Kelan kuntoutuksista ja hoitotuista

The Flintstones

Perheessämme on lapsi, joka on nyt 10-vuotias. Virkeä, meneväinen, iloinen ja sosiaalinen. Ainakin toistaiseksi.

Koulun käynnin puolella kaikilla perusosa-alueilla riittää edelleen harjoittelemista. Eli lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen opettelu vaatii valtavasti harjoittelua.

Aikanaan hänellä diagnosoitiin 2,5 vuotiaana vaikea-asteinen puheentuoton ja ymmmärtämisen vaikeus eli dysfasia.

Diagnoosin saamisessa meidät heitettiin ulos terveyskeskuksen eli neuvolan puolelta, kun olimme menneet kysymään puheen viivästymisestä yksityisellä puolella. Syyksi esitettiin terveyskeskuksen tiukat puheterapian resurssit.

No, onneksi oli vakuutus ja saimme yksityisen puolen tutkimusten jälkeen lähetteen Lastenlinnaan tutkimusjaksolle, jonka jälkeen diagnoosi vahvistui.

Sitten alkoi tilanteeseen paremman sopivan päivähoitopaikan ja tarpeelliseksi katsottujen terapioiden hakeminen.

Jo voi helkuta rallaa sitä pompotuksen, kaavakkeiden ja lausuntojen määrää. Niistä voisi kirjoittaa romaanin, mutta se asia miksi kirjoitin tänne on se, että olen huomannut muutaman vuoden ajan, että Kela on tiukentanut terapioiden ja hoitotukien myöntämistä vaikeavammaisuudesta annettujen lakien perusteella.

Eli kun saatte mahdollisesti ensimmäisen hylkäävän Kelan päätöksen, niin pyytäkää aina asianomaisjulkiset käsittelijä- ja asiantuntijana toimineen vakuutuslääkärin merkinnät itsellenne sekä ko.lääkärin erikoisala.

Mikäli Teistä tuntuu, että olette kokeneet vääryyttä, niin kannattaa lähteä valittamaan. Tosin aikaa palaa prosessiin 2-3 vuotta, joten lapsenne akuuttia tilannetta se ei auta.

Näin vastasi Kelan johtaja ko. tilanteeseen Hesarissa 7.12.06:

"Yksittäisen asiakkaan näkökulmasta Kelan hylkäyspäätös tarkoittaa sitä, että hänen kuntoutuksensa järjestämisvastuu kuuluu kansanterveyslain mukaisesti kotikunnalle.

PILVI VANNE
apulaisjohtaja, Kela, Helsingin vakuutuspiiri"

Mutta mitä useampi jaksaa valittaa, niin sitä paremmin lastemme ongelmat aletaan ottaa Kelan sekä kuntien määrärahoissa ja terapeuttien koulutusohjelmien suunnittelussa huomioon.

Korotettu hoitotuki toimi meillä aikanaan tärkeänä kriteerinä taustalla siihen, että lapsemme katsottiin tarvitsevan erityistä tukea päivähoidossa. Vaikkakin lääkärinlausuntoja löytyi vino pino useammalta vuodelta.

Mikäli asioista joutuu valittamaan, niin valitusprosessi tapahtuu pelkästään kirjallisesti.

Kela voi itseoikaista asian valituksenne perusteella, jonka jälkeen asia ohjataan Kelan tarkastuslautakuntaa. Se toimii ensimmäisen asteen sosiaalituomioistuimena ja erikoisuus piilee siinä, että sen ratkaisukokoonpanossa istuvan lääkärijäsenen lausuma salataan Teiltä, koska lääkärinjäsen istuu tuomarivalan velvoittamana ja hänen lausumansa katsotaan kuuluvan neuvottelusalaisuuden piiriin.

Kelan tarkastuslautakunta:
http://www.hare.vn.fi/mKokoonpanonSelailu.asp?h_iID=11177&tVNo=6&sTyp=Selaus

Tämän jälkeen valitusmatka jatkuu vakuutusoikeuteen, jonka tuoreimmat hylkäystilastot ovat musertavaa luettavaa.

Oikeusturvan ajankuva:
http://www.blogilista.fi/info.php?id=8541

Varsinkin hoitotuki- ja vammaistukiasioissa.

Siellä toistuu tuo sama kuvio lääkärinjäsenen lausumien salaamisen suhteen.

Lisää tietoa oikeusturvan yhteisöistä osoitteessa: http://www.oikeusturva.info/

Itse käynnistimme valitusprosessin Kelaa vastaan siitä, kun saimme tähän asti diagnoosien ja oman tarkan selvityksen (12 -sivua) perusteella vaikeavammaisuudesta annettujen lakien perusteella lapsellemme korotettua hoitotukea.

Diagnoosi hänellä on nykyisin F83 monimuotoinen oppimis-ja kehityshäiriö. Eli Lastenlinna on katsonut, ettei yksittäisistä terapioista ole tällä hetkellä hyötyä, koska ongelmat ovat niin laaja-alaisia ja usealle alueelle ulottuvia.

Näin vastasi Kelan virkailija tiedusteluumme hylkäävästä päätöksestä:

"Lapsen hoitotuessa arvoidaan vanhemmille aiheutuvaa rasitusta lapsen hoidosta ja kuntoutuksesta. Lapsenne tilanteessa on muutosta tullut siinä, että aiemmin kaksi kertaa viikossa tapahtuva kuntoutus, johon vanhemmat ovat kuljettaneet on vähentynyt."

"Lapsenne tarvitsee paljon aikuisen tukea ja ohjausta selviytyäkseen päivittäisistä toimista ja siksi hoitotuki on myönnetty. Kuvakkeiden käyttöä ei katsota varsinaisesti puhetta korvaaviksi kommunikaatiovälineiksi, joiden käyttö oikeuttaisi korotettuun hoitotukeen. Valituskirjelmään olisi siis hyvä tuoda esiin vanhemmille aiheutuva lisärasitus."

"Asiantuntijalääkärin erikoistumisala on iho- ja sukupuolitaudit."

Eikä tässä suinkaan kaikki.

Ko. lääkäri olisi myöntänyt edelleen hoitotuen korotettuna, koska lisärasitus on päivätasolla 12-sivuisen selvityksemme ja lääkärinlausuntojen mukaan huomattava.

Vaan pyydettyämme käsittelijä-ja lääkärikansiomerkinnät huomasimme heti, että nyt oli virkailija tehnyt tepposen eli vääntänyt lapsemme tilanteen paperilla paremmaksi kuin se on elävässä elämässä. Eli korotettu hoitotuki muuttui perushoitotueksi.

Kela ei käyttänyt mahdollisuuttaan itseoikaisuun eikä sen tarvitse näköjään tosiasiallisesti perustella päätöksiään.

Lupasin ko. virkailijalle, että mikäli Kelan tarkastuslautakunta tai vakuutusoikeus eivät oikaise päätöstä hyväksemme tai pysty perustelemaan päätöstään tosiasiallisesti, niin tämä juttu menee takuuvarmasti prosessin osalta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Sain lyhyen vastauksen muutaman päivän kuluttua sähköpostilla: "On hienoa, että on tuollaisia vanhempia, jotka jaksavat taistella lapsensa puolesta."

No jokainen ottaa tuon vastauksen tavallaan, mutta varmaa on tämän taistelun vedämme niin sanotusti viimeiseen tappiin.

4

3864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taistoon

      Minulla myös 10-vuotias pojannaskali. Hänellä myös dysfasia todettu 2,5 vuotiaana. Nyt reipas koululainen. Kannattaa olla sinnikäs,kun apua lapselleen hakee. Erityishoitorahaa emme ole saaneet enää vuosiin, mutta muuten apua kyllä.
      Kun yksityiset puheterapiajaksot meinattiin Kelan puolelta vetää ekaluokkalaiselta punakynällä yli sain päätökset muuttumaan. Keskustelin ja pyysin uudestaan arviointia. Rahat puheterapiaan löytyivät! Mikään apu tai kuntoutus ei ole tullut automaattisesti. Jokaisessa vaiheessa (2,5v-10v) on tarvittu äidin erityistä aktiivisuutta.
      Mietityttää, kuinka monella saman ikäisellä dysfaatikolla on huonommat tulevaisuuden näkymät vain sen vuoksi, että vanhemmat eivät ole jaksaneet / älynneet taistella lapsensa puolesta.

    • Dysfaatikon iskä

      Tietoa on monesti vaikeaa saada oikeaan aikaan.

      Laitan tämän esille tähän kohtaa, koska tämä koskettaa monia lapsia ja nuoria.

      * * * * * *

      lähde: http://www.yle.fi/akuutti/

      13.1.2004
      VAIKEA YHTÄLÖ: AISTIHÄIRIÖINEN LAPSI JA KOULU

      Arviolta 10-15 % lapsista kärsii jonkinasteisesta aistihäiriöstä, jotka johtavat kouluvuosina helposti oppimisvaikeuksin, käytöshäiriöihin, itsetunnon vaarantumiseen ja syrjäytymiseen. Nämä lapset hyötyisivät selkeästi erillisistä opetusryhmistä, joissa olisi paljon taito- ja taideaineita ja liikuntaa.

      Akuutti vieraili yhdessä valtion kahdeksasta aistihäiriöisille lapsille ja nuorille tarkoitetussa erityskoulussa eli Jyväskylän Haukkarannan koulussa, joka on entinen kuuromykkäin koulu. Haukkarannassa on nykyisin 140 lasta, joista 2/3 on dysfaatikkoja eli heillä on erityinen kielikyvyn häiriö, mikä tarkoittaa yleensä häiriötä puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä. Näillä lapsilla on ennen Haukkalaan tuloa selkeä diagnoosi. Loput koulun lapsista ovat kuuroja tai kärsivät alentuneesta kuulosta.

      Dysfasia-lapsia on 2-3 prosenttia ikäluokastaan. Kun mukaan lasketaan lievemmät aistihäiriöt, kuten ylivilkkaiden lapsien tarkkaavaisuushäiriö ADHD, lukihäiriöt, dysleksia eli aivoperäinen lukemisvaikeus, autistiset tai Aspergerin oireyhtymästä kärsivät lapset sekä epäselvemmistä aivo-ongelmista kärsivät lapset, alkaa tavallisessa suomalaisessa koululuokassa olla 1-3 ”erityistä oppijaa”, joiden koulutien turvaamiseen ei riitä enää heijastin.

      Haukkarannassa on pantu huolestuneena merkille, että huolimatta lisääntyneestä tiedosta ja toisaalta kasvaneista ongelmista, yrittävät kunnat sinnitellä pienenevillä erityisopetuksen resursseilla omin päin yhä pidempään. Tämä näkyy niin, että Haukkalaan tulee yhä useammin erittäin pahasti koulukelkasta tippuneita, murrosiässä tai sen kynnyksellä lapsia, yleensä poikia. Kunnissa on satsattu suhteellisen hyvin esi- ja alkuopetukseen - siitä eteenpäin toivotaan kaiken menevän omalla painollaan ja vähäisellä tuki- ja erityisopetuksella, mutta eipä menekään:

      -Vaikeudet alkavat tulla esille 4-5 –luokilla, mikä näkyy meillä niin, että 5-7 –luokille on tulossa erittäin huonon lukutaidon omaavia oppilaita. Se mikä eniten ihmetyttää, ovat lähes lukutaidottomat 7-8 –luokkalaiset, kertoo Haukkarannan koulun rehtori Tuula Vähäkainu-Kujanen.

      Haukkarannan opettajat kertovat koskettavia tarinoita lapsista, joiden elämä on ahdistuksen ja häpeän lamaannuttama. Murrosikäinen poika ei yllättäen halua mennä bussilla kaupungille, ja kun asiaan paneudutaan, selviää, että hän ei ymmärrä kellon digitaalisia numeroita. Viisarinäytöstä hän olisi vielä selvinnyt, mutta dysleksia, aivoperäinen lukemisvaikeus estää numeroiden ymmärtämisen.

      Kun lapsi tippuu muun opetuksen kelkasta omassa luokassaan, on se aina vakava kolaus hänen itsetunnolleen. Haukkarantaan saapuvat lapset ovat usein joutuneet kehittämään erilaisia strategioita tilanteista selvitäkseen ja itsetuntonsa rippeitä suojellakseen. Näyttää siltä, että tytöt reagoivat vetäytymällä ja piiloutumalla, pojat useammin reaktiivisesti eli haistattamalla pitkät kaikelle. Kouluvaikeuksista kärsivät nuori on helposti ylimielinen ja välinpitämätön, vaikka sielu huutaa apua ahdistavaan elämäntilanteeseen.

      Aiemmin lapset tulivat yleisemmin Haukkarantaan jo koulutiensä alussa, jolloin omassa ryhmässä ponnistelu suojasi ja kehitti lapsen itsetuntoa ja antoi hänelle realistisemman otteen elämästään.

      Näiden lasten järjenjuoksussa ei ole yleensä mitään vikaa, kyse on aivojen ”sensomotorisen integraation” häiriöstä, joka häiritsee aistien välittämien viestien järkevää tulkintaa. Lapsen huomio kiinnittyy viestin sijaan omiin aistimuksiinsa. Moni aistihäiriöinen lapsi kehittyy jollakin muulla alueella, jos puheperäisen opetuksen seuraaminen onkin vaikeaa. Haukkarannassa saattaa olla 10-vuotias, jonka puhe on 5-vuotiaan tasolla, mutta visuaaliset taidot 15-vuotiaan.

      Yhteiskunnan teknologisoituminen ja koko ajan kasvava ärsyke- ja kuvatulva kuormittaa yhä pahemmin lapsen aisteja ja on osaltaan johtamassa tarpeeseen pohtia poikkeavien oppijoiden aseman turvaamista koko koululaitoksessamme. Muuten on vaara, että meillä on pian keskuudessamme iso joukko aistiensa vuoksi työelämästä syrjäytyneitä aikuisia, joilla ei tämän päivän tylyillä työmarkkinoilla löydy enää tehtävää.

      Oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia ja nuoria lasketaan olevan jo 20-25 %, jolloin mukana on myös muita kuin aistihäiriön vuoksi vaikeuksiiin joutuneita. Jotain kertoo sekin, että erityisopetukseen siirrettyjen oppilaiden määrä on kaksinkertaistunut kahdeksassa vuodessa,1995-vuoden 2,9 prosentista 2002-vuoden 5,7 prosenttiin. Osa-aikaista erityisopetusta sai 2002 tilastojen mukaan joka viides peruskoulun oppilas eli yhteensä 119 500 oppilasta. Mukana laskuissa ovat lyhyetkin erityisopettajan käytöt. Tällä määrällä Suomi johtaa OECD-maita.

      Haukkarannan kokemusten mukaan erityisiä oppijoita auttaisi, jos he voisivat työskennellä omissa ryhmissään rauhalliseen tahtiin ja niin, että koulupäivässä olisi mahdollisimman paljon taito- ja taideaineita sekä liikuntaa.

      SAMAA SUKUA: PUHE JA LIIKE

      Neljä viidestä aistihäiriöisistä lapsesta on myös kömpelö. Motoriset vaikeudet ovat yksilöllisiä ja näkyvät eri lapsilla eri havaintomotoriikan osa-alueilla. Tutkijoita kiinnostaa se, voidaanko kielihäiriöistä lasta auttaa motorisilla harjoituksilla. Näin näyttäisi olevan, vaikka vielä ei ole selkeää tutkimusnäyttöä, että yhteys on suora, jolloin treenaus parantaisi kielen ymmärtämistä ja tuottamista. Sen sijaan epäsuorempi yhteys on ilmiselvä: parantuneet motoriset taidot nostavat lapsen kehotuntoa ja -hallintaa, mikä auttaa keskittymisessä ja muussa oppimiskykyjen mobilisoimisessa. Ja ennen kaikkea lisääntyneet liikunnan taidot nostavat lapsen itsetuntoa.

      - Me on huomattu, että mitä enemmän liikuntaa, sitä enemmän se tukee lapsen kokonaiskehitystä, sanoo toimintaterapeutti Taina Kuittinen Haukkarannan koulusta. Koulussa on kehitetty erityinen motoriikka-rata harjoituksen tueksi. Harjoitusten vaikutus ei ole dramaattinen, mutta tulee vuoden puolentoista kuluessa esille. Usein on kyse juuri itsetunnon kohentumisesta, kun lapsi oppii uuden taidon, vaikkapa hyppäämään näyttämöltä alas.

      Motorisia harjoituksia kannattaisi tehdä jo tarha-vaiheessa, koska silloin lapset ovat vastaanottavaisimmillaan, onhan lapsen kehitys seitsemänteen ikävuoteen asti sensomotorista, mikä tarkoittaa sitä, että lapsi tulee leikin ja liikkeen avulla tietoiseksi kehostaan ja ympäristöstään. Kielen haltuunotto tapahtuu näihin aikoihin paljolti motorista tietä: kielessä ja liikkeessä on samanlaista sarjallisuutta ja rytmisyyttä, mikä tuottaa aistihäiriöiselle lapselle ongelmia.

      TAIDE- JA TAITOAINEET: MINÄ OSAAN!

      Oppimisvaikeuksissa olevan lapsen itsetunto vaatii vahvistusta. Tässä tulevat kädentaidot ja taideaineet liikunnan lisäksi avuksi. Haukkarannan koulussa puhutaan ”puukkoterapiasta”, mikä tarkoittaa sitä, että ylä-asteen pojat tekevät itse puukon käsityötunneilla eli takovat terän ja valmistavat helan, kahvan ja tupen. Erityisopettajat Jarmo Raitanen ja Mikko Niskala ovat huomanneet käsityötunnit ja konkreettisten töiden tekemisen elintärkeäksi henkireiäksi, joka kannattaisi ottaa kaikessa kouluopetuksessa huomioon

      - Jos oppilaalla on aistihäiriöitä, ne vain korostuvat, kun pitää istua tunti toisensa perään suuressa luokassa kuuntelemassa. Kun lisätään taito- ja taideaineita ja liikuntaa, se näkyy heti positiivisesti näiden oppilaiden koulunkäynnissä, kertoo Jarmo Raitanen, joka työskenteli ennen Haukkarannan erityiskoulua tavallisen koulun luokanopettajana.

      - Monet lapset eivät osaa ilmaista itseään riittävästi muuta kuin kädentaitojen ja tuotosten avulla. Käden tuotokset tuovat esiin syvää identiteettiä ja rakentavat siten lapsen minäkuvaa. Ne antavat oivalluksen: minä osaan! kertoo puolestaan Mikko Niskala. Hän sanoo väliin opettavansa matematiikka suoraan käsityötunnilla, koska näin voidaan hyödyntää suoraan rentoa ja luokkahuonetta parempaa tunnelmaa.

      Suomenkielen sana ”käsittää” tulee kädestä. Tämän oivalsi jo kansankoulumme isä Uno Cygnaeus, joka halusi kouluun paljon käsityötä. - Ei ole sattumaa, että kättä vastaava aivojen alue on suuri. Kulttuurimme on selvinnyt käden varassa vuosituhansia. Nyt tuntuu, että emme ruoki tarpeeksi aivojen tätä aluetta, miettii Mikko Niskala.

      - Ihmisarvo on muutakin kuin akateemista osaamista. Meidän pojista tulee taitavia ammattilaisia. Ja kun täällä käsityötunnilla ensin onnistutaan, on paljon mukavampi siirtyä lukuaineiden pariin, sanoo Jarmo Raitanen. Hän kertoo, että Haukkalassa pyritään löytämään jokaiselle oppilaalle joku vahva alue, jota hyödyntämällä lähdetään rakentamaan itsetuntoa. Kun lapsi onnistuu jollakin alueella, lukuaineissa ”epäonnistuminen” ei ole enää niin musertavaa. Suhteellisuudentaju kasvaa ja lapsi voi suojella minuuttaan hyvillä kokemuksilla ja oppimillaan taidoilla.

      Samalla tavalla vaikuttaa taide. Haukkalan käytävillä näkyy ällistyttävän hienoja maalauksia ja mosaiikkitöitä. Näilläkin tunneilla periaate on sama kuin käsityössä: tehdään loppuun asti ja työ pannaan näytteille. Työllä on käyttöä, se on hyödyllinen kuten tekijänsäkin. Tekniikoiden valintaan kiinnitetään huomiota, jotta em. tavoitteet toteutuisivat.

      Myös tanssi ja näyttämötaiteet auttavat lasta. Ne houkuttelevat häntä esiin ja ilmaisemaan itseään, ehkä ensimmäistä kertaa vahvan häpeäkerroksen alta.

      Toimittaja: JAAKKO LUOMA

      Lisää tietoa:

      -Ayres: `Kun lapsi ei opi leikkimään`.
      -Siiskonen ym: `Joko se puhuu`.
      -Ahonen ym: `Sanat sekaisin`.
      -Afasia-lehti1/2001.
      -Toimintaterapia-lehti 3/2000 ja 2/2001.
      -Suomen psykomotoriikkayhdistyksen kotisivut.
      -Erityisopetuksen verkkolehti: www.tornio.fi/eve/tilasto02.htm
      -Oppimisvaikeuksista tietoa: www.kuntoutussaatio.fi/terttu/oppimisvaikeudet/

      www.haukkaranta.fi

      • Peku S.

        Toivottavasti näissä monissa yhteiskuntamme säästötoimenpiteissä ei tule sellaista tilannetta, että ne todellisuudessa aiheuttavat tulevaisuudessa yhteiskunnallemme kasvavia kustannuksia.

        Syrjääntymisen riski on aina olemassa, jos koulunkäynti rupeaa tökkimään ja motivaatio häviää siihen.

        Oman 8-vee dysfaatikomme ominaisuuksista löytyy myös piirteitä ADHD:stä ja autismista. Voimaa ja energiaa on jo kuin pienessä kylässä.

        Vaikeuksia tuottaa koulunkäynnin suhteen erityisesti se, jos avustajat ja opettajat vaihtuvat koko ajan.

        * * * * * * * *

        Helsingin Sanomat 29.1.2007 – MIELIPIDE

        Autististen lasten avustajatilanne heikkenee Helsingin säästöillä

        Helsinki on toteuttanut ja toteuttamassa säästötoimia, jotka heikentävät autististen lasten mahdollisuutta saada pätevää avustaja-apua.

        Autismiin liittyviä tyypillisiä ongelmia ovat heikko oman toiminnan ohjaus, heikko keskittymiskyky sekä normaalien sosiaalisten taitojen puuttuminen.

        Näiden ongelmien takia moni autistinen lapsi ei pysty opettelemaan edes arjen perustaitoja normaalin lapsen tavoin matkimalla ja leikkien, saati sitten lukemista tai matematiikkaa.

        Näin ollen kokeneen avustajan rauhallisessa ympäristössä antama (erityisopettajan ohjaama) opetus on näille lapsille korvaamatonta.

        Oikeastaan koko avustaja-termi on autismiluokassa harhaanjohtava: tehtävät käsittävät monia vaativia avustus-, opetus- ja kasvatustehtäviä.

        Varsinaisia henkilökohtaisia avustajia Helsinki ei autistisille lapsille enää juurikaan myönnä, mikäli lapsi ei ole muutoin vaikeavammainen – vaikka juuri tuen tarpeen suhteen monet autistiset lapset pitäisikin rinnastaa vaikeavammaisiin.

        Koulunkäyntiavustajien työsuhteita on pätkätyökeskustelun seurauksena vakinaistettu. Samalla kuitenkin uusien työsopimusten ehtoja on heikennetty niin, että ne käytännössä vastaavat osa-aikaisten ehtoja.

        Avustajien viikkotuntimääriä on leikattu 38,25:sta 26:een. Aloittavalla avustajalla 26 viikkotuntia tarkoittaa käytännössä hieman yli tuhannen euron kuukausipalkkaa.

        Lisäksi sopimuksiin on lisätty "kesäkeskeytys"-ehto, joka käytännössä tarkoittaa palkatonta lomakuukautta ilman lomautukseen kuuluvaa sosiaaliturvaa. Tämä lienee lakiteknisesti mahdollistettu antamalla avustajille mahdollisuus itse hakea täksi ajaksi muita kaupungin töitä. Kyseenalaista on, onko ainakaan ehdon piirissä olevien määrän kasvaessa kaikille tarjolla koulutusta vastaavia tehtäviä.

        Koulunkäyntiavustajien määrää luokissa aiotaan mitä ilmeisimmin pienentää. Tällä hetkellä autismiluokkien avustajatilanne on Helsingissä kohtalainen: avustajia on useissa luokissa minimivaatimuksiin verraten yksi "liikaa".

        Opetusviraston "avustajaresurssien mitoituksen uudelleenarvioinnille" on vaikea nähdä muuta tavoitetta kuin avustajien määrän vähentäminen.

        Samalla jo kuusivuotiaat autistiset lapset on päätetty siirtää päivähoidon piiristä kouluihin, eli eniten jatkuvaa tukea vaativien oppilaiden määrä tulee lisääntymään.

        Sosiaalitoimen palveluksessa olevat iltapäivätoiminnan ohjaajat jatkavat lapsen kuntoutusta koulupäivän jälkeen. Käytännössä useimmissa kouluissa osa ohjaajista tekee myös koulunkäyntiavustajien tehtäviä, jolloin he pystyvät suoraan jatkamaan koulupäivän jälkeen lapselle hyödyllisiä harjoituksia.

        Sosiaalitoimi pyrkii tulkitsemaan uudelleen lain vaatimusta "ammattitaitoisesta ja tehtävään soveltuvasta henkilöstä" niin, että viranhaltijoiden ammattinimikkeitä voitaisiin muuttaa ja palkkausta tätä kautta heikentää sekä palkata jatkossa heikommin koulutettuja ihmisiä.

        Edellä kuvatut säästötoimet eivät yksittäisinä toimenpiteinä kenties tunnu merkittäviltä. Yhdessä ne kuitenkin muodostavat kehityssuunnan, joka Helsingin poliittisten päättäjien tulisi korjata.

        Säästötoimenpiteet johtavat tilanteeseen, jossa vakituisia, pitkäaikaisia, ammattitaitoisia avustajia ja ohjaajia on muutaman vuoden kuluttua erittäin vaikeaa saada: ammatista tulee erilaisen tilapäistyövoiman läpikulkupaikka.

        Jokainen tunti jonka lapset saavat vähemmän tai heikommin koulutettua avustaja-apua lisää näiden lasten tarvetta yhteiskunnan maksamaan tukeen koko aikuisiän ajan.

        Tämä ei voi olla järkevää säästämistä. Se tulee myös – työntekijöiden jatkuvasti vaihtuessa – aiheuttamaan merkittäviä käytännön ongelmia toimintaa johtaville.

        RIITTA MYLLYMÄKI
        puheenjohtaja

        JARI ERONEN
        varapuheenjohtaja

        KIRSIMARJA VAHEVAARA
        hallituksen jäsen
        Helsingin Autismi- ja Aspergeryhdistys


    • Marke T.

      Huh, huh. Melkoisia juttuja. Toivon, että vuonna 2010 ongelmat ovat poistuneet.

      Aina vaalien alla lasten, nuorten, opiskelijoiden, työssäkäyvien, työttömien, vammaisten, sairaiden ja vanhusten asiat ovat paljon esillä. Mkä on sitten todellisuus?

      Heränneiden puolueen toivon kasvattavan osuus roimasti.

      Yksi uusi erittäin lupaava yrittäjä löytyy osoitteessa http://vaaliliitto.fi/

      He toivovat kaikkien apua 5000 kannattajakortin tavoitteen saavuttamisessa. Tutustukaa rauhassa ja antakaa sanan levitä. Jututin pari heidän aktiivia ja heillä on lasten ja nuorten elämän alueista todella hyvää tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe