Kalliotonttia ollan katasottu ja kiinnostaa että tehdäänkö kalliotontille pääsääntöisesti nykyään tuulettavia alapohjia. Onko tähän jokin syy vai onko minulle vain sattunut tulemaan vastaan näitä tuulettavan alapohjan ratkaisuja. Vai johtuuko siitä että kalliorakentajat on sellaisia täydellisyyden tavoittelijoita että päädytään tuohon perinteisempää ja varmempaan tuulettavaan rakenteeseen.
Niin ja onhan kalliotontillakin radon riski yhtäläinen?
Tuulettava vai maavarainen
9
1206
Vastaukset
- vaan siihen
pitää tehdä kunnon kellari ilman loumimalla tehtyä vesikuoppaa. Valut suoraan kallioon
- ymmärrä
Kellari, mutta ei louhimista? Kellarihan tarkoittaa yleensä jotain maan sisään tai kallioon tehtyä kerrosta? Eli miten voin tehdä kalliolle kellarin louhimatta. Niin ja jos teen ensimäisen kerroksen valut suoraan kallioon niin sehän tarkoittaa juuri maanvaraista laattaa eli tuota jälkimäistä vaihtoehtoa. Toinen vaihtoehto oli tuulettava alapohja jolloin voi myös tehdä sen toisen kerroksen sihen päälle eikä toinen kerros ole mielestäni lainakaan riippuvainen siitä että onko ensimäisen kerroksen perustus maanvarainen vai tuulettava. Itse olen ajatellut että tuulettava alapohja olisi parempi ratkaisu. Ei olisi ainakaan radon ongelmaa. Myös kosteusongelmat torjuttaisiin ja eikä lvi-tekniikkaa tarvitsisi samalla tavalla valun sisään silloin laittaa.
Eli en nyt ihan ymmärtänyt että mitä tarkoitit? - niin kellarin
ymmärrä kirjoitti:
Kellari, mutta ei louhimista? Kellarihan tarkoittaa yleensä jotain maan sisään tai kallioon tehtyä kerrosta? Eli miten voin tehdä kalliolle kellarin louhimatta. Niin ja jos teen ensimäisen kerroksen valut suoraan kallioon niin sehän tarkoittaa juuri maanvaraista laattaa eli tuota jälkimäistä vaihtoehtoa. Toinen vaihtoehto oli tuulettava alapohja jolloin voi myös tehdä sen toisen kerroksen sihen päälle eikä toinen kerros ole mielestäni lainakaan riippuvainen siitä että onko ensimäisen kerroksen perustus maanvarainen vai tuulettava. Itse olen ajatellut että tuulettava alapohja olisi parempi ratkaisu. Ei olisi ainakaan radon ongelmaa. Myös kosteusongelmat torjuttaisiin ja eikä lvi-tekniikkaa tarvitsisi samalla tavalla valun sisään silloin laittaa.
Eli en nyt ihan ymmärtänyt että mitä tarkoitit?saa tehdä kokonaan tai osittain määnpäällisenä ja jos rakennuksen korkeutta ei ole rajoitettu niin maanpäällinen kellari sopii siihen kalliolle aivan varmasti.
Lattioita ei valeta kellarissakaan kallioon vaan alle tulee sepelikerrokset raadonputkineen ja eristeet jne. Eli täysin asuttavaa tilaa ilman rakennusoikeuden tarvetta.
Tästä syytä niitä ei mainosteta eikä suunnitella ja pätevistä kellarisuunnittelijoistakin on pientä pulaa. Harva ymmärtää hyödyntää kellareiden edut kokonaan. - minulla on
niin kellarin kirjoitti:
saa tehdä kokonaan tai osittain määnpäällisenä ja jos rakennuksen korkeutta ei ole rajoitettu niin maanpäällinen kellari sopii siihen kalliolle aivan varmasti.
Lattioita ei valeta kellarissakaan kallioon vaan alle tulee sepelikerrokset raadonputkineen ja eristeet jne. Eli täysin asuttavaa tilaa ilman rakennusoikeuden tarvetta.
Tästä syytä niitä ei mainosteta eikä suunnitella ja pätevistä kellarisuunnittelijoistakin on pientä pulaa. Harva ymmärtää hyödyntää kellareiden edut kokonaan.No mikä siitä ensimäisestä kerroksesta sitten tekee kellarin. Jos tekee kaksikerroksisen talon kalliolle niin tuksin se ihan niinkään menee että itse määrittää vain että tämä minun ekakerros on sitten kellaria? Pitääkö olla huonommin eristetty, matalampaa tai jotain muuta?
- kellarisuunnittelija väit.
minulla on kirjoitti:
No mikä siitä ensimäisestä kerroksesta sitten tekee kellarin. Jos tekee kaksikerroksisen talon kalliolle niin tuksin se ihan niinkään menee että itse määrittää vain että tämä minun ekakerros on sitten kellaria? Pitääkö olla huonommin eristetty, matalampaa tai jotain muuta?
määräykset ja kaavoittaja sallii maanpäällisen kellarin tai ei.
Pääkaupunkiseudulla on kaavoja joissa saa tehdä maanpäällisen kellarin ja se ei vie rakennusoikeutta kun asiat oikein hoidetaan.
Tontti maksaa vaikka 120000 euroa ja siinä on 150 neliötä rakennusoikeutta. Sen saa tuplata kellarilla eli saat rakentaa 150 150 neliötä kun tuntee määräykset.
Paljon on tehty niinkin että tilataan 150 neliön talopaketti ja rakennesuunnittelija (kellareihin perehtynyt) piirtää alle 150 neliön kellariperustuksen.
Kellarit tehdään vaikka leveimmistä eristeharkoita mitä löytyy, korkeutta ei ole rajoitettu paitsi joskus talon kokonaiskorkeus, mutta alaspäin joustaa vaikka 5 m.
Ikkunoina on usein matalat katonrajassa, suuriakin näkee joskus ja ovet saa olla vaikka lasia.
Maanpäällisen kellarin tekeminen kalliolle ilman louhimista on siis vain kaavasta kiinni.
Ja sopivat perustukset kalliolla muodostaa kellaritilaa tapauskohtaisesti sanoi kaava mitä tahansa.
Uskoakseni kaavoittaja ei ole määrännyt missään taloa niin matalaksi että kallio olisi pakko louhia pois tai tehdä talolle kuoppa. - kallarikaavasta
minulla on kirjoitti:
No mikä siitä ensimäisestä kerroksesta sitten tekee kellarin. Jos tekee kaksikerroksisen talon kalliolle niin tuksin se ihan niinkään menee että itse määrittää vain että tämä minun ekakerros on sitten kellaria? Pitääkö olla huonommin eristetty, matalampaa tai jotain muuta?
Kiinteistömaailman mainoslehti Tammikuu 2007, juuri nyt myynnissä kellaritontti, Vantaa, Ruskeasanta, kohde no: 130284.
Siinä taidetaan jo ulosmitata maanpäällisen kellarin rakennusoikeutta hinnassa? - myydään
minulla on kirjoitti:
esimerkki Kiinteistömaailma kohde 127965, myynissä Jakomäessä 85 85 neliötä, 259000 euroa.
Siinä otetaan kellarista rahat pois. Eikös se ole käytännössä ilmainen jos maksaa itse itsensä ja tuottaa jopa voittoa? - verokarhua pelkäävä
myydään kirjoitti:
esimerkki Kiinteistömaailma kohde 127965, myynissä Jakomäessä 85 85 neliötä, 259000 euroa.
Siinä otetaan kellarista rahat pois. Eikös se ole käytännössä ilmainen jos maksaa itse itsensä ja tuottaa jopa voittoa?Mutta verot siitä menee kuitenkin siitä kellarista. Kyse tässä on kaavoittamattomasta haja-astutusalueen usean hehtaarin maa-alueesta jossa tuo kaavailemani kalliotontti. Niin uskon että rakennusluvan saan kaksikerroksisellekin rakennukselle on se sitten kellaria se ensimäinen kerros tai ei. Ja veroihin ei tuo ilmeisesti muutosta enttä onko ensimäinen kerros kellaria vai ei jos kellarikerroksesta tekee kuitenkin asuintilaa eikä jätä viimeistelemättömäksi oikeaksi kellariksi.
Kellaria ei taida saada tehdä tuulettavalla alapohjalla ja siksi näiden kommenttien mukaan pitäisi tehdä maanvarainen laatta ensimäiseen kerrokseen, mutta kun ei ole tarvetta kiertää rakennusoikeuksia niin voin tehdä ihan hyvin myös sen tuulettavan alapohjan, jos sitä kuitenkin pidetään rakennusteknisesti parempana vaihtoehtona. - kiinteistöverossa
verokarhua pelkäävä kirjoitti:
Mutta verot siitä menee kuitenkin siitä kellarista. Kyse tässä on kaavoittamattomasta haja-astutusalueen usean hehtaarin maa-alueesta jossa tuo kaavailemani kalliotontti. Niin uskon että rakennusluvan saan kaksikerroksisellekin rakennukselle on se sitten kellaria se ensimäinen kerros tai ei. Ja veroihin ei tuo ilmeisesti muutosta enttä onko ensimäinen kerros kellaria vai ei jos kellarikerroksesta tekee kuitenkin asuintilaa eikä jätä viimeistelemättömäksi oikeaksi kellariksi.
Kellaria ei taida saada tehdä tuulettavalla alapohjalla ja siksi näiden kommenttien mukaan pitäisi tehdä maanvarainen laatta ensimäiseen kerrokseen, mutta kun ei ole tarvetta kiertää rakennusoikeuksia niin voin tehdä ihan hyvin myös sen tuulettavan alapohjan, jos sitä kuitenkin pidetään rakennusteknisesti parempana vaihtoehtona.säästä rakennuksen osalta mutta kaava-alueilla säästöä tulee tontin kiinteistöverossa, pärjäähän pienemmällä tontilla kun tekee asuttavan kellarin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2004746Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2093462Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1212952Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1562932Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis442860Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat132317Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos522308Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien742213Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu552035En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132005