Mä en halua mennä enää kouluun

Yavanna

”Äiti, en tahdo mennä kouluun
Äiti, saan aina olla yksin
Ei kukaan musta välitä
Saan aina yksin leikkiä
Äiti, miks toiset vaan kiusaa?”

Aamu valkeni taas ja kouluun olisi lähdettävä, mutta kun ei huvita, niin ei huvita. Päivä olisi taas aivan samanlainen kuin muutkin. Samat haukut, potkut ja kiusanteot, samat kiusaajat ja opettajat jotka katsovat vierestä, mutta eivät osaa puuttua.
Voi eikö tää voi loppua, ajattelen. Miksi juuri minä, enkö voisi vain nukkua pois ettei tarttis mennä enää kouluun. Mä en enää jaksa, mä en mee tänään kouluun sanon, mutta lopulta mun on luovutettava ja lähdettävä kouluun piinattavaksi.

Matkalla toivon, että jäisin auton alle tai tapahtuisi jotain, joka estäs mua menemästä kouluun. Mutta mitään ei tapahdu ja pian olen koulun pihalla. Seison yksin ja odotan, että kellot soisivat tunnin alkamisen merkiksi. Yritän pysyä huomaamattomana, etteivät ne huomaa mua ja aloita heti aamusta haukkumista ja tönimistä.
Ne huomaa mut kun kello soi ja alan hitaasti laahustaa kohti ovea. Mun eteen työntyy jalka ja mä kompastun ja lennän rähmälleni maahan. Tunnen kuinka kaikki tuijottaa mua ja kuulen kuinka mulle nauretaan. Pidättelen itkua ja nousen ylös ja olen kuin mitään ei olisikaan tapahtunut.

Mä laahustan hitaasti luokan eteen ja viimeisenä luokkaan ja painun kauimmaiseen pulpettiin mahdollisimman etäälle muista. Tunnilla en viittaa enkä osallistu lainkaan, en vaikka maikka yrittääkin pakottaa mua. Tiedän, että vastasinpa mitä tahansa saan osakseni ivahuutoja ja naurua. Jokainen tunti on kidutusta ja jokainen hetki pelkkää piinaa, joka helpottaa kun pääsen kotiin, mutta tuntuu päivä päivältä pahemmalta, kun tiedän joutuvani tuohon julmaan leikkiin, jossa minä olen se jota potkitaan. Viimein päivä päättyy ja pääsen lähtemään kotiin ja yhä toivon, että tapahtuisi jotakin, joka estäisi mua menemästä kouluun huomenna.

”Voi kuinka koskee.
Kelle sen kertoisin.
Syvälle sydämeen sattuu.”

Illalla mietin miten voisin jäädä kotiin, ettei tarttis taas mennä kouluun. Voisinhan teeskennellä olevani kipeä, olisinpa edes yhden päivän rauhassa kiusaajiltani. Joten aamulla valitan huonoa oloa, mutta äiti ei usko. En osaa valehdella ja se näkee mun läpi, mutta miksi se ei huomaa, että mä kärsin.

Kampean itseni ylös ja laahustan keittiöön aamiaiselle, mutta en syö sillä ei ole nälkä. ’Äiti mulla on paha olla, etkö sä näe miten muhun koskee?’ Ajattelen, mutta en uskalla sanoa, sillä, ei se auta. Kiusaajat saavat vain jälkkäriä ja sitten ne kostavat mulle ja kiusaavat entistä enemmän.
Sitä en kestäis, joten olen hiljaa ja yritän kestää kaiken vaikka se onkin niin pirun vaikeeta. Apeana raahustan taas kohti koulua ja toivon ties kuinka monennen kerran ihmettä, joka pelastas mut kouluun menemiseltä. Mutta kuten aina mitään ei tapahdu ja olen taas koulun pihalla. Yksin.

Kaikki etenee taas niin kuin ennenkin ja taas mut kampataan, mutta tällä kertaa lyön pääni lujasti asfalttiin. Kaikki pyörii silmissä, enkä mä pääse ylös. Kuulen taas ivanaurun korvissani ja tunnen tuijotuksen, mutta en liiku. Porukka kerääntyy ringiksi mun ympärille ja lällättää jotain mistä en saa selvää. Tunnen kun joku potkaisee mua kylkeen, se sattuu, mutta en jaksa välittää, en enää. Äkkiä kaikki hiljenee ja kuulen askeleet jotka lähestyy ja opettajan terävä ääni käskee oppilaita hajaantumaan. Kun oppilaat väistyvät mun ympäriltä, hän huomaa että makaan maassa. Opettaja säikähtää ja käskee jotakuta hakemaan apua.

Opettaja kumartuu mun puoleen ja se kysyy jotain, mutta en jaksa vastata, yritän, mutta en pysty. Suljen silmäni ja kaikki menee pimeäksi. En herää enää milloinkaan ja olen vapaa, vapaa tästä kaikesta. Lennän jonnekin, missä mua ei enää kiusata.

”Voi kuinka koskee.
Toiset ei ymmärrä.
Syvälle sydämeen sattuu”


Tämä on tämmöinen raapustus, joka tuli mieleeni tuosta Tommi Läntisen kauniista kappaleesta. Itse aiheesta eli kiusaamisesta on omakohtaista kokemusta, jonka olisin mieluiten jättänyt kokematta.
Kommentoikaa tai antakaa palautetta, jos haluatte

7

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nim2891

      Raapustuksesi tuntui osittain todelliselta ja se kosketti minua. Lisäksi tuntui vähän ahdistavalta lukea sitä, mutta hyvä se oli silti. :-)

      Tiedän miltä kiusaaminen tuntuu ja kun sitä joskus joutui sietämään vuosikaudet. Ilman, että jollekulle olisi uskaltanut kertoa pelkäämättä sitä mitä siitä saattaisi seurata jälkikäteen. Jatkuisiko kiusaajien ainainen piinaus entistä kiivaampana.

      Olen useasti pyöritellyt mielessäni sitä, miksi juuri minua kiusattiin? Ärsyttikö minussa jokin ominaisuus? vielä en ole vastausta pulmalliseen kysymykseeni saanut.

      Vaikka kiusaamisesta onkin rutkasti aikaa, niin se on jättänyt syvät arvet...

      • ohikulkijana

        Kiusaaminen on aika yleistä. Itseänikin kiusattiin, ei onneksi fyysisesti, mutta psyykkisesti pahastikin. Se jättää jälkeensä tiettyä pelkoa ja pimeyttä, jota vastaan on itse taisteltava.

        Koomisinta näin jälkikäteen ajateltuna on se, että lapsena luulin kiusaamisen olevan jotenkin normaalia. Ei lapsi välttämättä edes ymmärrä, ettei se kuulu asiaan.

        Kateus oli syynä kiusaamiseen minun kohdallani. En ole katkera, sillä koen itseni henkisesti melko vahvaksi. Olenko vihainen? Kyllä. Olen todela rauhallinen ja sopuisa luonne, mutta hallitsemattomat aggressiivisuuden tunteet valtaavat minut edelleen ajatel´lessani tiettyjä henkilöitä. Voin toivoa vain pahaa.


      • Janetteee
        ohikulkijana kirjoitti:

        Kiusaaminen on aika yleistä. Itseänikin kiusattiin, ei onneksi fyysisesti, mutta psyykkisesti pahastikin. Se jättää jälkeensä tiettyä pelkoa ja pimeyttä, jota vastaan on itse taisteltava.

        Koomisinta näin jälkikäteen ajateltuna on se, että lapsena luulin kiusaamisen olevan jotenkin normaalia. Ei lapsi välttämättä edes ymmärrä, ettei se kuulu asiaan.

        Kateus oli syynä kiusaamiseen minun kohdallani. En ole katkera, sillä koen itseni henkisesti melko vahvaksi. Olenko vihainen? Kyllä. Olen todela rauhallinen ja sopuisa luonne, mutta hallitsemattomat aggressiivisuuden tunteet valtaavat minut edelleen ajatel´lessani tiettyjä henkilöitä. Voin toivoa vain pahaa.

        Minua on enimmäkseen vain haukuttu joilalin typerillä pilkkanimillä, ja leikillänähän he (kai) mutta eiväthän voi tietää etten pitänyt siitä.

        Mutta se oli ala- asteella.

        Sen muistan kun olin 5 luokalla ja minä olin ainoa luokassa jolla oli sininen pulpetti, tuntui heti että olsiin syrjitty (vaikkei näin ole) joskus joku tyttö luokallani oli kirjoittanut isolla tekstillä nimeni pulpettiini vahaliiduilla... sai onneksi pestä sne pois.

        No joo ja sitten näitä perus "revitään myssy päsätä ja heitetään kuralammikkoon" mutta ei onneksi sen pahempaa kiusaamista.


      • Janetteee
        Janetteee kirjoitti:

        Minua on enimmäkseen vain haukuttu joilalin typerillä pilkkanimillä, ja leikillänähän he (kai) mutta eiväthän voi tietää etten pitänyt siitä.

        Mutta se oli ala- asteella.

        Sen muistan kun olin 5 luokalla ja minä olin ainoa luokassa jolla oli sininen pulpetti, tuntui heti että olsiin syrjitty (vaikkei näin ole) joskus joku tyttö luokallani oli kirjoittanut isolla tekstillä nimeni pulpettiini vahaliiduilla... sai onneksi pestä sne pois.

        No joo ja sitten näitä perus "revitään myssy päsätä ja heitetään kuralammikkoon" mutta ei onneksi sen pahempaa kiusaamista.

        anteeksi kirjoitusvirheet.. :D


      • mr.suicide
        ohikulkijana kirjoitti:

        Kiusaaminen on aika yleistä. Itseänikin kiusattiin, ei onneksi fyysisesti, mutta psyykkisesti pahastikin. Se jättää jälkeensä tiettyä pelkoa ja pimeyttä, jota vastaan on itse taisteltava.

        Koomisinta näin jälkikäteen ajateltuna on se, että lapsena luulin kiusaamisen olevan jotenkin normaalia. Ei lapsi välttämättä edes ymmärrä, ettei se kuulu asiaan.

        Kateus oli syynä kiusaamiseen minun kohdallani. En ole katkera, sillä koen itseni henkisesti melko vahvaksi. Olenko vihainen? Kyllä. Olen todela rauhallinen ja sopuisa luonne, mutta hallitsemattomat aggressiivisuuden tunteet valtaavat minut edelleen ajatel´lessani tiettyjä henkilöitä. Voin toivoa vain pahaa.

        oon ollu jo aika kauan pois koulusta yhtenä päivänä pääsin kouluun asti mut sitte tuli jälkitauti ja sinä päivänä ku olin koulus ni mulle ruvettiin vaa nauraan nytte oon viäki kipee mut en pysty nukkuun koska sit ku pääsen kouluun ni taas nauretaan mitä tehdä?


    • Jagochjag

      Kuullostaa tutulta... kuuntelin äsken Tommin biisin. Pakko se on myöntää, et vaiika kohta on 40-vuotta mittarissa, niin koulu aikaa ei tee mieli muistella. Onneksi on selvinnyt ja seisoo vahvasti omilla jaloilla. Tiedän, että kaikki ei siihen pysty, mutta toivon TODELLA, että kaikki pystyisivät

    • kotikirjailija

      kiusaaminen todella jättää jäljet. Tuli 40 täyteen ennekuin aloin edes seurustella ja sitten avioon. Koulun jöökeenkin ekat 20 vuotta meni lähinnä ihmisiä piileksien. Onneksi kasvihuoneapulaisena vihannestarhalla sain yksinäisen työn. Kiukkuani purin vain yleisönosastokirjoituksiin. Sitten kun kuntani jolu ehkä sos- sihteeri tai vastaava lähetti stipendin että pääsin yhdelle kirjoittakurssille olin ihmeissäni. Mähän läysin sukulaissieluja eikä kukaan ollut vetämässä tuolia alta tai kippaamassa suolaa keittoon ruokajonossa! Siitä alkoi "toipumiseni" ja nyt olen myös koirakerhossa mukana, mutta vieläkin vierastan nuorisojoukkoja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4636
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      272
      2712
    3. 133
      1697
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1391
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1337
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1136
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1114
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1067
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe