Madoista!!

Tuuli ulkomailla

Osaako joku kertoa enemmän niistä "hurjista madoista", jotka menevät kuulemma ihon sisään kokonaan. Miten ne voi välttää ja onko niitä kaikkialla malesiassa? Olen menossa Penang- Langkawi-Cameron highlands (ilm. ainakin täällä viidakossa matoja)-Pangkor-KL-Singapore. Lähtö suht pian edessä, 28.3.

16

11154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmä ei rek.

      En ole varma mistä madoista puhut. Mulla on ollut monenlaisia matoja, sekä ihon läpi menneitä että juoman mukana tulleita. Mutta yksikään ei ole tullut Malesiasta. Siellä on yleisesti ottaen hyvinkin hygieenistä, kun noudatat vaan normaalia maalaisjärkeä.

      Iilimatoja on Malesiassakin viidakoissa, mutta ne ei pitäisi olla vaarallisia. Tosin puremat on aika ärhäkän näköisiä, ja voi kutista kamalasti. Hyönteismyrkyt kintuissa auttaa, silti kannattaa aina pysähtyessä tarkistaa, ettei ole kyytiläisiä.

      Mulla on ollut koukkumato (Indonesta hankittu), se tulee vedestä tai mudasta ihon läpiu elimistöön, on mikroskooppinen. Se voi olla aika ärhäkkä kaveri, mutta antibiooteilla hoidettavissa. En usko, että saat sen Malesiasta.

      Hauskaa reissua, älä pelkää matoja, vaan nauti! Malesia on tehokas ja organisoitu maa, jossa hommat toimii (tosin se on myös eräänlainen diktatuuri, jossa on raju sensuuri yms), hienoja luonnonnähtävyyksiä jne. Itse oon Indonesiafani, ja Malesia minusta vain pienempi ja pliisumpi painos siitä, mitä Indonesialla on tarjota. Mutta myös paljon helpompi ja turvallisempi.

      • matkustaja

        Ihan kiinnostuksesta kysyisin tuosta koukkumadosta enemmän... Siis mistä se niinkun tuli ja mistä tiesit, että sellanen on elimistössä? Onko niitä vaan jossain synkimmässä viidakossa? Oon kyllä dokkareissa nähny juttuja noista madoista ym. loisista, mutta en oo kuullu, että jollain olis ollu sellanen.


      • Tuuli ulkomailla

        Kiitos viestistä. Tarkoitan juuri niitä viidakossa olevia matoja jotka menevät ihon sisään, vai onko pelkkää legendaa? niin ja auttaako niihin iilimatoihin ihan tuollainen normaali off -punkkisuoja mitä matkailuklinikalta neuvottiin? Joku kertoi että malesiassa on myös punkkeja?

        Semmoinen vielä että nyt kun pääsin kyselemisen makuun niin kannattaako ottaa oma pieni makuupussukka mukaan kun menen kuitenkin sinne ylänkö-alueelle hihhuloimaan. Kuulin että aika kylmä.

        Joku päivä kierrän vielä Intiaa ja Sitä indonesiaa jota kehuit. Taitaa Malesia olla hyvä paikka Aasiassa ensikertaa matkailevalle. Yritän ottaa rennosti ötökkäkammosta huolimatta =)

        Tuuli


      • Tuuli ulkomailla kirjoitti:

        Kiitos viestistä. Tarkoitan juuri niitä viidakossa olevia matoja jotka menevät ihon sisään, vai onko pelkkää legendaa? niin ja auttaako niihin iilimatoihin ihan tuollainen normaali off -punkkisuoja mitä matkailuklinikalta neuvottiin? Joku kertoi että malesiassa on myös punkkeja?

        Semmoinen vielä että nyt kun pääsin kyselemisen makuun niin kannattaako ottaa oma pieni makuupussukka mukaan kun menen kuitenkin sinne ylänkö-alueelle hihhuloimaan. Kuulin että aika kylmä.

        Joku päivä kierrän vielä Intiaa ja Sitä indonesiaa jota kehuit. Taitaa Malesia olla hyvä paikka Aasiassa ensikertaa matkailevalle. Yritän ottaa rennosti ötökkäkammosta huolimatta =)

        Tuuli

        Niistähän on kaikenmoista tarinaa liikkeellä noista toukista. Esimerkiksi nuista iilimadoista (tiger leech ja brown leech) kertoilivat monenlaisia tarinoita ihan siellä paikanpäälläkin. Kuiteski kyseessä on jokseenkin harmiton verenimijä. Ruokailipaikan löydettyään se ystävällisesti puuduttaa alueen, niinettä puremaa ei tunne ollenkaan. Sitten se ruokailee masunsa täyteen ja poistuu hissukseen takavasemmalle. Ainoo ongelma on ku se ujuttaa jonniinlaista hyytymisenestoa vereen, niiettä se sit vuotaa aika kauan ja sotkee vaatteet ja vähin kutiaa. Ei levitä tauteja eikä vaiva ole lähellekkään sitä, mitä meikäläisten veranimijöiden aiheuttama (sääsket). Jos niitä vastaan haluu suojautua, niin suosittavat kaulahuivia, pitkähihaista paitaa ja leech sukkia (myydään vähän joka kaupassa ja tietysti kolminkertasella hinnalla viidakkoalueen majapaikoissa). Ja kyllä hyönteismyrkkyä on hyvä iltaisin levitellä. Ei ehkä niinkään iilimatojen, kuin lentävien varalta.
        Olihanse mummun kiljunta vertahyytävää kun se huomas suihkuunmennessään parin iilimadon roikkuvan pyllynposkissa, mutta sinne ne heti hypähtivät suihkuhuoneen lattialle. Olisin toki minäkin moista ääntä paennut.

        Member of Blood Donor Society of Danum Valley Conservation Area:
        Perapappa

        PS
        Mää en oo Cameron Higlandilla käyny, mutta tuntus aika kovalta raahata makuupussi täältä saakka. Ne vetelee toppatakkia päälle heti kun ilman lämpötila alittaa 25C.
        Ja Malesia ON heleppo paikka reissata. Hyvät kulkuyhteydet ja hyvin järjestäytynyt yhteiskunta. Eikä tarvii verissäpäin tapella joka kolikosta. Kaupantekotapa vähin samanlainen ku täälä on totuttu.


      • mmä
        Tuuli ulkomailla kirjoitti:

        Kiitos viestistä. Tarkoitan juuri niitä viidakossa olevia matoja jotka menevät ihon sisään, vai onko pelkkää legendaa? niin ja auttaako niihin iilimatoihin ihan tuollainen normaali off -punkkisuoja mitä matkailuklinikalta neuvottiin? Joku kertoi että malesiassa on myös punkkeja?

        Semmoinen vielä että nyt kun pääsin kyselemisen makuun niin kannattaako ottaa oma pieni makuupussukka mukaan kun menen kuitenkin sinne ylänkö-alueelle hihhuloimaan. Kuulin että aika kylmä.

        Joku päivä kierrän vielä Intiaa ja Sitä indonesiaa jota kehuit. Taitaa Malesia olla hyvä paikka Aasiassa ensikertaa matkailevalle. Yritän ottaa rennosti ötökkäkammosta huolimatta =)

        Tuuli

        Moi!
        Edelleen tuo matoasia on aika epäselkeä, kun niitä matoja, loisia yms voi kyllä olla sen sataa sorttia. En tiedä mistä olet kuullut ja mitä, mutta veikkaan edelleen, että alueille, joihin olet menossa, suurin "riski" on ne iilimadot. Ne voi olla ällöjä, mutta ei yleensä yhtään vaarallisia. Kysele paikanpäällä. Joo, mä oon käyttänyt paikallista offia (Autan-merkkinen indonesialainen myrkky, poistaa hyvin myös kynsilakkaa ;), se hillitsee iilimatoja (ja itikoita, mutta Malesiassa tietääkseni malariariskikin on hyvin pieni), mutta tietenkin kun hikoaa, kahlaa purossa, sataa tms se peseytyy aika äkkiä pois.

        Mun pääviesti on silti, että älä pelkää matoja äläkä ötököitä, kyllä niistä selviää. Ötökkäfobiaisella ei viidakkoon ole asiaa. Varmaan on myös punkkeja, itse oon saanut punkkeja vaan Euroopassa.

        Matkavarusteissa tärkein yleisohje (jos olet ns. reppureissulla) on, että vähemmän on enemmän. Mitä kevyempi kantamus, sen kivempi kulkea. Jep, Cameronissa esim voi öisin olla hyvinkin kylmä, mutta ainakin mun majoituksissa oli kunnon täkit ja kuumat suihkut, vaikka oli halpis hostelli. Jos sulla on hyvin pieni ja kevyt esim untuvapussi, ehkä se kannattaa ottaa, etpä ainakaan palele. Toisaalta se on sitten lämpimämmillä alueilla ihan turhaa tavaraa. Mulla on ollut joko vaan saronki, tai pussilakanasta kavennettu ohut "makuupussi", siihen mukava pujahtaa myös lainatäkkien alle.

        Kyllä, Malesia on varmaan hyvä paikka alottaa. kuten sanoin, siellä on siistiä ja kulkuneuvot toimii ja tiet on suht hyvässä kunnossa jne, etäisyydetkin varsin lyhyitä (siis jos pysyt Mannermalesiassa, Sabah ja Sarawak sitten luku erikseen). Jos Malesia tuntuu liian eksoottiselta, en suosittele Intiaa tai Indonesiaa, ainakaan reppumeiningillä.

        Hauskaa matkaa!

        PS. Muista nauttia Malesian ruokakulttuurista! Tulee ihan vesi kielelle roti chanaita muistellessa...


      • mmä
        matkustaja kirjoitti:

        Ihan kiinnostuksesta kysyisin tuosta koukkumadosta enemmän... Siis mistä se niinkun tuli ja mistä tiesit, että sellanen on elimistössä? Onko niitä vaan jossain synkimmässä viidakossa? Oon kyllä dokkareissa nähny juttuja noista madoista ym. loisista, mutta en oo kuullu, että jollain olis ollu sellanen.

        Heh, joo, oon kerännyt muutamankin madon reissuillani. En ole mikään hirveä rämäpää, mutta on tullut oltua paikoissa, joihin ei ihan joka seuramatkalainen päädy.

        En siis huomannut, että koukkumato tuli ihon läpi, se tulee ihan huomaamatta. Olin silloin aika syvällä viidakossa useita kuukausia, eikä mudassa ja vedessä kahlailua/uimista voi välttää, vaikka tietäisikin, että siinä piilee kaikenlaista. Olin sielläkin välillä kipeä (ts. ripuli, kuume, huono olo), mutta vasta Suomessa olo äityi pahaksi ja menin ns. paskatesteihin (ja malariakokeet jne, varmuuden vuoksi). Matoja löytyi kolmea sorttia, yksi (ja periaatteessa vaarallisin) tuo koukkumato. Se imee suolistossa verta ja aiheuttaa anemiaa, imeytymishäiriöitä jne. Kyllä siihen kuollakin voi, mutta lähinnä siis jos ei vuosikausiin pääse hoitoon. Jytyä antibioottia sitten vaan, ja sillä hoitui. Toipuminen kyllä vei hyvän tovin. Aiemmin mulla on ollut giardia (Intiasta), se voi olla myös aika tukala tapaus, mutta yleensä hoituu yhdellä tai parilla antibioottikuurilla.

        Mutta suurin osa eksoottisista loisista mitä matkaaja voi saada tulee juomasta/ruuasta. Ja niitä voi saada viiden tähden ravintolassakin. Että turha olla hysteerinen, perusjärkevyys hygienian ja ruokailun suhteen, loput on tuurista kiinni.

        Mun tuttavapiirissä yhdellä jos toisella on ollut kaikenlaisia loisia. Riippuu juuri paljolti siitä, kuinka paljon ja missäpäin reissaa, liikkuuko/asuuko paikallisten kanssa jne.


      • reipas mato
        Tuuli ulkomailla kirjoitti:

        Kiitos viestistä. Tarkoitan juuri niitä viidakossa olevia matoja jotka menevät ihon sisään, vai onko pelkkää legendaa? niin ja auttaako niihin iilimatoihin ihan tuollainen normaali off -punkkisuoja mitä matkailuklinikalta neuvottiin? Joku kertoi että malesiassa on myös punkkeja?

        Semmoinen vielä että nyt kun pääsin kyselemisen makuun niin kannattaako ottaa oma pieni makuupussukka mukaan kun menen kuitenkin sinne ylänkö-alueelle hihhuloimaan. Kuulin että aika kylmä.

        Joku päivä kierrän vielä Intiaa ja Sitä indonesiaa jota kehuit. Taitaa Malesia olla hyvä paikka Aasiassa ensikertaa matkailevalle. Yritän ottaa rennosti ötökkäkammosta huolimatta =)

        Tuuli

        Heippa, joo ei ole pelkkää legendaa ne ihon sisään menevät madot vaan totista totta.

        Mutta sitäpä ei kerrota juuri missään, että tuollaisen strongyloides-madon voi saada myös lakanoista tai vaatteista tai kylpyhuoneen lattiasta tai kylpyammeesta. Ne ovat siitä erikoisia, että voivat lisääntyä sekä ihmisessä, koirassa, kissassa, apinassa, että sitten ympäristössä, luonnossa ja kodin pölyssä ja vaatteissa.

        Eli Aasian ja Afrikan ja Etelä-Euroopan matkoille oma makuupussi mukaan! Sängyn päälle muovi! Sillä estät, että edellisen nukkujan mukana lakanoihin tulleet strongyloideksen munat tarttuvat sun makuupussiin. Ne näes voivat viettää vaatteissa ja vuodevaatteissa ainakin vuoden ja herätä sitten henkiin, kun sopiva isäntä laittaa vaatteen ylleen. Ja menee sitten ihon lävitse. Sen jälkeen niistä ei pääse välttämättä koskaan eroon, ei ainakaan ilman useamman viikon matokuuria.

        Suihkuun ja rannalle laita sellaiset uimakengät, ei pelkät läpsykät. Uimaan älä mene, ellei tullut ostettua noita kenkiä. Maksavat ehkä 6 euroa, halpa hinta terveyden säilymisestä.

        Älä syö mitään, mistä et tiedä mitä se on. Vältä kaikkia pasteijoita, joissa voi olla sisällä pilaantunutta lihaa ja trikiinivaara. Matkalla teolliset ruoat ovat hyviä ja turvallisia, vaikka niitä kotona välttäisi.

        Trikiini- tai muun kudosmatoinfektion tunnistaa siitä, että ihosta tulee teräviä kovia muruja, se on ihon reaktio asiaan.

        Matkalta tultua älä mene vieraisille äläkä halaile kavereita muutamaan viikkoon, vaan seuraile terveyttäsi. Strongyloides tarttuu ihan halaamalla. Ulostenäytteistä 70% on negatiivisia, vaikka verikoe näyttäisi positiivista. Ulostenäytteitä ei maailmalla pidetä luotettavina, koska niistä on vaikea nähdä kudosmadot.


    • täälläkin

      kovasti ihmettelen?????
      eipä ole kohdalle osunut!!

      • tuskaa

        Lukekaa vaikka tämä niin ette uskalla enää mennä ovesta ulos ;-)

        "Opas elintarvikkeiden ja talousveden
        mikrobiologisista vaaroista"

        sen sai joskus ladattua netistä.


      • mmä
        tuskaa kirjoitti:

        Lukekaa vaikka tämä niin ette uskalla enää mennä ovesta ulos ;-)

        "Opas elintarvikkeiden ja talousveden
        mikrobiologisista vaaroista"

        sen sai joskus ladattua netistä.

        Minä oon sekä lukenut että kokenut kaikenmoisia ötököitä. En oo vielä pahemmin säikähtänyt, vaikka yksi on osoittautunut sitkeäksi ja hankalaksi. :(

        Niiltä, jotka vähästä hätkähtää jää moni upea juttu kokematta. Pari matoa on aika pieni hinta siitä, että on niin paljon hienoa, mitä muistella!


      • Travelleri
        mmä kirjoitti:

        Minä oon sekä lukenut että kokenut kaikenmoisia ötököitä. En oo vielä pahemmin säikähtänyt, vaikka yksi on osoittautunut sitkeäksi ja hankalaksi. :(

        Niiltä, jotka vähästä hätkähtää jää moni upea juttu kokematta. Pari matoa on aika pieni hinta siitä, että on niin paljon hienoa, mitä muistella!

        Laitoin tuon kirjalinkin leikkimielellä mutta on siinä osa tottakin. Asuin hiljan 6 kk Vietnamissa ja nuo suolistoloiset ovat arkipäivää Aasiassa johtuen paikallisen veden huonosta laadusta. Itse en tietenkään vettä juonut mutta jäiden ja ruokien mukana sitä tulee nautittua väkisinkin. Aboriginaalit ottavat itsekin kerran pari vuodessa lääkekuurin amebioosia ja muita pöpöjä karkoittaakseen. Itse en sitä tehnyt koska ovat kuitenkin sen verran kovia myrkkyjä, että varmuuden vuoksi niitä ei kannata syödä.

        Mietin, että mahtaakohan alkuperäinen kysyjä tarkoittaa bilhartsiaa noiden matojensa kanssa? Muistaakseni sitä on lähinnä Afrikassa.

        Ja kuten "PeraS" totesi niin Malesia on Aasian parhaimpia maita matkustella juuri ihmisten rennon asenteen vuoksi. Esim. Thaimaassa ja Vietnamissa yritetään valkonaamaa kusettaa joka käänteessä. Vietnamin tilanteen ymmärrän hyvin koska ranskalaiset ja jenkit riistivät maata toista sataa vuotta joten vähän täytyy yrittää ottaa takaisin ;-)


      • Travelleri kirjoitti:

        Laitoin tuon kirjalinkin leikkimielellä mutta on siinä osa tottakin. Asuin hiljan 6 kk Vietnamissa ja nuo suolistoloiset ovat arkipäivää Aasiassa johtuen paikallisen veden huonosta laadusta. Itse en tietenkään vettä juonut mutta jäiden ja ruokien mukana sitä tulee nautittua väkisinkin. Aboriginaalit ottavat itsekin kerran pari vuodessa lääkekuurin amebioosia ja muita pöpöjä karkoittaakseen. Itse en sitä tehnyt koska ovat kuitenkin sen verran kovia myrkkyjä, että varmuuden vuoksi niitä ei kannata syödä.

        Mietin, että mahtaakohan alkuperäinen kysyjä tarkoittaa bilhartsiaa noiden matojensa kanssa? Muistaakseni sitä on lähinnä Afrikassa.

        Ja kuten "PeraS" totesi niin Malesia on Aasian parhaimpia maita matkustella juuri ihmisten rennon asenteen vuoksi. Esim. Thaimaassa ja Vietnamissa yritetään valkonaamaa kusettaa joka käänteessä. Vietnamin tilanteen ymmärrän hyvin koska ranskalaiset ja jenkit riistivät maata toista sataa vuotta joten vähän täytyy yrittää ottaa takaisin ;-)

        Ei liity mitenkää tähän ketjuun mutta moon vähin suunnitellu et jos ens helmikuussa pääsis viettään sitä kiinalaista uuttavuotta tonne Kuala Lumpurin seuvule (mullon jotain tuttuja sielä). Sit kiinnostais liittää siihen jonkinmoinen keikka Vietnamissa. Jos sulla olis joskus aikaa opastaa papparaista asiassa kun oot sieläpäin oleskellu. Mithään hoppua ei oo mutta jos on joutoaikaa nii paa terkkuja vaikka tonne postiin. salmenpertti at suomi24 piste fi. Mua kiinnostas luonto, budhalaisuus ja eniten ihimiset joitten kans vois rupatella.

        Terkut: Perapappa


      • Travelleri
        PerttiS kirjoitti:

        Ei liity mitenkää tähän ketjuun mutta moon vähin suunnitellu et jos ens helmikuussa pääsis viettään sitä kiinalaista uuttavuotta tonne Kuala Lumpurin seuvule (mullon jotain tuttuja sielä). Sit kiinnostais liittää siihen jonkinmoinen keikka Vietnamissa. Jos sulla olis joskus aikaa opastaa papparaista asiassa kun oot sieläpäin oleskellu. Mithään hoppua ei oo mutta jos on joutoaikaa nii paa terkkuja vaikka tonne postiin. salmenpertti at suomi24 piste fi. Mua kiinnostas luonto, budhalaisuus ja eniten ihimiset joitten kans vois rupatella.

        Terkut: Perapappa

        Luepa Pertti mailisi.


    • Tuuli ulkomailla

      Kiitoksia TEILLE kaikille vastauksista. Taisi jonkin verran aiemmin kuulemastani olla aika moista pelottelua, nyt on huojentuneempi mieli lähteä matkaan. Se on tottaa että jos koko matkan miettii saako jostakin jotain tartuntoja niin koko homma menee ohi.

      Tuuli

    • Reissuli

      Heippa! Lueskelin tuossa juuri tätä vanhaa keskustelua minkä aloitin ennen Malesian matkaani. Siispä lisää niistä MADOISTA. Nytpä tedän jo nimenkin niille mitä tarkoitin: Larva migrans, eli vaeltajatoukat jotka menevät ohin alle esim. jalkaan niin ettei sitä huomaa kuin kovana kutinana kunnes ilmestyy punainen juova eli "käytävä" jossa toukka ompi liikuskellut. Eipä olisi pitänyt manata ennen matkaa, mulla kun on tapana saada kaikkea outoa.

      Siispä sain Perhentialla kutisevan kohdan jalkaani joka ei millään lopettanut kutiamasta edes kotona, pitkän punaisen juovan kera. Aavisti kyllä että siellä on varmaan mato koska löysin ennen matkaa KTL:n sivuilta jotain faktaa larvoista, ja mittailin kuulakärkikynämerkkien avulla vuorokausittaista etenemisvauhtia. Vihdoin varasin matkailuklinikan lekurille ajan joka totesi siellä jalassa olevan larva migrans. Sain sitten lääkkeen Auroran infektiopolilta, joka tappoi vieraan parissa päivässä.

      Hieman koin kuitenkin sympatiaa tätä pientä ystävää kohden joka niin sinnikkästi matkusti jalassa monen muktan kautta suomeen, joten tarjosin sille kuitenkin ennen lääkkeen ottoa trooppista hedelmämehua ja juttelin mukavia.

      Tämä Larva migrans joka jalkaani asettui lekurin mukaan tarttuu syrjäisempien paikkojen rantahiekasta luulleen ihmisen jalkaa eläimeksi. Se on todella niin pieni, ettei sen tuloa ihon läpi tunne, vaan ensimmäiset oireet ovat kova kutina. Tämä mato on kuitenkin siitä mukava tapaus, että se ei lähde siitä jalasta mihinkään muualle elimistöön luikertelemaan vaan viihtyy siinä jalassa koko elämänä ajan eli n. kuukauden ajan eikä lisäänny. Suomesta siis saa lääkityksen jos ei halua kärsiä armottomasta kutinasta viikko kaupalla.

      Mato oli kaikenkaikkiaan ihan hauska muisto, se on kuitenkin aika harvinainen ja harmiton. Eli siis kiitokset aiemmista viesteistä kaikille: oli niin hauskaa ettei ollut edes aikaa miettiä erinäköisiä loisia ym.

      =D

    • hannu6

      Vanh sanonta:varokaa jalkineitanne matoja liikkuu.pitää jonkin verran paikkansa. Nykyaikainen hykinea on yksi syy miksi ajoittain tulee kaikenlaisia sairauksia kun immuniteetti vaste on matala myös on syynä se ,että ei enää uskota siihen,että monet matovaiheet saattavat aaiheuttaa niinsanottuja(hermostollisia )sairauksia.kuten reumasairaukset tai lihasten nykimiset joita pidetään vaarattomina sairauksina,mutta on monesti invalidisoivia. Kaikessa sanotaan vain että kyseinen henkilö reakoi asioihin tuolla tavalla tai on vegetatiivinen dystonia,tai paniikkihäiriö tai jokin muu diagnoosi. Kaikki nuo sairaudet kaventaa ihmisen päivittäisiä toimintoja. Hankala juttu ja kuitenkin nuo sairaudet voivat johtua niistä vapaasti luonnossa liikkuvista nilviäisistä,madoista koukkumadoista ,heisimadoista, jotka ovat niitä kantajaeläimiä,joiden kuolema ihmisen sisällä saa aikaan nuha ja flunssaoireita,tai bagteeritartunnan. Hyvä esim. Kun laiva uppoaa rotat jättävät laivan,eli kun kantajaeläin kuolee bagteerit ja virukset lähee kantaja ötökästä kuin rotta laivasta,mutta ihmisen suojamekanismi.immuniteetti vastaaineineen käy niiden kimppuun siinä vaiheessa jos immuniteetti on korkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe