yhdensuuntaissiirtymä

wakey

Osaisiko joku neuvoa miten kyseinen aalto-opin tehtävä lasketaan?

Valonsäde kulkee 2,5cm paksun ilmassa olevan lasilevyn läpi. Lasin taittokerroin on 1,51 ja valonsäteen tulokulma on 55astetta. Laske yhdensuuntaissiirtymän d suuruus.

Eli lähinnä tarvitsisin apua miten ja mihin kohtaan muodostetaan kolmio, josta d lasketaan.

Kiitos!

7

4787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasin taittuma

Lue läksysi ja tee kotitehtäväsi itse.Kirja käteen ja pois täältä kyselemästä.

• wakey

Kiitos kehittävästä kommentista. Ongelmana on se, että lukiosta on jo aikaa enkä yksinkertaisesti muista tuota asiaa, kirja, jossa tehtävä on ei selitä asiaa ja lukion trigonometrian kirjat on myyty.

• wakey

Tähän vaiheeseen asti minäkin olen päässyt.Muitakin kulmia olen laskenut, mutta kolmion saaminen, jossa olisi molemmat sivut x ja d, ja josta saisin ratkaistua yhdensuuntaissiirtymän on se vaikein osuus.

• .--.
        wakey kirjoitti:

Tähän vaiheeseen asti minäkin olen päässyt.Muitakin kulmia olen laskenut, mutta kolmion saaminen, jossa olisi molemmat sivut x ja d, ja josta saisin ratkaistua yhdensuuntaissiirtymän on se vaikein osuus.

n_i sin(a) = n_l sin(b), siis sin(b) = n_i/n_l sin(a)
        Selvästi d = ysin(b), missä y on tuo lasin sisällä kulkevan säteen pituus. y on siis suorakulmaisen kolmion, jossa x on toinen kateetti, hypotenuusa. Tuolta saadaan kulmaksi
        gamma = 180 - a - (90 - b) = 90 - a b = 90 - a arcsin(n_i/n_l sin(a))
        Nyt x = y cos(gamma) = d n_l/(n_i sin(a)) cos(90 - a arcsin(n_i/n_l sin(a))) = 1.7 cm
        Ellen tehnyt virheitä.

http://img133.imageshack.us/my.php?image=140420070152lc3.png piirsin gamman.

• Hanna5555

Jos joku vielä googlettaa aiheesta (yhdensuuntaissiirtymästä:)

Kun olet ratkaissut trigonometrialla (levyssä olevan kolmion) hypotenuusan tehtävästä, niin jatka näin:

yhdensuuntaissiirt=
      sin (alfa miinus beeta) kertaa hypotenuusa

Turha kysyä minulta miksi, mutta oikea vastaus tulee näin ;)

• Anonyymi

15 vuoden jälkeen voin kertoa, että sinun on käytettävä sinilausetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 536
      8692
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3708
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2231
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      170
      1267
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      936
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      794
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      762
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      744
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      725
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe