ongelmanuori

väsynyt äiti

On hyvä että lapsia ja nuoria tuetaan. Mutta kuka tukee perhettä joka nuori terrorisoi jatkuvasti?

Olen 4 lapsen äiti. Olin kotiäitinä yli 7 vuotta lasten ollessa pieniä. Olen omasta mielestäni ollut ns. hyvä äiti, kannustava ja ymmärtäväinen, mottona rajat ja rakkaus. Mutta mitä teet kun kohta 17 vuotias tytär tekee kaiken mahdollisen tuhotakseen perheemme? Tytär valehtelee, karkailee, pinnaa koulusta, varastelee ja täysin kavereiden vietävissä. Ja nyt on tullut lääkkeitten ja alkoholin sekakäyttö mukaan kuvioihin.

En yksinkertaisesti jaksa enää. Kuka meitä auttaa? Aina vain puhutaan siitä että nuorta pitää auttaa ja tukea. Mutta kun nuori itse haluaa tahallaan tuhota kaiken, kuka silloin auttaa perhettä jota syytetään heitteillejätöstä? Paikaillinen sosiaalihuolto vain syyllistää perhettä välinpitämättömyydestä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. En vain jaksa enää puhua ja puhua ja yrittää saada nuorta tajuamaan että näin ei voi jatkaa - mutta mikään ei auta.

45

19790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen äiti

Vaikeita aikoja on varmasti kaikilla, kun nuori kokeilee rajojaan, joillakin se kestää vähän aikaa,joillakin enemmän, joillakin rajumpana, toisilla vähemmän. Mutta yleensä keskustelu auttaa! Se, että muistaa kaikissa käänteissä kertoa kuinka paljon lapsesta välittää, miksi on huolissaan jne.

17 v on vielä niin nuori, että hänen kohdallaan voi "uhata" sijoituksella muualle. Se ei yleensä kuitenkaan kiinnosta, kun sosiaaliviranomaiset kertovat säännöistä yms. laitoksissa, perhekodeissa. Ehkä se saisi ymmärtämään, kuinka hyvin asiat kuitenkin ovat, on oma koti, perhe, pidetään huolta.

Jaksamista tarvitaan! Pyydä ja ota apua vastaan!

• murkun äiti

Oma tyttäreni oli myös todella raskas, kuluttava, rasittava, vaikea silloin, kun oli se hankalin murkkuikä. Yritin akea apua. Olisin ollut valmis jopa lyhytaikaiseen, väliaikaiseen "kevyeen" sijoitukseen sellaiseen paikkaan, jossa ei ole kaikkein pahimpia ongelmanuoria.. mutta sitä vaihtoehtoa tarjottiin liian myöhään, tytär ei enää suostunut ja en jaksanut aloittaa uudelleen taistelua saadakseni hänet sinne.

usein väietetään, että suomessa saa apua, kunhan vain sitä hakee on valmis vastanottamaan.. se on silkkaa paskapuhetta. meidän perheessä ulkoiset puitteet oli kunnossa:työ, omistusasto, talius ok,, lapsella kontaktit biol.isäänsä ja kotona säännöt, ruokaa jne äiti ja isäpuoli. Ja nuorella litania hyvä harrastuksia, kävi koulussa jne.
      mutta tyttö oli todella vaikea: uhmasi kaikkea, sääntöjä, valitti koko ajan, mikään ei kelvannut, mikään ei koskaan ollut hyvin .. ja toisaalla uusperheemme natisi liitoksistaan..

olen tullut tulokseet, että on aivan saman, mitä hyvää ja kaunista annat ja tarjoat lapsellesi, aikaa, rakkauta, iltasatuja, rajoja, - murrosiässä millään ei ole merkitystä, nuori ei näe saamaansa hyvää.

erään viisauden mukaan "murrosiässä nuoren tehtävänä on tapaa vanhempansa ja vanhempien tehtävä on selviytyä siitä hengissä". itsenäystiminen, irtiotto on niin rajua.

väliaikainen huostaanotto on yksi vaihtoehto, mutta on monenlaisia lasten/nuortenkoteja. Olin itse töissä sellaisessa, jossa oli tosi tuikat säännöt ja sanktiot, jos ei niitä noudattanut. Mutta sinne tuli nuoria paikoista, joissa ei sääntöjä ei ollut, oli vain ääretöntä ymmärrystä. saivt tupakoida, koulussa ei tarvinnut käydä jos ei jaksanut, kotiintuloajoista ei piitattu, ei siitäkään että tuli kännissä laitoskotiinsa, seur.päivän sai kotiarestia=sehän oli se krapulapäivä. Sitten taas sai mennä miten huvitti.

Minun nuoreni pysyi "kaidalla tiellä" kaiketi siksi, että jaksoin tapella, huutaa, jauhaa samoja asioita ja pidin kiinni annetuista sanktioista, jos ei noudattanut kotiintuloaikoija.

Istuta tyttö alas. Sano, ettet jaksa enää, ihminen olet sinäkin ja ihmisarvo myös, vaikka äiti oletkin. kotiaresti, kotityöt, vahdit ne. Jos ei noudata, tulee uusi sanktio: kuukausiraha pienenee, kotiarestia lisää. Ilmoita että olet vastuussa lain edssä lapsesta ja että olet huolissasi. Ja ettei tyttö käy koulua sinua tai opettajia varten, vaan itseään, omaa tulevaisuuttaan. kaiken riehumisen ennättää tehdä myöhemminkin, kaikkea ei tarvitse kokea NYT; elämää on ihan oikeasti edessä vielä, jopa älyllistä: nuoret kuvittelevat, että elämä on eletty kun on 25 tai 30!
      itse kävin keskustelemassa perheneuvolassa psykiatrilla. sain sieltä tukea ja apua. no, pieni paikkakunta ja asenteelliset tädit ei paljoa auta asiaa..
      vaikka ei uskoisi, niin tuo aika ja ikä menee ohi, Huuda ja riitele ihan reilusti, jos tilanne menee sellaiseksi. hae vaikka pois ja väkisin, kun kotiituloaika on käsillä. Myöhemmin nuori on kiitollinen että äiti jaksoi välittää, vaikka sillä hetkellä huutaakin ja tappeleekin ja haukkuu.
      rajoja nuori hakee voimallisesti. Jos hyvä ja kaunis ei auta, niin pitää ottaa ikävät aseet käyttöön. vaikkei siitä itse pidkään.

Vietä aikaa edelleen yhdessä nuoren kanssa, jos vaan jaksat eikä mene valitukseksi, vittuiluksi. Leffa, videofilmi kotiin ja pizzaa, mäkkäriin syömään, laskettelemaan tai vast.

älä kuitenkaan luovuta, älä päästä lapsesta irti, pidä kiinni ja jatka rajojen pitämistä, niitä nuori hakee ja toivoo, vaikka niitä joka hetki uhmaakin!!!
      voimia, jaksamista!

ja ai niin: muista kehua, sanoa kauniita asioita. nähdä hyvää. Anna mennä ohi vittuvittujen tai vastaavien.. ja näe se hyvä. vauva-ajan albumi, kertaus millainen nuori oli pienenä ja mitä teitte silloin yhdessä, se tuo vähän lähemmäksi ja auttaa muistamaan sen, että sitä hyvää on ihan oikeasti ollut. vaikkapa jonkun tv-jutun yhteydessä voi ääneen muistella vauva-leikki-ikäaikoja..

• meilläkin nuoria

Edellisen kirjoittajan käsitys nuorista yleensä tuntui niin kielteiseltä. Jos ajatellaan, että ainoa keino pitää nuori kaidalla tiellä on huuto ja sanktiot, niin silloin suhteen rakentaminen onkin tuhoon tuomittu.

Ehkä olen väärä henkilö ottamaan tuohon kantaa, koska itse olen päässyt niin helpolla kolmen kivan murrosikäiseni kanssa eikä ole omaa kokemusta millaista se pahimmillaan voi olla. mutta kun olen seurannut useiden tuttava- ja sukulaisperheiden tilanteita, niin olen joutunut huomaamaan, että niissä perheissä joissa on hyvin tiukat rajat kasvatuksessa, on pahempi tilanne murrosiässä. Eikä vika ole siinä etteivät nämä vanhemmat olisi yrittäneet tai rakastaneet lapsiaan.

Tuntuukin, että kun vanhemmat yrittävät liikaa ja liian tiukasti, niin silloin seuraa ongelmia. Nuori alkaa luonnostaan taistella vastaan ja uhmasta tehdä sitä mistä huudetaan ja mikä on liian jyrkästi kielletty. Ja kun nuori huomaa että hänestä ajatellaan pahaa, niin hän haluaakin sitten olla paha.

Rajoista puhutaan niin paljon nykyään, mutta pelkkä rajojen asettaminen ei näytä tuottavan toivottua tulosta. Minä panisin etusijalle luottamuksen siihen että nuori on järkevä, arvostelukykyinen, luotettava ja kiva ja ihana. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Keinoista: Ainakin yhden ystäväperheeni kohdalla pitkästä ja väliin turhauttavastakin perheterapiasta oli lopulta onnellinen lopputulos. Siellä esim. tekivät sopimuksia käytännön tilanteisiin, mihin eivät ilman ulkopuolista olisi enää lukkiutuneessa tilanteessaan pystyneet.

Omia keinojani: Puhua nuoren kanssa muustakin kuin ongelmista, myös äidin tai isän omista asioista siis vastavuoroista uskoutumista ja tutustumista. Antaa itse käytännössä esimerkkiä siitä millaisiksi välimme haluan. Luottamus, vaikka joskus pelottaisikin. Ja kummankaan osapuolen ei tarvii olla täydellinen.

• murkun äiti
        meilläkin nuoria kirjoitti:

Edellisen kirjoittajan käsitys nuorista yleensä tuntui niin kielteiseltä. Jos ajatellaan, että ainoa keino pitää nuori kaidalla tiellä on huuto ja sanktiot, niin silloin suhteen rakentaminen onkin tuhoon tuomittu.

Ehkä olen väärä henkilö ottamaan tuohon kantaa, koska itse olen päässyt niin helpolla kolmen kivan murrosikäiseni kanssa eikä ole omaa kokemusta millaista se pahimmillaan voi olla. mutta kun olen seurannut useiden tuttava- ja sukulaisperheiden tilanteita, niin olen joutunut huomaamaan, että niissä perheissä joissa on hyvin tiukat rajat kasvatuksessa, on pahempi tilanne murrosiässä. Eikä vika ole siinä etteivät nämä vanhemmat olisi yrittäneet tai rakastaneet lapsiaan.

Tuntuukin, että kun vanhemmat yrittävät liikaa ja liian tiukasti, niin silloin seuraa ongelmia. Nuori alkaa luonnostaan taistella vastaan ja uhmasta tehdä sitä mistä huudetaan ja mikä on liian jyrkästi kielletty. Ja kun nuori huomaa että hänestä ajatellaan pahaa, niin hän haluaakin sitten olla paha.

Rajoista puhutaan niin paljon nykyään, mutta pelkkä rajojen asettaminen ei näytä tuottavan toivottua tulosta. Minä panisin etusijalle luottamuksen siihen että nuori on järkevä, arvostelukykyinen, luotettava ja kiva ja ihana. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Keinoista: Ainakin yhden ystäväperheeni kohdalla pitkästä ja väliin turhauttavastakin perheterapiasta oli lopulta onnellinen lopputulos. Siellä esim. tekivät sopimuksia käytännön tilanteisiin, mihin eivät ilman ulkopuolista olisi enää lukkiutuneessa tilanteessaan pystyneet.

Omia keinojani: Puhua nuoren kanssa muustakin kuin ongelmista, myös äidin tai isän omista asioista siis vastavuoroista uskoutumista ja tutustumista. Antaa itse käytännössä esimerkkiä siitä millaisiksi välimme haluan. Luottamus, vaikka joskus pelottaisikin. Ja kummankaan osapuolen ei tarvii olla täydellinen.

Meilläkin kokeiltiin, että tehdään sopimuksia. Ei onnistunut. Minun, aikuisen, piti kyllä pitää sopiumuksesta kiinni, mutta nuori ei omaa osuuttaan hoitanut.
        Me kokeilimme myös sitä, että teemme yhdessä asioita, esim. käymme mäkkärissä. Se ei kelvannut. Hän halusi rahaa että pääsee kavereiden kanssa. Nuori oli tuolloin 10-v. ja perheneuvolakäynnin jälkeen, jossa kaikki meni somasti ja kivasti, hän makasi likaisella asfaltilla ja huusi: mä en haluu täällä käydä sä mut tähän pakotat mä en haluu sun kanssa minnekään mä haluun rahaa että pääsen kavereiden kanssa.... Mitä tein? Kävelin autolle. Sanoin, että minä menen kotiin, tuletko samassa kyydissä vai käveletkö? Tyttö sulki suunsa ja tuli samaan autoon.
        Saimme ohjeita: aina kun tottelee, tulee rasti ja tietyn rastimäärän jälk. yhdessä tehdään jotain kivaa. Käytännössä se menikin näin: ongelma oli se, että hän, 10v, huuteli vuoteestaan ja kommentoi aikuisten asioita (makuuhuoneet yläkerrassa, olohuone ja me aikuiset alakerrassa!!!) ja kun kehoitti olemaan hiljaa, hän vaikeni. Sitten: "Rasti!" minä: "ok, nyt hiljaa" Ja kohta: "Toinen rasti!"
        Ei toiminut siis.

Uudelle paikkakunalle muuton myötä tytön kaveripiiri muuttui, mukaan tuli alkoholi, jota vanhemmat ostavat 11-vuotiaille. Tästä kävimme taistelua, tästä "kaikki muutkin.." Oli pakko kiristää kotiintuloaikoja. Jos olisi annettu löysää, en tiedä missä tyttö olisi nyt. Jo tuolloinkin hän kuulemma oli vetänyt kunnon kännit. Oisiko se oikein pitänyt sallia??

Nuorempi lapseni on ns. tavallinen nuori, joka uhmaa ja temppuilee, mutta ei samalla tavavalla kuin esikoinen. Hän ei tarvitse niin tiukkoja raameja, hänen kanssaan voi tehdä kompromisseja ja sopimuksia.

Ylivilkkaan, kesikittymiskyvyttömän lapsen kanssa on ihan erilaista toimia kuin tavallisen mutta vilkkaan ja energisen lapsen kanssa!! Ja kun tällainen lapsi tulee murrosikään, on tilanne kokonaan erilainen kuin tavallisen, uhmaavan nuoren kanssa.
        Tilanteita ja elämäämme vierestä seuranneet tietävät, mikä se ero on, millaista se on käytännössä.
        Täydellisyyttä ei haetakaan, ainakaan meillä.

Minua helpotti lukea Eve Hietaniemestä, jolle äiti Laila pyysi tekemään jotain tavallista kotityötä tai vast. Ja tämän takia tyttö sitten lukkiutui kylppäriin muutamaksi päiväksi!!?? Sen lehtijutun mukaan Eve Hietamies muutti kotoaan pois melko nuorena, mikä pakkotti ottamaan vastuuta itsestään. Ja välit parani.
        Näin meilläkin kävi.

Tämän nuorimmaisen kohdalla: Alkoholi ja tupakka oli ja on edelleen jyrkästi kielletty, ja kotiintuloaikoija on ehdottomasti noudatettava. Nämä ovat asioita, joissa minä olen ehdoton.

Toisaalta on hassua, että ne vanhemmat, jotka ovat itse eläneet kohtuullisen kivuttoman murrosiän niin omassa nuoruudessaan kuin omien lastensakin kanssa, sitten jakavat neuvoja ja ohjeita ns. ongelmanuorten vanhemmille??

En nimittäin usko, että muillakaan on varhaislapsus pelkkää kieltoa ja sanktiota ja huutoa ollut - kentis sitä ei ole ollut ollenkaan, vaan kaikki on mennyt hyvin - mutta murrosikä tuo voimakkaan muutoksen. Meillä minä huusin, kun mikään kauniisti sanottu ei mennyt perille. Miksi ei? Miksi riitaa tulee siitä, miksi nuori "saa kohtauksen" siitä(KIN) kun kysyy neuvoa ja äiti vastaa, että odotas, pitää miettiä, en ole ole varma miten se tehdään, näytä sitä käsityötä..(meillä kyseessä oli koulun käsityö, johon tyttö halusi neuvoa ja en osannut sanoa sitä suorilta kädeltä, olisi pitänyt miettiä ja vasta sitten neuvoa), jolloin nuori sitten huutaa ja rääkyy, paiskoo ovia, järjestää valtavan kohtauksen vain siksi, että hän kysyi neuvoa, jonka olisi saanut, jos olisi antanut minullekin aikaa ajatella......??????

• villikon äiti
        murkun äiti kirjoitti:

Meilläkin kokeiltiin, että tehdään sopimuksia. Ei onnistunut. Minun, aikuisen, piti kyllä pitää sopiumuksesta kiinni, mutta nuori ei omaa osuuttaan hoitanut.
        Me kokeilimme myös sitä, että teemme yhdessä asioita, esim. käymme mäkkärissä. Se ei kelvannut. Hän halusi rahaa että pääsee kavereiden kanssa. Nuori oli tuolloin 10-v. ja perheneuvolakäynnin jälkeen, jossa kaikki meni somasti ja kivasti, hän makasi likaisella asfaltilla ja huusi: mä en haluu täällä käydä sä mut tähän pakotat mä en haluu sun kanssa minnekään mä haluun rahaa että pääsen kavereiden kanssa.... Mitä tein? Kävelin autolle. Sanoin, että minä menen kotiin, tuletko samassa kyydissä vai käveletkö? Tyttö sulki suunsa ja tuli samaan autoon.
        Saimme ohjeita: aina kun tottelee, tulee rasti ja tietyn rastimäärän jälk. yhdessä tehdään jotain kivaa. Käytännössä se menikin näin: ongelma oli se, että hän, 10v, huuteli vuoteestaan ja kommentoi aikuisten asioita (makuuhuoneet yläkerrassa, olohuone ja me aikuiset alakerrassa!!!) ja kun kehoitti olemaan hiljaa, hän vaikeni. Sitten: "Rasti!" minä: "ok, nyt hiljaa" Ja kohta: "Toinen rasti!"
        Ei toiminut siis.

Uudelle paikkakunalle muuton myötä tytön kaveripiiri muuttui, mukaan tuli alkoholi, jota vanhemmat ostavat 11-vuotiaille. Tästä kävimme taistelua, tästä "kaikki muutkin.." Oli pakko kiristää kotiintuloaikoja. Jos olisi annettu löysää, en tiedä missä tyttö olisi nyt. Jo tuolloinkin hän kuulemma oli vetänyt kunnon kännit. Oisiko se oikein pitänyt sallia??

Nuorempi lapseni on ns. tavallinen nuori, joka uhmaa ja temppuilee, mutta ei samalla tavavalla kuin esikoinen. Hän ei tarvitse niin tiukkoja raameja, hänen kanssaan voi tehdä kompromisseja ja sopimuksia.

Ylivilkkaan, kesikittymiskyvyttömän lapsen kanssa on ihan erilaista toimia kuin tavallisen mutta vilkkaan ja energisen lapsen kanssa!! Ja kun tällainen lapsi tulee murrosikään, on tilanne kokonaan erilainen kuin tavallisen, uhmaavan nuoren kanssa.
        Tilanteita ja elämäämme vierestä seuranneet tietävät, mikä se ero on, millaista se on käytännössä.

Minua helpotti lukea Eve Hietaniemestä, jolle äiti Laila pyysi tekemään jotain tavallista kotityötä tai vast. Ja tämän takia tyttö sitten lukkiutui kylppäriin muutamaksi päiväksi!!?? Sen lehtijutun mukaan Eve Hietamies muutti kotoaan pois melko nuorena, mikä pakkotti ottamaan vastuuta itsestään. Ja välit parani.
        Näin meilläkin kävi.

Tämän nuorimmaisen kohdalla: Alkoholi ja tupakka oli ja on edelleen jyrkästi kielletty, ja kotiintuloaikoija on ehdottomasti noudatettava. Nämä ovat asioita, joissa minä olen ehdoton.

Toisaalta on hassua, että ne vanhemmat, jotka ovat itse eläneet kohtuullisen kivuttoman murrosiän niin omassa nuoruudessaan kuin omien lastensakin kanssa, sitten jakavat neuvoja ja ohjeita ns. ongelmanuorten vanhemmille??

En nimittäin usko, että muillakaan on varhaislapsus pelkkää kieltoa ja sanktiota ja huutoa ollut - kentis sitä ei ole ollut ollenkaan, vaan kaikki on mennyt hyvin - mutta murrosikä tuo voimakkaan muutoksen. Meillä minä huusin, kun mikään kauniisti sanottu ei mennyt perille. Miksi ei? Miksi riitaa tulee siitä, miksi nuori "saa kohtauksen" siitä(KIN) kun kysyy neuvoa ja äiti vastaa, että odotas, pitää miettiä, en ole ole varma miten se tehdään, näytä sitä käsityötä..(meillä kyseessä oli koulun käsityö, johon tyttö halusi neuvoa ja en osannut sanoa sitä suorilta kädeltä, olisi pitänyt miettiä ja vasta sitten neuvoa), jolloin nuori sitten huutaa ja rääkyy, paiskoo ovia, järjestää valtavan kohtauksen vain siksi, että hän kysyi neuvoa, jonka olisi saanut, jos olisi antanut minullekin aikaa ajatella......??????

Sanoit että teillä rajoista ja kotiintuloajoista on ehdottomasti pidetty kiinni... jospa ongelman ydin onkin siinä? Pienemmän kanssa pärjää vielä niin, mutta murkun kanssa ehdottomuuden joutuu vaihtamaan joustavuuteen ja kompromisseihin, koska heillä alkaa ja kuuluukin olla jo omiakin näkemyksiä asioista. Aikuisenkin on muututtava lapsen kasvaessa, kun onkin pystyttävä jatkuvasti joka päivä neuvottelemaan ja kuuntelemaan perusteluja ja antamaan tilaa nuorenkin tarpeille.

Kuunteleminen on esim. sitä, että jos nuori menee mäkkäriin mieluummin kavereiden kanssa, se loukkaantumatta hyväksytään. Eihän siinä ole mitään pahaa, totta kai kavereitten seurassa on hauskempaa kuin vanhempien. rahat voi tienata teettämällä jonkun työn.

En tarkoita kritisoida kun enhän edes tunne teidän tapausta. Toivon vaan että näistä ajatuksista joku saisi apua. Meillä on selvitty ihan mukavasti ylivilkkaan ja keskittymisvaikeuksisen nuoren kanssa näillä periaatteilla. Mitä tempperamenttisempi nuori, sitä joustavampia ja huomioivampia vanhempien on oltava. Tämän tultasyöksevän lohikäärmeen kanssa tarvitaan myös paljon huumoria ja sen huomaamista että hänen persoonansa juuri tällaisena on myös upea asia.

• minullakin murkku
        murkun äiti kirjoitti:

Ei toiminut siis.

Näin meilläkin kävi.

Hei! Kirjoitat asiaa. Tulee selkeä kuva, että huolehdit ja välität aidosti murkustasi. Oletko ajatellut kertoa hänelle samaa kuin meille muille täällä keskustelupalstalla?? Entä, jos antaisit hänen lukea, mitä olet huolistasi kirjoittanut? Se olisi nuorelle hyvin konkreettista ja ehkäpä miettisi asioita ihan eri tavalla, kun saisi lukea kommenttisi?? Välttämättä nuorihan ei "jaksa" kuunnella mitä vanhemmat hänelle puhuvat, joten ns. kirjeenvaihto perheessä voisi olla ihan hyväkin juttu! Oma murkkuni mokasi vähän aikaa sitten (omasta mielestäänkin), joten kirjoitti minulle kirjeen, kun ei joko uskaltanut, kyennyt, kehdannut tai puhua minulle suoraan. Tämä oli meillä aikamoisen hyvä ja positiivinen alku suhteemme uudelleen luomiseen.
        Voimia Sinulle kovasti ja ÄLÄ LANNISTU vastoinkäymisten edellä. PYSY AIKUISENA, vaikka murkku riehuukin. ÄLÄ mene tunnetiloihin mukaan.Suutu, kun siltä tuntuu ja kerro murkulle, mikä suututtaa ja harmittaa. Meidän vanhempien on välillä niin hankalaa olla vanhempi ja onhan se tieteessäkin todettu, että aikuinen yleensä reagoi lapseen tämän iän mukaan. Eli itsessä tulee lapsi tai murkku esiin. Siksi pitäisi pitää vaan pää kylmänä ja olla aikuinen. P.S.helpommin sanottu kuin tehty??? -Tiina_

• väsynyt äiti
        minullakin murkku kirjoitti:

Hei! Kirjoitat asiaa. Tulee selkeä kuva, että huolehdit ja välität aidosti murkustasi. Oletko ajatellut kertoa hänelle samaa kuin meille muille täällä keskustelupalstalla?? Entä, jos antaisit hänen lukea, mitä olet huolistasi kirjoittanut? Se olisi nuorelle hyvin konkreettista ja ehkäpä miettisi asioita ihan eri tavalla, kun saisi lukea kommenttisi?? Välttämättä nuorihan ei "jaksa" kuunnella mitä vanhemmat hänelle puhuvat, joten ns. kirjeenvaihto perheessä voisi olla ihan hyväkin juttu! Oma murkkuni mokasi vähän aikaa sitten (omasta mielestäänkin), joten kirjoitti minulle kirjeen, kun ei joko uskaltanut, kyennyt, kehdannut tai puhua minulle suoraan. Tämä oli meillä aikamoisen hyvä ja positiivinen alku suhteemme uudelleen luomiseen.
        Voimia Sinulle kovasti ja ÄLÄ LANNISTU vastoinkäymisten edellä. PYSY AIKUISENA, vaikka murkku riehuukin. ÄLÄ mene tunnetiloihin mukaan.Suutu, kun siltä tuntuu ja kerro murkulle, mikä suututtaa ja harmittaa. Meidän vanhempien on välillä niin hankalaa olla vanhempi ja onhan se tieteessäkin todettu, että aikuinen yleensä reagoi lapseen tämän iän mukaan. Eli itsessä tulee lapsi tai murkku esiin. Siksi pitäisi pitää vaan pää kylmänä ja olla aikuinen. P.S.helpommin sanottu kuin tehty??? -Tiina_

Heips!

Kyllä on yritetty kaikki mahdollinen mutta kun mikään ei tunnu enään menevän perille. Tälläkin viikolla Neiti ei pitänyt kotiintuloajoista kertaakaan kiinni vaikka lupas ja vannoi tulevansa sovittuna aikana. To-pe välisenä yöllä oli ties missä ja pe aamulla lähti kouluun ja tuli tänään sunnuntaina illalla kotiin.

Et revi siitä sitten huumoria. Tää on tosi mukavaa elämää jo. Siis suoraansanoen mulla rupee ihan oikeasti jo v**** niin paljon et... Helvetti soikoon!

Olen sitten vaikka kuinka inhottava äiti tahansa, mutta mun on pakko saada se mukula johonkin sijoitettu ennenkun oma mieleterveys rupee prakaamaan.

• Helpottunut äiti
        väsynyt äiti kirjoitti:

Heips!

Kyllä on yritetty kaikki mahdollinen mutta kun mikään ei tunnu enään menevän perille. Tälläkin viikolla Neiti ei pitänyt kotiintuloajoista kertaakaan kiinni vaikka lupas ja vannoi tulevansa sovittuna aikana. To-pe välisenä yöllä oli ties missä ja pe aamulla lähti kouluun ja tuli tänään sunnuntaina illalla kotiin.

Et revi siitä sitten huumoria. Tää on tosi mukavaa elämää jo. Siis suoraansanoen mulla rupee ihan oikeasti jo v**** niin paljon et... Helvetti soikoon!

Olen sitten vaikka kuinka inhottava äiti tahansa, mutta mun on pakko saada se mukula johonkin sijoitettu ennenkun oma mieleterveys rupee prakaamaan.

Minulla oli tuossa vuoden ajan samanlaista ja kävin sosiaaliviranomaisten ja kriisikeskuksen kanssa jatkuvaa neuvottelua.Tyttäreni on nyt 15v.ja anoimme itse väliaikaista huostaanottoa ja sijoitusta eripaikka kunnalle ja pikku hiljaa toivon kipinä alkaa palaamaan takaisin,vaikka koenkin syyllisyyttä tästä huostaan otosta.Ja tähän liittyen monien yö poissaolojen ja päivien ja kaveripiiri muuttu aivan totaalisesti.Eipä tyttö ole halukas tapaamaan entistä kaveriporukkaa mielellään enään ,se sattuu vanhempien sydämeen ja siskon joka on aivan erinlainen ollut murkkuna mutta luulen että se kantaa hedelmää muutaman vuoden sisällä.Käymme tapaamassa aina kun on vaan mahdollista ja soittelemme ja näytämme aidosti sen että emme ole hylänneet häntä vaan että hän oli menossa väärille raiteille! Jaksa mista sinulle toivon sydämmestäni!

• miisa

kirjotit: niin olen joutunut huomaamaan, että niissä perheissä joissa on hyvin tiukat rajat kasvatuksessa, on pahempi tilanne murrosiässä.

Meillä kotona on ollut löysä kuri, mutsi on ostanut bisset ja tupakat. Kotiintuloaikoja ei ole ollut moneen vuoteen. En nyt sano, että viinaa kannetaan litratolkulla tms, mutta aina sai parit siiderit viikonlopuksi. Bileitä ollaan saatu pitää. Siis huomaa pointti: ei tiukkoja rajoja. Tottakai mekin ilmoitetaan (useimmiten), jos jäädään jonnekin yöksi.
        Mutta mutta...Siskoni on M:n ylioppilas, viisas ja vastuuntuntoinen, ei juonut nuorempana, minä keskimmäinen menen miten sattuu, lukion kyllä käynyt ja kuopus veljemme polttaa pilveä ja ryyppää keskellä viikkoa, eikä ole peruskoulun jälkeen tehnyt mitään. Missä siis vika, kun perheen lapsista tullut näin erilaisia? Toinen vastuuntuntoinen ja toista ei kiinnosta pätkääkään.

• 16v poika
        miisa kirjoitti:

kirjotit: niin olen joutunut huomaamaan, että niissä perheissä joissa on hyvin tiukat rajat kasvatuksessa, on pahempi tilanne murrosiässä.

Meillä kotona on ollut löysä kuri, mutsi on ostanut bisset ja tupakat. Kotiintuloaikoja ei ole ollut moneen vuoteen. En nyt sano, että viinaa kannetaan litratolkulla tms, mutta aina sai parit siiderit viikonlopuksi. Bileitä ollaan saatu pitää. Siis huomaa pointti: ei tiukkoja rajoja. Tottakai mekin ilmoitetaan (useimmiten), jos jäädään jonnekin yöksi.
        Mutta mutta...Siskoni on M:n ylioppilas, viisas ja vastuuntuntoinen, ei juonut nuorempana, minä keskimmäinen menen miten sattuu, lukion kyllä käynyt ja kuopus veljemme polttaa pilveä ja ryyppää keskellä viikkoa, eikä ole peruskoulun jälkeen tehnyt mitään. Missä siis vika, kun perheen lapsista tullut näin erilaisia? Toinen vastuuntuntoinen ja toista ei kiinnosta pätkääkään.

Terve! Olen itse 16v poika, isäni on alkoholisti, ja asun äitini kanssa kaksin, olen ollu melkoinen ongelma nuori vielä vuosi sitten.. Karkailin, ryyppäsin, varastelin, tein graffitia, lintsasin, poltin pilveä ja tein kaikkea mahdollista mikä oli kiellettyä ja ns "jännää". Ei siinä yksinhuoltaja äitini mitään saanut aikaan, sain henkisen ylivoiman häneen jossain vaiheessa ja siihen sitten loppuikin 'jäkätys'. Ajattelinkin näin sanoa murrosiän(pahan sellaisen)kokeneen nuoren pojan näkökulmasta, että ei se vanhempien puhuminen mitään auta.. ei, arestit on helppo väistää, ei vain mene kotiin jne(ei myöskään hyvä vaihtoehto), sanon ihan suoraan että ainoa rangaistus mikä todella tuntuu oli se kun en sitten saanut enään yhtään rahaa! Se oli niin vittumaista että en keksi edes sanoja kuvaamaan sitä. Äitini sanoi minulle että niin kauan kun tahti ei vaihdu ei tule senttiäkään, ja pisti lompakon piiloon aina etten varastaisi rahaa. Siihen sitten jotenkin havahduin, aloin tajuamaan mitä paskaa olinkaan luonut ympärilleni ja saanut aikaan! Nykyisin paljon viisaampana, toivoa ja jaksamista kaikille äideille/isille =)

• mitä pitää tehdä?
        16v poika kirjoitti:

Terve! Olen itse 16v poika, isäni on alkoholisti, ja asun äitini kanssa kaksin, olen ollu melkoinen ongelma nuori vielä vuosi sitten.. Karkailin, ryyppäsin, varastelin, tein graffitia, lintsasin, poltin pilveä ja tein kaikkea mahdollista mikä oli kiellettyä ja ns "jännää". Ei siinä yksinhuoltaja äitini mitään saanut aikaan, sain henkisen ylivoiman häneen jossain vaiheessa ja siihen sitten loppuikin 'jäkätys'. Ajattelinkin näin sanoa murrosiän(pahan sellaisen)kokeneen nuoren pojan näkökulmasta, että ei se vanhempien puhuminen mitään auta.. ei, arestit on helppo väistää, ei vain mene kotiin jne(ei myöskään hyvä vaihtoehto), sanon ihan suoraan että ainoa rangaistus mikä todella tuntuu oli se kun en sitten saanut enään yhtään rahaa! Se oli niin vittumaista että en keksi edes sanoja kuvaamaan sitä. Äitini sanoi minulle että niin kauan kun tahti ei vaihdu ei tule senttiäkään, ja pisti lompakon piiloon aina etten varastaisi rahaa. Siihen sitten jotenkin havahduin, aloin tajuamaan mitä paskaa olinkaan luonut ympärilleni ja saanut aikaan! Nykyisin paljon viisaampana, toivoa ja jaksamista kaikille äideille/isille =)

Kiitos tästä viestistä. Hyvä saada tänne nuorenkin oma kommentti.

Olen itsekin aikoinani ollut tosi rämäpää nuori, sinun nuoruus kuulosti tutulle. Samoin poikamme isä vietti villin nuoruuden. Pelkäsimme ehkä siksi jotain tällaista tapahtuvaksi.

Nyt siis olemme kaiken tämän keskellä, poika tule ja menee miten huvittaa viikollakin, kommunikointi tapahtuu kiroillen ja huutaen, säännöt on tehty rikottaviksi, kaverit on kuulemma hänen perheensä, koulu ei vois vähempää kiinnostaa, tupakka maistuu ja viikonloppuna yleensä juodaan.

Olemme aivan avuttomia tällä hetkellä.
        Meillä on ollut aina kotiintuloajat ja tietyt säännöt, viikkorahan eteen on täytynyt pienempänä pitää huone siistinä ja vanhempana tehdä joku pikku kotityö. Puhumme avoimesti kotona että rakastamme toisiamme, läheisyys on aina ollut tärkeää perheessä. Pojalle on hankittu jos millaista vekotinta huoneeseensa. Nyt kuitenkaan millään ei ole enään mitään väliä.

Olemme yrittäneet hyvällä ja pahalla, pettymys seuraa aina kun luulemme että nyt on kaikki suht hyvin. Varpaillaan täytyy olla jatkuvasti. Puhumisesta ei tule mitään, heti hirveä ottelu, jos jokin ei mene miten poikamme sen haluisi menevän.
        Olemme jo miettineet jotain lyhyt aikaista sijoitusta, mutta pelottaa jos siitä on enemmän hallaa kuin hyötyä pojallemme. Sattuu vaan niin paljon kun katsoo, kun rakas ihminen tuhoaa elämäänsä ja kun sille on yrittänyt antaa kaiken tarvittavan.

Odotan vaan päivää koska tämä painajainen loppuu. Ei jaksasi enään itkeä.

• jdhcoöuafhy
        16v poika kirjoitti:

Tuo on ihan kuin meidän perheestä, mutta sillä erotuksella, että poika reagoi siihen että rahaa en pyydettäessä anna. Hän ilmoittaa vaan että no kai se on si varastettava kaupoista. Äitinä koen sen hirveänä asiana, ja haluan välttää moiset asiat - olenkin vain sanonut että jos niin toimii, niin on itse vastuussa teoistaan ja tulevaisuudessa voi jäädä joku hyvä työpaikka saamatta moisen takia, mutta pojan vastaus on "mitä väliä" .... en tiedä varastaisiko hän todella, mutta jo ajatuskin kauhistuttaa. Mikään ei tunnu tehoavan.

• toinen kanta

Se ei aina tosielämässä menekään niin.Itse on koettu,että samassa sisarusparvessa on helppoja murkkuja ja sitä täysin toista ääripäätä.Mitä teet,kun lapseesi luottaen uskot että se sieltä tulee kotiin ihan ok kunnossa,mutta huomaatkin että horjuu humalassa.Lasteni opettajakin kertoi joskus ennen murrosikää,että vanhemman ei aina tarvitse ihan sinisilmäisesti uskoa joka sanaa tai ainakin voi tarkastaa,pitääkö juttu paikkansa.
        Nuoret on aika kekseliäitä ja tietyssä iässä nuori on melkoinen laumaeläin ja vanhemman velvollisuus on myös pitää silmänsä auki eikä vaan luottaa sokeasti.
        Olen saanut tästä ihan faktatietoa,kun jo aikuiset lapseni ovat kertoneet murrosiän juttujaan,joista minulla oli ollut ihan eri käsitys.Näistä kertoivat sen takia,etten olisi niin blondi kun nuorimmat tulevat murrosikään.

• loogista,mutta ei hy
        miisa kirjoitti:

Jotenkin tietenkin kuulostaa loogiselta.Jos ei ole tiukkoja rajoja tai siis rajoja ei ole ollenkaan,niin kai niitä riitojakin on vähemmän,kun ei ole mitään riideltävää.Mutta pointti onkin siinä,pitääkö vanhempien vaan elää niin,ettei riitoja syntyisi.Tässä tapuksessahan vastuu murrosiästä selviämiseen sysätään pelkästään lapsen harteille,vaikka aikuisen pitäisi ottaa se vastuu.
        Ja eroja tosiaan on,jos on hyvin itsenäinen ja vastuuntuntoinen nuori,mikäs siinä,hyvinhän se menee.Mutta jos onkin hyvin kaveripiiristä riippuvainen,liian sosiaalinen,kaikkeen mukaan menevä altis nuori,silloin tarvittaisiin se aikuinen,joka asettaa ne rajat,jos nuori ei itse ymmärrä omaa parastaan siinä iässä.
        Oikea tapa ei siis ole se,että nuori tekee mitä haluaa ja sitten vanhemmat syyttää nuorta ,kun kaikki on pielessä.Missä oli vanhempi silloin,kun rajoja tarvittu ois.

• ,
        toinen kanta kirjoitti:

Se ei aina tosielämässä menekään niin.Itse on koettu,että samassa sisarusparvessa on helppoja murkkuja ja sitä täysin toista ääripäätä.Mitä teet,kun lapseesi luottaen uskot että se sieltä tulee kotiin ihan ok kunnossa,mutta huomaatkin että horjuu humalassa.Lasteni opettajakin kertoi joskus ennen murrosikää,että vanhemman ei aina tarvitse ihan sinisilmäisesti uskoa joka sanaa tai ainakin voi tarkastaa,pitääkö juttu paikkansa.
        Nuoret on aika kekseliäitä ja tietyssä iässä nuori on melkoinen laumaeläin ja vanhemman velvollisuus on myös pitää silmänsä auki eikä vaan luottaa sokeasti.
        Olen saanut tästä ihan faktatietoa,kun jo aikuiset lapseni ovat kertoneet murrosiän juttujaan,joista minulla oli ollut ihan eri käsitys.Näistä kertoivat sen takia,etten olisi niin blondi kun nuorimmat tulevat murrosikään.

miksi nostaa näitä vanhoja ketjuja,,.,

• manninmiina65

Vaikka sinulla ei olisikaan ollut ongelmia omien lapsiesi/nuoriesi kanssa..ei se tarkoita sitä että vain teillä tehtiin kaikki asiat oikein,ja muissa perheissä on epäonnistuttu kun murrosikäinen oireilee.
        Eräskin Perheterapeutti(fiksu mies kaikin puolin)sanoi että "jos murrosiässä ei oireile, se oireilu tapahtuu sitten aikuisena..ja silloin se on jo paljon pahempaa"..itse siis otan ennemmin vastaan murrosikäisen oireilut kuin aikuisen työkaverin kenkkuilun.

Murrosikä on kasvamista,aikuisuuden opettelua..rajojen koettelemista, oman itsensä etsimistä.Jos naisella vaihdevuodet koettelee..voi vain kuvitella miltä nuoresta tuntuu kun kaikki ottaa koville..ja tuntuu ettei kukaan ymmärrä.Myös sillä on merkitystä missä asuu..maalla ne ongelmat eivät näyttäydy aivan samalla tavoin kuin keskikaupungin nuorella..sekin onko eroperheen/uusperheen nuori..ja millaisia ne kaverit ovat..tai jollei ole ketään kaveria jolle mieltään purkaa.Nuorten yksinäisyys ei ole outo ilmiö tänä päivänä.
        Yleistää ei voi,ei saa eikä pidäkään..kaikki ovat omia uniikkeja ihmisen alkuja.

Omilla lapsilla/nuorilla(viisi lasta siis minulla)on ollut rajat,ja rakkautta jaettu ..on kehuttu,puhuttu,keskusteltu ja kannustettu..siltikin omat nuoret ovat murrosiässä olleet aivan painajaismaisia..mutta murrosiän ohi mentyä heistä on tullut aivan ihania nuoria, fiksuja..ja todellisia selviytyjiä/menestyjiä.

Kun nuorella on oikein pinna tiukalla,ja tavarat/sanat sinkoilee..ei siinä paljon nätisit puhuminen auta.On vain hillittävä itsensä, ja odotettava kunnes tilanne laukeaa..ja sitten kun on se hyvä hetki..sitten vasta jutellaan asiat.mutta edelleenkään ei murrosikäinen kykene ymmärtämään miltä siitä vanhemmasta sillä hetkellä tuntui, ei nuori osaa asettua aikuisen asemaan..eikä aikuisen tunnetilaan.
        Sanotaanhan että lapsen aivot kasvaa 19 ikävuoteen saakka, ja todellakin tuntuu siltä kuin jotkin piuhat ei aina nuorella yhdistyisi..sama levy jumittaa ja pahasti!

Tokihan lapsen/murrosikäisen kanssa voi/pitääkin keskustella..mutta ei omia asioitaan pidä liiaksi murrosikäiselle kertoa..se vain kuormittaa heitä.Aikuisten asiat ovat aina aikuisten asioita..ja se tilanne jossa äitistä tai isästä tulee "kaveri"lapselle,ei ole koskaan hyvä yhdistelmä.
        Auktoriteettia pitää sopivassa määrin olla..ne kaverit ovat nuorella ihan muualla.
        (Mietin vain tilannetta jossa raivostunut teini heittelee huonekaluja, ja äiti kulkee perässä ja kertoo vain omista asioistaan..siis ketä kiinnostaa??????)

Jos kasvavalla lapsella ei ole aikuista rajoja asettelemassa..miten lapsi/nuori tietää oikean ja väärän eron?Kuitenkin lapsi/nuori vasta opettelee elämisen alkeita ja tarvitsee aikuista tueksi ja vastuun kantamaan.

Perheterapiaan on useamman vuoden jonot, ainakin omassa kotikaupungissa..ja yleensä se apu pitäisi saada välittömästi.MUTTA apua ei saa perheeseen jossa ei ole minkäänlaista päihdeongelmaa.Jos vanhemmilla olisi ongelmia..se olisi ainoa keino saada oireilevalle nuorelle apua.

Onneksi oma tyttäreni ei kiroile koskaan,ei istuksi iltaa kaupungilla,ei käytä päihteitä ja on aina illat/yöt kotona..siltikin hänen kanssaan probleemia tulee.Voin silti ymmärtää niitä vanhempia joilla tuo em. on hyvinkin yleistä(sen tilanteet/hädän hetket koin aikoinaan poikani kanssa)..ei sitä aikuisen huolta ja hätää ymmärrä kukaan muu kuin toinen vanhempi joka on saman tilanteen läpikäynyt.

Voimia, ja jaksamista murkkujen vanhemmille!

• 12.v tyttö
        16v poika kirjoitti:

moi! olen 11.v kohta 12.v tyttö. Mulla oli kakkosella ongelmia kouluun menemisen kanssa, mutta kun kävin jonkun hiton hoitajan kanssa puhumassa vanhempieni kanssa niin se jotenkin meni pois. Nyt vitosella mulla on vaara jäädä luokalle koska en jaksa lukea kokeisiin en tee läksyjä ja olen ollut yli 70 tutia pois tänä keväänä. aamuisin en vain lähde koulun väitän että on mahakipeä, Mutta oikeasti se johtuu tressistä jota koulu mulle antaa? Saan kotiarestia usein ja se tuntuu mulle, rahan poisto ei niinkään tunnu. Oon oikeasti tosi herkkä ihminen ja itken usein itseni puolesta. Mua on uhattu lastenkodilla! Aloitin meikkaamisen ilman lupaa ja energiajuomien juomisen. Alkoholiin ja tupakkaan en turvaudu! Mulla on kolmen kaverin muodostama ryhmä. Olen ranskan kielen luokalla ja sitä opettaa opettaja jota en kertakaikkiaan siedä enää kauaa. Saan huonoja numeroita kokeesta ja vaara jäädä luokalle. Vanhemmat sanovat että saan lopettaa ranskan vasta ylä-asteelle mentyäni. Mutta aion pitää pääni siinä, että lopetan sen jo tänä vuonna. Jos joku olisi mua neuvomaan niin olisin kiitollinen! Jaksamisia!!!

• 12.v tyttö
        12.v tyttö kirjoitti:

moi! olen 11.v kohta 12.v tyttö. Mulla oli kakkosella ongelmia kouluun menemisen kanssa, mutta kun kävin jonkun hiton hoitajan kanssa puhumassa vanhempieni kanssa niin se jotenkin meni pois. Nyt vitosella mulla on vaara jäädä luokalle koska en jaksa lukea kokeisiin en tee läksyjä ja olen ollut yli 70 tutia pois tänä keväänä. aamuisin en vain lähde koulun väitän että on mahakipeä, Mutta oikeasti se johtuu tressistä jota koulu mulle antaa? Saan kotiarestia usein ja se tuntuu mulle, rahan poisto ei niinkään tunnu. Oon oikeasti tosi herkkä ihminen ja itken usein itseni puolesta. Mua on uhattu lastenkodilla! Aloitin meikkaamisen ilman lupaa ja energiajuomien juomisen. Alkoholiin ja tupakkaan en turvaudu! Mulla on kolmen kaverin muodostama ryhmä. Olen ranskan kielen luokalla ja sitä opettaa opettaja jota en kertakaikkiaan siedä enää kauaa. Saan huonoja numeroita kokeesta ja vaara jäädä luokalle. Vanhemmat sanovat että saan lopettaa ranskan vasta ylä-asteelle mentyäni. Mutta aion pitää pääni siinä, että lopetan sen jo tänä vuonna. Jos joku olisi mua neuvomaan niin olisin kiitollinen! Jaksamisia!!!

No itseasiassa mulla on alkanut mennä paremmin. Ranskan opettaja on ollut mukava minulle ja olen alkanut saada parempia numeroita. kaveriporukastani olen ylpeä. koska emme asettele rajoja. On vain yksi elämä, enkä haaskaa sitä!

• mk
        väsynyt äiti kirjoitti:

Heips!

Ossota kun lapsesi täyttää 18v niin silloin voit sanoa että jos ei noudateta säävtäjä niin hommaappa oma asunto ja myös maksaa elämisen ja niin edelleen. Kun tyttäresi käy koulunsa huonosti ja päätyy huonosti palkattuun työhon niin voit muöhemmin kuitata että sinä yritit mutta mikään ei mennyt perille ja niin edelleen. Tyttäresi kyllä edestään löytää kun vanhenee ja kun koulut huonosti käynyt niin sitten saa pienellä palkalla kituuttaa loppuelämänsä. Itsellä 16v tytär ja näin miehen' aika helpolla päästy mutta olen antanut luottamusta niin ei tartte joka asiasta tapella mutta kyllä murrosikäisellä pinna menee aika heerkästi ja niin edelleen. Liian tiukat rajat on ihan perseestä ja kun olen yhden kaverin tapaa kasvattaa niin kyllä ongelmia tyttärensä kanssa on mutta välillä ihan nipottamisesta johtuu.

• Tuomas

... tytön isän rooli tilanteessa? Yhdellä aikuisella voi olla tekemistä murrosikäisen pitämisessä aisoissa, mutta kahdella on jo merkittävä ylivoima!

• kiitos

Hyvä kysymys. Olen samaa itsekin miettinyt. Äidin harteille laitetaan aika paljon. Ja kun menee pieleen tai ei jaksa, syyttävät sormet osoittavat äitiä. Mutta missä isä???

• väsynyt äiti
        kiitos kirjoitti:

Hyvä kysymys. Olen samaa itsekin miettinyt. Äidin harteille laitetaan aika paljon. Ja kun menee pieleen tai ei jaksa, syyttävät sormet osoittavat äitiä. Mutta missä isä???

Yksi ongelmista onkin isä. Tyttäreni oikea isä ei halua tietää koko ongelmasta - ei halua yhtään mitään - ei koko lasta. Niinä viikonloppuina kun tyttäreni on isänsä luona, hän saa tehdä suurinpiirtein mitä vain. Heillä kun ei ole mitään rajoja – sen kun lähtee vain kaupungille hillumaan.

Olen keskustellut tyttäreni kanssa useamman kerran erilaisista asuinvaihtoehdoista ja hän itse haluaisi kokeilla asua isänsä luona.
        Mutta mitä teet kun isä ei halua hänet sinne. Sanoo vain ettei sellaista päivää tule, että he asuisivat saman katon alla!

Kasvatusisä on aina ollut enemmän ”isä” (jo 14 vuotta), kuin biologinen isä on ikinä ollut. Mutta kun tytär on pienestä asti, biologisen isänsä tukemana, huutaa kasvatusisälleen päin naamaa ”et sä voi mua määrätä”. Jaksamista ja ymmärtämistä on kuitenkin riittänyt - mutta rajansa siinäkin. Lapselle on tehty aina selväksi että oli aikuinen ketä tahansa (esim opettaja, isovanhemmat, äiti, isä tai isäpuoli) on toteltava.

Kävimme maanantaina neuvottelemassa tilanteesta isän ja tyttären kanssa sosiaalitoimistossa ja saimme sovittu että tyttö asuu kahden viikon jaksoissa vuorotellen vanhempien luonna. Eli nyt tyttäreni pääsee aina kahdeksi viikoksi isänsä luokse. Isälle tämä oli kyllä kova paikka - mutta olkoon sillä ottakoon myös vastuunsa tässä asiassa.

Mutta tämä on vain väliaikainen ratkaisu - se mitä 2kk päästä tapahtuu on täysin auki. Tytär on myös sosiaalihuollon puolesta tarkkailussa ja hän saa myös keskusteluapua jossa yritetään löytää ratkaisumalleja ongelmiin.

Asiat vain on ajautunut aikamoiseen umpikujaan kun en voi luottaa häneen yhtään. Valehtelemista on jatkuvasti niin paljon etten usko enään yhtään mitään mitä tyttö päästää suustaan. Luottamus on
        totaalisesti kadonnut. Ei tässä elämässä pärjää valheilla ja totuuden vääristelyillä.

Ottaa vain päähän se kun nyt kun likka on pistänyt kaksi perhettä täysin sekaisin, niin hän on tyytyväinen oloonsa. Hän on saanut sitä mitä halusi, omiensa sanojensa mukaan. Suoraan sanoen v***** se että nyt hän istuu huoneessaan kuuntelemassa musiikkia, niin kun ei mitään olisi koskaan ollutkaan. Ihan niin kun minun pitäisi olla loputtoman pitkäpinnainen...

Voi kun vois pikakelata ainakin 3-6 kk eteenpäin ja katso mikä tilanne on ja jatkaa pikakelaamista tarvittaessa.

• villikon äiti
        väsynyt äiti kirjoitti:

Yksi ongelmista onkin isä. Tyttäreni oikea isä ei halua tietää koko ongelmasta - ei halua yhtään mitään - ei koko lasta. Niinä viikonloppuina kun tyttäreni on isänsä luona, hän saa tehdä suurinpiirtein mitä vain. Heillä kun ei ole mitään rajoja – sen kun lähtee vain kaupungille hillumaan.

Olen keskustellut tyttäreni kanssa useamman kerran erilaisista asuinvaihtoehdoista ja hän itse haluaisi kokeilla asua isänsä luona.
        Mutta mitä teet kun isä ei halua hänet sinne. Sanoo vain ettei sellaista päivää tule, että he asuisivat saman katon alla!

Kasvatusisä on aina ollut enemmän ”isä” (jo 14 vuotta), kuin biologinen isä on ikinä ollut. Mutta kun tytär on pienestä asti, biologisen isänsä tukemana, huutaa kasvatusisälleen päin naamaa ”et sä voi mua määrätä”. Jaksamista ja ymmärtämistä on kuitenkin riittänyt - mutta rajansa siinäkin. Lapselle on tehty aina selväksi että oli aikuinen ketä tahansa (esim opettaja, isovanhemmat, äiti, isä tai isäpuoli) on toteltava.

Kävimme maanantaina neuvottelemassa tilanteesta isän ja tyttären kanssa sosiaalitoimistossa ja saimme sovittu että tyttö asuu kahden viikon jaksoissa vuorotellen vanhempien luonna. Eli nyt tyttäreni pääsee aina kahdeksi viikoksi isänsä luokse. Isälle tämä oli kyllä kova paikka - mutta olkoon sillä ottakoon myös vastuunsa tässä asiassa.

Mutta tämä on vain väliaikainen ratkaisu - se mitä 2kk päästä tapahtuu on täysin auki. Tytär on myös sosiaalihuollon puolesta tarkkailussa ja hän saa myös keskusteluapua jossa yritetään löytää ratkaisumalleja ongelmiin.

Asiat vain on ajautunut aikamoiseen umpikujaan kun en voi luottaa häneen yhtään. Valehtelemista on jatkuvasti niin paljon etten usko enään yhtään mitään mitä tyttö päästää suustaan. Luottamus on
        totaalisesti kadonnut. Ei tässä elämässä pärjää valheilla ja totuuden vääristelyillä.

Ottaa vain päähän se kun nyt kun likka on pistänyt kaksi perhettä täysin sekaisin, niin hän on tyytyväinen oloonsa. Hän on saanut sitä mitä halusi, omiensa sanojensa mukaan. Suoraan sanoen v***** se että nyt hän istuu huoneessaan kuuntelemassa musiikkia, niin kun ei mitään olisi koskaan ollutkaan. Ihan niin kun minun pitäisi olla loputtoman pitkäpinnainen...

Voi kun vois pikakelata ainakin 3-6 kk eteenpäin ja katso mikä tilanne on ja jatkaa pikakelaamista tarvittaessa.

Ei ihme että olet väsynyt eikä ihme että tyttö reagoi noin voimakkaasti kun ajatellaan oman isän suhtautumista. Nuoresta varmasti tuntuu lohduttomalta tulla noin torjutuksi. Onneksi isäpuoli on tytölle myös isä, tytön vastustuksestakin huolimatta. On sillä joka tapauksessa paljon merkitystä että isäpuoli ei kuitenkaan torju tyttöä, ja sille pohjalle voisi rakentaa jotain.

Toivottavasti kahden viikon tauot antavat sinulle voimia olla kärsivällinen ja löytää ja kaivaa esille tytön positiivisia puolia. Sinultahan, ja isäpuolelta, vaaditaan kaksinkertaista jaksamista ja pinnaa, kun oma isä noin vetäytyy. Sekin vähän herättää uskoa parempaan jos tyttö nyt on oloonsa tyytyväinen, rauhottuu ja uhma vähenee? Voisi tarjoutua hetkiä jolloin vanhat asiat vois pyyhkiä pois - vaikka voi olla vaikeaa äidillekin - ja ikäänkuin aloittaa uusi alku.

Yleensähän aina jossakin on se käännekohta, jolloin asiat alkavat mennä parempaan päin, ja siihen auttaa vuosi vuodelta nuoren aikuistuminen. Ihmisiä niistä yleensä lopulta tulee, nyt vain yritetään olla polttamatta siltoja väliltä.

• Annah39
        väsynyt äiti kirjoitti:

....omaa tarinaa lukisi, tiedän tunteesi. Siksi haluankin toivottaa jaksamista, ja pakkohan sen on jossain kohtaa loppua...

• miisa
        villikon äiti kirjoitti:

Ei ihme että olet väsynyt eikä ihme että tyttö reagoi noin voimakkaasti kun ajatellaan oman isän suhtautumista. Nuoresta varmasti tuntuu lohduttomalta tulla noin torjutuksi. Onneksi isäpuoli on tytölle myös isä, tytön vastustuksestakin huolimatta. On sillä joka tapauksessa paljon merkitystä että isäpuoli ei kuitenkaan torju tyttöä, ja sille pohjalle voisi rakentaa jotain.

Toivottavasti kahden viikon tauot antavat sinulle voimia olla kärsivällinen ja löytää ja kaivaa esille tytön positiivisia puolia. Sinultahan, ja isäpuolelta, vaaditaan kaksinkertaista jaksamista ja pinnaa, kun oma isä noin vetäytyy. Sekin vähän herättää uskoa parempaan jos tyttö nyt on oloonsa tyytyväinen, rauhottuu ja uhma vähenee? Voisi tarjoutua hetkiä jolloin vanhat asiat vois pyyhkiä pois - vaikka voi olla vaikeaa äidillekin - ja ikäänkuin aloittaa uusi alku.

Yleensähän aina jossakin on se käännekohta, jolloin asiat alkavat mennä parempaan päin, ja siihen auttaa vuosi vuodelta nuoren aikuistuminen. Ihmisiä niistä yleensä lopulta tulee, nyt vain yritetään olla polttamatta siltoja väliltä.

en ihmettele että tyttäresi käyttäytyy noin, jos isä ei halua nähdä häntä. Kun olin nuorempi, ala-asteiköinen, oma isäni oli aina ryyppäämässä, soitteli kännissä että tulen käymään ensi viikolla ja plää plää. Jos hän tuli käymään, hän oli kännissä. Näimme häntä ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Se satutti, sillä ennenkuin vanhempani erosivat, olis ns. isän tyttö. Vieläkään en voi tätä hyväksyä, toisaalta vihaan isääni vaikka nyt hänen uuden naisensa avulla olemme nähneet useammin.
        Purin kaiken vihan ja kiukun äitiini, jolla oli täysi työ kolmen samaan aikaan murrosikäisen kanssa. Huusimme ja riitelimme ihan joka päivä, en jaksanut välittää säännöistä. Ehkä halusin huomiota, sillä isältäni en sitä saanut.
        Yhtenä päivänä päätin, etten anna isäsuhteen häiritä elämääni, jos hän ei mua rakasta, ei sitten. En luota häneen, ei kiinnosta jos hän ryyppää. Pilatkoon oman elämänsä, mutta tekisin mitä vain jos hän olisi kunnon isä edes veljelleni. Onneksi tämä uusi naisystävä on ihana ja puhuu usein äitini kanssa broidin ongelmista (huumeet, ei koulussa, ryyppäys).

• äiti

tilanteenne tuntuu olevan aika lukossa, ratkaisua en osaa antaa ja ehkä et paljon voikaan tehdä. 17-vuotias päättää jo itse aika paljon elämästään ja ehdottomat kiellot ja käskyt eivät mene sillä tavalla perille kuin ehkä nuoremmalle. Hänen täytyy ensin itse haluta toimia toisin ja myös ymmärtää miksi jotain on/ei ole tehtävä. Tämän nuoren oman motivaation lisääminen on käsittääkseni ainoa, jonka kautta vanhemmat voivat vaikuttaa.

lapsen aikuistuessa vanhempien osa on yhä enemmän vain tukea ja luottaa ja sitä kautta herättää nuoressa halu olla luottamuksen arvoinen. Tärkeintä on se, että meni hänellä kuinka huonosti hyvänsä, hän tietää olevansa rakastettu ja vanhempien rakkaus seuraa häntä myös silloin kun hän on tehnyt väärin. Kaiken välillänne olevan kielteisen vastapainoksi hän tarvitsee eri tavoilla tietoa, että hänestä silti kotona välitetään. Vaikeimmat vuodet ovat pian ohi. Nyt rakennetaan myös pohjaa sille että hän myös vielä aikuisena tuntee kodin rakastavaksi ja tukea antavaksi kiinnekohdaksi jonne voi tarvittaessa palata.

• juhis15wee

meijän luokalla on yx aika paljo samanlaine tyyppi joka kiusaa kaikkia koulussa ja vetää mitä sattuu...mä yrittäsin käänteistä psykologiaa!pistät itekki ranttalix ja oot vaa ku sitä ei oiskaa..ja pistä se tavallaa "arestii"!sitä vaivaa joku asia aika varmasti...sillä tyypillä meidän luokalla oli ongelmia kotona ku sen vanhemmat hakkas sitä ym.että kyllä se siitä ja se murrosikäki pistää tunteen että "minä oon jumala täällä" mulla ainaki joskus!

• äiti-65

Anna ajan kulua, olin itse "vaikea nuori".Pinnausta, valehtelua, kaikkea mahdollista. Jälkeenpäin olen pohtinut mikä olisi auttanut, hyvä vai paha ja en vielä 37 v. tiedä olisivatko vanhemmat voineet tehdä mitään toisin(ns. kunnon koti)minun piti vain etsiä itseäni. Omille nuorilleni (17v. ja 14v.)olen yrittänyt olla tiukka äiti JA kaveri, jolle voi puhua-tässä järjestyksessä. Toistaiseksí on toiminut. Koita jaksaa. Kyllä meistä (lähestulkoon) kaikista kasvaa hyviä aikuisia.

• minullakin on

Kun kirjoitin sinulle ja peräänkuulutin aikuisuutta, en tarkoittanut loukata sinua. Olet varmasti ollut enemmän kuin aikuinen perheessänne, mutta kirjeelläni halusin tukea Sinua vaikeassa ja hermoa vievässä elämäntilanteessasi! Tuo on hankala asetelma: lapsen oma isä antaa tytön touhuta omiaan. se vie kyllä teiltä auktoriteettia. Mutta toivonpa, että oleskellessaan isänsä luona 2vk/kk:sta, saisi itsekin välimatkaa ja alkaisi miettiä omaa tilannettaan. Jospa huomaisi, miten tärkeitä hänelle itselleenkin on rajat! Mutta: tulipa piru mieleeni: tyttöhän on JO 17-v. ENÄÄ vuosi ja päättäköön sitten loppuelämästään itse!
      TSEMPPIÄ kuitenkin.

• väsynyt äiti

Heips!

En todella loukkaantunut. Totesit että tyttö on jo 17v. Sepäs se. Sen ikäinen pitäisi jo käyttätyä vastuullisesti. Mutta kun ei. Eikä sen ikäistä nyt voi mihinkään liekaankaan laittaa.

Tuntuu vain että murheet kaatuu totaalisesti niskaan eikä sitä jaksaisi yhtään. Kunhan päivä kerrallaan jaksaa niin hyvä olis. Olo on kokoajan kuin olisi jättänyt aivot narikkaan, pää on ihan totaalisen tyhjä. Mieli teksisi vain nukkua eikä aamulla jaksaisi millään nousta.

Onneksi olemme saamassa nyt ihan oikeasti apua sos. tädiltä. He eivät ilmeisesti uskoneet minua aikaisemmin, mutta nyt itse nähtyään likan touhuja, he puuttuvat jo asiaan. Harmi vain että aina pitää mennä liian pitkälle ennenkun apua saa. Tuntuu jotenkin hullulta että ettei edes itse pyytämällä sitä tahdonut saada. Mutta onneksi siihen on tulossa nyt muutos.

• Apua äidillekin
        väsynyt äiti kirjoitti:

Heips!

En todella loukkaantunut. Totesit että tyttö on jo 17v. Sepäs se. Sen ikäinen pitäisi jo käyttätyä vastuullisesti. Mutta kun ei. Eikä sen ikäistä nyt voi mihinkään liekaankaan laittaa.

Tuntuu vain että murheet kaatuu totaalisesti niskaan eikä sitä jaksaisi yhtään. Kunhan päivä kerrallaan jaksaa niin hyvä olis. Olo on kokoajan kuin olisi jättänyt aivot narikkaan, pää on ihan totaalisen tyhjä. Mieli teksisi vain nukkua eikä aamulla jaksaisi millään nousta.

Onneksi olemme saamassa nyt ihan oikeasti apua sos. tädiltä. He eivät ilmeisesti uskoneet minua aikaisemmin, mutta nyt itse nähtyään likan touhuja, he puuttuvat jo asiaan. Harmi vain että aina pitää mennä liian pitkälle ennenkun apua saa. Tuntuu jotenkin hullulta että ettei edes itse pyytämällä sitä tahdonut saada. Mutta onneksi siihen on tulossa nyt muutos.

Lukiessani tyttäresi toilailuja oman murkkuni pienet irtiotot tuntuvat todella lieviltä. Vaikutat olevan jo vakavan masennuksen partaalla. Onko sinulle itsellesi luvassa tukea mistään vai oletko hädässäsi edes huomannut miettiä omaa hyvinvointiasi? Sinä tarvitset ehdottomasti jonkun apua, että jaksat vaikean elämänvaiheen yli. Jos ei läheisistä aikuisista saa riittävästi tukea, yritä löytää ammattiauttajaa.

• ongelmanuori??
        Apua äidillekin kirjoitti:

Lukiessani tyttäresi toilailuja oman murkkuni pienet irtiotot tuntuvat todella lieviltä. Vaikutat olevan jo vakavan masennuksen partaalla. Onko sinulle itsellesi luvassa tukea mistään vai oletko hädässäsi edes huomannut miettiä omaa hyvinvointiasi? Sinä tarvitset ehdottomasti jonkun apua, että jaksat vaikean elämänvaiheen yli. Jos ei läheisistä aikuisista saa riittävästi tukea, yritä löytää ammattiauttajaa.

Mä taidan olla juuri tollainen ongelmanuori. Saan vanhempani aina riitelemään keskenään. Mutta en mä siihen pyri. En todellakaan. Mun elämä on ollut kolme vuotta täyttä helvettiä, jatkuvaa taistelua. Olen ollut masentunut, mulla on syömishäiriö, juon, poltan, käytän viinaa ja lääkkeitä sekaisin. Mietoja huumeitakin on käytetty. Mä vihaan juomista, mutta mä sorrun aina juomaan. Mä en voisi kuvitellakkaan meneväni esim. discoon ilman mieletöntä juomista ennen sitä. Ja toi mua ärsyttää, mä oon oikeasti pilannut mun elämäni, just viinan takia.
        syömishäiriö mulla on, koska en jaksanut enää kuunnella jokapäiväisiä läskihuutoja. Ei ne edes kohdistuneet muhun nuo huudot, mutta olin surullinen muiden puolesta. Jos mun miesasiat olivat huonosti, se oli "lihavuuteni" syytä.Loppuen lopuksi en jaksanut käydä enää koulussa, kokeisiin en lukenut ja viellä vähemmän tein läksyjä. Mitä vanhemmat teki??He huusivat, eivät voineet ymmärtää minua.
        Sitten masennuin, koska en jaksanut enää, jouduin sairaalaan ja lääkkeeni vahvenivat. Niitä mä sitten viikonloppulomilla vedin viinan kanssa, jotta olisin jaksanut. Pää oli ihan sekaisin.
        Nyt olen pilannut juomiseni takia, kaikki mun miessuhteeni. Mä en kestä enää, mutta sairaalaan en mene enää takaisin! En ikinä!

• marsu

itselläni aika lailla samanlainen tilanne. tytär 16v
      ja samat jutut kuin teillä. ajattele asiaa siltä kantilta että näin parempi kuin tytär kuolleena jossain. hae apua vaikka seurakunnalta jos et muualta halua. ja voimia...kyllä tytär joskus on aikuinen ja ymmärtää....

• ei enää väsynyt äiti

Hei kaikille ja kiitos kannustavista sanoistanne.

Vuodesta 2003 lähtien on tapahtunut paljon. Tilanne saatiin lopulta lauettu sos.toimen avulla - tyttö saatiin Turvatalon kautta asumaan soluasuntoon kahden aikuisen nuoren naisen kanssa.

Nyt aikuisena tyttärelläni on työpaikka ja tosi ihana avopuoliso. Elämä on hyvässä jamassa.

Voimia teille kaikille murkkujen vanhemmille. Kyllä niistä ongelmanuorista tulee loppujenlopuksi ihan hyviä aikuisia - elämä vaan tuntuu potkivan oikein olan takaa päähän välillä. En edes muista miten itse jaksoin tuon kaiken läpi. Hengissä selvisin kuitenkin ja olen täysissä sielun ja ruumin voimissa :-)

Miten teille muille vanhemmille kuuluu, jotka silloin "tappelivat" murkkujensa kanssa?

• äiti minäkin
        ei enää väsynyt äiti kirjoitti:

Vuodesta 2003 lähtien on tapahtunut paljon. Tilanne saatiin lopulta lauettu sos.toimen avulla - tyttö saatiin Turvatalon kautta asumaan soluasuntoon kahden aikuisen nuoren naisen kanssa.

Nyt aikuisena tyttärelläni on työpaikka ja tosi ihana avopuoliso. Elämä on hyvässä jamassa.

Voimia teille kaikille murkkujen vanhemmille. Kyllä niistä ongelmanuorista tulee loppujenlopuksi ihan hyviä aikuisia - elämä vaan tuntuu potkivan oikein olan takaa päähän välillä. En edes muista miten itse jaksoin tuon kaiken läpi. Hengissä selvisin kuitenkin ja olen täysissä sielun ja ruumin voimissa :-)

Miten teille muille vanhemmille kuuluu, jotka silloin "tappelivat" murkkujensa kanssa?

Hei!

Mukava kuulla, että asiat ovat tolallaan.
        Meidän perheessä 18 v. lukiolaispoika, koulunkäynti ei maistu. Valehtelee asioita esim. juuri koulunkäynnistä, poissaoloista yms. Alko-ongelmaa ei mielestäni ole, viikonloppuisin saattaa ottaa kavereiden kanssa tai baarissa, kotona viihtyy ihan mukavasti.

Ongelmana on tosiaan tuo koulunkäynti, sekä tietokoneen käyttö yömyöhään ja pahimpana tuo asioista valehtelu. Mm. koulusta ja koneen käytöstä sovittu ja neuvoteltu jo useamman kerran ja yhteistuumin ollaan sopimukseen päästy. Sopimus pitää ehkä n. viikon ja sitten lähtee taas lipsumaan. Rahahanat on pistetty kiinni (rahaa on yleensä saanut tehtyjä hommia vastaan) ja kaikenlaisia muitakin rangaistuksia kokeiltu.

Nyt ajattelin toteuttaa uhkaukseni eli jos asiat ei ala sujumaan sovitulla tavalla menköön töihin ja alkakoon maksaa vuokraa. Kännykkäliittymän laitan myös kiinni, hankkikoon sitten oman kun kykenee. Alkaa olla omat voimavarat lopussa on "aikuisen" ihmisen kanssa pitää mokomista asioista taistella. Jos ei itse ymmärrä omaa parastaan niin mennään sitten kovimman kautta, omahan on valintansa.

Miten teillä muilla, onko vastaavia kokemuksia? Olisi mukavaa kuulla muidenkin ajatuksia ja ratkaisuja tällaisessa ongelmassa.
        Tuntuu tosi typerältä että täysi-ikäinen voi käyttäytyä noin lapsellisesti, ilmeisesti murkkuikä tuli myöhässä.

• ei enää väsynyt äiti
        äiti minäkin kirjoitti:

Hei!

Mukava kuulla, että asiat ovat tolallaan.
        Meidän perheessä 18 v. lukiolaispoika, koulunkäynti ei maistu. Valehtelee asioita esim. juuri koulunkäynnistä, poissaoloista yms. Alko-ongelmaa ei mielestäni ole, viikonloppuisin saattaa ottaa kavereiden kanssa tai baarissa, kotona viihtyy ihan mukavasti.

Ongelmana on tosiaan tuo koulunkäynti, sekä tietokoneen käyttö yömyöhään ja pahimpana tuo asioista valehtelu. Mm. koulusta ja koneen käytöstä sovittu ja neuvoteltu jo useamman kerran ja yhteistuumin ollaan sopimukseen päästy. Sopimus pitää ehkä n. viikon ja sitten lähtee taas lipsumaan. Rahahanat on pistetty kiinni (rahaa on yleensä saanut tehtyjä hommia vastaan) ja kaikenlaisia muitakin rangaistuksia kokeiltu.

Nyt ajattelin toteuttaa uhkaukseni eli jos asiat ei ala sujumaan sovitulla tavalla menköön töihin ja alkakoon maksaa vuokraa. Kännykkäliittymän laitan myös kiinni, hankkikoon sitten oman kun kykenee. Alkaa olla omat voimavarat lopussa on "aikuisen" ihmisen kanssa pitää mokomista asioista taistella. Jos ei itse ymmärrä omaa parastaan niin mennään sitten kovimman kautta, omahan on valintansa.

Miten teillä muilla, onko vastaavia kokemuksia? Olisi mukavaa kuulla muidenkin ajatuksia ja ratkaisuja tällaisessa ongelmassa.
        Tuntuu tosi typerältä että täysi-ikäinen voi käyttäytyä noin lapsellisesti, ilmeisesti murkkuikä tuli myöhässä.

Tyttäreni pikkuveli toimi samalla tavalla kuin sinun poikasi. Tosiaan, pistimme kovaa kovaa vastaan. Aikuinen ihmisen on otettava vastuuta ihan eri tavalla asioista kuin vielä lapsen. Poika suuttui niin paljon, että muutti kaverinsa kanssa kimppa-asuntoon. Kaikki meni vähän aikaa hyvin, kunnes huomasi, ettei sitä rahaa tuu ikkunoista ja ovista sisälle.

Lopulta poika palasi kotiin ja tehtiin selväksi, ettei se koti ole mikään täysihoitola (silloin 19v).
        Poika kävi töissä ja sovittiin, että pieni summa (50e/kk) maksetaan ns. vuokraa kotiin. Summa sisältää laajakaistaliittymän ja tietenkin ruuat ja pyykinpesut yms. Järjestely ei kelvannut kuin pari kuukautta nuorelle miehelle ja hän muutti taas takaisin kaverinsa luokse.

Nyt armeijan käynneennä ja viisastuneena tulee jo toimeen omillaan. Mutta ei se kivuton tämä itsenäistyminen näytä olevan. Vielä olisi pari murrosikäistä kotona, mutta heidän kanssaan ei ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia. Toisaalta jokainen lapsi on erilainen luonteeltaan joten sisaruksia ei voi verrata toisiinsa.

Kaikista asioista selviää kunhan aikaa vaan menee. Parasta olisi jos voisi aikuisena nämä murrosiän ja itsenäistymiseen liittyvät ongelmat pikakelata yli.

• äiti minäkin

Tyttäreni pikkuveli toimi samalla tavalla kuin sinun poikasi. Tosiaan, pistimme kovaa kovaa vastaan. Aikuinen ihmisen on otettava vastuuta ihan eri tavalla asioista kuin vielä lapsen. Poika suuttui niin paljon, että muutti kaverinsa kanssa kimppa-asuntoon. Kaikki meni vähän aikaa hyvin, kunnes huomasi, ettei sitä rahaa tuu ikkunoista ja ovista sisälle.

Lopulta poika palasi kotiin ja tehtiin selväksi, ettei se koti ole mikään täysihoitola (silloin 19v).
        Poika kävi töissä ja sovittiin, että pieni summa (50e/kk) maksetaan ns. vuokraa kotiin. Summa sisältää laajakaistaliittymän ja tietenkin ruuat ja pyykinpesut yms. Järjestely ei kelvannut kuin pari kuukautta nuorelle miehelle ja hän muutti taas takaisin kaverinsa luokse.

Nyt armeijan käynneennä ja viisastuneena tulee jo toimeen omillaan. Mutta ei se kivuton tämä itsenäistyminen näytä olevan. Vielä olisi pari murrosikäistä kotona, mutta heidän kanssaan ei ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia. Toisaalta jokainen lapsi on erilainen luonteeltaan joten sisaruksia ei voi verrata toisiinsa.

Kaikista asioista selviää kunhan aikaa vaan menee. Parasta olisi jos voisi aikuisena nämä murrosiän ja itsenäistymiseen liittyvät ongelmat pikakelata yli.

Kiitos kannustuksesta. Helpottaa kun tietää ettei ole ainut joka näiden ongelmien kanssa painiskelee.

Ei varmaankaan auta muu kuin tehdä kovennetun suunnitelman mukaan mikäli meno ei muutu. Meidän pojalla ei tosin tietääkseni ole esim. yksinasuvia kavereita, joiden luokse voisi mennä tilapäisesti asumaan jos ovet paukkuen kotoa lähtee. Pahalta tuntuu se tietysti tuntuu jos näin käy ja huoli on pojan pärjäämisestä vaikka aikuinen onkin.

Harmittaa vietävästi tuo kouluasia, toivottavasti järki löytyy ettei heitä kahta vuotta ihan hukkaan. Nyt on 3. vuosi menossa ja kirjoitukset aikaisintaan vuoden päästä syksyllä kun kursseja on jäänyt suorittamatta.

• ei jaksa enää..

Mukava kuulla että teillä sujui asiat loppujen lopuksi hyvin! Tekstisi antoi toivoa, että meilläkin sujuisi joskus paremmin. Kiinnostuin myös mainitsemastasi turvatalosta ja sossuista, että on pakko kysyä, miten onnistuit hakemaan apua? Meidän tyttö muistuttaa aikalailla omaasi silloin muutama vuosi sitten. Tupakoi, ryyppää, varastelee, karkailee, haistattelee ym.. On myös erittäin kova kiroilemaan. Mitkään puheet ei auta, koulu menee päin hel*ettiä.. Hylättyjä satelee, lintsaa.. Koululta yritimme saada apua, he lupasivat olla yhteydessä sossuihin, mutta vieläkään ei ole tullut apun apua ja kuitenkin yli vuosi on kulunut.. Ei tule apua vaikka tyttö haistattelee päivät pitkät opettajille koulussa. He vain kirjoittavat meille lapun ja pyytävät juttelemaan tytölle. (Joka ei tietenkään kuuntele eikä välitä..) Ongelmana myös, että tyttö on kovin nuori iältään.. Hän alkoi "kovistelemaan" jo 10-vuoden ikäisenä ja siitä se vain paheni ja paheni... Tyttö on nyt 14 ja puhuu kavereitten kanssa jo panemisesta!!
        Meillä alkaa olla voimat lopussa.. Mikään ei auta, mistään ei tule apua vaan on yritettävä pärjätä itse. En osaa sanoa onko kasavatuksessa ollut vikaa, perheessä kuitenkin yhteensä 4 lasta, tämä 14vuotias on perheen nuorin, 3 muuta ovat ollut kunnollisia kuin mikäkin!
        En enää jaksa puhua, en valittaa enkä huutaa. Teksisi mieli vaan antaa tytön mennä miten huvittaa ja toivoa, että tyttö oppisi käyttäytmään ajan myötä, kuulostaa välinpitämättömältä, mutta minkäs teet?? Ja sitten kun kokoajan on hirveä pelko, että hänelle sattuu jotain..

• ei enää väsynyt äiti
        ei jaksa enää.. kirjoitti:

Mukava kuulla että teillä sujui asiat loppujen lopuksi hyvin! Tekstisi antoi toivoa, että meilläkin sujuisi joskus paremmin. Kiinnostuin myös mainitsemastasi turvatalosta ja sossuista, että on pakko kysyä, miten onnistuit hakemaan apua? Meidän tyttö muistuttaa aikalailla omaasi silloin muutama vuosi sitten. Tupakoi, ryyppää, varastelee, karkailee, haistattelee ym.. On myös erittäin kova kiroilemaan. Mitkään puheet ei auta, koulu menee päin hel*ettiä.. Hylättyjä satelee, lintsaa.. Koululta yritimme saada apua, he lupasivat olla yhteydessä sossuihin, mutta vieläkään ei ole tullut apun apua ja kuitenkin yli vuosi on kulunut.. Ei tule apua vaikka tyttö haistattelee päivät pitkät opettajille koulussa. He vain kirjoittavat meille lapun ja pyytävät juttelemaan tytölle. (Joka ei tietenkään kuuntele eikä välitä..) Ongelmana myös, että tyttö on kovin nuori iältään.. Hän alkoi "kovistelemaan" jo 10-vuoden ikäisenä ja siitä se vain paheni ja paheni... Tyttö on nyt 14 ja puhuu kavereitten kanssa jo panemisesta!!
        Meillä alkaa olla voimat lopussa.. Mikään ei auta, mistään ei tule apua vaan on yritettävä pärjätä itse. En osaa sanoa onko kasavatuksessa ollut vikaa, perheessä kuitenkin yhteensä 4 lasta, tämä 14vuotias on perheen nuorin, 3 muuta ovat ollut kunnollisia kuin mikäkin!
        En enää jaksa puhua, en valittaa enkä huutaa. Teksisi mieli vaan antaa tytön mennä miten huvittaa ja toivoa, että tyttö oppisi käyttäytmään ajan myötä, kuulostaa välinpitämättömältä, mutta minkäs teet?? Ja sitten kun kokoajan on hirveä pelko, että hänelle sattuu jotain..

Ei "Ei jaksa enää..."

Otin silloin itse yhteyttä sosiaalisihteeriin. Asuimme aika pienellä paikkakunnalla, joten asiat luisti tämän suhteen hyvin. Ei tarvinnut käydä monessa eri paikassa. Sossun kautta tyttö pääsi Turvataloon ja myös koulun kuraattori ja siellä oleva jokus nuorisosossu tms. auttoi asiassa. Kun tyttö asui Turviksessa pidimme muutaman viikon välein aina palaveria, että missä mennään ja mitä kuuluu. Nämä oli hyvin tärkeitä, koska en nähnyt tytärtäni muuta kuin näissä tilanteissa.

Ota yhteyttä sosiaalityöntekijän ja kerro, että olet itsekin ihan loppu saatika, että tyttärenne tarvitsee apua. Tarvitsette koko perhe tukea sosiaalitoimen, perheneuvolan yms. kautta. Vaikka niissä on raskasta välillä juosta, niin se, että joku oikeasti kuuntelee ja tukee sekä ainakin yrittää ymmärtää auttaa paljon. Jo pelkästään se, että saa puhua jonkun kanssa asiasta auttaa.

Ajattelin aikaisemmin, että on perheessä joku vika jos kaikki ei mee hyvin, mutta nyt tiedän paremmin. Jokainen ihminen on oma yksilönsä eikä sitä voi millään kasvatuksella, kotioloilla tms. loppujenlopuksi kovinkaan paljon vaikuttaa jos lapsi/nuori päättää itse tehdä jotain ihan muuta. Aina ei vaan mene niin kuin on ajatellut ja joskus tuntuu vaan siltä, että elämä potkii päähään oikein olan takaa. On vaan jaksettava ja muistettava, että huomenna on uusi päivä ja kun aikaa menee tarpeeksi, nuoresta tulee aikuinen. Kyllä murkkuiästä selviää sekä nuoret itse ja heidän vanhemmat.

Oikein paljon voimia ja halauksia sinulle ja jaksamista ennenkaikkeaan :-)

• pirkko72
        ei jaksa enää.. kirjoitti:

Kuulostaa NIIN tutulta, täällä perheessä noita murkkuja on vielä 2 yhtäaikaa (15 ja 16v tytöt ja minä yh- äiti). Nyt on mukaan tullut omassa kodissamme järjestettyjä kotibileitä joissa on tapahtunut "random" ilmiö ja tavaraa heitelty parvekkeelta, viinaa, tupakkaa, seksiä (MINUN sängyssä!!!) ym :(

Viime kesänä jopa pikkusisko 7v oli otettu mukaan kun lähdettiin "juomaan". Itse teen vuorotöitä ja joudun olemaan paljon viikonloppuisin töissä ja nyt on tilanne se että viikon päästä mennä sosiaalit. juttusille... ei jaksa enää...

• hilaV
        pirkko72 kirjoitti:

Kuulostaa NIIN tutulta, täällä perheessä noita murkkuja on vielä 2 yhtäaikaa (15 ja 16v tytöt ja minä yh- äiti). Nyt on mukaan tullut omassa kodissamme järjestettyjä kotibileitä joissa on tapahtunut "random" ilmiö ja tavaraa heitelty parvekkeelta, viinaa, tupakkaa, seksiä (MINUN sängyssä!!!) ym :(

Viime kesänä jopa pikkusisko 7v oli otettu mukaan kun lähdettiin "juomaan". Itse teen vuorotöitä ja joudun olemaan paljon viikonloppuisin töissä ja nyt on tilanne se että viikon päästä mennä sosiaalit. juttusille... ei jaksa enää...

Vanha, mutta niin ajankohtainen ketju. Kun yhdellä ongelmat helpottaa, tilanteet ratkeaa, jossain on jo äiti, joka etsii apua. Minä olen yksi heistä; kohta 15vuotta täyttävän tytön äitinä olen joutunut lähes kaikkeen mitä tässä ketjussa on puhuttu. Sillä erotuksella, että teini itse ratkaisi, lähti nuorisokotiin. Meidän väliset asiat eivät vaan sillä parane; tuntuu kuin teini olisi tässäkin pettänyt, hän oli se joka löi, käänsi selän eikä hänellä ollut kanttia ottaa kissaa pöydälle, puhua, keskustella, sopia ja tehdä toisin, vaan tänne jäi pattitilanne:

huone edelleen kuin kaatopaikka; valehtelematta vuoden huone on ollut siivoamatta, mutta nyt teinin ei tarvitse kömpiä kaatopaikalleen, vaan hänellä on pikkusievä huonesijaispaikassa eikä sen siivoamiseen mene kuin hetki. Pyykkiä kaatopaikan lattialla on röykkiö; nuorisokodilla käydään ostamassa uutta vaatetta, kun entistä ei kuulema ole. Sanoin, että ennen vaateostoksia olisi hyvä käydä selvittämässä tuo kasa, siinä on ihan varmasti ainakin muutama ihan pitokelpoinen vaate, pitäisi vaan lajitella ja huolehtia puhtaaksi.
        Lintsaaminen on lieventynyt koulussa pelleilyksi: oppitunneilla voi kuunnella poppia korvanapeista, meikata ja piirrellä animeja. Koevastaukset on KVG- tyylisiä, mutta sen verran riittää pelinaista, ettei hanki luvattomia poissaoloja, niistä kun on sanktiona "koti-ilta".

Tekisi mieli tehdä samoin: kääntää selkä, antaa olla, olla välittämättä. Tekisi mieli päättää, että ole v--ttu missä tykkäät, minunkin on oikeus jatkaa elämääni, eikä minun asiani ole soitella perään, kertoa, että ikävöin häntä, tai yrittää kysellä kuulumisia, kun vastaukset on luokkaa "tjaa, oliks muuta? "

• -henkisesti rikki-

Oij, oi !!
      Just itse istun ja odotan puhelua sos. huollosta, huostaanotto /koulukoti, tytär ja samassa jamassa. Kuitenkin se ero, että hän ei itse ole menossa, mutta toivoo pääsevänsä muualle asumaan, (toivoo vissiin, että siel on helpompaa,,,) .En tiedä, mut itse kyl kaipaan jonkinlaista armeeija nuorille tytöille,ikä 13 - 16, sama ajatus kun pojat armeijaan.
      kyllä tytöt kaipaa niitä isiä vahvistamaan äitin sanoja, mutta samalla tuo sitä muuta näkökulmaa. Isiä ei kaikilla käytettävissä....

Tässä menee oma elämä monta vuotta ihan vaan toisille. Etteikö niitä jo silloin annettu ku lapset ovat pieniä.. Ei tätä jaksa kovin pitkään, oon
      kun jokin vanha haiseva tiskirätti, ei sen enempää arvoa... itkettää koko tilanne. Kiitos kaikista kommenteista, myös heille, jotka ovat kirjoittaneet miten on vuodet vierineet ja kuinka nyt elämä on.. se toi taas vähän voimia, jaksamista ja toivon kipinää.. jaksaa tyhjentää tiskikoneen....
      -Miten tässä näin kävi?-

• Väsyttää

Niin tuttua! Helpottaa kuitenkin kun tietää ettei ole yksin. Istun ja mietin missä 16 v karkulaistyttöni mahtaa olla? Varasti kotoa rahaa ja sulki puhelimen. Luovutanko ja lähetän tyttöni muiden hoidettavaksi nuorisokotiin, missä voi saada huonoja tapoja muilta kaltaisiltaan vai jatkaako taistelua...

• Lähesaikuinen

No en itse tiedä äitinä olemisesta mitään mutta isoveljenä olemisesta tiedän. Olen nyt 17v (melkein 18) ja olen 2 pikku siskon ja 2 pikku veljen isoveli ja ite en tälläistä "kohtausta" saanut mutta vanhimmalla pikkuveljellä on taas vähän isomman puoleinen murrosikä tällä hetkellä. Vanhempani ovat kyllä kokeilleet lähes kaikkia pelottelu keinoja ja mikään ei tunnu menevän jakeluun. En ole kovin läheinen sisarusteni kanssa ja välillä tuntuu että he eivät usko minun edes välittävän mitä he tekevät vaikka tosi tilanteessa antaisin vaikka henkeni heidän puolestaan. Pelkään puuttua pikkuveljeni käytökseen koska meillä on suhkoot hyvät välit ja pelkään jos sanon tai puutun hänen tekemisiinsä että hän vihaa minua tai ei halua olla kanssani tekemisissä. Mutta toivon että jonain päivänä hän alkaa tajuamaan virheitään ja lopettaisi sen kokonaan ennen kuin se on liian myöhäistä. En vain tiedä miten voisin auttaa tätä tilannetta. Tunnen itseni hyödyttömäksi ja huonoksi isoveljeksi. Mitä minun pitäisi tehdä?

• talonmiesveikko

Semmoista se oli murrosiässä, tytöt kiinnosti, lukio ei

Tansseissa käytiin ja jne.

Sitten sitä rauhoittui, opiskelua ja opiskelua, työtä ja taloutta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe