Katselinpa äsken nauhalta ko konsertin täydestä Tampere-talosta (=n. 1800 katselijaa ja kuunstelijaa) siis pikkusen enemmän kuuntelijoita kuin tälläkin palstalla on annettu ymmärtää. Jos huomasitte, niin Tapsahan viheltääkin kuin Roger Whittaker. Kaikki loistavat ja koskettavat tulkinnatkin Tapsa esitti, ainoastaan menevä Balladi jäi näyttämätta. Itsekin olen niin kriittinen, että mielestäni -87 vai -88 esitetty ensimmäinen live-konsertti on ollut paras Viita-konsertti. Tapsahan muistuttaakin Lauri Viitaa ulkoisesti, vai mitä olette mieltä? Toi Rukous-kappale oli aivan uusi, sitä ei ole levyllä, eikä aiemmin julkaistu konsertissakaan. Pressaakaan ei juuri näytetty katsomosta, ei haluttu silläkään ratsastaa.
OLen kyllä sitäkin mieltä, että noi ensimmäiset konsertit olivat siinä mielessä myös parempia, että niissä oli kunnon jousisoittajat mukana. Muistan elävästi kaikki ne ihanat nuoret naiset soittamassa. VHS-nauhalla edelleen nähtävissä. Kellä on, kellä ei?
Toivottavasti Tarja muistaa Tapsaa 6/12.
BETONIMYLLÄRISTÄ VIELÄ
15
1158
Vastaukset
- Poppana1
Oli kyllä aivan upeaa näin television kauttakin kuunnella ja katsella tuota Tapanin Betonimylläri-konserttia Tampere-talolta. Oli vieläkin komeamman kuuloistanyt, kuin levyllä . Erityisesti minua sykähdytti juuri se RUKOUS ja sen jälkeen kuultu TOMU, myös ALFHILD oli aivan mahtava.
Tapsa vihelsi kyllä komeasti siinä yhdessä kohtaa. Jossain lehdessä lukikin kerran ,että Tapani on myös virtuoosimainen viheltäjä.
Katselin just sitä samaa ,että Tapsassa on jotain Lauri Viidan näköä. Sellaista samanlaista maskuliinisuutta.
Olisi kyllä hienoa,jos Tapsa saisi taas kutsun presidentin Itsenäisyyspäivä- vastaanotolle. - Kezomoge
En ole mikään erityinen Tapani Kansan fani, mutta tuo "Betonimylläri" konsertti teki suuren vaikutuksen minuun. Tapani Kansa lauloi todella komeasti. Tulkinnoista huomasi, että hän on erinomaisesti sisäistänyt ne laulut. Parissa laulussa minua häiritsi vaan tekstin sekavuus/erikoisuus. En esimerkiksi päässyt jyvälle, että mistä se "Betonimylläri"- niminen laulu kertoi. Hienoa siinä pitkässä laulussa oli se, että siinä tunnelma vaihtui moneen kertaan. Todella hieno kohta oli se, kun hieman ahdistavastakin tunnelmasta laulu muuttui lopussa todella kauniiksi ja herkäksi . Täytyy sanoa ,että harvalla laulajalla on noin sävykäs ja ilmaisurikas ääni, kuin Tapanilla on.
Jotain yhtäläisyyttä Tapanin ulkonäössä Lauri Viitaan on kieltämättä.
Jousisoittimet( viulut) olisivat antaneet konsertille varmasti vielä enemmän sellaista juhlavuutta, mutta komean kuuloista oli vähän pienemmänkin orkesterin soitto nyt ilman viulujakin.- manne
Betonimylläri lauluhan kertoo upeasti siitä,että kun ihminen tajuaa oman arvonsa ja ammattititonsa,niinkuin mylläri sekoittaa aineet keskenään,hän ikäänkuin antaa betonille sielun ja tulevalle rakennukselle hengen ja samalla hänen ihmisarvonsa nousee,sementti keuhkoin ja hattureuhkoin,olen MESSIASMIES.Tapani onnistuu tulkinnassaan siksi,että hän on 40-luvulla syntynyt ja pienestä mukulasta asti joutunut aina tekemään työtä,kuten kaikki sen ajan työläiskodin lapset,siksi hän pystyy sisäistämään Viidan tekstin upeasti, tottakai siihen tarvitaan myös herkkyyttä, jota Tapanin luonteessa on ja myötäelämisen kykyä.Kun tietää Tapanin lähtökohdat, niin ei ole mikään ihme ,että herkkään pikkupoikaan on helposti tarttuneet ja muistin perukoille jääneet kokemukset purkautuvat ,runojen ja sävelten kautta.Minä kuuntelen Betonimylläriä aika usein ja siitä avautuu jatkuvasti uusia oivalluksia, jotka on kuin tästä päivästä.Ja pitää muistaa,että niin Viita kuin Tapanikin ovat molemmat taistelleet mielenterveytensä kanssa, joten uiminen "VIIDAN NAHKAAN"oli sitäkin taustaa ajatellen helpompaa ja varmasti myöskin raskaampaa kuin monelle muulle.
- Satunnainen matkailija
Tähän alkuun lainaan Marjukka Kaasalaisen näkemystä Betonimylläristä:
Runon mylläri on Suuren Myllärin, Luojan, varjo. Mutta hän luo, hän rakentaa kestävälle pohjalle: betonille, ja rakentamiseen, luomiseen kuuluu aina hikeä, tuskaa. Tavallisesti tämä tuska johtaa runoilijan kireään epätoivoon, joka laukeaa toisinaan satiiriseen lopputoteamukseen, kuten edellisessä runossa huomasimme. Betomimylläri-runossa runoilija ei kapinoi omaa olemistaan vastaan, ei suhtaudu kielteisesti loppuratkaisuun, vaan alistuu siihen nurkumatta, sulautuu olevaisuuteen. Ja alistumisen mukana ensimmäisen kerran esikoisteoksessa pääsee huumori läpäisemään runon. Viita uskaltaa luopua eräästä kireästä asenteestaan, karskista miehisyydestä, paljastamalla sen taakse kätkeytyvän, tuskaansa ja kohtaloonsa alistuvan herkän sydämen.
Kaasalaisen mainitsema edellinen runo on Betonimylläri-kokoelmasta löytyvä Piirilaulu.
Lauri Viidan myllystähän tuli runoa ja proosaa. Minä katselen Betonimylläriä juuri tästä näkökulmasta unohtamatta myös suurempaa myllyä, elämää siis.
Viita esittää mainiosti luomisprosessiaan. Tulee eteen aikoja, jolloin mikään ei suju. Paperille ei tule riimun raamuakaan. Mutta näinä kausina rakennetaan pohjaa niille jaksoille, jolloin työ sujuu kuin tanssi. Nämä samat asiat toistuvat elämässä. Lopulta jokainen elämä kelpaa Suurelle Myllärille sementtikeuhkoin ja hattureuhkoin, kaikkine virheineen ja murheineen.
Betonimyllärin sisältöä voi yhdistää Viidan mietelauseeseen: ennenkuin sanot ketään omaperäiseksi, käy hänen kanssaan siellä, mistä hän on tullut. Betonimyllärissä Viita koputtelee omaa elämäänsä ja etsii kipupisteitä ymmärtääkseen, miksi hän on sitä mitä on. Etsiminen ja oivaltaminen ovat välttämättömiä vapautumiseen ja kehittymiseen.
Luovat taiteilija ovat harvoin virheettömiä. Virheettömiä ovat vain virkamiehet ja oopperalaulajat (tämän toteaminen on itse asiassa tarpeetonta, sillä oopperalaulajathan ovat virkamiehiä).
Tulihan tuohon loppuun pieni provo, mutta se sallittakoon siksi, että ns. taidemusiikin ystävät aivan suotta käyvät Tapani Kansan kimppuun. Heidän pitäisi muistaa, että Tapani Kansa ei sittenkään ole uhka oopperalle. Yhtä lailla heidän pitäisi muistaa, että vain pieni osa Suomen väestöstä pitää Tapani Kansaa maan parhaana laulajana. Tämä olisi syytä myös Tapani Kansan antifanien ymmärtää. Tämän totean olematta fani. Tämän herran laulua satun vain kuuntelemaan enemmän kuin yhdenkään toisen laulajan esityksiä. - manne
Satunnainen matkailija kirjoitti:
Runon mylläri on Suuren Myllärin, Luojan, varjo. Mutta hän luo, hän rakentaa kestävälle pohjalle: betonille, ja rakentamiseen, luomiseen kuuluu aina hikeä, tuskaa. Tavallisesti tämä tuska johtaa runoilijan kireään epätoivoon, joka laukeaa toisinaan satiiriseen lopputoteamukseen, kuten edellisessä runossa huomasimme. Betomimylläri-runossa runoilija ei kapinoi omaa olemistaan vastaan, ei suhtaudu kielteisesti loppuratkaisuun, vaan alistuu siihen nurkumatta, sulautuu olevaisuuteen. Ja alistumisen mukana ensimmäisen kerran esikoisteoksessa pääsee huumori läpäisemään runon. Viita uskaltaa luopua eräästä kireästä asenteestaan, karskista miehisyydestä, paljastamalla sen taakse kätkeytyvän, tuskaansa ja kohtaloonsa alistuvan herkän sydämen.
Kaasalaisen mainitsema edellinen runo on Betonimylläri-kokoelmasta löytyvä Piirilaulu.
Lauri Viidan myllystähän tuli runoa ja proosaa. Minä katselen Betonimylläriä juuri tästä näkökulmasta unohtamatta myös suurempaa myllyä, elämää siis.
Viita esittää mainiosti luomisprosessiaan. Tulee eteen aikoja, jolloin mikään ei suju. Paperille ei tule riimun raamuakaan. Mutta näinä kausina rakennetaan pohjaa niille jaksoille, jolloin työ sujuu kuin tanssi. Nämä samat asiat toistuvat elämässä. Lopulta jokainen elämä kelpaa Suurelle Myllärille sementtikeuhkoin ja hattureuhkoin, kaikkine virheineen ja murheineen.
Betonimyllärin sisältöä voi yhdistää Viidan mietelauseeseen: ennenkuin sanot ketään omaperäiseksi, käy hänen kanssaan siellä, mistä hän on tullut. Betonimyllärissä Viita koputtelee omaa elämäänsä ja etsii kipupisteitä ymmärtääkseen, miksi hän on sitä mitä on. Etsiminen ja oivaltaminen ovat välttämättömiä vapautumiseen ja kehittymiseen.
Luovat taiteilija ovat harvoin virheettömiä. Virheettömiä ovat vain virkamiehet ja oopperalaulajat (tämän toteaminen on itse asiassa tarpeetonta, sillä oopperalaulajathan ovat virkamiehiä).
Tulihan tuohon loppuun pieni provo, mutta se sallittakoon siksi, että ns. taidemusiikin ystävät aivan suotta käyvät Tapani Kansan kimppuun. Heidän pitäisi muistaa, että Tapani Kansa ei sittenkään ole uhka oopperalle. Yhtä lailla heidän pitäisi muistaa, että vain pieni osa Suomen väestöstä pitää Tapani Kansaa maan parhaana laulajana. Tämä olisi syytä myös Tapani Kansan antifanien ymmärtää. Tämän totean olematta fani. Tämän herran laulua satun vain kuuntelemaan enemmän kuin yhdenkään toisen laulajan esityksiä.Loistava analyysi,johon ei ole lisäämistä eikä pois ottamista.KIITOS
Satunnainen matkailija kirjoitti:
Tulihan tuohon loppuun pieni provo, mutta se sallittakoon siksi, että ns. taidemusiikin ystävät aivan suotta käyvät Tapani Kansan kimppuun. Heidän pitäisi muistaa, että Tapani Kansa ei sittenkään ole uhka oopperalle. Yhtä lailla heidän pitäisi muistaa, että vain pieni osa Suomen väestöstä pitää Tapani Kansaa maan parhaana laulajana. Tämä olisi syytä myös Tapani Kansan antifanien ymmärtää. Tämän totean olematta fani. Tämän herran laulua satun vain kuuntelemaan enemmän kuin yhdenkään toisen laulajan esityksiä.Se oli tosiaan hyvin tyhjentävästi ja hienosti kommentoitu. Täyttä asiaa !
Oli se konsertti kyllä ihana katseltavaa ja kuunneltava. Olen sen jo pariin kertaan katsellut nauhaltakin uudestaan (Sen Ahti Jokisen höpinät olen kelannut kyllä yli) :)
Tapsa on tosi taitava viheltäjä ja jonkilaista yhden näköisyytä Lauri Viitaan on kyllä.
Olisi tosi upee kokemus päästä joskus oikein livenä kuulemaan konserttiin noita Tapsan laulamia Lauri Viidan- runoista tehtyjä lauluja.
Mahtoikohan se muuten olla Tarja Halosen henkivartija, kun siinä hänen takanaan näytti istuvan sellanen aika karskin ja rotevan näköinen mies ?
Olisi kiva, jos Tarja kutsuisi tänävuonan Tapsan sinen pressanliinnaan itsenäisyyspäivän juhliin. Luulisi kyllä,että kutsuu, kun tänävuonanhan on Tapsan 40-vuotis taiteilijajuhlakin.- ...joo
Melkoinen "viheltäjä" tosiaankin :/ no, ainakin viheltää paremmin kuin laulaa. Se voiskin ruveta viheltäjäksi niin sitä kestäis paremmin kuunnella.
- Musica
Täytyy sanoa, että kyllä oli hienoa päästä taas kuuntelemaan ihan paikanpäälle konserttiin noita hienoja Betonimylläri-lauluja. Ne laulut kuulostivat juuri niin upeilta, kuin muistinkin (olin myös vuonna 1988 Tapsan Betonimylläri-konsertissa). Tietysti viulut orkesterissa olisivat antaneet sen viimeisen silauksen säestykseen, mutta hienoa oli näinkin.
Levyltä olen niitä lauluja kuunnellut myös, mutta jokin sellainen tunnelma niistä puuttuu verrattuna ihan livenä kuultuihin tulkintoihin. - manne
Kyllä Tapanin piirteet ovat yhtä miehekkäät kuin Viidankin.Olen kanssasi samaa mieltä,että vuoden 88 jousisoittimilla varustettu orkesteri soi komeasti ja oli parempi.Minulla on myös VHS-nauha tuosta konsertista.Tapanin lisäksi myöskin Erkki Junkkarinen on mainio viheltäjä.Junkkarinen viheltää Olavi Virran laulamassa SYDÄN SURUJA kappaleessa,ja viheltämiseen ei aivan kaikki pysty.Tapani vihelsi eräässä konsertissaan katupoikien laulun,enkä ole kenenkään kuullut esittävän ks. kappaletta niin repäisevästi ja eläytyen kuin Tapani.
Minä en mitään viulunvingutusta siihen kaivannut. Tapsa lauloi niin komeasti ,että pelkkä pianosäestyskin olisi riittänyt. Tosin se poikkihuilun tms. sointi sopi kauniisti niihin lauluihin.
- pinsio
tästä kirjoitinkin jo kerran. En ole ikinä pitänyt ko laulusta, mutta kyllä sovituksella saadaan ihmeitä aikaan. Tapsan -90 luvun lopun konsertissa oli aivan mahtava meno ko kappaleessa.
Alkuperäinen BM-konsertti pidettiin muuten Tampereen Työväen Teatterissa muistaakseni -88, ja Tampere Talon konsertti on se, joka sitten televisioitiin joskus vuosi pari myöhemmin. Tuo ensimmäinen konsertti on mielestäni ollut kaikkein paras, mutta siitä on vaan muistikuvat, ei tv-kuvaa. Varsinkin kappaleet Balladi ja Kapina saivat aivan mahtavat tulkinnat ja sovitukset Pekka Pohjolalta ja homma ns. skulas.
- manne
Kun kirjoitit tuosta VHS-kasetista,niin selailin kirjahyllyä ja löysin kasetin , jossa Tapani ja Taneli Mäkelä lauloivat Einari Vuorelan runoja ,säestäjänä oli Toni Edelman.
- pinsio
Tällaista konserttia en ilmeisesti ole nähnyt. Sen sijaan mulla on 90-luvun alusta Tapsan Tahtien konsertti nauhalla, missä Tapsa laulaa jokusen E.V. runon sekä jo aiemmin mm. mainitsemasi kappaleen Aurinko laskee länteen. Tässä konsertissa Tapsaa muuten säesti vielä Kaj Kuittinen. Loistava sovitus niinkin tavallisesta kappaleesta kuin Juokse sinä humma.
Karaoken ystäville voisin mainita, että maaliskuun lopulla ilmestyvä Magnum Karaoke nro 8 sisältää vihdoinkin Tapsan musiikkia. On rakkaus sokea kappale on ko dvd:llä. Yritin saada siihen kappaleen Elämäni laulukirja, mutta tää on kuitenkin hyvä alku. Jocke vaimoineen on fiksu yrittäjäpariskunta, suosikaa heidän äänitteitään, ja tulkaa Tapsan Tahtien karaokekisoihin. - Gilla*
pinsio kirjoitti:
Tällaista konserttia en ilmeisesti ole nähnyt. Sen sijaan mulla on 90-luvun alusta Tapsan Tahtien konsertti nauhalla, missä Tapsa laulaa jokusen E.V. runon sekä jo aiemmin mm. mainitsemasi kappaleen Aurinko laskee länteen. Tässä konsertissa Tapsaa muuten säesti vielä Kaj Kuittinen. Loistava sovitus niinkin tavallisesta kappaleesta kuin Juokse sinä humma.
Karaoken ystäville voisin mainita, että maaliskuun lopulla ilmestyvä Magnum Karaoke nro 8 sisältää vihdoinkin Tapsan musiikkia. On rakkaus sokea kappale on ko dvd:llä. Yritin saada siihen kappaleen Elämäni laulukirja, mutta tää on kuitenkin hyvä alku. Jocke vaimoineen on fiksu yrittäjäpariskunta, suosikaa heidän äänitteitään, ja tulkaa Tapsan Tahtien karaokekisoihin.Hieno juttu , että ovat laittaneet Tapsan biisin tuolle Magnum Karaoke DVD:lle. Hyvän biisin ovat siihen valinneetkin vaikak tuo "Elämäni laulukirja" olisi ollut myös upea, mutta ehkä se on sitten jo seuraavalla DVD:llä mukana.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852173Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4272061Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771412Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101410- 671303
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071045Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811022Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2561000Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266997- 131908