Loppuuko elämän uskon katoamiseen?

kaulahuivifin

Kun usko Jumalaan romahtaa ja kuolee, tuntuu, että elämä on ilman tarkoitusta. Näin usein kuulee.

Onko asia todella niin?

Oman maailmankuvan romahtaminen ei ole mukavaa. Ihminen toivoo elämäänsä pysyvyyttä ja turvallisuutta. Jokainen avioero ja ihmisuhteen rikkoontumien syö miestä ja naista. Sama pätee henkisellä puolella. Ihminen kaipaa ihanteita ja itseään suurempia ja arvokkaampia asioita. Uskonto tarjoaa oman tukensa ihmisen eheydelle ja elämänhallinnalle.

Kun usko kuolee, jää paljon hyvää ja kaunista vielä jäljelle. Ihminen vapautuu elämääm terveen järjen varassa ja kohtaamaan jokaisen päivän ainutkertaisuuden. Elämä on tässä ja nyt. Tämä hetki on kullankallis. Silloin sitä tajuaa perheen ja lähimmäisten arvon aivan uudella tavalla.

Sisältöä elämään saa lisäksi työstä ja harrastuksista sekä hyvää mieltä olemalla aidosti hyvä kaikkia kohtaa. Kun elämä on vain tässä ja nyt, miksi tuhlata se vihaan ja kiihkoon, kun voi antaa itsestään hyvän kuvan kaikille. Ihmisen ei tarvitse enää kiihkoilla Jumalan puolesta ja olla suvaitsematon, kun ei ole olemassa mitään jumalaa eikä uskoa.

Elämän tarkoitus on aina itse elämä ja rakkaus, oli sitten uskossa tai ei. Järjen avulla voi löytää kaikki humanistiset elämänohjeet, joita hyvä uskotokin voi tarjota parhaimmillaan. Ilman ikuistakin elämää voi olla onnellinen.

34

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lannenhunttari

      sanot---Kun usko kuolee, jää paljon hyvää ja kaunista vielä jäljelle....
      sanoisin nain--mutta kaunein ja parhain asia puuttuu
      ,mita on iloa silloin muustakaan?
      kokonaisuus ei ole enaa taydellinen.blessings.

    • Trubaduuri

      Yleensä kyllä ihmiset luopuvat itsellisesti omasta uskostaan! Ja hakevat sitten omanlaisensa elämän tarkoituksen, tai ainakin yrittävät sitä tehdä, mutta kun se romahtaa, niin sitten onkin jo iso "piru merrassa". Sen olen joutunut näkemään monet kerrat. Oletko muuten koskaan ihmetellyt niitä ihmisiä jotka tavoittelevat iankaikkista elämää juuri täällä maan päällä elettäväksi, esim. mielipuoliset tieteen tekijät, hullut keksijät? Heillä ei ole uskoa muuhun kuin itseensä. Ja kun heidän itsekkään kyllästeinen uskonsa romahdutetaan, niin mitä siitä sitten seuraakaan. Sekin on näkynyt aikaajoin, ja aina uudelleen jää myös nähtäväksi. Osa heistäkin väitti/väittää olevansa humanisteja. Kommunisteilla on muuten hyviä kokemuksia nyt kerrottavana siitäkin, jolta
      se tuntuu kun yhteinen usko ja maailma romahtaa, ja kapitalistien kokemuksia voi löytää 1930-luvun dokumenteista, sillä silloin heidän maailmansa ja uskonsa romahti. Näin sivulauseena vain: Monet heistä hyppivät ulos pilvenpiirtäjien ikkunoista.

      Tosiasiassahan ilman ikuista elämäähän täällä jokainen ihminen joutuu elämään, sillä eihän lupaus ole yhtä kuin toteutus. Ja vasta sitten kun lupaus lunastetaan syntyy siitä toteutuminen. Joka siis jää koettavaksi vasta sitten sen jälkeen kun se on jo tapahtunut, tullut siis todeksi.

      • l-h

        taivasmatka alkaa silloin,kun ihminen uudestisyntyy
        ylhaalta,taalla alhaalla.
        tosin se on monille kivikkoista ja ei aina niin helppoa,mutta paatepiste on selva.
        muista laulu-- maksakoon se mita vain--tahdon taivaan kotihin.--missas sita sanotaankaan ,se SANA on varma ja vastaanottamisen arvoinen?blessings l-h


      • Trubaduuri
        l-h kirjoitti:

        taivasmatka alkaa silloin,kun ihminen uudestisyntyy
        ylhaalta,taalla alhaalla.
        tosin se on monille kivikkoista ja ei aina niin helppoa,mutta paatepiste on selva.
        muista laulu-- maksakoon se mita vain--tahdon taivaan kotihin.--missas sita sanotaankaan ,se SANA on varma ja vastaanottamisen arvoinen?blessings l-h

        Saathan toki mieltää asiat juuri siten niin kuin itse haluat. Niinhän itse asiassa suurin osa ihmiskunnan jäsenistä aivan ehdottomasti tekee.
        Mutta edelleen kokonaivaltaisesti asiaa arvioiden
        ja tarkastellen yleisellä tasolla niin lupaus on kyllä lupaus, ja vasta sen jälkeen kun lupaus lunastetaan syntyy toteutuminen ko. lupauksen suhteen.
        Toki samasta asiasta voidaan käydä täysipainoista keskustelua herästysliikkeidenkin käytyttämällä kielellä ja sanoilla, mutta se ei välttämättä
        palvele kenenkään etua, ei varsinkaan Luojamme, taivaallisen Isän etua.


      • l-h
        Trubaduuri kirjoitti:

        Saathan toki mieltää asiat juuri siten niin kuin itse haluat. Niinhän itse asiassa suurin osa ihmiskunnan jäsenistä aivan ehdottomasti tekee.
        Mutta edelleen kokonaivaltaisesti asiaa arvioiden
        ja tarkastellen yleisellä tasolla niin lupaus on kyllä lupaus, ja vasta sen jälkeen kun lupaus lunastetaan syntyy toteutuminen ko. lupauksen suhteen.
        Toki samasta asiasta voidaan käydä täysipainoista keskustelua herästysliikkeidenkin käytyttämällä kielellä ja sanoilla, mutta se ei välttämättä
        palvele kenenkään etua, ei varsinkaan Luojamme, taivaallisen Isän etua.

        joka uskoo minuun,ei koskaan kuole?eli iankaikkinen elama oli ko.henkilolle jo alkanut..
        enka miella oman mutuni mukaan,vaan luin suoraan Raamatusta,aivan ilman mitaan vahattelyja.


      • Trubaduuri
        l-h kirjoitti:

        joka uskoo minuun,ei koskaan kuole?eli iankaikkinen elama oli ko.henkilolle jo alkanut..
        enka miella oman mutuni mukaan,vaan luin suoraan Raamatusta,aivan ilman mitaan vahattelyja.

        .. tosin vain heille, jotka häneen uskovat!

        Mutta mutta, kun tuo avauksen tekijä kysyikin uskosta ja sen menettämisen vaikutuksista sekä mahd. seuraamuksista. Ja minä vastasin hänelle, ettei suinkaan täällä kukaan voi nyt elää iankaikkista elämää, oli se sitten luvattua tai lupaamatonta tai uskooko siihen tai ei, ja uskooko Taivaallisen Isään tai ei. Enkä ala teorisoimaan asiaa tuon enenpää sinulle enkä hänelle. Enkä minä vastaa hänelle ja sinulle vastaisuudessakaan suoraan Raamatun mukaan, sillä jokainen lukutaitoinen ja kykenevä ihminen voi kyllä lukea ihan itse sen kaiken, jota raamattu sanoo uskon menettämisestä ja sen vaikutuksista. Ja, oikea vastaushan on yksinkertainen!


      • ole aivan sama
        Trubaduuri kirjoitti:

        .. tosin vain heille, jotka häneen uskovat!

        Mutta mutta, kun tuo avauksen tekijä kysyikin uskosta ja sen menettämisen vaikutuksista sekä mahd. seuraamuksista. Ja minä vastasin hänelle, ettei suinkaan täällä kukaan voi nyt elää iankaikkista elämää, oli se sitten luvattua tai lupaamatonta tai uskooko siihen tai ei, ja uskooko Taivaallisen Isään tai ei. Enkä ala teorisoimaan asiaa tuon enenpää sinulle enkä hänelle. Enkä minä vastaa hänelle ja sinulle vastaisuudessakaan suoraan Raamatun mukaan, sillä jokainen lukutaitoinen ja kykenevä ihminen voi kyllä lukea ihan itse sen kaiken, jota raamattu sanoo uskon menettämisestä ja sen vaikutuksista. Ja, oikea vastaushan on yksinkertainen!

        kuin asian toteutus.?.kun sanot---eihän lupaus ole yhtä kuin toteutus.
        minulle ja varmasti ristin ryovarillekin annettu lupaus-- tana paivana sina olet jne...
        oli sama kun totuus..vaikka han olikin elossa viela.


      • kaulahuivifin
        ole aivan sama kirjoitti:

        kuin asian toteutus.?.kun sanot---eihän lupaus ole yhtä kuin toteutus.
        minulle ja varmasti ristin ryovarillekin annettu lupaus-- tana paivana sina olet jne...
        oli sama kun totuus..vaikka han olikin elossa viela.

        Ihminen voi minusta elää ihan hyvän elämän ilman uskontojakin. Uskovilla on taipumusta pitää ateisteja täysin lohduttomina ihmisisä vailla elämän tarkoitusta. Näin ei suinkaan asia todellisuudessa ole, kuten todistin. Elämän tarkoitus on aina elämä itse ja rakkaus. Se riittää ihmiselle. Kaikki muu ikuisuuksineen on bonusta.

        Mitään uskontoa ei voi todistaa ehdottoman varmaksi. Ei juutalaisutta, ei kristinuskoa eikä islamia. Elämässä on parasta puhua hiljaa suurista Jumalan salaisuuksista tai ainakaan ei kannata äänekkäästi toitottaa omaa oikeassaolemistaan.


      • ilman,
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Ihminen voi minusta elää ihan hyvän elämän ilman uskontojakin. Uskovilla on taipumusta pitää ateisteja täysin lohduttomina ihmisisä vailla elämän tarkoitusta. Näin ei suinkaan asia todellisuudessa ole, kuten todistin. Elämän tarkoitus on aina elämä itse ja rakkaus. Se riittää ihmiselle. Kaikki muu ikuisuuksineen on bonusta.

        Mitään uskontoa ei voi todistaa ehdottoman varmaksi. Ei juutalaisutta, ei kristinuskoa eikä islamia. Elämässä on parasta puhua hiljaa suurista Jumalan salaisuuksista tai ainakaan ei kannata äänekkäästi toitottaa omaa oikeassaolemistaan.

        Jumalaa-- ja jotkut uskomattomat elavatkin niin,
        mutta ,ja tuo on iso MUTTA kukaan ei voi kuolla hyvan kuoleman ilman Jumalan armoa.
        ps .eiko kannattaisi ottaa tuo Bonus?


      • kaulahuivifin
        ilman, kirjoitti:

        Jumalaa-- ja jotkut uskomattomat elavatkin niin,
        mutta ,ja tuo on iso MUTTA kukaan ei voi kuolla hyvan kuoleman ilman Jumalan armoa.
        ps .eiko kannattaisi ottaa tuo Bonus?

        Bonus kannattaa ottaa. Asetelma ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen kuin on perinteisesti uskotti. Jumalan rakkaus on ihmistä suurempi ja hyväksyy erilaiset tulkinnat Jeesuksesta.

        Niinpä:

        13 artikla

        Ikuisuudesta

        Nousemalla ylös kuolleista Jeesus todisti voittoa kuolemasta. Ikuisuus on Jumalan lahja. Kenenkään ei tarvitse ansaita sitä omin voimin tai teoin. Ikuinen elämä taivaassa on Jumalan lahja, jonka ihminen ottaa vastaan uskon kautta. Usko luottamuksena Jumalaan ja Jeesukseen ajallisessa ja maallisessa elämässä tuo ihmiselle syntien anteeksiannon ja ikuisen elämän.

        Viimeinen tuomio on Jumalan päätös ihmisen asemasta kuoleman jälkeen. Jumala toimii lempeänä ja oikeudenmukaisena tuomarina arvioidessaan kuoleman jälkeen ihmisen uskoa ajallisessa ja maallisessa elämässä. Arvioinnin tuloksena Jumala tuomitsee ihmisen luottamuksen perusteella ikuiseen elämään. Ikuisuuden vaihtoehtona on kadotus.

        Jumalaan ja Jeesukseen uskovat nousevat ylös kuolleista ja pääsevät ikuisuuteen. Ylösnousemus on kuoleman jälkeen persoonallinen nykyisen ruumiin hajotessa biologisesti. Kadotus merkitsee kuolleena pysymistä. Kiirastulta ja helvettiä ei ole olemassa.

        Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä. Kirkko voi ainoastaan yleisesti esittää oman myönteisen opetuksensa tuomion perusteista: jokainen, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen elää onnellisesti ikuista elämää.

        Jumala hyväksyy rakkautensa tähden ikuisuuteen myös ei-kristittyjä. Ihmisen uskoa ja vakaumusta arvioidessaan Jumala ymmärtää ihmisen vaikeuksia löytää luottamus Jumalaan ja Jeesukseen moniarvoisessa yhteiskunnassa. Ei-kristityt voivat kristillisen uskon sijasta turvautua vilpittömään omaan uskonnolliseen näkemykseen tai valintaan eri uskontojen joukosta. Rehellinen epäusko on Jumalan silmissä parempi kuin epärehellinen usko. Jumala arvostaa myös aina omantunnon kuuntelemista ja noudattamista uskonnollisissa asioissa.

        Viimeisen tuomion arviointiperusteena ei-kristittyjen kohdalla Jumala pitää ihmisen rehellistä uskonnollista etsintää ja valintaa, omantunnon kuuntelemista uskonasioissa sekä myönteistä suhtautumista hyvyyteen, rakkauteen ja anteeksiantamiseen ajallisessa ja maallisessa elämässä..

        Ikuisuus ei ole kiinni oikeasta uskosta. Jumala haluaa rakkaudessaan lahjoittaa ikuisuuden jokaiselle ihmiselle. Ihmisen on vain otettava tämä lahja vastaan uskon kautta. Jumala ei pakota ketään ikuisuuteen. Mikäli ihminen vastustaa Jumalan rakkautta ja ikuisuutta ajallisessa ja maallisessa elämässä, hänet tuomitaan vakaumuksensa mukaan kadotukseen kuoleman jälkeen.

        Varmin tapa päästä ikuisuuteen on luottaa Jumalaan ja Jeesukseen.

        Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen kuuluttaa kirkon totuutta Jumalan rakkaudesta kaikkina aikoina ihmiskunnassa ja maailmankaikkeudessa. Jumalan rakkus ihmistä kohtaan viimeisellä tuomiolla tekee myös tarpeeettomaksi vaatimukset oikeassaolemisesta uskossa ja lujittaa ihmisten kohtalonyhteyttä sekä edistää rauhan, rakkauden ja suvaitsevaisuuden leviämistä maailmassa. Ihmisen ei tarvitse eikä hän saa käydä väkivaltaisia sotia Jumalan puolesta. Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen ei kumoa kristillistä sanomaa Jumalan totuutena.


      • eivat Raamatusta
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Bonus kannattaa ottaa. Asetelma ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen kuin on perinteisesti uskotti. Jumalan rakkaus on ihmistä suurempi ja hyväksyy erilaiset tulkinnat Jeesuksesta.

        Niinpä:

        13 artikla

        Ikuisuudesta

        Nousemalla ylös kuolleista Jeesus todisti voittoa kuolemasta. Ikuisuus on Jumalan lahja. Kenenkään ei tarvitse ansaita sitä omin voimin tai teoin. Ikuinen elämä taivaassa on Jumalan lahja, jonka ihminen ottaa vastaan uskon kautta. Usko luottamuksena Jumalaan ja Jeesukseen ajallisessa ja maallisessa elämässä tuo ihmiselle syntien anteeksiannon ja ikuisen elämän.

        Viimeinen tuomio on Jumalan päätös ihmisen asemasta kuoleman jälkeen. Jumala toimii lempeänä ja oikeudenmukaisena tuomarina arvioidessaan kuoleman jälkeen ihmisen uskoa ajallisessa ja maallisessa elämässä. Arvioinnin tuloksena Jumala tuomitsee ihmisen luottamuksen perusteella ikuiseen elämään. Ikuisuuden vaihtoehtona on kadotus.

        Jumalaan ja Jeesukseen uskovat nousevat ylös kuolleista ja pääsevät ikuisuuteen. Ylösnousemus on kuoleman jälkeen persoonallinen nykyisen ruumiin hajotessa biologisesti. Kadotus merkitsee kuolleena pysymistä. Kiirastulta ja helvettiä ei ole olemassa.

        Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä. Kirkko voi ainoastaan yleisesti esittää oman myönteisen opetuksensa tuomion perusteista: jokainen, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen elää onnellisesti ikuista elämää.

        Jumala hyväksyy rakkautensa tähden ikuisuuteen myös ei-kristittyjä. Ihmisen uskoa ja vakaumusta arvioidessaan Jumala ymmärtää ihmisen vaikeuksia löytää luottamus Jumalaan ja Jeesukseen moniarvoisessa yhteiskunnassa. Ei-kristityt voivat kristillisen uskon sijasta turvautua vilpittömään omaan uskonnolliseen näkemykseen tai valintaan eri uskontojen joukosta. Rehellinen epäusko on Jumalan silmissä parempi kuin epärehellinen usko. Jumala arvostaa myös aina omantunnon kuuntelemista ja noudattamista uskonnollisissa asioissa.

        Viimeisen tuomion arviointiperusteena ei-kristittyjen kohdalla Jumala pitää ihmisen rehellistä uskonnollista etsintää ja valintaa, omantunnon kuuntelemista uskonasioissa sekä myönteistä suhtautumista hyvyyteen, rakkauteen ja anteeksiantamiseen ajallisessa ja maallisessa elämässä..

        Ikuisuus ei ole kiinni oikeasta uskosta. Jumala haluaa rakkaudessaan lahjoittaa ikuisuuden jokaiselle ihmiselle. Ihmisen on vain otettava tämä lahja vastaan uskon kautta. Jumala ei pakota ketään ikuisuuteen. Mikäli ihminen vastustaa Jumalan rakkautta ja ikuisuutta ajallisessa ja maallisessa elämässä, hänet tuomitaan vakaumuksensa mukaan kadotukseen kuoleman jälkeen.

        Varmin tapa päästä ikuisuuteen on luottaa Jumalaan ja Jeesukseen.

        Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen kuuluttaa kirkon totuutta Jumalan rakkaudesta kaikkina aikoina ihmiskunnassa ja maailmankaikkeudessa. Jumalan rakkus ihmistä kohtaan viimeisellä tuomiolla tekee myös tarpeeettomaksi vaatimukset oikeassaolemisesta uskossa ja lujittaa ihmisten kohtalonyhteyttä sekä edistää rauhan, rakkauden ja suvaitsevaisuuden leviämistä maailmassa. Ihmisen ei tarvitse eikä hän saa käydä väkivaltaisia sotia Jumalan puolesta. Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen ei kumoa kristillistä sanomaa Jumalan totuutena.

        Ikuisuus on Jumalan lahja. Kenenkään ei tarvitse ansaita sitä omin voimin tai teoin.---- kukaan ei voi ansaita omin teoin taivaspaikkaa. kirkko ei voi tuomita ketaan kadotukseen-- vain Jumala voi--- sanot--Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen.////
        olet monessa asiassa 'poikittain' Raamatun kanssa eiko peloita?


      • kuoli aivan turhaan
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Bonus kannattaa ottaa. Asetelma ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen kuin on perinteisesti uskotti. Jumalan rakkaus on ihmistä suurempi ja hyväksyy erilaiset tulkinnat Jeesuksesta.

        Niinpä:

        13 artikla

        Ikuisuudesta

        Nousemalla ylös kuolleista Jeesus todisti voittoa kuolemasta. Ikuisuus on Jumalan lahja. Kenenkään ei tarvitse ansaita sitä omin voimin tai teoin. Ikuinen elämä taivaassa on Jumalan lahja, jonka ihminen ottaa vastaan uskon kautta. Usko luottamuksena Jumalaan ja Jeesukseen ajallisessa ja maallisessa elämässä tuo ihmiselle syntien anteeksiannon ja ikuisen elämän.

        Viimeinen tuomio on Jumalan päätös ihmisen asemasta kuoleman jälkeen. Jumala toimii lempeänä ja oikeudenmukaisena tuomarina arvioidessaan kuoleman jälkeen ihmisen uskoa ajallisessa ja maallisessa elämässä. Arvioinnin tuloksena Jumala tuomitsee ihmisen luottamuksen perusteella ikuiseen elämään. Ikuisuuden vaihtoehtona on kadotus.

        Jumalaan ja Jeesukseen uskovat nousevat ylös kuolleista ja pääsevät ikuisuuteen. Ylösnousemus on kuoleman jälkeen persoonallinen nykyisen ruumiin hajotessa biologisesti. Kadotus merkitsee kuolleena pysymistä. Kiirastulta ja helvettiä ei ole olemassa.

        Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä. Kirkko voi ainoastaan yleisesti esittää oman myönteisen opetuksensa tuomion perusteista: jokainen, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen elää onnellisesti ikuista elämää.

        Jumala hyväksyy rakkautensa tähden ikuisuuteen myös ei-kristittyjä. Ihmisen uskoa ja vakaumusta arvioidessaan Jumala ymmärtää ihmisen vaikeuksia löytää luottamus Jumalaan ja Jeesukseen moniarvoisessa yhteiskunnassa. Ei-kristityt voivat kristillisen uskon sijasta turvautua vilpittömään omaan uskonnolliseen näkemykseen tai valintaan eri uskontojen joukosta. Rehellinen epäusko on Jumalan silmissä parempi kuin epärehellinen usko. Jumala arvostaa myös aina omantunnon kuuntelemista ja noudattamista uskonnollisissa asioissa.

        Viimeisen tuomion arviointiperusteena ei-kristittyjen kohdalla Jumala pitää ihmisen rehellistä uskonnollista etsintää ja valintaa, omantunnon kuuntelemista uskonasioissa sekä myönteistä suhtautumista hyvyyteen, rakkauteen ja anteeksiantamiseen ajallisessa ja maallisessa elämässä..

        Ikuisuus ei ole kiinni oikeasta uskosta. Jumala haluaa rakkaudessaan lahjoittaa ikuisuuden jokaiselle ihmiselle. Ihmisen on vain otettava tämä lahja vastaan uskon kautta. Jumala ei pakota ketään ikuisuuteen. Mikäli ihminen vastustaa Jumalan rakkautta ja ikuisuutta ajallisessa ja maallisessa elämässä, hänet tuomitaan vakaumuksensa mukaan kadotukseen kuoleman jälkeen.

        Varmin tapa päästä ikuisuuteen on luottaa Jumalaan ja Jeesukseen.

        Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen kuuluttaa kirkon totuutta Jumalan rakkaudesta kaikkina aikoina ihmiskunnassa ja maailmankaikkeudessa. Jumalan rakkus ihmistä kohtaan viimeisellä tuomiolla tekee myös tarpeeettomaksi vaatimukset oikeassaolemisesta uskossa ja lujittaa ihmisten kohtalonyhteyttä sekä edistää rauhan, rakkauden ja suvaitsevaisuuden leviämistä maailmassa. Ihmisen ei tarvitse eikä hän saa käydä väkivaltaisia sotia Jumalan puolesta. Ei-kristittyjen hyväksyminen yhdessä kristittyjen kanssa ikuisuuteen ei kumoa kristillistä sanomaa Jumalan totuutena.

        veren evankeliumia ei artiklasi mukaan tarvita.?? sanot::: Kadotus merkitsee kuolleena pysymistä. Kiirastulta ja helvettiä ei ole olemassa.///
        mina sanon ja Pyha Raamattu--- Matt. 25:34
        Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti......
        Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. ..........
        vai ei ole helvettia ja iankaikkista tulta?
        miksi saarnaat vasten Raamattua?


      • Trubaduuri
        ole aivan sama kirjoitti:

        kuin asian toteutus.?.kun sanot---eihän lupaus ole yhtä kuin toteutus.
        minulle ja varmasti ristin ryovarillekin annettu lupaus-- tana paivana sina olet jne...
        oli sama kun totuus..vaikka han olikin elossa viela.

        Hänen, Luojamme, taivaallisen Isän lupaus on yhtä kuin toteutus vain Häntä totteleville ihmisille. Ja he jotka Häntä eivät tottele, eivätkä Häneen usko, eivätkä toteuta Hänen tahtoaan, niin heille ei ole lupaus voimassa, koska he itse eivät sitä totena pidä, eivätkä siihen luota, eivätkä sen kaltaiseen sanomiseen usko, sillä hehän yleensä jo elävätkin ja oleilevat kuin huolettomat veikkoset
        ilman huolen häivää, siis suurin osa ihmiskuntaa.
        Ja toki, sinäkin saat edelleenkin mieltää asiat juuri siten joten haluat. Mutta edelleenkään tämä nyt käynnissä ja menossa oleva ihmiskunnan elämä ei ole iankaikkista miltään sen osiltaan, ei vaikka moni hurahtanut keksijäkin yrittää siitä ikuista tehdä jollakin poppakonstilla. Se aito iankaikkisuus, joka on taivaallisen Isän antaman lupauksen mukaan vasta tulossa, on sitten jotakin muuta, se siis jää itse kunkin nähtäväksi ja koettavaksi. Vanha sanonta muuten sanoo: kaikki ajallaan.


      • kaulahuivifin
        eivat Raamatusta kirjoitti:

        Ikuisuus on Jumalan lahja. Kenenkään ei tarvitse ansaita sitä omin voimin tai teoin.---- kukaan ei voi ansaita omin teoin taivaspaikkaa. kirkko ei voi tuomita ketaan kadotukseen-- vain Jumala voi--- sanot--Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen.////
        olet monessa asiassa 'poikittain' Raamatun kanssa eiko peloita?

        Marian tunnustus on pitkän teologisen tutkimustyön tulos. Se on kristinuskon päivitys. Tunnustus ottaa huomioon tieteen tulokset kaikessa.

        Minä uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta en menneiden sukupolvien tavalla. Raamattu on paljastunut aivan toisenlaiseksi kirjaksi kuin mitä kirkko on vuosisatoja opettanut. Ihmisen on käytettävä tervettä järkeä ja rehellisyyttä historiallisten lähteiden parissa.

        Jumalan rakkauteen mahtuvat erilaiset tulkinnat Jeesuksesta. Siksi minua ei pelota, koska rakkaudessa Jumalaan ei ole pelkoa. Se tahtoo unohtua monilta nykypäivänä liian usein.


      • kaulahuivifin
        kuoli aivan turhaan kirjoitti:

        veren evankeliumia ei artiklasi mukaan tarvita.?? sanot::: Kadotus merkitsee kuolleena pysymistä. Kiirastulta ja helvettiä ei ole olemassa.///
        mina sanon ja Pyha Raamattu--- Matt. 25:34
        Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti......
        Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. ..........
        vai ei ole helvettia ja iankaikkista tulta?
        miksi saarnaat vasten Raamattua?

        Minä en saarnaa Raamattua vastaan, vaan korkeintaan varhaiskristittyjen esittämiä tulkintoja hyläten. Varhaskristityt ovat Uuden Testamentin kirjoittaneet ja muokanneet tässä tapahtumassa ahkerasti Jeesuksen sanoja uudelleen. Meidän ei tarvitse olla heidän näkemystensä vankeja enää, vaan voimme tulkita asioita uudelleen järjellä ja tieteellä. Meidän pitäisi jatkaa varhaiskristittyjen työtä ja tulkita Jeesuksen sanomaa nykyaikaan.


      • L-H
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Minä en saarnaa Raamattua vastaan, vaan korkeintaan varhaiskristittyjen esittämiä tulkintoja hyläten. Varhaskristityt ovat Uuden Testamentin kirjoittaneet ja muokanneet tässä tapahtumassa ahkerasti Jeesuksen sanoja uudelleen. Meidän ei tarvitse olla heidän näkemystensä vankeja enää, vaan voimme tulkita asioita uudelleen järjellä ja tieteellä. Meidän pitäisi jatkaa varhaiskristittyjen työtä ja tulkita Jeesuksen sanomaa nykyaikaan.

           Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        mita tuohon lisaat ,tai tuosta otat pois on Raamatun vastaista.ja olet lisannyt paljon m.u.t.u.a.tuohon.
        et vastannut kysymykseeni-- mista ovat artiklasi?


      • kaulahuivifin
        L-H kirjoitti:

           Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        mita tuohon lisaat ,tai tuosta otat pois on Raamatun vastaista.ja olet lisannyt paljon m.u.t.u.a.tuohon.
        et vastannut kysymykseeni-- mista ovat artiklasi?

        Minä en ole kieltänyt, etteikö Jeesus edelleen olisi tie Jumalan luo. Minä uskon Jumalaa, Jeesukseen, anteeksiantoon ja ikuiseen elämään. Marian tunnustu on laadittu uusimman teologisen tutkimuksen perusteella tiedettä ja tervettä järkeä käyttäen. Jokainen artikla perustuu tämän päivän raamattututkimuksen tuloksiin. Mikään kohta ei ole ristiriidassa humanismin tai armon kanssa. Raamattu on todettu tutkimuksessa historialliseksi ja inhimilliseksi kirjaksi, ei Jumalan sanaksi.


      • kaulahuivifin kirjoitti:

        Minä en ole kieltänyt, etteikö Jeesus edelleen olisi tie Jumalan luo. Minä uskon Jumalaa, Jeesukseen, anteeksiantoon ja ikuiseen elämään. Marian tunnustu on laadittu uusimman teologisen tutkimuksen perusteella tiedettä ja tervettä järkeä käyttäen. Jokainen artikla perustuu tämän päivän raamattututkimuksen tuloksiin. Mikään kohta ei ole ristiriidassa humanismin tai armon kanssa. Raamattu on todettu tutkimuksessa historialliseksi ja inhimilliseksi kirjaksi, ei Jumalan sanaksi.

        Kumpi on oikeassa, Jeesus vai tutkimus:

        "Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne (=tieteen ja oman ymmärryksenne) tähden. Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'" Matt 15:6-9


    • ovat

      monenlaiset.

      Voi sinua. Totuus on sinusta kaukana, vaikka Hän halajaakin tulla sinun tykösi.

      Tukeutumisesi omaan viisauteesi on järjetöntä.

    • Crypticall

      Elämään saa sisältöä työstä, harrastuksista, ystävien tapaamisesta ja monenlaisesta muusta asiasta. Olet ottanut esimerkiksi monia ns. "maallisia" asioita ja ehdotat niiden korvaavan hengellisyyden puuttumisen. Mitä ehdottaisit sellaiselle, jolle maailma ei riitä? Joka etsii jotain syvempää kuin nuo monet elämään yleisesti kuuluvat sinänsä hyvät asiat.

      • kaulahuivifin

        Mikäli maailma ei riitä ihmiselle, hän on todennäköisesti sairas ihminen ja kaipaa psyykkistä apua nähdäkseen elämän kauneuden ja tärkeyden. Minä en vastusta Jumalaa tai Jeesusta, vaan puhuin siitä, mitä tapahtuu kun usko romahtaa. Meillä on tässä ajassa vain tämän yksi elämä ja sen pitää riittää. Jos on tarjolla muuta, kannattaa sekin ottaa, mutta sitä ei tarvitse tehdä pakenemalla tätä elämää.


      • Crypticall
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Mikäli maailma ei riitä ihmiselle, hän on todennäköisesti sairas ihminen ja kaipaa psyykkistä apua nähdäkseen elämän kauneuden ja tärkeyden. Minä en vastusta Jumalaa tai Jeesusta, vaan puhuin siitä, mitä tapahtuu kun usko romahtaa. Meillä on tässä ajassa vain tämän yksi elämä ja sen pitää riittää. Jos on tarjolla muuta, kannattaa sekin ottaa, mutta sitä ei tarvitse tehdä pakenemalla tätä elämää.

        Jos usko romahtaa, niin se on kai seurausta siitä, että usko on kohdistunut johonkin, johon ei olisi ollut syytä uskoa?

        Elämää pakenemiseksi ei voi mielestäni sanoa sitä, että tunnustaa ihmisen henkisiä tai hengellisiä tarpeita ja kysymyksiä. Ne ovat sellaisia kysymyksiä, joihin ei saa vastausta mainitsemistani ”maallisista” asioista, niihin vastaamiseen maailma ei riitä, koska ne ovat syvempiä ja koskettavat koko olemassaoloa ja ihmisenä olemista. Sairautena en sitä pitäisi, koska se on ollut ihmiselle ominaista koko tunnetun historian ajan.

        Riippuu tietenkin siitäkin, mitä uskolla tai uskomuksilla tarkoitetaan. Ihmisellä on aina jokin tapa hahmottaa maailmaa ja se perustuu aina uskonnolle tai uskomuksille. Ei ole olemassa sellaista aatetta tai elämänfilosofiaa, jonka lähtökohdissa ei olisi uskomuksia. Ne uskomukset löytyvät tieteen perustasta, kristinuskosta, ateismista, kaikista eri tavoista hahmottaa maailmaa.

        Ne eivät ole pakenemista maailmasta, vaan koko maailman jäsentämisen perustekijöitä. Ne perususkomukset tulevat esille siinä, mitä pitää moraalisena ja eettisenä, mitä käsittää hyvän elämän olevan. Miten hahmottaa oman vapauden ja vastuun suhteessa itseensä, suhteessa toisiin ja jopa suhteessa Jumalaan.


      • kaulahuivifin
        Crypticall kirjoitti:

        Jos usko romahtaa, niin se on kai seurausta siitä, että usko on kohdistunut johonkin, johon ei olisi ollut syytä uskoa?

        Elämää pakenemiseksi ei voi mielestäni sanoa sitä, että tunnustaa ihmisen henkisiä tai hengellisiä tarpeita ja kysymyksiä. Ne ovat sellaisia kysymyksiä, joihin ei saa vastausta mainitsemistani ”maallisista” asioista, niihin vastaamiseen maailma ei riitä, koska ne ovat syvempiä ja koskettavat koko olemassaoloa ja ihmisenä olemista. Sairautena en sitä pitäisi, koska se on ollut ihmiselle ominaista koko tunnetun historian ajan.

        Riippuu tietenkin siitäkin, mitä uskolla tai uskomuksilla tarkoitetaan. Ihmisellä on aina jokin tapa hahmottaa maailmaa ja se perustuu aina uskonnolle tai uskomuksille. Ei ole olemassa sellaista aatetta tai elämänfilosofiaa, jonka lähtökohdissa ei olisi uskomuksia. Ne uskomukset löytyvät tieteen perustasta, kristinuskosta, ateismista, kaikista eri tavoista hahmottaa maailmaa.

        Ne eivät ole pakenemista maailmasta, vaan koko maailman jäsentämisen perustekijöitä. Ne perususkomukset tulevat esille siinä, mitä pitää moraalisena ja eettisenä, mitä käsittää hyvän elämän olevan. Miten hahmottaa oman vapauden ja vastuun suhteessa itseensä, suhteessa toisiin ja jopa suhteessa Jumalaan.

        Terve ihminen kunnioitaa totuutta, oli se mikä tahansa. Kukaan ei voi väittää mitään uskontoa tai jumalaa oikeaksi. Kaikki on todellakin vain kuvittelua tai uskoa. Meillä on takuuvarmasti vain tämä elämä tässä ja nyt. Se pitäisi elää kunnialla. Jos on olemassa jotain muuta, se kannattaa myös katsoa, mutta keskeisintä on elää nyt. Uskontojen vastaukset voivat osoittautua huuhaaksi tieteen kehittyessä. Elämän pakenemista on vieraantua tästä ainoasta elämästä maan päällä. Uskonnnot anatavat parhaimmillaan sisältöä ja toivoa elämään, mutta hyvän elämän voi elää ilman uskoakin.


      • Crypticall
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Terve ihminen kunnioitaa totuutta, oli se mikä tahansa. Kukaan ei voi väittää mitään uskontoa tai jumalaa oikeaksi. Kaikki on todellakin vain kuvittelua tai uskoa. Meillä on takuuvarmasti vain tämä elämä tässä ja nyt. Se pitäisi elää kunnialla. Jos on olemassa jotain muuta, se kannattaa myös katsoa, mutta keskeisintä on elää nyt. Uskontojen vastaukset voivat osoittautua huuhaaksi tieteen kehittyessä. Elämän pakenemista on vieraantua tästä ainoasta elämästä maan päällä. Uskonnnot anatavat parhaimmillaan sisältöä ja toivoa elämään, mutta hyvän elämän voi elää ilman uskoakin.

        Sanot, että uskontojen vastaukset voivat osoittautua huuhaaksi tieteen kehittyessä. Vielä varmempaa on, että nykytieteen vastaukset osoittautuvat huuhaaksi tieteen kehittyessä. Tiede ei itsessään ota kantaa kysymykseen Jumalasta, joten uskonnollisiin peruskysymyksiin sen vaikutus ei ole sama kuin tieteellisiin kysymyksiin.

        Kerrot myös, että hyvän elämän voi elää ilman uskoakin. Kuulostaa hyvältä mutta.. hetkinen..

        Siis mitä tarkoittaa hyvä elämä? Sinulla voi olla jokin uskomus siitä millainen hyvä elämä on ja nyt kerrot, että uskomuksesi mukaisen hyvän elämän voi elää ilman uskoa? Hieman ristiriitaista mielestäni.


      • Pasi Toivonen
        Crypticall kirjoitti:

        Sanot, että uskontojen vastaukset voivat osoittautua huuhaaksi tieteen kehittyessä. Vielä varmempaa on, että nykytieteen vastaukset osoittautuvat huuhaaksi tieteen kehittyessä. Tiede ei itsessään ota kantaa kysymykseen Jumalasta, joten uskonnollisiin peruskysymyksiin sen vaikutus ei ole sama kuin tieteellisiin kysymyksiin.

        Kerrot myös, että hyvän elämän voi elää ilman uskoakin. Kuulostaa hyvältä mutta.. hetkinen..

        Siis mitä tarkoittaa hyvä elämä? Sinulla voi olla jokin uskomus siitä millainen hyvä elämä on ja nyt kerrot, että uskomuksesi mukaisen hyvän elämän voi elää ilman uskoa? Hieman ristiriitaista mielestäni.

        Tiede voi tulevaisuudessa todellakin kumota jumaluuden. Monet luonnontieteen tulokset säilyvät myös tieteen kehittyessä. Matemaattiset totuudet ovat ikuisia. En näe tässä mitään ristiriitaa.

        Tiede ei ota suoraa kantaa tällä hetkellä jumaluuteen, mutta teologisella tutkimuksella on paljon sanottavaa erilaisten Jumala-käsitysten syntyyn ja historiaan sekä niiden järkevyyteen nykypäivänä. Täysin ristiriidatonta puhetta.

        Jokaisella on varmaan oma näkemyksensä hyvästä elämästä. Hyvä elämä ei todellakaan pakosti vaadi uskoa Jumalaan. Hyvän elämän voi elää ateistikin. Se ei ole minusta ristiriittaista.


      • Crypticall
        Pasi Toivonen kirjoitti:

        Tiede voi tulevaisuudessa todellakin kumota jumaluuden. Monet luonnontieteen tulokset säilyvät myös tieteen kehittyessä. Matemaattiset totuudet ovat ikuisia. En näe tässä mitään ristiriitaa.

        Tiede ei ota suoraa kantaa tällä hetkellä jumaluuteen, mutta teologisella tutkimuksella on paljon sanottavaa erilaisten Jumala-käsitysten syntyyn ja historiaan sekä niiden järkevyyteen nykypäivänä. Täysin ristiriidatonta puhetta.

        Jokaisella on varmaan oma näkemyksensä hyvästä elämästä. Hyvä elämä ei todellakaan pakosti vaadi uskoa Jumalaan. Hyvän elämän voi elää ateistikin. Se ei ole minusta ristiriittaista.

        Ehkä olen väärässä, mutta viestiäsi lukiessa alkaa vaikuttaa siltä, kuin linkittäisit ateismin ja tieteen jollain kummallisella tavalla toisiinsa. Tiede ei kuitenkaan ota kantaa maailmankatsomukseen, eikä sillä todellakaan ole mitään tekemistä ateismin kanssa.

        Edes tieteellinen Raamatun tutkimus teologiassa ei ota kantaa uskon kysymyksiin, vaan tutkii tieteen tutkittavissa olevia asioita.

        Olet varmaan oikeassa siinä, että ateistillakin on uskomuksensa siitä, millainen hyvä elämä on. Hänen uskomuksensa hyvästä elämästä on luultavasti juuri sellainen, että hän pystyy elämään hyvää elämää myös ateistina. Se on uskomus ja kaukana tieteen avulla perusteltavista asioista.


      • Pasi Toivonen
        Crypticall kirjoitti:

        Ehkä olen väärässä, mutta viestiäsi lukiessa alkaa vaikuttaa siltä, kuin linkittäisit ateismin ja tieteen jollain kummallisella tavalla toisiinsa. Tiede ei kuitenkaan ota kantaa maailmankatsomukseen, eikä sillä todellakaan ole mitään tekemistä ateismin kanssa.

        Edes tieteellinen Raamatun tutkimus teologiassa ei ota kantaa uskon kysymyksiin, vaan tutkii tieteen tutkittavissa olevia asioita.

        Olet varmaan oikeassa siinä, että ateistillakin on uskomuksensa siitä, millainen hyvä elämä on. Hänen uskomuksensa hyvästä elämästä on luultavasti juuri sellainen, että hän pystyy elämään hyvää elämää myös ateistina. Se on uskomus ja kaukana tieteen avulla perusteltavista asioista.

        Tiede ei voi tänään ottaa kantaa Jumalan puolesta eikä häntä vastaan, mutta ehkä tulevaisuudessa on toisin fysiikan tutkimusmenetelmien kehittyessä. En tiedä, siksi sanonkin, että ehkä. Tai sitten ei.

        Teologia ottaa kyllä kantaa myös kristinuskon peruskysymyksiin. Tunnetuin aihe on historiallisen Jeesuksen ongelma. Eksegeetit ovat pitkään tuktineet, mitkä ovat historiallisen Jeesuksen aitoja sanoja ja mitkä ovat myöhempää lisäystä Raamattuun.

        Jokainen joutuu tekemään omat johtopäätöksenä tutkimuksesta ja siitä, mitä se kertoo kristillisestä sanomasta ja sen luotettavuudesta. Ekseegeetti voi mm. todeta, miten Pyhä Henki oli alunperin juutalaisuudessa lopun ajan merkki ja Jumalan voiman symboli. Kristityt antoivat sille uuden merkityksen. Mikä on uskottavaa ja järkevää? Sitä tiede ei sano, mutta jokainen tekee omat johtopäätöksensä.

        Luonnotieteellä on paljon sanottavaa Raamatun alkukertomusten luotettavuuteen Aatamista ja Eevasta. Se on ristiriidassa evoluutio-opin kanssa. Kyllä tiede ottaa suoraan kantaa myös uskonnon kysymyksiin silloin, kun uskonto pyrkii astumaan tieteen reviirille. Puhtaasti uskonnollisiin asioihin tieteellä ei ole mitään sanottavaa, koska tiede ei perustu kuvitelmiin, vaan havainnoitaviin ja todennettaviin ilmiöihin. Ehkä tulevaisuudessa tiede voi tutkia myös suoraan jumaluutta. Ehkä, ehkä ei.


      • taivaaseen kuoltuaan
        Pasi Toivonen kirjoitti:

        Tiede ei voi tänään ottaa kantaa Jumalan puolesta eikä häntä vastaan, mutta ehkä tulevaisuudessa on toisin fysiikan tutkimusmenetelmien kehittyessä. En tiedä, siksi sanonkin, että ehkä. Tai sitten ei.

        Teologia ottaa kyllä kantaa myös kristinuskon peruskysymyksiin. Tunnetuin aihe on historiallisen Jeesuksen ongelma. Eksegeetit ovat pitkään tuktineet, mitkä ovat historiallisen Jeesuksen aitoja sanoja ja mitkä ovat myöhempää lisäystä Raamattuun.

        Jokainen joutuu tekemään omat johtopäätöksenä tutkimuksesta ja siitä, mitä se kertoo kristillisestä sanomasta ja sen luotettavuudesta. Ekseegeetti voi mm. todeta, miten Pyhä Henki oli alunperin juutalaisuudessa lopun ajan merkki ja Jumalan voiman symboli. Kristityt antoivat sille uuden merkityksen. Mikä on uskottavaa ja järkevää? Sitä tiede ei sano, mutta jokainen tekee omat johtopäätöksensä.

        Luonnotieteellä on paljon sanottavaa Raamatun alkukertomusten luotettavuuteen Aatamista ja Eevasta. Se on ristiriidassa evoluutio-opin kanssa. Kyllä tiede ottaa suoraan kantaa myös uskonnon kysymyksiin silloin, kun uskonto pyrkii astumaan tieteen reviirille. Puhtaasti uskonnollisiin asioihin tieteellä ei ole mitään sanottavaa, koska tiede ei perustu kuvitelmiin, vaan havainnoitaviin ja todennettaviin ilmiöihin. Ehkä tulevaisuudessa tiede voi tutkia myös suoraan jumaluutta. Ehkä, ehkä ei.

        tai ehkä ei ,kyllä Jumala tietää.
        ehkä hän ei haluakkaan sinne tai ehkä juu?


      • Pasi Toivonen
        taivaaseen kuoltuaan kirjoitti:

        tai ehkä ei ,kyllä Jumala tietää.
        ehkä hän ei haluakkaan sinne tai ehkä juu?

        Minun taivaaseen pääsemistä ei kenenkään tarvitse arvuutella. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan asia ja tehtävä. Minä uskon kuitenkin vilpittömästi Jumalaan ja Jeesukseen, armoon ja anteeksiantamukseen sekä rakkauteen ja ikuiseen elämään. Ikuisuus on minulle Jumalan lahja, jonka otan uskolla vastaan. On valitettavaa, jos toiset ihmiset alkavat arvuuttelemaan muiden taivaspaikkoja.

        Sitä vastoin en usko menneiden aikojen kristittyjen vanhentuneisiin ja järjenvastaisiin opetuksiin, vaan kuuntelen kaikessa myös tiedettä ja järkeä. On hienoa olla uskovainen.


      • etta.
        Pasi Toivonen kirjoitti:

        Minun taivaaseen pääsemistä ei kenenkään tarvitse arvuutella. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan asia ja tehtävä. Minä uskon kuitenkin vilpittömästi Jumalaan ja Jeesukseen, armoon ja anteeksiantamukseen sekä rakkauteen ja ikuiseen elämään. Ikuisuus on minulle Jumalan lahja, jonka otan uskolla vastaan. On valitettavaa, jos toiset ihmiset alkavat arvuuttelemaan muiden taivaspaikkoja.

        Sitä vastoin en usko menneiden aikojen kristittyjen vanhentuneisiin ja järjenvastaisiin opetuksiin, vaan kuuntelen kaikessa myös tiedettä ja järkeä. On hienoa olla uskovainen.

        Kristuksen Jumalan Pojan maahan vuotanut veri on ainoa asia joka voi sinut,ja minut pelastaa iankaikkiselta kadotukselta ?
        mina en arvuuttele,vaan kysyn sinulta?l-h


      • kaulahuivifin
        etta. kirjoitti:

        Kristuksen Jumalan Pojan maahan vuotanut veri on ainoa asia joka voi sinut,ja minut pelastaa iankaikkiselta kadotukselta ?
        mina en arvuuttele,vaan kysyn sinulta?l-h

        Minä uskon, että usko Jumalaan ja Jeesukseen vie minut kuolemanjälkeiseen elämään, ei yksittäinen opinkappale.

        Minä en vääristele kristinuskoa, ymmärrän vain monet asiat toisella tavalla. Minusta Jeesuksen kuolema ei ollut kristinuskon keskeisin tapahtuma, vaan ylösnousemus, jolla Jumala todisti voittoa kuolemasta. Jumala voi antaa synnit anteeksi ilman kenenkään tappamistakin. Sovituskuolema oli Paavalin teologinen keksintö.


      • ei ole
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Minä uskon, että usko Jumalaan ja Jeesukseen vie minut kuolemanjälkeiseen elämään, ei yksittäinen opinkappale.

        Minä en vääristele kristinuskoa, ymmärrän vain monet asiat toisella tavalla. Minusta Jeesuksen kuolema ei ollut kristinuskon keskeisin tapahtuma, vaan ylösnousemus, jolla Jumala todisti voittoa kuolemasta. Jumala voi antaa synnit anteeksi ilman kenenkään tappamistakin. Sovituskuolema oli Paavalin teologinen keksintö.

        yksittäinen opinkappale.kuten sanot,..vaan koko Raamattu johdonmukaisesti v-t-stä alkaen viittaa Jeesuksen sovintokuolemaan.tiedat sen itsekin, kunhan vaan torjut sen.
        uskomisesta Jumalaan Raamattu sanoo,etta sielunvihollinenkin uskoo.mutta ei se hanta auta,vaan-------------Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä..l-h


      • kaulahuivifin
        ei ole kirjoitti:

        yksittäinen opinkappale.kuten sanot,..vaan koko Raamattu johdonmukaisesti v-t-stä alkaen viittaa Jeesuksen sovintokuolemaan.tiedat sen itsekin, kunhan vaan torjut sen.
        uskomisesta Jumalaan Raamattu sanoo,etta sielunvihollinenkin uskoo.mutta ei se hanta auta,vaan-------------Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä..l-h

        Sovituskuolema toki tunnettiin jo Vanhassa Testamentissakin. Juutalaiset tappoivat ahkerasti eläimiä sovittaakseen syntinsä. Tästä mallista varhaiskristitytkin loivat näkemyksen Jeesuksen sovituskuolemasta. Se ei ole enää järkevää opetusta. Me voimme tulkita Jeesuksen kuoleman kuolemaksi ja ylösnousemuksen kuoleman voittamiseksi, minkä Jumala antaa jokaiselle lahjaksi uskon kautta.

        Perkele on oman aikansa keksintöä sekin. Sitä ei ole edes olemassa. Varhaiskristittyjen mukaan sairaudet olivat perkeleen syytä. Tämä kohta todistaa hyvin, että Raamattu heijastaa oman aikansa ihmisen ajattelua ja tulkintoja.


      • kun puhut
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Sovituskuolema toki tunnettiin jo Vanhassa Testamentissakin. Juutalaiset tappoivat ahkerasti eläimiä sovittaakseen syntinsä. Tästä mallista varhaiskristitytkin loivat näkemyksen Jeesuksen sovituskuolemasta. Se ei ole enää järkevää opetusta. Me voimme tulkita Jeesuksen kuoleman kuolemaksi ja ylösnousemuksen kuoleman voittamiseksi, minkä Jumala antaa jokaiselle lahjaksi uskon kautta.

        Perkele on oman aikansa keksintöä sekin. Sitä ei ole edes olemassa. Varhaiskristittyjen mukaan sairaudet olivat perkeleen syytä. Tämä kohta todistaa hyvin, että Raamattu heijastaa oman aikansa ihmisen ajattelua ja tulkintoja.

        v-t.sta ja perkeleesta... haehan u-t. kohdat missa puhutaan sielunvihollisesta eli saatanasta...
        niita kohtia on todella paljon.ja ne on kaikki tarkoitettu taman paivan ihmisille.
        vai minnepanet Raamatun sanat--Hepr. 13:8
           Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
        ;jalleenko roskakoriin,niinkuin muutkin tosiasiat Raamatusta?jos noin on ?..niin Suuri on Pimeys,ja Eksytys sielussasi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      106
      3042
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      214
      1857
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1819
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1740
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1332
    6. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      95
      1177
    7. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      83
      1127
    8. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      58
      1122
    9. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59
      1097
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      67
      952
    Aihe