SIjaisvanhempien palkkiot

Itä-suomessa,

haluatko sijaisvanhemmaksi?

Tiedot otettu kunnan sos.- ja terv. lautakunnan pöytäkirjasta 2007.
Kulukorvaus 350€kk - verot
Hoitopalkkio 500 €- verot, töissä ei käyvä, eli perusprosentti
Hoitopalkkio 320€ - verot, töissä käyvä, eli lisäprosentti.

Tuttavan luvalla:
Kulukorv. 350 -verot= 203€
Hoitopalkkio 320 - verot = 185.60

Kulukorvaus on korvausta lapsen menoista, palkkio on palkkio lapsen hoidosta.

Eli yhteensä 388.86€
Lisäprosentti johtuu siitä, että verottaja katsoo kurkkujen viljelyn naapurin pitopalvelulle päätyöksi????( Tulot siitä noin 800€/v.)

Lapsilisä tulee kuin 1. lapsesta.

Minä en ainakaan ole kateellinen tälle äidille hänen tuloistaan. Olen hieman kateellinen siitä, että hänen puolisonsa on mahdollistanut vaimon kotiin jäännin.

Itselläni on 3 lasta, mutta "joudun" käymään töissä.

Vieläkö olet kateellinen, vai peräti haluat sijaisvanhemmaksi?

Pakko myöntää, minusta ei siihen olisi, niin lapsirakas en ole, vaikka omiani rakastan yli kaiken.

57

9442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijarit

ihan hyvin tienaa pelkillä sijoituslapsilla , harva tienaaja ottaa yhtä lasta.

Esimerkiksi naapurissani on 5 sijoituslasta ja noilla antamillasi euromäärillä, jotka ovat suuntaa-antavia , naapurin parveeen kuuluu yksi kehitysvammainen ja hänen hoitokorvauksensa on suurempi, laskeskelin sijareiden saavan noin 2500€/kk mikä on noin 15 000 mk/kk.mikä on vuositasolla 30 000€ ja markoissa 190 000mk .

Ja lasten päivähoidot maksaa jokaisen lapsen sijoittajakunta, eipä siinä hirveästi ole menoja ,kun kirppikseltä vaatteet ostaa ja vaatii päivähoitajalta loput!

Ja älkää nyt ruetko niitä tunteja laskemaan ja vinkumaan 2 € tuntipalkoista .

Edellämainitsemani yrittäjäpariskunta sai muuten pitäjän suurimpiin kuuluvat maataloustuet.

Ja tuskimpa se rouvakaan sitä yritystään tappiolla pyörittää.

Niinhän se on aina ollut , että raha tulee rahan luo!!!

• sinäkin

voit alkaa hoitaa kehitysvammaisia, heillä nyt ehkä on hieman suuremmat vaatimukset hoidon ja erityistarpeiden mukaan.
        Mutta jos siitäkin olet kateellinen, ota vaikka kymmenen vammaista niin rahaa tulee niin ettei paskalle taivu?

• erityislastani ja
        sinäkin kirjoitti:

voit alkaa hoitaa kehitysvammaisia, heillä nyt ehkä on hieman suuremmat vaatimukset hoidon ja erityistarpeiden mukaan.
        Mutta jos siitäkin olet kateellinen, ota vaikka kymmenen vammaista niin rahaa tulee niin ettei paskalle taivu?

kyllä paskalle taipuu ihan hyvin, niin olematonta tukea omaa lastaan hoitaville maksetaan.

Perheen elintaso putoaakin alle köyhyysrajan kun äiti jää kotiin lapsen hoidon takia. Silti tilanne on melkoinen säästö yhteiskunnalle, kun lapsen huostaanotolta ja laitoshoidolta vältyttiin, jotka olivat ainoat tarjotut vaihtoehdot.

(en ole se kirjoittaja, jolle edellinen vastasi)

• amalia
        erityislastani ja kirjoitti:

kyllä paskalle taipuu ihan hyvin, niin olematonta tukea omaa lastaan hoitaville maksetaan.

Perheen elintaso putoaakin alle köyhyysrajan kun äiti jää kotiin lapsen hoidon takia. Silti tilanne on melkoinen säästö yhteiskunnalle, kun lapsen huostaanotolta ja laitoshoidolta vältyttiin, jotka olivat ainoat tarjotut vaihtoehdot.

(en ole se kirjoittaja, jolle edellinen vastasi)

että et saa kunnon korvausta kotiin jäämisestä.
        Kuitenkin kaikkein paras hoitaja lapselle on oma äiti. Pitäisi myös osata ottaa huomioon, että äiti ehkä kokee hoitamisen vielä paljon raskaammin, kuin vieras, koska on omasta lapsesta kysymys ja huoli lapsen tulevaisuudesta ja tuska mitä tuntee lapsen puolesta, kun lapsi on sairas on omalla äidillä aivan erityinen. Kyllä sinun pitäisi saada kunnon korvaus, edes samaa luokkaa, kuin mitä sijareille maksetaan. säästö on joka tapauksessa yhteiskunnalle melkoinen. Oletko yrittänyt mistään "kiristää" lisää liksaa, koska jos et itse hoida, niin yhteiskunnalle tulee lähes kymmenkertaiset menot.

• olisi pitäjän
        sinäkin kirjoitti:

suurimpiin kuuluva maatila ja lähes kartanon kokoinen talo, johon mahtuisi porukkaa.
        Ottaisin ilomielin lapsia hoitooni, jopa kehitysvammaisia, mutta hoitaisin heidät myös itse.

En veisi heitä toisten hoidettavaksi , he saisivat luotani rauhallisen ja turvallisen kodin.

En ole kateellinen, minua vain suututta suunnattomasti röyhkeät ja ahneet ihmiset , jotka käyttävät näitä lapsia ja heidän hädänalaista tilaansa hyväkseen. Välittämättä siitä mikä olisi lapselle parasta.

• varaäiti
        olisi pitäjän kirjoitti:

suurimpiin kuuluva maatila ja lähes kartanon kokoinen talo, johon mahtuisi porukkaa.
        Ottaisin ilomielin lapsia hoitooni, jopa kehitysvammaisia, mutta hoitaisin heidät myös itse.

En veisi heitä toisten hoidettavaksi , he saisivat luotani rauhallisen ja turvallisen kodin.

En ole kateellinen, minua vain suututta suunnattomasti röyhkeät ja ahneet ihmiset , jotka käyttävät näitä lapsia ja heidän hädänalaista tilaansa hyväkseen. Välittämättä siitä mikä olisi lapselle parasta.

Sitähän me emme täällä tiedä mikä kenenkin toisen lapselle on parasta. Voihan olla että lapsen kehityksen kannalta on hyvä olla päivähoidossa.
        Kun käy tuolla toisissa keskusteluissa niin äidit kovinkin puolustavat lapsensa oikeutta päivähoitoon vaikka olisivat nuoremman kanssa kotona.
        Mikä sitten muuttuu kun lapset on sijoitettu, eikö heidän kehityksen kannalta sitten enään olekan hyvä olla toisten lasten seurassa ja saada sosiaalisia kontakteja ja oppia vuorovaikusta yms. millä vanhemmat asiaa puolustavat.
        Ei sen puoleen, itse olen omani hoitanut kotona ja niin bio- kuin sijaislapset, mutta se mikä sopii meille ei välttämättä sovi muille.

• sijoituslapset
        varaäiti kirjoitti:

Sitähän me emme täällä tiedä mikä kenenkin toisen lapselle on parasta. Voihan olla että lapsen kehityksen kannalta on hyvä olla päivähoidossa.
        Kun käy tuolla toisissa keskusteluissa niin äidit kovinkin puolustavat lapsensa oikeutta päivähoitoon vaikka olisivat nuoremman kanssa kotona.
        Mikä sitten muuttuu kun lapset on sijoitettu, eikö heidän kehityksen kannalta sitten enään olekan hyvä olla toisten lasten seurassa ja saada sosiaalisia kontakteja ja oppia vuorovaikusta yms. millä vanhemmat asiaa puolustavat.
        Ei sen puoleen, itse olen omani hoitanut kotona ja niin bio- kuin sijaislapset, mutta se mikä sopii meille ei välttämättä sovi muille.

ovat useinkin kulkeneet pitkän tien ja heille soisi kodin jossa heitä kohdeltaisiin , kuin ihmistä konsanaan.
        On varmaan paljon sijoituskoteja jotka hoitavat ottamansa tehtävän kunnialla, mutta on myös perheitä joissa ei lasta kunnioiteta ja hoideta hänen erityistarpeidensa mukaan.
        Tuntemani sijoitusperheen lapset kärsivät mielestäni nykyisestä järjestelystä, nykyisin 5-vuotias on ollut 4-vuotiaasta perhepäivähoitajalla, ollen yhden päivän lomalla. Lapsi on agresssiivinen ja tosi levoton , saa valtavia raivokohtauksia ,isommat jo koulussa olevat ovat samoin häiriintyneitäja levottomia, kehitysvammainen ja ja pienin nyk. 2 vuotias niinkuin 5 vuotiaskin viedään hoitoon aamu 7.00 ltä ja haetaa 17.00 , mielestäni tässä perheessä ei lapsen paras toteudu.

Mutta lopetan tästä perheestä kirjoittamisen , teen lastenvalvontaan ilmoituksen , saavat viisaammat tutkia asian .
        Olen vaan suunnattoman pahoillani noiden lasten puolesta.

• Helinä-keiju3
        sijoituslapset kirjoitti:

ovat useinkin kulkeneet pitkän tien ja heille soisi kodin jossa heitä kohdeltaisiin , kuin ihmistä konsanaan.
        On varmaan paljon sijoituskoteja jotka hoitavat ottamansa tehtävän kunnialla, mutta on myös perheitä joissa ei lasta kunnioiteta ja hoideta hänen erityistarpeidensa mukaan.
        Tuntemani sijoitusperheen lapset kärsivät mielestäni nykyisestä järjestelystä, nykyisin 5-vuotias on ollut 4-vuotiaasta perhepäivähoitajalla, ollen yhden päivän lomalla. Lapsi on agresssiivinen ja tosi levoton , saa valtavia raivokohtauksia ,isommat jo koulussa olevat ovat samoin häiriintyneitäja levottomia, kehitysvammainen ja ja pienin nyk. 2 vuotias niinkuin 5 vuotiaskin viedään hoitoon aamu 7.00 ltä ja haetaa 17.00 , mielestäni tässä perheessä ei lapsen paras toteudu.

Mutta lopetan tästä perheestä kirjoittamisen , teen lastenvalvontaan ilmoituksen , saavat viisaammat tutkia asian .

Miten ylipäätään huostaanotettuja lapsia kuvitellaan voitavan sijoittaa tavisperheisiin päiväkotihoidoista puhumattakaan. Huostaanotto ja oman kodin menetys aiheesta riippumatta on sellaisenaan jo niin kova shokki ja katastrofi kaikkine taustatekijöineen, että sellaisen kohdannut lapsi tarvitsee vääjäämättä asiantuntevan hoidon ja ihmiset, joilla on voimavarat ja koulutus kohdata ja yrittää auttaa lasta. Ei mikään tavisperhe arjen pyörittämisen ohessa pysty niihin haasteisiin vastaamaan. Ihmeellistä, ettei sijaisperheet itse tajua vajavaisuuttaan vaan ottavat vastuulleen huostaanotettuja lapsia. Suurin käsittämättömyys on tietenkin se, että viranomaiset antavat näitä lapsia tavisperheisiin. Aivan uskomatonta toimintaa kaikin puolin eikä lapsen lähtökohdista ollenkaan. Täydellinen puupökkelöhän sellainen lapsi olisi, joka huostaanoton kokeneena pystyy jatkamaan täysin normaalisti elämäänsä vieraan perheen lapsena. Ei sellaista tunteetonta lasta ole.

• amalia

tuo, mitä kuvasit kertoo kyllä siitä, ettei ole lapsiin pahemmin panostettu. Olet aivan oikeassa. Kyllä tuossa on nyt muuta takana tällä perheellä kuin lasten auttaminen. Näyttäisi pahasti siltä, että tässä on nyt esimerkki sij.perheestä, jossa vain rahalla on merkitystä. Perheessä on niin monta sij.lasta, että kyllä sillä rahalla pitäisi pystyä jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Ne lapset kärsii ihan oikeasti tuosta riepotuksesta. Vaikka sijarit pitäisi niitä kuinka hyvänä illat ja yhden päivän viikossa, niin ei se riitä korvaamaan menetettyjä päiviä koko viikon ajalta.

• Kun jää kotiin
        amalia kirjoitti:

että et saa kunnon korvausta kotiin jäämisestä.
        Kuitenkin kaikkein paras hoitaja lapselle on oma äiti. Pitäisi myös osata ottaa huomioon, että äiti ehkä kokee hoitamisen vielä paljon raskaammin, kuin vieras, koska on omasta lapsesta kysymys ja huoli lapsen tulevaisuudesta ja tuska mitä tuntee lapsen puolesta, kun lapsi on sairas on omalla äidillä aivan erityinen. Kyllä sinun pitäisi saada kunnon korvaus, edes samaa luokkaa, kuin mitä sijareille maksetaan. säästö on joka tapauksessa yhteiskunnalle melkoinen. Oletko yrittänyt mistään "kiristää" lisää liksaa, koska jos et itse hoida, niin yhteiskunnalle tulee lähes kymmenkertaiset menot.

lapsen hoidon takia, ei hätä ole niin paha, jos asuu sellaisessa kunnassa, jossa voi saada omaishoidontukea, mutta iso osa kunnista ei sitä maksa, vaikka asiasta lakikin on olemassa. Tv:ssä tuli juttua aiheesta, en muista enää ohjelman nimeä.

Kaikkein huonoimmassa asemassa on yh, kuten monesti muutenkin. Jos kotikunta ei maksa alueellaan omaishoidon tukea ja jäät pois töistä lapsen takia, on sinun ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi joka tapauksesa saadaksesi edes toimeentulotukea. Jatkuva hoitajien natina päivähoidossa taas kuluttaa voimia töissä olosta, eikä lapsen olo ryhmässä ole aina helppoa. Siinä sitten sinnittelet ja toivot, että kunta ei ala pakkotyöllistämään mihinkään. Mutta kaikesta on taloudellinen puute, ainoa 'ylimääräinen tulo' on sairaan lapsen hoitotuki, joka vaihtelee n. 70-190 euron välillä kuussa tavallisesti. Kelalla on aika tarkat määreet sen maksamisesta, mutta sen yleensä saa kun aiheutuneet lisäkustannukset/lisätyö ovat riittävän suuret.

Tiedän tapauksen ja olen kuullut muista, jossa oma äiti jää työttömäksi lapsen takia. Liittomme kautta olen tutustunut muihin omaa lastaan hoitaviin vanhempiin ja heistä kaikki ovat taloudellisesti huonommassa asemassa kuin sijaisvanhemmat, poikkeuksena tietysti pariskunnat, jossa mies pystyy olemaan työelämässä kun äiti on lapsen hoitajana. Siksi joskus ihmetyttää täällä valitus pienistä korvauksista. Kuinka moni sijaisäiti pystyy käymään töissä kodin ulkopuolella, jos on ottanut erityislapsen? Bio-vanhemmista ei monikaan, koska erityislastentarhoja on tosi vähän ja tavallisessa tarhassa joutuu Varpu-projektin silmätikuksi lapsensa kanssa. Samoin on koulussa. Sijaisvanhemmat pääsevät varmaan tuossa tilanteessa helpommalla, koska ilmeisesti ajatellaan, että kun lapsi on jo pelastettu huonosta kodista, ei hänellä enää voi olla muuta kuin hyvät olot. Olenko väärässä?

Yleensä vanhempien syyllistäminen hellittää jonkin verran, jos lapsi saa diagnoosin, jolla voi osoittaa, että lapsen erikoinen käytös ei johdu huonosta kasvatuksesta välttämättä. Mutta silmätikkuna olo jatkuu kaikesta huolimatta, mikä ei yhtään auta vaikean lapsen hoitamisessa.

Näille nettipalstoille ei viitsi paljon kirjoitella, koska yleensä vastaus on "mene töihin" ja "olisit hoitanut lastasi paremmin niin ei tarvitsisi olla lastensuojelun kanssa tekemisissä". Erityislapsen vanhempi joutuu hyvin helposti lastensuojelun kanssa asioimaan jo pelkän taloudellisen tilanteensa takia, vaikea tilanne koulussa yleensä hoitaa loput ja kuluttaa vanhemman voimavaroja jaksamisen suhteen.

Varmaan oma vanhempi ottaa lapsen ongelmat raskaammin kuin vieras hoitaja. Itse on joudu rahasta valittamaan, mutta muuten tilanne on raskas ja vaativa. Lisärasitteena tietysti pelko siitä, että itse sairastuisin pahemmin. Silloin lapsella ei ole muita vaihtoehtoja kuin huostaanotto.

• vuosia sijaisvanhempana
        amalia kirjoitti:

tuo, mitä kuvasit kertoo kyllä siitä, ettei ole lapsiin pahemmin panostettu. Olet aivan oikeassa. Kyllä tuossa on nyt muuta takana tällä perheellä kuin lasten auttaminen. Näyttäisi pahasti siltä, että tässä on nyt esimerkki sij.perheestä, jossa vain rahalla on merkitystä. Perheessä on niin monta sij.lasta, että kyllä sillä rahalla pitäisi pystyä jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Ne lapset kärsii ihan oikeasti tuosta riepotuksesta. Vaikka sijarit pitäisi niitä kuinka hyvänä illat ja yhden päivän viikossa, niin ei se riitä korvaamaan menetettyjä päiviä koko viikon ajalta.

Kokeilkaa tätä sijaisvanhemman hommaa jos kateus kerran kalvaa. Olen ollut vuosia YHDEN VAMMAISEN LAPSEN SIJAISVANHEMPANA jokaisessa vaikeassa ja vähemmän vaikeassa tilanteessa ollut lapsen tukena. Olen sitä mieltä, ettei omaishoidon tukea biovanhemmille makseta riittävästi, tuleehan siihen sitten Kelan tukia lisäksi! vai tuleeko?
        Jos sijaisvanhemmus kiinnostaa ilmoita siitä KUNNAN SOSIAALITYÖNTEKIJÖILLE TAI PELAAN. Koulutuksen (Pride) ja erilaisten soveltuvuustestien jälkeen sinut, kateellinen henkilö, voidaan todeta tehtävään soveltuvaksi. Tavisperhe ei välttämättä sovi vaikean huostaaoton tai monia sijoituksia kokeneen lapsen sijaisvanhemmaksi. Tavisperhe ei myöskään sovi vaikeavammaisen lapsen sijaisvanhemmaksi, pitää olla kokemusta ja koulutusta vammaistyöhön.
        Siihen en voi ottaa kantaa miten mikäkin sijaisperhe lapsiaan hoitaa, jos jotain ongelmaa on näkyvissä VALITA KUNNAN SOSIAALITYÖNTEKIJÖILLE tai kysy perheeltä miksi he toimivat niinkuin toimivat. Asiat kannattaa selvittää eikä kadehtia ketään, usein asiat näyttävät ulkopuoliselle erilaiselta kuin ehkä ovat.

• omaishoidon tukea ja
        vuosia sijaisvanhempana kirjoitti:

Kokeilkaa tätä sijaisvanhemman hommaa jos kateus kerran kalvaa. Olen ollut vuosia YHDEN VAMMAISEN LAPSEN SIJAISVANHEMPANA jokaisessa vaikeassa ja vähemmän vaikeassa tilanteessa ollut lapsen tukena. Olen sitä mieltä, ettei omaishoidon tukea biovanhemmille makseta riittävästi, tuleehan siihen sitten Kelan tukia lisäksi! vai tuleeko?
        Jos sijaisvanhemmus kiinnostaa ilmoita siitä KUNNAN SOSIAALITYÖNTEKIJÖILLE TAI PELAAN. Koulutuksen (Pride) ja erilaisten soveltuvuustestien jälkeen sinut, kateellinen henkilö, voidaan todeta tehtävään soveltuvaksi. Tavisperhe ei välttämättä sovi vaikean huostaaoton tai monia sijoituksia kokeneen lapsen sijaisvanhemmaksi. Tavisperhe ei myöskään sovi vaikeavammaisen lapsen sijaisvanhemmaksi, pitää olla kokemusta ja koulutusta vammaistyöhön.
        Siihen en voi ottaa kantaa miten mikäkin sijaisperhe lapsiaan hoitaa, jos jotain ongelmaa on näkyvissä VALITA KUNNAN SOSIAALITYÖNTEKIJÖILLE tai kysy perheeltä miksi he toimivat niinkuin toimivat. Asiat kannattaa selvittää eikä kadehtia ketään, usein asiat näyttävät ulkopuoliselle erilaiselta kuin ehkä ovat.

niin moni bio hoitaa vielä tänäkin päivänä. Ei ole kyse kateudesta sijareita, eikä ketään muutakaan kohtaan, vaan suuresta vääryydestä yhteiskunnan taholta.

Jos esim. joku poliitikko ajaa lapsiperheiden tukia, niin onko hänkin mielestänne kateellinen sijareille tai jollekin muulle? Minä en käsitä tuollaista kateudesta syyttelyä ollenkaan.

omaishoidon tukea ja kirjoitti:

niin moni bio hoitaa vielä tänäkin päivänä. Ei ole kyse kateudesta sijareita, eikä ketään muutakaan kohtaan, vaan suuresta vääryydestä yhteiskunnan taholta.

Jos esim. joku poliitikko ajaa lapsiperheiden tukia, niin onko hänkin mielestänne kateellinen sijareille tai jollekin muulle? Minä en käsitä tuollaista kateudesta syyttelyä ollenkaan.

Olen ihan samaa mieltä, ettei yhteiskunta RIITTÄVÄSTI TUE BIOVANHEMPIA vammaisen lapsen hoidossa. Omaishoidontukea ei makseta kaikille JA SUMMAT OVAT NAURETTAVAN PIENIÄ. Jos joku poliitikko ennen vaaleja farisealaisesti kehuu pyrkivänsä tekemään työtä lapsiperheiden puolesta, olet varmaan jo huomannut että lupaukset unohtuvat HETI VAALIEN JÄLKEEN. Sen jälkeen poliitikoilla on kiire NOSTAA OMIA KORVAUKSIAAN ja lapsiperheet taas unohtuvat.
        Olet hoitanut omaa lastasi 8 vuotta ilman korvauksia, minä hoidin omaani 20 vuotta ilman korvauksia ja vasta ruumiinavauksessa selvisi vammojen laatu. Me biovanhemmat epäilimme koko ajan ettei kaikki ole ok, mutta terveydenhoitojärjestelmän seulojen läpi hän meni terveen papereilla.

Nyt vanhempana ja viisaampana hoidan vammaista lasta ja se on PÄÄTYÖNÄNI huom tämä on työtäni. Se kannattaisi huomioida, sijaisvanhemmuus on nykyään työtä ainakin osalle meistä eikä mitään vapaaehtoistoimintaa. Itse hakeuduin tähän hommaan, koska ajattelin minulla olevan jotain annettavaa ja halusin paneutua tähän TYÖHÖN kokonaisvaltaisesti ja sen vaatimusten mukaisesti.

Olen joskus ihmetellyt suurperheisiin sijoitettujen lasten määrää ja hoidon laatua itsekin, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin. Jos joku asia hoidonlaadussa tai tasossa hiertää KANNATTAA KYSYÄ PERHEHOITAJILTA ITSELTÄÄN TAI VALITTAA SOSIAALITYÖNTEKIJÄLLE. Monelle sijoitetulle lapselle ryhmässä oleminen ja asuminen on turvallista ja toisten lasten tuki ja sosiaalisen vuorovaikutuksen opiskelu tärkeä osa perhehoitoa. Omaishoidon tukea vammaisten lasten vanhemmille voisi paremmin saada JOUKKOVOIMAN AVULLA. Jos kaikki maamme biovanhemmat ryhtyisivät vaikka viikon HOITOLAKKOON voisi asioihin tulla korjausta. On järkyttävää, että apua ja tukea saa vain silloin kun tulee televisioon kertomaan perheensä tilanteesta. Jokinaika sitten oli ohjema perheestä joka kamppaili kolmen vammaisen lapsen hoidon kanssa lähes ilman tukitoimia. Kun tulivat televisioon alkoi apua ja tukea tulemaan,,, JÄRKYTTÄVÄ viesti yhteiskuntamme tilasta.

• Kummamamma.

lastenvalvojalle tai kenelle asia nyt kuuluukaan.

Lapset tarvitsisivat ammatillisen perhekotisijoituspaikan, jossa vanhempi on aina läsnä.

Nämä tavalliset sijaisperheet ovat töissä käyvien vanhempien perheitä ja niihin sijoitetut lapset kuin mitkä tahansa lapset, hoidossa päivisin.

Kannatan sijaislasten sijoittamista perhekoteihin, missä vanhempi tai molemmat tai muu palkattu alan aikuinen on paikalla.

• Kummamamma.
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Miten ylipäätään huostaanotettuja lapsia kuvitellaan voitavan sijoittaa tavisperheisiin päiväkotihoidoista puhumattakaan. Huostaanotto ja oman kodin menetys aiheesta riippumatta on sellaisenaan jo niin kova shokki ja katastrofi kaikkine taustatekijöineen, että sellaisen kohdannut lapsi tarvitsee vääjäämättä asiantuntevan hoidon ja ihmiset, joilla on voimavarat ja koulutus kohdata ja yrittää auttaa lasta. Ei mikään tavisperhe arjen pyörittämisen ohessa pysty niihin haasteisiin vastaamaan. Ihmeellistä, ettei sijaisperheet itse tajua vajavaisuuttaan vaan ottavat vastuulleen huostaanotettuja lapsia. Suurin käsittämättömyys on tietenkin se, että viranomaiset antavat näitä lapsia tavisperheisiin. Aivan uskomatonta toimintaa kaikin puolin eikä lapsen lähtökohdista ollenkaan. Täydellinen puupökkelöhän sellainen lapsi olisi, joka huostaanoton kokeneena pystyy jatkamaan täysin normaalisti elämäänsä vieraan perheen lapsena. Ei sellaista tunteetonta lasta ole.

Kannatan ammatillisia perhekoteja, joissa vanhempi on kotona.

• WAU!

Mitä siellä keuhkoot, ammatinvalinta kysymys! Kokeile sinä TAVIKSENA /TYÖTTÖMÄNÄ olemista. Käy sossunluukulla itkemässä toimeentulotukea ja täyttele kelan lappusia, rukoile kirkon diakoni apua ja käy jonottamassa ilmaisia ruokakasseja. Ja viimeisessä lauseessahan kiteytitkin niin omasi kuin taviksienkin puolen:))))))

• äiti vain

Siis itä-suomessa tuollaiset palkkiot, jos jää kotiin hoitamaan. Keski-suomessa palkkio on siinä alle 400 e (350-400 e) ja verot pois. Kotona hoidetaan, eikä tosiaankaan saada 500 e. Miten voi tuollainen ero olla mahdollista?

Kulukorvaus ja hoitopalkkio, kun hoidan kotona on verojen jälkeen (mukana 30 % hoidollisuus korotus ja kuukauden vapaa korvaus yhdeltä päivältä), noin 700 e. Kun perheessä on hoidossa kolme sijoitettua ja perheeseen kuuluu lisäksi 4 biologista, ei rahat tunnu riittävän millään. Biologiset lapsemme kulkevat aina toisten vanhoissa ja sijoitetuille ostamme uutta, ettei tule sanomista.

Rahasta ei tätä tehdä, mutta saa yrittää jos haluaa. Rahasta tekemällä karsiutuu melko varmasti aika pian pois tästä hommasta.

• Mutta teillähän menee

juuri niin kuin sen pitääkin mennä valtio iso-veljen miestä:

Ei omien lasten uusiin vaatteisiin ole rahojen tarkoitettukaan riittävän. Siitähän täällä pienituloiset bio-perheet juuri ovat kirjoittaneet. Biologisten lasten kuuluu kulkea toisten vanhoissa, jos perheen rahat ovat tiukilla.

Yhteiskunta haluaa huomioiden lasten riittävät elinkustannukset niin vaatteiden kuin kaikilta muiltakin osin vasta huostaanoton jälkeen. Sen takia sijoitettujen lasten kuuluu saada uudet vaatteet, onhan valtiokin ne heille tarkoittanut.

Ei omassa kodissaan
        omien vanhempiensa kanssa asuva lapsi TARVITSE uusia vaatteita,
        eikä köyhimmissä perheissä paljon muutakaan. Uskokaa jo!

Tai muuten teillekin aletaan kirjoittamaan kuten bio-perheille, että "vanhempien tehtävä on elättää omat lapsensa", "mene töihin niin ei tarvitse täällä vinkua", "opiskele niin hyvä tuloinen ammatti niin ei tarvitse valittaa".

Ja jos sijoitetuille myönnetty harrasteraha on vuodessa esim. 400 e, niin muistakaa ihmeessä kustantaa heille ne harrastukset ja/tai harrastevälineet. Omien lastenne on jäätävä niistä vaikka ilman.

Pienituloinen tavisperhe joutuu lastensuojelun asiakkaaksi, jos hakee rahaa lapsen harrastuksiin lastensuojelun määrärahoista ja sitä asiakkuutta eivät kaikki halua. Sitten ollaan ilman harrastuksia ja ne välineet hankitaan sportti-divarista sitä mukaa kuin sieltä sattuu sopivia löytymään.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että asia ei ole vielä ongelma, jos rahat riittävät kaikkeen muuhun, ainoastaan vaatteissa, harrastuksissa ja uusien urheiluvälineiden hankinnassa joutuu kiristämään. Monissa perheissä se puute ulottuu paljon laajemmallekin alueelle kuin edellä mainittuihin, vaikka vanhemmat eivät rahojaan väärin käyttäisikään. Mutta ei tästä aiheesta enempää, ettei raivoajien kuoro ala jo heräilemään.

Eikös sijoitettujen lasten kotikunta määrittele budjetissaan korvausten suuruuden? Ja kaikki kunnat eivät ole halukkaita maksamaan yhtä suuria korvauksia. Systeemi ei tunnu ihan oikeudenmukaiselle sijaisvanhempia kohtaan, mutta ei ole bio-perheitäkään kohtaan oikein se, että joka kunta budjetoi lastensuojeluun sen verran kuin katsoo tärkeämmistä asioista riittävän. Eikä yleensä riittävästi, koska ilmeisesti sijoitettujen lasten osuus jo nielee niistä leijonan osan, eikä avohuollon tukiin jää kuin rippeet. Mutta sehän on taannut hyvin sen, että sijoitettavia lapsia tuntuu riittävän.

• äiti vain
        Mutta teillähän menee kirjoitti:

juuri niin kuin sen pitääkin mennä valtio iso-veljen miestä:

Ei omien lasten uusiin vaatteisiin ole rahojen tarkoitettukaan riittävän. Siitähän täällä pienituloiset bio-perheet juuri ovat kirjoittaneet. Biologisten lasten kuuluu kulkea toisten vanhoissa, jos perheen rahat ovat tiukilla.

Yhteiskunta haluaa huomioiden lasten riittävät elinkustannukset niin vaatteiden kuin kaikilta muiltakin osin vasta huostaanoton jälkeen. Sen takia sijoitettujen lasten kuuluu saada uudet vaatteet, onhan valtiokin ne heille tarkoittanut.

Ei omassa kodissaan
        omien vanhempiensa kanssa asuva lapsi TARVITSE uusia vaatteita,
        eikä köyhimmissä perheissä paljon muutakaan. Uskokaa jo!

Tai muuten teillekin aletaan kirjoittamaan kuten bio-perheille, että "vanhempien tehtävä on elättää omat lapsensa", "mene töihin niin ei tarvitse täällä vinkua", "opiskele niin hyvä tuloinen ammatti niin ei tarvitse valittaa".

Ja jos sijoitetuille myönnetty harrasteraha on vuodessa esim. 400 e, niin muistakaa ihmeessä kustantaa heille ne harrastukset ja/tai harrastevälineet. Omien lastenne on jäätävä niistä vaikka ilman.

Pienituloinen tavisperhe joutuu lastensuojelun asiakkaaksi, jos hakee rahaa lapsen harrastuksiin lastensuojelun määrärahoista ja sitä asiakkuutta eivät kaikki halua. Sitten ollaan ilman harrastuksia ja ne välineet hankitaan sportti-divarista sitä mukaa kuin sieltä sattuu sopivia löytymään.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että asia ei ole vielä ongelma, jos rahat riittävät kaikkeen muuhun, ainoastaan vaatteissa, harrastuksissa ja uusien urheiluvälineiden hankinnassa joutuu kiristämään. Monissa perheissä se puute ulottuu paljon laajemmallekin alueelle kuin edellä mainittuihin, vaikka vanhemmat eivät rahojaan väärin käyttäisikään. Mutta ei tästä aiheesta enempää, ettei raivoajien kuoro ala jo heräilemään.

Eikös sijoitettujen lasten kotikunta määrittele budjetissaan korvausten suuruuden? Ja kaikki kunnat eivät ole halukkaita maksamaan yhtä suuria korvauksia. Systeemi ei tunnu ihan oikeudenmukaiselle sijaisvanhempia kohtaan, mutta ei ole bio-perheitäkään kohtaan oikein se, että joka kunta budjetoi lastensuojeluun sen verran kuin katsoo tärkeämmistä asioista riittävän. Eikä yleensä riittävästi, koska ilmeisesti sijoitettujen lasten osuus jo nielee niistä leijonan osan, eikä avohuollon tukiin jää kuin rippeet. Mutta sehän on taannut hyvin sen, että sijoitettavia lapsia tuntuu riittävän.

"Ja jos sijoitetuille myönnetty harrasteraha on vuodessa esim. 400 e, niin muistakaa ihmeessä kustantaa heille ne harrastukset ja/tai harrastevälineet. Omien lastenne on jäätävä niistä vaikka ilman." Mitkä ihmeen harrasterahat? Kyllä me itse kustannetaan kaikkien lasten harrastukset.

Itse olen bioperheiden puolesta puhuja ja toivon kyllä sydämestäni ettei huostaanottoja perheissä tapahdu pelkästään siksi, että rahat ei riitä lapsesta huolehtimiseen.
        Ei meillä koskaan ole "herroiksi" eletty, eikä sitä odotetakaan, mutta uskomatonta miten Suomen kokoisessa maassa voi olla noin isoja eroja -työkorvauksessa.

Olen myös sitä mieltä, että huostaanotto on aina kallis ratkaisu myös rahallisesti, joten ensisijaisesti toivoisin panostettavan enemmän avohuoltoon.

Mutta silti en ymmärrä, että miksi mm. laitoksessa olevista lapsista maksetaan paremmat korvaukset kuin sijaisperheissä hoidetaan kuitenkin samanlaisia lapsia. Sijaisvanhemmat eivät vaihda hoitovuoroja ja käy välillä lomilla, vaan ihan oikeasti hoitavat lapsia 24 h vuorokaudessa -aina.

Kaikkein ärsyttävintä on se, että sijaisvanhempana joudut vielä taistelemaan usein siitä, että saisit sinulle kuuluvan.

T. Vain sydämestä

• välttämättä saa vaikka
        äiti vain kirjoitti:

"Ja jos sijoitetuille myönnetty harrasteraha on vuodessa esim. 400 e, niin muistakaa ihmeessä kustantaa heille ne harrastukset ja/tai harrastevälineet. Omien lastenne on jäätävä niistä vaikka ilman." Mitkä ihmeen harrasterahat? Kyllä me itse kustannetaan kaikkien lasten harrastukset.

Itse olen bioperheiden puolesta puhuja ja toivon kyllä sydämestäni ettei huostaanottoja perheissä tapahdu pelkästään siksi, että rahat ei riitä lapsesta huolehtimiseen.
        Ei meillä koskaan ole "herroiksi" eletty, eikä sitä odotetakaan, mutta uskomatonta miten Suomen kokoisessa maassa voi olla noin isoja eroja -työkorvauksessa.

Olen myös sitä mieltä, että huostaanotto on aina kallis ratkaisu myös rahallisesti, joten ensisijaisesti toivoisin panostettavan enemmän avohuoltoon.

Mutta silti en ymmärrä, että miksi mm. laitoksessa olevista lapsista maksetaan paremmat korvaukset kuin sijaisperheissä hoidetaan kuitenkin samanlaisia lapsia. Sijaisvanhemmat eivät vaihda hoitovuoroja ja käy välillä lomilla, vaan ihan oikeasti hoitavat lapsia 24 h vuorokaudessa -aina.

Kaikkein ärsyttävintä on se, että sijaisvanhempana joudut vielä taistelemaan usein siitä, että saisit sinulle kuuluvan.

T. Vain sydämestä

kuinka taistelisit.

Laitoksia on puolustettu sillä, että siellä on koulutettua henkilökuntaa... Luettelemistasi laitoshoidon puutteista olen samaa mieltä.

Eikä sillä henkilökunnan koulutuksella ole mitään merkitystä, jos lasta voi silti kohdella miten tahansa, kuten omalle lapselleni kävi, sen myönsi laitoksen lääkärikin, että virheitä tehtiin. Tosin tilanne oli niin erikoinen, että psykiatrista hoitoa antavalla osastolla ei ollut yhtään psykiatrian ammattilaista töissä, pelkästään sosiaalipuolen henkilökuntaa. Tästä ovat jotkut esim. sosiaalikasvattajat loukkaantuneet, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vaikeaoireista lasta auttaa esim. psykiatrian erikoissairaanhoitaja lääkärin tarkassa ohjauksessa. Molemmat tilanteet nähty on.

Yleensä puhutaan laitoshoidon maksuna n. 200 e, mutta kyllä tuon paikan hinta oli paljon korkeampi päivää kohden, eikä hoidosta ollut tietoakaan. Jakso oli suunniteltu 2-vuotiseksi, mutta sopimus purettiin vaatimuksestani jo 4,5 kk:n kuluttua.

Lasten terveydenhuollossa ja lastensuojelussa on paljon puutteita, eikä vähiten lasten olojen valvonnan suhteen. Täälläkin on myönnetty, että eivät kaikki sijaisvanhemmat ole hyviä vanhempia, kuten eivät kaikki biotkaan hoida lapsiaan vastuuntuntoisesti. Miten sitten ihannetilanteeseen päästäisiin, että kaikkien lasten olisi tässä maassa hyvä olla, ei sellaista viisasten kiveä ole kukaan vielä keksinytkään.

Toivotaan, että uusi laki tuo edes jotain korjauksia tullessaan.

• Jotkut kunnat
        välttämättä saa vaikka kirjoitti:

kuinka taistelisit.

Laitoksia on puolustettu sillä, että siellä on koulutettua henkilökuntaa... Luettelemistasi laitoshoidon puutteista olen samaa mieltä.

Eikä sillä henkilökunnan koulutuksella ole mitään merkitystä, jos lasta voi silti kohdella miten tahansa, kuten omalle lapselleni kävi, sen myönsi laitoksen lääkärikin, että virheitä tehtiin. Tosin tilanne oli niin erikoinen, että psykiatrista hoitoa antavalla osastolla ei ollut yhtään psykiatrian ammattilaista töissä, pelkästään sosiaalipuolen henkilökuntaa. Tästä ovat jotkut esim. sosiaalikasvattajat loukkaantuneet, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vaikeaoireista lasta auttaa esim. psykiatrian erikoissairaanhoitaja lääkärin tarkassa ohjauksessa. Molemmat tilanteet nähty on.

Yleensä puhutaan laitoshoidon maksuna n. 200 e, mutta kyllä tuon paikan hinta oli paljon korkeampi päivää kohden, eikä hoidosta ollut tietoakaan. Jakso oli suunniteltu 2-vuotiseksi, mutta sopimus purettiin vaatimuksestani jo 4,5 kk:n kuluttua.

Lasten terveydenhuollossa ja lastensuojelussa on paljon puutteita, eikä vähiten lasten olojen valvonnan suhteen. Täälläkin on myönnetty, että eivät kaikki sijaisvanhemmat ole hyviä vanhempia, kuten eivät kaikki biotkaan hoida lapsiaan vastuuntuntoisesti. Miten sitten ihannetilanteeseen päästäisiin, että kaikkien lasten olisi tässä maassa hyvä olla, ei sellaista viisasten kiveä ole kukaan vielä keksinytkään.

Toivotaan, että uusi laki tuo edes jotain korjauksia tullessaan.

(en tiedä koskeeko kaikkia) myöntävät tietyn summan sijoitetun lapsen urheiluvälineisiin ja harrastuksiin. Siis joku tietty summa/vuosi. Varmaan toiset sijaisvanhemmat tietävät tästä enemmän.

Jotkut kunnat kirjoitti:

(en tiedä koskeeko kaikkia) myöntävät tietyn summan sijoitetun lapsen urheiluvälineisiin ja harrastuksiin. Siis joku tietty summa/vuosi. Varmaan toiset sijaisvanhemmat tietävät tästä enemmän.

Mihin te muut sijaisvanhemmat käytätte lapsilisät?
        Meillä se on tarkoitettu harrastusten toteuttamiseen ja jos tulee joku hyvin kallis hankinta, siitä sitten neuvotellaan kunnan kanssa. (Kulukorvaushan kattaa normaalin vaatetus, ruoka, käyttöraha, puhtaus jne sekä hoidettavien lasten osuus asumiskuluista sähkö, vesi, puhelinkulut, yhtiövastike tai muita asumiskuluja. Täällä taisi joku narista siitä, että sijoitetuille lapsille ostetaan vaatteita kirpputorilta, tottakai ostetaan niinhän ostetaan omillekin.

Omien lasten lapsilisät menivät AINA pyörien, suksien, luistimien ja muiden harrastusvälineiden hankintaan.
        Monasti sijoitettu lapsi kaipaa itsetunnon kohennusta ja yhtenä keinona on tukea harrastusta josta lapsi on kiinnostunut ja jossa hän on hyvä tai on lahjoja (esim. musiikki). Jos kuluja kertyy paljon on täysin luonnollista, että sijoittava kunta maksaa niistä osan.

• ja lapsilisät

Mihin te muut sijaisvanhemmat käytätte lapsilisät?
        Meillä se on tarkoitettu harrastusten toteuttamiseen ja jos tulee joku hyvin kallis hankinta, siitä sitten neuvotellaan kunnan kanssa. (Kulukorvaushan kattaa normaalin vaatetus, ruoka, käyttöraha, puhtaus jne sekä hoidettavien lasten osuus asumiskuluista sähkö, vesi, puhelinkulut, yhtiövastike tai muita asumiskuluja. Täällä taisi joku narista siitä, että sijoitetuille lapsille ostetaan vaatteita kirpputorilta, tottakai ostetaan niinhän ostetaan omillekin.

Omien lasten lapsilisät menivät AINA pyörien, suksien, luistimien ja muiden harrastusvälineiden hankintaan.
        Monasti sijoitettu lapsi kaipaa itsetunnon kohennusta ja yhtenä keinona on tukea harrastusta josta lapsi on kiinnostunut ja jossa hän on hyvä tai on lahjoja (esim. musiikki). Jos kuluja kertyy paljon on täysin luonnollista, että sijoittava kunta maksaa niistä osan.

Lapsilisät kuluvat myös tavanomaisiin elinkustannuksiin, koska sijoittajakunta maksaa kulukorvausta pienimmän mahdollisen summan joka ei riitä lapsen elatukseen - sijoittajakunta korvaa kyllä erikseen sukset, luistimet ja polkupyörän. Itse asumme vuokralla ja lapsella on oma huone, lapsi syö samaa ruokaa kuin muukin perhe ja silloin, kun syödään ulkona, mennään uimahalliin, teatteriin, elokuviin yms. on hän luonnollisesti mukana, vaatetus on samantasoista kuin muillakin perheenjäsenillä (tässä siis voisimme säästää ja ostaa lapselle halvempia vaatteita ja kenkiä, mitä emme halua), parturissa käydään n. 6 viikon välein jne. Meillä siis lapsen elinkustannukset vievät sekä kulukorvauksen, että lapsilisän, jossain toisessa perheessä kulukorvaus voi riittääkin sijoitetun lapsen elinkustannuksiin.

• kantapään kautta

Kulukorvaukset on tarkoitettu sijoitettujen lasten elatukseen. Yhdessä lapsilisien kanssa niiden pitää riittää sijoitettujen lasten asumiseen, ruokaan ja kaikkeen mitä heille hankitaan. Hoitopalkkio on sinun palkkaasi, jonka käytät biologisten lastesi ja itsesi elättämiseen. Miehesi elättää palkallaan itsensä ja puolet biologisista lapsistasi. Heidän ei kuulu jäädä vaille, koska olet valinnut sijaisvanhemmuuden. Jos tuntuu että teillä ei mene näin, miettikää ihmeessä minkä pitäisi olla toisin.

Itse olemme taistelumme taistelleet jotta saimme kulukorvaus- ja hoitopalkkioasiat kohtuullisiksi. Emme pärjäisi kolmen oman ja kolmen sijoitetun kanssa noin vähillä rahoilla. Silti emme hiponeet entisiä maksimeja. Nythän maksimeja ei enää ole!

• yrittänyt

oikaista veroprosenttiaan. Minulle tulee joka vuosi aivan outoja verokortteja ja olen joutunut soittamaan ja oikaisemaan. Lopputulos tänäkin vuonna veroprosentti 9.
      Lapsilisät maksaa Kela ja ne maksetaan kaikille samalla periaatteella, eli korotettuna kaikista samassa taloudessa asuvista lapsista pääluvun mukaan. Jos tuttavallasi ei ole näin, pitäisi oikaisuttaa Kelassa myös se.

• sijareilta

katsotaan riittääkö rakkaus.

• Kummamamma.
        sijareilta kirjoitti:

katsotaan riittääkö rakkaus.

Suora vastaus, suoraan kysymykseen, ei riitä
        pelkkä rakkaus edelleenkään elättämään yhtään lasta. Taasko tätä saman jauhamista. Lue vanhoja juttuja, asiaa käsitelty moneen kertaan.

• amalia
        Kummamamma. kirjoitti:

Suora vastaus, suoraan kysymykseen, ei riitä
        pelkkä rakkaus edelleenkään elättämään yhtään lasta. Taasko tätä saman jauhamista. Lue vanhoja juttuja, asiaa käsitelty moneen kertaan.

ei kai tässä nyt ihan hulluja olla. Kuinkahan moni lastenkodin työntekijä käy työssä ilman palkkaa? Kuinka moni päivähoitaja hoitaa lapsia ilman palkkaa? Mitä sinä teet työksesi ilman palkkaa, entä millä sitten elätät itsesi?

• sijari

tuollaista palkkiota pohjois-karjalassa. Ei ainakaan Liperi, vai saako kukaan tuollaista summaa?????????

• noin vähän?

kyllä niitä varmaan on paljonkin joille maksetaan noin vähän. Se on aivan sijareiden omaa syytä, kun ovat lähteneet sille linjalle, että omivat toisten lapset, eivätkä ymmärrä, että tämä on hoitotyötä siinä missä päivähoitokin esim. on.
        Erona on vain se, että kun samoja lapsia hoitaa pitkään ja asuvat samassa taloudessa, niin lapsiin kiintyy ja heistä tulee ikäänkuin perheenjäseniä. Se on vaan työn luonteen mukanaan tuoma etu, tai haitta ihan miten sen kukakin haluaa nähdä, mutta tekemämme hoitotyön ja siitä maksettavan palkkion kanssa kiintymyssuhteella tai sen puuttumisella ei pitäisi olla mitään tekemistä. Niin kauan kun sijarit eivät osaa arvostaa itse tekemäänsä työtä ja suurta palvelusta yhteiskunnalle, niin sopii vain ihmetellä palkkioiden pienuutta.
        Viranomaisten vastaavasti sopii ihmetellä mistä enää tulevaisuudessa löytää yhtä hölmöjä ihmisiä, jotka puoli-ilmaiseksi ovat valmiit uhraamaan koko elämänsä toisten lasten hoitamiseen.
        Sopii vain jokaisen pelkästä rakkaudesta-hoitavan sijarin mennä peilin eteen ihmettelemään. Miettikää vielä, että millä me työnämme lapsia hoitavat sijarit mahdamme pärjätä, kun muuta tuloa ei ole, eikä tule.

• pääkaupunki

Eli jokaisen kunnan ja kaupungin palkkioiden ja kulukorvausten määrät on luettavissa sos. toimen pöytäkirjoista.
        Itse en pidä noita summia suurina, onhan kuitenkin vieraan lapsen hoitaminen työtä.
        Se, että ottaa vieraan lapsen kotiinsa, vaatii sitä rakkautta myös muiden lapsia kohtaan.
        Itse työskentelen vanhustenhuollossa, ja siksi että haluan omalta osaltani antaa heille hyvää hoitoa. Ja saan siitä palkkaa. Ilman palkkaa en pystyisi tätä työtä tekemään.
        Ja minun onnekseni työpaikkani on sellainen, että minulla on aikaa syöttää lämmintä ruokaa ihan rauhassa ja on aikaa pitää kädestä, joko jutellen tai olemalla ihan hiljaa, kuten vanhus haluaa.
        Kun tarkemmin ajattelee, ei tämä työ kaikilta osin niin kauheasti aina poikkea sijaisvanhempien työstä.
        "Rakkautta ja aikaa". En väitä rakastavani potilaitani, mutta he ovat minulle tärkeitä, ihan kuin lainalapset sijaisvanhemmilleen.
        Ja kun aika tulee, on päästettävä irti.

• on väittänyt,

että palkkiot on Pohjois-Karjalassa?
        Opettele lukemaan!
        (ja kirjoittamaan)

• ilmoittaa vain

alimmat maksuluokat.
        Eli 310.44 ja 350,00 sekä käynn. korv. 2485.66.
        Kaikki on vahvistettuja alimpia maksuja. On sitten kunnan oma asia jos maksaa enempi.
        Meillä 331,00 ja 357,00, käynn.korv sama.

Sijaisvanhempien palkkiot ja kulukorvaukset määritellään Perhehoitoliiton suositusten mukaan. Sen mukaan MINIMIHOITOPALKKIO on 310,44euroa/kk ja MINIMIKULUKORVAUS on 350 euroa/kk. Nämä ovat minimikorvaus suosituksia. Suurin osa perhehoidon tarpeessa olevista on runsaasti hoitoa ja huolenpitoa tarvitsevia lapsia jolloin kyseiset suositukset EIVÄT KATA työn raskautta ja sitovuutta. Silloin sovitaan toisenlaisista summista. Tällä palstalla on lähes jatkuvasti näitä ketjuja, joissa ihmetellään kulu- ja hoitokorvausten määriä. En käsitä miksi? Ihan jokainen täällä palkkioista mariseva VOI OTTAA YHTEYTTÄ LÄHIMPÄÄN SOSIAALITOIMISTOON TAI PELASTAKAA LAPSET ry toimistoon ja ilmottautua kiinnostuksensa ryhtyä perhehoitajiksi. Valitettavasti melko harva tähän hommaan kuitenkaan ryhtyy (kun palkkiot ovat niin alhaiset, normaaliin päivätyöhön verrattuna) eikä suurimmasta osasta tähän hommaan EDES OLE. Eikö se millään ala mennä jakeluun ja kaaliin, ETTÄ TÄMÄ ON TYÖTÄ JOSTA KUULUU MAKSAA KORVAUS emme ole mitään laupeuden sisaria ja veljiä.

• miksi ihmeessä

perhehoitoliitto on suosittanut noin alhaisia palkkioita????

Kenen asiaa ne ajaa???

miksi ihmeessä kirjoitti:

perhehoitoliitto on suosittanut noin alhaisia palkkioita????

Kenen asiaa ne ajaa???

Ennenvanhaan, kun lasten sijoittaminen oli enemmän "huutolaishommaa" lapsi tai lapset sijoitettiin sinne missä halvimmalla hoidettiin. Lomia tai muita vapaita ei ollut ja palkkiot olivat naurettavia. Jossain vaiheessa Perhehoitoliitto astui kuvioihin mukaan (en ole tarkemmin perehtynyt liiton historiaan). Valitettavasti Perhehoitoliitto ei ole mikään ammattiliitto ja sijaisvanhemmuus on vain osalle meistä PÄÄTYÖTÄ. Liitto jakaa tietoa, kouluttaa jne. paljon apua, neuvoja ja ohjeita olen sieltä saanut. Jos voisin vaikuttaa ainakin osa perhehoitajista/sijaisvanhemmista voisi olla palkkatyösuhteessa sijoittavaan yhteisöön tai kuntaan. Liitto ei pysty kaikkiin toivomiimme epäkohtiin puuttumaan ja ajamaan etujamme. Liitto on saanut paljon jo aikaan, ehkä lisää korjauksia on tulossa. Palkkioiden alarajat ovat naurettavia, perhepäivähoitaja saa samanverran palkkaa 8 tunnin työstä kuukaudessa (kulut tietty ovat erikseen). Alaraja voisi olla 500 euroa kuussa lasta tai perhehoidettavaa kohti, ehkä sijaisvanhempia löytyisi paremmin ja olisi vähemmän tätä jatkuvaa valitusvirttä siellä ja täällä.

• kts. stm.fi

Perhehoitoliitto ei pääse päättämään sijaisvanhempien palkkioista tai kulukorvauksista sitä eikä tätä, kyllä ne päätetään valtion budjetinteon yhteydessä ja kunnat saavat aina tammikuussa sosiaali- ja terveysministeriöstä ilmoituksen MINIMI-korvauksista, joita moni kunta tulkitsee, kuin olisi kyse hoitopalkkio- ja kulukorvaussuosituksista.

Perhehoitoliitto on kyllä yrittänyt viestittää kansanedustajille jne., että kohta loppuvat perhehoitajat, jos ei korvauksiin tule kunnon korotuksia, mutta näyttää päättäjillä aina olevan tärkeämpää tekemistä. Perhehoitolakikin pitäisi uudistaa ja samassa yhteydessä puuttua korvauksiin - lain avaamista vain on siirretty eduskunnalta seuraavalle ties kuinka kauan.

kts. stm.fi kirjoitti:

Perhehoitoliitto ei pääse päättämään sijaisvanhempien palkkioista tai kulukorvauksista sitä eikä tätä, kyllä ne päätetään valtion budjetinteon yhteydessä ja kunnat saavat aina tammikuussa sosiaali- ja terveysministeriöstä ilmoituksen MINIMI-korvauksista, joita moni kunta tulkitsee, kuin olisi kyse hoitopalkkio- ja kulukorvaussuosituksista.

Perhehoitoliitto on kyllä yrittänyt viestittää kansanedustajille jne., että kohta loppuvat perhehoitajat, jos ei korvauksiin tule kunnon korotuksia, mutta näyttää päättäjillä aina olevan tärkeämpää tekemistä. Perhehoitolakikin pitäisi uudistaa ja samassa yhteydessä puuttua korvauksiin - lain avaamista vain on siirretty eduskunnalta seuraavalle ties kuinka kauan.

Siis, vanha sotki ihan itse asiat, tietty stm määrittää palkkioiden yms alarajat. Perhehoitoliitto yrittää vaikuttaa, mutta vaikeaa se on. Tässäkin tapauksessa voisi joukkovoima tehota, mennään kaikki sijarit vaikka viikon lakkoon. (ei vaan voi lapsia ja muita perhehoidettavia jättää heitteille).

Palkkaus = naurettavat palkkiot, työsuhdeturva???, oikeus työterveyshuoltoon, korjauksia olisi paljon. Saa nähdä kuinka uudet kansanedustajat tulevalla kaudella PARANTAVAT PERHE- JA OMAISHOITAJIEN ASEMAA reippaasti varmaan. Todellisuudessa aika päättäjillä näyttää menevän kaikenmaailman turhaan näpertelyyn tai OMIEN PALKKOJEN NOSTAMISEEN.
        Pääministeritasollakin sekoillaan naisystävien hameissa niin, että pitää ihan "muistelmat" kirjottaa.

• amalia

Siis, vanha sotki ihan itse asiat, tietty stm määrittää palkkioiden yms alarajat. Perhehoitoliitto yrittää vaikuttaa, mutta vaikeaa se on. Tässäkin tapauksessa voisi joukkovoima tehota, mennään kaikki sijarit vaikka viikon lakkoon. (ei vaan voi lapsia ja muita perhehoidettavia jättää heitteille).

Palkkaus = naurettavat palkkiot, työsuhdeturva???, oikeus työterveyshuoltoon, korjauksia olisi paljon. Saa nähdä kuinka uudet kansanedustajat tulevalla kaudella PARANTAVAT PERHE- JA OMAISHOITAJIEN ASEMAA reippaasti varmaan. Todellisuudessa aika päättäjillä näyttää menevän kaikenmaailman turhaan näpertelyyn tai OMIEN PALKKOJEN NOSTAMISEEN.
        Pääministeritasollakin sekoillaan naisystävien hameissa niin, että pitää ihan "muistelmat" kirjottaa.

niin on, ettei meidän puolia kukaan pidä, jos emme itse sitä tee.
        Jotain tarttis keksiä.
        Lakkoon emme voi mennä, mutta esim. kaikki voisi yhtäaikaa purkaa hoitosopimuksen. Luulisin, että yskä tulisi ymmärretyksi.
        Samaan tapaan, kun täällä kaupungissamme äidit näyttivät kunnanisille, mitä tapahtuu, kun kaikki ilmottivat tarvitsevansa lapsilleen päivähoitopaikan, vaikka ei ollut aikomustakaan laittaa lasta päivähoitoon. Saivat siten asiansa perille.
        Me voisimme ihan alkuun hyvin alkaa vaatia palkkioksi jotain 50 e/vrk. Tiedetäänhän, että laitoksissa summa on kolmin, tai nelinkertainen. Vielä tulisi rutkasti säästöä.

• Kummamamma.
        amalia kirjoitti:

Jotain tarttis keksiä.
        Lakkoon emme voi mennä, mutta esim. kaikki voisi yhtäaikaa purkaa hoitosopimuksen. Luulisin, että yskä tulisi ymmärretyksi.
        Samaan tapaan, kun täällä kaupungissamme äidit näyttivät kunnanisille, mitä tapahtuu, kun kaikki ilmottivat tarvitsevansa lapsilleen päivähoitopaikan, vaikka ei ollut aikomustakaan laittaa lasta päivähoitoon. Saivat siten asiansa perille.
        Me voisimme ihan alkuun hyvin alkaa vaatia palkkioksi jotain 50 e/vrk. Tiedetäänhän, että laitoksissa summa on kolmin, tai nelinkertainen. Vielä tulisi rutkasti säästöä.

joukossa on voimaa. Jaa a??
        Mielenkiintoinen ajatusleikki.

• Kummamamma.
        amalia kirjoitti:

Jotain tarttis keksiä.

Juuri näin käymme taistelua.

Koville ottaa. Tarkoituksenamme ryhtyä yksityiseksi ammatilliseksi perhekodiksi. Jäädä kokonaan kotiin, saada apuja arkeen palkatuilla lomittajilla ja lasten ohjaajilla.

En halua pieniä tarhaan. En halua koululaisten tulevan koulusta tyhjään taloon. En halua.... monia asoita.

Haluan maksaa kunnon korvaukset vanhemmille myös kotilomilta. Haluan sopia lähes ilman sossuja lasten ja vanhempien lomista. Haluan tukea vanhempia. Haluan jatkuvan työnohjauksen. Haluan nuorelleni hoitoa ja apua, jota nyt emme saa, eikä rahat riitä yksityiseen. Haluan...

Jännä nähdä miten käy. Kerron ehkä joskus.

• kyiyi

Ennenvanhaan, kun lasten sijoittaminen oli enemmän "huutolaishommaa" lapsi tai lapset sijoitettiin sinne missä halvimmalla hoidettiin. Lomia tai muita vapaita ei ollut ja palkkiot olivat naurettavia. Jossain vaiheessa Perhehoitoliitto astui kuvioihin mukaan (en ole tarkemmin perehtynyt liiton historiaan). Valitettavasti Perhehoitoliitto ei ole mikään ammattiliitto ja sijaisvanhemmuus on vain osalle meistä PÄÄTYÖTÄ. Liitto jakaa tietoa, kouluttaa jne. paljon apua, neuvoja ja ohjeita olen sieltä saanut. Jos voisin vaikuttaa ainakin osa perhehoitajista/sijaisvanhemmista voisi olla palkkatyösuhteessa sijoittavaan yhteisöön tai kuntaan. Liitto ei pysty kaikkiin toivomiimme epäkohtiin puuttumaan ja ajamaan etujamme. Liitto on saanut paljon jo aikaan, ehkä lisää korjauksia on tulossa. Palkkioiden alarajat ovat naurettavia, perhepäivähoitaja saa samanverran palkkaa 8 tunnin työstä kuukaudessa (kulut tietty ovat erikseen). Alaraja voisi olla 500 euroa kuussa lasta tai perhehoidettavaa kohti, ehkä sijaisvanhempia löytyisi paremmin ja olisi vähemmän tätä jatkuvaa valitusvirttä siellä ja täällä.

Perhekodissa jossa on 6 lasta ei tienestit kovin pieniä ole.

• sijaisäippä

maksavat Karjalaisessa olleen jutun mukaan hoitopalkkiona 425€ ja kulukorvauksena alle 12v 350€ ja yli 12v 470€. Onkohan mikään kunta nostanut taksoja vaikka on muka aiottu.

• kaverin puolesta

Kaverini pojat tulivat sijaisemolta kotiin viikonlopuksi. poikia 3, ruokarahaa 60 euroa. Kiinnostais tietää miten kaverini miehineen pystyy pojat syöttämään ja mitä se sijariämmä tässä voittaa?

• Kummamamma.
        kaverin puolesta kirjoitti:

Kaverini pojat tulivat sijaisemolta kotiin viikonlopuksi. poikia 3, ruokarahaa 60 euroa. Kiinnostais tietää miten kaverini miehineen pystyy pojat syöttämään ja mitä se sijariämmä tässä voittaa?

Perheisiin sijoitettujen lasten kotilomien ruokarahoista vastaa sossu, ei sijari.

Ammatilliset perhekodit eri asia, ne maksavat tai
        ainakin mitä asiasta tiedän.

Tuo summa josta puhuit niin vähänhän se on
        3 poikaa ja 3 vrk. 6.70€/vrk.

Minusta sopiva olisi sama kuin mitä Helsinki maksaa lyhytaikaisesta sijoituksesta sijareille kulukorvausta eli n. 17€/vrk, siitä olisi tullut 153€.

• sijaisäiti
        kaverin puolesta kirjoitti:

minulle. Saan kulukorvausta 10,33E vuorokaudessa. Korvaus biovanhempien luona olosta maksaa sijoittanut kunta, ei sijaisäiti. Sijari saa saman korvauksen myös "loma" ajalta.
        Sijoitetun viikonloppumatkan kuljetuksen maksaa sijaisperhe ja lapselle annetaan myös käyttörahaa.

• amalia
        sijaisäiti kirjoitti:

minulle. Saan kulukorvausta 10,33E vuorokaudessa. Korvaus biovanhempien luona olosta maksaa sijoittanut kunta, ei sijaisäiti. Sijari saa saman korvauksen myös "loma" ajalta.
        Sijoitetun viikonloppumatkan kuljetuksen maksaa sijaisperhe ja lapselle annetaan myös käyttörahaa.

maksaa kuljetuksista. Nyt kun lapset on isoja, saavat bussiliput, mutta muuten meille ois maksettu km-korvaukset.
        Tosin emme viitsineet niitä koskaan pyytää, kun se tuntuu olevan aina niin vaikeeta, mutta olisimme saaneet laskuttaa jos olisimme halunneet.
        Kyllä noi kuuluu kaikki vanhempien ja muiden sukulaisten yhteydenpidot lapsiin sossun maksettaviksi. Ne maksaa myös vanhemmille bussimatkat jos tulevat lapsia tapaamaan ja sama lapsille toisinpäin.

• amalia
        sijaisäiti kirjoitti:

miksi suostut noin pieneen korvaukseen?

• sijaisäiti
        amalia kirjoitti:

miksi suostut noin pieneen korvaukseen?

maksetaan pienintä mahdollista kulukorvausta ja hoitopalkkiokin on pienin mahdollinen.

• ellette ryhdistäydy
        sijaisäiti kirjoitti:

maksetaan pienintä mahdollista kulukorvausta ja hoitopalkkiokin on pienin mahdollinen.

Valitettavasti poliitikkojen (tässä tapauksessa kunnallispoliitikkojen) mielenkiinto ei kohdistu sijaisvanhempien palkkioiden ja kulukorvausten ajanmukaistamiseen. Me kokosimme kuntamme sijoittamien lasten sijaisvanhemmat voimamme yhteen, kutsuimme koolle palaverin, jossa apunamme oli perhehoitoliiton edustaja ja ilmoitimme mielipiteemme (summat) korvauksista.
        Perusturvalautakunta sitten hyväksyi korotukset ja asiaa auttoi huomattavasti se, että minä olin puhunut useammalle jäsenelle henkilökohtaisesti, että mistä tässä on kysymys. Kannattaa myös kerätä aineistoa muiden kuntien käytännöistä, niin voi vedota myös niihin.

• sijaisäiti
        ellette ryhdistäydy kirjoitti:

Valitettavasti poliitikkojen (tässä tapauksessa kunnallispoliitikkojen) mielenkiinto ei kohdistu sijaisvanhempien palkkioiden ja kulukorvausten ajanmukaistamiseen. Me kokosimme kuntamme sijoittamien lasten sijaisvanhemmat voimamme yhteen, kutsuimme koolle palaverin, jossa apunamme oli perhehoitoliiton edustaja ja ilmoitimme mielipiteemme (summat) korvauksista.
        Perusturvalautakunta sitten hyväksyi korotukset ja asiaa auttoi huomattavasti se, että minä olin puhunut useammalle jäsenelle henkilökohtaisesti, että mistä tässä on kysymys. Kannattaa myös kerätä aineistoa muiden kuntien käytännöistä, niin voi vedota myös niihin.

sanovat sossut. Vielä kun korotuksen saisi perhehoitajan tilille. Palkkiot ja kulukorvauset on kuulemma nousseet, mutta palkanyhteydessä niitä ei vielä kuitenkaan näkynyt. Tulee kuulemma kuun lopussa. Epäilen.......
        Miten saisin kunnan palkkaamien perhehoitajien tiedot, jos kunta ei niitä suostu antamaan?????

• kertokaa
        sijaisäiti kirjoitti:

Mikäli olette sijaisvanhempina Outokummussa tai Joensuussa olisi kiva kuulla miten paljon teille maksetaan hoitopalkkiota ja kulukorvausta ja onko se alin mahdollinen? Maksettiinko teille käynnistämiskorvaus? Entä lapsilisät? Mielestäni nämä ovat seikkoja jotka on syytä selvittää, ennen kuin harkitsee sijariksi ryhtymistä, sillä onhan tämäkin työtä josta on saatava korvaus.

• Taina EM
    • tyttyyyyyyyyyyyy

siis, paljonko lapsen hoitamisesta, huolatmisesta, kasvattamisesta jne maksetaan sijaisperheelle?? en kysele, siksi, että se olisi ainoa peruste vaan vretailuksi siihen paljonko maksaa laitoshoito (joka tietääkseni on kilpailutettu niin, että lkomaiset firmat hoitaa sen)

• todelliset kulut

Kyllä ihan "perhehoitokin" tulee todella kalliiksi, kun sattuu sopivan v:mäinen sijaishuoltaja. Kun rouva otti nokkiinsa, ei enää viitsinyt kuljettaa lasta tapaamiselle ja pois, joten perhetyöntekijä toi ja taksi vei pois. Kävin 1½ vuotta hallinto-oikeustaistelua, jotta sain luvan soittaa sijoitetulle läheiselleni (nämä puhelut v:mäinen akka pilasi). Olemme 9 vuoden aikana valittaneet rouvan v:mäisestä käytöksestä kymmeniä, jollei satoja kertoja. Joten kallispalkkaiset viranomaiset ovat tutkineet valituksiamme. Tuossa talossa olevat lapset ovat tarvinneet paljon erikoisasiantuntijoita - koska sairas paikka on sairastuttanut lapset. Voisin jatkaa tätä listää vaikka ja kuinka. Tuo v:mäinen akka on lehtien palstoilla hehkuttanut, miten hän vähentää kunnan kulutaakkaa - mutta todellisia kuluja voimme vain arvailla. Sanotaanko että kulut X 10 alkaa olla lähellä, mitä tuo talo on suuretsintöineen (lapsi lumihangessa nukkumassa) tullut yhteiskunnalle maksamaan. Luultavasti enemmän, kuin laitos.

• lämpökamerat

Onks muilla järjestetty suuretsintöjä. Onko ollut helikopterita ja lämpökameroita yms. Löytyikö lapsi metsästä? minkä ikänen teillä menei metsään. Meillä meni ensin 8 vuotias ja sitten 10 vuotias. Oli molemmilla kerroilla semmonen noin 5 asteen pakkanen.

• Järkyttynyt

Siis oletteko sijaisvanhempia ainoastaan ja vain rahan takia?
      EI voi olla totta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      202
      4800
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      218
      3633
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      123
      3008
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2972
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      55
      2913
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      14
      2452
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      64
      2442
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      78
      2273
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2095
    10. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      57
      2054
    Aihe