klapeja/"halkoja"

alta kääntäen pesään?

Onkohan kokemuksia käänteipalokattiloista
lämmittämisen vaivan suhteen,tietenkin kattila
varaaja yhdistelmän hintakin vaikuttaa valintaan.
Pari kerrosta/180 m2 pitäs lämmittää.
Aattelin että isolla? n 40-60 kw teholla varaaja
2500l 100 asteen vaiko ylikin.
paljoko pesällisiä,nuohousta ja kertoja viikossa?
Jooja onko kranttuja puulaadun suhteen?

14

2183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää olla

      ja tasakokoiset kuivat puut. hyötysuhde saattaa olla parempi kuin yläpalokattilassa.

    • ......

      Kuten kaikissa pannuissa, niin kuivat puut pitää olla. Kyllä ne märätkin palavat, kun syttymään vaan saa, mutta valkoista vesihöyryä tulee alkuun paljon.
      Oma kokemus on, että mitä suuremmat puut, sen parempi, palavat pitkään. Käänteispalo oikeastaan on eräänlaista kaasutuspolttoa, uunissa polttoaine kaasuuntuu ja palokaasut palavat, kun poistuvat alakautta saaden samalla lisähappea.Kaikenkokoinen puu palaa tietenkin, mutta tunnetusti joku risukoinen palaa iloisesti ja antaa pirunmoisen tehon hetkellisesti, mutta sitä iloa kestää varsin lyhyeen eli täyttöväli lyhenee.
      Kun puupanos on kunnolla syttynyt ja kunnon tuli arinan alla(jälkipolttokovava), niin suhua tulee todella vähän.
      En kyllä suurin surminkaan enää asentaisi yläpalokattilaa, puuta kuluu ja hommaa riittää. Käänteispalon nuohousväli lienee pari viikkoa. Tuon kokoisella varaajalla tarvitsee(jos varaus lopussa) yhden lisäyksen eli sytyttämisen jälkeen noin kolmen tunnin päästä.Tuollaisella varaajalla pääsee talvella ehkä vuorokauden(jos vetää mittarit sataan) ja kesällä tuli ehkä kolmen päivän välein.

      • tehoo

        pitäis olla,tehokkaammassa pannussa varmaan
        puutilaa enenpi ja työtä vähempi?
        Läpöiselle käyttövedelle varmaan kannattaa laittaa varaajan kanssa sarjaan pikku boileri?


      • ......
        tehoo kirjoitti:

        pitäis olla,tehokkaammassa pannussa varmaan
        puutilaa enenpi ja työtä vähempi?
        Läpöiselle käyttövedelle varmaan kannattaa laittaa varaajan kanssa sarjaan pikku boileri?

        Yleinen sääntö kattilan tehosta varaavassa järjestelmässä on 4 kertaa talon ottama teho kovalla pakkasella, sinun tapauksessasi siis 35-40 kW:a. Käänteispalolla voi olla vaikka hieman alakantissa, koska kattilan latausväli on melko pitkä, siis tuo ainakin 3 tuntia.Käänteispalokattilassa ei yleensä ole lämminvesikierukkaa, joten se on aina siellä varaajassa. Kesäaikana voi tietenkin miettiä, käyttääkö sähköboieria käyttöveden lämmitykseen, mutta jos puuta on, niin kyllä se silloin tulee ehkä halvemmaksi varaajaa lämmitämällä 2-3 päivän välein.Lämminvesikierukka on varaajan yläosassa ja jäähtyminen tapahtuu alhaalta ylöspäin, joten riittävän kuumaa vettä tulee lhes latauksen loppuun asti.


      • tehoo
        ...... kirjoitti:

        Yleinen sääntö kattilan tehosta varaavassa järjestelmässä on 4 kertaa talon ottama teho kovalla pakkasella, sinun tapauksessasi siis 35-40 kW:a. Käänteispalolla voi olla vaikka hieman alakantissa, koska kattilan latausväli on melko pitkä, siis tuo ainakin 3 tuntia.Käänteispalokattilassa ei yleensä ole lämminvesikierukkaa, joten se on aina siellä varaajassa. Kesäaikana voi tietenkin miettiä, käyttääkö sähköboieria käyttöveden lämmitykseen, mutta jos puuta on, niin kyllä se silloin tulee ehkä halvemmaksi varaajaa lämmitämällä 2-3 päivän välein.Lämminvesikierukka on varaajan yläosassa ja jäähtyminen tapahtuu alhaalta ylöspäin, joten riittävän kuumaa vettä tulee lhes latauksen loppuun asti.

        entä jos varaajan lämpö esim 40 c ,lämpiääkö käyttövesi tarpeeksi,talon lämmittämiseen se kai vielä riittää.
        siksi tota lisäboileria aattelin.


      • tehoo kirjoitti:

        entä jos varaajan lämpö esim 40 c ,lämpiääkö käyttövesi tarpeeksi,talon lämmittämiseen se kai vielä riittää.
        siksi tota lisäboileria aattelin.

        Simppeli sääntö 40c riittää just just lämmittämään taloa tosin vain hetken jos on pakkasta 20c.
        Itselläni on käänteispalo kattila ja 2400l varaaja lämmityspinta ala on 164 neeliöö.
        Riittää mainiosti niin lämpö kuin lämminvesikin vaikka olisi 30c pakkasta pihalla.Lämmitys väli on noin 24h ja silloin varaajan ylälämpö on noin 50c ja ala 30c eli nippa nappa voi käydä suihkussa.Ja näin talvella olen lämmittänyt koko varaajan noin 80c,ja kesällä noin kaksikertaa viikossa ja vain johonkin 70c.
        Ja vaikka varaajssa olisikin 40c vettä niin kun laittaa tulet niin ~20 min niin varaajassa on jo ylähällä 60c vettä joka riittää mainiosti suihkuun.


      • tehoo
        keppe kirjoitti:

        Simppeli sääntö 40c riittää just just lämmittämään taloa tosin vain hetken jos on pakkasta 20c.
        Itselläni on käänteispalo kattila ja 2400l varaaja lämmityspinta ala on 164 neeliöö.
        Riittää mainiosti niin lämpö kuin lämminvesikin vaikka olisi 30c pakkasta pihalla.Lämmitys väli on noin 24h ja silloin varaajan ylälämpö on noin 50c ja ala 30c eli nippa nappa voi käydä suihkussa.Ja näin talvella olen lämmittänyt koko varaajan noin 80c,ja kesällä noin kaksikertaa viikossa ja vain johonkin 70c.
        Ja vaikka varaajssa olisikin 40c vettä niin kun laittaa tulet niin ~20 min niin varaajassa on jo ylähällä 60c vettä joka riittää mainiosti suihkuun.

        hyvältä kuulostaa,mutta hinta pitää vaan vielä
        selvittää.Piippu,pannu,lataussäätimet,varaaja
        taitaa niillekkin hintaa kertyä.
        Pilpit,maa/twinit,ym kans taustalla mietityttää


      • .........
        tehoo kirjoitti:

        hyvältä kuulostaa,mutta hinta pitää vaan vielä
        selvittää.Piippu,pannu,lataussäätimet,varaaja
        taitaa niillekkin hintaa kertyä.
        Pilpit,maa/twinit,ym kans taustalla mietityttää

        Meikäläinen viime kesänä vaihtoi yhdistelmäkattilan puukattilaksi, jäi vanhat varaajat( 2 kpl 500litraista). Puukattila Veda 35 M(käänteispalo) 3600 euroa ja siihen Laddomat latauspaketti ohjauskaappeineen ja antureineen 400 euroa. Lisäksi hankin vielä 200 litraisen kalvopaisuntasäiliön hintaan noin 275 euroa(Jukiralta). Taisi maksaa vaihtoineen 5000 euroa.Siihen lasket sitten lisäksi sopivan varaajan ja asennuskuluja haarukassa 500-1000 euroa.Kyllä koko projektiin saattaa hukkua 8000-10000 egua.


      • aurinkokeräimiä
        ...... kirjoitti:

        Yleinen sääntö kattilan tehosta varaavassa järjestelmässä on 4 kertaa talon ottama teho kovalla pakkasella, sinun tapauksessasi siis 35-40 kW:a. Käänteispalolla voi olla vaikka hieman alakantissa, koska kattilan latausväli on melko pitkä, siis tuo ainakin 3 tuntia.Käänteispalokattilassa ei yleensä ole lämminvesikierukkaa, joten se on aina siellä varaajassa. Kesäaikana voi tietenkin miettiä, käyttääkö sähköboieria käyttöveden lämmitykseen, mutta jos puuta on, niin kyllä se silloin tulee ehkä halvemmaksi varaajaa lämmitämällä 2-3 päivän välein.Lämminvesikierukka on varaajan yläosassa ja jäähtyminen tapahtuu alhaalta ylöspäin, joten riittävän kuumaa vettä tulee lhes latauksen loppuun asti.

        Ainakin itselläni on semmoiset.
        Eilen oli tämän vuoden ensimmäinen päivä kun sain
        lämmintä varaajaan auringosta.
        Tässä sitä rupeaa tulemaan ja riittää tuonne syyskuuhun asti.
        Tottahan sen hankin maksoi, mutta käyttö ei.


      • .......
        aurinkokeräimiä kirjoitti:

        Ainakin itselläni on semmoiset.
        Eilen oli tämän vuoden ensimmäinen päivä kun sain
        lämmintä varaajaan auringosta.
        Tässä sitä rupeaa tulemaan ja riittää tuonne syyskuuhun asti.
        Tottahan sen hankin maksoi, mutta käyttö ei.

        Hieman epäilen tuon aurinkokeräimen kannattavuutta puulämmityksen kylkiäisenä, jos toukokuusta vaikkapa syyskuulle vettä lämmittää puulla, niin sitä kuluu ehkä pari pinomottia, puunhankintatavasta riippuen maksaa 50-100 euroa. Keräimen hintaa en tiedä, mutta olettasin kuitenkin maksavan tuhansissa euroissa asennuksineen.


      • aurinkokeräimiä
        ....... kirjoitti:

        Hieman epäilen tuon aurinkokeräimen kannattavuutta puulämmityksen kylkiäisenä, jos toukokuusta vaikkapa syyskuulle vettä lämmittää puulla, niin sitä kuluu ehkä pari pinomottia, puunhankintatavasta riippuen maksaa 50-100 euroa. Keräimen hintaa en tiedä, mutta olettasin kuitenkin maksavan tuhansissa euroissa asennuksineen.

        Et ehkä huomannut sitä pointtia, ettei mun tarvitse kesäaikana tehdä mitään lämmityksen hyväksi.
        Kesällä on muutakin tekemistä pihalla ja puutarhassa.
        Puut kyllä ostan rankana ja klapitan omalla koneella.
        Tuossa kylmänä aikana saa hypätä pannuhuoneessa
        jatkuvasti kun on liian pieni varaaja 1000L.
        Totta on, että laitteet maksoivat, mutta asennustyöt ei kun tein itse. Vaan jos näin ajattelee niin mikä kannattaa?

        Nyt meinaan seuraavaksi tulevana kesänä vaihtaa alapalokattilan Laka 30YR, tuon vanhan 32v. Jämä Miniter 25:n tilalle, etsin epätoivoisesti lisätilaa toiselle energiavaraajalle.


      • ..........
        aurinkokeräimiä kirjoitti:

        Et ehkä huomannut sitä pointtia, ettei mun tarvitse kesäaikana tehdä mitään lämmityksen hyväksi.
        Kesällä on muutakin tekemistä pihalla ja puutarhassa.
        Puut kyllä ostan rankana ja klapitan omalla koneella.
        Tuossa kylmänä aikana saa hypätä pannuhuoneessa
        jatkuvasti kun on liian pieni varaaja 1000L.
        Totta on, että laitteet maksoivat, mutta asennustyöt ei kun tein itse. Vaan jos näin ajattelee niin mikä kannattaa?

        Nyt meinaan seuraavaksi tulevana kesänä vaihtaa alapalokattilan Laka 30YR, tuon vanhan 32v. Jämä Miniter 25:n tilalle, etsin epätoivoisesti lisätilaa toiselle energiavaraajalle.

        En tosiaan yhtään epäile, että ei noista aurinkokeräimistä hyötyä olisi. Tammikuussa, vaikka on parikymmentä astetta pakkasta, mutta aurinko paistaa pilvettämältä taivaalta niin uskomattoman paljon tehoa tulee kennon neliömetrille, kun se on mattamustalla pinnalla varustettu.
        Olet siis "onnellinen" pienen yläpalokattilan omistaja, joten kyllä ymmärrän, että aurinkopaneeleista todella on hyötyä.
        Minulla Vedan viedessä noin kuution varaajat, mutta en koe hommaa työmaaksi.Kovalla pakksella tuli kaksi kertaa vuorokaudessa pesään ja se riittää, koskapa vedän varaajien mittarit 95 asteeseen maksimissaan, sillä termostaatti samuttaa kattilan vetopuhaltimen tuossa lämpötilassa.Jos illalla nukkumaanmennessä klo 22-23 pistää tulen pannuun, niin jos aamulla heittää pesään puut ja pistää puhaltimen päälle, niin syttyvät vielä vanhasta hiiloksesta.Kyllä tuo Vedakin on varteenotettava vaihtoehto ja Lakasta poiketen sinne menevät huomattavasti pidemmät puut. Ei myöskään pölläyttele savuja sisään, kun puita lisää.


      • aurinkokeräimiä
        .......... kirjoitti:

        En tosiaan yhtään epäile, että ei noista aurinkokeräimistä hyötyä olisi. Tammikuussa, vaikka on parikymmentä astetta pakkasta, mutta aurinko paistaa pilvettämältä taivaalta niin uskomattoman paljon tehoa tulee kennon neliömetrille, kun se on mattamustalla pinnalla varustettu.
        Olet siis "onnellinen" pienen yläpalokattilan omistaja, joten kyllä ymmärrän, että aurinkopaneeleista todella on hyötyä.
        Minulla Vedan viedessä noin kuution varaajat, mutta en koe hommaa työmaaksi.Kovalla pakksella tuli kaksi kertaa vuorokaudessa pesään ja se riittää, koskapa vedän varaajien mittarit 95 asteeseen maksimissaan, sillä termostaatti samuttaa kattilan vetopuhaltimen tuossa lämpötilassa.Jos illalla nukkumaanmennessä klo 22-23 pistää tulen pannuun, niin jos aamulla heittää pesään puut ja pistää puhaltimen päälle, niin syttyvät vielä vanhasta hiiloksesta.Kyllä tuo Vedakin on varteenotettava vaihtoehto ja Lakasta poiketen sinne menevät huomattavasti pidemmät puut. Ei myöskään pölläyttele savuja sisään, kun puita lisää.

        tuo Veda, tutkin ja mittasin paljon monta kattila vaihtoehtoa, mulla on se hankaluus ettei mahdu muut kuin Laka pannuhuoneeseen. Noissa muissa puukattiloissa yleensä tarvitaan suurempi varaaja
        kuin minulle mahtuu 1500L .
        Tuo klapien lyhyys ei haittaa kun itse sahaa.
        Mulla on "varavoimana" vielä Oilon, ja Lakassa on paikka polttimelle.
        Sinulla on ilmeisesti varalla vastukset varaajassa?
        Minä taas en halua kuluttaa sähköä enempää kuin pakko. Verstaalla sitä kuluu muutenkin.


      • ......
        aurinkokeräimiä kirjoitti:

        tuo Veda, tutkin ja mittasin paljon monta kattila vaihtoehtoa, mulla on se hankaluus ettei mahdu muut kuin Laka pannuhuoneeseen. Noissa muissa puukattiloissa yleensä tarvitaan suurempi varaaja
        kuin minulle mahtuu 1500L .
        Tuo klapien lyhyys ei haittaa kun itse sahaa.
        Mulla on "varavoimana" vielä Oilon, ja Lakassa on paikka polttimelle.
        Sinulla on ilmeisesti varalla vastukset varaajassa?
        Minä taas en halua kuluttaa sähköä enempää kuin pakko. Verstaalla sitä kuluu muutenkin.

        Minä tosiaan kesällä luovuin Jäspin yhdistelmäkattilasta ja samalla myös öljystä varajärjestelmänä. Minulla 3000 litran pietty terässäiliö ilman valumaallasta ollut tuolla maan alla vuodesta 1965 ja melkoinen aikapommi, lisäksi ultraaminen määrävuosin. Jäspi oli 14 vuotta ja tuona aikana poltin öljyä kokonaiset 500 litraa, jotenturhanpäiten oli koko yhdistelmäkattila, varsinainen työmaa kuten sinäkin tiedät.
        Nyt tosiaan Veda ja kattilan ja varaajan välillä Laddomat 21 latauspaketti, mielestäni myös hintansa väärtti.Ouman 80 säätelee lähtevän veden lämpötilaa, ehdoton juttu varaavan puupannun kanssa.
        Varaajaan pistin 6 kW.n vastuksen, varajärjestelmänä riittää, mutta ei jatkuvana järjestelmänä kovalla pakkasella.Olen laskenut, että tämä tönö ottaa varmaan huippupakkasella 8 kW:a, joten pitää tuo talon jotenkuten lämpimänä, mutta silloin todennäköisesti olen matkoilla ja silloin on ihan sama, onko täällä 16 astetta lämpöä, kunhan ei paikat jäädy.
        Veda on hieman pidempi ja leveämpi ja lisäksi pitää olla edessä tilaa, koska koko etuseinä aukeaa, joten tilaa pitää olla huomattavasti enemmän kuin päältä täytettävässä Lakassa. Se etu tässä on, että pelaa kyllä erinomaisesti jo 1000 litran varaajalla. Minulla on vanhasta yhdistelmästä otettu Danfossin poltintermostaatti, joka ohjaa puhaltimen toimintaa. Jos pannuveden lämpötila nousee yli 95:n, sammuu puhallin, mutta latauspumppu jää päälle, ei ala kiehumaan.Jos olen savukaasuanturin asenttanut alhaiselle lämpötilalle, niin pannun lämpötilan laskettua noin 5 astetta, lähtee puhallin käymään ja taas tuli syttyy eli pelaa vähän kuin varaajaton Laka-kattila.Äärimilleen kun vedän latauksen, on kovalla pakkasella tulentekoväli 13-14 tuntia, talossa kokoa 130 neliötä ja purueristetty eli ei mikään energiapihi asumus.Kun panos on palanut loppuun, sammuu automaatisesti(säädetyllä savukaasulämpötilalla) puhallin, joten ei ole mitään pellien kiinni pisto sessiota, vaan voin lähteä vaikka kyläilemään kun olen tulen sytyttänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe