Herätkää lasten isät vastuuseen

Lapsen vai miehen etu

Ihmetyttää ja kummastuttaa, mitä eronnut mies oikein ajattelee lapsestaan.
Omalle lapselleen ei anneta/osteta mitään "ylimääräistä", ei osteta LAPSEN tarvitsemia/toivomia/haluamia leluja, saati sitten vaatteita. Kas kun mies ajattelee että lapsi pärjää sillä hänen antamallaan elatustuella, monilla se menee suureksi osaksi lapsen päivähoitomaksuun.
Mutta itselleen mies ostaa kaikenlaista monen tuhannen arvoista hömppää, silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä. Rahapulasta ei siis ole kysymys, senkin vielä ymmärtäisi jos niin olisi.
Mitä sellainen isä lapsella tekee, ellei hän opi ajattelemaan lapsen näkökulmaa, vain se on tärkeää, mitä hänellä itsellään on ja miten paljon hän saa ansaituksi lisää krääsää.
Usein lapsen äiti hankkii lapselle sen tärkeimmän ja tarpeellisen vähistä ansioistaan.
Näitä itseään täynnä olevia isiä kyllä riittää, valitettavasti. Jos isä ei ole kasvanut vielä itsekään aikuiseksi, lienee syytä miettiä, miksi lapsen äiti on eroon päätynyt.

18

1322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaan miksi ihmeessä äiti on tehnyt lapsen keskenkasvuisen miehen kanssa? Oliko silloin lapsen saaminen tärkeämpää kuin se, kenen kanssa se on tehty tai kenen kanssa se oli tarkoitus kasvattaa?

• ..........

Silloin kun lapsia tehdään niin ollaan rakastuneita ja kaikki asiat hyvin. Tulevaisuutta yhdessä suunnitellaan jne. Keskenkasvuisuus saattaa ilmaantua vasta sitten kun lapset ovat jo olemassa tässä maailmassa. Jos jokainen nainen alkaisi tosissaan pohtia näitä asioita niin kuolisimme sukupuuttoon.

• Hard Talk

Tuossa saattaa olla pointtia joissain tilanteissa... ( Kun ei vaan yleistetä) Ehkäpä naiset joskus haluavat uskoa että he voivat muuttaa sitä keskenkasvuista miestään johonkin suuntaan ja lopuksi ihmettelevät että kyllä on kumma kun mies ei muutu. Toisaalta jos mies muuttuu niin 5-10 vuoden päästä naiset ihmettelevät että mihin katosi ne luonteen piirteet joihin tämä nainen ensialkuun ihastui...

• -----
        .......... kirjoitti:

Silloin kun lapsia tehdään niin ollaan rakastuneita ja kaikki asiat hyvin. Tulevaisuutta yhdessä suunnitellaan jne. Keskenkasvuisuus saattaa ilmaantua vasta sitten kun lapset ovat jo olemassa tässä maailmassa. Jos jokainen nainen alkaisi tosissaan pohtia näitä asioita niin kuolisimme sukupuuttoon.

Kyllä siinä on jokaiselle miettimisen paikka, jos pienen lapsen vanhemmat eroavat.

Itse olen sitä mieltä, että alle kolmekymmpisiltä pitäisi olla lisääntyminen kielletty, ilman erillisiä henkisen kypsyyden osoittavia testejä. Joissakin tapauksissa vois ne testit olla pakollisia vielä vanhemmallakin iällä. Samoin yhdessä asumista ja toisen tuntemisen opettelua pitäisi olla takana vähintään kolme vuotta ennen kuin lisääntyminen olisi suotavaa.

Nämä niin sanotut rakkauslapset päätyvät usein isättömiksi/äidittömiksi juuri siitä syystä, että esiharkinta-aika on puutteellinen.

Ei haittaa mitään vaikka syntyvyys laskisi. Olisivat kaikki sitten harkittuja ja toivottuja lapsia ja varmasti myös onnellisempia kun saisivat normaalin perhe-elämän lähtökohdakseen.

• Hard Talk
        .......... kirjoitti:

"Jos jokainen nainen alkaisi tosissaan pohtia näitä asioita niin kuolisimme sukupuuttoon."

Kannattaisko pohtia silti hieman vai onko se nyt ihan mahdotonta ...?

No tuskin nyt ihminen ihan sukupuuttoon kuolisi,jos vaikka kouluun lisättäisiin hieman "elämänhallinta-oppia" molemmille sukupuolille...

• tehdään/yritetään
        .......... kirjoitti:

silloin, kun kumppani tunnetaan hyvin ja elämä on vakaalla pohjalla.

Eipä taida ihminen kuolla sukupuuttoon, ainakin jos ajattelee nykyistä maailman väestömäärää. Itse asiassa olisi hyvä juttu, että ihmisiä olisi pikkuisen vähemmän, nin maailmalla olisi valoisampi tulevaisuus.
        Järjen käyttö on sallittua.

• 2big2you

Nainen päättää yksin lapsen synnyttämisestä eikä miehellä ole muuta vaihtoehtoa kuin pakkoisyys. Lapsesta aiheutuvat kustannukset johtuvat siis naisen päätöksestä. Vastuu kustannuksista pitää olla aiheuttajalla eli lapsen äidillä. Nykyisin näitä äityleiden laskuja maksatetaan mm. työnantajilla ja veronmaksajilla. Turha valittaa, että näitä elättejä pidetään sossupummeina.

• Hard Talk

Hei,
        En kyllä miehenä ihan noinkaan tuota naisen päätös lapsesta =laskun maksu euroina naiselle -logiikkaa näe. Kyse on sentään myös siitä pienestä ihmisestä.
        No tosi ala-arvoista on naisellakin tuo mahdollinen yksin päättämisvaihtoehto ja varmasti niitä naisia on paljon jotka tekee päätöksen miehen puolesta lapsiasiassa vain tunteiden perusteella, mutta enpä tiedä miten pitkälle mittaisin asioita ihan eurojen tarkkuudella.

No ihmisellä on vain yksi elämä ja jokainen tekee omat ratkaisunsa...

• Ymmärrän kyllä, että vituttaa kun et pääse enää osingoille äijän palkasta. Toivottavasti sait edes puolet talosta erossa... ¤!!"#%

• alkuper...

Saat herneesi takaisin...vaikka useammankin...tämä ritsa jopa toimii tarpeen tullen. Jos kipeää tekee, omahan on syysi.
        Tyhmää on kirota tietämättä pätkän vertaa koko todellisesta tilanteesta. Ensiksikään en ole lapsen äiti eikä kysymyksessä ole minun mieheni MUTTA tämä on täyttä todellisuutta.
        Eikö egosi kestä kuulla totuutta jos näin on, sinullakin ??? Siltä nyt alkaa jo haiskahtaa.

• alkuper... kirjoitti:

Saat herneesi takaisin...vaikka useammankin...tämä ritsa jopa toimii tarpeen tullen. Jos kipeää tekee, omahan on syysi.
        Tyhmää on kirota tietämättä pätkän vertaa koko todellisesta tilanteesta. Ensiksikään en ole lapsen äiti eikä kysymyksessä ole minun mieheni MUTTA tämä on täyttä todellisuutta.
        Eikö egosi kestä kuulla totuutta jos näin on, sinullakin ??? Siltä nyt alkaa jo haiskahtaa.

"Tyhmää on kirota tietämättä pätkän vertaa koko todellisesta tilanteesta."
        - Minusta se on vain huonoa käytöstä.

"Ensiksikään en ole lapsen äiti eikä kysymyksessä ole minun mieheni"
        - Miksi heidän rahaliikenteensä sinua sitten kiinnostaa?

"MUTTA tämä on täyttä todellisuutta."
        - Uskon kyllä, että joillekin on täyttä todellisuutta yrittää rahastaa ex-miestä lapsen hyvinvointiin vetoamalla.

"Eikö egosi kestä kuulla totuutta jos näin on, sinullakin ???"
        - Voi kuule mun ego kestää ihan mitä vaan, kuten ehkä jotkut tietävätkin =D

• mitä...

tilaa...

• Juu juu

Kaikki siis olisi hyvin naisen mielestä, jos mies vain ostelisi lapselle kaikkea ylimääräistä. Just, joo...

• kokemus lapsena

oli se, että yksinhuoltaja äitini osti minulle kaikki, siis aivan kaikki. Ja raatoi ja opiskeli minun kasvattamiseni ohella. Hän sai minut parikmppusenä, mutta osoitti todellista sitkeyttä opiskellen siinä sivussa kaksi tutkintoa ja elättäen meidät molemmat. Isältäni en luonnollisesti saanut MITÄÄN. En edes elatusapua. Että näin! Ja kaikki kunnia äidilleni!! Hän ei balannut koskaan tai hyvin harvoin (en koskaan nähnyt häntä kännissä), ei ollut iltoja pois, ja muutenkin aina ajattelemassa minun parastani. Kaikki vähät rahat laittoi minun hyvinvointiin, tanssitunnit, kielimatkat, muut harrastukset yms... Mutta tosiaan, isältä ei mitään.

• scale

Olen ite kanssa elänyt lapsuuteni yh-äidin kanssa.
      Meitä oli 4 sisarusta, mä olin jotakin just alle kouluikäinen, kun äijä löysi uuden naisen itselleen.
      Ukko muutti uuden naisensa kanssa Ruotsiin ja elatusmaksut pääsi unohtuun (niitä ei tullut häneltä ollenkaan).
      Eipä se mutsi paljon kerinnyt nauttimaan siivoojan palkallaan paljon puhuttua yh-äitien syntistä elämää.
      Opiskeli ittelleen uuden ammatin ja osti talon.
      Kun mä olen asioita funtsinut, niin kyllä sitä olisi halunnut urheiluvälineitä sun muita juttuja kun ei niitä äiti oikein pystynyt ostamaan, mutta kuitenkin sitä eniten kaipasi sitä isää.
      En nimittäin sitä nähnyt ennen, kuin sen aikuisena etsin ja totesin, että ei tuo meitä kaivannut.

• nirppuliini

Miun mielestä, lasten isä voi ostaa kyllä itsellensä ihan mitä haluaa ja en pidä ajatuksesta, että ostelisi koko ajan jotain ylimääräistä lapsille.

Sen vastuun ja välittämisen voi näyttää lasten kanssa olemalla ja niiden kanssa touhuamallakin.
      Toki silloin tällöin ostaa jotain, mutta miksi pitäisi opettaa lapset siihen, että aina saa sen mitä haluaa?

Täytyy varmaan todeta, että itse olen onnekas sen suhteen, ettei ole koskaan tarvinnut ajatella niin ettenkö voisi jotain tarpeellista lapsille ostaa, sen takia ettei ole varaa.Eikä valittaa siitä, ettei lasten isä anna mitään "ylimääräistä".

Mielestäni ei ole lasten edun mukaista alkaa riidellä rahasta ja siitä mitä mies ostaa itselleen?

Tiedän toki tapauksia, joissa äiti on kotona lasten kanssa, työttömänä ja rahaa ei ole. Kummasti vaan hobbarista ilmestyy uusia mattoja lattialle ja itselle uusia vaatteita. En tietysti yleistä.

Mutta meitä on niin moneksi.. :)

• PärjätäänIlmankin

Mielestäni kunhan nyt synttärinä ja jouluna muistaisi sen lapselle siitä tulleen välittämisen ajatuksen vuoksi jollain lahjalla, jos hän muutenkin on lapsen elämässä. Ja jos kysyy lahjatoiveita lapselta ja lupaa lapselle ostaa jotain niin ostaa. Jos ei muutenkaan tapaa lasta niin ei se lapsi odota lahjaakaan ja siitä kärsi, jos ei saa mitään häneltä.
      Minulla on mennyt koko lapsen elämän ajan kaikki rahat lapseen vuokran ja omien ruokakulujen jälkeen. Kelalta sain elatustukea ja lopulta minimin lapsen isältä. Lapsi elää kuten rikkaiden lapset eli saa harrastaa samoja lajeja ja tehdä samoja asioita. Olen hoitanut häntä 24/7, joten ei yhtään baarireissua tai kenenkään näkemistä ilman lasta.
      Minä olen vain iloinen ja kiitollinen että en joudu maksamaan enää lapsen isän kuluja siitä pienestä tulostani jota tein jonkin aikaa. Pari vuotta Kelan lapsilisä ja elatustuki meni täysin hänelle eikä lapseen. Hänen mukaan vähintään puolet niistä kuului hänelle, koska hän on puoliksi lapsen luonut kanssani ja koska täysimetin lasta vauvana eikä lapsi siten tarvinnut ruokaa. Lapsen ollessa vuoden hän ehdotti, että hän voisi maksaa 10 euroa elatustukea/kk lapsesta jos tunnustaisi isyyden. Oli hassua kun rahaa meni monena kuukautena 500-700 euroa ja esim. 250 euron hänen velan maksun jälkeen hän ehdottaa ja tarjoaa kymppiä kuussa. Otin velkaa paljon ja maksoin hänen velkoja. Hänellä on 4 kertaa isommat tulot kuin minulla, mutta hän kertoi, että hänellä on niin isot rahaongelmat, että ei varaa ruokaan ja asuntolainan maksuun omasta talosta. Myöhemmin paljasti valheen ja kertoi kymmenistä tuhansista säästötilillä. En pyytänyt elatustukea häneltä ikinä. Lopulta hän myönsi isyyden ja hänelle määrättiin pakollinen minimi silti, vaikka sanoin että en halua häneltä yhtään mitään, vaikka menetin Kelan elatustuen sen takia.
      Lapselle hän on vieras mies. Lapsi ei odota häneltä synttärinä tai jouluna mitään eikä saa. Lapsi ei puhu hänestä eikä kaipaa muutenkaan.

• Reilupeli

Jos biologinen äiti tai isä tai muut sukulaiset ei tapaa lasta, pidä yhteyttä eikä ole muutenkaan osa heidän elämää niin ei kyllä tarvitse jouluna ja synttärinä muistaa lasta myöskään. Ei se lapsi osaa kaivata mitään heiltä. Jos muutenkin näkee niin hyvä jos kortin ja jotain pientä laittaisi vain sen ajatuksen vuoksi tai soittaisi onnittelut. Lapselle lahjassa tärkeintä on se ajatus minkä he saavat siitä, että joku välittää ja rakastaa heitä. Samoin yhteisessä ajan vietossa.
      Jos etävanhempi tapaa lasta niin toki olisi reilua, että hän maksaisi puolet isoista menoista, jos lasketut elatusosuudet menee kokonaan päivähoitoon. Jos vaatii tapaamisia ja huoltajuutta niin ottaa myös vastuuta yhtä lailla taloudellisestikin.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      82
      2005
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1798
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      385
      1772
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      170
      1468
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1307
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1243
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1113
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe