Mikä on oikea uskonto ?
Kaikki ytimeltään rakkautta ja myötätuntoa opettavat. Siis kaikki suuret uskonnot, kuten kristinusko, islam, hindulaisuus ja buddhalaisuus. Turhia rönsyjä niihin on aikojen saatossa tullut, mutta ydin on sama.
Miksi uskonnoissa 'vähätellään' viisautta ?
"Jumalan valtakunta levitetään maan päälle, ettekä te sitä näe". Jumalan valtakunta = valaistuminen, ei siis mikään tietty paikka. Sinne päästään rakkauden ja myötätunnon kehittämisen kautta. Loogisella päättelyllä sitä ei löydä. Samoin vertaukset pääsystä Jumalan valtakuntaan viittaavat valaistumiseen.
Miksi maailmassa on kärsimystä ?
Maailma on itse luomamme harha. Siten myös dualismi, hyvä ja paha, on harhaa. Elämän tarkoitus on tämän harhan tajuaminen ja siitä vapautuminen.
----
Ketään/mitään ei tarvitse palvoa tai pelätä. Riittää kun kehittää itsessään olevaa rakkautta ja myötätuntoa. Ei luulisi olevan huono ohje kenenkään mielestä ?
kolme vastausta ateisteille
22
885
Vastaukset
- Nasse.
vai mitä tohon pitäisi todeta? Ensin selitellään kaikenlaisia syitä ja seurauksia joilla perustellaan jotakin. Lopuksi tempaistaan matto pois alta ja todetaan että nuo ovat itse luotuja harhoja.
Krisseleissä on hupaisaa miten he saavat selitettyä täysin ristiriitaisen ja ilman logiikkaa olevan mytologian järkeväksi mutta ei ole helppoa näillä itse luoduilla jumaluuksillakaan. Nekin tuntuvat menevät solmuun hyvin helposti jo alkumetreillä. mitään kehitettävää ilman Jeesusta. Me rakastamme, koska hän rakasti ensin meitä. Ihmisessä itsessään ei ole mitään hyvää. Ilman Jumalan antamaa eläväksi tekevää henkeä, ihminen on pelkkää tomua...Koeta siinä sitten valaistua....
- Valkoparta
Jumalan antama eläväksi tekevä henki on kaikissa ja kaikessa. Ei Jumala ole pihtari ;-)
Valkoparta kirjoitti:
Jumalan antama eläväksi tekevä henki on kaikissa ja kaikessa. Ei Jumala ole pihtari ;-)
täydellinen rakkaus ei pihtaa mitään :)
- Agneisti
Harmi vaan että nuo rakkautta edistävät aatteet kääntyvät useimmiten itsään vastaan, ja silloin ei enään kannateta rakkautta ja myötätuntoa vaan ihan jotain muuta.
- Atte Ateisti
Legendaarisen 1970-luvun KISS-yhtyeen sanoin:
"I was made for lovin you babe
You were made for loving me"
:) :) :D
Lähdenpä tästä taas "jumalanpalvelukseen". Skippailen radiokanavilla...- Agneisti
GOD GAVE ROCK N' ROLL TO YOU!!!!!!!!
- Kiss
Siis mä uskon pyhään kolminaamaiseen Isäpoikaan, joka sihisi Pyhästä järvestä ja antaa meille iankakkisen asuntolainan. Eimen!
- Sive Lee
Palvoa ketään tässä maailmassa ei tarvite, mutta pelko on ihmiselle luontainen tunne. Esimerkiksi jos auto lähtee tumpuista tiukkaa vesiliitoon niin aika ylineutraali munkki saa olla jos sen pelkäämättä kestää ja vielä tyytyväinen virne naamalla.
Fakta on että kun kuolema tulee niin ihan sama hymyileekö sitä tyynesti, rukoileeko apua tai vaikka huutaa äitiään niin jokatapauksessa kuolet.
Miksi ihmeessä uskonnoissa vähätellään pelkoa ja tarvittaessa rinnastetaan se uskonpuutteeseen tai pelkuruuteen. Pelko ja pelkuruus on aivan eri asia, ainakin minun maailmassani.
Onko muka pyhillä munkeilla muka myötätuntoa katsoa kun viattomia naisia ja lapsia sivalletaa suoliksi, itse vain ollaan neutraalilla asenteella ja hyväksytään oma/muiden kohtalo? Minun mielestäni se ei ole myötätuntoa.
Hyvä ja paha ei ole harhaa myöskään mielestäni. Mielestäni esimerkiksi insesti ja raiskaaminen on pahaa, eikä mitään harhaa. Avunanto omasta vapaasta tahdosta ilman takaisinvaadetta on esimerkiksi hyvää.
Miksi ihmeessä elämän pyörästä pääsee muuten vasta pois kun ymmärtää kaiken olevan harhaa? Mikä ihmeen vapautuminen tämän ymmärtämisestä seuraa? Noh minä en olekaan valaistunut joten en voikaa ymmärtää.- että.
että tuo harha on juuri se että emme näe sitä 'pahaa' itsessämme vaan aina ulkopuolellame.
Sen näkeminen muuttaa meidät ja se on kaikki mitä voimme tehdä. Ainoastaan muuttumalla itse maailma muuttuu.
Tämän näkeminen antaa rakkaudelle ja myötätunnolle mahdollisuuden vaikutta meissä ja sitä myöten ympäristöönömme. - Valkoparta
"Palvoa ketään tässä maailmassa ei tarvite, mutta pelko on ihmiselle luontainen tunne."
Jumalanpelkoa tarkoitin. Silti ihmisessä on monia pelkoja, jotka estävät ihmistä olemaan rakastava ja myötätuntoinen. Niistä pitäisi pyriä eroon, sen sijaan, että pitää niitä luonnollisina.
"Fakta on että kun kuolema tulee niin ihan sama hymyileekö sitä tyynesti, rukoileeko apua tai vaikka huutaa äitiään niin jokatapauksessa kuolet."
Niin kuolet, mitä sitten ?
"Onko muka pyhillä munkeilla muka myötätuntoa katsoa kun viattomia naisia ja lapsia sivalletaa suoliksi"
Ei ole. Mutta valaistuneilla on kykyä toimia tilanteessa niin, että se ei lisää kärsimystä vaan vähentää sitä. Munkit eivät esimerkiksi olisi aloittaneet terrorismin vastaista sotaa. Me tavalliset ihmiset toimimme yleensä tuollaisissa tilanteissa taitamattomasti.
"Hyvä ja paha ei ole harhaa myöskään mielestäni."
Buddalaisuuden mukaan 'minä olen raiskattu ja minä olen myöskin raiskaaja'. - Sive Lee
että. kirjoitti:
että tuo harha on juuri se että emme näe sitä 'pahaa' itsessämme vaan aina ulkopuolellame.
Sen näkeminen muuttaa meidät ja se on kaikki mitä voimme tehdä. Ainoastaan muuttumalla itse maailma muuttuu.
Tämän näkeminen antaa rakkaudelle ja myötätunnolle mahdollisuuden vaikutta meissä ja sitä myöten ympäristöönömme.Jos minä muutun niin sillä ei ole mitään merkitystä maailman kannalta.
Ikävä kyllä kasvihuoneilmiön eteneminen ei lopu vaikka minä rupeasin kierrättämään ja esimerkkinä muutkin alkaisivat kierrättämään kotitalousjätettä. Vain 5 % maapallon kaikista saasteista tulee yksityistalouksista.
En usko siihen illuusioon että muuttamalla itseäni voisin pelastaa kaikki maailman nälkäiset lapset, syöpäpotilaat ja muuttaa kuraveden juomakelpoiseksi.
Ei se vain mene niin. - Sive Lee
Valkoparta kirjoitti:
"Palvoa ketään tässä maailmassa ei tarvite, mutta pelko on ihmiselle luontainen tunne."
Jumalanpelkoa tarkoitin. Silti ihmisessä on monia pelkoja, jotka estävät ihmistä olemaan rakastava ja myötätuntoinen. Niistä pitäisi pyriä eroon, sen sijaan, että pitää niitä luonnollisina.
"Fakta on että kun kuolema tulee niin ihan sama hymyileekö sitä tyynesti, rukoileeko apua tai vaikka huutaa äitiään niin jokatapauksessa kuolet."
Niin kuolet, mitä sitten ?
"Onko muka pyhillä munkeilla muka myötätuntoa katsoa kun viattomia naisia ja lapsia sivalletaa suoliksi"
Ei ole. Mutta valaistuneilla on kykyä toimia tilanteessa niin, että se ei lisää kärsimystä vaan vähentää sitä. Munkit eivät esimerkiksi olisi aloittaneet terrorismin vastaista sotaa. Me tavalliset ihmiset toimimme yleensä tuollaisissa tilanteissa taitamattomasti.
"Hyvä ja paha ei ole harhaa myöskään mielestäni."
Buddalaisuuden mukaan 'minä olen raiskattu ja minä olen myöskin raiskaaja'."Ei ole. Mutta valaistuneilla on kykyä toimia tilanteessa niin, että se ei lisää kärsimystä vaan vähentää sitä. Munkit eivät esimerkiksi olisi aloittaneet terrorismin vastaista sotaa. Me tavalliset ihmiset toimimme yleensä tuollaisissa tilanteissa taitamattomasti."
Ei edellisessä esimerkissäsi mitään kärsimystä vähennetä, vaan ei välitetä siitä. Ei se munkin virne naamalla poista ikävää tunnettä kun katselee ilkeä setä sivaltaa sapelilla oman lapsen kahtia. Pikemminkin saattaisi ällöttää hieman.
Munkeilla ei edes oli mahdollisuuksia terroristien vastaisessa sodassa, edes teoreettisesti. Ei sitä kourallinen chaolinmunkkeja jollain Jet Liin katu-uskottavuudella teroja vedä pataan.
Me tavalliset ihmisetkin toimimme kriisitilanteissa ja sodissa suurin osa seuraavilla tavoilla:
1. tönötämme suu auki kykenemättä tekemään mitään
2. juoksemme karkuun
3. toimimme tilanteen edellyttämällä tavalla mikä mahdollistaa mahdollisimman monen ihmisen pelastumisen.
Prosentit ovat jotakuin tasan näiden kolmen kesken, riippuen tutkimuksesta.
Henkilökohtaisesti olen parissa kriisitilanteessa huomannut että hittiäkin saanut ihminen kyllä auttaa muita, ainakin pienellä tönäisyllä. Sitten kun tilanne ohi niin saattaa tulla shokki tai kipuja. Kun on pakko toimia niin on pakko toimia, varsinkin jos on oma henki kyseessä. - 'että.'
Sive Lee kirjoitti:
Jos minä muutun niin sillä ei ole mitään merkitystä maailman kannalta.
Ikävä kyllä kasvihuoneilmiön eteneminen ei lopu vaikka minä rupeasin kierrättämään ja esimerkkinä muutkin alkaisivat kierrättämään kotitalousjätettä. Vain 5 % maapallon kaikista saasteista tulee yksityistalouksista.
En usko siihen illuusioon että muuttamalla itseäni voisin pelastaa kaikki maailman nälkäiset lapset, syöpäpotilaat ja muuttaa kuraveden juomakelpoiseksi.
Ei se vain mene niin.mutta pysyn silti kannassani.
"Jos minä muutun niin sillä ei ole mitään merkitystä maailman kannalta."
Tässä tämä vaikeus onkin koska katsomme että maailma olisi jotakin meidän ulkopuolella olevaa. Muutos alkaa aina itsestä.
"Ikävä kyllä kasvihuoneilmiön eteneminen ei lopu vaikka minä rupeasin kierrättämään ja esimerkkinä muutkin alkaisivat kierrättämään kotitalousjätettä. Vain 5 % maapallon kaikista saasteista tulee yksityistalouksista."
Koko ajatus luonnon pelastamiseksi on lähtenyt yhden tai muutaman ihmisen ajatuksesta kun he ovat nähneet mihin tämä meno johtaa. He ovat nähneet vaaran ja tekevät kaikkensa tuomalla sen esille. He siis näkivät mihin tämä meno johtaa ja näkivät välttämättömäksi yrittää muuttaa asioita toiseen suuntaan.
Näetkö että heidän oli ensin muutettava omat ajatuksensa eli itsensä muuten he eivät olisi puhuneet asiasta ja yrittäneet vaikuttaa muihinkin. Jos he eivät olisi muuttuneet niin asiasta ei puhuttaisi mitään.
"En usko siihen illuusioon että muuttamalla itseäni voisin pelastaa kaikki maailman nälkäiset lapset, syöpäpotilaat ja muuttaa kuraveden juomakelpoiseksi."
Tämä kuvastaa hyvin sitä käsitystä että et oikein ole ajatellut mitä muuttuminen tarkoittaa. Jo se että huomaa hädän ja yrittää mahdollisuuksien mukaan tehdä sen mikä on mahdollista vaikka vain keräämällä varoja kehitystyöhön.
Huomaatko että muuttuminen nimenomaan tarkoittaa toimimista sen asian eteen jota pitää tärkeänä. Ei tietenkään yksi ihminen riitä muttamaan koko maailmaa mutta muutakaan et voi. Oma muuttumisella on vaikutus ympäristöösi sillä tulet toimimaan näkemyksesi mukaan.
Olet varmaan kuullut vertauksen sinapinseimenestä joka kasvaa puuksi. Se tarkoittaa mielestäni juuri sitä että pienestä ajatuksesta/oivalluksesta kasvaa jotakin merkittävää joka vaikuttaa hyvin moneen suuntaan. Esim. Henri Dunant:in ajatuksesta on kehittynyt Punainen Risti organisaatio.
Tätä paremmin en ajatustani voi selittää mutta olen aivan varma että sinä pystyt paljon enempään kuin uskotkaan. - 'että.'
Sive Lee kirjoitti:
"Ei ole. Mutta valaistuneilla on kykyä toimia tilanteessa niin, että se ei lisää kärsimystä vaan vähentää sitä. Munkit eivät esimerkiksi olisi aloittaneet terrorismin vastaista sotaa. Me tavalliset ihmiset toimimme yleensä tuollaisissa tilanteissa taitamattomasti."
Ei edellisessä esimerkissäsi mitään kärsimystä vähennetä, vaan ei välitetä siitä. Ei se munkin virne naamalla poista ikävää tunnettä kun katselee ilkeä setä sivaltaa sapelilla oman lapsen kahtia. Pikemminkin saattaisi ällöttää hieman.
Munkeilla ei edes oli mahdollisuuksia terroristien vastaisessa sodassa, edes teoreettisesti. Ei sitä kourallinen chaolinmunkkeja jollain Jet Liin katu-uskottavuudella teroja vedä pataan.
Me tavalliset ihmisetkin toimimme kriisitilanteissa ja sodissa suurin osa seuraavilla tavoilla:
2. juoksemme karkuun
3. toimimme tilanteen edellyttämällä tavalla mikä mahdollistaa mahdollisimman monen ihmisen pelastumisen.
Henkilökohtaisesti olen parissa kriisitilanteessa huomannut että hittiäkin saanut ihminen kyllä auttaa muita, ainakin pienellä tönäisyllä. Sitten kun tilanne ohi niin saattaa tulla shokki tai kipuja. Kun on pakko toimia niin on pakko toimia, varsinkin jos on oma henki kyseessä."Me tavalliset ihmisetkin toimimme kriisitilanteissa ja sodissa suurin osa seuraavilla tavoilla:"
Olen jokseenkin samaa mieltä kanssasi siitä miten me ihmiset toimimme kriisitilanteessa.
Mutta oletko ajatellut miksi nuo niin kutsutut krisitilanteet ja sodat syntyvät? Eikä se johdu siitä että emme näe omaa käyttäymisemme vaikutuksia. Itsekkyys ja oman edun tavoittelu, isänmaallisuus ja kansallismielisyys eivätkö ne ole tekijöitä jotka johtavat edellämainittuihin tilenteisiin.
Oman asian ajaminen vaikka väkivalloin (terrorismi) johtuu mm. tuosta itsekkyydstä ja oman edun (vallan) tavoittelemisesta. Eikö kaikki tämä olisi nähtävä jo ennen kuin olemme joutuneet törmäyskrsiille. Näetkö että sotaa ei sotimalla voiteta eikä väkivaltaan pidä vastata väkivallalla.
Mutta näkemällä koko tämän vaaraan voimme muuttua ja toimia ajoissa ja löytää ratkaisuja jotka estävät tilanteiden kärjystymisen kriisin asteelle. - Valkoparta
Sive Lee kirjoitti:
"Ei ole. Mutta valaistuneilla on kykyä toimia tilanteessa niin, että se ei lisää kärsimystä vaan vähentää sitä. Munkit eivät esimerkiksi olisi aloittaneet terrorismin vastaista sotaa. Me tavalliset ihmiset toimimme yleensä tuollaisissa tilanteissa taitamattomasti."
2. juoksemme karkuun
Henkilökohtaisesti olen parissa kriisitilanteessa huomannut että hittiäkin saanut ihminen kyllä auttaa muita, ainakin pienellä tönäisyllä. Sitten kun tilanne ohi niin saattaa tulla shokki tai kipuja. Kun on pakko toimia niin on pakko toimia, varsinkin jos on oma henki kyseessä."Ei edellisessä esimerkissäsi mitään kärsimystä vähennetä, vaan ei välitetä siitä. Ei se munkin virne naamalla poista ikävää tunnettä kun katselee ilkeä setä sivaltaa sapelilla oman lapsen kahtia."
Myötätuntoinen ihminen ei katso toisen kärsimystä virne naamallaan. Mistä lienet keksinyt koko idean ?
"Sitten kun tilanne ohi niin saattaa tulla shokki tai kipuja. Kun on pakko toimia niin on pakko toimia, varsinkin jos on oma henki kyseessä."
Monesti tuollaisissa tilanteissa toimii ajattelematta. Eli toimii kuten pitää, tuomatta toimintaan omia pelkojaan ja toiveitaan. Se on tapa, jolla valaistunut toimii aina.
- Kappastelija
Kristinuskon ydin on Kristus. Ei islamissa, hindulaisuudessa tai buddhalaisuudessa niitä ole. Harhauttavaa höpinää sinulta.
"Jumalan valtakunta = valaistuminen, ei siis mikään tietty paikka."
Tämäkin on ahterista revitty juttu. Väittämäsi totuusarvoa ei tarvitse kiistää taikka myöntää, mutta silti voi todeta sen olevan vänkä keksintösi, tai kaverisi/gurusi keksintö.
"Maailma on itse luomamme harha."
Tuo väite on harha, kaverisi/gurusi keksintö.
"Riittää kun kehittää itsessään olevaa rakkautta ja myötätuntoa"
Tuo väite on harha, kaverisi/gurusi keksintö. - panteisti
...ainakin lähes.
Kristinusko sellaisena kuin se nykyään tunnetaan, ei kyllä opeta myötätuntoa :p
>> "Jumalan valtakunta levitetään maan päälle, ettekä te sitä näe". Jumalan valtakunta = valaistuminen, ei siis mikään tietty paikka. Sinne päästään rakkauden ja myötätunnon kehittämisen kautta. Loogisella päättelyllä sitä ei löydä. Samoin vertaukset pääsystä Jumalan valtakuntaan viittaavat valaistumiseen. - Poll
Pysy Arjessa atten koneessa
- Mustapartainen kirvesmies
Olipa tekstiä! Joku humoristi varmaan. Jos itse tuohon uskoo, niin voisi hakeutua terapiaan.
- Janitsu
Asiaa!!
- kalaxy
mun mielestä on vaarallista ajatella että hyvä ja paha ovat harhaa, että niitä ei ole.
siinä voi silloin kadota niiden välinen raja, ne voivat mennä sekaisin.
hyvin pahakin ihminen voi sanoa että ei ole hyvää eikä pahaa. ja tehdä sitten ihan mitä tahansa. eikö tuo ole 1900 luvun moraalifilosofiaa. että moraaliarvostelmat ovat pelkkiä mielipiteitä.
Ehkä Jumalan näkökulmasta voi sanoa että ei ole hyvää eikä pahaa. mutta me olemme ihmisiä. emme me voi ajatella niin. tai tietysti voimme. juuri sellaiselta tämä maailma näyttää. että hyvä ja paha ovat menneet pahasti sekaisin.
eikö ole vähän omituista puhua myötätunnosta ja rakkaudesta ja samalla sanoa että hyvä ja paha ovat harhaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 321883
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle451873Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2931745- 961326
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71258Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101107Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko131051Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661006- 20972
- 36962