Missä paras uimataso?

Tärkeä yksityiskohta!?

Vertailin tuolla telakalla kahden saman kokoisen uudehkon veneen uimatasoja eilen. Bavaria-Hanse. Tulos 6-3.

62

7446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bavaria

      Bavaria 30:ssä on varmasti paras uimataso.

    • tarvitaan??

      Kertokaa, kun en tosiaan tiedä. Eikö meidän vesillämme riitä yksinkertainen uimaporras? Jos taas retkeillään trooppisten vesien alueella, ollaan yleensä ankkurissa ja maininkien takia turvallisin jollaan siirtyminen tai uimiset tapahtuvat kylkiportaiden kautta. Mainingeissa ylös ja alas lyövä perä voi olla aika hankala tähän tarkoitukseen.

      • veneessäsi

        ei ole uimatasoa! Taas noita älyttämiä perusteluita, mutta kaikki ei purjehdi vanhalla pikkujonilla.

        Mahtava juttu lämpimillä vesillä se uimataso, miksei täälläkin.


      • kummastelija
        veneessäsi kirjoitti:

        ei ole uimatasoa! Taas noita älyttämiä perusteluita, mutta kaikki ei purjehdi vanhalla pikkujonilla.

        Mahtava juttu lämpimillä vesillä se uimataso, miksei täälläkin.

        Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
        Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?


      • rakentaa
        kummastelija kirjoitti:

        Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
        Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?

        niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

        Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.


      • sopiva vene
        rakentaa kirjoitti:

        niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

        Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.

        Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
        http://www.nautorgroup.com/main.asp

        Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.


      • ymmärtäminen
        sopiva vene kirjoitti:

        Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
        http://www.nautorgroup.com/main.asp

        Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.

        ei taida olla vahvin puolesi.


      • kysymyksen?
        ymmärtäminen kirjoitti:

        ei taida olla vahvin puolesi.

        Kerroit "venevalinnan vääräksi", jos uimataso ei sovi! Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon. Miten tekstisi olisi pitänyt lukea??


      • ja kysymyksiä
        rakentaa kirjoitti:

        niin venevalinta on ollut väärä. Hyviä valintoja esim. Swan (uudet), FG, Beneteau, Jeanneau, Dufour, Elan, Bavaria, Hanse...

        Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen. Mutta ei sillä kelillä uimaan viitsi mennä. Makeavesisuihku uimatasolla, lämmin niin halutessa, riittää silloin.

        "Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen."
        Miltä merialueelta teit tällaisen arvioinnin?
        Toinen outo mielipide on "sillä kelillä ei viitsi mennä uimaan": entä jos swelliä on jokaisella ankkuripaikallasi? Etkö viitsi uida kuin suojaisilla ankkuripaikoilla, joihin swelli ei pääse? Suihkun voi ottaa kannella, sittloorassa tai missä tahansa. Siihenhän ei tarvita kuin vesipullo tai suihkupussi - kun purjehditaan lämpimillä vesillä.


      • ymmärtäminen
        kysymyksen? kirjoitti:

        Kerroit "venevalinnan vääräksi", jos uimataso ei sovi! Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon. Miten tekstisi olisi pitänyt lukea??

        näyttää olevan.

        Kirjoitin: "Jos uimataso pitää (veneeseen) rakentaa niin venevalinta on ollut väärä".

        Sama yksinkertaistaen: On älytöntä ostaa kaunis vene, jossa ei ole uimatasoa, jos sitten täytyy raiskata veneen muodot kyhäämällä jotain uimatasoviritystä veneen perään.
        Paremman ja toimivan ratkaisun olisi saanut valitsemalla vene, johon on jo suunnitteluvaiheessa piirretty kunnollinen uimataso. Valinnanvaraa kyllä on.

        Kirjoitit: "Luettelit venemerkkejä, jotka sopivat uimatasoon."
        Et taida olla ihan terve.


      • uimatasoista
        ymmärtäminen kirjoitti:

        ei taida olla vahvin puolesi.

        "Sama yksinkertaistaen: On älytöntä ostaa kaunis vene, jossa ei ole uimatasoa, jos sitten täytyy raiskata veneen muodot kyhäämällä jotain uimatasoviritystä veneen perään."
        Siis puhutaanko nyt vain muoviveneistä? Onko älytöntä ostaa puuvene? Miksi uimataso pitää kyhätä?


      • ihan kiva juttu
        ja kysymyksiä kirjoitti:

        "Lämpimillä vesillä (ja muuallakin) ankkuroitaessa ehkä 1 päivä 50:stä on sellainen, että uimatasolta olisi hankala nousta veneeseen."
        Miltä merialueelta teit tällaisen arvioinnin?
        Toinen outo mielipide on "sillä kelillä ei viitsi mennä uimaan": entä jos swelliä on jokaisella ankkuripaikallasi? Etkö viitsi uida kuin suojaisilla ankkuripaikoilla, joihin swelli ei pääse? Suihkun voi ottaa kannella, sittloorassa tai missä tahansa. Siihenhän ei tarvita kuin vesipullo tai suihkupussi - kun purjehditaan lämpimillä vesillä.

        Kyllä itse tykkään uimatasosta.Uimaan meneminen ja takas tuleminen on helppoa ja onnistuu kyllä swellissäkin, vaikkakin hiukan jännittävämpää silloin. Uimatasolla on helppo vetää räpylät jalkaan. Uimatasolla voi pitää peseytymisaineita, jos haluaa uinnin ohessa peseytyäkin, ja uimatasolla on helppo tason yhteydessä olevalla suihkulla huuhdella itsensä makealla vedellä. Näin ei tuo sitloodaan suolavettä mukanaan (okei, kovemmassa kelissä saattaa merestä pärskyä merivettä sitloodaan asti ja silloin se tietenkin myös suolaantuu) eikä sitloodaa tarvitse kastella suihkuttelulla. Uimatasolla on kiva istua ja huljutella jalkoja meressä. Pärjään kyllä ilmankin, mutta ihan kiva lisä se on. Enkä ole havainnut, että siitä olisi mitään haittaa.


      • muuttuvat
        ihan kiva juttu kirjoitti:

        Kyllä itse tykkään uimatasosta.Uimaan meneminen ja takas tuleminen on helppoa ja onnistuu kyllä swellissäkin, vaikkakin hiukan jännittävämpää silloin. Uimatasolla on helppo vetää räpylät jalkaan. Uimatasolla voi pitää peseytymisaineita, jos haluaa uinnin ohessa peseytyäkin, ja uimatasolla on helppo tason yhteydessä olevalla suihkulla huuhdella itsensä makealla vedellä. Näin ei tuo sitloodaan suolavettä mukanaan (okei, kovemmassa kelissä saattaa merestä pärskyä merivettä sitloodaan asti ja silloin se tietenkin myös suolaantuu) eikä sitloodaa tarvitse kastella suihkuttelulla. Uimatasolla on kiva istua ja huljutella jalkoja meressä. Pärjään kyllä ilmankin, mutta ihan kiva lisä se on. Enkä ole havainnut, että siitä olisi mitään haittaa.

        Uimatasolla on myös kätevä pestä mattoja. Joutomiesten kekkalointi suippoperäisillä jahdeillaan on onneksi purjehduksen historiaa. Nykyajan ihmiset ovat käytännöllistä tojotakansaa.


      • ja muut uimatasoilijat
        muuttuvat kirjoitti:

        Uimatasolla on myös kätevä pestä mattoja. Joutomiesten kekkalointi suippoperäisillä jahdeillaan on onneksi purjehduksen historiaa. Nykyajan ihmiset ovat käytännöllistä tojotakansaa.

        kuuluu siihen sakkiin, joka ei koskaan uskaltaudu kotirantoja kauemmaksi. Puhuvat vaan.


      • kotirannoilla
        ja muut uimatasoilijat kirjoitti:

        kuuluu siihen sakkiin, joka ei koskaan uskaltaudu kotirantoja kauemmaksi. Puhuvat vaan.

        ja uimatasoilijat maailmalla.

        Nettipäiväkirjojen mukaan on noita uimatasoilijoita maailmalle uskaltautunut, viime vuonna ainakin Melina (FG) Karibialla, Penelope (Bavaria) Kanarialla & Välimerellä ja Linda (Bavaria) Tyynellä Merellä.

        Missä itse kävit, vai pesitkö mattoja?


      • tarpeeseen
        sopiva vene kirjoitti:

        Eipä tullut mieleen, että uimatasokin voisi olla venevalinnan peruste: "venevalinta on ollut väärä". Ainakaan kuvien perusteella en menisi rakentamaan uimatasoa uuteen Swaniin. Niissähän näyttäisi olevan jonkinlainen avattava uimataso jo valmiina.
        http://www.nautorgroup.com/main.asp

        Ehkä siis kannattaa valita ranskalais- tai sakasalaisvalmisteinen vene tai FG 44(?) uimatasoa varten? Uimataso, kaksi vessaa suihkulla, matala köli ja rullamasto kuulunevat samaan venevalinnan kategoriaan.

        mitä jos sattuu olemaan 4 lapsen uusioperhe, joka tykkää madella lomansa saaristomerellä ankkuripaikasta toiseen ja venettä purjehtii käytännössä yksi henkilö?

        pitääkö silloin sinunlaisia henkilöitä mielyttääkseen ostaa vanha americas cup vene tai kenties puinen 6 metrinen?

        voisiko olla mahdollista, että joidenkin venetarpeen täyttää iso, matalakölinen, kahden vessan rullamasto vene? suurin osa tämän palstan "tosi purjehtijoista" taitaa itsekin harrastaa sitä saaristomerellä vaeltelua 15 - 25 mailin hyppäyksineen.


      • ei sovi saaristoon
        tarpeeseen kirjoitti:

        mitä jos sattuu olemaan 4 lapsen uusioperhe, joka tykkää madella lomansa saaristomerellä ankkuripaikasta toiseen ja venettä purjehtii käytännössä yksi henkilö?

        pitääkö silloin sinunlaisia henkilöitä mielyttääkseen ostaa vanha americas cup vene tai kenties puinen 6 metrinen?

        voisiko olla mahdollista, että joidenkin venetarpeen täyttää iso, matalakölinen, kahden vessan rullamasto vene? suurin osa tämän palstan "tosi purjehtijoista" taitaa itsekin harrastaa sitä saaristomerellä vaeltelua 15 - 25 mailin hyppäyksineen.

        Seilaa saaristossa millä veneellä ikinä haluat, mutta unohda ne AC-veneet syväyksen takia. Mainitsemasi kuusimetriset puuveneet sopivat päiväpurjehduksiin ja saaristoretkiin paljon paremmin kuin edelliset. Kilpapurjehduksiin taas 6mR on omiaan ("kuutoset" ovat n. 11-12m pitkiä ja vähän alle 2m leveitä). Luokka on yhä suosiossa, upeita pursia, mutta tuskin sinulle sopivia.
        Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? Jokainen kaiketi tekee oman valintansa itsenäisesti - jos osaa ja uskaltaa.


      • venehankinnan
        ei sovi saaristoon kirjoitti:

        Seilaa saaristossa millä veneellä ikinä haluat, mutta unohda ne AC-veneet syväyksen takia. Mainitsemasi kuusimetriset puuveneet sopivat päiväpurjehduksiin ja saaristoretkiin paljon paremmin kuin edelliset. Kilpapurjehduksiin taas 6mR on omiaan ("kuutoset" ovat n. 11-12m pitkiä ja vähän alle 2m leveitä). Luokka on yhä suosiossa, upeita pursia, mutta tuskin sinulle sopivia.
        Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? Jokainen kaiketi tekee oman valintansa itsenäisesti - jos osaa ja uskaltaa.

        suhteen.

        "Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? "

        Niinpä niin. Perheen tarpeisiin se Bavaria on yleensä passelein.


      • tarpeilleen
        venehankinnan kirjoitti:

        suhteen.

        "Hankkiiko kukaan venettä perheensä ulkopuolisia henkilöitä miellyttääkseen? "

        Niinpä niin. Perheen tarpeisiin se Bavaria on yleensä passelein.

        Bavariaan? Siihen paras.


      • ajattelit
        kummastelija kirjoitti:

        Vaikka pidät uimatasoa "mahtavana juttuna lämpimillä vesillä", en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulun niihin, joilla ei ole "vanhaa pikkujonia", mutta silti ovat seilanneet tropiikin vesillä muutaman vuoden ja seilaavat pian uudelleen. Pidän uimatasoa jokseenkin tarpeettomana (poistaisin, jos veneessäni sellainen olisi). Kuulun kylkiportaiden kannattajiin - kokemusteni perusteella.
        Miten muuten "vanha pikkujoni" liittyy lämpimiin vesiin tai uimatasanteeseen? Onko edellisillä kirjoittajilla pikkujoni? Minkälaiseen veneeseen uimataso on mielestäsi hyvä? Mille korkeudelle ajattelit sen rakentaa? Vesirajaan vai kannen korkeudelle?

        poistaa sen uimatason veneestä, sahaamalla pätkän perästä?


      • minkälainen uimataso
        ajattelit kirjoitti:

        poistaa sen uimatason veneestä, sahaamalla pätkän perästä?

        Jos uimatasosi on teräsputkikehikosta ja tiikkilaudoista rakennettu, peräpeiliin pultattu tasanne, riittää ehkä kiinnityspulttien avaaminen. Ei tarvitse edes rälläkkää. Tämän tyyppisistä uimatasanteista kait oli kysymys?
        Jos tarkoitat erilaisia porrasperäisiä peräpeilejä, niiden poistamiseen tuskin on syytä.


    • mallia

      Katsokaa mallia mistä tahansa nykyaikaisesta
      moottoriveneestä jossa on takana kunnon avotila,
      ei takahyttiä ja integroitu uimataso.
      Siinä on haastetta purjeveneiden epäkäytännölisille ja turvattomille kansijärjestelyille.

      • moottoriveneitä

        kun purjehdin maapallon ympäri. Taisivat ne "integroiduilla uimatasoilla" ja "kunnon avotiloilla" varustetut moottoriveneet olla kotirannoilla. Parempi niin. Rantalelut rantaleikkeihin!


      • uimatasoista
        moottoriveneitä kirjoitti:

        kun purjehdin maapallon ympäri. Taisivat ne "integroiduilla uimatasoilla" ja "kunnon avotiloilla" varustetut moottoriveneet olla kotirannoilla. Parempi niin. Rantalelut rantaleikkeihin!

        "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
        Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
        ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
        Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
        Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
        Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
        Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
        Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "


      • turvallinen
        uimatasoista kirjoitti:

        "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
        Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
        ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
        Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
        Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
        Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
        Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
        Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "

        Uimataso minulle sama kuin mökillä laituri ja uimatikkaat ja lämminvesisuihku. Lisäkisi kiinnittyminen ja ankkurointi on siistiä ja turvallista.


      • epäkäytännöllinen
        uimatasoista kirjoitti:

        "Matkaveneen kansijärjestelyt on oltava Marex-luokkaa.
        Albatrossi on tyypillinen suippoperäinen,
        ja kuuluu tuohon käytännöllisyydeltään epäonnistuneeseen Flipper ja Bella joukkoon.
        Omitusimpia kansijärjestelyitä harvoin tapaa.
        Kaiteet ja takahytin herkät ikkunat ovat leveämmällä kuin törmmäyslistä. Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit.
        Pisteenä i:n päälle pressu on oltava jostain syystä aina kiinni, ja näkyyvyys muutenkin matalasta ohjauspaikasta on nolla.
        Miten voi veneilystä tehdä näin epäkäytännöllistä ja vaarallista.
        Merikelpoisuuden ja kantokölin saa joku muu käsitellä. "

        Putkesta tehdyt uimatasot ovat vaarallisia ja epäkäytännöllisiä:
        "Takatasolle meno on ylivoimaisen vaikeata ja se kuuluu turvallisuudeltaan ja sarjaan giljotiinit."


    • poika.....

      Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus....

      Ne nettiveneilijät.....

      • avotilassa

        vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

        Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.


      • poika.....
        avotilassa kirjoitti:

        vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

        Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.

        Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi. Ei peräpeili ainakaan siinä veneessä ollut kuin 10 cm korkea uimatason alla. Mäin se vain oli. Ja vautia kun on koneella ajettaessa tuo 6 solmua niin perä kaivautuu lisää. Ei auta itkut eikä ininät siinä. Mutta hienolta varmaan on venemessuilla näyttänyt.


      • sijoituksesta
        avotilassa kirjoitti:

        vastaa samaa kuormaa kuin Bavarian avotilan alla olevien täysien polttoaine- ja vesitankkien kuorma. Tuo 300 kg kuorma (tyhjät -> täydet tankit) painaa perää muutaman sentin alaspäin (kun keulan vesitankki on tyhjä).

        Perän pitäisi painua 40 cm alaspäin, että uimataso yltäisi veteen, tarkoittaa muutaman tonnin kuormaa avotilassa. Niin paljon väkeä sinne ei mahdu.

        Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?


      • ne laitetaan
        sijoituksesta kirjoitti:

        Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?

        sinne minne halvimmalla saadaan. Millään muulla ei ole väliä.


      • vesitankit
        sijoituksesta kirjoitti:

        Sallinette, että poikkean lisäkysymyksellä aiheestanne hiukan. Bavarian lastausta koskeneesta viestistä sain käsityksen, että ko. veneessä tankit olisi sijoitettu veneen perään keulaan. Eikö purjeveneissä keula ja perä yleensä (ja varsinkin keula) pyritä pitämään mahdollisimman kevyenä purjehdusominaisuuksien takia? Paino pyritään keskittämään vesilinjan alapuolelle keskiveneeseen. Olikohan "keulan vesitankki" sittenkin joku lisätankki?

        Vesitankkien koot, määrä ja sijaintikin poikkeaa tietysti eri malleissa hiukan toisistaan. Bavarian useassa keskikokoisissa on
        noin 150 litran polttoainetankki takana styyrpuurin puolella
        noin 150 litran vesitankki takana paapuurin puolella
        noin 150 litran vesitankki keulapunkan alla

        Keulan vesitankkia ei tietysti tarvitse käyttää, jos 150 litraa riittää. Meillä se on aina pitkillä reissuilla käytössä, mutta myös tyhjennetään aina ensin.


      • väärin
        poika..... kirjoitti:

        Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi. Ei peräpeili ainakaan siinä veneessä ollut kuin 10 cm korkea uimatason alla. Mäin se vain oli. Ja vautia kun on koneella ajettaessa tuo 6 solmua niin perä kaivautuu lisää. Ei auta itkut eikä ininät siinä. Mutta hienolta varmaan on venemessuilla näyttänyt.

        http://www.bavaristi.com/
        Katso Bavarian perän rakenne tuosta kuvasta. Näkemäsi vene ei tainnut olla Bavaria.


      • avotilassa
        väärin kirjoitti:

        http://www.bavaristi.com/
        Katso Bavarian perän rakenne tuosta kuvasta. Näkemäsi vene ei tainnut olla Bavaria.

        just kuin tämän viestiketjunkin jutussa.
        Mitä pitäisi ajatella siitä kirjoittajasta?


      • poika.....
        avotilassa kirjoitti:

        just kuin tämän viestiketjunkin jutussa.
        Mitä pitäisi ajatella siitä kirjoittajasta?

        se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.


      • oliivia1
        poika..... kirjoitti:

        se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.

        kun se sairastaa tuota alseimerin tautia,,,olin silloin katselemassa samaa venettä kun se mun ukkokin sinne meni, taisi olla joku homeinen skandi.


      • avotilassa
        poika..... kirjoitti:

        se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin.

        Etköhän muista väärin. Katsele ensi kesänä tarkkaan niitä pikkubavoja, usein niissä on 4 h avotilassa.


      • poika.....
        avotilassa kirjoitti:

        Etköhän muista väärin. Katsele ensi kesänä tarkkaan niitä pikkubavoja, usein niissä on 4 h avotilassa.

        Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!


      • avotilassa
        poika..... kirjoitti:

        Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

        jos kuuntelee tämän palstan neuvoja, "Keula täytyy pitää kevyenä".
        Kun veneen vesitankit SEKÄ perässä ETTÄ keulassa täytetään, Bavaria 37 on tasapainossa.

        Eiköhän joku kohta muista nähneensä Bavarian, jossa keulassa seisoi 3 miestä ja silti uimataso oli vedessä. Tai jotain yhtä älytöntä.

        Tuossa kuvassa taitaa olla Ba36, 4 henkeä avotilassa, katso:
        http://www.bavaristi.com/


      • poika.....
        avotilassa kirjoitti:

        jos kuuntelee tämän palstan neuvoja, "Keula täytyy pitää kevyenä".
        Kun veneen vesitankit SEKÄ perässä ETTÄ keulassa täytetään, Bavaria 37 on tasapainossa.

        Eiköhän joku kohta muista nähneensä Bavarian, jossa keulassa seisoi 3 miestä ja silti uimataso oli vedessä. Tai jotain yhtä älytöntä.

        Tuossa kuvassa taitaa olla Ba36, 4 henkeä avotilassa, katso:
        http://www.bavaristi.com/

        purjehduskuvia. Puhe oli veneen ollessa satamassa. Bavaria 37 kelluu rumasti keula pystyssä. Mutta kaikkea ei voi aina saada samaan hintaan.


      • On ne kauhean näköisiä!
        poika..... kirjoitti:

        Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

        Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!


      • poika.....
        On ne kauhean näköisiä! kirjoitti:

        Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!

        minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

        Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.


      • linjoja alkaa kaivata
        poika..... kirjoitti:

        minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

        Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.

        Mitä enemmän yritetään todistella Bavarioita ja muita samankaltaisia kauniiksi, sitä hienommilta alkaa ne vanhat klassikkoveneet näyttää. Kannattaa huvin vuoksi vertailla nykysuuntausta S&S-veneiden linjoihin. Venekuvia löytyy vaikkapa sivuilta: www.classicswan.org
        Eipä oikeastaan ole ihme, että Australiassa on käynnistetty perinteikkään S&S 34:n uustuotanto moderneilla materiaaleilla. Vene ei tietenkään kilpaile hinnan halpuudella eikä sisätilavuudella, uimatasokin puuttuu.


      • Höpiset?
        poika..... kirjoitti:

        Ensikesänä kyllä yritän välttää niiden katselun. Viimekesänä voin jo riittävän pahoin kun Tanskassa Rödvikissä katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa. Miksei ne ole edes katsoneet mihin asentoon vene asettuu ennenkuin maalaa vesilinja? Mikään ei ole surkeampi näky kuin purjevene (jos Bavat nyt sellaisia edes ovat), jonka vesilinja kohoaa jostain perän alta ja on keulassa jo parikytä senttiä veden pinnan yläpuolella. Yäk!

        Ei tuossa 32:ssa ainakaan uimataso ole lähelläkään vettä:
        http://www.star.hr/photos/6/169/1x.jpg

        Näyttäähän se tuo 37 uivan hyvin vaikka on porukkaakin kyydissä:
        http://www.star.hr/photos/6/665/1x.jpg

        Tai tämä 37?
        http://users.telenet.be/lvdd/beeld/zijzicht.jpg


        Mutta eiköhän sulla ole parempia linkkejä?


      • poika.....
        Höpiset? kirjoitti:

        Ei tuossa 32:ssa ainakaan uimataso ole lähelläkään vettä:
        http://www.star.hr/photos/6/169/1x.jpg

        Näyttäähän se tuo 37 uivan hyvin vaikka on porukkaakin kyydissä:
        http://www.star.hr/photos/6/665/1x.jpg

        Tai tämä 37?
        http://users.telenet.be/lvdd/beeld/zijzicht.jpg


        Mutta eiköhän sulla ole parempia linkkejä?

        enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

        Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.


      • luettavaa
        poika..... kirjoitti:

        enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

        Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.

        Ensin kirjoitit:
        "Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa..."

        Sitten muistit, että:
        "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02...".

        Ja sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
        "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

        Tanskassa huomasit , että:
        "..katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa."

        Vielä:
        "Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa.."


        Saa nähdä mitä vielä huomaat, jään jännityksellä odottelemaan.


      • Asiantuntija kokemuksen kautta
        poika..... kirjoitti:

        minun vene on leveä ja on kyllä kylmäboxi ja vielä jääpalaboxikin ja jopa suihkukin. Mutta ui myös ryhdikkäästi eikä perä tai keulapainoisesti oli tankeissa tavaraa tai ei.

        Se vain tuppaa olemaan aika monen veneen ongelma tuo peräpainoisuus enkä saata olla ihmettelemättä että vielä nykyäänkin uusissa veneissä on sama vaiva.

        Omassa vuoden 2005 Bavariassa maalattu vesilinja nousee keulassa noin 10 cm veden pinnan yläpuolelle veneen seisoessa paikallaan. Tilanne ei paljon muutu siitä vaikka henkilöitä olisi avotilassa nuo neljä mainittua. Tai vaikka tankit olisivat täynnä tai tyhjänä.

        Pitkän matkan varustuksessa, kun myös keulatilat on täytetty ruokatarvikkeilla, pullovedellä, lisäpolttoaineella jne. on veneen vesilinja suorassa.

        Kun ajetaan moottorilla puoliteholla ja alle runkonopeutta, painuu perä n. 15 cm ja on edelleen uimatasonkin osalta vedenpinnan yläpuolella. Kun nopeutta lisätään tästä, alkaa luonnon lakien mukainen ilmiö. Potkurivirta alkaa kaivamaan vettä veneen alta pois ja perä alkaa painua alemmas. Täydellä kaasulla ajettaessa maksiminopeutta, painuu uimatason pohja n. 5 cm veden pinnan alapuolelle. Purjeilla liikuttaessa ei tuollaista veden pakoa pohjan alta tapahdu, vaan uimataso pysyy koko ajan veden pinnan yläpuolella. Henkilöiden sijoittelulla ei ole kulussa suurtakaan merkitystä.

        Uskaltaisin yleistää tämän tietämykseni koskemaan ainakin Bavarian vuonna 2005 lanseerattuja uusia malleja 30-39 jalan välillä. Oman veneeni koko sijoittuu tuonne puolen välin tienoille.

        Edelleen sanoisin henkilöille, joille purjehdus on vieras harrastus, että nuo Bavariani käyttäytymistä kuvaavat ilmiöt ovat täysin normaaleja. Pitkäaikaiset kokemukseni kotimaisista purjeveneistä ovat olleet täysin saman kaltaisia.


      • poika.....
        luettavaa kirjoitti:

        Ensin kirjoitit:
        "Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa..."

        Sitten muistit, että:
        "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02...".

        Ja sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
        "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

        Tanskassa huomasit , että:
        "..katselin saksalaispehettä uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa."

        Vielä:
        "Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa.."


        Saa nähdä mitä vielä huomaat, jään jännityksellä odottelemaan.

        Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

        Taisi sattua todella pahasti kun noin katkerasti kirjoitat.


      • paranee
        poika..... kirjoitti:

        Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

        Taisi sattua todella pahasti kun noin katkerasti kirjoitat.

        Aina vaan paranee!

        Puhuit siis aluksi 36:sta, sitten muistit, että ei se niin iso ollutkaan:
        "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria..."

        Ja nyt viimeksi tiedät, että:
        "Bavaria 34:sta on myyty samaa runkoa myös 36:na. Eri vuoimalleissa eri merkintä. Vene on todellisuudessa 36 jalkainen.

        Tuon vuosimallin 2001 Bavaria 34 teknisissä tiedoissa on:
        Hull length 10,35 m

        Kertoisitko, koska Bavaria on myynyt vain 10,35 m mittaista runkoa tyyppimerkinnällä 36.

        Mielenkiintoista odotella, mitä tässä vielä saa lukea.


      • Tyhmää
        Asiantuntija kokemuksen kautta kirjoitti:

        Omassa vuoden 2005 Bavariassa maalattu vesilinja nousee keulassa noin 10 cm veden pinnan yläpuolelle veneen seisoessa paikallaan. Tilanne ei paljon muutu siitä vaikka henkilöitä olisi avotilassa nuo neljä mainittua. Tai vaikka tankit olisivat täynnä tai tyhjänä.

        Pitkän matkan varustuksessa, kun myös keulatilat on täytetty ruokatarvikkeilla, pullovedellä, lisäpolttoaineella jne. on veneen vesilinja suorassa.

        Kun ajetaan moottorilla puoliteholla ja alle runkonopeutta, painuu perä n. 15 cm ja on edelleen uimatasonkin osalta vedenpinnan yläpuolella. Kun nopeutta lisätään tästä, alkaa luonnon lakien mukainen ilmiö. Potkurivirta alkaa kaivamaan vettä veneen alta pois ja perä alkaa painua alemmas. Täydellä kaasulla ajettaessa maksiminopeutta, painuu uimatason pohja n. 5 cm veden pinnan alapuolelle. Purjeilla liikuttaessa ei tuollaista veden pakoa pohjan alta tapahdu, vaan uimataso pysyy koko ajan veden pinnan yläpuolella. Henkilöiden sijoittelulla ei ole kulussa suurtakaan merkitystä.

        Uskaltaisin yleistää tämän tietämykseni koskemaan ainakin Bavarian vuonna 2005 lanseerattuja uusia malleja 30-39 jalan välillä. Oman veneeni koko sijoittuu tuonne puolen välin tienoille.

        Edelleen sanoisin henkilöille, joille purjehdus on vieras harrastus, että nuo Bavariani käyttäytymistä kuvaavat ilmiöt ovat täysin normaaleja. Pitkäaikaiset kokemukseni kotimaisista purjeveneistä ovat olleet täysin saman kaltaisia.

        olla asiantuntija. Sinun olisi pitänyt kehua Bavariaa ylisanoilla ja kirjoitusvirheillä höystettynä. Ei tollaseen kukaan viitsi vastata.


      • paljon pahempi
        On ne kauhean näköisiä! kirjoitti:

        Keula pystyssä. Ihan hirveää! Nauravat vielä äänekkäästi ja juovat kuohuviiniä! En voi kestää. Kun avasin kerran kuohuviinipullon veneeni perässä (enoni oli tuonut Venäjältä), lensi puoli pullollista paukahtaen ulos. Minulla ei ole jääkaappia. Eikä suihkua. Veneeni on kapea. Mutta sen perä ei painu veden alle!

        Meillä kun avattiin kuohuviinipulloa veneen kastajaisvieraille, katkesi korkki. Piti ottaa korkkiruuvi avuksi ja sitten lensi korkki ja sen mukana hyvä linkkari korkkiruuveineen kauniissa kaaressa kauas mereen. Ja vieraat taputtivat. Niitä vieraita oli yli kaksikymmentä ja istumalaatikon pohja oli kastumaisillaan. Ne vanhat skandit on vähän sellasia.


      • Jo ihmeessä
        poika..... kirjoitti:

        enkös jo kerran sanonut tuosta UUDESTA 37:sta, että satamassa ui rumasti perä painoksissa, purjehtiessä ei ilmiötä huomaa koska aaltoa muodostuu ja vene kallistuessaa ilmeisesti korjaa asentoaan. Nuo kaksi muuta linkkiä ovat aivan eri veneistä ja eri aikakaudelta, miten ne liittyvät tähän.

        Ei ole linkkiä, mutta tuo Nynäshamnin 37 näkyy yhdessä omassa kuvassani, joskin ei kovin läheltä.

        Ensin:

        "Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus.... "

        Sitten:

        "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi."

        Ja sitten:

        "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin."

        No mutta sitten lopulta:

        "uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa."

        Kyllä sun nyt pitää alkaa päättään onko kyse uudesta vai vanhasta.
        Onko se 30, 34, 36 vai 37 jalkainen?
        Eli koitas nyt vielä kerrankertoa miten se oli.


      • poika.....
        Jo ihmeessä kirjoitti:

        Ensin:

        "Kun veratilet näitä uimatsoja, veratile veneitä myös vedessä. Taannoin Ruotsissa katselin Bavaria 36:sta, jossa oli 4 miestä avotilassa. Uimataso oli kivasti upoksissa, oli kirjaimellisesti uimatso, eli taso, jonka päällä voi uida. Ei vaan tainnut olla valmistajan tarkoitus.... "

        Sitten:

        "Katselin tuota Bavariaa joko kesällä -01 tai -02 en tarkalleen muista kumpi oli, mutta Bava oli aivan uuden näköinen. Ei siinä kyllä uimatso ollut noin ylhäällä. Uintiasento oli jo valmiiksi perä painoksissa ja sitten kun nuo miehet menivät avotilaan, niin perä upposi."

        Ja sitten:

        "se saatoi todellakin olla vm. 2001 34:n Bavaria. Mutta 4 miestä istui veneen perän painoksiin."

        No mutta sitten lopulta:

        "uudessa Bavaria 30:ssä. Vanhemmat ja yksi lapsi ja Bavan persus painoksissa. Surkean koomista. No, Nynäshamnissa sitten totesin, että uudessa 37:ssa ei tarvitse olla ketään avotilassa, kun perä on jo valmiiksi painoksissa."

        Kyllä sun nyt pitää alkaa päättään onko kyse uudesta vai vanhasta.
        Onko se 30, 34, 36 vai 37 jalkainen?
        Eli koitas nyt vielä kerrankertoa miten se oli.

        ei kun bavapojat.

        Kertauksena käsittelemäni veneet:

        Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

        Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

        Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

        uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

        Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???


      • tuli selväksi!
        poika..... kirjoitti:

        ei kun bavapojat.

        Kertauksena käsittelemäni veneet:

        Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

        Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

        Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

        uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

        Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???

        MENE OPTIKOLLE!


      • vaivata
        poika..... kirjoitti:

        ei kun bavapojat.

        Kertauksena käsittelemäni veneet:

        Bavaria 34-3 vm. 2001 pituus 10,80 m myytiin jossain vaiheessa 36:na. Käsittääkseni valmistus loppui 2001.

        Tanskassa havainnot uudesta 30:stä.

        Nynäshamnissa havainnot uudesta 37:sta.

        uudesta takoittaa veneestä päätellen kaudeksi 2006 vesillelaskettuja massatuotantopulkkia.

        Onko vaikeaa vai sattuuko vain niin pirusti että pitää saivarrella ja jankuttaa???

        Bavaria-info ja Yachtdatabase tuntevat 2 kpl Bavaria 36 ja samoin Bavaria 34 malleja:
        Toisen 36 pituus 11,55 m ja toisen 11,45 m
        Toisen 34 pituus 10,80 m ja toisen 10,75 m.

        Se, että netissä jotkut myyvät Bavaria 34 venettään 36 jalkaisena, ei venettä muuta toisen malliseksi.

        Mene hoitoon.


      • poika.....
        vaivata kirjoitti:

        Bavaria-info ja Yachtdatabase tuntevat 2 kpl Bavaria 36 ja samoin Bavaria 34 malleja:
        Toisen 36 pituus 11,55 m ja toisen 11,45 m
        Toisen 34 pituus 10,80 m ja toisen 10,75 m.

        Se, että netissä jotkut myyvät Bavaria 34 venettään 36 jalkaisena, ei venettä muuta toisen malliseksi.

        Mene hoitoon.

        Bavarialla on vene pysynyt aikaisemminkin samana, vain mallimerkintä on muuttunut. Muita esimerkkejä 40 Holiday => 38 myöhemmin. 37 => 36. Tutki vähän tarkemmin niitä tietoja ja vertaile runkojen pituuksia älä LOAa. Mitat on aina miten ne ilmoitetaan. En osaa sanoa eri tyyppimerkinnällä myytyjen veneiden lukumäärää, mutta esimerkiksi tuttavapiirissäni on yksi 38 joka on täysin sama vene kuin Bavaria 40 Holiday, samoin eräällä tutullani 36 joka joka täysin sama vene kuin edellisen vuoden mallimerkinnällä 37 myyty vene. En tiedä miksi näin on.


    • Anonyymi

      Onko kokemuksia hyvistä kylkiportaista?

    • Anonyymi

      Yritän esittää ihan asiallisesti (en ole osallistunut vielä ketjun suunsoittoon bava/skandi väittelyssä.)

      Siis:

      Onko viistoperään kiinnitetyllä uimatasolla mahdollisuus viottua jyrkässä, riittävän korkeassa peräaallokossa?

      • Anonyymi

        1. Ei vaurioidu Itämerellä vaikka 25mm teräsputki on ihan käsillä väännettävää. Normiputki taitaa olla 30mm.
        2. Yksi kylkiporrasvaihtoehto on kulmikas fendari.
        3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Ei vaurioidu Itämerellä vaikka 25mm teräsputki on ihan käsillä väännettävää. Normiputki taitaa olla 30mm.
        2. Yksi kylkiporrasvaihtoehto on kulmikas fendari.
        3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi
        seppomartti

        "3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi"

        Voitko avata tätä enemmän? Mitkä syyt johtivat mielipiteeseesi.

        Nykyisessä veneessäni on HST putkestä tehty kiinteä uimataso puutasolla (tiikki). Todellä kätevä Itä-meren alueella tarpeeseeni. Tiedostan, että poistuessani Itämereltä tuo kiinteä rakenne saattaa aiheuttaa ongelmia, joten olen suunnitellut että kyseisen uimatason voisi nostaa pystyyn perään . Olisi aika helppo toteuttaa. Silloinhan se olisi ns. alas laskettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "3. Jos veneessä on nykymuodin mukainen alas laskettava peräpeilin uimataso en kelpuuttaisi reissuveneeksi"

        Voitko avata tätä enemmän? Mitkä syyt johtivat mielipiteeseesi.

        Nykyisessä veneessäni on HST putkestä tehty kiinteä uimataso puutasolla (tiikki). Todellä kätevä Itä-meren alueella tarpeeseeni. Tiedostan, että poistuessani Itämereltä tuo kiinteä rakenne saattaa aiheuttaa ongelmia, joten olen suunnitellut että kyseisen uimatason voisi nostaa pystyyn perään . Olisi aika helppo toteuttaa. Silloinhan se olisi ns. alas laskettava.

        Peräpeilejä on monen tyyppisiä ja yleensä kai joudumme tyytymään siihen mikä on. Jos on viisto peräpeili niin ulkopuolinen uimataso voi olla hyvä lisuke. Mitä palvelee sen ylösnosto?. Merellä ja ankkurissa turhaa. Rakenne heikkenee. Nostamisen/ laskemisen vaiva. Kulku perän kautta vaikeutuu. LOA lyhenee ja laiturimaksu pienenee. Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen.
        Nykymuotien mukainen iso laskettava peräpeili on minulle oston este. Painaa ja maksaa. Pidän tärkeämpänä mahdollisuutta asentaa tuuliperäsin ja hydrogeneraattori. Jos perä on auki tai avattavissa eli " läpikuljettavissa" niin kulku laiturille tai uimaan on vaivaton, mahdollinen aalto istuinlaatikkoon virtaa ulos ilman putkiakin, lautan saa kätevästi. Valitettavasti perä auki ratkaisuissa peräpeilin pintaa on turhan vähän pienissä veneissä.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräpeilejä on monen tyyppisiä ja yleensä kai joudumme tyytymään siihen mikä on. Jos on viisto peräpeili niin ulkopuolinen uimataso voi olla hyvä lisuke. Mitä palvelee sen ylösnosto?. Merellä ja ankkurissa turhaa. Rakenne heikkenee. Nostamisen/ laskemisen vaiva. Kulku perän kautta vaikeutuu. LOA lyhenee ja laiturimaksu pienenee. Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen.
        Nykymuotien mukainen iso laskettava peräpeili on minulle oston este. Painaa ja maksaa. Pidän tärkeämpänä mahdollisuutta asentaa tuuliperäsin ja hydrogeneraattori. Jos perä on auki tai avattavissa eli " läpikuljettavissa" niin kulku laiturille tai uimaan on vaivaton, mahdollinen aalto istuinlaatikkoon virtaa ulos ilman putkiakin, lautan saa kätevästi. Valitettavasti perä auki ratkaisuissa peräpeilin pintaa on turhan vähän pienissä veneissä.
        seppomartti

        "Jos olet se "anonyymi", jota arveluttaa putkirakenteen kestävyys, niin yksi vaihtoehto olisi vahvistaminen."

        En ole. Minua ei putkirungon kestävyys huoleta lainkaan. Kyllä sen saa kestäväksi. Enempi mietin tätä turvallisuuden kannalta. Mitä huonoja puolia on kiinteästä (putkirunkoisesta) uimatasosta esim. takaa tulevan aallokon osalta. Normaalisti ei mitään, mutta entä jos aalto murtuu edes osin? Mutta tällä pohdinnalla ei kai ole väliä, jos valitsee jo lähtökohtaisesti avoimen perän? Mutta jos ei ihan avointa valitse (eli kulkuportillisen)? Tuuliperäsimen jne saa kyllä peräpeiliin, vaikka siinä olisikin uimataso. Varsinkin kun ne asennukset otetaan huomioon uimatasoa tehtäessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe