierailla asiaa. Jostakin syystä täydenkuun aikaan ulisevat huomattavasti enemmän. Toki voivat ulista ennen pyyntiinlähtöäkin, oisko jonkinlainen nimenhuuto, ketä mukana, tiedähäntä.

• WilleHeikki
        kerbiili62 kirjoitti:

Toimintaa, kuin sinunkin ulvonta täällä palstalla, kommunikoi lajitoverien kanssa. Saalis luultavasti nurin jo, sitten ilmoitetaan lauman muille jäsenille sijainti. Ilmoittavat alueensa muille susille, minne ei vierailla asiaa. Jostakin syystä täydenkuun aikaan ulisevat huomattavasti enemmän. Toki voivat ulista ennen pyyntiinlähtöäkin, oisko jonkinlainen nimenhuuto, ketä mukana, tiedähäntä.

jos halutaan verrata suden ulvontaa ja kommunikointiamme tällä palstalla, niin mielestäni en ole ulvonut, korkeintaan jättänyt tunnistettavan hajujäljen.

Tuo: "Ilmoittavat alueensa muille susille, minne ei vierailla asiaa." on kyllä ihan järkeenkäypä selitys, osaltaan.

Muut selitykset hieman ontuvat, koska muutkin laumaeläimet pitävät lauman koossa ja kommunikoivat ilman merkittävää metelöintiä.

Liekö susilla sitten muita eläimiä merkittävästi huonompi kuulo, kun pitää "huutaa".

• WilleHeikki kirjoitti:

jos halutaan verrata suden ulvontaa ja kommunikointiamme tällä palstalla, niin mielestäni en ole ulvonut, korkeintaan jättänyt tunnistettavan hajujäljen.

Tuo: "Ilmoittavat alueensa muille susille, minne ei vierailla asiaa." on kyllä ihan järkeenkäypä selitys, osaltaan.

Muut selitykset hieman ontuvat, koska muutkin laumaeläimet pitävät lauman koossa ja kommunikoivat ilman merkittävää metelöintiä.

Liekö susilla sitten muita eläimiä merkittävästi huonompi kuulo, kun pitää "huutaa".

Ettet usko ontuviin selityksiin, ne olivatkin erään pulliaisen teoksesta aikoinaan luettuja. Olenhan monesti maininnut, meille syötettävästä pajunköydestä, sitä lienee ollut sekin teos. Mutta komeasti ulvoivat valtionmustit ns. erämaassa, teki mieli itse yhtyä joukkoon, mutta maltoin vielä mieleni. Kuutamolla täytyy olla jotain tekemistä ulinan kanssa, sen olen ilman tutkijoitten sanomisiakin huomannut.

• tästä

Suden saalistaminen on laumatyöskentelyä, jolloin sudet kommunikoivat haukahduksin ja ulvahdellen. Susi myös ajaa saalistaan koska se helpottaa niiden havainnointia etsiä saalistettavasta esim. hirvilaumasta se heikoin lenkki, joka saattaa olla vasa, sairas eläin tai vaikkapa tiineenä oleva naaras.
        Susista n. 20% prosenttia elää yksinään ilman lauman antamaa turvallisuutta, mutta se ei muuta niiden saalistuskäyttäytymistä.
        Susien keväiset ulvomiset ovat viestejä muille laumoille ja yksinäisille ja kuutamolla nämä viestit voivat kantautua jopa 60km:n etäisyydellä olevan suden korviin.

• Ulvova mylläri

Susia on suomessa niin vähän ettet ole niiden ulvomista voinut kuulla, naapurin Musti se siellä ulvoi ja toisen naapurin Turre vastaili.

Koiraksihan täällä kaikki susihavainnot leimataan.

Ja kyllä olisi koiran ulvonnan pitänyt pelottaa, onhan koira täällä moneen kertaan todettu sutta vaarallisemmaksi.

• se pelota

kun korkean kerrostalon ylimmän kerroksen ikkunasta sitä koirien haukuntaa kuuntelee.

• Vaan peräkammripoika joka kalja päissään naisen puutteessa niska punaisena ulisi ja toinen vastasi.Sillä susiahan ei oikeesti ole olemassakaan,vaan on tarua koko olio.
      Saattoi myös olla mölkky einari joka ilmoitti että minulla on mäyris älä tule norkoilemaan.
      Susi on suomessa harvinainen jopa siinä määrin että siitä ei ole yhtään jälki havaintoa vaan kaikki on koirien tekemiä.Siispä rktl;n susitutkijoille lopputili kouraan,mitäpä sitä palkkaa maksamaan kun olematomta ei voi tutkia.

• eeva

En jotenkaa uskaltanu uskoa, että mä kuulin tosiaan suden.Mut kaunisäänisiä ne sit onkin.
        Ne oli ainaki suon toisel puol käyny tarhassa olevia hirvikoiria hätyytttämässä.
        Mulla ei oo onneks koiraa, mut ehkä tuleva peräkammarinpoika on ;)

• Nythän

tämä Mannerheimikin on peräkammarissaan kaljapäissään pikkutunneilla saavuttanut valaistumisen ja ymmärtänyt asiat (melkein) oikein - vaan ei ihan.

Mutta sekin riittää!

Eiköhän kerätä kolehti ja pidetä mannerheimi tuossa valaistuneisuuden tilassa koko loppu vuodeksi!

• Nythän kirjoitti:

tämä Mannerheimikin on peräkammarissaan kaljapäissään pikkutunneilla saavuttanut valaistumisen ja ymmärtänyt asiat (melkein) oikein - vaan ei ihan.

Mutta sekin riittää!

Eiköhän kerätä kolehti ja pidetä mannerheimi tuossa valaistuneisuuden tilassa koko loppu vuodeksi!

En ole koskaan,syntymähumala voi olla.
        Minähän ne asiat käsitänkin.susi kuuluu luontoon,piha ei ole luonto.Eikö ookki yksinkertaista.Koira on kaveri,en anna suden syödä kaveria.Simppeli juttu.

• ::::::::::::::::::::::::::
        Mannerheimi kirjoitti:

En ole koskaan,syntymähumala voi olla.
        Minähän ne asiat käsitänkin.susi kuuluu luontoon,piha ei ole luonto.Eikö ookki yksinkertaista.Koira on kaveri,en anna suden syödä kaveria.Simppeli juttu.

Elikkä toisin sanoen, KAVERIA EI JÄTETÄ.

Minä oon harkinnu järjestää pihan ympärille semmoisen susenpaljastimen, jos sen sisäpuolelle joku yrittää yöllä, niin pirtissä alkaa hälytyskello soida.
        Se voisi toimia liiketunnistimilla ja "valosilmillä".

Kun koira haluaa olla ulkona häkissä, niin hyvin kerkiäisi hypätä alushousuja kannatellen rappusille vastaanottokomiteaksi ja kaverin avuksi.

Kyllä se aina helpottaa, kun saa annettua kunnolla suolapaukusta lärveisiä 15 metrin päästä.

• minäkin olen
        eeva kirjoitti:

En jotenkaa uskaltanu uskoa, että mä kuulin tosiaan suden.Mut kaunisäänisiä ne sit onkin.
        Ne oli ainaki suon toisel puol käyny tarhassa olevia hirvikoiria hätyytttämässä.
        Mulla ei oo onneks koiraa, mut ehkä tuleva peräkammarinpoika on ;)

Ensimmäisen kerran kuulin suden ulvaisun yks joulukuinen yö n. kahden tienoilla v. -86. Ulvonta oli lyhyt ikäänkuin kutsuhuuto. Kävin aamulla katsomassa jos juuri sataneeseen lumeen olisi jäänyt jälkiä. Olihan niitä mutta vain yhdet suden jäljet jotka seurasivat hirven jälkiä..etutassun leveys 12cm. Jäljet näin toistamiseen läheisen järven jäällä kuukautta myöhemmin.
        Toinen tapaus oli viime helmikuun lopulta samasta suunnasta ja samalta etäisyydeltä eli n. 200m talosta. taaskin vain yksi ulvaisu, jälkiä en viitsinyt edes käydä katsomassa, olin niin varma tapauksesta ja äänestä.
        Asun länsirannikolla eikä täällä pitäisi luonnonsuojelijoiden mukaan olla susia, vaikka koiria kyllä on katoillut jäniksen ajosta ja pihoista.

• naapurin musti
        minäkin olen kirjoitti:

Ensimmäisen kerran kuulin suden ulvaisun yks joulukuinen yö n. kahden tienoilla v. -86. Ulvonta oli lyhyt ikäänkuin kutsuhuuto. Kävin aamulla katsomassa jos juuri sataneeseen lumeen olisi jäänyt jälkiä. Olihan niitä mutta vain yhdet suden jäljet jotka seurasivat hirven jälkiä..etutassun leveys 12cm. Jäljet näin toistamiseen läheisen järven jäällä kuukautta myöhemmin.
        Toinen tapaus oli viime helmikuun lopulta samasta suunnasta ja samalta etäisyydeltä eli n. 200m talosta. taaskin vain yksi ulvaisu, jälkiä en viitsinyt edes käydä katsomassa, olin niin varma tapauksesta ja äänestä.
        Asun länsirannikolla eikä täällä pitäisi luonnonsuojelijoiden mukaan olla susia, vaikka koiria kyllä on katoillut jäniksen ajosta ja pihoista.

Ei sielä mitään susia ole, ei maassamme ole susia.

Koittakaa nyt ihmiset uskoa piipertäjää, jos piipertäjä ei ole koskaan sutta nähnyt niin ei niitä voi olla olemassa, taruolento se susi on.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      394
      2812
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      76
      2229
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      112
      1775
    4. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      189
      1481
    5. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      77
      1472
    6. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1445
    7. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1437
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1323
    9. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1287
    10. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1246
    Aihe