Olisin kiinnostunut hindulaisuudesta, ja olisi muutama kysymystä. :)
1. Välttävätkö kaikki hindut naudanlihaa? Mikä on hindujen kanta ylipäätänsä väkivaltaan? Onko hindu oikea hindu murhatessaan toisen uskontonsa 'puolesta?'
2. Mikä on hindulaisuuden näkökulma toisiin uskontoihin? Onko hinduilla yhteinen näkemys esim. aborttiin tai homoseksuaalisuuteen?
3. Mainitkaa muutama hindulaisuuden jumala? :)
4. Mikä on Krishnan rooli, ja miksi kys. hahmo on merkittävä hare krishnalaisuudessa?
Hindulaisuudesta kiinnostunut
18
4198
Vastaukset
- ahura-mazda
Hindulaisuutta usein käsitellään yhtenä uskontona, mutta kyse on enemmänkin yhdestä suuresta "uskontoperheestä", ei-uskonnollisten kulttuuristen traditioiden ja sosiaalisten käytänteiden rinnalla. "Hindu" sanana on peräisin Indus joesta, jonka lähistöltä muinainen Intian sivisaatio ponnisti.
1. Lihan syönnin katsotaan yleisesti olevan epäpuhdasta toimintaa, joka saa aikaan pahaa karmaa, mikä taas ajaa valaistumista yhä kauemmas. Alempien kastien ja kastittomien keskuudessa asiaa ei kuitenkaan pidetä niin merkityksellisenä. Mitä murhaamiseen tulee niin eiköhän sama sääntö ole nivoutunut joka uskontoon, eli älä tapa, mutta ristiriitaisesti eepokset kertovat sankarillisista surmatöistä.
2. Hindulaiset eivät harrasta lähetystyötä, koska muiden uskontojen jumalat ovat samoja kuin heidän, vain eri hahmossa (Jeesus oli Krsnan avatar). Koska hindulaisuus käsittää paljon eri uskontoja ilman keskusorganisaatioita, ei aborttiin eikä homoseksualisuuteen voitane sanoa hindulaisuuden kantaa.
3. Brahman (mailmansielu/makrotaso/luoja), Vishnu (ylläpitävä voima), Shiva (hajoittava uudelleen luova voima).- Jayananda
Vaikka alemmat kastit syövät lihaa, naudanlihaa hyljeksitään kautta linjan hindulaisuudessa. Kirjoitusperinteessä lehmää pidetään äitinä, koska antaa maitoa. Äitiä ei haluta syödä.
Yleisesti ajatellaan, ettei lähetystyö kuulu hindulaisuuteen. Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen. Vivekanandasta lähtien, eli koko 1900-luvun, erilaiset hindulaiset liikkeet ovat tehneet hyvinkin aktiivista lähetystyötä Intian ulkopuolella. Jalansijaa ovat saaneet ainakin Ramakrishna-missio, Sivananda joogakoulu ja Self-Realization Fellowship. Aiemmin hindulaisuutta on viety esim. Kaakkois-Aasiaan jo tuhat vuotta sitten. Esim. Kambodzan Angkor Vat on Visnun temppeli.
Hyvä lähde jumaluuksiin tutustumisessa on Purana-kirjallisuus, josta löytyy kuvauksia jumalien elämästä. Hindulaisuuden pääeepoksissa, Mahabharatassa ja Ramayanassa, sekä tunnetuimmassa Puranassa, Bhagavata Puranassa, Krishna ja Rama, joita pidetään suuntauksesta riippuen joko Visnun avataroina tai alkulähteenä.
Hindulaisuudessa on kaksi suuntausta, joissa nostetaan yksi Jumala muiden jumaluuksien yläpuolelle. Vaisnavismissa korkein olento on Visnu tai Krishna, saivismissa Siva. Kummassakin suuntauksessa myönnetään muiden jumalien olemassaolo, mutta nämä nähdään ihmisen tavoin alisteisessa asemassa suhteessa pääjumaluuteen.
Hare Krishnojen leimaaminen New Ageksi ontuu sikäli, että sekä opillisesti että käytännön uskonnonharjoituksen puolesta liikkeen juuret ovat 1500-luvulla syntyneessä Bengalin vaisnava-suuntauksessa.
Toisaalta joissain luokituksissa länteen rantautuneita hindulaisperäisiä liikkeitä on pidety neohindulaisina, jos niiden opeissa tai käytänteissä on ollut uusia innovaatioita. Hare Krishnoilla tällaisia ovat olleet esim. naisten päästäminen kokopäivätoimisesti ashramaan asumaan ja temppelin alttaripapin virkaan ja liikkeen kollektiivinen johtoelin erotuksena traditionaalisesta yhden gurun ympärille löyhästi kasvaneesta liikkeestä. Uusi piirre on ollut myös bramiinivihkimyksen antaminen länsimaalaisille.
Vastaavanlaisia käytänteitä löytyy myös esim. Sivananda-joogaliikkeestä. - Alla taivaan katon
Jayananda kirjoitti:
Vaikka alemmat kastit syövät lihaa, naudanlihaa hyljeksitään kautta linjan hindulaisuudessa. Kirjoitusperinteessä lehmää pidetään äitinä, koska antaa maitoa. Äitiä ei haluta syödä.
Yleisesti ajatellaan, ettei lähetystyö kuulu hindulaisuuteen. Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen. Vivekanandasta lähtien, eli koko 1900-luvun, erilaiset hindulaiset liikkeet ovat tehneet hyvinkin aktiivista lähetystyötä Intian ulkopuolella. Jalansijaa ovat saaneet ainakin Ramakrishna-missio, Sivananda joogakoulu ja Self-Realization Fellowship. Aiemmin hindulaisuutta on viety esim. Kaakkois-Aasiaan jo tuhat vuotta sitten. Esim. Kambodzan Angkor Vat on Visnun temppeli.
Hyvä lähde jumaluuksiin tutustumisessa on Purana-kirjallisuus, josta löytyy kuvauksia jumalien elämästä. Hindulaisuuden pääeepoksissa, Mahabharatassa ja Ramayanassa, sekä tunnetuimmassa Puranassa, Bhagavata Puranassa, Krishna ja Rama, joita pidetään suuntauksesta riippuen joko Visnun avataroina tai alkulähteenä.
Hindulaisuudessa on kaksi suuntausta, joissa nostetaan yksi Jumala muiden jumaluuksien yläpuolelle. Vaisnavismissa korkein olento on Visnu tai Krishna, saivismissa Siva. Kummassakin suuntauksessa myönnetään muiden jumalien olemassaolo, mutta nämä nähdään ihmisen tavoin alisteisessa asemassa suhteessa pääjumaluuteen.
Hare Krishnojen leimaaminen New Ageksi ontuu sikäli, että sekä opillisesti että käytännön uskonnonharjoituksen puolesta liikkeen juuret ovat 1500-luvulla syntyneessä Bengalin vaisnava-suuntauksessa.
Toisaalta joissain luokituksissa länteen rantautuneita hindulaisperäisiä liikkeitä on pidety neohindulaisina, jos niiden opeissa tai käytänteissä on ollut uusia innovaatioita. Hare Krishnoilla tällaisia ovat olleet esim. naisten päästäminen kokopäivätoimisesti ashramaan asumaan ja temppelin alttaripapin virkaan ja liikkeen kollektiivinen johtoelin erotuksena traditionaalisesta yhden gurun ympärille löyhästi kasvaneesta liikkeestä. Uusi piirre on ollut myös bramiinivihkimyksen antaminen länsimaalaisille.
Vastaavanlaisia käytänteitä löytyy myös esim. Sivananda-joogaliikkeestä.Oliskohan toi noin kategoorista toi lihansyönnin dissaaminen hindulaisuudessa? Ja että vaan ne alemmat kastit?
- Neiti Karmanen
Alla taivaan katon kirjoitti:
Oliskohan toi noin kategoorista toi lihansyönnin dissaaminen hindulaisuudessa? Ja että vaan ne alemmat kastit?
Jospa se olisi sittenkin niin että kasti määräytyy ominaisuuksien perusteella eikä syntymän. Näin katsoen on helppo ymmärtää mistä on kyse. Lihansyöjät, mlechat ovat hindujen kastijärjestelmässä kastittomien alapuolella. Eli lihaa syömällä olet osa tätä mlecha kastia. Vai onko se nyt sitten niin että lihansyöjäksi synnytään ja turha yrittää satvista ruokavaliota kun on lihansyöjäksi syntynyt. Hindut kutsuvat kaikkia länsimaisia lihansyöjiksi.
- Harhat poies!
Neiti Karmanen kirjoitti:
Jospa se olisi sittenkin niin että kasti määräytyy ominaisuuksien perusteella eikä syntymän. Näin katsoen on helppo ymmärtää mistä on kyse. Lihansyöjät, mlechat ovat hindujen kastijärjestelmässä kastittomien alapuolella. Eli lihaa syömällä olet osa tätä mlecha kastia. Vai onko se nyt sitten niin että lihansyöjäksi synnytään ja turha yrittää satvista ruokavaliota kun on lihansyöjäksi syntynyt. Hindut kutsuvat kaikkia länsimaisia lihansyöjiksi.
Asiahan selviää tutkimalla veedoja. Tässä yksi lainaus, joka kertoo kastitietoisuudesta, mlecchoista ja lihansyönnistä.
Ensiksi sankskriitti:
atha ya icchet putro me paNDito vigItaH samitiMgamaH zuzrUSitAM vAcaM bhASitA jAyeta sarvAn vedAn anubruvIta sarvam Ayur iyAd iti mAMsaudanaM pAcayitvA sarpiSmantam aznIyAtAm Izvarau janayita vA aukSNena vArSabheNa vA //18//
Tässä englanninnos:
" If a man wishes that a son should be born to him who will be a famous scholar, frequenting assemblies and speaking delightful words, a student of all the Vedas and an enjoyer of the full term of life, he should have rice cooked with the meat of a young bull or of one more advanced in years and he and his wife should eat it with clarified butter. Then they should be able to beget such a son."
Säe on Upanisadeista ja koskee ohjeita bramiini-kastin jäsenille, liittyen ansiokkaan jälkikasvun siittämiseen. Että semmosia mlecchoja. - Neiti Karmanen
Harhat poies! kirjoitti:
Asiahan selviää tutkimalla veedoja. Tässä yksi lainaus, joka kertoo kastitietoisuudesta, mlecchoista ja lihansyönnistä.
Ensiksi sankskriitti:
atha ya icchet putro me paNDito vigItaH samitiMgamaH zuzrUSitAM vAcaM bhASitA jAyeta sarvAn vedAn anubruvIta sarvam Ayur iyAd iti mAMsaudanaM pAcayitvA sarpiSmantam aznIyAtAm Izvarau janayita vA aukSNena vArSabheNa vA //18//
Tässä englanninnos:
" If a man wishes that a son should be born to him who will be a famous scholar, frequenting assemblies and speaking delightful words, a student of all the Vedas and an enjoyer of the full term of life, he should have rice cooked with the meat of a young bull or of one more advanced in years and he and his wife should eat it with clarified butter. Then they should be able to beget such a son."
Säe on Upanisadeista ja koskee ohjeita bramiini-kastin jäsenille, liittyen ansiokkaan jälkikasvun siittämiseen. Että semmosia mlecchoja.Mikä Upanisad ja mikä säe numero? Vastaisit kunnolla. Harhat pois nii...
- Harhat poies!
Neiti Karmanen kirjoitti:
Mikä Upanisad ja mikä säe numero? Vastaisit kunnolla. Harhat pois nii...
Säe on Brhan-aranyaka Upanisadista. Numeroa en muista, mutta käännös on sama ns. perinteisessä kuin modernisoidussakin versiossa. Otin säkeen muistiin ihan vain siksi, koska se on niin hassu.
- Neiti Karmanen
Harhat poies! kirjoitti:
Säe on Brhan-aranyaka Upanisadista. Numeroa en muista, mutta käännös on sama ns. perinteisessä kuin modernisoidussakin versiossa. Otin säkeen muistiin ihan vain siksi, koska se on niin hassu.
en syöksyisi lähimpään McDonaldsiin sen takia...
- Harhat poies!
Neiti Karmanen kirjoitti:
en syöksyisi lähimpään McDonaldsiin sen takia...
No ei, paitsi jos siellä olisi häränlihaa tarjolla, olisin bramiini ja yrittäisin saattaa säkeessä mainitun tavan mukaisesti alulle ansiokasta jälkikasvua. Mcdonalds nyt on muutenkin ihan suolesta.
- Anonyymi
Neiti Karmanen kirjoitti:
en syöksyisi lähimpään McDonaldsiin sen takia...
Shrila Bhaktivinod Thakur
Durlabha mānava-janma
durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]
(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?
‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]
(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.
kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]
(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.
e deho patana ho’le ki robe āmār?
keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]
(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.
garddabher mata āmi kori pariśram
kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]
(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!
dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]
(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.
bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]
(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.
deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]
(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.
hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]
(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?
śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]
(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!
kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]
(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.
je deher ei gati, tāra anugata
saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]
(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!
ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]
(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!
we - Anonyymi
Alla taivaan katon kirjoitti:
Oliskohan toi noin kategoorista toi lihansyönnin dissaaminen hindulaisuudessa? Ja että vaan ne alemmat kastit?
Śrī Īśopaniṣad
Mantra yksi:
Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.
u - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shrila Bhaktivinod Thakur
Durlabha mānava-janma
durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]
(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?
‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]
(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.
kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]
(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.
e deho patana ho’le ki robe āmār?
keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]
(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.
garddabher mata āmi kori pariśram
kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]
(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!
dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]
(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.
bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]
(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.
deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]
(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.
hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]
(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?
śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]
(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!
kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]
(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.
je deher ei gati, tāra anugata
saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]
(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!
ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]
(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!
weSrila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
...
Henkinen maailma on rajaton. Kukaan ei voi määrittää sen alkua ja loppua, se ulottuu todellisuuden läpi loputtomasti, ja on rajaton kooltaan. Myös muita maailman osia pidämme rajattomina, kuten aineellista maailmaa, joka myös on rajaton. Me pidämme aineellista maailmaa rajattomana, koska me, pikkuruiset sielut, olemme merkityksettömässä asemassa. Havaintokykymme on rajallinen, mutta Jumalallisella todellisuudella ei ole rajoja.
Tällä hetkellä olemme tässä ehdollistetussa, rajoitetussa osassa aineellista maailmaa, mutta tämä ei ole todellinen kotimme. Henkinen maailma on todellinen asuinpaikkamme. Meillä on kyky tietoiseen olemassaoloon, henkiseen olemassaoloon tässä maailmassa.
43
- muutama.
Tässä muutama vastaus kysymykseesi.
1) Kyllä kaikki hindut välttävät naudanlihaa, koska lehmä edustaa hinduille äitiä ja äitimaata - eikä äitiä syödä. Yleinen periaate hindulaisuudessa on kaiken elämän kunnioittaminen, niin eläinten kuin ihmistenkin (no käytännön elämä tietysti pakottaa joskus muuhunkin, muttei se tee hindusta ei-hindua.) Perusperiaate hindulaisuudessa on se, että toisuskoiset eivät ole vääräuskoisia. Toiset uskonnot ovat vain erilaisia ilmentymiä yhden ja saman jumalan palvelemisesta. Siksi hindulaisuuteen ei mm. kuuluu uskontoon käännyttäminen - koska ei ole vääräuskoisia. No se että sitten tapetaan uskonnon nimissä, ei ole uskontoa, kuten ei muuallakaan. Kyse on vallasta, kateudesta, pahuudesta - mitä itsekullakin siihen on syynä, mutta ei uskontoa, ei hindulaisuudessakaan. Paitsi jos tuon sotimisen, tappamisen voi selittää/ymmärtää hyvyyden puolustamiseksi, välttämättömyydeksi, niin se sopii silloin myös hindulaisuuteen.
2) Hindulaisuuden näkökulmasta toisiin uskontoihin kirjoitin jo tuolla edellä. Hinduille ei oikeastaan ole toisuskoisia, vaan vain ihmisiä, jotka ovat nykyiseeen elämäänsä sattuneet syntymään toisenlaiseen ymmärrykseen. Samaa jumalaa kaikki kuitenkin palvomme. Intia on ollut ja on edelleen hyvin suvaitsevainen valtio uskontojen suhteen ja hindulaisuus on suvaitsevainen uskonto.
3) Hindulaisilla on yksi ja ainut jumala, Brahman. Heidän käsityksensä mukaan muuten sama kuin kristityillä, muslimeilla ja muille. Hindulaisuuden mukaan on olemassa vain yksi jumala, kaikille ihmisille sama. Tuo jumala vain ilmentyy eri muodoissaan, jotka kaikki ovat yhtä oikeita.
Tuo jumala, Brahman on kaikenkattava, kaikkialla, kaikessa ja niin pyhä, ettei sitä voi palvoa. Palvonnan kohteena ja ilmentämään tuon Brahman eri puolia, on olemassa lukematon määrä eri jumalia, noin 300 miljoonaa (joista kaikista ei kukaan ota selvää).
Kolme pääjumalaa ovat Brahma (luoja), Vishnu (säilyttäjä) ja Shiva (tuhoaja ja uudelleen luova - "ei voi syntyä uutta ennen kuin entineen tuhotaan tieltä). Noilla jumalilla on erinäinen määrä erilaisia ilmenemismuotoja, vaimoja, joilla on eri ilmenemismuotoja ja lapsia yms.
Krihna on yksi Vishnun ilmenismuodoista. Tuossa lisää aikaisemmasta keskustelusta:
Rolf Grönblom:
"Brahma, luojajumala, ei oikeastaan ole kulttikohde. Hän on olemassa ikään kuin täydellisyyden vuoksi, ja sekä Shiva että Vishnu voivat tarvittaessa ottaa itselleen luojaominaisuuksia tai käyttää Brahmaa luomisen välineenä."
"Vishnu on säilyttävä jumaluus. Hänen seuraamisensa on vaikeaa ja vaativaa, ja sen vuoksi hinduissa onkin Shivan kannattijia (Shivalaisia eli shaivalaisia) monin verroin enemmän kuin Vishnun (vishnulaisia eli vaishnalaisia. Vishnu asettaa oppilaittensa elämän puhtaudelle suuret vaatimukset. Vishnua sanotaan joskus Hariksi (vastakohtana Haralle, joka on Shiva), joskus Narayaniksi, ja kymmenen avatarahahmonsa lisäksi hänellä on monia muitakin nimiä ja hahmoja."
"Vishnun kymmenen ruumiillistumaa:
1. Matsya, kala joka pelasti maailman vedenpaisumukselta...
2. Kurma, kilpikonna, jonka kilpeä käytettiin Mandaravuoren tukena maitomeren kirnuamisessa (vedenpaisumuksen toisinto)
3. Varaha, urossika, joka torahampaillaan nosti maan jumalattaren alkumerestä...
4. Narasimha, ihmisleijona, joka kukisti kynsillään demonin ja näin pelasti yhden kannattajansa....
5. Vamana, kääpiö, joka sai maata mahtavalta mutta saidalta kuninkaalta...
6. Parasurama, "Rama taistelukirveineen", joka vapautti brahmaanit kshatriya-kastin sorrosta....
7. Rama tai Ramachandra, sankari joka murskasi Ravana-demonin ja jonka seikkailuja kuvataan Ramayana-eepoksessa. Ramaa pidetään oikeudenmukaisuuden edustajana....
8. Krisha, jonka inhimilliset ominaisuudet ja ylevä filosofia (mm. Bahavadgitassa) ovat varsin suosittuja sekä hindujen että muidenkin keskuudessa. Krishanlla on epäilemättä historiallisen henkilön piirteitä, ja hän oli luultavasti tummaihoinen prinssi, joka nuoruudessaan paimensi lehmiä ja harrasti monenlaista poikamaista vallattomuutta....
9. Buddha, joka on luultavasti otettu mukaan siksi, että voitaisiin osoittaa, että buddhalaisuutta olisi pidettävä hindulaisuuden osana. Kaikki hindut eivät kuitenkaan hyväksy Buddhaa Vishnun avataraksi....
10. Kalki tai Kalkin, Vishnu, jolla on kädessään liekehtivä miekka ja joka valkealla hevosella ratsastaen ilmestyy viimeisenä päivän voittaakseen pahan vallat ja palauttaakseen oikeudenmukaisun brahmaani-järjestyksen...."
"Kolmesta pääjumalasta Shivalla on kiistatta eniten kannattjia. Joskus häntä kutsutaan Mahadevaksi eli suureksi jumalaksi."
"Shiva on korkeimman olennon tuhoava puoli. Hänet onkin helppo käsittää maailmankaikkeuden jättiläismäistä kiertokulkua käynnissä pitävän voimana: elämä seuraa kuolema, mikään ei ole ikusita, mutta jatkuvuus pysyy. Sen vuoksi Shiva on myös uudelleenluoja..."
Lue tuolta linkistä eteenpäin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=4500000000000220&posting=220000000 22322341
4)Krishna on yksi Vishu jumalan ilmentymistä. Krishna on tärkeä siksi, että se on päähenkilönä ja suurena viisauden tuojana yhdessä hindulaisuuden pyhistä kirjoituksista Bhagavadgitassa. Tuo kirja on hyvin arvostettu ja rakastettu hindujen keskuudessa, mutta se on vain yksi osa hindujen pyhistä Veda-kirjoituksista.
Harekrsinalaiset ovat korottaneet tuosta kirjasta tehdyn heidän selityksensä ainoaksi pyhäksi kirjaksi ja ohjeeksi ja korottaneet Vishun avatarin Krishnan pääjumalaksi. Krishnalaisuus on siis vain yksi tulkinta ja lahko, jolla ei itse asiassa ole paljoakaan tekemsitä todellisen hindulaisuuden kanssa. - yacoub
>> 2. Mikä on hindulaisuuden näkökulma toisiin uskontoihin? Onko hinduilla yhteinen näkemys esim. aborttiin tai homoseksuaalisuuteen?
Käsittääkseni hindulaisuudessa ei ole mitään "yhteistä rintamaa".
>> 3. Mainitkaa muutama hindulaisuuden jumala? :)
Shiva, Kartikeya, Skanda, Bhairava.
>> 4. Mikä on Krishnan rooli, ja miksi kys. hahmo on merkittävä hare krishnalaisuudessa?
Voiko hindulaisuudesta hypätä näin hare krishnalaisuuteen?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kompassin avulla:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17381364/bhagavad-gita-jumalan-antama-kompassi - Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
Bhagavad-gita on yksi kuuluisimmista ja vanhimmista ihmiskunnan tuntemista henkisistä kirjoituksista. Se on osa Mahabharataa, ja se sisältää paitsi sen filosofisen ytimen, myös koko Vedojen viisauden. Taistelukentällä, vaunuissa kahden armeijan välissä, Jumala paljastaa ystävälleen Arjunalle sielun, Absoluutin ja maailmankaikkeuden tieteen. Paikan valinta keskustelulle ei ole sattumaa, sillä taistelukenttä symboloi ihmiselämää maailmassa, jossa käydään jatkuvaa kamppailua totuuden ja erheen, hyvän ja pahan välillä. Bhagavad-gitan ajatusten viisautta ja syvyyttä ihailivat Hesse ja Tolstoi, Einstein ja Gandhi jne. Tämän teoksen periaatteet ovat muinaisuudestaan huolimatta yhä nykyäänkin ajankohtaisia kaikille, olivatpa he keitä tahansa tai mitä tahansa he tekevätkin. Siinä kerrotaan tietoisuuden ja aineen eri tiloista, kuvataan vedalaisten kirjoitusten hierarkia jne.
- Anonyymi
Brahmiineja lukuunottamatta ne taitaa saada syödä mitä tahansa lihaa; naudasta en tiedä. Islamistit ei syö sikaa..Länsimaalaiset ei syö koiraa.
Brahmiinina ei ole kivaa; rajoittaa ja lisää ikävästi. Lienee myös itsetuhoista; esim. buddhalaisten paavi syö lihaa joka toinen päivä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982