Rasismin vastainen viikko

puskiainen

Mitä teet tämän teeman edistämiseksi?

25

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei rasisti

      Eilen hymyilin maahanmuuttajaäidille marketissa ja sain hymyn takaisin. Heitä oli isä, äiti ja kaksi pientä lasta.

      • sitä saa mitä tilaa

        Hyyssäämään en todellakaan ala.Jos ei elä ja käyttäydy kunnolla,saa tuntea nahoissaan!Ja sopeutua pitää maan tavoille.Noihin maahanmuuttajien raiskauksiin tulee puuttua kovalla kädellä tai muukalaisvihaa ei saada talttumaan.Ja pieni vinkki,menkääs vaikka Myyrmäen asemalle pimeällä,keitähän sielläkin
        lymyää.Asukkaat pitävät ko.asemaa turvattomana!
        Realisti saa olla.


      • Onkkelis
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Hyyssäämään en todellakaan ala.Jos ei elä ja käyttäydy kunnolla,saa tuntea nahoissaan!Ja sopeutua pitää maan tavoille.Noihin maahanmuuttajien raiskauksiin tulee puuttua kovalla kädellä tai muukalaisvihaa ei saada talttumaan.Ja pieni vinkki,menkääs vaikka Myyrmäen asemalle pimeällä,keitähän sielläkin
        lymyää.Asukkaat pitävät ko.asemaa turvattomana!
        Realisti saa olla.

        Eiköhän maahan muuttajissa löydy pääosaltaan kuitenkin kunnon ihmisiä, mutta heistäkin erottuu julkisuuteen huonompi aines ihan samalla kuin meistä suomalaisistakin.


      • tarkoitus oli?
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Hyyssäämään en todellakaan ala.Jos ei elä ja käyttäydy kunnolla,saa tuntea nahoissaan!Ja sopeutua pitää maan tavoille.Noihin maahanmuuttajien raiskauksiin tulee puuttua kovalla kädellä tai muukalaisvihaa ei saada talttumaan.Ja pieni vinkki,menkääs vaikka Myyrmäen asemalle pimeällä,keitähän sielläkin
        lymyää.Asukkaat pitävät ko.asemaa turvattomana!
        Realisti saa olla.

        "Noihin maahanmuuttajien raiskauksiin tulee puuttua kovalla kädellä"

        Kuka raiskaa maahanmuuttajia? Pitääkin puuttua, sillä Suomessa on laki kaikille sama.

        Kannattaa aina miettiä, miten lauseet rakennetaan. Mitä tulee pimeisiin asemiin, niin ei ne ole koskaan olleet turvallisia paikkoja.

        Moittimatta ketään, sanon, että jo 50-lvulla varotettiin nuoria tyttöjä menemästä Kaisaniemen puiston kautta pimeään aikaan. Se on aina ollut epämääräisten porukoiden pesäpaikka.
        50-luvulla ei koko Helsingissä ollut vierasmaalaisia montakaan, mutta varotus silti oli aiheellinen.

        Niin kauan kuin muualta muutttaneet eivät tunne olevansa itse turvallisessa ja myönteisessä yhteiskunnassa, he aiheuttavat häiriöitä yhteisössä ja "kostavat" huonon kohtelun.


    • sopeutumiseen

      Kaikin mahdollisin keinoin,minkä aika vaan antaa periksi.

    • jjoutava

      pyrin olemaan, en kysy mist, miks, kuksko sa muks. Jos ei puhu suomea entä sitte.

    • närkästynyt

      Kun kaupungilla pyörii päivittäin enempi naapurimaan kansalaisia ja esiintyvät tosi röyhkeästi, myönnän suhtautuvani heihin penseästi. Kylpylän altaat ovat täynnä naapurin väkeä, ei paljon kiinnosta samoihin paljuihin klooriveteen mennä itseään liottelemaan.

    • Otan kantaa siltä pohjalta, miten itse elän ja ihmisiin suhtaudun.
      En oleta, että jokainen vastaani tuleva ihminen, suomalainen tai ulkomaalainen, olisi uhka.
      Toisaalta en hymistele enkä mielistele ketään, mutta jos juttusille joudutaan, puhelen mielelläni.
      Ihmiset ihmisinä -asenteen olen opettanut lapsilleni ja ilmeisesti tuloksellisesti. Kun lapsenlapseni oli ensimmäisellä luokalla koulussa, opettaja kysyi, ketkä olivat kunkin kolme parasta ystävää luokalla. Lapsenlapseni, joka on poika, nimesi naapurin tytön, romanitytön ja irakilaispojan.

    • kuka hyvänsä

      Istuin linja-autossa odotellen auton lähtöä. Siinä kadulla auton vieressä ilmeisesti turvapaikanhakija nainen ojensi ruusua vaatimattomasti pukeutuneelle eläkeläismammalle. Nainen ei ottanut ruusua, mutta kaivoi kassistaan lompakkonsa, josta ojensi viiden euron setelin. Ruusumyyjä veti rahanipun taskustaan ja liitti siihen setelin. Se vanha nainen ei ainakaan ollut rasisti, vaan hyväuskoinen samarialainen.

      • VanhaTamma

        Ei jaksa ees asiallisesti aloitta tästä puhua,sehän ihan turhaa. Ihmiset,jotka yksinkertaisia,oman "kotonsa" vaan kokeneet,mitä he voisivat ymmärtää, helevetti.
        Ai me suomalaiset vaan maailman parhain kansa,tänne ei kukaan muu saisi tulla,voi hitto,juntein kansa,mitä maa päällään kantaa..
        Sanonpa vaan,että olen todella onnellinen ja paljon enemmän elämästä irti saanut,kun olen tutustunut ja saanut parhaat ystäväni mm.Iranin kurdeista.Mitä tää Suomen junttienemmistö ymmärtää...hah.Tää todella sellanen purkaus, kun näkee,että näitä onnettomia riittää.
        Jaksan hiukan maltillisemmin sanoa kuitenkin,että ne joilla on muutakin päässä kuin sahajauhoja,tutustuvat uusiin ihmisiin ja toisiin kulttuureihin.
        Mitä vanhat kääkät enää odotatte elämältänne!


      • lypsylehmä
        VanhaTamma kirjoitti:

        Ei jaksa ees asiallisesti aloitta tästä puhua,sehän ihan turhaa. Ihmiset,jotka yksinkertaisia,oman "kotonsa" vaan kokeneet,mitä he voisivat ymmärtää, helevetti.
        Ai me suomalaiset vaan maailman parhain kansa,tänne ei kukaan muu saisi tulla,voi hitto,juntein kansa,mitä maa päällään kantaa..
        Sanonpa vaan,että olen todella onnellinen ja paljon enemmän elämästä irti saanut,kun olen tutustunut ja saanut parhaat ystäväni mm.Iranin kurdeista.Mitä tää Suomen junttienemmistö ymmärtää...hah.Tää todella sellanen purkaus, kun näkee,että näitä onnettomia riittää.
        Jaksan hiukan maltillisemmin sanoa kuitenkin,että ne joilla on muutakin päässä kuin sahajauhoja,tutustuvat uusiin ihmisiin ja toisiin kulttuureihin.
        Mitä vanhat kääkät enää odotatte elämältänne!

        Minulta lypsetyille verirahoille tietäisin kyllä parempaakin käyttöä kuin nämä hyysättävät. Pidä sinä vaan kotikurdisi, mutta elätä ja majoita ne ihan omilla varoillasi!
        Ei tässä ole varaa matkustella vaikutteita ja avartumista saamaan. Mutta onhan ne suuri "rikkaus" Suomen kansalle nuo maahanmuuttajat, aina niistä joku eopätoivoinen vanha tamma iloa saa.


      • käyne
        VanhaTamma kirjoitti:

        Ei jaksa ees asiallisesti aloitta tästä puhua,sehän ihan turhaa. Ihmiset,jotka yksinkertaisia,oman "kotonsa" vaan kokeneet,mitä he voisivat ymmärtää, helevetti.
        Ai me suomalaiset vaan maailman parhain kansa,tänne ei kukaan muu saisi tulla,voi hitto,juntein kansa,mitä maa päällään kantaa..
        Sanonpa vaan,että olen todella onnellinen ja paljon enemmän elämästä irti saanut,kun olen tutustunut ja saanut parhaat ystäväni mm.Iranin kurdeista.Mitä tää Suomen junttienemmistö ymmärtää...hah.Tää todella sellanen purkaus, kun näkee,että näitä onnettomia riittää.
        Jaksan hiukan maltillisemmin sanoa kuitenkin,että ne joilla on muutakin päässä kuin sahajauhoja,tutustuvat uusiin ihmisiin ja toisiin kulttuureihin.
        Mitä vanhat kääkät enää odotatte elämältänne!

        jotka sinut ystäväksi saivat,käpiöaivo!


      • lypsylehmä kirjoitti:

        Minulta lypsetyille verirahoille tietäisin kyllä parempaakin käyttöä kuin nämä hyysättävät. Pidä sinä vaan kotikurdisi, mutta elätä ja majoita ne ihan omilla varoillasi!
        Ei tässä ole varaa matkustella vaikutteita ja avartumista saamaan. Mutta onhan ne suuri "rikkaus" Suomen kansalle nuo maahanmuuttajat, aina niistä joku eopätoivoinen vanha tamma iloa saa.

        Eikös tällä palstalla pitänyt keskustella rasismista????????? Eikä terrorisoida toistensa mielipiteitä!
        Varmaan jokainen on joskus kokenut niin hyvää kuin pahaa ulkomaalaisten taholta.
        Mutta niin on myös kotimaan ihmisten kohdalla.
        Välissä on monen kohdalla hankala kielimuuri. Joten väärin ymmärryksiä syntyy helpommin.
        Oiskohan kuitenkin niin,että nuo ulkomaalaiset ovat monesti kohteliaita ja ainakin naiset huomioon ottavia.
        Siinähän sitä onkin suomipojalle jo kummasti
        vihoittelemista.
        Ainakin kotikaupungissani on ollut monet tappelut siksi, että "tummat pojat" vievät suomen tytöt!! Miltä kuulostaa ??Onkohan siihen jokin syy???
        Nämä ovat siis minun mielipiteitäni.
        Jokamaassa on omat häirikkönsä.
        kaiken maan kansalaista tulee kuitenkin kohdella samalaisena ihmisenä
        Pelkkä ihoväri tai maahan muuttaminen ei tee kenestäkään huonompaa. Ihminen itse vastaa siitä minkä "kuvan" hänestä saa !


      • Hakomäen Eemeli ja vaimo ...
        VanhaTamma kirjoitti:

        Ei jaksa ees asiallisesti aloitta tästä puhua,sehän ihan turhaa. Ihmiset,jotka yksinkertaisia,oman "kotonsa" vaan kokeneet,mitä he voisivat ymmärtää, helevetti.
        Ai me suomalaiset vaan maailman parhain kansa,tänne ei kukaan muu saisi tulla,voi hitto,juntein kansa,mitä maa päällään kantaa..
        Sanonpa vaan,että olen todella onnellinen ja paljon enemmän elämästä irti saanut,kun olen tutustunut ja saanut parhaat ystäväni mm.Iranin kurdeista.Mitä tää Suomen junttienemmistö ymmärtää...hah.Tää todella sellanen purkaus, kun näkee,että näitä onnettomia riittää.
        Jaksan hiukan maltillisemmin sanoa kuitenkin,että ne joilla on muutakin päässä kuin sahajauhoja,tutustuvat uusiin ihmisiin ja toisiin kulttuureihin.
        Mitä vanhat kääkät enää odotatte elämältänne!

        Ensinnäkin olemme pahoillamme kurdi-ystäviesi puolesta. Sinun kaltaisesi "ystävä" tekee asiattomuudellaan ja aggressiivisuudellaan heille hallaa.
        Raivoamalla ja nimittelemällä et millään tavoin pysty heitä auttamaan etkä ohjaamaan meitä "lintukotolaisia" tutustumaan heihin.

        Kyllä melkoinen osa meistä vanhoista ihmisistä on tutustunut toisiin kulttuureihin, ja osaamme arvostaa niitä.Ymmärrämme myös, miten paljon vääryyttä maailmassa on.

        Toisaalta olemme itsekin kokeneet sota-ajan kurjuuden ja pelon, eläneet tiukoilla. Vanhempamme ovat maksaneet meidän lukukausimaksumme usein niukoistakin varoistaan, ja monet meistä vuorostaan ovat maksaneet omien lastensa koulutuksesta. Mitään emme ole saaneet ilmaiseksi. Vuorollamme olemme omalta osaltamme rakentaneet tätä maata, maksaneet veroja ja eläkemaksuja sekä kamppailleet sen puolesta, että tulevilla sukupolvilla olisivat asiat paremmin kuin meillä.
        Olemme ansainneet sen, että nyt eläkkeellä ollessamme emme joudu IKÄrasistien maalitauluksi vaan saamme viettää rauhallisen vanhuuden.

        Mitä odotamme elämältä? Me odotamme, että lastemme lapsista tulee kunnon ihmisiä ja että hekin löytävät paikkansa elämässä.
        Ennen kaikkea odotamme sitä, että maailmasta loppuvat sodat ja sorto, ettei kenenkään enää tarvisisi lähteä pakolaiseksi minnekään.


      • nuorempi henkilö
        VanhaTamma kirjoitti:

        Ei jaksa ees asiallisesti aloitta tästä puhua,sehän ihan turhaa. Ihmiset,jotka yksinkertaisia,oman "kotonsa" vaan kokeneet,mitä he voisivat ymmärtää, helevetti.
        Ai me suomalaiset vaan maailman parhain kansa,tänne ei kukaan muu saisi tulla,voi hitto,juntein kansa,mitä maa päällään kantaa..
        Sanonpa vaan,että olen todella onnellinen ja paljon enemmän elämästä irti saanut,kun olen tutustunut ja saanut parhaat ystäväni mm.Iranin kurdeista.Mitä tää Suomen junttienemmistö ymmärtää...hah.Tää todella sellanen purkaus, kun näkee,että näitä onnettomia riittää.
        Jaksan hiukan maltillisemmin sanoa kuitenkin,että ne joilla on muutakin päässä kuin sahajauhoja,tutustuvat uusiin ihmisiin ja toisiin kulttuureihin.
        Mitä vanhat kääkät enää odotatte elämältänne!

        tätä samaa suomalaisia vanhoiksi kääkisi haukkumista ja pahan olosi purkamista syydät viattomien niskaan myös sätissä.Häivyn sieltä heti, kun kuvaava nikkisi ilmaantuu. Olet tainnut pettyä pahasti suomalaismiesten suhteen, muta uskon että vika ei ollut miehissä.Hyysää niitä ihania tummia miehiäsi, mutta tee se omalla kustannuksellasi äläkä aina sivulauseessa herjaa suomalaisia.Ihmettelen myös, miksi et ole vaihtanut tätä helevetin junttien maata parempaan.Taitaa olla hyvä sosiaaliturva kuitenkin mieleesi ja etenkin ns. ystäviesi mieleen.Mitähän heidänkin "ystävyytensä" pohjana on, aito rakkaus sinuun vai....


    • tuulentytti

      taitaa vain lisätä rasistisia mielipiteitä jos saa pitkään jatkua. Näyttää vähän siltä.-
      Eikös täällä pitäisi olla rasistiset ilmaisut kiellettyjä ? !

      • Miten erilaisesta kulttuurista monikin tulee! On erilaisia uskontoja ,jotka asettavat kaikenlaisia
        rajoituksia ja käyttäytymis normeja. Joita me suomessa syntyneet emme millään voi (tai halua)ymmärtää.
        Mutta vaikeaa on varmaan niilläkin tulijoilla. Ennenkuin jotenkin pääsevät "sisälle" tähän meidän systeemiin ja elämänmenoon.Ja kulttuuriin!
        Jos nyt aattelisi itseään vastaavassa tilanteessa..... Kyllä varmaan toivoisi pientä ymmärrystä ja suvaitsevaisutta. Ja asiallista
        ohjausta.
        Ja sitä ystävällistä suhtautumista !!!!


      • mariamaija
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Miten erilaisesta kulttuurista monikin tulee! On erilaisia uskontoja ,jotka asettavat kaikenlaisia
        rajoituksia ja käyttäytymis normeja. Joita me suomessa syntyneet emme millään voi (tai halua)ymmärtää.
        Mutta vaikeaa on varmaan niilläkin tulijoilla. Ennenkuin jotenkin pääsevät "sisälle" tähän meidän systeemiin ja elämänmenoon.Ja kulttuuriin!
        Jos nyt aattelisi itseään vastaavassa tilanteessa..... Kyllä varmaan toivoisi pientä ymmärrystä ja suvaitsevaisutta. Ja asiallista
        ohjausta.
        Ja sitä ystävällistä suhtautumista !!!!

        Olen kovin vähän tutustunut näihin "tummiin", mutta yhden kanssa olen joutunut tekemisiin.
        Hän on thaimaalaisia ja asiakaspalvelussa.
        Meitä on useimpia jotka olemme yrittäneet saada häneen ystävällistä kontaktia, ei onnistu.
        Puhuu hyvin suomea, on luultavasti asunut täällä jo kymmeniä vuosia koska hänen 17 vuotias tyttärensä puhuu kieltämme täysin virheettömästi.
        Mutta tämä äiti, hän on kuin omistaisi koko maailman, ja antaa sellaisen vaikutelman niin kuin me palveluntarvitsijat olisimme hänen alamaisiaan.

        Onko tämä minun kohdaltani rasismia, en tiedä, olen sitten jos olen, mutta uskon että näitten tänne muuttaneitten joukossa on monia jotka aliarvostavat meitä suomalaisia.

        Tämä oli nyt vain yksittäistapaus, jota ei pidä ottaa yleisenä käsityksenä, ei minun, eikä muidenkaan.


      • äsken kirjoittanut
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Miten erilaisesta kulttuurista monikin tulee! On erilaisia uskontoja ,jotka asettavat kaikenlaisia
        rajoituksia ja käyttäytymis normeja. Joita me suomessa syntyneet emme millään voi (tai halua)ymmärtää.
        Mutta vaikeaa on varmaan niilläkin tulijoilla. Ennenkuin jotenkin pääsevät "sisälle" tähän meidän systeemiin ja elämänmenoon.Ja kulttuuriin!
        Jos nyt aattelisi itseään vastaavassa tilanteessa..... Kyllä varmaan toivoisi pientä ymmärrystä ja suvaitsevaisutta. Ja asiallista
        ohjausta.
        Ja sitä ystävällistä suhtautumista !!!!

        Kirjoitin tuonne alemmas vastineen, jossa sanoin, että vasta sitten voimme olla vapaat rasismista, kun emme huomaa toisen ihonväriä tai ajattele häntä toisen uskonnon edustajana.

        Koko se ketju on kateissa, joten enää muista mistä muusta siinä puhuttiin, mutta niin taitaa olla, että on hyvä, että jokainen sanoo mielipiteensä, kunhan se vain on samanlainen kuin MINUN mielipiteeni. - Muut poistoon.


    • uzma-m

      minne havis viestini,ei taalla saa keskustella muusta kuin hyvaa paivaa ja kirvesvartta,muut poistetaan,onneksi on muita kesustelupaikkoja.

      • minne hävisi

        Vastasin sinun jälkeesi kirjoittajalle.
        Ilmeisesti pitää olla samaa mieltä aloittajan kanssa, muuten heitetään ulos keskustelusta.

        Kiitokset vain.


      • katicat

        Uzma-m. Kirjoituksesi sattui olemaan samassa haarassa poistetun kirjoituksen perässä. Ei siis kannata kirjoittaa poistokriteerit täyttävän kirjoituksen perään.
        Siis poisto ei johtunut sinun kirjoituksestasi. Siihen ei ollut mitään syytä.


      • katicat kirjoitti:

        Uzma-m. Kirjoituksesi sattui olemaan samassa haarassa poistetun kirjoituksen perässä. Ei siis kannata kirjoittaa poistokriteerit täyttävän kirjoituksen perään.
        Siis poisto ei johtunut sinun kirjoituksestasi. Siihen ei ollut mitään syytä.

        Ainakin täällä oli nimim. Vanhan Tamman uusi esiintyminen, jossa hän naureskeli tahallaan provosoineensa. Nyt en sitä huomannut.

        Oliskohan joku poistattanut sen ja sen mukana sitten meni koko ketju...

        Ilmeisesti törkykirjoitelmiin ei kannata kommenetteja kirjoittaa, jos ei halua tulla kaseeratuksi ö-mappiin.


    • isoäiti*

      Jokainen viikko pitäisi olla rasismin vastainen viikko.

      Paras tapa oppia rasismin kauheudesta on asua tai
      olla itse vähemmistönä.

      • Välimeren eteläpuolen ja itäisiin maihin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe