Hypnoosi, puoskarointi & ´"suggestoterapia"

omainen

"Nainen soitti eräälle "terapeutille" lehti-ilmoituksen perustella. Mies vaikutti puhelimessa asialliselta ja miellyttävältä." - Mitä kummaa nää "SHY-terapiat", "suggestoterapiat", "rentoutusohjaukset" ja maallikkohypnologiat oikein ovat? Miten ne eroaa asiallisesta psykoterapiasta? Kuka tästä rhastuksesta kantaa vastuun?

-------------
Laitinen et al. Valvomattomissa suggestiivisissa psykoterapioissa vakavia ongelmia, Suom Läälehti 322/06

"Tapausselostus

Leskeksi jäänynyt, kaksi lasta yksinhuoltajana kasvattanut nainen oli lapsena joutunut isänsä hyväksikäyttämäksi. Hyväksikäyttö alkoi kolmivuotiaana seksuaalissävytteisillä leikeillä, joissa tytär pakotettiin koskettelemaan isän sukupuolielintä. Hyväksikäyttö muuntui tytön kasvaessa ja eteni yhdyntään. Tyttö lakkasi puhumasta viisivuotiaana. Hän eristyi omaan maailmaansa ja sulki niin seksuaalisen hyväksikäytön kuin perheensä suhteet ulkopuolelle. Suhdetta ihmisiin sävytti pelko. Käsittämättömään kokemukseen liittyvä ahdistus, painajaiset ja uskonnollissävytteiset pelot seurasivat tyttöä.


Koulu tarjosi tytölle poispääsyn kodin olosuhteista. Tyttö ilmeisesti torjui kokemuksensa ja kielsi tapahtumat mielessään. Oireilu ei kuitenkaan lakannut, ja kommunikointi ihmisten kanssa oli ylitsepääsemättömän vaikeaa. 14-vuotiaana hän kävi äitinsä aloitteesta psykiatrilla, ja sai lääkityksen ja sairauslomaa koulusta. Seksuaalinen hyväksikäyttö ei tullut vastaanotolla esiin. Seksuaalinen hyväksikäyttö loppui, kun tyttö pääsi lukioon eri paikkakunnalle.

Seksuaaliseen riistoon liittyneet muistikuvat eivät ilmeisesti eläneet aktiivisina naisen mielessä, ennen kuin hän täytti 42 vuotta. Tämän taitekohdan jälkeen hän ei kyennyt enää selviämään yksin lapsuuden kokemuksensa kanssa, ja hän yritti hakea apua julkiselta sektorilta. Hän sai muutaman ajan mielenterveystoimistoon, mutta avun tarve ja kunnan resurssit eivät kohdanneet. Niinpä hän haki apua erilaisilta yhdistyksiltä, vapaaehtoistoimijoilta ja lehti-ilmoitusten perusteella "terapeuteilta".

Nainen soitti eräälle terapeutille lehti-ilmoituksen perustella. Mies vaikutti puhelimessa asialliselta ja miellyttävältä. Vastaanotolla terapeutti ehdotti lyhyen keskustelutuokion jälkeen uutta aikaa ja kertoi valmistelevansa "hoito-ohjelman" kuulemansa perustella. Nainen meni vastaanotolle uudelleen, ja terapeutti oli valmistanut lupaamansa ohjelman. Potilaan saarnaksi kuvaama puhe alkoi. Terapeutti puhui paatoksella positiivisesta ajattelusta, itsensä rakastamisesta, anteeksi annosta ja armosta. Välillä hän esitti kysymyksiä naisen sukupuolielämästä ja jatkoi sitten paatostaan. Nainen oli yrittänyt moneen kertaan keskeyttää ja saada oman äänensä kuuluville. Hän oli alkuun ihmetellyt terapeutin toimintaa ja yrittänyt kysyä hänen taustasitoumuksiaan. Terapeutti ei vastannut hänen kysymyksiinsä eikä antanut mahdollisuutta tuoda julki omaa kokemustaan. Hoitoistunnon tulosta nainen kuvasi haastattelussa seuraavasti: "Istuin siinä, ja mulla semmonen musta pilvi laskeutu päälle, ihan kerta kaikkiaan lamaannuin. Sitten kun minä siitä lähdin pois, niin mulla ei ollu mitään muuta, ku yks ainoo ajatus, että minä tapan itteni. Musta tuntu ihan kauheelta, että minä en kerta kaikkiaan pysty kävelemään kadulla ihmisten seassa, että minä oon semmonen epämuodostunu sekasikiö, että minä en voi kävellä ihmisten joukossa kadulla, et minä meen ja tapan itteni." Nainen kuvasi terapeuttista interventiota aivopesuksi ja henkiseksi raiskaukseksi. Hän koki terapeutin työntäneen omia asenteitaan ja arvojaan itseensä, mikä oli niin tuskallista, että se herätti itsemurhaimpulssin."

10

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuten näet

      on äärimmäisen vaarallista...

    • kahvinpaahtimella

      mahtanet kirjutella? Pääosin tosta ny silti selvän saa.
      Itte tässä vielä loppiashuuruisssa, melki astraalitasoilla. Silti..
      Lamppuöljyyn en nyt sortunu.

      • omainen

        Artikkelista ote, ymmärrettävin merkein:

        "Psykoterapeuttisen avun hakeminen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelujen sokkelossa voi olla vaikeaa, koska kouluttamattomat terapeutit käyttävät itsestään ja palveluistaan monenlaisia nimikkeitä.

        Mielenterveyden häiriöihin liittyy usein tuskallinen häpeän kokeminen. Avun hakeminen esimerkiksi seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvien ongelmien vuoksi voi edelleen olla koetun häpeän vuoksi miltei mahdotonta. Apua haetaan mm. omien lasten ongelmiin, päihdeongelmaan, masennukseen, syömishäiriöihin, lantion alueen kipuihin, seksuaalisiin vaikeuksiin, yleisempiin ihmissuhdevaikeuksiin ja jännitysoireisiin. Tällöin rajanveto mielenterveyden häiriön, somaattisen sairauden ja pelkkää neuvontaa, rohkaisua tai muuta apua vaativan elämisen ongelman välillä helposti hämärtyy, ja apua haetaan monenlaisilta tahoilta aina ennustajia myöten (1).
        Julkisen palvelujärjestelmän säästöt ovat merkinneet paitsi sosiaali- ja terveyspalvelujen supistamista, myös niiden osittaista tuottamista ostopalveluina sekä hyvinvoinnin ja sosiaalisen tuen tuottamisen vähittäistä siirtämistä kansalaisyhteiskunnan vastuulle (2,3). Seksuaalisen hyväksikäytön uhrien näkökulmasta katsottuna tämä merkitsee mitä moninaisempia palveluja ja niiden tuottajia. Uhrit hakevat apua erilaisiin tarpeisiin, jotkut menneiden tapahtumien ja kokemusten selvittämiseen, toiset arjen elämää vaikeuttaviin oireisiin kuten ongelmiin ja kipuihin, jotka ovat usein sanojen tavoittamattomissa. Apua etsivä uhri ei välttämättä edes tiedä, mihin hän hakisi apua, saati että hän tietäisi, mihin hän oireineen tai vaikeuksineen menisi. Vuosien myötä vaikeudet ovat voineet kasautua ja seksuaalinen hyväksikäyttö siirtyä tilanteista ja tapahtumista toisiin, palautua, toistua ja muuntua, jolloin ihmisen on vaikea hahmottaa tapahtunutta, sen syitä tai seurauksia kokonaisvaltaisesti. Hänen elämässään voi olla monta tukea, apua tai hoitoa vaativaa asiaa samanaikaisesti.

        Valvomaton palvelukenttä

        Suuri osa palvelumarkkinoiden toimijoista on asiallisia ja ammatillisesti ja eettisesti valveutuneita. Joukossa on kuitenkin myös sellaisia palvelujen tarjoajia, jotka aiheuttavat uhreille suoranaista vahinkoa ja kärsimystä. Yleensä kyse on ollut yksityisistä, viranomaisvalvonnan ulkopuolella olevista terapiapalvelujen tuottajista. Negatiiviset kokemukset voivat vahvistaa uhrien kokemaa epäluottamusta ja turvattomuutta ja toistaa trauman. Seksuaalisen hyväksikäytön trauman hoitamisen sijaan esiin voi jopa nousta epävarmuus oman elämän jatkuvuudesta, oikeutuksesta ja merkityksestä, jolloin kärsimys saa eksistentiaalisen luonteen (4,5). Kokonaisuudessaan palvelumarkkinoiden kirjoa ei valvo kukaan, eikä kenelläkään ole kokonaistietoa tai vastuuta palveluista ja niiden tuottajista.
        Ongelmallista erityisesti suggestioherkkien potilaiden kannalta saattaa olla niukkaan psykiatriseen tietämykseen nojaava hypnoosin tai "suggestoterapian" käyttö. Menetelmän voimalliset vaikutukset suggestioherkkiin potilaisiin ovat nykyisin vaikuttavalla tavalla kuvannettavissa mm. PET- ja herätevastemenetelmillä ja vertaileviin tutkimuksiin nojaavaa näyttöä tehosta moneen sairauteen on, mutta palvelujen tarjonta potilaille on erittäin kirjavaa (6,7). Suggestiomenetelmien vaikuttavuutta - sen enempää hyvässä kuin pahassakaan - ei ole kyetty kovin yleisesti ymmärtämään, koska suggestioherkkyys vaihtelee suuresti.
        Paljon ihmetystä herättänyt, helposti taianomaiselta näyttävä lava- eli näytöshypnoosi perustuu mm. siihen, että jo noin sadan hengen yleisöstä löytyy lähes vääjäämättä erittäin suggestioherkkiä henkilöitä. Lääninlääkärinä toimiessaan yksi kirjoittajista (A.J.) sai 1970-luvulla lukuisia ilmoituksia kiertelevän näytöshypnotisoijan jäljiltä syntyneistä komplikaatioista, mutta viranomaiset eivät vähäisine tietoineen kyenneet olemassa olevien lakien ja säädösten nojalla toimimaan ongelmien estämiseksi. Myös tuoreita raportteja ulkomaisen lavahypnotisoijan suomalaisessa ravintolassa yleisöllä teettämistä irvokkaan seksuaalisista ja osin traumaattisiksi koetuista teoista on julkaistu (8)."


    • kommentoida oikein

      mitenkään kun tuolla esimerkillä ei ollut mitään tekemistä hypnoosin kanssa.

      • omainen

        Vaan olipa taas "suggestoterapeutti", "hypnoosin ammattilainen" tai joku "rentoutusohjelmoija" ollut asialla!


    • omainen

      Tapausselostus hypnoosihoidosta, ymmärrettävin merkein ;-) (villi, vai h-liiton vai shy-liikeen suggeri/"hypnoosin ammattilainenko" asialla?)

      "Tapausselostus

      Leskeksi jäänyt, kaksi lasta yksinhuoltajana kasvattanut nainen oli lapsena joutunut isänsä hyväksikäyttämäksi. Hyväksikäyttö alkoi kolmivuotiaana seksuaalissävytteisillä leikeillä, joissa tyttö pakotettiin koskettelemaan isän sukupuolielintä. Hyväksikäyttö muuntui tytön kasvaessa ja eteni yhdyntään. Tyttö lakkasi puhumasta viisivuotiaana. Hän eristyi omaan maailmaansa ja sulki niin seksuaalisen hyväksikäytön kuin perheensä suhteet ulkopuolelle. Suhdetta ihmisiin sävytti pelko. Käsittämättömään kokemukseen liittyvä ahdistus, painajaiset ja uskonnollissävytteiset pelot seurasivat tyttöä.
      Koulu tarjosi tytölle poispääsyn kodin olosuhteista. Tyttö ilmeisesti torjui kokemuksensa ja kielsi tapahtumat mielessään. Oireilu ei kuitenkaan lakannut, ja kommunikointi ihmisten kanssa oli ylitsepääsemättömän vaikeaa. 14-vuotiaana hän kävi äitinsä aloitteesta psykiatrilla, ja sai lääkityksen ja sairauslomaa koulusta. Seksuaalinen hyväksikäyttö ei tullut vastaanotolla esiin. Seksuaalinen hyväksikäyttö loppui, kun tyttö pääsi lukioon eri paikkakunnalle.
      Seksuaaliseen riistoon liittyneet muistikuvat eivät ilmeisesti eläneet aktiivisina naisen mielessä, ennen kuin hän täytti 42 vuotta. Tämän taitekohdan jälkeen hän ei kyennyt enää selviämään yksin lapsuuden kokemuksensa kanssa, ja hän yritti hakea apua julkiselta sektorilta. Hän sai muutaman ajan mielenterveystoimistoon, mutta avun tarve ja kunnan resurssit eivät kohdanneet. Niinpä hän haki apua erilaisilta yhdistyksiltä, vapaaehtoistoimijoilta ja
      lehti-ilmoitusten perusteella "terapeuteilta".

      Nainen soitti eräälle terapeutille lehti-ilmoituksen perustella. Mies vaikutti puhelimessa asialliselta ja miellyttävältä. Vastaanotolla terapeutti ehdotti lyhyen keskustelutuokion jälkeen uutta aikaa ja kertoi valmistelevansa "hoito-ohjelman" kuulemansa perustella. Nainen meni vastaanotolle uudelleen, ja terapeutti oli valmistanut lupaamansa ohjelman. Potilaan saarnaksi kuvaama puhe alkoi. Terapeutti puhui paatoksella positiivisesta ajattelusta, itsensä rakastamisesta, anteeksi annosta ja armosta. Välillä hän esitti kysymyksiä naisen sukupuolielämästä ja jatkoi sitten paatostaan. Nainen oli yrittänyt moneen kertaan keskeyttää ja saada oman äänensä kuuluville. Hän oli alkuun ihmetellyt terapeutin toimintaa ja yrittänyt kysyä hänen taustasitoumuksiaan. Terapeutti ei vastannut hänen kysymyksiinsä eikä antanut mahdollisuutta tuoda julki omaa kokemustaan. Hoitoistunnon tulosta nainen kuvasi haastattelussa seuraavasti: "Istuin siinä, ja mulla semmonen musta pilvi laskeutu päälle, ihan kerta kaikkiaan lamaannuin. Sitten kun minä siitä lähdin pois, niin mulla ei ollu mitään muuta, ku yks ainoo ajatus, että minä tapan itteni. Musta tuntu ihan kauheelta, että minä en kerta kaikkiaan pysty kävelemään kadulla ihmisten seassa, että minä oon semmonen epämuodostunu sekasikiö, että minä en voi kävellä ihmisten joukossa kadulla, et minä meen ja tapan itteni." Nainen kuvasi terapeuttista interventiota aivopesuksi ja henkiseksi raiskaukseksi. Hän koki terapeutin työntäneen omia asenteitaan ja arvojaan itseensä, mikä oli niin tuskallista, että se herätti itsemurhaimpulssin."

      • shy:n koulutus

        Em. tapausselostus ei voi koskea Suomen Hypnoosiyhdistys ry:n kouluttamia suggestoterapeutti shy:itä, koska em. yhdistyksen koulutusperiaatteet ja sisältö sekä toteutus perustuvat hyvään vuorovaikutukseen ja asiakasta arvostavaan yhteistyöhön asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseen, asiakasta kunnioittavalla tavalla.


      • HL-jäseniin
        shy:n koulutus kirjoitti:

        Em. tapausselostus ei voi koskea Suomen Hypnoosiyhdistys ry:n kouluttamia suggestoterapeutti shy:itä, koska em. yhdistyksen koulutusperiaatteet ja sisältö sekä toteutus perustuvat hyvään vuorovaikutukseen ja asiakasta arvostavaan yhteistyöhön asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseen, asiakasta kunnioittavalla tavalla.

        Muutenkin tuo teksti on kuin hieman hihasta vedetty...sääli...koskien tätä palstaa!


      • se koskeekin
        HL-jäseniin kirjoitti:

        Muutenkin tuo teksti on kuin hieman hihasta vedetty...sääli...koskien tätä palstaa!

        jopa kaksoisjäsentä...hah..haa... taitais musta pilvi tulla järjestöjen ylle...tral..tarl traa


      • ketkä, miten???
        shy:n koulutus kirjoitti:

        Em. tapausselostus ei voi koskea Suomen Hypnoosiyhdistys ry:n kouluttamia suggestoterapeutti shy:itä, koska em. yhdistyksen koulutusperiaatteet ja sisältö sekä toteutus perustuvat hyvään vuorovaikutukseen ja asiakasta arvostavaan yhteistyöhön asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseen, asiakasta kunnioittavalla tavalla.

        Väitettiinkö artikkelissa mitään "suggestoterapeutin"" koulutusyhteisöstä?

        Miten mahtaa toimia tällä hetkellä SHY:n eettinen toimikunta, joka vastannee "suggestoterapeutti SHY ;iden" omavalvonnasta. Ketkä ovat sisäisen valvontaelimenne jäsenet? Mikä on eettisen toimikunnan yhteystieto?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe