Kirkko vanhuksille?

Miksi miiksi?

Miksi vanhukset yhdistetään kirkkoon?
Onhan vanhuksille kivaa muutakin.
No bingo tietty.
Mutta minusta vanhukset tarvitsevat kulttuuria.

14

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei vaan yhtään kiinnosta!

      Ja olen varma myös jatkosta, en halua leimautua.

      • Köpittäjä

        Aamuisin kuljen bingojonottajien ohi mennessäni voimisteluun. Reipasta joukkoa ovat, kun viitsivät bingon vuoksi lähteä tuuleen ja sateeseen odottelemaan ovien avautumista.
        Meidän kirkkoon on niin korkeat portaat, että joutuu köpittämään ylös ainakin 60 porrasta.

        Kirkkoon lähtevät pääasiassa sellaiset, jotka ovat jo lapsesta kasvaneet kirkkoon kiinni. Ei lähdetty ilman kulkuneuvoja kahden järven takaa sunnuntai-aamuisin.
        Nykyään on helppo katsella TV:stä ja kuunnella radiosta.


      • cara mia
        Köpittäjä kirjoitti:

        Aamuisin kuljen bingojonottajien ohi mennessäni voimisteluun. Reipasta joukkoa ovat, kun viitsivät bingon vuoksi lähteä tuuleen ja sateeseen odottelemaan ovien avautumista.
        Meidän kirkkoon on niin korkeat portaat, että joutuu köpittämään ylös ainakin 60 porrasta.

        Kirkkoon lähtevät pääasiassa sellaiset, jotka ovat jo lapsesta kasvaneet kirkkoon kiinni. Ei lähdetty ilman kulkuneuvoja kahden järven takaa sunnuntai-aamuisin.
        Nykyään on helppo katsella TV:stä ja kuunnella radiosta.

        Kirkko valikoi keihin se toimintansa kohdistaa.
        Toiminnan kohde ovat lapset, lapsiperheet ja nuoret ihan hyvä. Me kirkollisveron maksajat yli50v meille ei ole muuta kun sunnuntaikirkko ja sitten hautaansiunaus.
        Olenkin harkinnut kirkosta eroamista vain veronmaksajana.


    • Reino

      ...varmaankin, että vanhuksissa on markkinarako taivasosuuksien kauppaamiseksi.

      • Nimetön

        Käyn kirkossa se on tosin hyvin lähellä, täällä on järjestetty myös erilaisia tapahtumia viikolla
        esim.kirkontupa siellä on laulua, luetaan jotain kirjaa pätkä joka kerran ja käy erilaisia vierailijoita ja on mahdollisuus ruokailuun
        3,5 euroa, siellä käyn silloin kun on mahdollisuus ja koen sen virkistävänä päivänä.


      • Venlastiina

        Sitä vain olen joskus ajatellut, että ne vanhukset, jotka haluaisivat käydä kirkossa, on laitettu melkoisen vaikeaan tilanteeseen.

        Kirkothan useimmiten ovat kylän korkeimmalla paikalla. Köpöttele siinä sitten Herran Huoneeseen huonoilla jaloillasi heikko sydän rinnassasi!

        Ehkä on tarkoitus muistuttaa, että kärsi, kärsi, kärsi vaan: kirkkahamman kruunun saat.


      • pikkupirpana
        Venlastiina kirjoitti:

        Sitä vain olen joskus ajatellut, että ne vanhukset, jotka haluaisivat käydä kirkossa, on laitettu melkoisen vaikeaan tilanteeseen.

        Kirkothan useimmiten ovat kylän korkeimmalla paikalla. Köpöttele siinä sitten Herran Huoneeseen huonoilla jaloillasi heikko sydän rinnassasi!

        Ehkä on tarkoitus muistuttaa, että kärsi, kärsi, kärsi vaan: kirkkahamman kruunun saat.

        enää mennä kirkkoon jumalanpalvelukseen,kun niissä on niin hankalat istuimet. Minä en jaksa kertakaikkiaan istua niin pitkään kun tule tuskanhiki päähän ja selkä on ihan jumissa. Tällaisen konttorituolin jos saisin, niin tässä istua jaksaisin.


    • ei todellisia vanhuksia

      näy,vaan kaiken ikäistä porukkaa.Sinä ketjun aloittaja,käyppä joskus itse tarkistamassa tilanne.Lonkalta vetäisin että kävijöiden keski-ikä siinä 40-50v.Ovatko he mielestäsi vanhuksia?

      • lahkolainen

        niissä piireissä koko perhe käy ahkerasti kirkossa


      • lahkolainen kirjoitti:

        niissä piireissä koko perhe käy ahkerasti kirkossa

        kun leimaavat kirkossäkäyjät lahkolaisiksi.

        Toinen ryhmä tämä jonka mielestä pingo ja kulttuuri korvaavat kirkon.Lisänä on kulttuuri hyvä mutta ei se anna samaa kun kirkko.

        Kirkko toimii niin monipuolisesti ja kaikille ihmisille järjestää menoja että ei kait meidän kirkko ja seurakunta ole niin erilainen.
        Jokapäivälle on menoa kun katsoo kirkollisiin ilmoituksiin.
        Kun on itse tyytymätön elämään niin alkaa nokerrella kirkkoa kun ei muuta keksi.


      • elma05
        pääsky kirjoitti:

        kun leimaavat kirkossäkäyjät lahkolaisiksi.

        Toinen ryhmä tämä jonka mielestä pingo ja kulttuuri korvaavat kirkon.Lisänä on kulttuuri hyvä mutta ei se anna samaa kun kirkko.

        Kirkko toimii niin monipuolisesti ja kaikille ihmisille järjestää menoja että ei kait meidän kirkko ja seurakunta ole niin erilainen.
        Jokapäivälle on menoa kun katsoo kirkollisiin ilmoituksiin.
        Kun on itse tyytymätön elämään niin alkaa nokerrella kirkkoa kun ei muuta keksi.

        Kurkkaa 60 puolelle,tein juuri kyselyn ,moniko käy pyhäisin kirkossa?
        Minusta on turhaa väitellä näistä kirkko-tai ei asioista.
        Omasta puolestani yhdyn Pääskyn kirjoitukseen .Kirkoista löytyy nykyisin monenlaista toimintaa jokaiselle jotakin ,kunkin maun mukaan.Hyvää vaalisunnuntaita.


      • elma05 kirjoitti:

        Kurkkaa 60 puolelle,tein juuri kyselyn ,moniko käy pyhäisin kirkossa?
        Minusta on turhaa väitellä näistä kirkko-tai ei asioista.
        Omasta puolestani yhdyn Pääskyn kirjoitukseen .Kirkoista löytyy nykyisin monenlaista toimintaa jokaiselle jotakin ,kunkin maun mukaan.Hyvää vaalisunnuntaita.

        Ei ole hautaan siunaaminen tai sunnuntaikirkko ainoat tapahtumat.
        Kysymys onkin enemmän siitä mihin haluamme osallistua !
        Joka viikko on monenlaisia seurakunnan järjestämiä tapahtumia, on raamattupiiriä,keskustelukerhoa erilaisin teemoin, lauluiltoja ym.
        Hartaushetkiä viikottain , ja erityisesti juhlapyhinä !
        Tapahtumia on ja valinnanvaraakin.
        Kysymys onkin siitä mihin me haluamme osallistua.
        Ja vielä tuli mieleen ne iki ihanat kirkkokonsertit, muulloinkin kuin joulun aikana !


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Ei ole hautaan siunaaminen tai sunnuntaikirkko ainoat tapahtumat.
        Kysymys onkin enemmän siitä mihin haluamme osallistua !
        Joka viikko on monenlaisia seurakunnan järjestämiä tapahtumia, on raamattupiiriä,keskustelukerhoa erilaisin teemoin, lauluiltoja ym.
        Hartaushetkiä viikottain , ja erityisesti juhlapyhinä !
        Tapahtumia on ja valinnanvaraakin.
        Kysymys onkin siitä mihin me haluamme osallistua.
        Ja vielä tuli mieleen ne iki ihanat kirkkokonsertit, muulloinkin kuin joulun aikana !

        ja nuorena saa käyttää kohtuuhintaisia seurakunnan palvelujaa.Olin juuri naisten kerhossa jossa ollaan kaikki tuttuja ja retkiä on monta kertaa vuodessa.En silti käy monesti kun on muita menoja.

        Virsikerholla on retket myös monesti vuodessa.Samoin kirkkokuorolla.Joka kerholla joita on monia ja niihin saa kaikki oasllistua.Nuorilla on omat ja lapsilla omat kerhot.
        Varmaan aloituksen tekijällä on jäänyt nämä mahdollisuudet huomaamatta.Kannattaa tutustua.


      • pääsky kirjoitti:

        ja nuorena saa käyttää kohtuuhintaisia seurakunnan palvelujaa.Olin juuri naisten kerhossa jossa ollaan kaikki tuttuja ja retkiä on monta kertaa vuodessa.En silti käy monesti kun on muita menoja.

        Virsikerholla on retket myös monesti vuodessa.Samoin kirkkokuorolla.Joka kerholla joita on monia ja niihin saa kaikki oasllistua.Nuorilla on omat ja lapsilla omat kerhot.
        Varmaan aloituksen tekijällä on jäänyt nämä mahdollisuudet huomaamatta.Kannattaa tutustua.

        Mainitsematta !! Kuten Pääsky sanoi, erilaiset lapsi ja nuorisokerhot.
        Kaikenlaista leiriä ja tapahtumaa on nuorillekin.
        Ja ympäri vuoden .
        Minunkin lapseni lapsi on "vetämässä" sellaista
        vielä pienempien poikien kerhoa kerran viikossa
        koko talven. Tekee sitä luokkakaverinsa kanssa.
        On hyvin motivoitunut siihen hommaan. Saavat itse suunnitella tekemiset .
        Siinähän sitä oppii itsekkin huolellisuutta ja vastuuntuntoa. Ja itsetunto kohoaa kun 16-17 vuotiaille annetaan ielekästä tekemistä !!
        Niin että kyllä seurakunnalla on tarjontaa
        Ikään ja sukupuoleen katsomatta.
        Kuka vaan on niistä kiinostunut !
        Se on itsestä kiinni jos ei löydy kirkollisverolle vastetta.
        Erimieltä saa olla,, sikäli ettei kaikki
        Halua/viihdy kirkon tapahtumissa !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe