Lasten käytös koulussa

Opettajana 20 v.

Hei!

Olen nyt ollut opettajana 20 vuotta ja itsellänikin on useampi oma lapsi. Kasvatuksesta on siis paljon kokemusta. Olen seuraillut tätä palstaa ja miettinyt nykysuuntausta, kuinka paljon hyvää, kuinka paljon pahaa?

Itselläni on nyt ensimmäinen luokka. Silmiinpistäviä piirteitä on seuraavat asiat: viittaamista on vaikea oppia, puhutaan toisten oppilaiden ja opettajan puheen päälle, liikutaan juttelemaan kaverille mitä päähän pälkähtää, juostaan sisällä toistuvista kielloista ja rangaistuksistakin huolimatta, liikutaan ylipäätänsä väärissä paikoissa väärään aikaan, kirjaimet eivät löydä oikeaa muotoansa vaikka on henkilökohtaisesti opastettu monta kertaa. Sanalla sanoen oppilas ei kuuntele tai ei välitä, mitä aikuinen sanoo. Oppilas tekee, mitä haluaa. Usemman kerran olen tämän lukuvuoden aikana myös kuullut seuraavaa: Minä haluan ensimmäiseksi jonoon ja äitikin haluaisi....

Pystyn kyllä pitämään oman luokkani kurissa ja nuhteessa. Ja meillä yleensä on ihan mukavaa. Tuohan tuollainen välittömyys paljon huumoria ja pelottomuutta esim. esiintymistä kohtaan. Mutta olen silti yleisestä suuntauksesta huolissani. Normaali vuorovaikutus alkaa kärsimään, kun lapsi ei kerta kaikkiaan tunnu ymmärtävän, että ihan oikeasti tarkoitan, mitä sanon.

Työ tuntuu muuttuneen entistä raskaammaksi, kun ennen itsestäänselvät asiat ovat muodostumassa melkeinpä valtataisteluksi? Oman puheenvuoron odottaminen saattaa tuntua niin ylivoimaiselta monesta lapsesta, että kuunneleessani vuorossa olevaa oppilasta, jotkut tulevat koputtelemaan kättäni ja puhumaan kovaan ääneen korvani juureen omaa juttuaan... Ei tiedä itkisikö vai nauraisiko...

52

3693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mikään ihme

      Olen kuullut aivan samaa monelta opettajalta ja todennut sen muissakin yhteyksissä. Olisiko ko. käyttäytymisellä yhteyttä lasten laumassa hoidattamiseen, jossa kukin joutuu taistelemaan kovalla äänellä ja tunkeilulla huomiosta. Keskittymiskyky ei voi kehittyä kun joka hetki on melua ympärillä (jota aikuisetkaan ei tunnu kestävän työssään) , aina tulee keskeytyksiä ym. Lisäksi nämä kaikennäköiset uudet vempeleet, joita leikkikaluiksi kutsutaan, eivät useinkaan vastaa lapsen kehitysvaihetta, usein niiden kanssa on jonkinlainen kilpailu meneillään ym. Malttamattomuus ja ylivireys ovat ehkä merkkejä kasvuympäristön ja lapsen kehityksen välisestä ristiriidasta.

    • Meteli

      No juu, tuohan on vielä suhteellisen ymmärrettävää tuon ikäisille, mutta kun olen itse 15 vuotias tyttö ja minun luokallani on vielä sama meininki, niin..

      • Minä vaan

        Aijaa, samat sanat O_o jotku vaan huutavat mitä suustansa lähtee ja opettajat ei välitä mitään, on se kyllä outoa. Tai kyllä opetkin välil sanoo mut ei se tepsi.


    • Erkki ennusti

      Opetusneuvos kansanedustaja Erkki Häkämies varoitteli ja ennusteli tuota jo 70-luvulla kun innokkaimmat puuhasteli oppilaille samoja oikeuksia kuin opettajille.
      Lukeneet ja hyvin koulua käyneet oppilaat tulevat sitten nykyään maaseuduilta missä opettajilla on vielä auktoriteetin rippeet tallella.

    • ope..

      ja vasta siirtynyt uuteen kouluun. Koko syksy meni perusasioita opetellessa:
      - kun minä ( ope ) puhun, muut ovat hiljaa!
      - kun joku oppilas puhuu minulle, ovat muut hiljaa tai eivät ainakaan tule häiritsemään
      - kun puhun toisen aikuisen kanssa ( luokassa vieraileva opettaja, koulnkäyntiavustaja tms ) niin oppilas ei tule häiritsemään

      lisäksi ( 4 - luokka ) :
      - kirjoitan ohjeet ( suullisen selostuksen tueksi ) taululle > tarkoitus olisi että sieltä voi tarkistaa mitä tehdä seuraavaksi eikä olla koko ajan roikkumassa opettajan käsipuolessa koska joku oppilas voi todella tarvita apua
      - oma paikka on oma paikka, toisia ei häiritä vaan annetaan työrauha
      - opettaja päättää milloin lähdetään välitunnille ( kellon soiminen on merkki opettajalle, ei oppilaille)

      .... paljon muitakin esimerkkejä, sitkeää työtä on vaatinut että olemme päässeet edes alkuun!

      Opettajien tulisi määrätietoisemmin pitää kiinni entisistä säännöistä eikä mukautua nykyajan huonostikasvattujen lapsien vaatimuksiin.

      • että kaikki

        lapset olisivat "huonostikasvatettuja".

        Ainahan sitä ollaan vanhempia syyllistämässä,kun itsellä ei taitoa ohjata lasta ole.
        Joillekin opettajille tuo ollut ilmeisesti tapa
        selittää itselleen "miksi en selviä".

        Kun seuraa suurta pv.kotiryhmää ei enää ihmettele,miksi myöhemmin samoin koulussa käyttäytyvät.Sielläkin lapset joutuvat huutamaan,että tulisivat joukon keskellä kuulluksi!

        Vanhempien elämä nykyaikana kovin suorituskeskeistä,eiköhän tuo sieltä heijastu suoraan koulumaailmaan...kiire,kiire,kiire...

        Minä olen onnekseni tavannut hyviä opettajia,joilla yhä aikaa lapselle..eikä pääasiallinen tehtävä ole syyllistää vanhempia!
        Yhteistyö kun kantaa pidemmälle:)


      • muistaa
        että kaikki kirjoitti:

        lapset olisivat "huonostikasvatettuja".

        Ainahan sitä ollaan vanhempia syyllistämässä,kun itsellä ei taitoa ohjata lasta ole.
        Joillekin opettajille tuo ollut ilmeisesti tapa
        selittää itselleen "miksi en selviä".

        Kun seuraa suurta pv.kotiryhmää ei enää ihmettele,miksi myöhemmin samoin koulussa käyttäytyvät.Sielläkin lapset joutuvat huutamaan,että tulisivat joukon keskellä kuulluksi!

        Vanhempien elämä nykyaikana kovin suorituskeskeistä,eiköhän tuo sieltä heijastu suoraan koulumaailmaan...kiire,kiire,kiire...

        Minä olen onnekseni tavannut hyviä opettajia,joilla yhä aikaa lapselle..eikä pääasiallinen tehtävä ole syyllistää vanhempia!
        Yhteistyö kun kantaa pidemmälle:)

        että lapset tulevat kouluun suurista päiväkotiryhmistä, joissa on opittu se käytös, mikä on nykyään vallitseva kun eletään suurissa ryhmissä. Vain yksi kesä on ollut aikaa välissä siirtyä toisesta ryhmästä toiseen ryhmään.

        Open kannattaisi kysellä paikkakuntansa tarhoista, miten siellä annetaan lasten melskata. Muistakaa myös se, että lapsi elää päivittäin 10 tuntia metelin keskellä ja 3-4 tuntia hiljaisuudessa ennen nukkumaan menoaan. Kummankohan tyylin hän oppii?


      • ope...
        että kaikki kirjoitti:

        lapset olisivat "huonostikasvatettuja".

        Ainahan sitä ollaan vanhempia syyllistämässä,kun itsellä ei taitoa ohjata lasta ole.
        Joillekin opettajille tuo ollut ilmeisesti tapa
        selittää itselleen "miksi en selviä".

        Kun seuraa suurta pv.kotiryhmää ei enää ihmettele,miksi myöhemmin samoin koulussa käyttäytyvät.Sielläkin lapset joutuvat huutamaan,että tulisivat joukon keskellä kuulluksi!

        Vanhempien elämä nykyaikana kovin suorituskeskeistä,eiköhän tuo sieltä heijastu suoraan koulumaailmaan...kiire,kiire,kiire...

        Minä olen onnekseni tavannut hyviä opettajia,joilla yhä aikaa lapselle..eikä pääasiallinen tehtävä ole syyllistää vanhempia!
        Yhteistyö kun kantaa pidemmälle:)

        tämä nykyajan kiire tarttuu lapsiinkin. Itse yritän nimenomaan opettaa, että kun yksikin lapsi tulee puhumaan minulle, minulla on AIKAA kuunnella nimenomaan tätä lasta! Muut odottavat silloin vuoroaan. KAikki lapset eivät suinkaan ole "häiriköitä", joukossa on onneksi lapsia joille on kotona opetettu peruskäytöstavat, mutta kun niiden muutaman kanssa menee kohtuuttomasti aikaa ihan perusasioiden opettelemiseen. Kyse ei ole opettajan ammattitaidottomuudesta!!!


      • open veli

        Siskoni on yläasteen kasi- ja ysiluokkalaisten kanssa tutisemassa, kun ovat nykyään ihan mahdottomia. Joitain oppilaita ei edes rehtori saa ojennukseen ja tunteja menee sitten parin oppilaan tähden ihan pilalle. Rangaistuksistakaan ei ole mitään hyötyä. Joukkorangaistus, mitä armeijassa sovelletaan toimisi, mutta sitä ei taas näitä häiriköitä puolustavat järjestöt hyväksy. Se joukkorangaistushan toimii siten että luvataan jokin luokkaretki tai jokin muu kiva juttu joka sitten perutaan kun ei olla saatu järjestystä tunneille. Eivät tajua kun vasta kivan menettämisessä että koko luokka kärsii häiriköiden tähden.


      • huonosti kasvatettuja

        opettajia, jotka tekevät tunneista tylsiä.

        Pieni prosentti hyviäkin opettajia löytyy,

        Sinä et ole sellainen, marpatat liikaa. Eikä tekstisi ole yhtään itsekriittinen. Mielestäsi vain muissa on vika, ja omat kehitysresurssisi on jo käytetty.


      • oikeasti....
        ope... kirjoitti:

        tämä nykyajan kiire tarttuu lapsiinkin. Itse yritän nimenomaan opettaa, että kun yksikin lapsi tulee puhumaan minulle, minulla on AIKAA kuunnella nimenomaan tätä lasta! Muut odottavat silloin vuoroaan. KAikki lapset eivät suinkaan ole "häiriköitä", joukossa on onneksi lapsia joille on kotona opetettu peruskäytöstavat, mutta kun niiden muutaman kanssa menee kohtuuttomasti aikaa ihan perusasioiden opettelemiseen. Kyse ei ole opettajan ammattitaidottomuudesta!!!

        juuri siitä, opettajat on pudonneet kelkasta.

        Eivät päivitä itseään ajan tasalle ja siiten valittelevat ettei kukaan kuuntele "vanhaa opetusta"

        tai vanhalla tavalla syötettyä opetusta.

        Olisi korkea aika uudistua.


      • onko sulla tietoa
        oikeasti.... kirjoitti:

        juuri siitä, opettajat on pudonneet kelkasta.

        Eivät päivitä itseään ajan tasalle ja siiten valittelevat ettei kukaan kuuntele "vanhaa opetusta"

        tai vanhalla tavalla syötettyä opetusta.

        Olisi korkea aika uudistua.

        Ja haluaisin ihan kuulla että millähän perusteella moisia lauot? Itse en ole opettaja, mutta heidän työtä omien lasten kautta seurannut ja täytyy sanoa että hattua nostan ja kunnioitan tuota ammattiryhmää.. miten ihmeessä jaksavat! Eiköhän ne ole ne vanhemmat jotka ovat pudonneet kelkasta, ja jos lapsi on käytöshäiriöinen, vilkas, keskittymiskyvytön, siitä syytetään ilman muuta päiväkotia ja sitten koulua kun eivät saa lasta kuriin tai opettaja on sellainen että siitähän se lapsen käytös johtuu. :-) Olisi aika hieno juttu jos kouluissa kuvattaisiin piilokameratyyppisesti muutama viikko ja tästä kooste näytettäisiin kaikille vanhemmille pitkässä vanhempainillassa niin tulisi totuus monen "kullanmurun" vanhemmalle että miten siellä se meidänkin "mussukka" koulussa käyttäytyy.


      • kommentoija...
        että kaikki kirjoitti:

        lapset olisivat "huonostikasvatettuja".

        Ainahan sitä ollaan vanhempia syyllistämässä,kun itsellä ei taitoa ohjata lasta ole.
        Joillekin opettajille tuo ollut ilmeisesti tapa
        selittää itselleen "miksi en selviä".

        Kun seuraa suurta pv.kotiryhmää ei enää ihmettele,miksi myöhemmin samoin koulussa käyttäytyvät.Sielläkin lapset joutuvat huutamaan,että tulisivat joukon keskellä kuulluksi!

        Vanhempien elämä nykyaikana kovin suorituskeskeistä,eiköhän tuo sieltä heijastu suoraan koulumaailmaan...kiire,kiire,kiire...

        Minä olen onnekseni tavannut hyviä opettajia,joilla yhä aikaa lapselle..eikä pääasiallinen tehtävä ole syyllistää vanhempia!
        Yhteistyö kun kantaa pidemmälle:)

        Miten helkutissa sitä ollaan aina niin herkkänahkaisia että jos vähän jostain sanoo niin heti ollaan "syyllistämässä"? Mielestäni syyllistäminen olisi monessa asiassa ihan paikallaankin jotta saisi ajattelemaan että hei, olisiko sittenkin jotain missä voisi toimia toisin ja saada parempia tuloksia aikaan...?
        Kerrottakoon, että tuttavani joka on päiväkodissa töissä ollut jo aikoinaan ja on nykyisin palannut vanhaan ammattiin, totesi että paljon levottomampaa on nykyisin. Levottomuus ei ole vain ryhmäkoosta kiinni, vaan kertoi että nykyisin ei lapset ilman huomauttamista osaa sanoa kiitos, tai toimia joissain hyvin yksinkertaisissakaan asioissa kuten on ennen lapset osanneet toimia. Eli nähtävästi kotona ei opeteta lapsille juuri mitään joissain perheissä joissa lapsi viedään jo pahimmassa tapauksessa alta vuoden vanhana hoitoon ja oletetaan että siellähän ne kaikki taidot lapsille opetetaan... Sitten syytetään päiväkotia ja koulua jos sillä omalla lapsella tuleekin myöhemmin ongelmia puhtaasti sen takia, ettei vanhemmat ole koskaan oikeasti viettäneet aikaa oman jälkikasvunsa kanssa opettavalla ja kasvattavalla tavalla.


      • Utelias
        huonosti kasvatettuja kirjoitti:

        opettajia, jotka tekevät tunneista tylsiä.

        Pieni prosentti hyviäkin opettajia löytyy,

        Sinä et ole sellainen, marpatat liikaa. Eikä tekstisi ole yhtään itsekriittinen. Mielestäsi vain muissa on vika, ja omat kehitysresurssisi on jo käytetty.

        millaisia tuntien pitäisi olla?


      • ehdottomasti kyllä
        onko sulla tietoa kirjoitti:

        Ja haluaisin ihan kuulla että millähän perusteella moisia lauot? Itse en ole opettaja, mutta heidän työtä omien lasten kautta seurannut ja täytyy sanoa että hattua nostan ja kunnioitan tuota ammattiryhmää.. miten ihmeessä jaksavat! Eiköhän ne ole ne vanhemmat jotka ovat pudonneet kelkasta, ja jos lapsi on käytöshäiriöinen, vilkas, keskittymiskyvytön, siitä syytetään ilman muuta päiväkotia ja sitten koulua kun eivät saa lasta kuriin tai opettaja on sellainen että siitähän se lapsen käytös johtuu. :-) Olisi aika hieno juttu jos kouluissa kuvattaisiin piilokameratyyppisesti muutama viikko ja tästä kooste näytettäisiin kaikille vanhemmille pitkässä vanhempainillassa niin tulisi totuus monen "kullanmurun" vanhemmalle että miten siellä se meidänkin "mussukka" koulussa käyttäytyy.

        suorittaa! Saisivat sitten nekin vanhemmat, jotka aina hokevat, "ettei meidän lapsi" ja "ei kai tuo nyt niin vakavaa ole" pitkän nenän!!!!

        Kyllä se peruskäytös nyt ehdottomasti lähtee kotoa. Herranjumala mistä sitten??? Sellaiset perusasiat jo kun tervehtiminen ja kiittäminen puuttuu monelta lapselta, mitä tässä on ystävien mukuloita seurannu. jo se kertoo paljon, että vanhemmat eivät vaan yksinkertaisesti jaksa tai viitsi perehtyä lastensa kasvatukseen!!

        Ei sekään mikään selitys ole, että kun on niin raskas työ ja kiire ja kiire, siis ihmisellä on tilaisuus aika paljon valita, minkälaista elämää viettää! Minäkin olen päättänyt kynsin ja hampain pysyä kotona hoitovapaalla ja olen henkisesti valmistautunut siihen, että nyt ollaan köyhiä muutama vuosi.

        Niin, mitäpä emme tekisi lastemme vuoksi, tai kuka tekee, kuka ei.

        Terv. äit ja 2 mukula


      • Ihan_vaan_ehdotus

        -Joka aamulla luokkaan saavuttuaan oppilaat lausuvat säännöt yhdessä ja osoittavat kunniaa suuren opettajan kuvalle luokan etuosassa.


    • vanha lastenhoitaja

      Olin työpaikkahaastattelussa erääseen päiväkotiin. Päiväkoti oli yksityinen, kunnan kilpailuttama ostopalvelupaikka. Tilat olivat fyysisesti ensinnäkin täysin hyväksyttäväksi kelpaamattomat. Suoraan kuon 50 luvulta.

      Sitten johtaja haukkui kaikki lastenhoitajat. Hän sanoi että nykyajan nuoret lastenhoitajat eivät tee päiväkodissa mitään, heidän keskinäiset ystävyyssuhteensa vain ovat tärkeät. He eivät leikitä lapsia eivätkä askarruta, ei mitään laululeiekkjä, vain lastentarhaopettaja tekee ne.

      Lastenhoitajat eivät suostu pyyhkimään pöytyiä, odottavat siivoojia. He vaan ovat ja oleskelevat jutellen omia asioitaan.

      En tiedä mikä provo oli, mutta olen ihan shokissa. Se oli päiväkodin irvikuva. NE HOITAJAT EIVÄT OLE LASTEN KANSSA LAINKAAN HENKISESTI LÄSNÄ. Päiväkodissa ollaan vaan olevinaan lapsia hoitamassa, mutta millään ei oikeasti ole mitään väliä. Tuohan oli tietysti työnjohdollinen vika, mutta mitäpä se mulle kuuluu.

      Minulla on jo aikuiset lapset. Työskentelen pätkätöissä toisessa työpaikassa vaikka onkin last.hoit. koulutus. Mutta en kyllä todellakaan mene päiväkotiin töihin, kyllä olen ollut shokissa kaksi päivää. Se päiväkoti oli täysin kelvoton, ensinnäkin fyysisenä ympäristönä, ei edes työterv. holto ja terveystarkastajat voisi siutä hyväksyn. Saati sitten se henkilökunta ongelmakin.

      Ja kunta katsoo sormienvälistä, se kun on halpa ja kilpailutettu ostopalvelu. MUTTA MITEN NE VANHEMMAT VOIVAT SEN HYVÄKSY. Olen ihan järkyttynyt.

      • ole henkisesti

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?


      • vanhemmissa
        ole henkisesti kirjoitti:

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?

        jos opetus ei muka kiinnosta, se vika on vanhemmissa.

        Vanhemmat eivät ole pitäneet mitään kuria, ja kukaan ulkopuolinenkaan saati isovanhemmat eivät ole saaneet mitenkään edes kieltää tai komentaa.

        Vanhemmat ovat antaneet kaikessa periksi ja antaneet lastensa tehdä aina vain mitä huvittaa.

        Ei se koulunkäynti ja opetus ole mikään huvitilaisuus, ja että sen pitäisi lasta vain jotenkin kiinnostaa, jotta se kuuntelisi.

        oletko ihan tosissasi, että nykyajan opettajan pitäisi todellakin olla jokin viihdyttäjä. Opetus on eri ja huvitilaisuudet eri.


      • Laskutikku
        ole henkisesti kirjoitti:

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?

        Miten niin jääneet 40-luvulle? Nykypäivän opettajien vanhemmat ovat syntyneet 40-luvulla.

        Eivät opettajat ole sen pitempään työelämässä kuin muutkaan ihmiset.

        Opettaja noudataa opetussuunnitelmaa, mutta lapset eivät. Siinä se ero syntyy.
        Lasten vanhemmat ovat eläneet vapaan kasvatuksen aikaa, jolloin kaikki piti vain saada. Kieltoja ja käskyjä kartettiin itsenäisyyden nimissä.
        Sitä ajatusta noudatetaan nytkin, ja kuitenkin koulusivistys alkaa olla ensimmäinen asia, jota kysytään, vaikka menisit portivartijaksi teollisuuslaitokseen.
        Jos lapsi ei opi tekemään työtä, opiskelemaan ja luopumaan huvituksista työn vaatiessa, ei hän menesty koulussa eikä työelämässä.

        Mitäs jos sellaiset siirtyisivätkin opettajiksi! Ihan hyvä ajatus.
        Opettajilta ei vaadita enää mitään tietoja. Heidän pitää uudistua! Heidän pitää olla kiinnostavia.


      • Laskutikku käyttöön
        ole henkisesti kirjoitti:

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?

        Miten niin jääneet 40-luvulle? Nykypäivän opettajien vanhemmat ovat syntyneet 40-luvulla.

        Eivät opettajat ole sen pitempään työelämässä kuin muutkaan ihmiset.

        Opettaja noudataa opetussuunnitelmaa, mutta lapset eivät. Siinä se ero syntyy.
        Lasten vanhemmat ovat eläneet vapaan kasvatuksen aikaa, jolloin kaikki piti vain saada. Kieltoja ja käskyjä kartettiin itsenäisyyden nimissä.
        Sitä ajatusta noudatetaan nytkin, ja kuitenkin koulusivistys alkaa olla ensimmäinen asia, jota kysytään, vaikka menisit portivartijaksi teollisuuslaitokseen.
        Jos lapsi ei opi tekemään työtä, opiskelemaan ja luopumaan huvituksista työn vaatiessa, ei hän menesty koulussa eikä työelämässä.

        Mitäs jos sellaiset siirtyisivätkin opettajiksi! Ihan hyvä ajatus.
        Opettajilta ei vaadita enää mitään tietoja. Heidän pitää uudistua! Heidän pitää olla kiinnostavia.


      • väärässä
        ole henkisesti kirjoitti:

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?

        Missähän sinä sitten koulusi kävit? Menepä vaikka naapuriin, lasten leikkipaikoille tai katsele ympärillesi kauppakeskuksissa, niin huomaat suomusi silmiltäsi katoavata alta aikayksikön. Minusta on turha opettajia moittia siitä mihin ei itse kykene! Kumma et lapsia ei enää kotona kasvateta tavoille, vaan sormi ojossa etsitään syyllistä muualta. Katse peiliin hyvä ihminen ennen kuin syyttelet!
        Äiti itsekin!!!


      • syyllistetään
        ole henkisesti kirjoitti:

        tänäpäivänä "läsnä" vaan jääneet jonnekkin 40-luvun kurinpitoluokan haikailu tasolle.

        Ajan henki on jotain ihan muuta.

        Opetuksen pitäisi olla jollainlailla edes kiinnostavaa, mutta ei.

        Sitten ihmetellään miksi lapsi ei kuuntele?

        Oletko muuten itse läsnä lapsesi elämässä? Montako tuntia intensiivisesti vietät aikaa lapsesi kanssa?

        Ja ihan vain lohdutukseksi sinulle - saat tulla kokeilemaan, kun niin hyvin tiedät nykyajan opetuksesta. Tervetuloa!


      • varmasti yksi osa

        joka vaikuttaa lasten kasvatukseen. Mutta tuskinpa kaikki päiväkodit ovat tuollaisia. Itse olin kouluaikoinani 6 viikkoa harjoittelemassa päiväkodissa. Se oli ihan kiva paikka, ihan ok lastenhoito ja kivat hoitajat, mutta SILTI en veisi omia lapsiani muuhun hoitoon kuin perhepäivähoitoon.
        Pieni oikea koti kasvatusympäristönä on aivan ihanteellinen. Vaikkei siellä sitten sitä askartelua niin paljon ehdittäisikään suorittaa, niin kyllä ne koulussa sitä kerkeävät ja kotona myös!

        Yhteiskunta ei ole panostanut päiväkoteihin tarpeeksi!!!!!!!!!


    • tarkkaavaisuus

      Minullakin on pitkä kokemus opettajana ja vanhempana. Yhä enemmän olen alkanut kiinnittää huomiota epäsuotuisan käytöksen syitä etsiessäni siihen, minkä valtavan viriketulvan keskellä lapset kasvavat.

      Verratkaapa omiin lapuusmuistoihinne - kuinka usein puhelin soi tai ovikello pirisi? Kuinka usein matkustitte viikonlopuksi lomakohteeseen tai parin viikon ulkomaanmatkalle? Kuinka usein kotona pauhasivat televisio ja radio, tietokonepelit, piipittävät ajastimet jne.

      Ihmisten - erityisesti kehittyvien lasten - aivot ovat lujilla käsitellessään kaikkea tiedon virtaa. Lapset saavat käsiinsä uusia tavaroita virtanaan, eivätkä ehdi niihin ollenkaan kiintyä, kun tulee jo muotiin miettiä seuraavaa. Televisio-ohjelmat räiskyvät sellaisella vauhdilla, että meillä vanhemmilla ei edes riitä äly seuraamaan tapahtumien kulkua.

      Lasten mielet ovat ylikuumentuneet. Vielä kun siihen päälle tulevat perheiden ylikuumennettujen vanhempien väsymisongelmat, niin onko ihme, että lapset ovat hädissään, lievästi paniikissa pahimmillaan. Koulussakaan kukaan ei pura heidän mietteitään niin plajon kuin he haluaisivat ja kotonakin miettivät asioita yksin pitkät iltapäivät.

      Pitäisikö hidastaa vauhtia? Vai lisäämmekö "tarkkaavaisuushäiriöitä" tieten tahtoen.

      • Samaa mieltä,,,,,,,,

        Nykyajan lapsi saa harvoin sellaisia hiljaisia ja rauhallisia tuokioita päiväänsä, jolloin kuuluu vain seinäkellon tikitys ei muita ääniä.

        Kauhistuneena seurannut nykylasten pleikkari-pelejä ja muita ohjelmia, millätavalla noiden parissa aivot ja tunneelämä kehittyy?

        Kuten sanoit lasten aivojen ärsytys-saaste on valtava entisaikaan verrattuna, ja lisääntynyt nopeassa tahdissa.


    • osata opettaa

      lapsille tapoja ja perusasioita?

      • Hyvänen aika sentään

        Oma tyttäreni kävi koulua 70-80 lukujen taitteessa. Hän kertoi usein, että ei kuullut mellastukselta opettajan ääntä. Luokka oli niin meluisa, eikä sitä saatu ruotuun millään. Siihen aikaan oli kaikki kurinpitomenetelmät poistettu kouluista.
        Liekö niitä vieläkään?

        Koulussa oli ujoja ja hiljaisia ylioppilaita sijaisopettajina, ei heillä ollut auktoriteettia.

        Tyttö selvisi lukioon. Hän sanoi ihmetelleensä ensi ajat sitä, että oppilaat ihan istuivat pulpeteissa, osasivat avata kirjansa ja kirjoittaa muistivihkoihinsa, osasivat vastata ja kuunnella.
        Hän sanoi, että vasta silloin hän ymmärsi,mitä on opiskelu ja koulunkäynti.

        Vanhemmilla ei vielä 25 v. sitten ollut sellaista osallistumisen taitoa koulun asioihin, kuin nykyisin on. Vanhemmilla on vanhempain illat ja he toimivat koulussa monin tavoin.
        Ei silloin vielä. En tuntenut ainoatakaan lasteni opettajaa.

        Nyt tyttäreni huolehtii omiensa koulunkäynnistä. On "reissuvihko", johon ope kirjoittaa, ja johon vanhemmat voivat kommentoida. Vanhemmat voivat keskustella opettajan kanssa ilman, että opettaja katsoo sen hyökkäykseksi. Opettajatkin ovat valmiit keskustelemaan.

        Todistukset ovat paljon fiksummat kuin ennen. Jne.

        Mutta kyllä lasten pitää saada käytösopetus jo kotona. Ei opella ole aikaa 20-30 oppilaan käytöstapoja kohentaa, jos niitä ei ole kotona opittu.
        Sitä on ihan turha koululta vaatia.

        Sama tarhoissa. Miten siellä henkilökunta voisi saada lapset käyttäytymään, jos ei kotona pidetä kiinni mistään tavoista!?


      • en voi kuin ihmetellä

        Ja mikähän se mahtaa olla se KODIN tarkoitus... Eiköhän se ole vanhempien velvollisuus ja oikeus opettaa ne alkeellisemmat käytöstavat ja perusasiat! (Ei hyvä tavaton sentään...)


      • ylisuurissa, epäpätevien
        Hyvänen aika sentään kirjoitti:

        Oma tyttäreni kävi koulua 70-80 lukujen taitteessa. Hän kertoi usein, että ei kuullut mellastukselta opettajan ääntä. Luokka oli niin meluisa, eikä sitä saatu ruotuun millään. Siihen aikaan oli kaikki kurinpitomenetelmät poistettu kouluista.
        Liekö niitä vieläkään?

        Koulussa oli ujoja ja hiljaisia ylioppilaita sijaisopettajina, ei heillä ollut auktoriteettia.

        Tyttö selvisi lukioon. Hän sanoi ihmetelleensä ensi ajat sitä, että oppilaat ihan istuivat pulpeteissa, osasivat avata kirjansa ja kirjoittaa muistivihkoihinsa, osasivat vastata ja kuunnella.
        Hän sanoi, että vasta silloin hän ymmärsi,mitä on opiskelu ja koulunkäynti.

        Vanhemmilla ei vielä 25 v. sitten ollut sellaista osallistumisen taitoa koulun asioihin, kuin nykyisin on. Vanhemmilla on vanhempain illat ja he toimivat koulussa monin tavoin.
        Ei silloin vielä. En tuntenut ainoatakaan lasteni opettajaa.

        Nyt tyttäreni huolehtii omiensa koulunkäynnistä. On "reissuvihko", johon ope kirjoittaa, ja johon vanhemmat voivat kommentoida. Vanhemmat voivat keskustella opettajan kanssa ilman, että opettaja katsoo sen hyökkäykseksi. Opettajatkin ovat valmiit keskustelemaan.

        Todistukset ovat paljon fiksummat kuin ennen. Jne.

        Mutta kyllä lasten pitää saada käytösopetus jo kotona. Ei opella ole aikaa 20-30 oppilaan käytöstapoja kohentaa, jos niitä ei ole kotona opittu.
        Sitä on ihan turha koululta vaatia.

        Sama tarhoissa. Miten siellä henkilökunta voisi saada lapset käyttäytymään, jos ei kotona pidetä kiinni mistään tavoista!?

        tarhatätien ja -setien ohjauksissa,
        vaihtuvien ja ei alalle koulustusta saaneiden opetuksessa,
        ollutta jälkikasvua yrität ohjata "hiljaisuuden" tielle!

        Mitä suuremmat päivähoitoryhmät
        sitä paremmin on opittu HUUTAMAAN ja meluamaan
        että lapsi saa itsensä ja äänensä esille!
        Ryhmissä huutaminen ja äänen korottaminen ja riehuminenhan on jo päivähoidossa opittu ryhmässä käyttäytyvän lapsen malli.

        Ja kunhan saadaan kaikkien suomalaisten kyläpahasten kyläkoulut alasajettua
        ja kunnon suuret keskustaghettokoulut todella pyörimään
        niin sitten sitä vasta meteleliä, huutoa ja möykettä onkin.

        Mitäs luulet kuinka käy,
        kun laitetaan 1 000 murrosiän
        kynnyksellä ja murrosiässä olevaa
        samaan koulutilaan, opinahjoon
        (tietenkin tila on alunperin tarkoitettu vain puolelle tästä 1 000 oppilaasta...)
        mitäs luulet
        onkohan hiljaista?


      • sitä pahaa mitä
        en voi kuin ihmetellä kirjoitti:

        Ja mikähän se mahtaa olla se KODIN tarkoitus... Eiköhän se ole vanhempien velvollisuus ja oikeus opettaa ne alkeellisemmat käytöstavat ja perusasiat! (Ei hyvä tavaton sentään...)

        päivähoidossa jälkikasvu on
        ylisuurissa,
        liian vähäisen henkilökunnan,
        epäpätevien ja alati vaihtuvien sijaisten, monesti epäasiallisisssa ja terveydelle haitallisissa tiloissakin vielä,
        päivähoitoryhmissään oppinut.

        Koti on valitettavasti kovasti tässä nykyajan työvoittoisessa yhteiskunnassa menettänyt merkitystä.
        Lapsi on hoidossa 7 - 17 ja loppu ajan vanhempiensa hoiteissa (noin keskimäärin kolmisen tuntia arkisin). Siinä ajassa ei tarhassa opittuja "hyviä tapoja" ehdi eikä pysty monikaan vanhempi oikomaan!


    • täynnä virikkeitä

      ja paljon, paljon enemmän kuin 20 vuotta sitten.

      Nykyajan lapset elävät ja kasvavat virikkeiden ja informaatio tulvan keskellä.

      Siis, ei voi verrata mitenkään mitä on ollut ennen ja nyt.

      On hyvin selvää ettei lapsen hermosto ja kehitys ole muuttunut mitenkään entisistä ajoista.
      Nyky lapset siis joutuvat kaiken ärsykkeiden alttiiksi jo hyvin varhain ja mielestäni se ei voi olla vaikuttamatta lapsen kehitykseen.

      Ennen lapset elivät paljon suojatumpaa elämää.

      Tämä maailma ja ympäristö on aikuisten hallitsema joten olemme kaikki vastuussa siitä minkälaisessa
      maailmassa lapsemme kasvavat.

      Mielestäni monet vanhemmat tekevät kaikkensa jotta lapsen hyvinvointi ja kasvu olisi turvattu mutta usein jäävät toiseksi ympäristössä vallitsevien tekijöiden takia.

      Usein nuo levottomat ja ns kurittomat ovat kotonaan mallilapsia jotka osaavat käyttäytyä moitteettomasti.

      Mielestäni nykylapsia je heidän ongelmia tarkastellaan liian suppella tavalla.

    • äiti64

      äitinä ja jonkin verran koulumaailmassa työskennelleenä kuvauksesi on hyvin tuttua minullekin. mielestäni tämä levottomuus yms. johtuu vanhempien kyvyttömyydestä kasvattaa lapsiaan. kasvatusvastuu siirtyy koululle,kotona ei jakseta,osata eikä ehditä jälkipolvesta huolehtia.

    • valtuudet tehdä salaisia
      • hommaa tiedossa.

        Opettajina kun on monta kertaa viransijaisuuksia vailla koulutusta, samoin päiväkodeissa jotain yhdyskuntapalvelua suorittava tapaus ikä erään kirjoittajan mukaan n. 18v. Siinä teille kasvatusneuvojia, muuten lapset lähtee.


      • tietoa

        Tiedoksesi vaan, että huostaanotetut lapset käyvät pääsääntöisesti samoja kouluja kuin muutkin, joten opettajien murheet eivät sillä keinolla vähene.

        Ja tuo linkin teksti oli ihan outo. Tuskin huostaan otetaan pilvin pimein lapsia, joilla ei ole hätää. Suomessa biologinen vanhempi saa tehdä aika paljon ja monta kertaa, ennen kuin menettää huoltajuuden.

        Mutta mitä tämä opettajiin edes liittyy? Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Opettajille se on myös laissa määritelty velvollisuus.


      • lasten puolesta

        hyvä että saavat kohta opet tehdä näitä ilmoituksia,kun kukaan muu ei lapsista piittaa.eikä ne lapset huostaanottamalla koulusta poistu!!oppivelvollisuus ei sillä katoa.jos kadehdit open työtä niin siitä vaan lähde "kentälle", katsotaan miten pärjäät vaikka erityisluokassa...


      • Hain pari tekstiä
        tietoa kirjoitti:

        Tiedoksesi vaan, että huostaanotetut lapset käyvät pääsääntöisesti samoja kouluja kuin muutkin, joten opettajien murheet eivät sillä keinolla vähene.

        Ja tuo linkin teksti oli ihan outo. Tuskin huostaan otetaan pilvin pimein lapsia, joilla ei ole hätää. Suomessa biologinen vanhempi saa tehdä aika paljon ja monta kertaa, ennen kuin menettää huoltajuuden.

        Mutta mitä tämä opettajiin edes liittyy? Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Opettajille se on myös laissa määritelty velvollisuus.

        jotka sinun pitäisi lukea.

        http://vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=1497[/b]

        "Koulukiusaaminen on asia, johon viranomaisten pitäisi puuttua. Ei suinkaan rankaisemalla Uhria, vaan saattamalla kiusaajat vastuuseen. Kiusatun elämä saattaa olla pilalla jos asioihin ei puututa.
        7 luokalla jouduin itse helvetillisen väkivallan kohteeksi, välitunnit yritin kiertää koulua ja vältellä kiusaajaa. Usein siinä onnistuinkin, useimmiten jouduin kiusaajan kanssa vastatusten, sain turpiini ja toisinaan pääni tungettiin vessanpönttöön. Opettaja kehoitti kiusaajaa antamaan minulle vaan turpaan. Koulumatkoista sama kiusaaja teki *ikimuistoisia*, turpiin sain jatkuvasti.
        Seuraavilla luokilla , 8 ja 9, sama meno jatkui, turpiin tuli, samalta oppilaalta. Koulusta päästyäni en uskaltanut mennä minulle tarkoitettuun kyytiin, vaan juoksin kilometrin toiselle linja-autolle, jolla pääsinkin kotiin pelkäämättä että saan selkään.
        Ne kolme vuotta olivat nuorelle ihmiselle väkivallan, tuskan, ja pelon täyttämiä. Ei siinä tilanteessa mennyt oppikaan perille.

        Sitten aloin opiskelemaan ammattia kurssilla. Väkivaltaisen, verisen kurssilaisen kanssa olisin pärjännyt, mutta kun hänen kaverikseen tuli se sama saatana, 3 vuotta koulukiusaajana häiriköinyt, en voinut kuin paeta ikkunasta. Jonka näki opettaja. Siis että hyppäsin ikkunasta ulos.
        Opettaja kertoi *omituisen käyttäytymiseni* kunnan sossulle, jonne alkoikin tulla kutsuja. Vanhempani myös joutuivat puhutteluun, heitä painostettiin laittamaan nimensä *johonkin paperiin*, koskaan eivät laittaneet, samoin minua sossu painosti, kunnes eräänä päivänä laitoin nimeni.
        Sillä nimikirjoituksellani elämäni muuttui. Suostuin menemään hoitoon, jossa olin 4kk, jossa totesin hoidon tason, karkailin jatkuvasti, uhkailemalla minua yritettiin saada *paranemaan*, mutta en muuttanut käytöstapojani ja pakkohan minut oli vapauteen päästää.

        Mutta opiskelu jäi. Yritin merille töihin, siinä jelppasi yksi Herala niminen Herra, uskon että olisin hänen avustuksellaan päässyt merille töihin, mutta niihin hommiin päästäkseni tilasin todistuksen siltä lääkäriltä, joka minua oli *hoidon* aikana testannut, sain lausunnon, jonka luettuani tiesin etten pääse töihin laivaan, joten lähdin taas kulkemaan.

        Myöhemmin on yksi kurssilainen , Markkola, sanonut, että minua kohtaan tehtiin väärin, otappa Markkola yhteyttä !

        Olen yksi esimerkki siitä, että sosiaaliviranomaiset ISKEE yleensä siihen heikompaan. Olin kiusattu, en tiennyt mitä tehdä, jouduin jatkuvasti varomaan kohtaamasta kiusaajaani,
        olin sossulle helppo UHRI.
        Ehkä elämäni olisi välillä ollut helpompaa jos sossu olisi toimittanut kiusaajat hoitoon, eikä uhria. Sitä samaahan sossu tekee vielä nykyäänkin, ei suinkaan uskalla puuttua kiusaajien rikoksiin, vaan käyttää tilanteissa jopa huostaanottoja, siis UHRIT huostaanotetaan.
        Tuollaisissa tilanteissa todellisia avuntarvitsijoita ovat kiusaajat, ovatko viranomaiset niin tyhmiä etteivät tajua sitä, vai ainoastaan omaa elämäänsä helpottaakseen lyövät lyötyä. Niin pääsee helpommalla."

        sekä:

        http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=13339&start=75

        "Olet väärässä. Oma lapseni huostaanotettiin, koska häntä kiusattiin ulkoisen olemuksensa vuoksi yläasteelle siirryttyään niin rankasti, ettei lapsi uskaltanut enää mennä kouluun ollenkaan. Seurauksena huostaanotto. Opettaja ei ilmoittanut kotiin asioiden oikeaa laitaa pitkään aikaan. Olisiko ollut liikaa odotettu, että opettaja soittaisi kotiin ja ottaisi asian keskustelun alle, jolloin ehkä lapsi olisi uskaltanut vielä puhua asiasta ja se olisi ehkä saatu loppumaan...

        Ja ehei, on virheellistä luulla, että jokainen esim. lastenkodin työntekijä olisi mitenkään "pätevä" tai "sydämellinen" hoidokkejaan kohtaan. Oma lapseni kärsii lastenkodissa siitä, että hänen sanomisiinsa suhtaudutaan erittäin ylimielisesti , jopa ilkeästi. Rankkaa, rankkaa. Ja syynä EI ole meidänKÄÄN kohdallamme olleet huonot kotiolot. Sen ovat sos.tädit itsekin todenneet. Että näin toimitaan tässä maassa..."

        Ja vielä:

        "Itse olin koulukiusaamisen uhri 12-14 vuotiaana peruskoulussa,opettajilla ei ollut "silmää eikä motivaatiota" puuttua asiaan, kiusaaminen väheni ja lopuui kun tajusin että tässä maailmassa pitää joskus lyödä takaisin.

        Olin siinä onnellisessa asemassa että lihakset ja fysiikka riitti vastataisteluun,mutta kuinka huonossa asemassa ovatkaan fyysisesti ja henkisesti heikot oppilaat?

        Ehdottomasti koulukiusaamista ja oppilaiden keskinäistä kohtelua pitäisi koulussa enemmän ohjata ja puuttua kusipäiden tekemisiin ja muiden kiusaamisiin kovalla otteella.

        Millä tähän nykyään pystytään kun opettajat joutuvat itsekin pelkäämään väkivaltaa koulussa?

        Koulussa pitäisi opettaa oppilaille "itsesuojelua",siis ei-hyökkääviä fyysisiä ja psyykkisiä puolustustekniikoita,ihmisten koskemattomuuden kunnioitusta, moraalin ja oikeudenmukaisuuden tärkeyttä,oppeja siitä miten toimitaan aikuisten tai muiden tuntemattomien lasten ahdistellessa,miten toimitaan hätätilanteissa,kertoa mitä vammoja ja oikeudellisia seuaamuksia väkivalta voi aiheuttaa,opettaa yleensäkin yhteiskunnallisia ja sosiaalisia "survival" taitoja.
        Yleinen itsestään huolen pitäminen on tärkeä(tärkeämpi kuin osata kertotaulu) taito ja koulun pitäisi varmistaa perustaidot näissä asioissa.

        (Kaikkien lasten isät kun eivät opeta lapsiaan nyrkkeilyn saloihin)..

        Itse huomasin silloin että selkeästi jotkut lapset ovat "pahoja" ja nauttivat muiden rääkkäämisestä,se johtuuko se kasvatuksesta,geeniperimästä ym. ei kiinnosta paskankaan vertaa kiusaamisen uhria.

        Ehdottomasti pitäisi ensin turvata kiusaamisen uhrien asema ja seuraavaksi lähteä auttamaan kiusattuja."

        kuin myös:

        "Olet aivan oikeassa. Koulun henkilökunta on isossa asemassa näyttämässä ettei kiusaamista tarvitse kenenkään sietää ja valvomassa myöskin, että näin ei tapahdu. Ei jokainen kiusattu, hirveän henkisen tuskansa keskellä elävä lapsi tai nuori pysty yksin estämään kiusatuksi tulemistaan. Kyllä koululla on oltava resursseja ja keinoja tilanteen valvomiseen ja hoitamiseen. Jo lain mukaan "jokaisella on oltava turvallinen olo koulussa" (en muista tarkkaa sanamuotoa), mutta tuota LAKIA liian moni koulu selkeästi rikkoo!!"


      • suokin tietäjä
        hommaa tiedossa. kirjoitti:

        Opettajina kun on monta kertaa viransijaisuuksia vailla koulutusta, samoin päiväkodeissa jotain yhdyskuntapalvelua suorittava tapaus ikä erään kirjoittajan mukaan n. 18v. Siinä teille kasvatusneuvojia, muuten lapset lähtee.

        iän ikuinen. juu sillä sivarilla on varmaan päävastuu koko hoitopäivä toiminnasta.....hah hah haaaaaaa mikä letkautus sinultakin tuo kirjotukses!

        Vapaan, annetaan lasten toteuttaa itseään kasvatuksen tulosta nuo sivaritkin, että syyttäkäää vaan ne itseään ketkä vapaata kasvatusta ovat harrastaneet!


    • äitimuori

      Tämä suuntaus lienee enemmänkin yleinen kuin
      poikkeus nykykouluissa - ja ellei tapoja ole
      ensimmäisillä luokilla on turha odottaa niitä
      jatkossa. Siksi koulumailmamme on levoton ja
      oppimisrauhaa ei ole niilläkään, jotka haluai-
      sivat jotain oppia. Mielestäni syy on koti
      sillä sieltä vaikutteet omaksutaan. Tuntuu
      että nykyään kotikasvatus tai ainakin kaiken-
      lainen vaatiminen lapsilta puuttuu ja seurauk-
      set näkyvät käytöksenä joka ei ole oppinut huo-
      mioimaan muita. En ihmettele että opettajat vä-
      syvät.

    • Opettajana 20 v.

      vastauksia, kiitos.

      Ympäröivä viriketulva selittää varmaan monia ongelmia, samoin se, että lapsia ei enää hoideta juurikaan kotona, vaan isoissa ryhmissä erilaisissa hoitopaikoissa.

      Halusin nostaa tätä asiaa esiin kahdestakin syystä. Ensinnäkin omasta mielestäni on ollut aina mielenkiintoista kuulla omien lasteni opettajaa, kuinka he kokevat luokkansa ilmapiirin. Tällä tavoin olen voinut ymmärtää omaakin lastani paremmin, kun hän on minulle koulusta puhunut. Asiat saavat paremmat mittasuhteet ja kun tilanteen ymmärtää jotenkin oikeaan suuntaan, niin ohjeetkin osuvat joskus oikeaan :)

      Toiseksi olen huolissani erityisesti nuorten opettajien puolesta, kuinka he jaksavat. Minunlaisillani "vanhoilla ketuilla" on jo niin monet konstit, että ne eivät lopu. Mutta nuori, kokematon opettaja on kyllä kovan työtaakan alla. Hyvin koulutetut nuoret opettajat karkaavat pian kokonaan alalta....

      Voisinhan minä vielä kolmanneksi olla huolissani niistä lapsista, joilta itsehillintä pettää koko ajan nopeammin. Suuntaus näyttää kuitenkin olevan se, että heidän puoliaan pidetään - surullista kyllä - väärään suuntaan, itsekeskeisempään suuntaan. Tuulimyllyt on vastassa. Minun kokemukseni mukaan ihminen on ihan luontevasti jo itsekäs lapsena, sitä piirrettä ei tarvitse tukea.Tavallinen koulunkäynti, epäitsekkyys ja toisten kunnioittaminen kunniaan!

      • neuvoton vanhempi

        Kuinka vanhempi voi opettaa lasta elämään monen sadan lapsen lauman keskellä, jossa ei ole yhtään aikuista ihmistä kontrolloimassa ja valvomassa heitä?

        Sohvalle istuttamalla ja kalvosulkeilla piirtämällä erilaisia mahdollisia tulevia ongelmatilanteita, joita sitten ratkotaan?

        Ei meillä kotona ole sellaista hässäkkää ja laumaa vieraita ihmisiä, joilla voisi harjoitella. Meillä ihmissuhteet kulkevat viiden hengen ryhmässä ja se on lapsille ihan tuttua elämää.


      • Opettajana 20 v.
        neuvoton vanhempi kirjoitti:

        Kuinka vanhempi voi opettaa lasta elämään monen sadan lapsen lauman keskellä, jossa ei ole yhtään aikuista ihmistä kontrolloimassa ja valvomassa heitä?

        Sohvalle istuttamalla ja kalvosulkeilla piirtämällä erilaisia mahdollisia tulevia ongelmatilanteita, joita sitten ratkotaan?

        Ei meillä kotona ole sellaista hässäkkää ja laumaa vieraita ihmisiä, joilla voisi harjoitella. Meillä ihmissuhteet kulkevat viiden hengen ryhmässä ja se on lapsille ihan tuttua elämää.

        Ihmissuhteet perustuvat vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen malli opetellaan omassa perheessä. Kun toinen puhuu, minä kuuntelen, minun vuoronikin tulee. Tähän perustuu isomassakin ryhmässä toimeen tuleminen. Ollaan vuorotellen esillä ja annetaan arvo toisellekin. Ei tarvita kuin kaksi ihmistä ja normaalit arkipäivän hetket, kun tätä harjoitellaan.

        Eikä yhtään hassumpi ajatus ole istua sohvalle ja miettiä etukäteen tulevia tilanteita. Olen itse tehnyt niin useinkin. Olen lapsen kanssa miettinyt, mitenkäs sitten suhtaudut, kun käy näin ja näin...

        Jos vuorovaikutus ja toisten huomioiminen toimii kotona, se yleensä toimii muuallakin. Elämä kyllä sitten välillä pääsee yllättämäänkin, että tuntosarvet herkkänä tässä itsekukin kuunnellaan, kotona ja koulussa.


      • tunteet jää?
        Opettajana 20 v. kirjoitti:

        Ihmissuhteet perustuvat vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen malli opetellaan omassa perheessä. Kun toinen puhuu, minä kuuntelen, minun vuoronikin tulee. Tähän perustuu isomassakin ryhmässä toimeen tuleminen. Ollaan vuorotellen esillä ja annetaan arvo toisellekin. Ei tarvita kuin kaksi ihmistä ja normaalit arkipäivän hetket, kun tätä harjoitellaan.

        Eikä yhtään hassumpi ajatus ole istua sohvalle ja miettiä etukäteen tulevia tilanteita. Olen itse tehnyt niin useinkin. Olen lapsen kanssa miettinyt, mitenkäs sitten suhtaudut, kun käy näin ja näin...

        Jos vuorovaikutus ja toisten huomioiminen toimii kotona, se yleensä toimii muuallakin. Elämä kyllä sitten välillä pääsee yllättämäänkin, että tuntosarvet herkkänä tässä itsekukin kuunnellaan, kotona ja koulussa.

        Täällä puhutaan puhumisesta. Lapselle selittämistä ja puhua pulputtamista harrastavat pienten lasten äiditkin, vaikka lapsella ei ole vielä edellytyksiä ymmärtää kaikkea puhuttua kieltä eikä ennen kaikkea noudattaa sitä käytöksessään.

        Lapsella tunteet kuitenkin ohjaavat käytöstä. Hienoimmatkin puheen opetukset jäävät usein tunteiden jalkoihin. Lapsella on myös luonnostaan spontaani käytös, tehdään ensin ja ajatellaan vasta sitten.

        Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki ammatikseen lasten parissa työtä tekevät kasvattajat eivät oikein ole selvillä lapsen olemuksesta ja kasvatuksesta, niin tuulesta temattuja ehdotuksia saa lukea vanhemmille. Tuulesta temmattuja siksi, että ne sitten muka päästäisivät ammattikasvattajat vastuustaan olla auktoriteetteja ja ohjata lapsien käytöstä silloin kun he ovat heidän vastuullaan. Tuntuu myös siltä, että kasvattajat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on ja kohtele häntä sen mukaisesti.


      • Opettajana 20 v.
        tunteet jää? kirjoitti:

        Täällä puhutaan puhumisesta. Lapselle selittämistä ja puhua pulputtamista harrastavat pienten lasten äiditkin, vaikka lapsella ei ole vielä edellytyksiä ymmärtää kaikkea puhuttua kieltä eikä ennen kaikkea noudattaa sitä käytöksessään.

        Lapsella tunteet kuitenkin ohjaavat käytöstä. Hienoimmatkin puheen opetukset jäävät usein tunteiden jalkoihin. Lapsella on myös luonnostaan spontaani käytös, tehdään ensin ja ajatellaan vasta sitten.

        Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki ammatikseen lasten parissa työtä tekevät kasvattajat eivät oikein ole selvillä lapsen olemuksesta ja kasvatuksesta, niin tuulesta temattuja ehdotuksia saa lukea vanhemmille. Tuulesta temmattuja siksi, että ne sitten muka päästäisivät ammattikasvattajat vastuustaan olla auktoriteetteja ja ohjata lapsien käytöstä silloin kun he ovat heidän vastuullaan. Tuntuu myös siltä, että kasvattajat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on ja kohtele häntä sen mukaisesti.

        ytimeen. Kysymys on pitkälti tunteista ja erityisesti niiden hallinnasta. lapset ovat lapsia, mutta vähitellen jokaisen on opittava hallitsemaan tunteitaan. Itsehillintää ja itsekuria tarvitaan elämässä paljonkin. ja nimenomaisesti tästä on kysymys, kun pitäisi huomioida muitakin. Miten oppisi huomiimaan niiden muidenkin lasten tunteet? Olen sitä mietä että kodilla on suuri merkitys tässä. Kun lapsi oppii huomioimaan perhenjäsenensä, niin kyllä hän osaa sen myös siirtää kouluun.

        Myös mielikuvituksen käyttö auttaa. Kuvitellut tilanteet auttavat ennakoimaan omaa ja toisten käytöstä. Kun puhutaan, niin kouluikäisen lapsen kanssa voi jo miettiä tunteita. Miltä lapsesta tuntuu ja miltähän mahtaa jostain kaverista tuntua? Empatian opetusta.

        Luokassa pitää ottaa jokainen lapsi huomioon. Oikeudenmukaisuuden vaatimus koskee koko luokkaa yhtäaikaa ja on haastava tehtävä. Aina ei oikeus tapahdu, vaikka siihen pyritään. Tässäkin tilanteessa on tärkeää, että kodit opettavat lastaan kestämään mös sellaiset tilanteet.


      • äit ja pari mukula
        tunteet jää? kirjoitti:

        Täällä puhutaan puhumisesta. Lapselle selittämistä ja puhua pulputtamista harrastavat pienten lasten äiditkin, vaikka lapsella ei ole vielä edellytyksiä ymmärtää kaikkea puhuttua kieltä eikä ennen kaikkea noudattaa sitä käytöksessään.

        Lapsella tunteet kuitenkin ohjaavat käytöstä. Hienoimmatkin puheen opetukset jäävät usein tunteiden jalkoihin. Lapsella on myös luonnostaan spontaani käytös, tehdään ensin ja ajatellaan vasta sitten.

        Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki ammatikseen lasten parissa työtä tekevät kasvattajat eivät oikein ole selvillä lapsen olemuksesta ja kasvatuksesta, niin tuulesta temattuja ehdotuksia saa lukea vanhemmille. Tuulesta temmattuja siksi, että ne sitten muka päästäisivät ammattikasvattajat vastuustaan olla auktoriteetteja ja ohjata lapsien käytöstä silloin kun he ovat heidän vastuullaan. Tuntuu myös siltä, että kasvattajat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on ja kohtele häntä sen mukaisesti.

        "Lapsella on myös luonnostaan spontaani käytös, tehdään ensin ja ajatellaan vasta sitten."


        Siis täh, oleks tosissas?????

        Tottahelvetissä lapsella on spontaani käytös, mutta että siihen ei pitäisi puuttua vai...????
        Spontaanisti lapsi puhuu ja huutaa esim. silloin kun vanhempi on puhelimessa ja siihen ei saisi puuttua kun lapsen käytös on spontaania, vai????

        Voi kristus,sanon minä!!!

        "Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki ammatikseen lasten parissa työtä tekevät kasvattajat eivät oikein ole selvillä lapsen olemuksesta ja kasvatuksesta, niin tuulesta temattuja ehdotuksia saa lukea vanhemmille."

        Jospas miettisit uudelleen tätäkin päivän selvää asiaa. Että jos sinulla on vaikkapa 3 lasta, niin olet olevinasi asiantuntija lasten suhteen, juu u. Ajatteleppa opettajaa, joka on opettanut vaikkapa 10 vuotta....kuinkas monta lasta siihen kuuluukaan ja kuinka monta erilaista tapausta. Varmaan siitä määrästä saa jo jonkinlaisen ajatusmallin, miten valtaosa lapsista käyttäytyy ja mistä se johtuu. On jo keritty monen vanhemman kanssa puhua ja saatu sen puolesta kokemusta eri kasvatustyyleistä! KUULE, pidä mölyt mahassas!

        "Tuntuu myös siltä, että kasvattajat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on ja kohtele häntä sen mukaisesti. "

        Mitäköhän tälläkin tarkotat?? Tottakai lapsi on hyväksyttävä sellaisena kuin on, mutta raja menee siinäkin. Että jos lapasi vaikka vaan on sellainen, että se lyö toista helposti, niin sitten hyväksytään vaan että lapsi on sellainen ja kyllä se sitten joskus oppii... vai? Ja että koulun tehtävä sitten on opettaa, ettei saa lyödä ja kirota, huh huh!

        KOTI ON SE PAIKKA, MISSÄ OPITAAN ALKEET. Jos niitä ei pystytä opettamaan lapselle, on turha ruveta syyllistämään opettajia. Ihan voi katsoa sinne peiliin vaan!!!


      • mitä tulee
        äit ja pari mukula kirjoitti:

        "Lapsella on myös luonnostaan spontaani käytös, tehdään ensin ja ajatellaan vasta sitten."


        Siis täh, oleks tosissas?????

        Tottahelvetissä lapsella on spontaani käytös, mutta että siihen ei pitäisi puuttua vai...????
        Spontaanisti lapsi puhuu ja huutaa esim. silloin kun vanhempi on puhelimessa ja siihen ei saisi puuttua kun lapsen käytös on spontaania, vai????

        Voi kristus,sanon minä!!!

        "Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki ammatikseen lasten parissa työtä tekevät kasvattajat eivät oikein ole selvillä lapsen olemuksesta ja kasvatuksesta, niin tuulesta temattuja ehdotuksia saa lukea vanhemmille."

        Jospas miettisit uudelleen tätäkin päivän selvää asiaa. Että jos sinulla on vaikkapa 3 lasta, niin olet olevinasi asiantuntija lasten suhteen, juu u. Ajatteleppa opettajaa, joka on opettanut vaikkapa 10 vuotta....kuinkas monta lasta siihen kuuluukaan ja kuinka monta erilaista tapausta. Varmaan siitä määrästä saa jo jonkinlaisen ajatusmallin, miten valtaosa lapsista käyttäytyy ja mistä se johtuu. On jo keritty monen vanhemman kanssa puhua ja saatu sen puolesta kokemusta eri kasvatustyyleistä! KUULE, pidä mölyt mahassas!

        "Tuntuu myös siltä, että kasvattajat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on ja kohtele häntä sen mukaisesti. "

        Mitäköhän tälläkin tarkotat?? Tottakai lapsi on hyväksyttävä sellaisena kuin on, mutta raja menee siinäkin. Että jos lapasi vaikka vaan on sellainen, että se lyö toista helposti, niin sitten hyväksytään vaan että lapsi on sellainen ja kyllä se sitten joskus oppii... vai? Ja että koulun tehtävä sitten on opettaa, ettei saa lyödä ja kirota, huh huh!

        KOTI ON SE PAIKKA, MISSÄ OPITAAN ALKEET. Jos niitä ei pystytä opettamaan lapselle, on turha ruveta syyllistämään opettajia. Ihan voi katsoa sinne peiliin vaan!!!

        Mitä sellaisten lapsista tulee, kun äiti on sitä mieltä, ettei opettaja tiedä mitään?

        Kun äiti opettaa lapselleen, ettei opettajaa tarvitse totella, kun se ei mitään tiedä, lapsi ei sitten ainakaan opi mitään. Veikkaisin, että sellainen lapsi on myös koulukiusaaja. Ja tulevaisuus on rikollisuus.


      • Läheltä seurasin
        mitä tulee kirjoitti:

        Mitä sellaisten lapsista tulee, kun äiti on sitä mieltä, ettei opettaja tiedä mitään?

        Kun äiti opettaa lapselleen, ettei opettajaa tarvitse totella, kun se ei mitään tiedä, lapsi ei sitten ainakaan opi mitään. Veikkaisin, että sellainen lapsi on myös koulukiusaaja. Ja tulevaisuus on rikollisuus.

        Oman pojan kaveri oli perheestä, missä isä oli oppositiossa koko maailmaa vastaan. Hänen oma isänsä ei ollut käynyt kouluja, oli ns. käytännän tehtäviin perehtynyt, eli ammattitaidoton sekatyömies, pojasta tuli kyllä kovalla prässäämisellä valkokaulusherra, mutta jotenkin hän vinksahti halveksimaan kaikkia ihmisiä, mm. opettajia.
        Sata kertaa kuulin, kuinka hän heitti pojalleen: Ei sun opes mitään tiedä/ymmärrä. Mitä sä siitä välität! Ja kun MINÄ sanon, kuinka asia on, niin se on uskottava!

        Yritin joskus puuttua ja sanoa, että lapselle pitää antaa oikeus oppia ja tuntea onnistumisen iloa koulutehtävissä, mutta hän pärski ja huusi, että hänen poikansa selviää kyllä maailmassa ilman tuollaisia oppejakin.
        Nyt poika on lähes 50-vuotias, elää sossun turvin, on jossakin huuhaauskonnossa suuna päänä, on katkaissut välinsä kotiin ja halveksii koko maailmaa.

        Ehkä hän on onnellinen ja itsensä löytänyt. En tiedä.


    • liian lähellä

      Pahinta mielestäni on se, että vanhemmat ei kuulemma aina edes myönnä koulusta tulleen nuhdeviestinkään jälkeen, että omassa kullannupussa olisi jotain vikaa.

      Liian pitkälle asiassa mennään kun vanhemmat kieltävät lapsensa jälki-istunnon niinkuin olen kuullut parissa tapauksessa käyneen.

      Vanhemmat arvostelevat alati opettajia kasvatuksesta, mutta eivät itse ole lapsen kanssa ylitöidensä tai harrastustensa/ lapsen harrastusten vuoksi riittävästi. Eli sysäävät lapset hyvällä omalla tunnolla muiden kasvatettavaksi ja pahimmassa tapauksessa lapsen kuullen väheksyvät heitä kasvattajina. Minkähänlaisia lapsia näistä kasvaa? Jään uteliaana seuraamaan kehitystä läheltä tapahtumia.

    • huomioinut??

      senkin että jos joillain oppilailla on ad/hd? esim tai lukihäiriötä muuta vastaavaa vikaa?

      toki siis en ihmettele nyky kasvatusmenetelmillä vaikka myöskään käytöstapoja ei olisi joillain.. mutta kannattaa huomioida myöskin nuo (käytöshäiriöiden takanakin piilevät pulmat).

      • 13.1. klo 8.43

        Kylläpä luit suurella tunteella kirjoitukseni ja oudosti luitkin. Kuka on sanonut että lasten spontaaniin käytökseen ei saa puuttua? Kuka on sanonut, että toisen lyömiseen ei saa puuttua? Siihen PITÄÄ puuttua! Koulussasi sitä ei varmaankaan tehdä ja siksi siellä on raskasta työskennellä.

        10 vuotta opettajana ollut on varmaan paras asiantuntija lasten KOULUKÄYTTÄYTYMISESSÄ suuressa saman ikäisten laumassa jota ohjaa koulun säännöt ja päiväjärjestys ja opettajat. Asiantuntija siinä, kuinka lapset provosoivat toisiaan ja kilpailevat keskenään kaiket päivät.

        Lasten koulumaailman sosiaaliset taidot kasvavat nimenomaan vuorovaikutuksessa suhteessa opettajiin ja kavereihin PÄIVISIN silloin kun he ovat koulussa. Opettajat ohjavat tätä kasvua ja kehitystä.

        Opettajat eivät ole käyneet lasten kodeissa havainnoimassa kasvatusta. Koulussa vanhempien kasvatustyyli näkyy tempperamenttina, joka on synnynnäistä ja se on aina vastaus opettajien antamaan viestiin.

        Jotenkin minusta tuntuu, että olen nyt törmännyt oikeasti sellaiseen opeen, jolla ei ole selkärangassa käsitystä lasten ohjauksesta ja käsittelystä.


    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Jos luokassa on ongelmalapsia/-nuoria, niin asia täytyy ottaa puheeksi heidän vanhempiensa kanssa. Vanhemmilla ei välttämättä ole mitään käsitystä ja aavistusta siitä, miten heidän lapsensa käyttäytyvät koulussa.

      Toisaalta monille lapsille ja nuorille on ihan tavallista olla villejä ja keskittymiskyvyttömiä ja silti heistä jonain päivänä kasvaa hyvin käyttäytyviä aikuisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      199
      6110
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2307
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      230
      1425
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1392
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1316
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe