Minä vaan kysyn

Minkä takia viittomakieliset ihmiset eivät osaa oikeinkirjoitusta? Aina jotain ihmeellisiä lauserakenteita ja sijamuotoja... Muutama typo siellä täällä tai sitten vedetään oikein kunnolla puihin, eikä kukaan pysy kärryillä.

12

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siks,että viittomakieli on ihan eri kieli kuin suomenkieli....

      • ..............................

        Sepä se. Suomen kieli ei siis ole kuuron, viittomakielisen äidinkieli. Siinä syy, ettei sitä välttämättä niin hyvin osata. Viittomakieli on kieli siinä missä muutkin ja se on yleensä kuuron ensikieli ja äidinkieli. Suomen kieli opitaan myöhemmin vaihtelevalla menestyksellä ja siksi onkin ymmärrettävää, ettei sitä useinkaan täydellisesti hallita. Etenkään hieman vanhempien kuurojen kohdalla kouluopetus ei useinkaan ole ollut kovin laadukasta ja heidän suomen kielen taitonsa on ymmärrettävästi heikko.
        Nykyään nuoret kuurot osaavat yleensä suomen kieltä hyvin ja he ovatkin usein kaksikielisiä eli hallitsevat niin viittomakielen kuin suomen kielenkin yhtä hyvin.


      • niin huono suomen kieli
        .............................. kirjoitti:

        Sepä se. Suomen kieli ei siis ole kuuron, viittomakielisen äidinkieli. Siinä syy, ettei sitä välttämättä niin hyvin osata. Viittomakieli on kieli siinä missä muutkin ja se on yleensä kuuron ensikieli ja äidinkieli. Suomen kieli opitaan myöhemmin vaihtelevalla menestyksellä ja siksi onkin ymmärrettävää, ettei sitä useinkaan täydellisesti hallita. Etenkään hieman vanhempien kuurojen kohdalla kouluopetus ei useinkaan ole ollut kovin laadukasta ja heidän suomen kielen taitonsa on ymmärrettävästi heikko.
        Nykyään nuoret kuurot osaavat yleensä suomen kieltä hyvin ja he ovatkin usein kaksikielisiä eli hallitsevat niin viittomakielen kuin suomen kielenkin yhtä hyvin.

        Ensinnäkin, ihan kaikilla viittomakielisillä kuuroilla ei ole niin huono suomen kieli. Se on siis aika yksilöllinen juttu. Joillakin on niin hatara suomen kieli, taas joillain on niin hyvä, ettei mitään eroa huomaa.

        Olen itse kuuro viittomakielinen, joka on käynyt lukion ja kohtapuoliin valmistumassa ammattikorkeakoulusta.Näin ollen minulla on sujuva suomen kieli.Täytyyhän sen olla hyvä,muutoin minua ei olisi valittu lukioon ja ammattikorkeaan. ;)

        Olen kuitenkin huomannut, että täysin kuulevillekin on silloin tällöin ilmaantunut kirjoitusvirheitä omissa kirjoituksissaan,vaikka suomi onkin heidän äidinkielensä.Etenkin ne auditiiviset ihmiset eivät yleensä kirjoita kovinkaan hyvin tai siis ilmaise itseään kirjoittamalla hyvin. Sellaiset ihmiset työskentelevät yleensä sellaisilla aloilla, joissa ei välttämättä tarvita kirjoittamista.


      • viittomakielisillä on?
        niin huono suomen kieli kirjoitti:

        Ensinnäkin, ihan kaikilla viittomakielisillä kuuroilla ei ole niin huono suomen kieli. Se on siis aika yksilöllinen juttu. Joillakin on niin hatara suomen kieli, taas joillain on niin hyvä, ettei mitään eroa huomaa.

        Olen itse kuuro viittomakielinen, joka on käynyt lukion ja kohtapuoliin valmistumassa ammattikorkeakoulusta.Näin ollen minulla on sujuva suomen kieli.Täytyyhän sen olla hyvä,muutoin minua ei olisi valittu lukioon ja ammattikorkeaan. ;)

        Olen kuitenkin huomannut, että täysin kuulevillekin on silloin tällöin ilmaantunut kirjoitusvirheitä omissa kirjoituksissaan,vaikka suomi onkin heidän äidinkielensä.Etenkin ne auditiiviset ihmiset eivät yleensä kirjoita kovinkaan hyvin tai siis ilmaise itseään kirjoittamalla hyvin. Sellaiset ihmiset työskentelevät yleensä sellaisilla aloilla, joissa ei välttämättä tarvita kirjoittamista.

        Mielestäni syy on siinä, että tänä aikana suurin osa opettajista on kuuleva, joka oppi viittomakielen myöhemmin. Ja ei enää jaksa erikoistumaan oppimaan lisää viittomakieltä. Mutta nyt alkaa valmistumaan moni kuuro/viittomakielinen opettajaksi Jyväskylän yliopistossa, mikä on valtavan hieno juttu! Suurin osa kuulovammaisten koulujen opettajista eivät hallitse kunnolla 100% viittomakieltä. Kyllä on toki niitä hienoja opettajia, jotka ovat aktiivisesti kuurojen maailmassa mukana ja näiden pohjalta loivat uuden suomenkielen opetusmetodin. Itse olen niitä 70-luvun oppilaita. Jossa ajassa alettiin käyttämään enevin määrin käyttämään viittomakieltä. Kuurolle/viittomakieliselle suomenkieli on todella vaikea kieli! Niinkuin ulkomaalaiselle! Ole sinäkin tasapuolinen kaikille! Huomasinhan minä, että muutama harva kuuleva ei hallitse edes suomenkielen kirjoitusta, minkä minä hallitsen hyvin. Käytän kynää ja paperia kommunikointivälineenä kuulevan ihmisen kanssa. Onko teillä vastaavia kokemuksia?


      • kivikuuro
        .............................. kirjoitti:

        Sepä se. Suomen kieli ei siis ole kuuron, viittomakielisen äidinkieli. Siinä syy, ettei sitä välttämättä niin hyvin osata. Viittomakieli on kieli siinä missä muutkin ja se on yleensä kuuron ensikieli ja äidinkieli. Suomen kieli opitaan myöhemmin vaihtelevalla menestyksellä ja siksi onkin ymmärrettävää, ettei sitä useinkaan täydellisesti hallita. Etenkään hieman vanhempien kuurojen kohdalla kouluopetus ei useinkaan ole ollut kovin laadukasta ja heidän suomen kielen taitonsa on ymmärrettävästi heikko.
        Nykyään nuoret kuurot osaavat yleensä suomen kieltä hyvin ja he ovatkin usein kaksikielisiä eli hallitsevat niin viittomakielen kuin suomen kielenkin yhtä hyvin.

        Ottaa päähän kun nuoremmat ns. koulutetu kuurot aina toitottaa, että vanhemmilla kuuroilla olis huonompi suomen kielen taito kuin nuoremmilla kuuroilla. Ei pidä paikkaansa joten älkää yleistäkö! On niitä nuorempia kuuroja myös joilla suomenkieli ei suju.
        Kuulun itse siihen sukupolveen, joka on saanut oralistisen kouluopetuksen mutta silti minulta suomen kieli sujuu samoin lähes kaikilta kavereiltani.


      • saara,
        niin huono suomen kieli kirjoitti:

        Ensinnäkin, ihan kaikilla viittomakielisillä kuuroilla ei ole niin huono suomen kieli. Se on siis aika yksilöllinen juttu. Joillakin on niin hatara suomen kieli, taas joillain on niin hyvä, ettei mitään eroa huomaa.

        Olen itse kuuro viittomakielinen, joka on käynyt lukion ja kohtapuoliin valmistumassa ammattikorkeakoulusta.Näin ollen minulla on sujuva suomen kieli.Täytyyhän sen olla hyvä,muutoin minua ei olisi valittu lukioon ja ammattikorkeaan. ;)

        Olen kuitenkin huomannut, että täysin kuulevillekin on silloin tällöin ilmaantunut kirjoitusvirheitä omissa kirjoituksissaan,vaikka suomi onkin heidän äidinkielensä.Etenkin ne auditiiviset ihmiset eivät yleensä kirjoita kovinkaan hyvin tai siis ilmaise itseään kirjoittamalla hyvin. Sellaiset ihmiset työskentelevät yleensä sellaisilla aloilla, joissa ei välttämättä tarvita kirjoittamista.

        olen seurannut viitomakelisiä uutisia ,miten tärkeää on ilmeet asioista puhuessa . menetän kuulono vähitellen ,mutta kuulen vielä oman ääneni onneksi.


      • Mutta ole rohkea
        saara, kirjoitti:

        olen seurannut viitomakelisiä uutisia ,miten tärkeää on ilmeet asioista puhuessa . menetän kuulono vähitellen ,mutta kuulen vielä oman ääneni onneksi.

        Kun menetät pikkuhiljaa kuulosi. Pääasia on se, että elät ja tunnet niinkuin ennenkin paitsi kuulosi. Tulet kyllä oppimaan ja havaitsemaan uusia ominaisuuksiasi mitä et aiemmin tiennyt sinussa.On se haastavaa ja uutta elämässäsi. Tuleva kuuroutesi on kuitenkin haastavampaa sinun ystävillesi ja suvullesi. Kuinka paljon he sopeutuvat? Uskon, että sinä tulet pärjäämään! Ole vaan rohkea ja auta sinusta välittäviä ihmisiä kommunikoimaan kanssasi! :)


    • jos olisi muu vieras kieli

      Esitäpä kysymys ulkomaalaiselle, jonka äidinkieli on esim. vaikkapa arabia. Miksi tällä arabiaa puhuvalla on huono suomenkieli eikä osaa sitä kirjoittaa?? Vastaus: hänen äidinkielensä on arabia ja kielen kirjoittaminen vieraalla tavalla arabian koukeroihin verrattuna ei ole helppoa. On olemassa ulkomaalaisia, jotka ovat asuneet vuosia Suomessa, eivätkä silti osaa kirjoittaa suomea oikein.

      Viittomakielihän luokitellaan kielivähemmistöön, joten viittomakieli on kuuron äidinkieli.
      Ei voi odottaa, että kaikki kuurot hallitsevat suomenkieltä edes kirjallisesti.
      Kirjoittaminen ja puhuminen on kaksi eri asiaa.

      Työ- ja muissa kuvioissa olen huomannut, että kuulevatkaan eivät osaa kieliopillisesti oikein kirjoittaa suomen kieltä - vaikka ovat esim. taitavia puhujia!

      • tänne kuulu

        mutta suurin osa ihmisistä kuvittelee että kuuro on tyhmä. Näin ollen kuuleva porukka ei myöskään tajuaa tättä kieli juttua. Mikä antaa hyvän käsityksen siitä miten viisaita ihmisistä tuleekin kun he kuulevat.


      • Tiukuting
        tänne kuulu kirjoitti:

        mutta suurin osa ihmisistä kuvittelee että kuuro on tyhmä. Näin ollen kuuleva porukka ei myöskään tajuaa tättä kieli juttua. Mikä antaa hyvän käsityksen siitä miten viisaita ihmisistä tuleekin kun he kuulevat.

        Ei tämäkään tänne kuuluis, mutta eipäs nyt aleta solvaamaan ketään..jos joku on mielestäsi karkea ja yleistää liikaa asioita kuuroista, niin ei kai se ketään palvele taikka auta jos itse alentuu samalle tasolle ja ryhtyy yleistämään kuulevien ihmisten älykkyyttä..


    • murha.netiltä, että

      Minkä takia suomenkieliset ihmiset eivät osaa oikeinviittomista? Aina jotain ihmeellisiä lauserakenteita ja paikantamista... Muutama typo siellä täällä tai sitten vedetään oikein kunnolla puihin, eikä kukaan pysy kärryillä.

      • twister

        Niinpä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe