Pohkeenväistö

Bella de la Rosa : D

Olen ratsastanut kaksi vuotta, mutta en ole ikinä mennyt POHKEENVÄISTÖÄ. Ylensä tunneilla vain mennään käyntiä,ravia ja jos "ehditään" niin laukataan.

37

15048

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisponi

      Pohkeenväistössä hevonen liikkuu eteen-ja sivulle niin, että astuu ristiin sekä etu että takajaloilla. Hevonen liikkuu sivulle kun vain toinen pohje vaikuttaa(jos molemmat niin liikkuu eteenpäin)eli se väistää pohkeen aiheuttamaa painetta. Pohkeenväistöä voi ratsastaa pitkää sivua pitkin, ympyrällä tai erilaisilla linjoilla. Yleisin tunneilla käytetty harjoitus lienee pituushalkaisijalta väistöä pitkälle sivulle(?). Hevonen käännetään pituushalkaisijalle ja suoristetaan. Jos ratsastetaan väistöä oikealle niin hevonen asetetaan vasemmalle(aina liikkeestä poispäin), ainoastaan asetetaan, kaula on suora. Molemmilla ohjilla pieni pidäte ja vasen pohje siirtyy aavistuksen taakse ja väistättää hevosta sivulle. Vasen ohja säilyttää asetuksen, oikea pitää kaulan suorana ja tarvittaessa estää hevosta kulkemasta suoraan, oikea ohja voi myös johtaa etuosaa sivulle jos hevonen ei tiedä mistä on kyse. Oikea pohje ratsastaa tarvittaessa eteenpäin, liike ei saa kulkea liikaa sivulle. Etuosa saa johtaa liikettä hieman, takaosa ei koskaan. Mikäli hevonen työntää takaosaa edelle on ratsastajan pohje liian takana. Pohkeenväistöä voi ratsastaa joka askellajissa.

      • Bella de la Rosa : D

        Kiitos,kun vastasit Maalaisponi! :)
        Tuosta on varmasti hyötyä joskus...ainakin ratsastusleirillä! :D


      • Misse&lin

        Minä olen juuri vaihtamassa talli sen takia, että olen ollut nyt vuoden ja on opetettu vasta käynti ja ravi (laukan opin itse) Ja istuntaa ei edes opetetu oikein


    • RottaTyttö<3

      He(i)ppa!
      Sinina vaihtaisin tallia jos suinkin on mahdollista!! Normaalisti tunneilla tehdään lähes joka kerta voltteja ym. Voltti on itseasiassa "joka tuntinen" homma. Pohkeenväistöstä sait varmaan jotietoa tarpeeksi :P

      • Bella de la Rosa: D

        He(i)ppa!
        Kyllä me normaalisti mennään myös voltteja tunneilla, mutta pohkeenväistöä...ei olla menty!
        Meillä normaali tunti on: Alku käynti, ravia, puolipidätteitä ja pysädyksiä, puomeja, kokorata leikkaa.., kiemurauria, suunnan vaihtoja ja harjoitus ravista laukannosto harjoitus laukkaan sekä oikeaan että vasempaan kierrokseen ja lopuksi vielä lepokäynti! Ei uittamista eikä maastotunteja ainakaan niissä ryhmissä missä minä olen! :/...Olen myös harkinnut muuallakin käymistä!...Mutta, kiitos kun kommentoit/annoit palautetta! :D


      • alda
        Bella de la Rosa: D kirjoitti:

        He(i)ppa!
        Kyllä me normaalisti mennään myös voltteja tunneilla, mutta pohkeenväistöä...ei olla menty!
        Meillä normaali tunti on: Alku käynti, ravia, puolipidätteitä ja pysädyksiä, puomeja, kokorata leikkaa.., kiemurauria, suunnan vaihtoja ja harjoitus ravista laukannosto harjoitus laukkaan sekä oikeaan että vasempaan kierrokseen ja lopuksi vielä lepokäynti! Ei uittamista eikä maastotunteja ainakaan niissä ryhmissä missä minä olen! :/...Olen myös harkinnut muuallakin käymistä!...Mutta, kiitos kun kommentoit/annoit palautetta! :D

        Kaikilla talleilla ei ole mahdollista käydä maastossa tai uittamassa eikä uittaminen ole mitään helppoa, jos uimaan mennään, vaan vaarallista!
        Kaksi vuotta ratsastanut on kuitenkin vielä aika vähän, varsinkin jos on mennyt vain tuollaisia asioita.


      • Anonyymi

        Mutta jos on aloittelea nii lähes tulkoon vaan kipsutellaan tavissa menemään


    • Welssifani

      oon itse ratsastanut 5w ja kun olin ratsastanu puolvuotta nii sillo olin jo kauan oppinu laukan,pohkeenväistön,hypätä 10cm puomeja
      VAIHDA TALLII ite ratsastan Soukassa

      • bobbyyyyyy

        Miks pitäis vaihtaa tallia. Ite oon ratsastanu 3 vuotta ja eilen otettiin ekaa kertaa pohkeenväistöä. Esteitä hypättiin ekaa kertaa pari viikkoa sitten. Maastossa käydään aina sillon tällön.
        Meidän tunnin normaali ohjelma:
        Alku käynti, ravi, kokorataleikkaa, kiemurauria, pohkeenväistöjä, voltteja, tempon lisäystä yms., laukat, ravi ja vielä loppu käynti. Ja sitä varten vai pitäis vaihtaa tallia jos ei oo vielä opetettu pohkeenväistöä?
        (Tuli vähän myöhäs)


      • minni___

        Olen ratsastanut 3 vuotta ja pohkeenväistöä on tullut muutaman kerran. Esteitä ei olla hypitty. Miksi muka tarvitsisi jos ei halua vielä. Jos haluaa hypätä niin kysyy opettajalta jos joku kerta voitaisiin kokeilla/harjoitella. :)


    • ratsastan joo

      Ei heti kannata vaihtaa tallia jos ei heti opeteta laukkaa. Ensin on hyva osata kunnolla muut jutut!

      • dkhdu

        Itse suosittelisin, että ottasit vaikka 5 kerran ratsastustunnin toiselta tallilta (mikäli sellainen lähistöllä on) jos olet sitä mieltä, että et kehity nykyisellä tallillasi. Kun olet käynyt toisella tallilla muutamia kertoja ratsastamassa uusilla hevosilla uudessa opetuksessa voit arvioida kumpi talli on kehittymisesi kannalta parempi. Itse olen tehnyt näin. Valinta oli aika vaikea omalta kohdaltani, sillä olin käynyt kauan samalla tutulla tallilla ratsastamassa mukavilla hevosilla ja meidän ryhmä oli todella mahtava! Kuitenkin nykyisellä talilla olen kehittynyt todella paljon ratsastajana, enkä kadu vaihtoa, vaikka tietyt asiat ehkä hiukan huononivatkin :) Pitää miettiä mitä itse todella haluaa. Haluaako uusia haasteita ja kehittyä ratsastajana? Vai haluaako vain ratsastella hyvässä seurassa ilman sen suurempia tavotteita? Kummassakaan ei varmasti ole mitään vikaa. Mutta itse haluan kokoajan kehittyä :) Ja sinun viestisi luettuani sain sinusta kuvan, että olet innokas oppimaan uutta, joten kannattaa ihmeessä mennä haistelemaan uusiakin tuulia!


    • pollefani22222222222

      Minäkin haluaisin samasta jutusta tietoa mutta kun en oikein ymmärrä noita. Voisitteko selventää jotenkin jos voi.

      • jfjflssä

        Maalaisponi tossa toisessa viestissä kyllä vastasi aika hyvin miten pohkeenväistöä mennään. Jos ei ymmärrä vielä kaikkia ratsastustermejä kuten pidäte, asetus, ratsastusradan teiden nimiä niin ei kannata vielä edetä pohkeenväistöön. Ensin on tärkeää opetella perusasiat, kannattaa kysellä mahdollisimman paljon omalta ratsastuksenopettajalta jos ei ymmärrä kaikkia termejä. Myöskin kirjalllisuutta kannattaa harrastaa.


      • nellimurmeli
        jfjflssä kirjoitti:

        Maalaisponi tossa toisessa viestissä kyllä vastasi aika hyvin miten pohkeenväistöä mennään. Jos ei ymmärrä vielä kaikkia ratsastustermejä kuten pidäte, asetus, ratsastusradan teiden nimiä niin ei kannata vielä edetä pohkeenväistöön. Ensin on tärkeää opetella perusasiat, kannattaa kysellä mahdollisimman paljon omalta ratsastuksenopettajalta jos ei ymmärrä kaikkia termejä. Myöskin kirjalllisuutta kannattaa harrastaa.

        En ole itse pohkeenväistöä koskaan koettanut mutta olen nähnyt kun sitä mennään viereisellä tunnilla, ja ylhäällä olevan viestin ansiosta ymmärrän myös minkälaiset avut saavat hevosen pohkeenväistöliikkeeseen. Olen ratsastanut vain vähän päälle puoli vuotta, ja minut siirrettiin 2 vuotta harrastaneiden ryhmään tänään, ja hyppäsin ensimmäistä kertaa 40 senttisiä esteitä.
        Monilla talleilla on erilaiset opetusmenetelmät ja jos opetus tuntuu hitaalta, ei varmaan kannata ihan heti vaihtaa tallia paitsi jos tiedät, että lähellä sijaitsee talli johon olisit varmasti valmis siirtymään. Entisessä ryhmässäni ei menty joka tunnilla laukkaa ja jos mentiin, niin pari kierrosta vaan eikä samaan aikaan vielä ikinä.


    • Friisu

      Olen n. 3 vuotta nyt harrastanut, ja meidän tallilla on tapana, että ratsastajat saavat itse toivoa millaisen tunnin ensi kerralla haluavat. Vaihtoentoina ovat koulu, este, maasto tai ilman satulaa (...jolloin tunnin rytmi on tälläinen: alkukäynti, lämmittely ravissa, tasapaino juttuja, n. 40-60 cm esteitä, hippaa

    • Kataproo

      Ensin annan nyt pientä vinkkiä siihen OIKEESEEN aiheeseen, mistä kirjoittaja kysyi.
      Eli pohkeenväistössä on monta apua kerralla, joten sitä kannattaa harjoitella vasta silloin, kun tietää kaikenlaiset puolipidätteet, pohjetuntuman, ohjastuntuman, jne.

      Eihän sitä pohkeenväistöä ihan pakko ole heti osata?:)

      Pohkeenväistössä hevonen liikkuu hieman etuosa edellä etuoikealle/etuvasemmalle.

      On hyvä harjoitella niin, että ratsastat pituushalkaisijalle ja teet koko ajan pieniä pidätteitä, jotta hevonen on kuulollasi.
      Kun lähdet ESIM. oikealle, lähdet painamaan vasemmalla pohkeella hieman taaksepäin (satulavyöstä ihan pari senttiä taakse) ja ulkopohkeella pidät vastaan, ettei hevonen käänny liikaa.
      Hevosen EI myöskään kuulu mennä suoraan sivulle. (Avo)
      Muista myös johtaa käsilläsi VÄHÄN, muttei paljoa.
      Pidä hevonen koko ajan suorana, äläkä anna sen hiipua omille teilleen.
      Vauhtikaan ei saa olla kamalan luja (missään askellajissa).

      Pohkeenväistö on ehkä vähän helpompi ravissa kuin käynnissä.

      Toivottavasti oli jtn apua =)
      Toiseen asiaan:

      Tallilla, jossa minä käyn, on koulutunteja, estetunteja, kesäisin/keväisin ja syksyisin maastotunteja ja välillä ilman satulaa mennään.

      Esim. Koulutunnilla harjoitellaan yhtä tai kahta asiaa. Ei se ole aina sitä, että mennään kerran kokorataleikkaa, voltti, tms.
      Estetunneilla on välillä jumppasarjaa, välillä rataa ja kaikenlaista hyppyharjoitusta.
      Ilman satulaa mentäessä on ties mitä kaikkea ja lopuksi yleensä pieni venyttely hevosen selässä.
      Opettajamme on ihan paras ja maneesikin valmistui. Talli on rauhaisalla paikalla, on kenttä, maneesi, kunnon tallit, hyvä henkilökunta, ihanat hepat ja ponit, mahtavat maastot ja muutenkin tosi kiva talli ! Ryhmät on hyvin jaettu !

      Mutta sillee... Tuli ny vähän pitkä :D Ottakaa toki yhteyksiä: [email protected]
      PS. Itse olen ratsastanut 10 vuotta, kesällä tulee täyteen 11 vuotta, mutta ei sillä perjaatteessa ole merkitystä, oletka ratsastanut 2 vai 5 vuotta. Se riippuu siitä, oletko ollut aktiivinen ratsastaja, missä/miten olet ratsastanut ja oletko muutenkaan vuokraillut heppaa, onko sinulla omaa hevosta jne.
      Kun yleensä ihan piiiienet pikkutytöt sanovat, että ovat hypänneet 70 cm esteitä :D aww..
      70 cm esteillä(kin) tarvitaan jo taitoa, sillä jos vain kaasuttelet radalla (tms), ei se ole kauhean turvallista !!! :)

    • Auttaja -96

      Hevonen menee pohkeenväistöä niin kun ohjaat siihen suuntaan mihin haluat mennä ja ns. ulkopohkeella painat hevosen kylkeen.... Tajusitkohan tuosta mittään? =DDDDDD

    • -->

      Hei kunnioittakaa sitä tallia missä käytte koska jokatalilla on omat tyylinsä opettaa ja sitä opetustyyliä on vain kunnioitettava jos itse tallilla haluaa käudä ratsastaminen on kumminkin vapaaehtoista jonka voit lopettaa aina kuin haluat tai vaihtaa tallia älkää aina painostako jos jokin asija on erilailla kuin toinen nähkää eri asijoiden hyvätkinpuolet!!!

    • Pomppuponi

      Olen koko elämäni asunut issikka tallilla ja ihan pienestä pitäen itse ratsastellut issikoilla. Nykyään käyn ratsastystunneilla kerran viikossa yhdellä tallilla. Siellä on tehokasta opetusta ja mukavat hevoset ja henkilökunta. Lähes joka tunnilla harjoittelemme jotakin uutta, kuten: Tempon lisäystä, pohkeenväistöjä, asetusta, puomeja, esteitä tai muuta sellaista. Mikään tunti ei ole samanlainen, vaan joka tunnilla tehdään jotain erillaista. Itse tykkään oppia kokoajan uutta ja haluankin tulla hyväksi ratsastajaksi, mutta jokainen on erilainen, ja olen sitä mieltä että siinä ei ole mitään vikaa jos tykkää mennä mukavilla ja luotettavilla hepoilla saman tyyppisiä juttuja, ja vain nauttia hevosista (: Ja jos haluat oppia ratsastamaan hyvin, niin suosittelen vaihtamaan tallia, tai siirtymään vähän vaativampaan ryhmään jos tuntuu sille ettei nykyinen tallisi/ryhmäsi ole sinulle sopiva, sillä jos aina menee helpoilla hevosilla samoja juttuja niin ei siinä hirveämmin mitään opi. Ja vaikka tuntuisi siltä että siinä vaikeammassa ryhmässä olisi itse huonoin eikä osaisi vilä kaikkia juttuja mitä tehdään, niin mitä siitä, sitä vartenhan sinä siellä olet, oppimassa uutta (;

      Ja vielä, olen täysin samaa mieltä kuin Katapoo. Olet ratsastanut sitten 1 tai 10 vuotta, niin ei niillä vuosilla ole mitään merkitystä, jos olet ratsastanut vaikka 2 vuotta ja rohkeasti aina kokeillut uusia juttuja ja ratsastanut paljon tehokkaassa opetuksessa niin voit olla paljon parempikin kuin joku, joka on harrastanut tätä jo 8 vuotta ja aina ratsastanut samalla kiltillä ja rauhallisella hepalla ja ollut arka uusia asioita kohtaan.

      Minä olen ratsastanut noin 8 vuotta ja hypännyt 110cm, kiipeillyt kirvittävän jyrkkiä kallioita, uittanut hevosta ja tippunut monen monta kertaa :D En ole kovin hyvä kouluratsastuksessa, osaan pohkeenväistöt, laukata, asettaa, sulut ja sellaisia perus juttuja, mutta minulla riittää sitä rohkeutta, ja se on yksi hyvin tärkeä asia jota jokaisella ratsastajalla kannattaisi olla (: Joten kokeilkaa rohkeasti kaikkea uutta, ja uskaltakaa ottaa riskejä ;))

    • ratsastelija

      Pakko kommentoida pomppuponin viestiä, että kannattaa olla kyllä rohkea, mutta älkää ottako riskejä. Ratsastamisessa kun voi tulla vakaviakin vammoja, jos vaikka tippuu hevosen selästä. Ihan perusjuttujen harjoittelu on tärkeää osaavammallekin ja riippuen hevosesta taivutuksetkin, reipas ravi yms. voivat olla erittäin vaativiakin tehtäviä.
      Talleja kannattaa joskus kokeilla, varsinkin jos tuntuu ettei opetus vastaa odotuksia, mutta siinäkin mielestäni on tärkeää se, että opettaja osaa huomioida ratsastajiensa taidot.
      Olin juuri ratsastusreissulla Virossa, jossa hevonen yritti paarmojen takia piehtaroida ratsastaja selässään! Valitettavasti selässä oli kokematon tyttö, joka ei tiennyt kuinka toimia tuollaisessa tilanteessa (antaa pohkeita) ja meinasi tosi vakava onnettomuus tapahtua. Oma hevoseni myös pillastui ja minulla oli työ pitää hevonen hallinnassa, vaikka on useamman vuoden kokemus ratsastuksessa. Maastokäynti erityisesti vaatii ratsastuskokemusta, koska ikinä ei tiedä mitä se 800kg painonen eläin alkaa tekemään, mutta voi sitä tapahtua maneesissakin. Turvallisuus ennen kaikkea!!

    • jonnnnnne

      juu, sinuna en vaihtaisi tallia. ei ole mikään kiire oppia,aikaa kyllä on. olen itse vasta tammikuussa aloittanut ja tunnilla olen oppinut istuntaa,ravia,laukkaa,voltteja ja asetusta. ei ole mikään kiire oppia kaikkea, opettelen itsekkin ennemmin perusjutut ensin.

    • heidi parviainen

      minäkin tässä kysyn vähän tosta pohkeenväistöstä;

      että kun siinä pitää sillä toisella jalalla vähän niikuin "painaa" hevosta kevyesti
      sinne satulavyön taakse, et se väistää sitä jalkaa, niin pitääkö siitä kokoajan silleen kevyesti painaa vai pitääkö siitä vähänniinkuin "tökkiä" hitusen aina sitä kohtaa? koska meijän ratsastuksen opettaja neuvo silleen että pitää koko sen liikkeen aikana kokoajan tavallaan "tökkiä" sitä kohtaa kevyesti.


      (en käytä kannuksia sitten)

    • 3Hepan omistaja

      Huom. te jotkut jotka sanotte että vaihtakaa tallia ! Mun tallilla on opetettu kaikki jutut tosi huolellisesti. Että siis mentiin käyntii, pysähyksii, suunnanvaihtoi ja rata leikkauksii niin joku 10 tuntia, ennenkun siirryttiin raviin, laukkaakin harjoteltiin vasta aika myöhään, hypitty ei ollenkaan niillä tunneilla. Ja olen hyvin tyytyväinen etten heti siirtynyt laukkailemaan, sillä nyt osaan kaikki perusasiat huolellisesti. Hyppäämään aloin ihan erillisillä estetunneilla vasta kun osasin muut asiat hyvin. Joten jos heti ei opeteta laukkaaa tai hyppää niin ei kannata heti vaihtaa tallia. :)

    • aloittelijaaa

      väistöstä vielä

      eli voiko hevosta väistää paikaltaan vai pitääkö aloittaa käynnistä ? ( sen tiedän että myös ravissa voi väistää ym. )

      • heppahöperö97

        hevosta ei voi väistää paikaltaan.


    • Amende

      Olen nyt syksyllä aloittanut ja me ruvettiin harjoittelemaan viime perjantaina pohkeenväistöä. Minulla se ei ainakaan onnistunut yhtään, mutta eipä melkein muillakaan se onnistunut. Tuolla tallilla jossa käyn, opetellaan uusia asioita kun opettaja luulee että ryhmä on valmis. Tuolla oli se että kun alotin, heti mentiin vaan yhen "malliratsastajan" perässä ja harjoteltiin juttuja. Kun homma alko sujumaan ravattiin jo heti ja muuta.
      Vaikka laukka tulikin myöhemmin, en edes ajatellut vaihtavani tallia sen takia. Että mitä järkeä vaihtaa tallia, jos vaikka joku juttu opetetaan vähän myöhemmin?

    • LOL

      No hei mä oon rattastanu vuoden ja heti ekal tunnil pohkeenväistöt ravissa mutta laukattiin ihan normaalisti. Sekä oon jo hypänny n. 60cm VAIKEELLA hevosella joten sillä ratsastsmäärällä ei oikeestaa oo mitää välii jotku oppii nopeemmi!

    • heppafani1

      He(i)ppa!
      Itse olen ratsastannu jo 9 vuotta, ja olen mennyt kaikenlaista mm.POHKEENVÄISTÖT,avot,sulut,laukanvaihdot,temponlisäykset,peruutuksesta laukkaan... Ihan alussa ei tunnit ollut mitään, mutta nyt tunnit ovat olleet loistavia :D
      Eli tuo tarkoitti, että ihan alussakaan ei tarvitse vaihtaa tallia, jos tunnit menevät päin puuta, joten kannattaa odottaa hetken, ja kuulostella, että kannattaako vaihtaa tallia...itse tein ainakin niin :)

    • Heppatyttö

      Moikka ! Aloitin juuri tallilla ja mentiin pohkeenväistöa ja en tajua mikä on pohkeenväistö enkä Tiedä miten sitä mennään ?? Voisko joku Keroa tarkemmin ??? Kiitos !

    • AronLower

      Pohkeenväistössä sisäpohje viedään hieman taaemmas, pidetään lähellä hevosen kylkeä, että pohjetta saisi käytettyä aivan lähellä hevosta. Sillä ohjataan hevosen takaosan suoruutta. Kun tuet sisäpohkeella, huolehdi samalla hevosen liikkuvuudesta, joten älä unohda käyttää pohkeita samalla. Hevosen kuuluu katsoa menosuuntaan, joten päätä pitää varoa kääntämästä sivulle. Pohkeenväistön aikana tehdään tasaisia pidätteitä ja johdetaan ulkokokädellä hevosta. Varo, ettet purista liian kovaa sisäpohkeella, sillä hevonen saattaa sen jälkeen seisoa aivan suorassa!

      Pohkeenväistössä hevonen väistää pohjettasi astumalla ristiin ja liikkumalla sivullepäin samalla. Se voidaan suorittaa kaikissa askellajeissa. Aloita ensin käynnistä ja siirry pikkuhiljaa muihin askellajeihin, kun hevonen väistää oikein.

    • dessiponi

      mä oon menny pohkeenväistöö käynnissä,ravissa ja laukassa ja oon ratsastanu 5vuotta mul on oma poni.

    • Ratsutyttö11223344

      Heippa! Tän keskustelun oikea asia oli siis pohkeenväistö.
      Oon ratsastanut n. puoli vuotta. Pohkeenväistöjä ei ole vielä harjoiteltu.
      Vaikka no periaatteessa taidan tämän sivun jälkeen osaisinkin EHKÄ vähän.
      Olen mennyt puomeja,laukka,kiemurauria,voltteja, voltinvaihtoja jne.
      Suurinpiirtein aika helppoja asioita

    • Nipsuuu

      Oon harrastanu kolme ja puol vuotta ratsastusta ja me tehän pohkeen väistöjä enemmän mitä aiemmin joten haluaisin tietää tarkalleen miten ne tehdään!! KIITOS AronLower!!!!!

    • taitava

      Pohjetta väistävä hevonen astuu sisäsivunsa jaloilla ristiin ulkosivunsa jalkojen eteen. Tällöin ratsukko liikkuu samanaikaisesti eteen ja sivulle. Hevosen runko on ylhäältäpäin katsottuna suora, ja hevonen on asetettu liikkeen vastaiseen suuntaan. Avut: Aseta hevosta vähän pois liikkeen suunnasta. Asetuksen puoli on "sisäpuoli". Väistättävä pohje satulavyön takana työntää hevosta sivusuuntaan. Liikkeen suunnan puoleinen käsi näyttää johtamalla suuntaa ja pidättää hevosta menemästä liikaa eteenpäin. Istunta työntää hevosta eteenpäin. Jos liike suuntautuu vasemmalle, vasemmanpuoleinen pohje säilyttää eteenpäinpyrkimyksen satulavyön kohdalla.

    • KATA<3nalle

      HEISSULI VEI! Itse kysyn että kukaan ei vastaa siitä phkeen väistöstä kitään vaan kertoo itsestään miten kauan on ratsastanut ja mitä oppinut. Kysyjä haluaisi tietää että miten pohkeenväistöä mennään joten kertokaa se jos tiedätte muuten ei ole asiaa tulla kertomaan itsetään ja odottaaa että joku vastaa sinulle vaan voisi tehdä oman keskustelun kysymyksestäsi.

    • Anonyymi

      No ensin pitäisi kuulemma tehdä puolipidäte mutta en yleensä tee sitä mut se on vähän hankala selittää mut mä teen sen sillee et esim jos lähen keskihalkaisijaan niin jos lähen vaik oikeelle niin vasenmalla pohkeella painan ja oikeella kädellä sitten tuetaan ja joskus estetään menemästä suoraan isoin virhe jonka voi tehdä pohkeenväistössä on että hevonen menee suoraan eteen päin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe