Olen kärsinyt erilaisista sydämen rytmihäiriöistä jo useamman vuoden ajan.
Väliin on todettu kammio- ja välillä eteislisälyöntisyyttä. Sydän on tutkittu pariinkin kertaan, eikä sieltä ole mitään varsinaista syytä näille muljahteluille löytynyt. Olen sairastanut kilpirauhasen liikatoiminnan, mutta kilpirauhaseni poistettiin kokonaan, joten siitä ei varmaankaan enää voi olla kyse.
Nyt minulla on parhaillaan eteislisälyönnit päällä, ovat jatkuneet jo useamman vuorokauden ajan, enkä meinaa saada niitä millään loppumaan. Sydän muljahtelee about 4-20 kertaa minuutissa, ihan ympäri vuorokauden, riippumatta siitä olenko levossa vai liikkeessä.
Tällä kertaa lääkäri määräsi minulle Propral 40mg 0,5-1 tabl. 1-3 x vrk. Aiemmin rytmihäiriöni ovat poistuneet jo 10mg tabletilla, mutta nyt edes 30mg ei tunnu vaikuttavan muuten kuin hidastavan pulssin tuonne 40 tuntumaan. En uskaltaisi ottaa 40mg kun jo tämä pienempi laskee pulssini niin alas.
Onko kenellekään oikeasti ollut hyötyä Propralista?
Olen kokeillut myös ylimääräisen magnesiumin syöntiä, mutta ei siitä ole mitään apua ollut.
Rupeaa vaan olemaan niin kyllästyttävää kun kokoajan muljuu. Osaisiko joku kertoa omista kokemuksistaan, voisi olla lohdullista kuulla etten ole ainoa jolla muljuu? Millaisilla lääkkeillä muut ovat päässeet eroon tästä inhottavasta vaivoista? Kuinka paljon ja kuinka usein tuota Propralia oikeasti uskaltaa syödä, ettei se pulssi laske liian alas? Onko kukaan syönyt sitä kuurina? Olen vähän epätoivoinen kun edes lääkärini ei osannut sanoa yhtään mitään yhtään mihinkään.
Eteisperäiset lisälyönnit
13
8407
Vastaukset
- Nuori mies
Joo meikeläiselläkin muljuaa juuri vastaavanlaisia määriä, eteisperäisiä lisälyöntejä. Tosin joinakin minuutteina tulee vielä enemmän kuin 20 muljahdusta, lähellä 30 on käyty sellaisilla minuuteilla jolloin olen niitä laskenut, laskemattomista vaikea sanoa :D. Holterissa niitä tuli 7000 kpl viimeksi. Olleet olemassa vissiin mulla aina, mutta huomasin vasta 14 vuotiaana kysyä asiasta, että eikö ajoittain lisälyönneistä johtuva epätasainen syke olekaan normaali.
Itse en ole ottanut mitään lääkitystä vaivaan, kun ilman lääkkeitä on parempi olla, jo ihan periaatteesta ja muutenkin. Kuullut sen verta juttuja beetasalpaaja lääkityksellä olijoilta, kuinka ne pappauttavat, niin ei kiinnosta ottaa sen vuoksi. Lisäksi kardiologin mukaan auttavat lääkkeet vielä kovin huonosti näihin lisälyönteihin juurikin ja niistä olisi luultavimmin enemmän haittaa.
Ei siitä mihinkään pääse, että välillä kun niitä tulee juurikin tyyliin noin > 10 minuutissa kymmeniä minuutteja putkeen niin sitä ajattelee, että mitenkähän tämä rasittaa pumppua. Jos pysyy mukavissa määrissä eli tulee alle 5 minuutissa niin näitä ei enään juuri silloin tarvi ajatella ollenkaan. Monesti onneksi pystyy välttymään ajatukselta suuremmillakin määrillä.
Vaikea sanoa mitä kannattaisi tehdä, kaipa se vaatii vain tietynlaista "hyväksymistä" mitä ei voi aktiivisesti tehdä että pystyy suurimman osan ajasta olemaan ajattelematta asiaa... kaikkeen tottuun sanotaan, ja kyllä kait se pitää paikkansa. Itsekin pystyn nykyään aina muutamia hetkiä lukuunottamatta olemaan ajattelematta näitä melkein koko päivän, eli ne eivät häiritse elämää ja mieli on itseasiassa positiivisimmillaan kuin koskaan :).- pelokas2007
Mulla alkuun määrättiin propralia josta ei mitään muutosta tai apua. Sitten sain emconcorin joka ehkä hieman auttoi mutta ei täysin, sillä lopetin itse sen käytön (lääkäri määrätessään sanoi että vain tarvittaessa ja aluksi kuukausi, että saatan hyötyä siitä) ja ajattelin olla aivan ilman kun ei vastaavaa hyötyä. Tällä hetkellä jo toista vuotta otan mölleriä. Ei poista, mutta vähentänyt ja pitänyt jopa viikkoja pois rytmihäiriöitä. Miul kesti kans jopa päivän muljahdukset, mutta niitä ei koskaan päästy rekisteröimään, eikä niitä tullut rasituksessa yhtään...kele. Voimisia!! Näiden kanssa tätyy vain elää vaikka välillä itsekin tulen epäuskoiseksi, että jospa joku kuitenkin vakavampi.
- Ketjun aloittanut
pelokas2007 kirjoitti:
Mulla alkuun määrättiin propralia josta ei mitään muutosta tai apua. Sitten sain emconcorin joka ehkä hieman auttoi mutta ei täysin, sillä lopetin itse sen käytön (lääkäri määrätessään sanoi että vain tarvittaessa ja aluksi kuukausi, että saatan hyötyä siitä) ja ajattelin olla aivan ilman kun ei vastaavaa hyötyä. Tällä hetkellä jo toista vuotta otan mölleriä. Ei poista, mutta vähentänyt ja pitänyt jopa viikkoja pois rytmihäiriöitä. Miul kesti kans jopa päivän muljahdukset, mutta niitä ei koskaan päästy rekisteröimään, eikä niitä tullut rasituksessa yhtään...kele. Voimisia!! Näiden kanssa tätyy vain elää vaikka välillä itsekin tulen epäuskoiseksi, että jospa joku kuitenkin vakavampi.
Kiitos teille paljon vastauksista.
Tosiaan oon ennenkin onnistunu saamaan rytmini sekaisin, joskus on jopa viety ambulanssilla töistä päivystykseen, kun sydän rupesi muljahtamaan joka ikisellä lyönnillä. Se oli aika häijy tunne ;) . Mutta aina aiemmin rytmi on rauhoittunut noin vuorokaudessa.
Ja viimeisimmän kerran jälkeen mulla on ollu noin kolmen vuoden ajan sellainen vähäoireinen jakso, jonka aikana noita muljahduksia ei oo tullu kuin ihan yksittäisiä päivässä. Sehän tässä ottaakin pattiin kun luulin jo päässeeni näistä eroon. Ja luulin että ne aiemmat häikät olis aiheutuneet siitä mun kilpirauhasen liikatoiminnasta. Näköjään ei kuitenkaan.
Tuota rytmihäiriöiden määrää voisin vielä vähän tarkentaa, kun tuo oli ihan vaan arvio. Käytännössä sydän muljahtaa noin joka kolmannella lyönnillä. Välillä voi lyödä vähän aikaa (jopa muutaman minuutin) normaalissa rytmissä, mutta sitten alkaa taas muljua.
Minäkään en periaatteessa ole koskaan tykännyt mitään lääkkeitä syödä, mutta jouduin vaihtamaan periaatettani, kun sain kilpirauhasen poiston jälkeen elinikäisen thyroxinkorvaushoidon. Vielä onkin mahdollisuus, että ehkä tuo lääkeannokseni onkin niiltä osin pielessä ja aiheuttaa nuo rytmihäiriöt. Tänään pitäisi tulla vastaus siihen. Oon kyllä muutenkin saanut huomata että kilpirauhaslääkityksen säätö on niiiiiiin vaikeaa, etten toivoisi sellaista vihamiehilleni.
On tosi mukava kuulla, että muillakin on tätä vaivaa, ja että joukosta löytyy sellaisiakin, jotka ovat jo kohtuu hyvin vaivaan tottuneitakin (tai ainakin sellaisen vaikutelman sain). Antaa toivoa. Ite en oo vielä päässy niin pitkälle, että niitä hyväksyisin osaksi elämääni, mutta toisaalta oon huomannu joidenkin muiden vaivojen kanssa, että kyllä sitä ihminen vaikka mihin tottuu. Tuntuu vaan hölmöltä, kun on vasta 27-vuotias, ja välillä tuntuu että olo on kuin jollain paljon paljon vanhemmalla ihmisellä. Mistähän jämäpaloista mut oikein on koottu :)
Ja lisäks ottaa pattiin että tuon kilpirauhashäiriön jälkeen oon joutunu ramppaamaan jatkuvasti mitä erilaisimmissa tutkimuksissa. Onhan se hyvä tietysti että tutkitaan kaikki huolella, mutta toisaalta jatkuva tutkimusvirta voi olla niin puuduttavaa. Etenkin kun jatkuvasti joutuu sitten jännittämään tuloksia mitä erilaisimmista tutkimuksista.
Täytyy ny vaan koittaa pitää pää kylmänä ja yrittää olla miettimättä koko asiaa, jospa ne siitä rauhoittuisivat. Työterveyslääkäri tosin mainitsi, että näitä hoidetaan nykyisin paljon myös katetriablaation avulla (muistankohan termin oikein), mutta jotenkin en usko, että siihen näin helpolla pääsisi (lisäksi on asia erikseen, uskaltaisiko siihen edes mennäkään).
Mitä muuten ootte mieltä tuosta ablaatiosta (tai mikähän se nyt olikaan). - pelokas2007
Ketjun aloittanut kirjoitti:
Kiitos teille paljon vastauksista.
Tosiaan oon ennenkin onnistunu saamaan rytmini sekaisin, joskus on jopa viety ambulanssilla töistä päivystykseen, kun sydän rupesi muljahtamaan joka ikisellä lyönnillä. Se oli aika häijy tunne ;) . Mutta aina aiemmin rytmi on rauhoittunut noin vuorokaudessa.
Ja viimeisimmän kerran jälkeen mulla on ollu noin kolmen vuoden ajan sellainen vähäoireinen jakso, jonka aikana noita muljahduksia ei oo tullu kuin ihan yksittäisiä päivässä. Sehän tässä ottaakin pattiin kun luulin jo päässeeni näistä eroon. Ja luulin että ne aiemmat häikät olis aiheutuneet siitä mun kilpirauhasen liikatoiminnasta. Näköjään ei kuitenkaan.
Tuota rytmihäiriöiden määrää voisin vielä vähän tarkentaa, kun tuo oli ihan vaan arvio. Käytännössä sydän muljahtaa noin joka kolmannella lyönnillä. Välillä voi lyödä vähän aikaa (jopa muutaman minuutin) normaalissa rytmissä, mutta sitten alkaa taas muljua.
Minäkään en periaatteessa ole koskaan tykännyt mitään lääkkeitä syödä, mutta jouduin vaihtamaan periaatettani, kun sain kilpirauhasen poiston jälkeen elinikäisen thyroxinkorvaushoidon. Vielä onkin mahdollisuus, että ehkä tuo lääkeannokseni onkin niiltä osin pielessä ja aiheuttaa nuo rytmihäiriöt. Tänään pitäisi tulla vastaus siihen. Oon kyllä muutenkin saanut huomata että kilpirauhaslääkityksen säätö on niiiiiiin vaikeaa, etten toivoisi sellaista vihamiehilleni.
On tosi mukava kuulla, että muillakin on tätä vaivaa, ja että joukosta löytyy sellaisiakin, jotka ovat jo kohtuu hyvin vaivaan tottuneitakin (tai ainakin sellaisen vaikutelman sain). Antaa toivoa. Ite en oo vielä päässy niin pitkälle, että niitä hyväksyisin osaksi elämääni, mutta toisaalta oon huomannu joidenkin muiden vaivojen kanssa, että kyllä sitä ihminen vaikka mihin tottuu. Tuntuu vaan hölmöltä, kun on vasta 27-vuotias, ja välillä tuntuu että olo on kuin jollain paljon paljon vanhemmalla ihmisellä. Mistähän jämäpaloista mut oikein on koottu :)
Ja lisäks ottaa pattiin että tuon kilpirauhashäiriön jälkeen oon joutunu ramppaamaan jatkuvasti mitä erilaisimmissa tutkimuksissa. Onhan se hyvä tietysti että tutkitaan kaikki huolella, mutta toisaalta jatkuva tutkimusvirta voi olla niin puuduttavaa. Etenkin kun jatkuvasti joutuu sitten jännittämään tuloksia mitä erilaisimmista tutkimuksista.
Täytyy ny vaan koittaa pitää pää kylmänä ja yrittää olla miettimättä koko asiaa, jospa ne siitä rauhoittuisivat. Työterveyslääkäri tosin mainitsi, että näitä hoidetaan nykyisin paljon myös katetriablaation avulla (muistankohan termin oikein), mutta jotenkin en usko, että siihen näin helpolla pääsisi (lisäksi on asia erikseen, uskaltaisiko siihen edes mennäkään).
Mitä muuten ootte mieltä tuosta ablaatiosta (tai mikähän se nyt olikaan).Jepulis, mie toisinaan tottunut ajatukseen ja toisinaan iskee epävarmuuden-tunne-aikakausi, kuten nytkin ja pomppaan tänne palstalle lukee ja hakeen vertaistukea. Se ablaatio kuullostaa kyllä hyvältä ja varmasti jotkut saanut apua, mutta toiset taas eivät monen yrityksenkään jälkeen, niin pistää miettimään. Sekä vaara yleensä, kuten leikkauksissa aina että kaikki ei mene suunnitellun mukaan. Itse en uskaltaisi eikä kyllä ole ehdotettukaan. Silloin kun rytmihäiriöni alkoi tutkittiin myös kilpirauhasarvoja kolmesti. Joka kerta eri tulos mutta normaalin rajamailla ja ne jätettiin omaan arvoon, molemmat arvot heitteli. Koen myös olevani nuorehko 30v ja patittaa tämä.
- Nuori mies
pelokas2007 kirjoitti:
Jepulis, mie toisinaan tottunut ajatukseen ja toisinaan iskee epävarmuuden-tunne-aikakausi, kuten nytkin ja pomppaan tänne palstalle lukee ja hakeen vertaistukea. Se ablaatio kuullostaa kyllä hyvältä ja varmasti jotkut saanut apua, mutta toiset taas eivät monen yrityksenkään jälkeen, niin pistää miettimään. Sekä vaara yleensä, kuten leikkauksissa aina että kaikki ei mene suunnitellun mukaan. Itse en uskaltaisi eikä kyllä ole ehdotettukaan. Silloin kun rytmihäiriöni alkoi tutkittiin myös kilpirauhasarvoja kolmesti. Joka kerta eri tulos mutta normaalin rajamailla ja ne jätettiin omaan arvoon, molemmat arvot heitteli. Koen myös olevani nuorehko 30v ja patittaa tämä.
Joo en minäkään itseäni vielä vanhaksi koe :) 21-vuotias tällähetkellä.
Kateriablaatiota on mullekin vilauteltu ehdotuksena, josko sellaista suoriettaisiin joskus jos alkaa lisälyönnit vielä lisääntymään. Elektrofysiologinen tutkimus on tulossa, mutta se muista syistä kuin lisälyönneistä. Näistä ei ole ollut haittaa koskaan kun liikkumaan pystyy normaalisti ja niin edespäin, mutta sen lisäksi ilmennyt tykytyksiä viimeisinä vuosina muutaman kerran niin sitä vähän tutkitaan siellä. Eli siis elektrofysiologinen tutkimus on se mikä suoritetaan aina myös ennen katetriablaatiota, eli etsitään mahdollisia häiriökohtia tai silmukkarakenteita jne. - Ketjun aloittaja
Nuori mies kirjoitti:
Joo en minäkään itseäni vielä vanhaksi koe :) 21-vuotias tällähetkellä.
Kateriablaatiota on mullekin vilauteltu ehdotuksena, josko sellaista suoriettaisiin joskus jos alkaa lisälyönnit vielä lisääntymään. Elektrofysiologinen tutkimus on tulossa, mutta se muista syistä kuin lisälyönneistä. Näistä ei ole ollut haittaa koskaan kun liikkumaan pystyy normaalisti ja niin edespäin, mutta sen lisäksi ilmennyt tykytyksiä viimeisinä vuosina muutaman kerran niin sitä vähän tutkitaan siellä. Eli siis elektrofysiologinen tutkimus on se mikä suoritetaan aina myös ennen katetriablaatiota, eli etsitään mahdollisia häiriökohtia tai silmukkarakenteita jne.Sain nyt tulokset kilpirauhaskokeista.
Ja tavallaan olikin hyviä uutisia, koska niistä näkyi, että mun lääkitys ei ehkä olekaan ihan kunnossa, T4-v arvo kun oli noussut yli viitteiden. Eli tämä tarkoittaa sitä, että mulla onkin vielä toivoa päästä tästä muljunnasta.
Ei oo mitenkään varmaa, mutta kun nyt pudotan vähän kilpirauhaslääkitystä, niin tilanne saattaa rauhoittua ihan sillä.
Toivotaan niin..
On tuo kumma sisäelin tuo kilpirauhanen, kun kaikenlaista se aiheuttaa. Ja mä oon varmaan ainoa kilpirauhaspotilas koko Suomessa, joka tulee niin onnelliseksi siitä, että lääkitys on pielessä ;) Kummasti tuli heti uutta toivoa :)
Ihan pakko kysyä Pelokas2007, kun sulta katottiin niitä kilpirauhasarvoja, niin muistatko yhtään, mitä luokkaa ne olis olleet? Siis se, että arvot hyppelehtii on ihan normaalia kaikilla, mutta ihan uteliaisuutta kyselen. Kiinnostaisi tietää, että viittasko ne enemmän tuonne liika- vai vajaatoiminnan puolelle. - pelokas2007
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Sain nyt tulokset kilpirauhaskokeista.
Ja tavallaan olikin hyviä uutisia, koska niistä näkyi, että mun lääkitys ei ehkä olekaan ihan kunnossa, T4-v arvo kun oli noussut yli viitteiden. Eli tämä tarkoittaa sitä, että mulla onkin vielä toivoa päästä tästä muljunnasta.
Ei oo mitenkään varmaa, mutta kun nyt pudotan vähän kilpirauhaslääkitystä, niin tilanne saattaa rauhoittua ihan sillä.
Toivotaan niin..
On tuo kumma sisäelin tuo kilpirauhanen, kun kaikenlaista se aiheuttaa. Ja mä oon varmaan ainoa kilpirauhaspotilas koko Suomessa, joka tulee niin onnelliseksi siitä, että lääkitys on pielessä ;) Kummasti tuli heti uutta toivoa :)
Ihan pakko kysyä Pelokas2007, kun sulta katottiin niitä kilpirauhasarvoja, niin muistatko yhtään, mitä luokkaa ne olis olleet? Siis se, että arvot hyppelehtii on ihan normaalia kaikilla, mutta ihan uteliaisuutta kyselen. Kiinnostaisi tietää, että viittasko ne enemmän tuonne liika- vai vajaatoiminnan puolelle.Paperini on tallella osittain. Eli T4V 14.6 ja TSH 0.79. Parin kuukauden päästä T4V 17.3 ja TSH 1.5, kolmannet tulokset hukassa eikä aavistustakaan mitä oli mut kasvoi kuitenkin koko ajan hiukan. Nämä varmaan on ihan normaaleja sitten :) ?!?
Oikein mukava kuulla että lääkityksesi pielessä, siis niinkuin että oireesi voisi johtua siitä. Ymmärrän oikein hyvin että iloiset poikkeavasta asiasta. Toivottavasti tasaantuu, tällainen ei meinaan ole yhtään mukavaa. - eivät ole kivoja
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Sain nyt tulokset kilpirauhaskokeista.
Toivotaan niin..
Ihan pakko kysyä Pelokas2007, kun sulta katottiin niitä kilpirauhasarvoja, niin muistatko yhtään, mitä luokkaa ne olis olleet? Siis se, että arvot hyppelehtii on ihan normaalia kaikilla, mutta ihan uteliaisuutta kyselen. Kiinnostaisi tietää, että viittasko ne enemmän tuonne liika- vai vajaatoiminnan puolelle.Toivottavasti pääset muljahteluista eroon lääkityksen vähennyksen myötä. Mutta ellet, voi vielä muita keinoja olla jäljellä. Et maininnut, oletko käynyt yleis- vai erikoislääkärin tutkimuksissa. Jos ensin mainitun, ehdotan, että tilaat ajan kardiologille.
Itse sain apua sitä kautta. Lisälyöntien lisäksi on muitakin eteisperäisiä rytmäreitä, mutta Propral ei niihin auttanut ja aiheutti sivuvaikutuksia. Nyt minulla on käytössä kaksi eri rytmihäiriölääkettä, josta voimakkaampaa (Tambocor) ei edes yleislääkäri saa kirjoittaa. Nyt on mennyt huomattavasti paremmin, on pitkiä jaksoja ilman mitään häiriöitä. Tosin tiedän myös tapauksia, joissa tuo Propral pelkästään riittää. - Ketjun aloittaja
pelokas2007 kirjoitti:
Paperini on tallella osittain. Eli T4V 14.6 ja TSH 0.79. Parin kuukauden päästä T4V 17.3 ja TSH 1.5, kolmannet tulokset hukassa eikä aavistustakaan mitä oli mut kasvoi kuitenkin koko ajan hiukan. Nämä varmaan on ihan normaaleja sitten :) ?!?
Oikein mukava kuulla että lääkityksesi pielessä, siis niinkuin että oireesi voisi johtua siitä. Ymmärrän oikein hyvin että iloiset poikkeavasta asiasta. Toivottavasti tasaantuu, tällainen ei meinaan ole yhtään mukavaa.Normaaleilta arvoilta nuo todella näyttävät, ja hyvä niin:) Ja vielä se, että molemmat arvot ovat liikkuneet samaan suuntaan, vaikuttaa ihan hyvältä jutulta. Koska esim. liikatoiminnassahan TSH laskee, mutta T4-v nousee. Eli on varmastikin ollut ihan normaalia, harmitonta arvojen seilaamista.
Ihan siitä syystä noita kysyin, koska oma liikatoimintani oli siitä poikkeava, että T4-v arvo ei kohonnut lainkaan yli viitteiden, mutta TSH oli kuitenkin laskenut mittaamattomaksi (mikä tarkoittaisi liikatoimintaa). Totuus löytyikin T3-v arvosta, joka oli koholla. Tila oli nimeltään T3-toksikoosi, ja sellainen on harvinainen, etenkin näin nuorella, ettei sitä kukaan osannut edes epäillä ennen kuin tilanne pääsi aika pahaksi.
Tosiaan toivon, että tämä(kin) vaiva selittyisi nyt tuolla kilpirauhashäikällä. Vähän oon jo tosin alkanu ihmetteleen, että mitähän meillä on kotona vialla, kun miehelläni on myös ollut viimeaikoina ihan vastaavantyyppisiä rytmihäiriöitä, hänellä tosin kammioperäisiä, ja niitä on ollut aika paljon.
No, ehkä tää on vaan jotain omituista sattumaa.
Mul on itelläni kuitenkin onni onnettomuudessa, että kun on ollut tuollainen kilpirauhashäikkä (siis tuo liikatoiminta ja lisäksi mulla oli kasvain kilpirauhasessa) niin lääkärit tuntuu yhtäkkiä suhtautuvan muhun paljon paremmin kuin aiemmin. Tarkoitan tällä sitä, että kun ennen laittoivat kaiken vaan stressin piikkiin, niin nyt ovat oikeasti ruvenneet kuuntelemaan, ottavat vakavasti ja tutkivat.
Harmittaa todella, että ihan liian usein todella monilla potilailla kaikki vaivat vaan laitetaan suoraan stressin piikkiin, eikä edes tutkita.
Tosiaan, nyt oon vihdoin alkanu huomata tuon Propralin ansiosta pientä muutosta tuossa muljunnassa. Eli, jos meen puoli-istuvaan asentoon, niin muljunta vähenee selkeästi. Aiemmin muljui ihan kokoajan. Kaipa tuo on hyvä merkki sitten, ja nautin todella niistä pienistäkin hetkistä, jolloin sydän lyö ihan normaalisti:) - Ketjun aloittaja
eivät ole kivoja kirjoitti:
Toivottavasti pääset muljahteluista eroon lääkityksen vähennyksen myötä. Mutta ellet, voi vielä muita keinoja olla jäljellä. Et maininnut, oletko käynyt yleis- vai erikoislääkärin tutkimuksissa. Jos ensin mainitun, ehdotan, että tilaat ajan kardiologille.
Itse sain apua sitä kautta. Lisälyöntien lisäksi on muitakin eteisperäisiä rytmäreitä, mutta Propral ei niihin auttanut ja aiheutti sivuvaikutuksia. Nyt minulla on käytössä kaksi eri rytmihäiriölääkettä, josta voimakkaampaa (Tambocor) ei edes yleislääkäri saa kirjoittaa. Nyt on mennyt huomattavasti paremmin, on pitkiä jaksoja ilman mitään häiriöitä. Tosin tiedän myös tapauksia, joissa tuo Propral pelkästään riittää.Eivät tosiaankaan ole kivoja.
Olen käynyt kardiologilla pariinkin kertaan, mutta viimeisimmästä kerrasta on jo yli kolme vuotta aikaa, ja siinä välillä on tosiaan tullut sairastettua tuo kilpirauhasen liikatoiminta.
Tällä kertaa olen käynyt vain yleislääkärillä, mutta hän laittoi lähetteen menemään sydäntutkimuksiin, ilmeisesti sisätautilääkärille.
Sydämen ultraus on tehty kahteen kertaan, molemmilla kerroilla todettu sydän terveeksi. Lisäksi on ollu 24h holter tutkimus, jossa näkyi vain yksittäisiä kammiolisälyöntejä, ja rasituskoe tehtiin myös kerran, ja siinäkään ei mitään todettu.
Näistä kaikista on kyllä jo paljon aikaa.
Ajattelin itsekin, että jos ei nämä ala tästä pikkuhiljaa helpottaa, niin varaan itse ajan yksityiselle kardiologille.
- Sekin
aiheuttaa pitemmänpäälle sekä eteisen että kammion lisälyöntejä. Ja molemmat yhtä inhottavia.
Propral 10mg on auttanut minulla. Väliin menee pitkiä aikoja, että kaikki on ok. Mutta sitten jos stressi painaa päälle, niin alkaa lisälyönnit.
Tiesittekö, että Propralia käytetään krapulan hoidossa. Oli yhdessä tv ohjelmassa vuosia sitten.
Myös suoliston ilmavaivat aiheuttavat muljahduksia.
Siihen käytän maitohappopakteeria jota ostin apteekista:Lactophilus jauhe. Sitä ei tarvitse ottaa kuin vain muutaman kerran ja se helpottaa. Pidän sitä kotona varalla jos sattuisi tarvitsemaan.
Nyt en ole tarvinnut mitään vähään aikaan. Olo on normaali.
Paranemisia ja hyviä vointeja teille kaikille. - MrtkN
Eteisperäiset lisälyönnit on onneksi vaarattomia, ja voi näkyä terveelläkin sydämellä.
Eteisperäinen lisälyönti syntyy, kun eteisessä oleva paikallinen kohta lähettää sähköisen impulssin, joka ehtii käynnistää sydämenlyönnin ennen sinussolmuketta. Ylimääräisen lyönnin jälkeen sydän pitää pienen tauon. Lisälyönti saattaa tuntua muljahduksena rinnassa tai sydämen hetkittäisenä pysähtymisenä. Eteisperäiset lisälyönnit ovat vaaraton ilmiö, jota esiintyy yleisesti terveissäkin sydämissä.
Mulla tulee ainaki jos on koneel liikaa.... tai valvoo liian myöhään. Onneks ei oo vaarallisia, ainakaan kovin :) - MrtkN
Ite loppuu heti ku pitää pienen tauon koneella olosta, esimerkiks ku olin Teneriffal viikon ja siellä ei ollut konetta, niin siellä ei tullu yhtää muljahdusta, ku tulin kotii ja aloin taas olee koneella pidempiä aikoja, alkoi taas muljahdukset uudestaan.
Lue toi Eteislisälyöntisyys, saattaa parantaa oloa huomattavasti :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lisälyönti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865