RISTIÄISET VAI NIMIÄISET?

ei-pakko-pappia

Kovin kovin monella tuntuu olevan lapsen syntyessä sama ongelma. Joko molemmat vanhemmista eivät kuulu kirkkoon, tai vain toinen. Kummallakaan ei välttämättä ole sen suurempaa halua kuunnella jumalajuttuja, mutta tokihan juhlat pitäisi ja olisi kiva järjestää. Miten tilanteesta selviydytään? Ovatko ristiäiset kirkkollisine virrenveisuineen, pappeineen ja jumalajuttuineen pakko? No eivät.

Ratkaisu on erittäin helppo. Uudelle pienelle ihanuudelle voi järjestää upeat ja juhlavat NIMIÄISET.

Nimiäiset on nimi vauvan omalle juhlalle silloin kun vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tai muusta syystä eivät halua järjestää ristiäisiä ja liittää lastaan kirkon jäseneksi. Meille (pariskunta Helsingin seudulta) syntyi ihana pieni tyttövauva kesällä 2005. Molemmat vanhemmista on kastettu ja kuuluneet nuoruutensa kirkkoon. Oman ajattelun myötä molemmat ovat eronneet, en itse koe jumalaa saati kirkollisia asioita lainkaan omakseni. Jos kysytään uskotko jumalaan vai sattumaan, eiköhän se se jälkimmäinen ole :) Lapseni saa päättää aikanaan itse oman näkemyksensä asioihin. Koulussa hän ei-kirkon-jäsenenä osallistuu uskonnon sijaan eettisen elämänkatsomustiedon opetukseen, jossa myös tutustutaan tasapuolisesti kaikkiin maailman uskontoihin, ei tuputeta pohjoista harvinaisuutta evankelisluterilaisuutta, ainoana oikeana.

UPEA NIMIÄISJUHLAMME JA SIVIILIKUMMIT

Järjestimme kotonamme tytöllemme n. 15 hengen juhlat joihin kutsuttiin läheisimmät sukulaiset. Nimesimme kummit (jotka ovat siis siviilikummit), tämä tuttavapariskuntamme ei myöskään ollut kirkon jäsen. Juhlan puhujan pyysimme Pro-Seremonioista:

http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/

Puhuja kävi luonamme ja auttoi tilaisuuden suunnittelussa ja puheen saimme etukäteen katsottavaksemme. Etukäteen kävin hankkimassa vauvalle upean valkean nimiäismekon (Haloselta myydään "ristiäismekkoina") ja kukat nimiäispöytään (olkkarin pieni pöytämme :) Omalla äidilläni oli tallessa omissa ristiäisissäni aikanaan käytetty valkea liina ja kastemaljani. Tilaisuus alkoi vieraiden kerääntymisellä olohuoneeseen (vieraiden saapuessa minä olin vauvan kanssa piilossa makuuhuoneessa) jonne vauvan isä laittoi soimaan cd:ltä kauniin vivaldin kevään jonka soidessa itse kävelin vauva sylissäni olohuoneeseen, jossa vieraat näkivät meidät ensimmäisen kerran. Puhuja piti puheen johon kuului osaksi nimen lausuminen, jonka aikana isä laittoin tytölle ihanan kukkakaupasta tilaamani pikkuruisen kukkaseppeleen. Pöydällä oli lapsuuteni ristiäismalja jonka veteen kummit laskivat kummilupauksen lausuttuaan kädessään olleet kelluvat valkoiset kynttilät (mitään päänkastelu vesikasteita ei siis nimiäisissä tietenkään ole). Tilaisuuden lopuksi lausuin itse lyhyen kauniin runon ja allekirjoitettiin Pro-Seremonioilta tulleet kauniit kummitodistukset joista yksi jäi muistoksi pienelle tulokkaalle. Ja siirryttiin keittiön valkoisella liinalla katetun tarjoilupöydän ääreen :)

Kaikkiaan tilaisuus oli omasta mielestäni kertakaikkiaan upea ja juhlallinen ja parilla vieraista oli jo tippa silmässä kauniista ja liikuttavasta tilaisuudesta, kuten oli kyllä itselläkin. Vinkkejä omien kauniiden nimiäisten järjestämiseen voi katsoa Pro-Seremonioiden sivuilta:

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

MITEN VIRALLINEN PAPERIPUOLI HOIDETAAN?

Vauvan synnyttyä saimme kotiimme kirjeen jossa kysyttiin vauvan tulevaa nimeä. Tähän paperiin kirjoitettiin koko nimi (voi postittaa ennen tai jälkeen nimiäisiä, ei tietenkään liitty siihen mitenkään) ja vahempien allekirjoitus. Paluupostissa tuli tytön kelakortti jossa pysyvä henkilötunnus (synnytyssairaalasta saatava tunnus on siis vain väliaikainen) merkkinä siitä että tyttö on rekisteröity omalla nimellään Suomen väestörekisteriin.

MIKSI VALITA NIMIÄISET RISTIÄISTEN SIJAAN?

Kummien (siviilikummit) ei tarvitse olla kirkon jäseniä. Voivat olla tai olla olematta, ihan sama.
Oman näköinen tilaisuus. Saat järjestää itse juuri sellaiset nimiäiset kuin haluat, et ole pakotettu kirkon vakio ristiäiskaavaan.
Saat valita puhujan itse. Voi olla Pro-Seremonioista, sukulainen, tuttu, kenet itse haluat
Saat vaikuttaa puheeseen itse. Pro-Seremonioiden puheen saat etukäteen tarkistettavaksesi, etkä ole pakotettu kuuntelemaan papin puheen mahdollisesti omistasi paljonkin eroavia asioita.
Vapaa musiikki. Ei tarvitse kuunnella virsiä, voit soittaa ihan mitä kaunista musiikkia ikinä itse haluat cd:ltä tai pyytää paikalle vaikka tutun kitaran, pianon, viulun tms. soittajan.
Kukaan ei vaivannu. Suurin osa suomalaisista vierastaa kirkollista virrenveisuuta, kun asiaan ei uskota itse se tekee olon aavistuksen vaivaantuneksi. Nimiäisissä tätä ongelmaa ei ole.
Lapsesi tulee säästymään kesätöissään kirkollisverolta ja saa aikanaan valita katsomuksensa itse. Vai liitätkö pienen lapsesi hänen mielipidettään kysymättä automaattisesti myös jäseneksi poliittiseen puolueeseen tai muuhun näkemykselliseen järjestöön? Tuskin :)

Toivottavasti tästä nyt olisi vähän apua jollekin ristiäisiä vierastavalle tai asiaa pohtivalle tuoreelle ei-kirkon-jäsen isälle tai äidille :)

7

1593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten ennen?

      Olen itsekin kirkosta eronnut ateisti ja tuo kysymys ei ole juuri nyt ajankohtainen, koska elän sinkkuna, mutta on ajattelemattakin selvää, että jos se on minusta kiinni, joskus mahdollisesti syntyvästä lapsestani ei tule minkään kirkon jäsentä. Totta kai naisen mielipide olisi tärkeä, jos hän haluaisi lapsen kirkkoon, myöntyisin varmasti. Minulle tuo ei ole mikään iso asia, kun itsekin kuuluin kirkkoon ja erosin siitä. Joka tapauksessa lapsi päättää aikuisena itse, haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Jos nainenkin olisi ateisti, silloin asia olisi tietysti päivänselvä, ei lasta kirkon jäseneksi.

      En lukenut juttuasi kokonaan, koska ei tosiaan ole ihan ajankohtainen tuo asia. Luin juttusi kuitenkin pääosin, koska minua mietitytti se, että onhan uskonnonvapaudella jo pitkä historia ja onhan ateistit saaneet lapsia ennenkin. Eikö asiaa ole ennen osattu hoitaa? :) En halua uskoa, että kukaan ateisti olisi kutsunut papin muodon vuoksi lapsensa juhliin. Eihän?!

      Minulle on oikeastaan sama, millä sanalla nimenantajaisiin viitataan, toimituksen sisältö voi vapaasti olla monenlainen. En ole koskaan ollut ateistien lapsen nimiäisissä. Nimiäisissä voitaisiin tietysti antaa lapselle nimi ilman kastemaljaa, mutta jos jonkun mielestä se vesi kuuluu tilaisuuteen (= kastajaisiin), niin ei sitäkään mikään estä, vaikka kasteella ei ateistille mitään merkitystä olekaan (itse jättäisin veden tuosta syystä pois, mutta jokaisen oma valinta). Juhliahan ei tosiaan mikään estä järjestämästä suvun kesken. :)

      • ei-pakko-pappia

        Toki ovat. Väitän että uskonnottoman näkemyksen vahvasti omaavat ja asian tiedostvat ihmiset eivät tällä käy kyselemässäkään epävarmoina että kuinka tämä nyt hoituisi :) He kyllä tietävät järjestää omanlaisensa nimiäiset vauvalleen miten itse haluavat.

        "Ongelma" tänä päivänä on että siitä reilusta 80%:sta kansalaisia jotka vielä valtakirkkoon kuuluvat (jäsenistöhän vähenee kokoajan, eroavia on joka vuosi enemmän) reilu puolet ei niin erityisemmin usko jumalaan, mutta ei ole koskaan oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää. Kirkon jäseniä ollaan kun ei ole tullut mieleen erota eikä perhejuhlille oikein muutakaan mallia edes tiedetä.

        Perhejuhlat "pakottavat" miettimään asiaa ja näiden ihmisten kyselyviestejä kummeudesta (ei, kirkolla ei ole kummeuteen mitään yksinoikeutta :) ja ei-kirkon jäsenyydestä täällä näkee koko ajan. Ajatus ristiäisistä papin, rukoilemisen ja virrenveisuun kera saa vaivaantuneeksi eikä miellytä mutta vaihtoehtoa ei oikein tiedetä ja omalla tavallaan kuitenkin haluttaisiin kunnioittaa perinteitä. Miten toteuttaa tämä yhtälö?

        Toivoisin että oma viestini auttaisi näitä ihmisiä ymmärtämään että kauniit, juhlalliset ja kuitenkin perinteitä kunnioittavat nimiäiset voi järjestää ihan ilman kirkon jäsenyyttä, rukoilua, virrenveisuuta ja pappia.

        Iloa vauvan juhlien järjestämiseen!


      • mape

        on muuten itseasiassa aika koomista että nimiäiset muistuttaa sanana selvästi ristiäisiä joka kylläkään ei ole kirkollinen toimitus. Toisaalta kuten moni harhaisesti mieltää kasteessa lapsi ei saa nimeä, mutta nimiäiset pidetään nimen antamiseksi. Kuitenkin nimihän ilmoitetaaan paperilal väestörekisteriin..

        Monen nimiäiset on hyvin vastaavaksi kopioitu kuin kastejuhlakin joten miksi apinoida toimitusta joka ei merkitse mitään? Eikö mielikuvitus oikeasti riitä enempään?

        Mielestäni nimiäiset on hieman mauton asia. Vauvajuhla tms olisi enemmän paikallaan eikä tuollainen ideaköyhä temppuilu..

        Niin ja aina lapsia on jätetty kastamatta. Asia on hoidettu sillä paperilal ja se siitä..

        Kun vielä kasteen eri asioilal on symboolisia vertauksia niin on aika hassua että vastaavia asioita käytetään ei kristillisessä juhlassa ihan muuten vaan..


      • rentoa arvokkuutta
        mape kirjoitti:

        on muuten itseasiassa aika koomista että nimiäiset muistuttaa sanana selvästi ristiäisiä joka kylläkään ei ole kirkollinen toimitus. Toisaalta kuten moni harhaisesti mieltää kasteessa lapsi ei saa nimeä, mutta nimiäiset pidetään nimen antamiseksi. Kuitenkin nimihän ilmoitetaaan paperilal väestörekisteriin..

        Monen nimiäiset on hyvin vastaavaksi kopioitu kuin kastejuhlakin joten miksi apinoida toimitusta joka ei merkitse mitään? Eikö mielikuvitus oikeasti riitä enempään?

        Mielestäni nimiäiset on hieman mauton asia. Vauvajuhla tms olisi enemmän paikallaan eikä tuollainen ideaköyhä temppuilu..

        Niin ja aina lapsia on jätetty kastamatta. Asia on hoidettu sillä paperilal ja se siitä..

        Kun vielä kasteen eri asioilal on symboolisia vertauksia niin on aika hassua että vastaavia asioita käytetään ei kristillisessä juhlassa ihan muuten vaan..

        Monille ihmisille _perinteet_ merkitsevät paljon. On iso juttu jos vauvalle on tallessa suvun mekko tai malja joissa nimensä on itse saanut tai ehkä jopa vuvan isovanhempikin.

        Onko evankelisluterilaisilla joku yksinoikeus yleismaailmallisiin asioihin kuten vesi tai kynttiläntuli? No ei, vaikka herkästihän uskovaiset ihmiset niin ajattelevatkin... Kuten ajattelevat etiikasta ja moraalistakin, ei-uskovaisillahan näitä ei tietenkään voi olla lainkaan. Tähänkin on törmättyja tämä asenne loisti myös jokin aika sitten tulleesta YLE:n suuresta uskontokeskusteluillasta. Herätysliikkeenedustajan asenne oli vastenmielinen.

        Se että ihmiset vaivaantuneeksi saavasta vanhanaikaisesta yliluonnollisuudesta vauvan syntyessä luovutaan ei tarkoita että samalla pitäisi luopua myös kaikista perinteistä. Meille ainakin perinteikkäät mutta vapautuneet nimiäiset sopivat hienosti ja tilaisuus oli ikimuistoinen!


      • mape
        rentoa arvokkuutta kirjoitti:

        Monille ihmisille _perinteet_ merkitsevät paljon. On iso juttu jos vauvalle on tallessa suvun mekko tai malja joissa nimensä on itse saanut tai ehkä jopa vuvan isovanhempikin.

        Onko evankelisluterilaisilla joku yksinoikeus yleismaailmallisiin asioihin kuten vesi tai kynttiläntuli? No ei, vaikka herkästihän uskovaiset ihmiset niin ajattelevatkin... Kuten ajattelevat etiikasta ja moraalistakin, ei-uskovaisillahan näitä ei tietenkään voi olla lainkaan. Tähänkin on törmättyja tämä asenne loisti myös jokin aika sitten tulleesta YLE:n suuresta uskontokeskusteluillasta. Herätysliikkeenedustajan asenne oli vastenmielinen.

        Se että ihmiset vaivaantuneeksi saavasta vanhanaikaisesta yliluonnollisuudesta vauvan syntyessä luovutaan ei tarkoita että samalla pitäisi luopua myös kaikista perinteistä. Meille ainakin perinteikkäät mutta vapautuneet nimiäiset sopivat hienosti ja tilaisuus oli ikimuistoinen!

        ajattelitko oikeasti yhtään mitä kirjoitin? Kun kasteessa sillä vedellä ja maljalla on tietty rooli samoin mekolla ja kynttilällä niin mikä niiden rooli on nimiäisissä? Onko ne vain yhteydestään napattu rituaali ilman merkitystä? Mikä merkitys on sitten rituaalilla jolla ei ole merkitystä?

        Jos itse pitäisin muun juhlan kuin kastejuhlan lapselleni niin kyllä sen nimi olisi muu kuin nimiäiset ja silloin kaikki kasteeseen viittava esineistö ja symboliikka olisi kyllä pois ja tilaisuus olisi todella omannäköinen eikä tavallaan kopio kasteesta ilman pappia ja virsiä eli omannäköinen kastejuhla...

        En usko, en kuulu kirkkoon, mutta moraali on asia jonka perään huutelen kyllä aika monella saralla. Ei se ole uskontoon sidottu vaan johonkin muuhun kuten käsitykseen oikeasta ja väärästä, käsitykseen kohtuullisuudesta ja oikeudesta ja oikeudenmukaisuudesta jne. Etiikka samoin on ihan jotain muuta kuin uskonnon etiikka, paljon isompi ja laajempi asia. Moni sana vain liitetään vahvasti uskontoon ilman että sen alkuperä edes on siinä millään tavalla.

        Miten perustelet veden nimiäisissä ja mitä sillä siinä tehdään? Kynttilä on aina kaunis, mutta esim kesällä aika outo koriste pöydässä yleensä.. Ja ihan vielä pakko lisätä että nimiäisten ja kasteen ero on ehkä juuri isoimmillaan siinä, että kasteessa kukaan ei saa nimeä, mutta nimiäiset on järjestetty lapsen nimen julkistamista varten. Tuon kauemmas siinä asiassa ei taida enää päästä?

        On paljon perinteitä, mutta yleensä niille perinteilleon selvä yhteys ja ne liittyvät selkeästi johonkin tiettyyn asiaan. Perinen jossa kopioidaan kaikki ulkoiset merkit, mutta ei sisältöä on oikeastaan jo lähellä rienausta ja its ekunnioitan toisten vakaumusta niin etten ala apinoida toisilel merkityksellisiä asioita toiseen asiayhteyteen.


      • ei-pakko-pappia
        mape kirjoitti:

        ajattelitko oikeasti yhtään mitä kirjoitin? Kun kasteessa sillä vedellä ja maljalla on tietty rooli samoin mekolla ja kynttilällä niin mikä niiden rooli on nimiäisissä? Onko ne vain yhteydestään napattu rituaali ilman merkitystä? Mikä merkitys on sitten rituaalilla jolla ei ole merkitystä?

        Jos itse pitäisin muun juhlan kuin kastejuhlan lapselleni niin kyllä sen nimi olisi muu kuin nimiäiset ja silloin kaikki kasteeseen viittava esineistö ja symboliikka olisi kyllä pois ja tilaisuus olisi todella omannäköinen eikä tavallaan kopio kasteesta ilman pappia ja virsiä eli omannäköinen kastejuhla...

        En usko, en kuulu kirkkoon, mutta moraali on asia jonka perään huutelen kyllä aika monella saralla. Ei se ole uskontoon sidottu vaan johonkin muuhun kuten käsitykseen oikeasta ja väärästä, käsitykseen kohtuullisuudesta ja oikeudesta ja oikeudenmukaisuudesta jne. Etiikka samoin on ihan jotain muuta kuin uskonnon etiikka, paljon isompi ja laajempi asia. Moni sana vain liitetään vahvasti uskontoon ilman että sen alkuperä edes on siinä millään tavalla.

        Miten perustelet veden nimiäisissä ja mitä sillä siinä tehdään? Kynttilä on aina kaunis, mutta esim kesällä aika outo koriste pöydässä yleensä.. Ja ihan vielä pakko lisätä että nimiäisten ja kasteen ero on ehkä juuri isoimmillaan siinä, että kasteessa kukaan ei saa nimeä, mutta nimiäiset on järjestetty lapsen nimen julkistamista varten. Tuon kauemmas siinä asiassa ei taida enää päästä?

        On paljon perinteitä, mutta yleensä niille perinteilleon selvä yhteys ja ne liittyvät selkeästi johonkin tiettyyn asiaan. Perinen jossa kopioidaan kaikki ulkoiset merkit, mutta ei sisältöä on oikeastaan jo lähellä rienausta ja its ekunnioitan toisten vakaumusta niin etten ala apinoida toisilel merkityksellisiä asioita toiseen asiayhteyteen.

        En tietenkään tiedä muiden nimiäisistä, mutta omissamme vauvan rooli oli olla oma ihana kaunis itsensä. :) Valkoisella värillä tietenkin on oma viattomuuden ja puhtauden symboliikkansa, joka on sama monissa eri kulttuureissa. Kävin useissa vauvojen vaateliikkeissä enkä löytänyt vauvalle mitään läheskään yhtä kaunista ja näyttävää kuin hohtavan valkoinen satiinipitsimekko joka oli oma valintamme.

        Meillä siis kummien kädessä sytytetyt kelluvat kynttilät liittyvät suoraan puheeseen (vertauskuvat) ja kummilupaukseen. Toisaalta olen käyttänyt vesimaljassa kelluvia kynttilöitä myös jouluna ja syntymäpäivilläni, ihan vain ja ainoastaan koska ne ovat minusta kauniita. Jos maljassa kelluvien kynttilöiden käyttäminen ei uskonnollisissa juhlissa jotain uskovaa loukkaa(?) joudun valitettavasti toteamaan että ongelma on tällöin hänellä, ei minulla. Tupareissamme paloi lahjaksi saatuja itämaisia tuoksutikkuja tai mitä lie. En usko että aasialaiset jotka samantyylisiä omissa temppeleissään ja uusien kotiensa pyhiksi siunauksissa polttavat, loukkaantuivat. ;)

        Nimiäispöytä oli sävytetty vaaleanpunaiseksi. Pöytäkukat, seppele, pöytäkynttilöiden koristeet ja vesimaljan pohjan koristehiekka olivat kaikki vaaleanpunaiset. (Toinen vaihtoehto oli keltainen mutta löysin kynttilöihin niin upeat vaaleanpunaiset koristeet mikä myös värinä sopi pienelle prinsessalle että väri tuli niistä :)

        Nimiäisissä on se kiva puoli että niistä voi kukin tehdä juuri sen näköiset kuin itse haluaa. Voivat olla perinteisemmät tai sitten miten erikoiset, vaikkapa jollain teemalla varustetut. Kädet ovat vapaat. :)


      • rienausta
        mape kirjoitti:

        ajattelitko oikeasti yhtään mitä kirjoitin? Kun kasteessa sillä vedellä ja maljalla on tietty rooli samoin mekolla ja kynttilällä niin mikä niiden rooli on nimiäisissä? Onko ne vain yhteydestään napattu rituaali ilman merkitystä? Mikä merkitys on sitten rituaalilla jolla ei ole merkitystä?

        Jos itse pitäisin muun juhlan kuin kastejuhlan lapselleni niin kyllä sen nimi olisi muu kuin nimiäiset ja silloin kaikki kasteeseen viittava esineistö ja symboliikka olisi kyllä pois ja tilaisuus olisi todella omannäköinen eikä tavallaan kopio kasteesta ilman pappia ja virsiä eli omannäköinen kastejuhla...

        En usko, en kuulu kirkkoon, mutta moraali on asia jonka perään huutelen kyllä aika monella saralla. Ei se ole uskontoon sidottu vaan johonkin muuhun kuten käsitykseen oikeasta ja väärästä, käsitykseen kohtuullisuudesta ja oikeudesta ja oikeudenmukaisuudesta jne. Etiikka samoin on ihan jotain muuta kuin uskonnon etiikka, paljon isompi ja laajempi asia. Moni sana vain liitetään vahvasti uskontoon ilman että sen alkuperä edes on siinä millään tavalla.

        Miten perustelet veden nimiäisissä ja mitä sillä siinä tehdään? Kynttilä on aina kaunis, mutta esim kesällä aika outo koriste pöydässä yleensä.. Ja ihan vielä pakko lisätä että nimiäisten ja kasteen ero on ehkä juuri isoimmillaan siinä, että kasteessa kukaan ei saa nimeä, mutta nimiäiset on järjestetty lapsen nimen julkistamista varten. Tuon kauemmas siinä asiassa ei taida enää päästä?

        On paljon perinteitä, mutta yleensä niille perinteilleon selvä yhteys ja ne liittyvät selkeästi johonkin tiettyyn asiaan. Perinen jossa kopioidaan kaikki ulkoiset merkit, mutta ei sisältöä on oikeastaan jo lähellä rienausta ja its ekunnioitan toisten vakaumusta niin etten ala apinoida toisilel merkityksellisiä asioita toiseen asiayhteyteen.

        "on oikeastaan jo lähellä rienausta ja itse kunnioitan toisten vakaumusta niin etten ala apinoida toisille merkityksellisiä asioita toiseen asiayhteyteen."

        Tähän en voi todeta muuta kuin pitäköön jokainen kukkansa ja kynttilänsä miten haluaa, mutta kristillisen kirkon ja papin kastajaistilaisuuden toivoisin itse pidettävän ainoastaan vanhempien tahdosta jotka itse ovat uskossa ja joille kaste sisältää sille kuuluvan pyhän merkityksen.

        Nykytilanteessa jopa puolet kastettavien vanhemmista ei ymmärrä eikä perustakaan koko merkityksestä tai moni myöntää suoraan että järjestivät vain suvun paineesta tai "kun näin on aina tehty". Jos joku on rienausta niin jatkuva uskottomien merkityksetön kastaminen.

        On vastenmielistä että vanhemmat liittyvät kirkkoon vain jonkun suvusta painostaessa ja eroavat jälleen kasteen jälkeen. Kirkossa keskeistä on yhteinen usko ja sen kautta merkityksen saavat toimitukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe