Osaisiko joku neuvoa miten kyseinen aalto-opin tehtävä lasketaan?
Valonsäde kulkee 2,5cm paksun ilmassa olevan lasilevyn läpi. Lasin taittokerroin on 1,51 ja valonsäteen tulokulma on 55astetta. Laske yhdensuuntaissiirtymän d suuruus.
Eli lähinnä tarvitsisin apua miten ja mihin kohtaan muodostetaan kolmio, josta d lasketaan.
Kiitos!
yhdensuuntaissiirtymä
7
4945
Vastaukset
- lasin taittuma
Lue läksysi ja tee kotitehtäväsi itse.Kirja käteen ja pois täältä kyselemästä.
- wakey
Kiitos kehittävästä kommentista. Ongelmana on se, että lukiosta on jo aikaa enkä yksinkertaisesti muista tuota asiaa, kirja, jossa tehtävä on ei selitä asiaa ja lukion trigonometrian kirjat on myyty.
- .--.
Piirtelin: http://img340.imageshack.us/my.php?image=14042007015gy5.png
- wakey
Tähän vaiheeseen asti minäkin olen päässyt.Muitakin kulmia olen laskenut, mutta kolmion saaminen, jossa olisi molemmat sivut x ja d, ja josta saisin ratkaistua yhdensuuntaissiirtymän on se vaikein osuus.
- .--.
wakey kirjoitti:
Tähän vaiheeseen asti minäkin olen päässyt.Muitakin kulmia olen laskenut, mutta kolmion saaminen, jossa olisi molemmat sivut x ja d, ja josta saisin ratkaistua yhdensuuntaissiirtymän on se vaikein osuus.
n_i sin(a) = n_l sin(b), siis sin(b) = n_i/n_l sin(a)
Selvästi d = ysin(b), missä y on tuo lasin sisällä kulkevan säteen pituus. y on siis suorakulmaisen kolmion, jossa x on toinen kateetti, hypotenuusa. Tuolta saadaan kulmaksi
gamma = 180 - a - (90 - b) = 90 - a b = 90 - a arcsin(n_i/n_l sin(a))
Nyt x = y cos(gamma) = d n_l/(n_i sin(a)) cos(90 - a arcsin(n_i/n_l sin(a))) = 1.7 cm
Ellen tehnyt virheitä.
http://img133.imageshack.us/my.php?image=140420070152lc3.png piirsin gamman.
- Hanna5555
Jos joku vielä googlettaa aiheesta (yhdensuuntaissiirtymästä:)
Kun olet ratkaissut trigonometrialla (levyssä olevan kolmion) hypotenuusan tehtävästä, niin jatka näin:
yhdensuuntaissiirt=
sin (alfa miinus beeta) kertaa hypotenuusa
Turha kysyä minulta miksi, mutta oikea vastaus tulee näin ;) - Anonyymi
15 vuoden jälkeen voin kertoa, että sinun on käytettävä sinilausetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713378
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541899Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1471829Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1591744- 771614
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3441558Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811409The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201278Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251165- 1581162