Mistä Laestadiuksen saarnoja?

Frater

Eikös Laestadiuksen saarnat ole kaikki koottu yhdeksi julkaisuksi? Mistäköhän niitä voisi hankkia? Mahtaako käytettynä saada mistään?

9

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs

      Joo, kyllä löytyy painettuna... Mutta haluatko aivan alkuperäisen, jota ns. leeviläiset käyttävät, vai muutetun, joka ei ole alkuperäinen, vaan siitä on poistettu enemmän kuin vaan joitakin sanoja. Sieltä puuttuu paljon.

      Kerrohan mailiosoite jos olet kiinnostunut alkuperäisistä saarnoista!

    • Aada

      ...ja kirpputoreilta. Itse näin kerran saarnakokoelmat erään kirpputorin ikkunassa, josta ne sitten aika pian myytiin.
      Mm. esikoislestadiolaisten rukoushuoneen kirjanmyyntikaapissa olen nähnyt uudempia laitoksia saarnoista. Vanhat laitokset ovat vain paljon värikkäämpää kieltä ja ainakin itse luen niitä mieluummin.

    • Tiedän

      Kirkkopostilla, sanajärjestys yms. virheitä käsikirjoituksiin verrattuna, ns. leeviläisiltä. Puhtaat saarnat, ns. leeviläisiltä.
      Nya Evangeliepostilla, Ruotsin puolelta kirjakaupoista, ainakin Haaparannalta.

      Kaikki muut, Postilla I-II, Uusi postilla, Kolmas postilla, Evangeliepostilla, norjankieliset ja englanninkieliset ovat enemmän tai vähemmän muokattuja toimittaneen ryhmän tarpeiden ja näkemysten mukaan. Jopa Häklin toimittama Saarnoja, jossa saarnojen pitäisi olla toistettuina tarkasti kirjoitusvirheineen, sisältää (ilmeisesti käsikirjoituksen huolimattomasta luvusta johtuvia) sanojen vaihtumisia.

      • puhdas

        Voi miten pössöä porukkaa,kyllä olis hoidontarvetta...Alistusta,psyykkistä väkivaltaa, täyttää rikoslainpykälät. Hävetkää ääliöt! Olette yhteiskunnan rutto!!


    • el kirahwi

      Esikoislestadiolaiset ry:n 1990-luvun kuluessa julkaisema kolmiosainen saarnakirjasarja on tietääkseni ainoa kokoelma, joka sisältää kaikki Laestdiuksen tunnetut saarnat. Mutta kuten edellä on sanottu näitä saarnoja on kielellisesti muokattu, joten jos haluat tutustua Laestadiuksen kieliasuun niin kannattaa hankkia leeviläisten julkaisema "Puhtaat saarnat". En kyllä tiedä mistä sitä saisi, mutta minulla on sähköpostiosoite, josta voisit tiedustella. Leeviläisten mukaan Esikoislestadiolaiset ry:n toimesta julkaistuissa saarnakokoelmissa on myös muita muutoksia kuin vain kielellisiä. Itse suhtaudun väitteeseen epäilevästi, mutta en ole tarkemmin perehtynyt asiaan.

      Esikoislestadiolaiset ry:n julkaisemia saarnakokoelmia saa ainakin esikoislestadiolaisten rukoushuoneilta. Jos et uskalla mennä itse käymään (mitä pelättävää siinä sitten olisi, en tiedä...), voin avustaa sen hankkimisessa.

      [email protected]

    • Näin

      Miksi jotkut korostavat sanaa "alkuperäinen".
      Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että perseet ja paskat on sanastossa paikoillaan ja alkupeisissä on tietääkseni vielä vittukin mainittuna.

      Mitä tällaisesta alkuperäisestä nyt niin pitää pulista ja vouhkata. Häpeäisivät moista. PÖH sanon minä. Lestadiushan osasi hoonosti soomeekin vielä.

      Riittää kun ne ovat nykysuomea. Siltikin niissä on vielä paljon 1850 luvun saamelaista kulttuurisanastoa, sun muuta sellaista, mikä ei taatusti äkkiä avaudu.

      Reilut 50 vuotta minäkin olen niitä kuunnellut ja esimerkiksi vain: Olen ihmetellyt joillain kohdin Lestadiuksen vapaata Raamatun referointia, mielestäni niin vapaamuotoista Raamatun tulkintaa, että alta pois. Joskin myös syvällistä hengellistä sanomaa, ei sen puoleen.

      Mutta ei Lestadius sedästä Jumalaa saa tehdä, ei missään tapauksessa. Niin että ruvetaan hänen hätäisesti, sunnuntaksi kyhätyissä saarnakartoissaan olevia pilkkujakin jo viilaamaan. Typerää ihmispalvontaa, sanon minä.

    • mustafa

      Kokoelma Saarnat I-III on sen verran uusi (viimeinen osa ilmestyi v. 2000), että voi olla vaikee löytää käytettynä.

      Tämä viimeisin käännös on "väärennös" eli saarnat on muokattu suomenkielisiksi. Käännöstyö on pyritty tekemään alkuperäisen (siis LLL:n) käsikirjoitusten pohjalta.

      LLL itse kirjoitteli saarnoja tupakka-askin kansiin ja poronlihakaupan käärepapereihin. Näistä sitten lähes luku- ja kirjoitustaitoinen Lapin kansa kopioi versioita omaan käyttöönsä. Kopioista käytetään usein nimitystä "aito" ja "alkuperäinen", koska suurin osa aiemmista kokoelmista on tehty niiden pohjalta.

      Oikeasti aidot ja alkuperäiset - siltä osin kun niitä on säilynyt - on tietääkseni sijoitettu Oulun maakunta-arkistoon. Siellä voipi käydä tarkistelemassa miltä osin se oma versio on Lestadiuksen käsialaa.

      "Autuas on se joka uskoo vaikka ei näe"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      26
      1483
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1149
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1111
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe