Missä paras uimataso?

Tärkeä yksityiskohta!?

Vertailin tuolla telakalla kahden saman kokoisen uudehkon veneen uimatasoja eilen. Bavaria-Hanse. Tulos 6-3.

62

6660

Vastaukset

  • Bavaria 30:ssä on varmasti paras uimataso.

  • Kertokaa, kun en tosiaan tiedä. Eikö meidän vesillämme riitä yksinkertainen uimaporras? Jos taas retkeillään trooppisten vesien alueella, ollaan yleensä ankkurissa ja maininkien takia turvallisin jollaan siirtyminen tai uimiset tapahtuvat kylkiportaiden kautta. Mainingeissa ylös ja alas lyövä perä voi olla aika hankala tähän tarkoitukseen.

    • ei ole uimatasoa! Taas noita älyttämiä perusteluita, mutta kaikki ei purjehdi vanhalla pikkujonilla.

      Mahtava juttu lämpimillä vesillä se uimataso, miksei täälläkin.


    • veneessäsi kirjoitti:

      ei ole uimatasoa! Taas noita älyttämiä perusteluita, mutta kaikki ei purjehdi vanhalla pikkujonilla.

      Mahtava juttu lämpimillä vesillä se uimataso, miksei täälläkin.

      Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
      Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?


    • kummastelija kirjoitti:

      Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
      Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?

      niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

      Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.


    • rakentaa kirjoitti:

      niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

      Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.

      Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
      http://www.nautorgroup.com/main.asp

      Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.


    • sopiva vene kirjoitti:

      Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
      http://www.nautorgroup.com/main.asp

      Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.

      ei taida olla vahvin puolesi.


    • ymmärtäminen kirjoitti:

      ei taida olla vahvin puolesi.

      Kerroit "venevalinnan vääräksi", jos uimataso ei sovi! Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon. Miten tekstisi olisi pitänyt lukea??


    • rakentaa kirjoitti:

      niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

      Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.

      "Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen."
      Miltä merialueelta teit tällaisen arvioinnin?
      Toinen outo mielipide on "sillä kelillä ei viitsi mennä uimaan": entä jos swelliä on jokaisella ankkuripaikallasi? Etkö viitsi uida kuin suojaisilla ankkuripaikoilla, joihin swelli ei pääse? Suihkun voi ottaa kannella, sittloorassa tai missä tahansa. Siihenhän ei tarvita kuin vesipullo tai suihkupussi - kun purjehditaan lämpimillä vesillä.


    • kysymyksen? kirjoitti:

      Kerroit "venevalinnan vääräksi", jos uimataso ei sovi! Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon. Miten tekstisi olisi pitänyt lukea??

      näyttää olevan.

      Kirjoitin: "Jos uimataso pitää (veneeseen) rakentaa niin venevalinta on ollut väärä".

      Sama yksinkertaistaen: On älytöntä ostaa kaunis vene, jossa ei ole uimatasoa, jos sitten täytyy raiskata veneen muodot kyhäämällä jotain uimatasoviritystä veneen perään.
      Paremman ja toimivan ratkaisun olisi saanut valitsemalla vene, johon on jo suunnitteluvaiheessa piirretty kunnollinen uimataso. Valinnanvaraa kyllä on.

      Kirjoitit: "Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon."
      Et taida olla ihan terve.


    • ymmärtäminen kirjoitti:

      ei taida olla vahvin puolesi.

      "Sama yksinkertaistaen: On älytöntä ostaa kaunis vene, jossa ei ole uimatasoa, jos sitten täytyy raiskata veneen muodot kyhäämällä jotain uimatasoviritystä veneen perään."
      Siis puhutaanko nyt vain muoviveneistä? Onko älytöntä ostaa puuvene? Miksi uimataso pitää kyhätä?


    • ja kysymyksiä kirjoitti:

      "Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen."
      Miltä merialueelta teit tällaisen arvioinnin?
      Toinen outo mielipide on "sillä kelillä ei viitsi mennä uimaan": entä jos swelliä on jokaisella ankkuripaikallasi? Etkö viitsi uida kuin suojaisilla ankkuripaikoilla, joihin swelli ei pääse? Suihkun voi ottaa kannella, sittloorassa tai missä tahansa. Siihenhän ei tarvita kuin vesipullo tai suihkupussi - kun purjehditaan lämpimillä vesillä.

      Kyllä itse tykkään uimatasosta.Uimaan meneminen ja takas tuleminen on helppoa ja onnistuu kyllä swellissäkin, vaikkakin hiukan jännittävämpää silloin. Uimatasolla on helppo vetää räpylät jalkaan. Uimatasolla voi pitää peseytymisaineita, jos haluaa uinnin ohessa peseytyäkin, ja uimatasolla on helppo tason yhteydessä olevalla suihkulla huuhdella itsensä makealla vedellä. Näin ei tuo sitloodaan suolavettä mukanaan (okei, kovemmassa kelissä saattaa merestä pärskyä merivettä sitloodaan asti ja silloin se tietenkin myös suolaantuu) eikä sitloodaa tarvitse kastella suihkuttelulla. Uimatasolla on kiva istua ja huljutella jalkoja meressä. Pärjään kyllä ilmankin, mutta ihan kiva lisä se on. Enkä ole havainnut, että siitä olisi mitään haittaa.


    • ihan kiva juttu kirjoitti:

      Kyllä itse tykkään uimatasosta.Uimaan meneminen ja takas tuleminen on helppoa ja onnistuu kyllä swellissäkin, vaikkakin hiukan jännittävämpää silloin. Uimatasolla on helppo vetää räpylät jalkaan. Uimatasolla voi pitää peseytymisaineita, jos haluaa uinnin ohessa peseytyäkin, ja uimatasolla on helppo tason yhteydessä olevalla suihkulla huuhdella itsensä makealla vedellä. Näin ei tuo sitloodaan suolavettä mukanaan (okei, kovemmassa kelissä saattaa merestä pärskyä merivettä sitloodaan asti ja silloin se tietenkin myös suolaantuu) eikä sitloodaa tarvitse kastella suihkuttelulla. Uimatasolla on kiva istua ja huljutella jalkoja meressä. Pärjään kyllä ilmankin, mutta ihan kiva lisä se on. Enkä ole havainnut, että siitä olisi mitään haittaa.

      Uimatasolla on myös kätevä pestä mattoja. Joutomiesten kekkalointi suippoperäisillä jahdeillaan on onneksi purjehduksen historiaa. Nykyajan ihmiset ovat käytännöllistä tojotakansaa.


    • muuttuvat kirjoitti:

      Uimatasolla on myös kätevä pestä mattoja. Joutomiesten kekkalointi suippoperäisillä jahdeillaan on onneksi purjehduksen historiaa. Nykyajan ihmiset ovat käytännöllistä tojotakansaa.

      kuuluu siihen sakkiin, joka ei koskaan uskaltaudu kotirantoja kauemmaksi. Puhuvat vaan.


    • ja muut uimatasoilijat kirjoitti:

      kuuluu siihen sakkiin, joka ei koskaan uskaltaudu kotirantoja kauemmaksi. Puhuvat vaan.

      ja uimatasoilijat maailmalla.

      Nettipäiväkirjojen mukaan on noita uimatasoilijoita maailmalle uskaltautunut, viime vuonna ainakin Melina (FG) Karibialla, Penelope (Bavaria) Kanarialla & Välimerellä ja Linda (Bavaria) Tyynellä Merellä.

      Missä itse kävit, vai pesitkö mattoja?


    • sopiva vene kirjoitti:

      Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
      http://www.nautorgroup.com/main.asp

      Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.

      mitä jos sattuu olemaan 4 lapsen uusioperhe, joka tykkää madella lomansa saaristomerellä ankkuripaikasta toiseen ja venettä purjehtii käytännössä yksi henkilö?

      pitääkö silloin sinunlaisia henkilöitä mielyttääkseen ostaa vanha americas cup vene tai kenties puinen 6 metrinen?

      voisiko olla mahdollista, että joidenkin venetarpeen täyttää iso, matalakölinen, kahden vessan rullamasto vene? suurin osa tämän palstan "tosi purjehtijoista" taitaa itsekin harrastaa sitä saaristomerellä vaeltelua 15 - 25 mailin hyppäyksineen.


    • tarpeeseen kirjoitti:

      mitä jos sattuu olemaan 4 lapsen uusioperhe, joka tykkää madella lomansa saaristomerellä ankkuripaikasta toiseen ja venettä purjehtii käytännössä yksi henkilö?

      pitääkö silloin sinunlaisia henkilöitä mielyttääkseen ostaa vanha americas cup vene tai kenties puinen 6 metrinen?

      voisiko olla mahdollista, että joidenkin venetarpeen täyttää iso, matalakölinen, kahden vessan rullamasto vene? suurin osa tämän palstan "tosi purjehtijoista" taitaa itsekin harrastaa sitä saaristomerellä vaeltelua 15 - 25 mailin hyppäyksineen.

      Seilaa saaristossa millä veneellä ikinä haluat, mutta unohda ne AC-veneet syväyksen takia. Mainitsemasi kuusimetriset puuveneet sopivat päiväpurjehduksiin ja saaristoretkiin paljon paremmin kuin edelliset. Kilpapurjehduksiin taas 6mR on omiaan ("kuutoset" ovat n. 11-12m pitkiä ja vähän alle 2m leveitä). Luokka on yhä suosiossa, upeita pursia, mutta tuskin sinulle sopivia.
      Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? Jokainen kaiketi tekee oman valintansa itsenäisesti - jos osaa ja uskaltaa.


    • ei sovi saaristoon kirjoitti:

      Seilaa saaristossa millä veneellä ikinä haluat, mutta unohda ne AC-veneet syväyksen takia. Mainitsemasi kuusimetriset puuveneet sopivat päiväpurjehduksiin ja saaristoretkiin paljon paremmin kuin edelliset. Kilpapurjehduksiin taas 6mR on omiaan ("kuutoset" ovat n. 11-12m pitkiä ja vähän alle 2m leveitä). Luokka on yhä suosiossa, upeita pursia, mutta tuskin sinulle sopivia.
      Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? Jokainen kaiketi tekee oman valintansa itsenäisesti - jos osaa ja uskaltaa.

      suhteen.

      "Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? "

      Niinpä niin. Perheen tarpeisiin se Bavaria on yleensä passelein.


    • venehankinnan kirjoitti:

      suhteen.

      "Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? "

      Niinpä niin. Perheen tarpeisiin se Bavaria on yleensä passelein.

      Bavariaan? Siihen paras.


    • kummastelija kirjoitti:

      Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
      Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?

      poistaa sen uimatason veneestä, sahaamalla pätkän perästä?


    • ajattelit kirjoitti:

      poistaa sen uimatason veneestä, sahaamalla pätkän perästä?

      Jos uimatasosi on teräsputkikehikosta ja tiikkilaudoista rakennettu, peräpeiliin pultattu tasanne, riittää ehkä kiinnityspulttien avaaminen. Ei tarvitse edes rälläkkää. Tämän tyyppisistä uimatasanteista kait oli kysymys?
      Jos tarkoitat erilaisia porrasperäisiä peräpeilejä, niiden poistamiseen tuskin on syytä.


  • Katsokaa mallia mistä tahansa nykyaikaisesta
    moottoriveneestä jossa on takana kunnon avotila,
    ei takahyttiä ja integroitu uimataso.
    Siinä on haastetta purjeveneiden epäkäytännölisille ja turvattomille kansijärjestelyille.

    • kun purjehdin maapallon ympäri. Taisivat ne "integroiduilla uimatasoilla" ja "kunnon avotiloilla" varustetut moottoriveneet olla kotirannoilla. Parempi niin. Rantalelut rantaleikkeihin!


    • moottoriveneitä kirjoitti:

      kun purjehdin maapallon ympäri. Taisivat ne "integroiduilla uimatasoilla" ja "kunnon avotiloilla" varustetut moottoriveneet olla kotirannoilla. Parempi niin. Rantalelut rantaleikkeihin!

      "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
      Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
      ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
      Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
      Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
      Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
      Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
      Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "


    • uimatasoista kirjoitti:

      "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
      Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
      ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
      Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
      Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
      Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
      Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
      Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "

      Uimataso minulle sama kuin mökillä laituri ja uimatikkaat ja lämminvesisuihku. Lisäkisi kiinnittyminen ja ankkurointi on siistiä ja turvallista.


    • uimatasoista kirjoitti:

      "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
      Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
      ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
      Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
      Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
      Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
      Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
      Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "

      Putkesta tehdyt uimatasot ovat vaarallisia ja epäkäytännöllisiä:
      "Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit."


  • Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus....

    Ne nettiveneilijät.....

    • vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

      Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.


    • avotilassa kirjoitti:

      vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

      Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.

      Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi. Ei peräpeili ainakaan siinä veneessä ollut kuin 10 cm korkea uimatason alla. Mäin se vain oli. Ja vautia kun on koneella ajettaessa tuo 6 solmua niin perä kaivautuu lisää. Ei auta itkut eikä ininät siinä. Mutta hienolta varmaan on venemessuilla näyttänyt.


    • avotilassa kirjoitti:

      vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

      Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.

      Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?


    • sijoituksesta kirjoitti:

      Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?

      sinne minne halvimmalla saadaan. Millään muulla ei ole väliä.


    • sijoituksesta kirjoitti:

      Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?

      Vesitankkien koot, määrä ja sijaintikin poikkeaa tietysti eri malleissa hiukan toisistaan. Bavarian useassa keskikokoisissa on
      noin 150 litran polttoainetankki takana styyrpuurin puolella
      noin 150 litran vesitankki takana paapuurin puolella
      noin 150 litran vesitankki keulapunkan alla

      Keulan vesitankkia ei tietysti tarvitse käyttää, jos 150 litraa riittää. Meillä se on aina pitkillä reissuilla käytössä, mutta myös tyhjennetään aina ensin.


    • poika..... kirjoitti:

      Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi. Ei peräpeili ainakaan siinä veneessä ollut kuin 10 cm korkea uimatason alla. Mäin se vain oli. Ja vautia kun on koneella ajettaessa tuo 6 solmua niin perä kaivautuu lisää. Ei auta itkut eikä ininät siinä. Mutta hienolta varmaan on venemessuilla näyttänyt.

      http://www.bavaristi.com/
      Katso Bavarian perän rakenne tuosta kuvasta. Näkemäsi vene ei tainnut olla Bavaria.


    • väärin kirjoitti:

      http://www.bavaristi.com/
      Katso Bavarian perän rakenne tuosta kuvasta. Näkemäsi vene ei tainnut olla Bavaria.

      just kuin tämän viestiketjunkin jutussa.
      Mitä pitäisi ajatella siitä kirjoittajasta?


    • avotilassa kirjoitti:

      just kuin tämän viestiketjunkin jutussa.
      Mitä pitäisi ajatella siitä kirjoittajasta?

      se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.


    • poika..... kirjoitti:

      se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.

      kun se sairastaa tuota alseimerin tautia,,,olin silloin katselemassa samaa venettä kun se mun ukkokin sinne meni, taisi olla joku homeinen skandi.


    • poika..... kirjoitti:

      se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.

      Etköhän muista väärin. Katsele ensi kesänä tarkkaan niitä pikkubavoja, usein niissä on 4 h avotilassa.


    • avotilassa kirjoitti:

      Etköhän muista väärin. Katsele ensi kesänä tarkkaan niitä pikkubavoja, usein niissä on 4 h avotilassa.

      Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!


    • poika..... kirjoitti:

      Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

      jos kuuntelee tämän palstan neuvoja, "Keula täytyy pitää kevyenä".
      Kun veneen vesitankit SEKÄ perässä ETTÄ keulassa täytetään, Bavaria 37 on tasapainossa.

      Eiköhän joku kohta muista nähneensä Bavarian, jossa keulassa seisoi 3 miestä ja silti uimataso oli vedessä. Tai jotain yhtä älytöntä.

      Tuossa kuvassa taitaa olla Ba36, 4 henkeä avotilassa, katso:
      http://www.bavaristi.com/


    • avotilassa kirjoitti:

      jos kuuntelee tämän palstan neuvoja, "Keula täytyy pitää kevyenä".
      Kun veneen vesitankit SEKÄ perässä ETTÄ keulassa täytetään, Bavaria 37 on tasapainossa.

      Eiköhän joku kohta muista nähneensä Bavarian, jossa keulassa seisoi 3 miestä ja silti uimataso oli vedessä. Tai jotain yhtä älytöntä.

      Tuossa kuvassa taitaa olla Ba36, 4 henkeä avotilassa, katso:
      http://www.bavaristi.com/

      purjehduskuvia. Puhe oli veneen ollessa satamassa. Bavaria 37 kelluu rumasti keula pystyssä. Mutta kaikkea ei voi aina saada samaan hintaan.


    • poika..... kirjoitti:

      Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

      Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!


    • On ne kauhean näköisiä! kirjoitti:

      Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!

      minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

      Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.


    • poika..... kirjoitti:

      minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

      Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.

      Mitä enemmän yritetään todistella Bavarioita ja muita samankaltaisia kauniiksi, sitä hienommilta alkaa ne vanhat klassikkoveneet näyttää. Kannattaa huvin vuoksi vertailla nykysuuntausta S&S-veneiden linjoihin. Venekuvia löytyy vaikkapa sivuilta: www.classicswan.org
      Eipä oikeastaan ole ihme, että Australiassa on käynnistetty perinteikkään S&S 34:n uustuotanto moderneilla materiaaleilla. Vene ei tietenkään kilpaile hinnan halpuudella eikä sisätilavuudella, uimatasokin puuttuu.


    • poika..... kirjoitti:

      Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

      Ei tuossa 32:ssa ainakaan uimataso ole lähelläkään vettä:
      http://www.star.hr/photos/6/169/1x.jpg

      Näyttäähän se tuo 37 uivan hyvin vaikka on porukkaakin kyydissä:
      http://www.star.hr/photos/6/665/1x.jpg

      Tai tämä 37?
      http://users.telenet.be/lvdd/beeld/zijzicht.jpg

      Mutta eiköhän sulla ole parempia linkkejä?


    • Höpiset? kirjoitti:

      Ei tuossa 32:ssa ainakaan uimataso ole lähelläkään vettä:
      http://www.star.hr/photos/6/169/1x.jpg

      Näyttäähän se tuo 37 uivan hyvin vaikka on porukkaakin kyydissä:
      http://www.star.hr/photos/6/665/1x.jpg

      Tai tämä 37?
      http://users.telenet.be/lvdd/beeld/zijzicht.jpg

      Mutta eiköhän sulla ole parempia linkkejä?

      enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

      Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.


    • poika..... kirjoitti:

      enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

      Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.

      Ensin kirjoitit:
      "Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa..."

      Sitten muistit, että:
      "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02...".

      Ja sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
      "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

      Tanskassa huomasit , että:
      "..katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa."

      Vielä:
      "Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa.."

      Saa nähdä mitä vielä huomaat, jään jännityksellä odottelemaan.


    • poika..... kirjoitti:

      minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

      Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.

      Omassa vuoden 2005 Bavariassa maalattu vesilinja nousee keulassa noin 10 cm veden pinnan yläpuolelle veneen seisoessa paikallaan. Tilanne ei paljon muutu siitä vaikka henkilöitä olisi avotilassa nuo neljä mainittua. Tai vaikka tankit olisivat täynnä tai tyhjänä.

      Pitkän matkan varustuksessa, kun myös keulatilat on täytetty ruokatarvikkeilla, pullovedellä, lisäpolttoaineella jne. on veneen vesilinja suorassa.

      Kun ajetaan moottorilla puoliteholla ja alle runkonopeutta, painuu perä n. 15 cm ja on edelleen uimatasonkin osalta vedenpinnan yläpuolella. Kun nopeutta lisätään tästä, alkaa luonnon lakien mukainen ilmiö. Potkurivirta alkaa kaivamaan vettä veneen alta pois ja perä alkaa painua alemmas. Täydellä kaasulla ajettaessa maksiminopeutta, painuu uimatason pohja n. 5 cm veden pinnan alapuolelle. Purjeilla liikuttaessa ei tuollaista veden pakoa pohjan alta tapahdu, vaan uimataso pysyy koko ajan veden pinnan yläpuolella. Henkilöiden sijoittelulla ei ole kulussa suurtakaan merkitystä.

      Uskaltaisin yleistää tämän tietämykseni koskemaan ainakin Bavarian vuonna 2005 lanseerattuja uusia malleja 30-39 jalan välillä. Oman veneeni koko sijoittuu tuonne puolen välin tienoille.

      Edelleen sanoisin henkilöille, joille purjehdus on vieras harrastus, että nuo Bavariani käyttäytymistä kuvaavat ilmiöt ovat täysin normaaleja. Pitkäaikaiset kokemukseni kotimaisista purjeveneistä ovat olleet täysin saman kaltaisia.


    • luettavaa kirjoitti:

      Ensin kirjoitit:
      "Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa..."

      Sitten muistit, että:
      "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02...".

      Ja sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
      "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

      Tanskassa huomasit , että:
      "..katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa."

      Vielä:
      "Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa.."

      Saa nähdä mitä vielä huomaat, jään jännityksellä odottelemaan.

      Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

      Taisi sattua todella pahasti kun noin katkerasti kirjoitat.


    • poika..... kirjoitti:

      Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

      Taisi sattua todella pahasti kun noin katkerasti kirjoitat.

      Aina vaan paranee!

      Puhuit siis aluksi 36:sta, sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
      "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

      Ja nyt viimeksi tiedät, että:
      "Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

      Tuon vuosimallin 2001 Bavaria 34 teknisissä tiedoissa on:
      Hull length 10,35 m

      Kertoisitko, koska Bavaria on myynyt vain 10,35 m mittaista runkoa tyyppimerkinnällä 36.

      Mielenkiintoista odotella, mitä tässä vielä saa lukea.


    • Asiantuntija kokemuksen kautta kirjoitti:

      Omassa vuoden 2005 Bavariassa maalattu vesilinja nousee keulassa noin 10 cm veden pinnan yläpuolelle veneen seisoessa paikallaan. Tilanne ei paljon muutu siitä vaikka henkilöitä olisi avotilassa nuo neljä mainittua. Tai vaikka tankit olisivat täynnä tai tyhjänä.

      Pitkän matkan varustuksessa, kun myös keulatilat on täytetty ruokatarvikkeilla, pullovedellä, lisäpolttoaineella jne. on veneen vesilinja suorassa.

      Kun ajetaan moottorilla puoliteholla ja alle runkonopeutta, painuu perä n. 15 cm ja on edelleen uimatasonkin osalta vedenpinnan yläpuolella. Kun nopeutta lisätään tästä, alkaa luonnon lakien mukainen ilmiö. Potkurivirta alkaa kaivamaan vettä veneen alta pois ja perä alkaa painua alemmas. Täydellä kaasulla ajettaessa maksiminopeutta, painuu uimatason pohja n. 5 cm veden pinnan alapuolelle. Purjeilla liikuttaessa ei tuollaista veden pakoa pohjan alta tapahdu, vaan uimataso pysyy koko ajan veden pinnan yläpuolella. Henkilöiden sijoittelulla ei ole kulussa suurtakaan merkitystä.

      Uskaltaisin yleistää tämän tietämykseni koskemaan ainakin Bavarian vuonna 2005 lanseerattuja uusia malleja 30-39 jalan välillä. Oman veneeni koko sijoittuu tuonne puolen välin tienoille.

      Edelleen sanoisin henkilöille, joille purjehdus on vieras harrastus, että nuo Bavariani käyttäytymistä kuvaavat ilmiöt ovat täysin normaaleja. Pitkäaikaiset kokemukseni kotimaisista purjeveneistä ovat olleet täysin saman kaltaisia.

      olla asiantuntija. Sinun olisi pitänyt kehua Bavariaa ylisanoilla ja kirjoitusvirheillä höystettynä. Ei tollaseen kukaan viitsi vastata.


    • On ne kauhean näköisiä! kirjoitti:

      Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!

      Meillä kun avattiin kuohuviinipulloa veneen kastajaisvieraille, katkesi korkki. Piti ottaa korkkiruuvi avuksi ja sitten lensi korkki ja sen mukana hyvä linkkari korkkiruuveineen kauniissa kaaressa kauas mereen. Ja vieraat taputtivat. Niitä vieraita oli yli kaksikymmentä ja istumalaatikon pohja oli kastumaisillaan. Ne vanhat skandit on vähän sellasia.


    • poika..... kirjoitti:

      enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

      Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.

      Ensin:

      "Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus.... "

      Sitten:

      "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi."

      Ja sitten:

      "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin."

      No mutta sitten lopulta:

      "uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa."

      Kyllä sun nyt pitää alkaa päättään onko kyse uudesta vai vanhasta.
      Onko se 30, 34, 36 vai 37 jalkainen?
      Eli koitas nyt vielä kerrankertoa miten se oli.


    • Jo ihmeessä kirjoitti:

      Ensin:

      "Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus.... "

      Sitten:

      "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi."

      Ja sitten:

      "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin."

      No mutta sitten lopulta:

      "uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa."

      Kyllä sun nyt pitää alkaa päättään onko kyse uudesta vai vanhasta.
      Onko se 30, 34, 36 vai 37 jalkainen?
      Eli koitas nyt vielä kerrankertoa miten se oli.

      ei kun bavapojat.

      Kertauksena käsittelemäni veneet:

      Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

      Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

      Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

      uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

      Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???


    • poika..... kirjoitti:

      ei kun bavapojat.

      Kertauksena käsittelemäni veneet:

      Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

      Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

      Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

      uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

      Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???

      MENE OPTIKOLLE!


    • poika..... kirjoitti:

      ei kun bavapojat.

      Kertauksena käsittelemäni veneet:

      Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

      Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

      Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

      uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

      Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???

      Bavaria-info ja Yachtdatabase tuntevat 2 kpl Bavaria 36 ja samoin Bavaria 34 malleja:
      Toisen 36 pituus 11,55 m ja toisen 11,45 m
      Toisen 34 pituus 10,80 m ja toisen 10,75 m.

      Se, että netissä jotkut myyvät Bavaria 34 venettään 36 jalkaisena, ei venettä muuta toisen malliseksi.

      Mene hoitoon.


    • vaivata kirjoitti:

      Bavaria-info ja Yachtdatabase tuntevat 2 kpl Bavaria 36 ja samoin Bavaria 34 malleja:
      Toisen 36 pituus 11,55 m ja toisen 11,45 m
      Toisen 34 pituus 10,80 m ja toisen 10,75 m.

      Se, että netissä jotkut myyvät Bavaria 34 venettään 36 jalkaisena, ei venettä muuta toisen malliseksi.

      Mene hoitoon.

      Bavarialla on vene pysynyt aikaisemminkin samana, vain mallimerkintä on muuttunut. Muita esimerkkejä 40 Holiday => 38 myöhemmin. 37 => 36. Tutki vähän tarkemmin niitä tietoja ja vertaile runkojen pituuksia älä LOAa. Mitat on aina miten ne ilmoitetaan. En osaa sanoa eri tyyppimerkinnällä myytyjen veneiden lukumäärää, mutta esimerkiksi tuttavapiirissäni on yksi 38 joka on täysin sama vene kuin Bavaria 40 Holiday, samoin eräällä tutullani 36 joka joka täysin sama vene kuin edellisen vuoden mallimerkinnällä 37 myyty vene. En tiedä miksi näin on.


  • Onko kokemuksia hyvistä kylkiportaista?

  • Yritän esittää ihan asiallisesti (en ole osallistunut vielä ketjun suunsoittoon bava/skandi väittelyssä.)

    Siis:

    Onko viistoperään kiinnitetyllä uimatasolla mahdollisuus viottua jyrkässä, riittävän korkeassa peräaallokossa?

    • 1. Ei vaurioidu Itämerellä vaikka 25mm teräsputki on ihan käsillä väännettävää. Normiputki taitaa olla 30mm.
      2. Yksi kylkiporrasvaihtoehto on kulmikas fendari.
      3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi
      seppomartti


    • Anonyymi kirjoitti:

      1. Ei vaurioidu Itämerellä vaikka 25mm teräsputki on ihan käsillä väännettävää. Normiputki taitaa olla 30mm.
      2. Yksi kylkiporrasvaihtoehto on kulmikas fendari.
      3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi
      seppomartti

      "3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi"

      Voitko avata tätä enemmän? Mitkä syyt johtivat mielipiteeseesi.

      Nykyisessä veneessäni on HST putkestä tehty kiinteä uimataso puutasolla (tiikki). Todellä kätevä Itä-meren alueella tarpeeseeni. Tiedostan, että poistuessani Itämereltä tuo kiinteä rakenne saattaa aiheuttaa ongelmia, joten olen suunnitellut että kyseisen uimatason voisi nostaa pystyyn perään . Olisi aika helppo toteuttaa. Silloinhan se olisi ns. alas laskettava.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi"

      Voitko avata tätä enemmän? Mitkä syyt johtivat mielipiteeseesi.

      Nykyisessä veneessäni on HST putkestä tehty kiinteä uimataso puutasolla (tiikki). Todellä kätevä Itä-meren alueella tarpeeseeni. Tiedostan, että poistuessani Itämereltä tuo kiinteä rakenne saattaa aiheuttaa ongelmia, joten olen suunnitellut että kyseisen uimatason voisi nostaa pystyyn perään . Olisi aika helppo toteuttaa. Silloinhan se olisi ns. alas laskettava.

      Peräpeilejä on monen tyyppisiä ja yleensä kai joudumme tyytymään siihen mikä on. Jos on viisto peräpeili niin ulkopuolinen uimataso voi olla hyvä lisuke. Mitä palvelee sen ylösnosto?. Merellä ja ankkurissa turhaa. Rakenne heikkenee. Nostamisen/ laskemisen vaiva. Kulku perän kautta vaikeutuu. LOA lyhenee ja laiturimaksu pienenee. Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen.
      Nykymuotien mukainen iso laskettava peräpeili on minulle oston este. Painaa ja maksaa. Pidän tärkeämpänä mahdollisuutta asentaa tuuliperäsin ja hydrogeneraattori. Jos perä on auki tai avattavissa eli " läpikuljettavissa" niin kulku laiturille tai uimaan on vaivaton, mahdollinen aalto istuinlaatikkoon virtaa ulos ilman putkiakin, lautan saa kätevästi. Valitettavasti perä auki ratkaisuissa peräpeilin pintaa on turhan vähän pienissä veneissä.
      seppomartti


    • Anonyymi kirjoitti:

      Peräpeilejä on monen tyyppisiä ja yleensä kai joudumme tyytymään siihen mikä on. Jos on viisto peräpeili niin ulkopuolinen uimataso voi olla hyvä lisuke. Mitä palvelee sen ylösnosto?. Merellä ja ankkurissa turhaa. Rakenne heikkenee. Nostamisen/ laskemisen vaiva. Kulku perän kautta vaikeutuu. LOA lyhenee ja laiturimaksu pienenee. Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen.
      Nykymuotien mukainen iso laskettava peräpeili on minulle oston este. Painaa ja maksaa. Pidän tärkeämpänä mahdollisuutta asentaa tuuliperäsin ja hydrogeneraattori. Jos perä on auki tai avattavissa eli " läpikuljettavissa" niin kulku laiturille tai uimaan on vaivaton, mahdollinen aalto istuinlaatikkoon virtaa ulos ilman putkiakin, lautan saa kätevästi. Valitettavasti perä auki ratkaisuissa peräpeilin pintaa on turhan vähän pienissä veneissä.
      seppomartti

      "Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen."

      En ole. Minua ei putkirungon kestävyys huoleta lainkaan. Kyllä sen saa kestäväksi. Enempi mietin tätä turvallisuuden kannalta. Mitä huonoja puolia on kiinteästä (putkirunkoisesta) uimatasosta esim. takaa tulevan aallokon osalta. Normaalisti ei mitään, mutta entä jos aalto murtuu edes osin? Mutta tällä pohdinnalla ei kai ole väliä, jos valitsee jo lähtökohtaisesti avoimen perän? Mutta jos ei ihan avointa valitse (eli kulkuportillisen)? Tuuliperäsimen jne saa kyllä peräpeiliin, vaikka siinä olisikin uimataso. Varsinkin kun ne asennukset otetaan huomioon uimatasoa tehtäessä.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Maisa menee naimisiin

    Seiska julkaisi että Maisa menee sittenkin naimisiin. Maisalla olisi nyt vauva ja olisi Jm kanssa naimisissa jos ei keskenmenoa olisi tullut . Olisiko
    175
    7469
  2. Toni Nieminen rakastui 7 lapsen yksinhuoltajaan

    ja muutti tämän taloon. https://www.seiska.fi/Uutiset/Jatti-tylysti-ex-vaimonsa-Toni-Nieminen-iski-seitseman-lapsen-yh-aidin-paparazzikuvat
    105
    6309
  3. KORONAVIRUS: 11 milj. asukkaan Wuhan eristetty!

    Kiina on keskeyttänyt Wuhanin kaupungista lähtevän liikenteen. Wuhanin epäillään olevan uuden tappavan koroaviruksen alkulähde. WHO:n mukaan 11 miljo
    Maailman menoa
    175
    3423
  4. Koronavirus saapunut Suomeen

    Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    195
    2553
  5. Zoo aloittaa yt't

    Huonolta näyttää.N.20 työntekijää liikaa.Kylmää on kyyti.
    Ähtäri
    36
    676